INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. opolskie - Będziemy mieć własną kolej regionalną?

Krakonos - 23-08-2010, 00:05
Temat postu: Będziemy mieć własną kolej regionalną?
- Musimy budować własny tabor kolejowy pod przyszłą własną spółkę - mówi członek zarządu województwa Andrzej Kasiura. Do niedawna zarząd nie chciał o własnej spółce słyszeć, ale przed Przewozami Regionalnymi stoi coraz bardziej realne widmo upadku

Województwo opolskie jest jednym z udziałowców Przewozów Regionalnych - spółki, która wydzielona została z PKP i za którą ciągną się długi. W ubiegłym roku miała stratę w wysokości 296 mln zł, a w I półroczu tego roku - 102 mln zł.

Uczestnictwo w spółce to ciągła walka i kolejne kłopoty. Najpierw był przedłużający się proces podpisywania przez samorządy umów na 2010 rok. Samorządy nie chciały płacić, uznając stawki wyliczone przez Przewozami za wygórowane. Z drugiej strony marszałkowie jako udziałowcy chcieli, by spółka osiągała jak najlepsze wyniki finansowe.


Więcej: GW Opole

Moim zdaniem średni pomysł z tym powołanie opolskiej spółki. Jest za mała, przez co potworzyłyby się problemy w komunikacji między województwami ościennymi. Mniejsze z zachodnim sąsiadem, gdyż tam i tak jeździ tabor opolski, ale na Śląsku to już bywa różnie.
Moim zdaniem trzeba utworzyć coś na kształt Kolei Śląskich w szerszym rozumieniu (przynajmniej trzy województwa).
W ramach PR dla połączeń Regio horyzont rozwoju/stagnacji jest niezmienny. Kible forever.
andrzej_sz - 23-08-2010, 00:13
Temat postu:
Krakonos ja tam się nie dziwię Kasiurze, że zmienił nastawienie... dlaczego? Cóż rząd Najjaśniejszej przyjął ustawę o możliwości upadłości nie tylko PR-ów, więc trzeba się jakoś zabezpieczyć i mieć swój plan B. Co do spółki dużej śląskiej to raczej bym upatrywał więcej szans na stworzenie czegoś z Dolnym Śląskiem niż z woj. śląskim. Ale to tylko na razie teoretyczne rozważania i pomysły z domysłami.
Victoria - 23-08-2010, 00:27
Temat postu:
Zbliżają się wybory samorządowe. Trzeba się pokazać. Głupi naród zeżre każdą kiełbasę wyborczą.

Koleje Dolnośląskie to najlepszy przykład, że małe upolitycznione spółki samorządowe to najgorsza droga, wręcz ślepy zaułek.

Ustawa o dopuszczeniu upadłości postpekapowksich spółek nie przesądza upadłości PR. Równie dobrze dziś można by ogłosić upadłość PKP IC (ok. 150 mln straty za I półrocze br.) czy nawet KD (7 mln straty za 2009 rok). Jeśli PR-y będą dobrze zarządzane (a to zależy głównie od rady nadzorczej, w której zasiadają przedstawiciele marszałków), a beton PKP nie będzie ciągle knuł przeciwko PR to spółka w ciągu roku ma szansę wyjść na prostą i stać się prężnie funkcjonującym przewoźnikiem kolejowym. Niestety, nikomu na tym nie zależy, no może z wyjątkiem pasażerów i załogi PR.

Dziś przeciwko PR są wszyscy: Rząd, Grupa PKP, UTK, a nawet spora część właścicieli spółki. I jak te biedne PR-y mają się rozwijać skoro wszyscy rzucają im kłody pod koła?
Arek - 23-08-2010, 11:24
Temat postu:
Opolska kolej to wyjście awaryjne. Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa opolskiego odpowiedzialny za transport dementuje informacje o powołaniu osobnej spółki kolejowej na terenie województwa opolskiego. Taki wariant jest rozważany ale tylko wówczas gdy zostanie ogłoszona upadłość spółki Przewozy Regionalne w skład której wchodzi obecnie samorząd województwa opolskiego.

źródło: Radio PLUS Opole
dinxles - 23-08-2010, 11:39
Temat postu:
Zastanówcie sie, bo to PIS walczy o upadłość PR, i tworzenie KMów i innych... Chcieli powolywac 5 kompani kolejowych, na szczescie zostali zatrzymani. Bo dzisiaj bysmy mieli burdel na szynach!
Arek - 23-08-2010, 11:44
Temat postu:
dinxles, KM powstały za rządów SLD, natomiast KD i KŚ to wytwór PO, która rządzi na Śląsku i Dolnym Śląsku.

Usamorządowienie PR to poniekąd pomysł PiS, ale to rząd PO-PSL po przeróbkach wcielił go w życie, co jak wiemy okazało się totalną klapą.
dinxles - 23-08-2010, 11:46
Temat postu:
A nie pamiętacie jak to wlasnie PIS chcial wprowadzic 5 kompani kolejowych na wzor KM? No i na szczescie zostali powstrzymani, bo mielibysmy dzsiaj burdel na torach...
Krakonos - 23-08-2010, 11:53
Temat postu:
Ja ze swojej strony „podziękuje” władzom województwa przy urnie, za właśnie tą stagnację, w która wpędza nas rokrocznie podpisując niekorzystne umowy z Przewozami Regionalnymi. Niekorzystne z punktu widzenia pasażer. Mam dość podróży w pociągach rodem z poprzedniej epoki.

Niektórzy twierdzą, iż w Polsce w 89 roku skończył się komunizm. Guzik prawda, trwa w ramach przewozów regionalnych w dalszym ciągi. Jeździmy wszak w takich samych warunkach jak dawniej. A nawet jeszcze gorszych: UM kieruje na bardzo obłożone trasy jedną jednostkę EZT. Wytłumaczenie proste brak pieniędzy. Wytłumaczenie poboczne: musimy pakować coraz więcej kasy w stary sprzęt (serwis i utrzymywanie trupa kosztuje), ten "nowszy" idzie na połączenia IR.

Rozwiązanie nawet zbliżonym do ideału nie jest osobna spółka kolejowa. Choć lepsze to niż centralnie kierowanie spółka, przerzucająca koszty z województwa na województwo oraz utrzymująca rzeszę biurwozwiązkowców.

Ideałem dla opolskiego byłoby ogłoszenie przetargu (z wyprzedzeniem 2-3 letnim) na przewozy w czasie min. 15 lat. Z zastrzeżeniami wprowadzenia na początku min. 30% nowego taboru oraz sukcesywnej wymiany używanego. Plus kontrole wykonywania umowy z prawdziwego zdarzenia.

PS. Dla wszystkich zamierzających pisać jak to PKP skrzywdziło PR. Zaczynam przychylać się do roli pasażera, który pytany odpowiada: a co mnie to wszystko obchodzi? Pociągi mają być w miarę nowe, czyste i punktualne z kulturalną obsługą. Za tą jakość ma dopłacać marszałek oraz płace ja w bilecie. Koniec
PPS. Wiem, że PKP IC taborowo i mentalnie też zatrzymało się na czasach PRL. Ale co mnie to obchodzi w kontekście przewozów Regio?
Arek - 23-08-2010, 11:58
Temat postu:
Cytat:
Ideałem dla opolskiego byłoby ogłoszenie przetargu (z wyprzedzeniem 2-3 letnim) na przewozy w czasie min. 15 lat.

Ideałem byłoby to dla każdego województwa. Nie kolejne spółeczki, gdzie chodzi tylko o stołki dla "swoich", ale przetargi, przetargi i jeszcze raz przetargi!
Shamai - 23-08-2010, 13:21
Temat postu:
Kurde..ile razy nie jestem w Ozimku to mam żal do wszystkich którzy zajmują się tam koleją. torowisko jest zdezelowane a stacja zamieniła się w jakieś cholerstwo. Kładka się rozlatuje aż żal przypominać sobie jak to wyglądało kiedyś. Takie ja mam odczucia i szczerze wątpię żeby nowa spółka coś poprawiła. najlepsze rzeczywiście były by przetargi a samorząd niech łaskawie przejmie torowiska za ta kasę
dinxles - 23-08-2010, 13:26
Temat postu:
Zebybyly przetargi... Tyle,że do przetargu moze sie zglosic jedynie Arriva RP, no chyba, ze pojawia sie nowi gracze na rynku (oby).
Z tego co sie dowiadywalem, to Urzad Marszalkowski woj. dolnoslaskiego nie ma w planach przetargow! Jedynie na liniach niezelektryfikowanych mozna uprosic UM, aby zoorganizowal przetarg (pod warunkiem, ze KD nie beda w stanie obslugiwac tej linii spalinowej.)
Ale z tego co sie dowiadywalem, to jesliby w woj. dolnoslaskim pojawil jakis prywatny przewoznik, to by moze uprosil UM do przetargu...
maszynista - 23-08-2010, 13:30
Temat postu:
@ Karkonos

A ciekawe czy jak powstaną Koleje Opolskie to będziesz miał nowy tabor? Guzik prawda będziesz jeździł zdezelowanymi szynobusami lub ewentualnie kiblami wypożyczonymi od PR. Dziś są w modzie "głośne" zakupy 5-ciu szynobusów lub 5-ciu eztów a to nie załatwia sprawy bo problem z brakiem taboru i tak pozostanie.
dinxles - 23-08-2010, 13:43
Temat postu:
No przeciez mowie. Koleje Opolskie to byloby wlasnie spolka, ktora ma uniemozliwic wjazd prywatnym przewoznikom. I o to im chodzi.
Krakonos - 23-08-2010, 15:10
Temat postu:
Nie no raczej oczywiste jest, że oddzielna spółka nie mogłaby się opierać na wypożyczaniu taboru od PR. Jeżeli już to raczej na przejęciu części masy upadłościowej Opolskiego ZPR.
Rozwiązanie to jest o tyle przejrzystsze, że wszelkie rozliczenia są prowadzone w obrębie jednego płatnika. Region finasuje swoją kolej, a nie inne województw (które jeszcze nie podpisały umów, a PR realizują przewozy) lub projekty ponadregionalne (z których większość pasażerów dojeżdżających codziennie do pracy czy szkoły nie korzysta).
W takim przypadku można czegoś wymagać od władz województwa, a tak marszałek ma zawsze wytłumaczenie (pieniądze pochłania czarna dziura innych województw).

Ale fakt, iż przetargi długoletnie byłby najlepsze. PR w perspektywie kilkunastu lat nie planują choćby modernizacji taboru Regio. Nie mówiąc już o zakupie takowego.

Cytat:
Dziś są w modzie "głośne" zakupy 5-ciu szynobusów lub 5-ciu eztów a to nie załatwia sprawy bo problem z brakiem taboru i tak pozostanie.
A ile mają tych ezt zakupić PR?
Ralny - 23-08-2010, 15:31
Temat postu:
Karkonos napisał/a:
W takim przypadku można czegoś wymagać od władz województwa, a tak marszałek ma zawsze wytłumaczenie (pieniądze pochłania czarna dziura innych województw).

Na Dolnym Śląsku są KD i myślisz, że Dolnoślązacy mają możliwość czegoś wymagać od władz województwa? Liczy się tylko Trzebnica, czyli partykularny interes marszałka, który mieszka w... Trzebnicy. Reszta może się walić, jak np. linia lwówecka, którą KD praktycznie już zaorały.

Krakonos napisał/a:
Ale fakt, iż przetargi długoletnie byłby najlepsze. PR w perspektywie kilkunastu lat nie planują choćby modernizacji taboru Regio. Nie mówiąc już o zakupie takowego.

Pleciesz bzdury! PR planują nawet zakup nowego taboru, jednak plany te torpeduje MI:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=10424

Natomiast jeśli chodzi o modernizację taboru, to takowy był tylko został PR-om odebrany i przekazany do PKP IC. Najpierw PR-y ograbił beton PKP, teraz PR-y chce ograbić beton marszałkowski.
Krakonos - 23-08-2010, 15:44
Temat postu:
Cytat:
Na Dolnym Śląsku są KD i myślisz, że mieszkańcy Dolnego Śląska mają możliwość czegoś wymagać od władz województwa?
A dlaczego nie, jeżeli wystarczająco dużo poprzez innego kandydata można tą politykę zmodyfikować o 180 stopi. Takie są korzyści samorządowości.
Wydaje mi się że PR średnio interesuje rozwój lokalnych linii, inwestując jedynie w tabor dla IR.
Cytat:
Pleciesz bzdury! PR planują nawet zakup nowego taboru, jednak plany te torpeduje MI:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=10424
A gdzie ten tabor miałby jeździć i jako jaka kategoria pociągów? Jeżeli np. jako pierwszy poranny Regio (o takim taborze pisałem) do Wrocławia czy Opola biorę w ciemno. No i nawet Moraczewskiemu pomnik osobiście postawię na peronie nr 1 w Brzegu.

Dla przypomnienia z mojego postu nr 2:
Cytat:
PS. Dla wszystkich zamierzających pisać jak to PKP skrzywdziło PR. Zaczynam przychylać się do roli pasażera, który pytany odpowiada: a co mnie to wszystko obchodzi? Pociągi mają być w miarę nowe, czyste i punktualne z kulturalną obsługą. Za tą jakość ma dopłacać marszałek oraz płace ja w bilecie. Koniec

Arek - 23-08-2010, 15:49
Temat postu:
Krakonos napisał/a:
Wydaje mi się że PR średnio interesuje rozwój lokalnych linii, inwestując jedynie w tabor dla IR.

Co wspólnego ma inwestycja w nowy tabor z rozwojem lokalnych linii? To drugie jest w gestii urzędów marszałkowskich. Środki unijne na zakup nowego taboru też łatwiej jest pozyskać samorządom wojewódzkim niż zadłużonej spółce, której wszyscy (łącznie z marszałkami) życzą jak najgorzej.

Im bliżej wyborów samorządowych, tym coraz więcej marszałków będzie mówić o powoływaniu własnych spółek kolejowych, bo takie są wytyczne warszawki. Na "górze" zarządzono upadek PR, żeby ratować PKP IC i bezjajeczni marszałkowie, którzy są tylko lokalnymi POlitykami, muszą wykonać odgórny prikaz, jeśli chcą dostać się na listy wyborcze.
Noema - 23-08-2010, 16:11
Temat postu:
Nie podniecajcie się tak! Na razie jedyną spółką stricte lokalno-samorządową są Koleje Dolnośląskie (KM nie liczę, bo one powstały na części majątku PKP PR). KD wygenerowały 7 mln straty za ubiegły rok, co w przeliczeniu daje ok. 55 tys. zł na jednego pracownika KD. Zadłużenie PR jest proporcjonalnie mniejsze, a trzeba mieć na uwadze, że KD startowały z czystym kontem, a PR w chwili usamorządowienia miały ok. 360 mln zł ukrytego długu odziedziczonego z PKP plus faktury do zapłacenia za remont lokomotyw, które trafiły do PKP IC.

W celu ratowania KD przed upadłością UMWD musi co kilka miesięcy podwyższać kapitał zakładowy spółki, a i tak nie uchroni to KD przed grobem. Likwidacja KD to kwestia czasu, o czym zacznie się mówić po wyborach samorządowych. Na razie na urojonym sukcesie KD marszałek Łapiński chce zrobić sobie kampanię wyborczą.
Lady Makbet - 23-08-2010, 17:06
Temat postu:
Noema, ukryte przez beton PKP zadłużenie PR w chwili przejmowania spółki przez samorządy wynosiło nie 360 mln a ok. 380 mln zł plus odsetki.

Marszałkowie zamiast domagać się od Rządu pokrycia tej straty (marszałkom obiecano, że przed usamorządowieniem PR zostaną całkowicie oddłużone) to kombinują jak uwalić PR, aby stworzyć swoje spółki, czyli takie małe prywatne folwarki na wzór KD.

Areczek napisał/a:
Im bliżej wyborów samorządowych, tym coraz więcej marszałków będzie mówić o powoływaniu własnych spółek kolejowych, bo takie są wytyczne warszawki. Na "górze" zarządzono upadek PR, żeby ratować PKP IC i bezjajeczni marszałkowie, którzy są tylko lokalnymi POlitykami, muszą wykonać odgórny prikaz, jeśli chcą dostać się na listy wyborcze.

Nic dodać, nic ująć! Kwintesencja POlactwa!

Tym wszystkim, których ucieszyłby upadek PR przypominam, że to oznacza powrót monopolu PKP IC na trasach dalekobieżnych. Koniec PR to koniec interREGIO. To także koniec TLK, które dla PKP IC są kulą u nogi. Monopolista będzie was doić karząc sobie słono płacić za przejazd EIC. Wtedy zapłaczecie za PR.
pospieszny - 03-09-2010, 14:12
Temat postu:
Po Kolejach Śląskich czas na Koleje Opolskie?

- Województwo opolskie rozważy możliwość utworzenia własnej spółki kolejowej – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Kasiura, członek zarządu województwa opolskiego.

- Rząd przygotował projekty nowelizacji ustaw, które po uchwaleniu przez Sejm RP umożliwią spółkom kolejowym złożenie w stosunkowo krótkim czasie wniosku o upadłość. Jeśli to prawo zostanie uchwalone, istnieje oczywiście ryzyko upadłości spółki Przewozy Regionalne – ocenił Andrzej Kasiura.

- W tej sytuacji województwo opolskie rozważy możliwość utworzenia w oparciu o wydzielony majątek spółki Przewozy Regionalne własnej spółki kolejowej – dodał Kasiura.

źródło: Rynek Kolejowy
sympatyk - 24-06-2013, 12:11
Temat postu:
Wydaje się że województwo opolskie chyba za małe jest by zdołać utrzymać "swoją kolej". Portale kolejowe donoszą o możliwości połączenia się z Dolnośląskim Zakładem Przewozów Regionalnych we Wrocławiu.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/14618/PR-Wroclaw-i-PR-Opole-polacza-sie-w-jeden-zaklad.html

http://www.rynek-kolejowy.pl/46091/Dolnoslaski_zaklad_PR_polaczy_sie_z%C2%A0opolskim.htm
Leniwiec - 24-06-2013, 14:14
Temat postu:
To jest na odwrót, DZPR zostaje za mało połączeń i dlatego zakłady się łączą. OZPR radzi sobie na ten moment niezgorsza.
Torczes - 01-09-2014, 22:13
Temat postu:
I jak myślicie?
http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140901/REGION/140909994

Przewozy regionalne,Opolskie Koleje czy Koleje Dolnośląskie?Bo na Koleje Śląskie bym raczej nie stawiał.
Moim skromnym zdaniem mogą zostać PR-y ale postawić podobny warunek jak wielkopolska lub KD o ile to ożywi linie stykowe i poprawi nieco oferty na liniach drugorzędnych jak podsudecka ,kluczborska ,czy krotoszyńska.
andrej - 02-09-2014, 08:32
Temat postu:
Jakie sprzeczne wiadomości można wyczytać na ten temat , z jednej strony spółka PR ma wyprzedać majątek aby spłacić swoje zobowiązania , na jesieni zaczyna się proces reformy zatrudnienia podobnie jak w IC . Moje zdanie albo zostanie PR , bo z tego co mówi marszałek jest zadowolony ze współpracy lub wejdzie przetargiem inna spółka , ale jeśli ktoś naiwnie myśli że ożywi to linie stykowe , to między bajki włożyć . Własna spółka nie powstanie , bo po kompromitacji KS , zapędy zmalały . Do tego sytuacja gospodarcza sytuacja Polski z związku z kryzysem wschodnim , raczej się nie polepszy , a to mniejsze podatki i konieczność zaciskania pasa. Kryzys dopiero przed nami i oby nie było gorzej.
sympatyk - 26-02-2015, 09:06
Temat postu:
Opolskie woli PR od własnej spółki.

– Regiony poszły różnymi drogami, to zawsze pochodna kondycji gospodarczej konkretnego województwa – powiedział na antenie Radia Opole marszałek Andrzej Buła, pytany o przyszłość Przewozów Regionalnych. – Potencjał Opolszczyzny nie pozwala na powołanie autonomicznej spółki – dodał.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23356/Opolskie-woli-PR-od-wlasnej-spolki.html
andrej - 26-02-2015, 17:56
Temat postu:
PR uratowane , yes,yes,yes.
Anonymous - 15-04-2015, 14:49
Temat postu:
anrej - za szybko bym się z tego nie cieszył Smile

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group