INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - Elf już na torach

Anonymous - 16-09-2010, 22:27
Temat postu: Elf już na torach
Jak w temacie. Oznaczony został jako EN76: http://rail.phototrans.eu/14,49718,0.html
adamos - 17-09-2010, 00:26
Temat postu:
kolejne zdjęcie
mikiyee - 18-09-2010, 00:45
Temat postu:
To chyba elf dla woj. śląskiego, szkoda że zmienili malowanie. Powinno być takie samo jak na flirtach, bo znów każdy pociąg będzie inny?? bezsensu
dinxles - 18-09-2010, 07:21
Temat postu:
Nie, czemu. Podobne jest malowanie. Takie urozmaicenie. Najlepsze malowanie szynobusów to ma opolskie i lubuskie.
mikiyee - 18-09-2010, 15:31
Temat postu:
podobne powinno być ze względu na identyfikację spółki przewozowej i/lub właściciela, tak by przy n spółkach człowiek wiedział do czego wsiada.

A tak poza tym malowanie flirtowe wydaje mi się bardziej spójne i lepiej wyglądające na elfie. Tworzymy już te koleje śląskie to niech wyglądają przynajmniej jednakowo, tak jak skm itp.
Anonymous - 21-09-2010, 17:59
Temat postu:
Wie ktoś gdzie będą jeździć?
fisch - 24-09-2010, 21:47
Temat postu:
Do maszynistów i przyszłych pomocników.

Widoczność dla maszynisty, zwłaszcza na tzw. ślepe pole - zbyt mała.
Widoczność z fotela pomocnika - zerowa. Zasłania filar. Dlatego dodatkowy monitor z lewej.
Szanse przeżycia w sytuacji drastycznej w kabinie - kto wie? Jak dla mnie, minimalne. Patrz plan w kabinie.
Możliwość ucieczki z kabiny - minimalna.

Ergonomia pracy? Bez komentarza.
Co na to np. UTK?


Źródło: Rynek kolejowy i PESA
ET05 - 25-09-2010, 15:59
Temat postu:
qba96 napisał/a:
Wie ktoś gdzie będą jeździć?

Także w Kielcach.
pospieszny - 27-09-2010, 18:18
Temat postu:
Elfy z Bydgoszczy wywołały sensację w Berlinie

Nowy pociąg wyprodukowany przez bydgoską Pesę wywołał sensację na największych na świecie targach kolejowych InnoTrans w Berlinie. Jest szansa na nowe kontrakty.
Pociąg miał swoją premierę w Berlinie i bardzo dobrze został przyjęty przez tysiące osób zwiedzających targi. Po pociągu oprowadzały gości hostessy w przebraniach elfów, zapraszały też do jego obejrzenia zwiedzających wystawy w innych częściach kompleksu.

- Wzbudziliśmy dość dużą sensację, wiele osób odkryło, że bardzo dobry tabor produkowany jest nie tylko na Zachodzie - mówi prezes firmy Tomasz Zaboklicki. - Bo dziś już nie ma różnicy między nami a Zachodem. Otrzymaliśmy wiele gratulacji, także od przedstawicieli największych, światowych potentatów.
Pesa dostała już pierwsze zamówienia na najnowszy produkt. Osiem pociągów elektrycznych trafi do województwa śląskiego. Pierwszy z nich będzie jeździł w Katowicach jeszcze w tym roku. Kupił je samorząd tego regionu, który planuje utworzenie własnej spółki przewozowej Koleje Śląskie.

Trzynaście następnych pojedzie w przyszłym roku do stolicy. Nowoczesne składy będą wozić pasażerów z Sulejówka i Legionowa przez stołeczne dworce Wschodni i Śródmieście nową trasą do lotniska Fryderyka Chopina. Wstępne założenia Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie przewidują, że linia ta będzie uruchomiona w grudniu 2011 r., bo wtedy oddany zostanie do użytku tunel prowadzący do portu lotniczego.

Szef Pesy ma nadzieję, że po premierze w Berlinie znajdą się chętni na zakupy z innych krajów. Jak się dowiedzieliśmy, podczas targów prowadzone były rozmowy handlowe m.in. z Rosjanami, Ukraińcami, Gruzinami, Włochami, Niemcami, a nawet Hindusami. Pierwszych efektów tych spotkań można spodziewać się w najbliższych miesiącach.

Nowy elf w zależności od modelu może rozpędzać się od 130 do 190 km na godz. Nazwa pochodzi od "electric low floor" (tłum. z angielskiego: elektryczny, niskopodłogowy). Skład jako jeden z nielicznych na świecie spełnia bardzo rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, dotyczące odporności w razie zderzenia z przeszkodą.

W Berlinie, poza elfem, Pesa pokazywała także tramwaj Swing, którego pierwsze egzemplarze jeżdżą już po Warszawie i Gdańsku. Łącznie stolica zamówiła 186 takich pojazdów, a Gdańsk 35 sztuk. Prezentacja odbywała się przy akompaniamencie swingowych aranżacji utworów Chopina.


Źródło: Gazeta Wyborcza
warszawiak - 01-10-2010, 10:14
Temat postu:
Podobno Elf Bydgoskiej PESY wazy grubo ponad 140 ton! To dziwne bo wcześniejsze ich deklaracje mówiły o wadze 135 ton.
Wie może ktoś z was cokolwiek na ten temat?
przewoz - 02-10-2010, 12:04
Temat postu:
Jeżeli dobrze pamiętam, to na burcie pojazdu było właśnie 135 ton. Mam zdjęcie tej burty, ale na 13 zdjęcie się urywa. Dalej było chyba właśnie "5"
fisch - 21-11-2010, 20:32
Temat postu:
Data dodania: 2010-11-21 09:58:18

Elf już na torach

EN76-01, czyli nowy pojazd bydgoskiej PESY o nazwie handlowej Elf już niedługo będzie obsługiwał połączenia na Śląsku. Czujnym miłośnikom kolei już udało się sfotografować elektryczny zespół trakcyjny jeżdżący o własnych siłach w kujawsko-pomorskim.

Fotografie autorstwa Pawła Telegi, wykonane na szlaku Nowa Wieś Wielka - Złotniki Kujawskie. EN76-01 przejechał 18 listopada jako poc. 555438 Bydgoszcz - Inowrocław.


(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 21 listopada 2010)



I parę wybranych komentarzy

21/11/2010 12:18 Autor: młotkowy ---.internetdsl.tpnet.pl
PAtrząc na ewolucję szyb kabiny maszynisty we współczesnym taborze można przypuszczać że za 20 lat maszynista będzie miał wizjer z czołgu.


21/11/2010 12:57 Autor: kolejarz USA ---.dsl.emhril.sbcglobal.net
młotkowy.

Powiem ci jako maszynista, ze lepiej się czuje przy takiej szybie jak całym innym szerokim oszkleniu.
Prowadzać pociąg maszynista ma wtopiony wzrok na to, co się raczej dzieje w oddali a nie z bliskości. Szyby boczne są raczej bezużyteczne w lokomotywach. To nie samochód !!!.


21/11/2010 20:05 Autor: ki. ---.c33.178.msk.pl
Siedziałem w Elfie i jestem pewien braku widoczności z prawej strony głównie w czasie manewrów.
Kabina maszynisty nie była projektowana w sposób ułatwiający pracę . Nikt nie konsultował się ze środowiskiem maszynistów w czasie jej powstawania . Trochę szkoda bo w Elfach dla SKM maszynista siedzi centralnie.


Elf dla Śląska
Klałd - 22-11-2010, 01:44
Temat postu:
Przy polskich przepisach, braku sygnalizacji kabinowej, kabiny powinny być normalne 2 osobowe. Przy tych prędkościach opływowość nie ma znaczenia w porównaniu z oporami toczenia, rozpędzania co przejazd niestrzeżony i częstych przystankach. Do tego, o wiele funkcjonalniej by było gdyby maszynistę umieścić po prawej stronie, ewentualnego pomocnika z lewej, a środkiem umożliwić przejście obsłudze oraz pasażerom w sytuacji awaryjnej (np przejście do składu zastępczego), przejście konduktora. (bez "harmonijki"). Do tego na Śląsku wybicie szyby zdarza się często, więc użycie szyb wklejanych to pomyłka. Płaskie szyby w aluminiowych ramach z gumowymi uszczelkani, lub bezpośrednio w uszczelkach najłatwiejsze w wymianie. 1h i pociąg naprawiony.
Ale w PL liczy się fotka w gazecie, a na naiwnych pasażerów KKA.
Ciekawe czy przednia szyba wytrzyma kamień rzucony w maszynistę przez znudzonych złodziei złomu i węgla, którzy stanadardowo są najliczniejszą grupą pałętającą się prz śląskich torach.

Pamiętacie te wewnętrzne szyby w elektrowozach? Ciekwe czy jeszcze są w uzyciu i na ile były skuteczne.
EP07Budyn - 22-11-2010, 07:01
Temat postu:
@Kłałd - Zapewniam Cię że ta szyba wytrzyma. Na ED74 jest troszkę większa i swobodnie wytrzymawała wystrzelony w jej kierunku kamień z prędkością 450km/h. Tu jest trochę mniejsza szyba więc zapewne jeszcze bardziej wytrzymała. Co do szyb czołowych PESA-ie nic nie można zarzucić. Co do szyb w elektrowozach, coraz mniej jest tych wewnętrznych szyb, a szkoda, bo przy starych szybach były dodatkowym zabezpieczeniem często ratującym zdrowie maszynistów. Przy szybach klejonych z wkładem elektrogrzewczym już te dodatkowe są niepotrzebne, też duuuużo wytrzymują.
Klałd - 22-11-2010, 14:08
Temat postu:
Na Śląsku przy większych potokach podróżnych mogłyby całkiem nieźle sie sprawdzić pietrowe jednostki czeskie np: serii 471 (310 miejsc w 3 wagonach). Jeden Elf nie poradzi sobie na trasie Katowice - Gliwice lub Bielsko w godzinach szczytu. Serwis producenta praktycznie na miejscu w Ostrawie, na czas gwarancji. Modele sprawdzone.
http://www.vagonka.cz/
Może dałoby sie dogadac z producentem by końcowy montaz był gdzieś w PL by wymóg produkcji polskiej był zachowany. Może w Chrzanowie lub Raciborzu (w miejscu dawnego Kolzamu), czy nawet lepiej Chorzowie, o ile Skoda chciałaby z Alstomem współpracować.
przewoz - 22-11-2010, 16:52
Temat postu:
@budyń: w Husarzu szyby też musiały przejść taki test (standardowy: 2x prędkość maksymalna pojazdu, 1,5kg przedmiot) i jakoś ten jeden wieszak się wbił i przebił tą szybę. Tak więc co prawda kamień może nie zbije, ale coś ostrego - może ją przebić.
mikiyee - 24-11-2010, 22:53
Temat postu:
W Katowicach na tory wjechał nowoczesny pociąg ELF

Nowoczesny pociąg ELF można było zobaczyć dzisiaj około godziny 13 na katowickim dworcu, niestety na razie nie przewozi pasażerów.

Przypominamy, że w grudniu zeszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego podpisał kontakt z bydgoską firmą PESA na zakup nowoczesnych pociągów ELF na potrzeby kolei śląskich.

Zakupiono 8 takich pociągów za łączną kwotę 187.392.000 zł czyli 23.424.000 zł brutto za jeden pojazd. Zgodnie z umową dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić nie później niż w terminie 540 dni od daty podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku. Ostatnie pojazdy mają być dostarczone na przełomie października i listopada 2011 roku. Firma PESA już wtedy sygnalizowała, że dostawa pierwszych pojazdów może nastąpić jeszcze w 2010 roku. Coś jest widocznie na rzeczy, bo nieoficjalnie ELFa można było podziwiać dzisiaj na katowickim dworcu.

- Prawdopodobnie pociąg przejeżdżał do Krakowa, na badania techniczne. Pasażerów zacznie wozić zgodnie z harmonogramem, który Urząd Marszałkowski ustalił z bydgoską firmą - powiedział MM Silesii Witold Trólka z biura prasowego UM.

Zakup nowych pociągów został dofinansowany przez Unię Europejską. Jej wkład wyniósł 108 mln 800 tysięcy złotych resztę kwoty dołożyło województwo śląskie. Znamy również prawdopodobną trasę na której będą kursować pierwsze ELFy.

- Z tego co wiem, będą jeździć na trasie Gliwice - Częstochowa - powiedziała Anna Patalong, prezes Kolei Śląskich.

Z niecierpliwością czekamy zatem, aż nowoczesny pociągi wyjadą na śląskie tory. ELFy posiadają powiem klimatyzację i są w stanie rozwinąć prędkość 160 km/h.

źródło:
http://www.mmsilesia.pl/12602/2010/11/24/w-katowicach-na-tory-wjechal-nowoczesny-pociag-elf-zdjecia?category=photos
Pele - 10-01-2011, 18:44
Temat postu:
Może już było, w temacie słynnej widoczności z kabiny maszynisty w Elfie...

http://www.eu06.pl/ezt/en76/w003.JPG

Nie dość że sama szyba maleńka, to jeszcze zwróćcie uwagę na położenie fotela maszynisty - pole widzenia idealnie na tym bezsensownym wielkim słupie. Może sami maszyniści z tego forum będą mieć inne zdanie ale dla mnie to widoczność jest jak w T34...

PS. Porównajcie to z szybami GE Class66 Freightlinera, który to początkowo nie dostał dopuszczenia od UTK ze względu na domniemaną "słaba widoczność z fotela maszynisty z powodu jego położenia po lewej stronie"...
mikiyee - 10-01-2011, 19:53
Temat postu:
120km/h?? Czy przypadkiem nie miało być 130km/h. Myślę, że sprawę widoczności "obejdą" kamerami. Jednak moim zdaniem ten pojazd nie powinien otrzymać dopuszczenia do ruchu.
Orion - 10-01-2011, 19:54
Temat postu:
To chyba obiektyw daje takie wrażenie że fotel jest za bardzo z boku a szyba jest mała.Szyba czołowa przecież nie ma kształtu trapezu a jedynie górna krawędź jest bliżej obiektywu niż dolna.Tak samo uchwyty rolety przeciwsłonecznej nie schodzą się przecież do siebie ku dołowi a jedynie są równolegle do szyby odchylone od pionu,przy czym szyba nie jest płaska tylko ma kształt wycinka walca o dużym promieniu.
przewoz - 10-01-2011, 22:42
Temat postu:
Ogólnie widoczności może nie być na karzełki i Tm. Na wysokie - będzie. Taką próbę widoczności ze stanowiska maszynisty i pomocnika się wykonuje. Ciekawym, jak oni to tu zrobią...
Orion - 10-01-2011, 22:52
Temat postu:
Nie chce mi się wierzyć, że nie uwzględniono tak podstawowej sprawy jak widoczność ze stanowiska maszynisty.Na zdjęciach mmsilesia widać przez szybę czołową jakby fragment oparcia z zagłówkiem ?
KolejTakPkpNie - 11-01-2011, 13:04
Temat postu:
Co z tematem Elfów dla KM, jest umowa ?



- Termin podpisania umowy wyznaczono na 3 stycznia. Staniemy na głowie, żeby zdążyć z dostawą pociągów do końca 2011 r. - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy. Za 16 składów typu Elf Mazowsze będzie musiało zapłacić 91,7 mln euro brutto.
mikiyee - 11-01-2011, 13:33
Temat postu:
A tak mnie naszło, gdzie w tym elfie są wyświetlacze boczne? Nie wyobrażam sobie żeby w tych małych oknach zainstalować jakiś:/ W Flircie jest on ładnie widoczny.
Pele - 11-01-2011, 19:43
Temat postu:
Orion,

Masz rację ale rzecz w tym że to okno jest bardzo wąskie. To że nie ma kształtu trapezu (tak jak np. Flirt) to akurat źle, a sytuację pogarsza jeszcze asymetryczne położenie fotela maszynisty.

Dla porównania Flirt:

http://www.transportszynowy.pl/flirtkabina2.html
Orion - 11-01-2011, 21:36
Temat postu:
Jak zobaczę "na żywo" to dopiero wtedy będę wiedział na pewniaka.Tak to trochę dywagacje.W sumie to nie wiem dlaczego u nas jest tendencja do kombinowania z tym wyglądem ścian czołowych.Np. nowa francuska Coradia Polyvalent to ma nieco dziwny przód jak dla mnie a może raczej łatwo sobie wyobrazić ładniejszy ale już Francilien Bombardiera wygląda ładnie z dużą prostokątną szyba czołową.Czy takie jak u nas kombinacje w wyglądem nie wpływają czasem niekorzystnie na cenę ? Mnie się podoba np. taki zwykły nieskomplikowany przód jak w ICE 401 - dwie szerokie szyby czołowe,aerodynamicznie.Inne drobiazgi jak tablice to się da pewnie dopracować.
przewoz - 12-01-2011, 20:32
Temat postu:
Mi również nie chce się wierzyć, że widoczności nie uwzględniono. Po prostu zrobiono to na styk. Ale takowa próba i tak jest obowiązkowa.
mikiyee - 23-01-2011, 14:01
Temat postu:
W sieci pojawił sie film z testowego przejazdu EN76-002 dla Kolei Śląskich. Możecie ocenić widoczność z kabiny.

http://www.youtube.com/watch?v=2nXJZrtStos
Pele - 23-01-2011, 17:08
Temat postu:
Film jest nagrywany przez kogoś trzeciego z miejsca dokładnie w linii środkowej szyby. Gdyby to tam był fotel mechanika, to widoczność byłaby podobna do tej we Flircie czyli bez większych zastrzeżeń. Ale fotel (zagłówek) jest przed tym monitorem z prędkościomierzem, a on jest położony asymetrycznie po prawej - zapewne w celu przystosowania składu do permanentnego montażu dwóch miejsc dla obsługi (pozdrowienia dla $^&*$£! z UTK, który najwyraźniej uważa polskich maszynistów za gorszych niż ci zachodni - w Szwajcarii i Niemczech jednoosobowa obsługa jeździ 160 także na szlakach bez ERTMS).

19WE z SKM ma fotel pośrodku i widać z niego dobrze, ale przednia szyba jest porównywalna jak nie węższa od tej w ELFie. Nawet nie chcę sobie wyobrażać wersji z pulpitem vide ELF...
snajper - 23-01-2011, 20:49
Temat postu:
Orion napisał/a:
W sumie to nie wiem dlaczego u nas jest tendencja do kombinowania z tym wyglądem ścian czołowych.


U nas poprostu jak zwykle mają kompleksy tym razem na punkcie TGV z tąd takie coś. Niestety Elf to nie TGV.
sphinx - 23-01-2011, 21:56
Temat postu:
Nie kombinowania tylko zapewniania odporności zderzeniowej zgodnie z coraz surowszymi normami.

[ Dodano: 23-01-2011, 23:14 ]
Traxxy to dość stara konstrukcja, raczej nie spełniają scenariusza czterech zderzeń. Acatus II ma równie wąską szybę (i szerokie słupki) co ELF.

PS. Któryś ELF został już oficjalnie przekazany zamawiającemu? Bo jak nie to Pesa ma problem bo w ciągu ostatnich 3 lat wyprodukowała tylko 3 EZTy i może mieć problem np. z przetargiem dla SKMki.
ET05 - 24-01-2011, 00:49
Temat postu:
Chyba odpuszczą przetarg dla SKMki. Mają co robić. Elfy dla SKM, śląskiego, świętokrzyskiego, KM, ezt dla WKD i jeszcze tramwaje. Trochę się uzbierało.
przewoz - 24-01-2011, 11:36
Temat postu:
Cytat:
(pozdrowienia dla $^&*$£! z UTK, który najwyraźniej uważa polskich maszynistów za gorszych niż ci zachodni - w Szwajcarii i Niemczech jednoosobowa obsługa jeździ 160 także na szlakach bez ERTMS)


Ale jak nie działaja LZB, to w pojedynkę nie pojadą już tyle, a to jest jakby nie patrzeć sygnalizacja kabinowa. Tak więc EBA jest chyba ostrzejsza.

Cytat:
Gdyby to tam był fotel mechanika, to widoczność byłaby podobna do tej we Flircie czyli bez większych zastrzeżeń.


Właściwie trzeba usiaść na fotelu na jakiejś stacji i to sprawdzić (w sumie tak się sprawdza widoczność z poziomu maszynisty i pomocnika: dojeżdża się czołem pojazdu do wcześniej wyznaczonego miejsca i się sprawdza, czy widać karzełki i wysokie).
Orion - 24-01-2011, 13:22
Temat postu:
Niemcy jeżdżą 160 km/h w obsadzie pojedynczej spokojnie z systemem transmisji punktowej PZB 90 którym są zabudowane właściwie całe Niemcy.System transmisji ciągłej LZB jest zazwyczaj tam,gdzie jeździ się powyżej 160 km /h wzwyż.Czasem na linii prócz LZB jest drugi system z którego korzystają zwykłe pociągi np.towarowe. Ciekawostką jest jeżdżą powyżej 120 km/h przy sygnalizacji kształtowej miejscami i dziura w niebie się od tego nie robi za to pasażerowie się cieszą.....
mikiyee - 25-01-2011, 15:52
Temat postu:
Jak napisano w wątki o przetargu dla SKM elf zapewne odpadnie gdyż ma 63,1 % niskiej podłogi, poza tym wyższa cena. Jestem ciekaw co zaprezentuje newag.

Co elfa i rzeczy, które mi się nie podobają:

Problem niskiej podłogi został dużo lepiej rozwiązany w Flircie (flirt 800mm ponad główkę, elf 760mm). Podwyższenie za kabiną maszynisty jest mniejsze i niższe. W Flircie nad wózkami jacobsa w każdym z członów podwyższonych jest 8 miejsc, w elfie 12. Mam nadzieję, że elf będzie mało awaryjny, choć przyznam, że kiedy zobaczyłem pierwsze zdjęcia nie podobały mi się:

- podwyższenia dużej liczby miejsc przy wózkach
-2 stopnie w przedniej części składu
-pojedyncze miejsce przy drzwiach do kabiny maszynisty, w flircie są podwójne
-falowanie podłogi przy przejściach międzyczłonowych
-wąskie wyjście (tylko i wyłącznie szerokość drzwi), które jest przytłaczające
-mniejsza ilość rozkładanych miejsc przy drzwiach ze względu na szerokość wejścia

Kiedy pierwszy raz widziałem projekty elfa myślałem, że będzie on lepiej i bardziej ergonomicznie zaprojektowany, a firma która chce wypuścić dużą serię lepiej obmyśli wnętrze, właśnie w tych detalach.

Plusy elfa:
- 3 okna pomiędzy drzwiami w środkowych członach umożliwia umieszczenie foteli jeden za drugim, jak w wagonach bezprzedziałowych.
-pojemne półki

Efekt jednak ocenię jak przejadę się elfem, liczę że już w tym miesiącu.

A jako prawie mały skandal uważam wielkość wyświetlaczy bocznych w elfie, zresztą oceńcie sami:

zdjęcie: http://okoko.net.pl/wp-content/uploads/2010/11/elf-opole_03.jpg
przewoz - 25-01-2011, 17:05
Temat postu:
Cytat:
A jako prawie mały skandal uważam wielkość wyświetlaczy bocznych w elfie, zresztą oceńcie sami:


Coś takiego jak w ED74. Pewnie całą relację chcą pokazywać, co sprawia, że faktycznie słabo widać z dystansu.
Ale to zamawiający powinien określić (pewnie to zrobił), jakie wyświetlacze mają być i gdzie.
mikiyee - 18-02-2011, 23:44
Temat postu:
Będą ważyć elfy, żeby sprawdzić, czy przytyły


Czy nowoczesne pociągi elf, które Katowice kupiły od bydgoskiej Pesy, są za ciężkie? Województwo śląskie zarządziło komisyjne ważenie składów.

Do Katowic przyjeżdżają dziś inżynierowie z Pesy, by wyjaśnić kontrowersje wokół ciężaru dwóch pierwszych elfów, które wyprodukowano dla Śląska. Sprawa, choć pozornie wydaje się kuriozalna, jest bardzo poważna.

Pół roku temu na targach kolejowych w Berlinie zaprezentowano pierwszego elfa dla województwa śląskiego o numerze 001, którego tzw. masa służbowa wynosiła 135 ton. Tymczasem specjalistyczny portal "Rynek kolejowy", analizując zdjęcia drugiego elfa wyprodukowanego dla Śląska (numer 002), odkrył, że w specyfikacji drukowanej na boku pociągu waga jest już inna i wynosi 141,5 tony. Pociąg jest więc o 6,5 tony cięższy od swojego poprzednika.

Nie byłoby w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że masa pociągów miała gigantyczne znaczenie podczas rozstrzygania przetargu na kupno nowoczesnych składów dla Śląska. W ofercie województwo zaznaczyło, że zależy nam na jak najlżejszych pociągach, bo są bardziej ekonomiczne i mniej niszczą tory. Pesa zaproponowała nam najlżejsze pociągi o masie 135 ton i otrzymała za to dodatkowe punkty. Niewykluczone, że dzięki temu wygrała przetarg warty 187 mln zł.

Nic więc dziwnego, że urząd marszałkowski wystąpił już z oficjalnym pismem do bydgoskiej Pesy, pytając o wagę elfów. - Skoro zamawialiśmy pociągi o masie 135 ton, to właśnie takie chcemy otrzymać - argumentują urzędnicy i oczekują od producenta natychmiastowego wyjaśnienia sprawy.

- Nie ukrywam, że byliśmy bardzo zdziwieni informacjami o różnej wadze pojazdów i będziemy to wyjaśniać. Masa była jednym z kryteriów przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych i została zapisana w ofercie przetargowej. Oczekujemy, że Pesa dostarczy nam elfy o rzeczywistej masie 135 ton, takie, jakie zamówiliśmy - mówi Łukasz Czopik, sekretarz województwa.

Póki co wstrzymano jednak odbiory pojazdów, a województwo zarządziło komisyjne ważenie elfów. Dowiedzieliśmy się, że dojdzie do niego za kilka dni w fabryce w Bydgoszczy, zaraz po tym jak przygotowana zostanie specjalna waga.

Michał Żurowski, rzecznik Pesy, mówi, że firma nie będzie komentowała "spekulacji na temat masy pociągów". Zapewnia, że elfy dla województwa śląskiego będą zgodne z umową, którą firma podpisała z urzędem marszałkowskim.

W 2009 roku województwo śląskie kupiło od bydgoskiej Pesy osiem maszyn typu elf, czyli unowocześnionych wersji pociągu ED 74 kursującego między stolicą a Łodzią. Pierwsze dwie maszyny mają dotrzeć na Śląsk najpóźniej do czerwca tego roku.

źródło: gazeta.pl

link
innocenty3 - 19-02-2011, 11:40
Temat postu:
Elfy niestety są awaryjne, miałem okazje jechać tym badziewiem, z Krakowa Głównego na Płaszów, drzwi się nie otworzyły Shocked A przecież to jest nowiuteńki tabor i już lipa?
snajper - 19-02-2011, 13:55
Temat postu:
Prawdopodobnie jechałeś Acatusem II a nie Elfem, jednak to prawie to samo, więc bez różnicy. Niestety moim zdaniem, pesa produkuje wedle zasady nie ważna jakość, ważna ilość. Dodatkowo upycha w swoich produktach siedzonka tak, że z wygodnego pociągu robi się coś w rodzaju autobusu jeśli chodzi o konfort.
sphinx - 19-02-2011, 13:58
Temat postu:
Ciesz się że tylko drzwi, kilka razy ludzie musieli się tłoczyć w kiblu do nówka Acatus zdefektował...
przewoz - 19-02-2011, 20:11
Temat postu:
Cytat:
Elfy niestety są awaryjne, miałem okazje jechać tym badziewiem, z Krakowa Głównego na Płaszów, drzwi się nie otworzyły


Co do drzwi to spokojnie. To na prawdę pikuś. Takie rzeczy na początku zdarzają się każdemu. Zobaczymy co będzie potem.
mikiyee - 11-04-2011, 23:27
Temat postu:
W środę 13 kwietnia o godzinie 10.00 w Katowicach będzie miała miejsce prezentacja Elfa dla województwa śląskiego.
-----------------------------------------------------------------

Elfy skrojone na miarę. Ktoś ma ochotę na przejażdżkę?


Pierwsze dwa elfy, które województwo śląskie kupiło w bydgoskiej Pesie, zostaną oficjalnie zaprezentowane w środę 13 kwietnia na dworcu w Katowicach. Kto ma ochotę na promocyjną przejażdżkę, może Na Facebooku będzie można wygrać promocyjny przejazd.

Prezentacja - połączona ze zwiedzaniem oraz darmowym przejazdem z Katowic do Sosnowca i z powrotem - rozpocznie się w środę o godz. 10 na piątym peronie dworca w Katowicach. Chętni do przejażdżki mogą wysyłać zgłoszenia (do godziny 18 we wtorek) na adres e-mail: fb@slaskie.pl. Więcej informacji można znaleźć na stronie województwa śląskiego na Facebooku. Liczba miejsc jest ograniczona.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że elfy dotrą do nas z opóźnieniem, bo trwało wyjaśnianie kontrowersji wokół wagi dwóch pierwszych egzemplarzy. Ostatecznie okazało się, że pierwszy waży 134 t, drugi niewiele ponad 133 t. Oba spełniają więc normy i niebawem będą mogły wyjechać na tory.

Skąd zamieszanie z wagą? Pół roku temu na targach kolejowych w Berlinie zaprezentowano pierwszego elfa dla województwa śląskiego o numerze 001, którego tzw. masa służbowa wynosiła 135 ton. Specjalistyczny portal "Rynek kolejowy", analizując zdjęcia drugiego elfa (numer 002), odkrył, że w specyfikacji drukowanej na boku podawana jest waga 141,5 t. Pociąg był więc o 6,5 tony cięższy od swojego poprzednika.

Masa pociągów miała znaczenie podczas rozstrzygania przetargu na zakup nowoczesnych składów. W specyfikacji województwo zaznaczyło, że zależy mu na jak najlżejszych jednostkach, bo takie są bardziej ekonomiczne i mniej niszczą tory. Pesa za lżejsze pociągi otrzymała też dodatkowe punkty.

W tej sytuacji władze województwa zleciły komisyjne ważenie pociągów, które wypadło pomyślnie dla producenta. - Pesa tłumaczy, że zaprezentowane na targach pociągi były pojazdami demonstracyjnymi. Te, które dotrą do nas, będą już miały właściwą masę i parametry - mówi Łukasz Czopik, sekretarz województwa.

Źródło Gazeta Wyborcza
Anonymous - 23-05-2011, 07:18
Temat postu: EN 76 - 004, 005
Witam

Dziś rano ok. godz. 6-7 na stacji Poznań Główny peron 6 stały dwa składy Elfa EN 76 - 004, 005 w malowaniu Kolei Śląskich.

Najbardziej zaciekawiła mnie 7 osobowa ekipa na końcu ostatniego członu.

Kolega dojeżdżający codziennie do Poznania wyrobami PESY (szynobusami), w oparciu o swoje doświadczenia, uznał, iż to silna ekipa do usuwania usterek, aby skład dał radę dojechać do Katowic w ciągu tygodnia Very Happy
LukaszBDG - 13-08-2011, 17:53
Temat postu:
PESA mimo takiego "wzięcia" nie robi dobrych pojazdów. Wszystko idzie kosztem obniżonej ceny, a jak wiemy: niższa cena-niższa jakość Smile Oby Elfy nie skończyły tak, jak EZTy dla Włoch, gdzie przez jakiś okres czasu oprócz mechanika, musiał jeździć serwisant PESY Smile
OPi - 13-08-2011, 19:47
Temat postu:
Cytat:
jak EZTy dla Włoch

Chyba SZT. Dziwne to, bo ich polskie odpowiedniki, czyli zachodniopomorskie SA136 sprawdują się świetnie i nie ma z nimi żadnych problemów. W tej chwili są cztery odstawione z dwunastu, ale z powodu kolizji z niesfornymi kierowcami na przejazdach...
LukaszBDG - 14-08-2011, 10:56
Temat postu:
Mieszkam w Bydgoszczy i PESA nie jest mi jakoś specjalnie obca. Opinie mechaników na temat tego co wychodzi z PESY jest jedna - cytuje: "Nie ma w ogóle o czym rozmawiać". Owszem, dzisiejsza PESA to nie ta sama co kilka lat temu. I pierwsze jednostki, które wychodziły z terenu zakładu okazywały się jednym wielkim bublem. Nie chciałbym nadużywać interpretacji, ale wszystkie niegdysiejsze jednostko z numerami 001 wypuszczane do jazdy z ludźmi to prototypy, czyli tak naprawdę nietestowane wcześniej pod względem usterek. Dziś jest już lepiej, jednak nadal głównym kryterium wygranych przetargów PESY jest niska cena.
OPi - 14-08-2011, 11:38
Temat postu:
Dlatego ja uważam że PESA produkuje dobre pojazdy. A to z niskimi cenami to nie do końca prawda. Ostatnio Newag już 3 razy przebił PESĘ cenowo, odkąd wprowadzili swoje SA137 i SA138. W ogóle jeśli chodzi o produkcję SZT, to PESA coś ostatnio mniej ich produkuje. Ostatnimi były zachodniopomorskie Atribo, a od tamtej pory wszystko robi ZNTK Mińsk Mazowiecki.
FranzMaurer - 14-08-2011, 11:41
Temat postu:
ZNTK Mińsk Mazowiecki należy teraz do PESY
OPi - 14-08-2011, 11:48
Temat postu:
Wiem. Nie napisałem nic, co miałoby temu przeczyć.
sphinx - 14-08-2011, 12:42
Temat postu:
ZNTK MM nic nie produkuje, to firma słup do zdobywania zamówień, produkcją zajmuje się tylko Pesa. Newag niestety musiał zejść również z jakością żeby móc wygrywać cenowo (trochę gorsze wyciszenie niż np. w opolskim, SA138 ma dwa klimatyzatory, nie trzy).
OPi - 14-08-2011, 12:44
Temat postu:
sphinx, tzn, że MM wygrywa przetarg, a wszystko jest robione w Bydgoszczy? Shocked
sphinx - 14-08-2011, 13:03
Temat postu:
Tak i to żadna tajemnica, ZNTK jest od AKMów. Mińsk to nic innego jak SA134 (nawet pod takim oznaczeniem funkcjonuje) tyle że z innym czołem (i słabszym silnikiem, gorszymi materiałami), wszystkie powstały w Bydgoszczy. Najlepsze jest to, że w tych samych przetargach z reguły startuje też Pesa - wszsytko zostaje w jednej firmie. Taki kruczek prawny jak by tu ominąć PZP.
OPi - 14-08-2011, 13:42
Temat postu:
Czyli np. Podkarpacie i Dolnośląskie SA135 o numerach 004 w górę, które mają Mińskie czola, to były produkowane w Bydgoszczy? Shocked Ja myślałem, że te brzydkie ryje to tylko w Mińsku produkują. Poza tym na tych egzemplarzach jako oficjalny producent jest ZNTK MM.
sphinx - 14-08-2011, 16:24
Temat postu:
Najbliżej Mińska Mazowieckiego były jak jechały z Bydgoszczy do swoich właścicieli.
OPi - 14-08-2011, 17:02
Temat postu:
haha, a to ciekawe. Smile Aż dziw że w Bydgoszczy robią z tymi brzydkimi ryjami Wink
LukaszBDG - 14-08-2011, 18:59
Temat postu:
Ostatnio nawet widać na terenach PESY Siódemki z klimatyzacjami i bez. Także rodzi się pytanie retoryczne: Czy PESA dobiera się już za modernizację PICowych Siódemek?
alojz - 14-08-2011, 21:05
Temat postu:
OPi napisał/a:
haha, a to ciekawe. Smile Aż dziw że w Bydgoszczy robią z tymi brzydkimi ryjami Wink

Przykładowe fotki - http://www.garnek.pl/bredix/12436501/sa135-012 , http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=7037
http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=6464


LukaszBDG napisał/a:
Ostatnio nawet widać na terenach PESY Siódemki z klimatyzacjami i bez. Także rodzi się pytanie retoryczne: Czy PESA dobiera się już za modernizację PICowych Siódemek?

Widać, bo Pesa wygrała jedno z zadań w przetargu na naprawy rewizyjne PICowskich siódemek.
lxd2bartek - 15-08-2011, 11:12
Temat postu:
Wjechał opóźniony 15 minut.Dwie jednostki pierszwa z patykiem podeniesionym a drugi na zimno.Filmik jest.Będzie później.
FranzMaurer - 15-08-2011, 14:03
Temat postu:
OPi napisał/a:
haha, a to ciekawe. Smile Aż dziw że w Bydgoszczy robią z tymi brzydkimi ryjami Wink

Przykładowe fotki - http://www.garnek.pl/bredix/12436501/sa135-012 , http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=7037
http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=6464

Nie wiem o co wam chodzi z tymi szynobusami.. świetnie się prezentują.. a to że mają brzydkie ryje.. taki design.. podobnie jak z nowymi elfikami

[ Dodano: 15-08-2011, 14:06 ]
alojz napisał/a:
OPi napisał/a:
haha, a to ciekawe. Smile Aż dziw że w Bydgoszczy robią z tymi brzydkimi ryjami Wink

Przykładowe fotki - http://www.garnek.pl/bredix/12436501/sa135-012 , http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=7037
http://www.corax6.turbo.pl/galeria/details.php?image_id=6464


LukaszBDG napisał/a:
Ostatnio nawet widać na terenach PESY Siódemki z klimatyzacjami i bez. Także rodzi się pytanie retoryczne: Czy PESA dobiera się już za modernizację PICowych Siódemek?

Widać, bo Pesa wygrała jedno z zadań w przetargu na naprawy rewizyjne PICowskich siódemek.


z tego co wiem PESA jedynie miała wygrany przetarg na naprawy rewizyjne części wagonów IC.. dzięki temu filmikowi..

http://www.youtube.com/watch?v=QJTjQxkFiDg
oporny301 - 15-08-2011, 16:38
Temat postu:
Stoi w Zawierciu, OJ, stoi. Śmiech
alojz - 15-08-2011, 17:22
Temat postu:
danek88 napisał/a:
z tego co wiem PESA jedynie miała wygrany przetarg na naprawy rewizyjne części wagonów IC.. dzięki temu filmikowi.
http://www.youtube.com/watch?v=QJTjQxkFiDg

Wynik przetargu na naprawy rewizyjne lokomotyw: link
Natomiast jeśli chodzi o naprawy rewizyjne wagonów, to Pesa wygrywa większość przetargów i filmik nie ma nic do tego.
FranzMaurer - 15-08-2011, 19:23
Temat postu:
alojz napisał/a:
danek88 napisał/a:
z tego co wiem PESA jedynie miała wygrany przetarg na naprawy rewizyjne części wagonów IC.. dzięki temu filmikowi.
http://www.youtube.com/watch?v=QJTjQxkFiDg

Wynik przetargu na naprawy rewizyjne lokomotyw: link
Natomiast jeśli chodzi o naprawy rewizyjne wagonów, to Pesa wygrywa większość przetargów i filmik nie ma nic do tego.


tutaj się mylisz.. po medialnej bombie spółka na swojej oficjalnej stronie zamieściła przetarg na naprawy rewizyjne.. co było później potwierdzone i opisane chociażby w gazecie

oto poniższe linki niedowiarku

http://www.rmf24.pl/raport-pkp/pociag-porazek/news-wiecej-wagonow-na-wielkanoc-tak-ale-w-2012-roku,nId,316365

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-minister-obiecuje-dodatkowe-wagony-kolej-nie-zdazy-ich,nId,316302

http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-minister-obiecuje-dodatkowe-wagony-kolej-nie-zdazy-ich,nId,316302

Niestety nie pisze o tym kto wygrał przetarg na naprawę wagonów, ale tak jak wspomniałeś PESA wygrywa większość przetargów

a tutaj masz informację o przetargu

http://intercity.pl/pubfile/przetargi/Przetarg%20-%20naprawy%20rewizyjne%2098%20wagonow%20PKP%20Intercity.pdf
alojz - 15-08-2011, 21:01
Temat postu:
danek88 napisał/a:
tutaj się mylisz
Nie mylę się, ale to jest temat o elfach i nie będę rozwijał OT.
OPi - 17-08-2011, 21:53
Temat postu:
Mam nagranie z przejazdu Elfem. Oceniam go pozytywnie - zarówno wizualnie, jak i podczas jazdy. Przesiadając się potem do EN57 AKM jest różnica jak między ziemią a niebem. Za kilka dni będzie film. Wink
LukaszBDG - 18-08-2011, 11:39
Temat postu:
Hehe, Kibel zawsze będzie Kiblem a Elf to już Elf. Budowany od podstaw więc zupełnie inny zarys techniczny Wink Faktem jest, że wizualnie Elf prezentuje się ładnie. Ale pociąg ma być przede wszystkim niezawodny a nie tylko ładnie się prezentować Smile
FranzMaurer - 18-08-2011, 11:47
Temat postu:
LukaszBDG napisał/a:
Ale pociąg ma być przede wszystkim niezawodny a nie tylko ładnie się prezentować Smile


Rozmawiałem ze znajomych mechanikiem.. który już obsługiwał elfa .. może i ma być niezawodny.. ale jak zrobi niespodziewany postój na trasie to nic mu nie pomoże.. jedynie twardy restart aparatury.. Ale mimo wszystko również uważam że elfy świetnie się prezentują wizualizacyjnie Smile
OPi - 21-08-2011, 16:13
Temat postu:
Zapraszam na mój film
http://www.youtube.com/watch?v=HEJJu8Wtge4

Foty:
http://imageshack.us/g/220/dsc00658ip.jpg/
FranzMaurer - 21-08-2011, 16:33
Temat postu:
W filmiku te dźwięki przypominają starego rzęcha.. jakby coś zaraz miało odpaść .. ale robi wrażenie..
L2 - 21-08-2011, 17:39
Temat postu:
Wizualnie w środku sprawia przyjemne wrażenie, nawet przyjemniejsze niż FLIRT bo jest jakby "cieplejszy" tzn. sprawia wrażenie "przytulniejszego" niż FLIRT... tylko coś tak głośno w nim, ten stukot podkładów i "pisk" gdy przyśpieszał trochę psuje ogólne wrażenie Smile
FranzMaurer - 22-08-2011, 18:46
Temat postu:
Oto kilka zdjęć ..

[ Dodano: 22-08-2011, 19:58 ]
Na deser dwa filmiki z prezentacji:

Wjazd na stację Warszawa Gdańska

Ciąg dalszy
OPi - 23-08-2011, 13:57
Temat postu:
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,pomazali-nowego-elfa,266460.html Rolling Eyes
FranzMaurer - 23-08-2011, 19:10
Temat postu:
OPi napisał/a:
http://www.tvnwarszawa.pl/informacje,news,pomazali-nowego-elfa,266460.html Rolling Eyes


Dobrze że nie elfa mazowieckich ..
przewoz - 23-08-2011, 23:13
Temat postu:
Jeszcze go czekają noclegi "poza domem"...
Flirta w Siedlcach chyba łapali przecież...
Pawel_15 - 24-08-2011, 09:18
Temat postu:
Elf to chyba jedna z nielicznych rzeczy jaka się PESIE udała. Co jak co ale o ile na widok SA mam ochotę puścić pawiana to Elf naprawdę mi się podoba. Zarówno w malowaniu Śląskim jak i Mazowieckim wygląda to naprawdę fajnie. Mam nadzieję że już niedługo Elfy będą zastępować wysłużone kible...
Dudzio - 24-08-2011, 14:20
Temat postu:
Hej, a elfy dla SKM nie miały być 130km/h ? Dzisiaj nim jechałem i w środku są dwa fotele, a nad szybą naklejka "Vmax 160km/h".
Skąd ta zmiana?
LukaszBDG - 24-08-2011, 15:30
Temat postu:
Słyszałem że Elfisko SKM Wawa już ma za sobą pierwszą awarię. To potwierdza, że póki co PESA nadal wypuszcza na tory nie do końca sprawdzone pojazdy. W hali montażowej stały ostatnio trzy Elfy (003, 004, 005) i chyba juz są w 90% ukończone. Wczoraj na dworcu głównym w Bydgoszczy pod płotem PESY stał jakiś Elf i przechodził jakieś próby.
OPi - 02-09-2011, 18:27
Temat postu:
Przesadzasz, bo każdy pojazd, nawet nie wiadomo jakiego producenta musi mieć awarię. Newagi jakoś też się psują a nikt nie narzeka. Poza tym mogą się zdarzyć "choroby wieku dziecięcego".
Olo4271 - 26-01-2012, 14:10
Temat postu:
ELF Kolei Sląskich w Wiśle Uzdrowisko



2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group