INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Bezpieczeństwo na kolei

SzwagierPKP - 14-10-2010, 21:15
Temat postu: Bezpieczeństwo na kolei
Mimo iż nie pracuję na kolei to ten temat uważam za ważny dla pasażerów, a zwłaszcza dla kolejarzy. Przypadkowo natknąłem się w internecie na taka informację: Obwieszczenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie ogłoszenia rocznego "Raportu w sprawie bezpieczeństwa na kolei za 2008 rok"
Całość raportu jest dostępna http://www.nettax.pl/serwis/imgpub/dumi/2010/2/du_mi_02.pdf
Mam nadzieję, że ten temat Was zainteresuje - niektóre dane są wręcz szokujące (dla mnie jako pasażera).
karass - 15-10-2010, 00:04
Temat postu:
ale co tak cie wrecz szokuje nie widze tu zadnych nadzwyczajnych wiadomosci?
psim - 15-10-2010, 00:15
Temat postu:
Dane chyba szokująco niskie? Ruch samochodowy tyle ofiar pochłania pewnie w tydzień...
ET40 - 15-10-2010, 00:23
Temat postu:
Zdarzenia na przejazdach = wypadki z winy drogowych Mad Maxów wszędzie się spieszących. Nie wiem czy to należy zaliczać w ogóle do wypadków kolejowych.
Zdarzenia z udziałem osób [...] przez pojazd kolejowy będący w ruchu = komuś życie zbrzydło i postanowił się rzucić pod pociąg lub nie uważał no i wpadł. Nie wiem co właściwie jest zaliczane do tej kategorii, być może wypadki na przejazdach są wrzucane również do "zdarzeń z udziałem [...]" nie zdziwiłoby mnie to.

Nie zmieniło to ani trochę mojego postrzegania pociągu jako najbezpieczniejszego środka transportu.

Liczby nie szokują ani trochę, bo tak jak napisał przedmówca, transport drogowy pochłania tyle ofiar w tydzień-dwa.
SzwagierPKP - 15-10-2010, 22:39
Temat postu:
Szokuje mnie cyfra 105 wykolejeń pociągów (według mnie to dużo!) podczas których nikt nie został nawet ranny! To mówi (zapewne!) o stanie technicznym torów, ... Pomimo inwestycji w nowe szlabany i automatyzację wciąż jest sporo zdarzeń na przejazdach. Brak jest odpowiedzi jakich (strzeżone czy niestrzeżone)?

Groźny wypadek na niestrzeżonym przejeździe kolejowym. Lokomotywa uderzyła w koparkę. Maszyna wywróciła się na torach.
Dziś przed godziną 12 drogą w miejscowości Truszki (pow. łomżyński) jechała koparka. Kierowca był jednak na tyle nieostrożny, że kiedy wjeżdżał na tory prawdopodobnie nie zauważył najeżdżającej lokomotywy.

Przejazd nie był strzeżony. Lokomotywa uderzyła w koparkę. Ta przewróciła się na bok.

Obaj kierowcy byli trzeźwi. Mężczyznę jadącego koparką zabrano do szpitala.

Źródło: http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101015/REGION99/993201834
Natomiast według innego źródła http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101015/REG20/736349172
Dzisiaj około godziny 11:40 w miejscowości Truszki (gmina Śniadowo) doszło do nietypowego wypadku. Kierowca koparki, na niestrzeżonym przejeździe kolejowym, wjechał wprost pod koła lokomotywy. W wyniku zdarzenia koparka się przewróciła.

Jak poinformował nas rzecznik KWP w Białymstoku mężczyzna kierujący koparką został zabrany do szpitala - W zasadzie kierowcy nic się nie stało. Zdarzenie mogło być zwykłą kolizją.
psim - 15-10-2010, 22:58
Temat postu:
SzwagierPKP napisał/a:
Pomimo inwestycji w nowe szlabany i automatyzację wciąż jest sporo zdarzeń na przejazdach.


Była w innym wątku rozmowa o tym, jak demoralizująco działa na kierowców wprowadzanie przez PLK wciąż kolejnych i kolejnych ograniczeń prędkości pociągów na przejazdach.

Co z tego, że dla pozornego bezpieczeństwa kierowców (ewakuacja) zrobisz półzapory, kiedy oni stwierdzą że to po to by mogli przejechać nawet po ich opuszczeniu?

Myślę, że to tak jak z rowerzystami w mieście - im ich więcej, tym (dla nich) bezpieczniej. Bo kierowcy przyzwyczajają się do ich istnienia. Widać to na warszawskim Ursynowie - droga dla rowerów jest tam od lat, jest uczęszczana, i kierowcy sami z siebie ustępują pierwszeństwa. Tam gdzie droga dla row. jest mało popularna, taka grzeczność ze strony kierowcy zdarza się wyraźnie rzadziej.

Będzie więcej pociągów, będą istniały w świadomości kierowców - będzie bezpieczniej na przejazdach.
CzarnyBohater - 15-10-2010, 23:45
Temat postu:
SzwagierPKP wszystko ok tylko do wypadku kolejowego można zaliczyć chociaż to ze dany pociażek dał buziaczka koziołkowi zaporowemu... no i nalezy pod uwage wziasc fakt iż chociazby wykolejenie wagonika towarowego podczas przetaczania podłaczania itd itp jest rownież wypadkiem... więc nie panikujmy... jęsli ta liczba dotyczyłaby wypadków tylko i wylacznie pociagow pasazerskich mozna byloby sie martwic
SzwagierPKP - 21-10-2010, 21:05
Temat postu:
Hm... powszechnie znanym jest, że GUS podaje takie dane jakie mu je dostarczą ankieterzy, ale ktoś uprzednio jeszcze opracowuje formularze. Uważam, że również te kwity trzeba "reformować" Smile

Ale to dzieło jedynie Wy jako pracownicy możecie wykonać!
Księgarz - 22-10-2010, 00:43
Temat postu:
Odnośnie bezpieczeństwa kolejowego, to nie sami kolejarze ustalają regułki dla GUS.
Bezpieczeństwo kolei jest najważniejsze i mogę stwierdzic, że wiele działań kolejarzy /a i środków finansowych/ na ten cel jest przeznaczane.
Dla poparcia moich słów zerknij na przepisy unijne, które nas /kolejarzy/ obowiązują:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2004L0049:20091218:PL:PDF
SzwagierPKP - 22-10-2010, 12:32
Temat postu:
Księgarz dziękuję za info - masz rację że jest taka dyrektywa i to, że bezpieczeństwo kolei jest najważniejsze . Jednakże fakty są takie, że to Polska wdraża postanowienia dyrektyw UE do swojego prawa tj. w tym przypadku do USTAW. To ustawa a nie dyrektywa obowiązuje PKP, a jedynie po przekroczeniu przez Polskę terminu wdrożenia dyrektywy do naszej ustawy są brane pod uwagę postanowienia dyrektywy UE. Pytanie czy ta dyrektywa została wdrożona w Polsce - np. czy jest ona uwzględniona w ustawie z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2007r., Nr 176, poz. 1238 z późn. zm.)? Jeżeli tak to macie zachowane standardy europejskie (przynajmniej w przepisach prawnych).

Czy w związku z tym obowiązują Was kolejarzy przepisy o których piszesz? Może wypowie się w tym temacie BHPowiec pracujący na kolei?
olexy - 22-10-2010, 13:03
Temat postu:
Na PKP obowiązuje sprawozdanie PKP-7 Zestawienie tabelaryczne z danymi o wypadkach kolejowych http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-7.pdf
Data utworzenia tego dokumentu jest 15.11.2004 r. godzina 15:13:25

Tak więc ta data to po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004r.) Język Ale czy tutaj są dane z przepisów polskich i unijnych to nie mam w tym wiedzy Sad Pytanie nie do mnie!
SzwagierPKP - 22-10-2010, 13:18
Temat postu:
Strona GUS z formularzami http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/index_glowny.html

A odnośnie PKP są to:
PKP/TK-1 Zestawienie tabelaryczne z danymi o działalności eksploatacyjnej transportu kolejowego http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-TK-1.pdf
PKP/TK-2 Zestawienie tabelaryczne z danymi o przewozach ładunków transportem kolejowym http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-TK-2.pdf
PKP-2a Zestawienie tabelaryczne z danymi o przewozach ładunków w komunikacji międzynarodowej transportem kolejowym http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-2a.pdf
PKP-3 Zestawienie tabelaryczne z danymi o przewozach pasażerów transportem kolejowym http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-3.pdf
PKP-3a Zestawienie tabelaryczne z danymi o przewozach pasażerów w komunikacji międzynarodowej transportem kolejowym http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-3a.pdf
PKP-4 Zestawienie tabelaryczne z danymi o pracy i wskaźnikach techniczno - ekonomicznych taboru kolejowego http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-4.pdf
PKP-5 Zestawienie tabelaryczne z danymi o sieci kolejowej http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-5.pdf
PKP-6 Zestawienie tabelaryczne z danymi o taborze kolejowym http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-6.pdf
PKP-7 Zestawienie tabelaryczne z danymi o wypadkach kolejowych http://form.stat.gov.pl/formularze/2005/PKP-7.pdf

Wypełnić to wszystko to nie trwa kilka minut czy też godzin - ciekawym ile to etatów?
Pobieżnie patrząc na oba obrazki (post 1 oraz poprzedni) te dane są tylko w części podobne.
Zasadnym jest wciąż pytanie: co z wdrożeniem dyrektywy do prawa polskiego?
Księgarz - 22-10-2010, 16:14
Temat postu:
Dwie sprawy:
Pierwsza to... Przepisy GUS-owskie były, są i będą statystyką. Jak się do nich odnoszą różni decydenci kolejowi? Nie mnie oceniać...

Druga to... odpowiedź na zadane pytanie o przepisy unijne.
Z mojej wiedzy wynika, że "europa" w prawie polskim już jest. Dokładnie rozdział 4 Ustawy o transporcie kolejowym, którą przywołuje @SzwagierPKP. Jeszcze ściślej Art. 17a. Mowa w nim m.in. o czymś takim jak CST, CSM czy TSI. Wszystkie te skróty pochodzą właśnie z przepisów europejskich. Szczegół dot. CST znajdziesz poniżej

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:150:0011:0019:PL:PDF

Jak widać CST wprowadzono "decyzją UE", która dodatkowych poprawek w prawie polskim nie wymaga.
Nad realizacją tego czuwa "słąwetne UTK" /również na podstawie ustawy o transporcie kolejowym/.

I może trzecia sprawa:
Dane za całą firmę zbierane są przez jedną komórkę. Nie szukałbym tutaj sensacji na temat przerostu zatrudnienia w spółkach. Jedne dane po odpowiednim ich przygotowaniu wysyła sie do GUS i do UTK. Zawartość zależy jedynie od układu rubryk w formularzach.
SzwagierPKP - 22-10-2010, 23:04
Temat postu:
Miło mi że KOLEJ wdraża europejskie standardy - to tylko na PLUS da bezpieczeństwa świadczonych usług!

Racja z art. 17a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym http://samorzad.infor.pl/akty-prawne/DZU.2007.016.0000094,ustawa-o-transporcie-kolejowym.html - powiem więcej zgodnie z art. 17a ust 11 minister Garbarczyk wydał w lipcu 2010r. nowe rozporządzenie http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20101420952&type=2

Takie działania cieszą mnie jako pasażera - pozostaje pytanie: jak te działania (wydane nowe przepisy) są na kolei wdrażane?
Księgarz - 22-10-2010, 23:27
Temat postu:
Tu nie chodzi o samo wdrażanie. Akurat te przepisy, o których tutaj piszemy są jedynie statystyką.
Na podstawie tych metod, wskaźników i wymagań ocenia się bezpieczeństwo "codziennej pracy kolejarzy".
Tak też działania te należy traktowac. Na podstawie tych statystyk widac, na jakim poziomie bezpieczeństwo jest zachowywane.
Wskaźniki się pogarszają - coś należy poprawic... wskaźniki się polepszają - tak trzymac i starac się aby było lepiej...
Prawdą jest również to, że nawet najlepsze procedury bezpieczeństwa stosowane na kolei nie zapewnią 100% bezpieczeństwa jeżeli inni użytkownicy usług kolejarzy (pasażerowie) nie będą stosowac podstawowych zasad ostrożności.
SzwagierPKP - 23-10-2010, 00:43
Temat postu:
Księgarz napisał/a:
Prawdą jest również to, że nawet najlepsze procedury bezpieczeństwa stosowane na kolei nie zapewnią 100% bezpieczeństwa jeżeli inni użytkownicy usług kolejarzy (pasażerowie) nie będą stosowac podstawowych zasad ostrożności.

Podpisuję się pod tym stwierdzeniem, ale dodam jeszcze, że inni użytkownicy nie mają wpływu na stan techniczny torów i składu pociągu oraz na dobór obsługi.
fisch - 05-11-2010, 20:51
Temat postu: Nic się nie stało. Cuda się zdarzają.
Wagon pociągu 6108.

Żródło: www.warsztat.info

Warto przeczytać
SzwagierPKP - 29-11-2010, 21:36
Temat postu:
KATASTROFA KOLEJOWA BIAŁYSTOK 08.11.2010 r.
Za komentarz odnośnie przyczyn tejże katastrofy wystarczą chyba nagrane rozmowy emerytowanych pracowników PKP.

A dla przestrogi dla decydentów na PKP poniżej:
1) efekty tejże katastrofy




2) wybuch cysterny z paliwem


3) akcja strażaków

olexy - 07-12-2010, 18:49
Temat postu:
Rozpoczęła się rozbiórka cystern i lokomotyw, które zostały zniszczone w czasie listopadowej katastrofy kolejowej w Białymstoku. Do zlikwidowania jest 19 cystern i 2 lokomotywy, które zalegają przy torowisku w miejscu wypadku. Więcej KLIK

Wypadek cystern - cięcie na złom

SzwagierPKP - 08-12-2010, 12:40
Temat postu:
Wypadek na torach w Białymstoku: Pociąg staranował ciężarówkę. Auto leży wzdłuż torów, kierowca wyprzedzał na przejeździe. Więcej KLIKNIJ
Film z miejsca zdarzenia

olexy - 11-12-2010, 21:56
Temat postu:
11 grudnia 2010, 10:45
Kolejny pożar na PKP! Wybuch ognia na szczątkach katastrofy - więcej KLIKNIJ

Ogień wybuchł przy usuwaniu szczątków zniszczonych wagonów-cystern. Okazuje się jednak, że na miejscu ciągle pozostały resztki oleju i paliw, i to one najprawdopodobniej doprowadziły do wybuchu ognia teraz.

Na miejscu jest już straż pożarna.
SzwagierPKP - 07-01-2011, 21:12
Temat postu:
Zamarznięte zwłoki przy torach. Ciało zauważył kierownik pociągu.

7 stycznia 2011, 14:28
Zwłoki mężczyzny leżały kilka metrów do torów kolejowych. Zauważył je kierownik pociągu i poinformował policję.
W czwartek około godziny 10.30 dyżurny sokólskiej policji otrzymał zgłoszenie o odnalezieniu zwłok. Informację przekazał kierownik pociągu relacji Suwałki – Białystok, który w rejonie wsi Łozowo zauważył leżące kilka metrów od torów ciało.

Okazało się, że są to zwłoki 36-letniego mieszkańca Dąbrowy Białostockiej. Przybyły na miejsce lekarz stwierdził, że do jego śmierci doszło najprawdopodobniej poprzez wychłodzenie organizmu. Wykluczona została także wersja, że mężczyzna mógł zostać przejechany przez pociąg.

Policjanci z komisariatu w Dąbrowie Białostockiej wyjaśniają, jak doszło do śmierci mężczyzny.
Tomasz - 07-01-2011, 22:28
Temat postu:
A ja ostatnio jechałem jednym z pociągów REGIO Kraków-Katowice i kilkakrotnie zostałem zaczepiony przez pijaków i osoby które żądały ode mnie 5 zł które były chamskie i w ogóle dziadostwo.

Na dworcu w Krakowie Głównym zostałem zaczepiony w ciągu jednego dnia 5 razy! Wszystko miało miejsce 6 stycznie 2011.

Coś żulernia się rozrasta...
SzwagierPKP - 11-01-2011, 16:59
Temat postu:
Urządzenia do odstraszania zwierząt


olexy - 11-01-2011, 17:28
Temat postu:
11 stycznia 2011, 15:15

Śmiertelny wypadek na torach: Pociąg potrącił mężczyznę i się nie zatrzymał

Śmiertelny wypadek na torach kolejowych. Mężczyzna potrącony przez pociąg nie żyje. Żaden z maszynistów nie zgłosił jednak wypadku.
Zwłoki mężczyzny leżały na torach kolejowych relacji Białystok - Warszawa w pobliżu miejscowości Czyżew Ruś Kolonia. Policja została o tym powiadomiona dzisiaj rano. Dyżurny z Wysokiego Mazowieckiego wysłał tam funkcjonariuszy.
- Mundurowi ustalili, że jest to 44-letni mieszkaniec miejscowości Czyżew Siedliska. Teraz policjanci wyjaśniają okoliczności śmierci mężczyzny oraz ustalają, który skład pociągu potrącił 44-latka - mówi mł. asp. Kamil Sorko z zespołu prasowego podlaskiej policji.

Źródło: Kurier Poranny
fisch - 25-01-2011, 19:39
Temat postu: Bezpieczeństwo pasażerów idzie na boczny tor?
&
Rażące łamanie przepisów, a co za tym idzie - narażanie pasażerów na niebezpieczeństwo. Do tego - zdaniem niektórych kolejarzy - doprowadzają oszczędności na kolei. Czy musi dojść do tragedii, żeby wreszcie ktoś coś z tym zrobił?

Kolej oszczędza, więc tnie etaty. W najbliższym czasie zwolnionych zostanie połowa rewidentów taboru kolejowego w Elblągu. Rewidenci, to osoby, które sprawdzają stan techniczny pociągu przed wyjazdem na tor.
 Ich obowiązki mają przejąć kierownicy pociągów. Nie podoba się to ani jednym, ani drugim. Mówią, że to jest tak jakby pediatra miał zastąpić neurochirurga.
Kierownicy pociągów posiadają jedną dziesiątą wiedzy technicznej, którą dysponują rewidenci. Jak więc mają ich zastąpić — pytają kolejarze i dodają — Pracy przybywa, a zwalnia się połowę ludzi. Osoby, które zostaną nie będą w stanie wykonać pracy, która powinna być wykonana. To przełoży się na bezpieczeństwo pasażerów — dodają.



Warmińsko-Mazurskie Przewozy Regionalne chcą obowiązki rewidentów przerzucić na kierowników pociągu. Kolejarze twierdzą, że to jest zmuszanie kierownika pociągu do zrobienia czegoś, do czego nie mają uprawnień. — Kontrolerzy żądają wpisywania w raporcie z jazdy oględzin technicznych, do których nie mają uprawnienia. Każdy się boi o pracę, więc spełnia polecenie. Jeżeli przyjedzie Pan dyrektor, naciska na Pana kontrolera. Kontrolerzy każą instruktorom pouczać kierowników pociągu, żeby wpisywali oględziny — mówią kolejarze.


Jak wskazują kolejarze, kierownicy pociągów budowę wagonu znają powierzchownie, nie wiedzą też jak działają poszczególne części. — To tak jak ktoś miałby skontrolować samochód, nie wiedząc jak on działa. Każda część ma spełniać określone warunki, żeby zostać dopuszczona do jazdy. Koło w trakcie jazdy się wyciera. Rewident za każdym razem sprawdza czy jest dobrze wyprofilowane, ma do tego narzędzia. Posiada wszystkie narzędzia do sprawdzenia profilu koła. Jeżeli źle wyprofilowane koło zostanie dopuszczone do jazdy, może dojść nawet do wykolejenia pociągu — wyliczają kolejarze.



W sumie Warmińsko- Mazurskie Przewozy Regionalne planują zwolnić 38 rewidentów taboru kolejowego z Elbląga, Ełku, Olsztyna i Iławy. Przewozy Regionalne w Gdyni.


Zdaniem przewoźnika, który chce zwolnić elbląskich rewidentów są nieuzasadnione. - Zarzuty kolejarzy to naturalna reakcja na utratę pracę. Rewidenci próbują tworzyć mit, że kierownicy pociągów nie będą potrafili dobrze zadbać o bezpieczeństwo pasażerów, ale to nieprawda — mówi Jerzy Szarmach, dyrektor Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Olsztynie.

Źródło: dziennikelblaski


PS. Jak jest w innych regionach? Jeśli tak, to co robi UTK i inne instytucje? Co robią związki zawodowe?
mateusz123 - 25-01-2011, 20:35
Temat postu:
Od strony technicznej to nie chcę się wypowiadać na temat tego problemu, ale od strony organizacyjnej to już prędzej. Po co utrzymywać rewidenta np. w Szklarskiej Porębie? Po to żeby raz na ruski rok zrobił próbę hamulca? Poza tym dużo jest takich posterunków rewizji gdzie, nie oszukujmy się, nie ma za dużo do roboty. A poza tym czy kierownik nie może dokonać w razie potrzeby pobieżnego przeglądu składu? Bo o próbie hamulców to nawet nie wspominam w tym przypadku.
anas - 26-01-2011, 11:42
Temat postu:
Pobieżnie ????Czy sądzisz Mateuszu123 że pobieżnie można traktować życie i bezpieczeństwo podróżnych.A co byś zrobił gdyby ktoś z Twych bliskich ucierpiał dzięki tym "pobieżnym" oględzinom.Ja w życiu gdy nie zostanę przeszkolony jako rewident nie podpiszę wykonania OT .Wyobraź sobie że pociąg po przejechaniu 500 lub więcej km. wykoleja się i uznają za przyczynę Twoje niedopatrzenie.
jóśko - 26-01-2011, 16:20
Temat postu:
Aktualnie wytworzyła się sytuacja, gdzie wszelkie możliwe czynności z przygotowaniem pociągu do drogi próbuje obciążać się kierowników pociągu. Co prawda kierownik w określonych przypadkach i sytuacjach może dokonać próby hamulca ale nie może dokonać oględzin technicznych, przepisy jakie obowiązują jednoznacznie wskazują kto i kiedy poszczególne czynności może dokonać. Dla osób które interesują się sprawami kolei nie jest tajemnicą iż przepisy ws. bezpieczeństwa w większości powstawały na bazie wniosków powypadkowych, dlatego dziwi mnie że dyrekcja PR Gdynia tak beztrosko kwituje sprawę oględzin i prób hamulca. Nie mniej tak naprawdę nie wiemy jakie posterunki zamierzają zlikwidować, i jaki zakres nowych obowiązków chce się przypisać kierownikom, być może chodzi o próby uproszczone wówczas można tylko ubolewać nad losem osób zwalnianych ale jeżeli chodzi o oględziny i próbę szczegółową to zz natychmiast powinni powiadomić organy o możliwości powstania zagrożenia katastrofą kolejową. Dla wiadomości wszystkich w tym dyrekcji PR Gdynia kierownik pociągu nie posiada wiedzy i stosownego egzaminu z budowy hamulca.
mateusz123 - 28-01-2011, 20:58
Temat postu:
anas,
Może faktycznie kiepsko z tą kontrolą "pobieżną" zabrzmiało;] Raczej mi chodziło, że np. w Szklarskiej Porębie po przyjeździe składu kierownik nie może robić próby hamulca? A tak przy okazji: co się składa na OT?
Albo inne wyjście: przeszkolić paru kierowników na rewidenta i już. W końcu służb które kończą się na "przysłowiowej" wiosce to nie ma za dużo(np. we Wrocławiu)

[ Dodano: 29-01-2011, 21:49 ]
A kto robi OT, kontrolę techniczną czy jakkolwiek to nazwać w składach towarowych które zaczynają bieg gdzie nie ma posterunku rewizji? Np. po 16 godzinnym postoju albo tuż po wyjeździe np. z zakładu po załadunku itd
Rodriges - 14-03-2011, 19:07
Temat postu:
Czy ktoś z was może wymienić wszystkie (lub chociaż część) przepisy międzynarodowe i krajowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego ?
Niektóre już w tym temacie wymieniliście ale to są nie wszystkie obowiązujące.
Księgarz - 17-03-2011, 23:00
Temat postu:
Na podstawie prezentacji firmy konsultingowej przepisy dot. bezpieczeństwa na kolei są następujące:

Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 29 kwietnia 2004r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych.

Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 653/2007 z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego wzoru certyfikatów bezpieczeństwa i wniosków o ich wydanie.

Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (akt objęty tekstem jednolitym).
Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw.
Ustawa z dn. 23 czerwca 2006 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
Ustawa z dn. 22 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Rozporządzenie MT z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie sposobu uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa.

Ustawa z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych – tekst ogłoszony.

Rozporządzenie MI z dnia 21 maja 2004 r. w sprawie wzoru świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych.

Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity z dn. 19 stycznia 2007 r.).
Ustawa z dnia 7 lutego 2008 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
Ustawa z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
Ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Rozporządzenie MT z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie warunków oraz trybu wydawania i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa.

Rozporządzenie MT z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.

Rozporządzenie MT z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych.

Rozporządzenie MI z dnia 22 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.

Zarządzenie nr 2 Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie stosowania wzoru autoryzacji bezpieczeństwa oraz wniosku o jej wydanie.

Rozporządzenie MI z dnia 20 lipca 2010 r. w sprawie wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI).

Ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Normy: ISO 9001, ISO 14001, PN-N 18001, PN-IEC 300-3-9.
Praktyczny przewodnik integracji systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego z systemem zarządzania jakością, opracowany przez grupę studialną ds. jakości międzynarodowego związku kolei (1 maja 2007 – wersja 1.0).

Dodatkowe przepisy pośrednio powiązane z bezpieczeństwem kolejowym:

Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/110/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniająca dyrektywę 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych (Dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa kolei).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.

Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 653/2007 z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego wzoru certyfikatów bezpieczeństwa i wniosków o ich wydanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie okresu ważności certyfikatów bezpieczeństwa wydanych na mocy dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

Proponowane Rozporządzenie Komisji (WE) nr XXX/2010 z XX XX 2010, w sprawie przyjęcia systemu certyfikacji jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie i zmiany związane z rozporządzeniem (WE) nr 653/2007.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93.

Decyzja Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE.

Decyzja Komisji 2006/861/WE z dnia 28 lipca 2006 r. dotycząca technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „tabor kolejowy – wagony towarowe” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.

Rozporządzenie 352/2009, z dnia 24 kwietnia 2009 r., w sprawie przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.

Memorandum Porozumienia ustanawiające podstawowe zasady wspólnego systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za obsługę wagonów towarowych z dnia 13 października 2008 - Europejska Agencja Kolejowa (European Railway Agency).

Sprawozdanie w sprawie rozwoju certyfikacji podmiotu odpowiedzialnego za konserwację(ERA/REP/SAF/XX-2010.

Do tych ostatnich spodziewam się odpowiednich przepisów polskich, w tym kolejnej zmiany w ustawie o transporcie kolejowym.

PS1.
Ponieważ przy pisaniu tekst mi się chowa, mam nadzieję, że niniejsze wyjaśnienie zmieści się na jednej stronie.

PS2.
Wielki szacun dla tego, kto ogarnie całośc zagadnienia bezpieczeństwa na kolei określonego na podstawie przedstawionych tutaj przepisów.
oporny301 - 15-11-2011, 16:50
Temat postu:
Minął rok.
I co? NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO
pospieszny - 15-11-2011, 17:00
Temat postu:
A co się miało zmienić ?
Mentalność, podejście, wyobraźnia której "majstrom" brakuje?
Każdego nieomal dnia wydarza się na sieci około 30 zdarzeń, incydentów i wypadków i co ?

Nic życie toczy się dalej.. oczywiście nie ofiar tych byłych i tych które jeszcze będą.
fisch - 27-11-2011, 18:51
Temat postu: Znamy przyczyny katastrofy w Białymstoku
Niemal dokładnie rok temu w Białymstoku doszło do największej katastrofy kolejowej z udziałem materiałów niebezpiecznych w powojennej historii Polski. „Rynek Kolejowy” dotarł do informacji zawartych w nieopublikowanym jeszcze raporcie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, które wskazują na przyczyny katastrofy, w której tylko cudem nikt nie zginął.

Do katastrofy doszło 8 listopada 2010 roku o godz. 5.30 na stacji Białystok w rejonie nastawni wykonawczej B1 w torze nr 1A na rozjeździe nr 7. Pociąg relacji Płock Trzepowo – Sokółka o numerze 112861 uruchomiony przez przewoźnika Orlen KolTrans nie zatrzymał się przed semaforem i najechał na inny pociąg towarowy PKP Cargo relacji Białystok – Warszawa Praga o numerze 5572.

Pociąg spółki Orlen KolTrans składał się 32 wagonów, z których tylko pierwszy nie był cysterną. W cysternach przewożone były destylaty ropy naftowej (w tym olej napędowy). Po zderzeniu pociągów w pierwszej kolejności wybuchły 2 cysterny w tym składzie. Reakcja straży pożarnej była bardzo szybka. Z ogniem walczyło 30 jednostek sprowadzonych z całego regionu. Mimo to ostatecznie 19 cystern i dwie lokomotywy (pociąg poruszał się w trakcji podwójnej) zostało całkowicie spalonych.

Na szczęście w wypadku nikt nie zginął, chociaż było bardzo blisko. Podobno nastawniczy uratował życie tylko dzięki temu, że wyskoczył przez okno nastawni, która doszczętnie spłonęła. Prokuratura postawiła maszynistom pociągu spółki Orlen KolTrans zarzuty nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu kolejowym. Obaj przyznali się do zarzucanych im czynów.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych ustaliła szereg przyczyn, które doprowadziły do katastrofy. Bezpośrednią przyczyną było niezatrzymanie się pociągu 112861 przed semaforem wskazującym sygnał „stój”. To z kolei było skutkiem dwóch przyczyn pierwotnych, czyli braku obserwacji semafora przez maszynistów pociągu, mimo właściwych wskazań tarczy ostrzegawczej.

Pośrednimi przyczynami katastrofy było wyłączenie czujności urządzeń na drugiej lokomotywie, czyli pierwsza lokomotywa była usprzętowiona a druga miała wyłączone urządzenia ostrzegające (np. radiostop). PKBWK wskazała także na brak właściwiej reakcji maszynisty na nadjeżdżający z naprzeciwka pociąg, co mogłoby zmniejszyć skutki kolizji oraz brak właściwej reakcji nastawniczego posterunku odgałęźnego, który nie poinformował dyżurnego o przejeździe semafora nakazującego zatrzymanie pociągu. U źródeł zdarzenia leżało także wcześniejsze niż nakazywał rozkład jazdy wyprawienie pociągu 5572 przez dyżurnego.

Na pojawienie się tych wszystkich okoliczności miały wpływ błędy systemowe. Komisja wskazała na liczne niedociągnięcia w przestrzeganiu regulaminu stacji, wskazujące na niewłaściwe wdrożenie i realizację protokołu dotyczącego procedur obsługi nastawni wykonawczej.

W raporcie zostały wymienione także czynniki mające wpływ na zaistnienie poważnego wypadku. Pierwszym z nich jest znużenie maszynistów po całej nocy pracy, wyłączenie urządzeń czuwających, niekorzystne umiejscowienie semafora (znajduje się w miejscu, gdzie słupy trakcyjne się krzyżują) oraz likwidacja obsady posterunku, co było niezgodne z przepisami wewnętrznymi PKP PLK oraz niezgodne z regulaminem stacji.

W związku z tymi faktami Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wydała zalecenia, które mają zapobiec podobnym wypadkom w przyszłości. Nakazują one przewoźnikowi OrlenKoltrans wprowadzenie klauzuli do umów pracy o zakazie pracy u innych przewoźników, w celu przestrzegania wymaganego czasu pracy. Operator ma także zadbać o przestrzeganie odbycia 12-godzinnego odpoczynku przez maszynistów między zleceniami.

Komisja zasugerowała Urzędowi Transportu Kolejowego konieczność wprowadzenia centralnego rejestru maszynistów oraz przeprowadzenie większej ilości kontroli czasu pracy maszynistów i stanu urządzeń czuwających w lokomotywach. W swoim raporcie Komisja nakazała także PKP Cargo przeprowadzenie kontroli czasu pracy, szczególnie w zakładzie mazowiecko-podlaskim.

Źródło: RK

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group