INFO KOLEJ - forum kolejowe

Hobby - Pytanie dot. dostosowania się do wskazań semafora

taigatrommel - 02-11-2010, 21:36
Temat postu: Pytanie dot. dostosowania się do wskazań semafora
Mam takie pytanie (mam tylko nadzieję, że w odpowiednim dziale).
Otóż załóżmy (hipotetycznie) taką sytuację:
Maszynista wyjeżdża ze stacji, z toru bocznego, więc dostaje na semaforze sygnał S10. Przejeżdża przez zwrotnice, wyjeżdża na szlak na którym prędkość drogowa wynosi dajmy na to 100km/h. A kolejny semafor wskazujący S2 znajduje się dopiero za kilka kilometrów. I tu zaczyna się pytanie, czy maszynista jadąc już na szlaku i mając pewność że do najbliższego semafora nie ma już żadnych rozjazdów, przeszkód, ograniczeń prędkości etc. może przyspieszyć do prędkości 100km/h (czyli tej obowiązującej na szlaku), czy chcąc nie chcąc musi się wlec te 40km/h bo tyle wskazywał mu semafor wyjazdowy?
lukasz92 - 02-11-2010, 21:44
Temat postu:
W takim przypadku maszynista może rozpocząć przyspieszanie do 100km/h po minięciu ostatniej zwrotnicy przez ostatni wagon pociągu.
mateusz123 - 02-11-2010, 22:20
Temat postu:
Tak, tylko w sumie skąd ma wiedzieć kiedy jest ostatnia zwrotnica na jego drodze przebiegu? Pytanie w sumie dotyczy dużych,rozbudowanych stacji. Pomijam fakt, że jeśli posiada znajomośc szlaku to takie rzeczy po prostu się wie, także pytam czysto hipotetycznie.
taigatrommel - 02-11-2010, 22:29
Temat postu:
@lukasz92 - jeżeli w takim przypadku przyspiesza do tych 100km/h, to czy potrzebny na to jest specjalny rozkaz pisemny, czy jest to niepisana zasada?
@mateusz123 - sam sobie odpowiedziałeś na pytanie
"jeśli posiada znajomośc szlaku to takie rzeczy po prostu się wie"
skoro wie, to przyspiesza. jeżeli nie zna szlaku, to nie zależnie od wskazań semafora musi jechać 40km/h na całym szlaku
mateusz123 - 02-11-2010, 22:31
Temat postu:
Żaden rozkaz nie jest potrzebny, przepisy R1 na to pozwalają. Po minięciu ostatniej zwrotnicy jazda z max.dozwoloną prędkością i już.
taigatrommel - 02-11-2010, 22:58
Temat postu:
Możesz podać konkretny paragraf? Bo czytam sobie właśnie R1 i albo ja tego nie widzę, albo źle szukam, albo sam już nie wiem co... więc zlituj się, nie każ mi ślęczeć nad tym całą noc i podaj paragraf, albo chociaż rozdział gdzie to jest wpisane
siwiutki91 - 03-11-2010, 11:50
Temat postu:
a mi sie wydaje ze teraz musi jechać az do kolejnego semafora
maszynista_50 - 03-11-2010, 12:03
Temat postu:
Cytat:
Maszynista wyjeżdża ze stacji, z toru bocznego, więc dostaje na semaforze sygnał S10.

Definicja sygnału S10 (instr. Ie-1) brzmi: Jazda z prędkością nieprzekraczającą 40km/h, a potem z najwiekszą dozwoloną.

Gdy następny semafor znajduje się np. w odległosci kilku kilometrów to poprzedzony jest tarcza ostrzegawczą, która informuje jaki obraz jest na semaforze.
Jesli pociąg wyjeżdża na szlak z SBL (samoczynna blokada liniowa) to górne światło na semaforze wyjazdowym informuje jaki sygnal jest w danej chwili na pierwszym semaforze odstępowym SBL.
mateusz123 - 03-11-2010, 20:14
Temat postu:
taigatrommel,
Jak znajdę instrukcję to podam paragraf, gdzieś mi się zapodziała. Ale z tego co kojarzę tam jest jakiś rozdział o ustawianiu sygnałów czy coś takiego.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group