INFO KOLEJ - forum kolejowe

Kolej miejska - [Olsztyn] Budowa sieci tramwajowej

krzynio - 14-12-2010, 10:09
Temat postu: [Olsztyn] Budowa sieci tramwajowej
Obecnie trwa drugi etap przetargu na budowę sieci tramwajowej w Olsztynie. Szczegóły poniżej.

Wielka piątka i resztki buspasów

Wiadomo już, kto znalazł się w drugim etapie przetargu na budowę olsztyńskiej sieci tramwajowej i wciąż ma szanse zdobyć to intratne zlecenie. Z przetargiem pożegnały się koncern budowlany Skanska, konsorcjum Budimeksu i spółek francuskiej grupy Eiffage oraz wspomagany między innymi przez ostródzkie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów "Dromo", olsztyński PUDiZ i także olsztyńskie biuro projektowe "Now-Eko" koncern Strabag.
Na krótkiej liście finalistów znalazły się: konsorcjum pod wodzą Torpolu i Elmontu; konsorcjum hiszpańsko-polskie Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowy Polska, PBG i Przedsiębiorstwa Robót Górniczych "Metro"; konsorcjum Trakcji Polskiej i Warbudu; konsorcjum Mostostalu Warszawa, hiszpańskiej Acciony, Grupy ZUE z Krakowa i firmy Tor-Kar-Sson oraz hiszpańska firma FCC Construcción.
Zestawienie specjalnie nie zaskakuje - najbardziej doświadczeni gracze w Polsce w budowie torowisk i sieci pozostali w przetargu. W komentarzach toczyła się swego czasu dyskusja o tym, że pewniakiem do udziału w drugim etapie jest konsorcjum z udziałem warmińsko-mazurskich firm. Jak widać, nie było punktów za pochodzenie, co należy pochwalić, bo potwierdza to, że ratusz traktuje ten projekt bardzo poważnie i stawia na fachowość, a nie znajomości. Niestety, łyżka dziegciu w tej beczce miodu musi się znaleźć - wielokrotnie pojawiały się deklaracje, że po przejściu do drugiego etapu przetargu wymóg tajemnicy handlowej wygaśnie i zostanie ujawniony zarówno specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ), jak i program funkcjonalno-użytkowy (PFU) całej inwestycji. Drugi etap już się rozpoczął, a wspomnianych dokumentów wciąż ani widu, ani słychu. Być może to okres wyborczy sparaliżował działania, ale szczęśliwie mamy go już za sobą – nie został wybrany kandydat bez wyobraźni ("kto sobie wyobrazi dzisiaj tramwaj na Kościuszki&"), więc można spokojnie pracować dalej. Czekamy niecierpliwie.

Kampania wyborcza może mieć też jednak i dobry wpływ na inwestycje takie, jak tramwaj. W Krakowie dwa dni przed pierwszą turą wyborów samorządowych otwarto z pompą - oczywiście przed terminem - przedłużenie linii tramwajowej na Golikówkę (pętlę nazwano jednak Mały Płaszów). Jak widać w innych miastach tramwajami się nie straszy, ale walczy o głosy wyborców. Także w Olsztynie komunikacja zyskała na walce o fotel prezydenta. W przedwyborczą sobotę otwarto dla ruchu ulicę Płoskiego, czyli przedłużenie alei Sikorskiego oraz spory fragment ulicy Witosa (od przyszłego końcowego przystanku tramwaju przy ulicy Kanta do ulicy Janowicza, przy której buduje się pętla autobusowa). Można się zatem przejechać wzdłuż kolejnego odcinka przyszłej trasy tramwaju, dla którego już ostatecznie miejsce pozostawiono po zachodniej stronie ulicy Płoskiego i północnej ulicy Witosa.

Z okresem wyborów zbiegło się także w czasie ogłoszenie listy ulic, na których pojawią się wydzielone pasy dla autobusów. Miejsca, w których się one pojawią to:

ulica Lubelska- na odcinku od skrzyżowania z ul. Składową do pl. Konstytucji 3 Maja,
ulica Pstrowskiego - na odcinku od skrzyżowania z al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Kasprzaka,
aleja Niepodległości - na całej długości,
ulica Mochnackiego - na całej długości,
ulica Grunwaldzka - fragmenty (śluzy)
ulica Śliwy - na całej długości,
aleja Warszawska - na odcinku od skrzyżowania z ul. Śliwy do skrzyżowania z ul. Tuwima.
Tymczasem w studium wykonalności projektu tramwajowego zakładano, że powinny one powstać jeszcze na ulicach Szrajbera, Pieniężnego, 1-go Maja, Partyzantów, nowej Artyleryjskiej i Bałtyckiej (na odcinku od placu Ofiar Katastrofy Smoleńskiej do wiaduktu kolejowego). Wycięto zatem kluczowy dla miasta korytarz od placu Roosevelta do Dworca Głównego prowadzący przez ścisłe centrum miasta i zamiast ograniczania tam ruchu samochodów osobowych i ułatwień dla transportu publicznego będziemy mieli czteropasmową Pieniężnego, na której ruch się zwiększy. Nie będzie też szybszego dojazdu dla mieszkańców Osiedla nad Jeziorem Długim, Likus, Redykajn i Gutkowa - projekt przebudowy ulicy Bałtyckiej zakłada, że będą sobie stali w korku w samochodach lub autobusach do wyboru zamiast omijać zatory buspasem. Rozsądna wydaje się jedynie rezygnacja - przynajmniej na początku - z pasa dla autobusów na nowej Artyleryjskiej. Prawdopodobnie nie pojawi się tam tyle mocno obleganych przez pasażerów linii autobusowych, by wydzielać aż osobny pas dla komunikacji miejskiej. Taka sama sytuacja jest na Lubelskiej, ale tam z kolei buspas będzie. Powstaje pytanie o sensowność tego rozwiązania w tym akurat miejscu. Szczęśliwie udało się uchować pas dla autobusów między Kortowem i Dolnym Przedmieściem, czyli placem Roosevelta- podejrzewam, że tramwaje w pierwotnej wersji (o planach rozwojowych dotyczących Kortowa i możliwości ich realizacji w kolejnym wpisie) nie przejmą jednak większości ruchu z miasteczka uniwersyteckiego i szybki przejazd autobusem do centrum studentom i pracownikom UWM się przyda (poczekają sobie dopiero na Pieniężnego...).
Ofiarą oszczędności padł też ewentualny buspas w alei Sikorskiego. Po torowisku tramwajowym autobusy poruszać się nie będą mogły, bo ze względu na konieczność wykupu szerszego pasa pod pas tramwajowo-autobusowy i tym samym dłuższych procedur i wyższych kosztów zdecydowano się puścić tramwaj w tym miejscu po torze kolejowym. Rezygnacja z dobudowania klasycznego pasa autobusowego w jezdni alei Sikorskiego to z kolei albo oszczędności, albo celowe działanie wynikające z planowanego wyłączenia ruchu autobusów na ulicach, wzdłuż których poruszają się tramwaje. Ta koncepcja wygląda na przywleczoną znad morza, tyle że kopiowanie rozwiązań bez uwzględnienia wielkości miasta i jego układu komunikacyjnego może nie być najlepszym pomysłem - wszak Olsztyn to nie Gdańsk. Możemy sobie jednak co najwyżej pogdybać, bo przekonującego uzasadnienia, dlaczego buspasy znajdą się przy tych, a nie innych ulicach, nie było słychać. Zaproponowany układ buspasów sprawia wrażenie, że w miejscach, gdzie są one najbardziej potrzebne, zrezygnowano z tego rozwiązania ze strachu przed gniewem kierowców, a w zamian upchnięto w planie symboliczne resztówki (śluzy na Grunwaldzkiej) lub miejsca, gdzie nikomu to nie będzie wadziło, choć i potrzebne też nie będzie (Lubelska).

źródło: link
Arek - 09-06-2011, 10:42
Temat postu:
Pod koniec czerwca umowa na budowę tramwaju w Olsztynie

Jak informuje PAP, hiszpańska firma FCC Construccion S.A. za blisko 250 mln zł wybuduje w Olsztynie linie tramwajowe oraz przebuduje kilka ważnych skrzyżowań tak, by dostosować je do potrzeb tramwajów. Hiszpanie pokonali w przetargu cztery inne firmy, w tym polskie.

Umowa z FCC Construccion ma zostać podpisana 27 czerwca. - Postępowanie przetargowe w tej sprawie zostało skontrolowane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i kontrola ta nie wykazała nieprawidłowości, dlatego nie ma już żadnych przeszkód do podpisania umowy. Jej koszt brutto to 249 milionów 781 tysięcy 708,72 zł - powiedziała PAP Magdalena Górecka z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie.

Krótką listę wykonawców stanowiły cztery konsorcja, liderami których były: Torpol, Obrascon Huarte Lain z Hiszpanii, Trakcja Polska i Mostostal Warszawa. Piątym podmiotem była samotnie startująca firma FCC Construcción, i to ona złożyła najtańszą ofertę.

Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie linii tramwajowej, odcinka ulicy Obiegowej, zajezdni tramwajowych i przejścia podziemnego pod Al. Piłsudskiego, oraz przebudowę skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia linii tramwajowej.

źródło: PAP/Rynek Kolejowy
Romek - 10-06-2011, 00:11
Temat postu:
W Olsztynie się rozwija, a na Śląsku zwija.
lxd2bartek - 12-06-2011, 14:30
Temat postu:
Precyzyjnie to nie w całym ślasku zwija się tylko w GOPie np w takiej Częstochowie sie rozwija.RazzRazzRazz
Pirat - 27-06-2011, 21:40
Temat postu:
Olsztyn: Umowa na budowę linii tramwajowej podpisana

Dziś po godzinie dziesiątej, pod Wysoką Bramą w Olsztynie podpisana została umowa na wykonanie w formule zaprojektuj i wybuduj linii tramwajowej ul. Obiegowej, przejścia podziemnego, zajezdni i przebudowy skrzyżowań.

Hiszpański FCC Construccion wykona całość zamówienia w ciągu 3 lat od dnia podpisania umowy za cenę ryczałtową brutto 249 781 708,72 zł. W ramach zamówienia powstanie linia podstawowa dwutorowa o przebiegu: Plac Konstytucji 3 Maja-ul. Kościuszki -ul. Żołnierska -ul. Obiegowa -al. Sikorskiego-ul. Płoskiego-ul. Witosa (do skrzyżowania z ul. Kanta), oraz odgałęzienia od linii głównej jednotorowe: od al. Sikorskiego -ul. Tuwima do Kortowa 1 i od ul. Kościuszki -al. Piłsudskiego -ul. 11 Listopada -Plac Jedności Słowiańskiej (Wysoka Brama). Na ten ostatni odcinek zgodę musi wydać konserwator zabytków. Trwają badania archeologiczne, od których wyniku uzależniona jest decyzja konserwatora. Długość całej zamówionej dziś linii około 11 km, rozstaw toru 1435 mm, zasilanie sieci trakcyjnej 600 V.

– Po żmudnych pracach przygotowawczych podpisaliśmy wreszcie umowę z FCC. To dobra firma, ma ponad stuletnie doświadczenie. W sumie w ramach projektu rozwoju komunikacji w Olsztynie podpiszemy 4 kontrakty za 426 milionów złotych. Naszym celem jest poprawienie jakości usług transportowych w mieście. Obecnie prędkość podróży autobusem wynosi średnio 14 km/h. Dla tramwaju zakładamy 24 km/h – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Potwierdził również, że Olsztyn zamówi 15, a nie 11 tramwajów. Przetarg ma zostać ogłoszony wkrótce.

Zajezdnia tramwajowa zostanie zlokalizowana w istniejącej bazie MPK Olsztyn przy ulicy Kołobrzeskiej 40. Dodatkowo, przy al. Sikorskiego zostanie wybudowana zajezdnia postojowa, docelowo dla 30 autobusów. Dojazd z zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej na sieć tramwajową zapewni dwutorowa linia techniczna zlokalizowana na ulicy Towarowej i ulicy Dworcowej. W ramach kontraktu zostanie wybudowana ul. Obiegowa i przejście podziemne pomiędzy budynkami Sądów a C.H. „Alfa", i D.T. "Dukat", połączone z projektowanym przystankiem tramwajowych przy al. Piłsudskiego. W ramach kontraktu w niezbędnym zakresie zostaną przebudowane skrzyżowania, przez które przebiegać będzie linia tramwajowa.

źródło: Rynek Kolejowy
Victoria - 07-02-2013, 17:30
Temat postu:
Tramwaj dla Olsztyna: Szczegóły nowego harmonogramu

Urząd miasta Olsztyna zaprezentował najważniejsze terminy z nowego harmonogramu budowy przedstawionego miastu przez wykonawcę sieci tramwajowej - hiszpańską firmę FCC Construcción po uwzględnieniu opóźnień na budowie.

Robotnicy powrócą na budowy wraz z nowym sezonem, czyli 1 marca. Pojawią się wtedy ponownie na ulicy Płoskiego. Przez dwa miesiące powstawać będzie 690-metrowy fragment torowiska, które do końca kwietnia ma być gotowe.

Od maja ruszy budowa ulicy Obiegowej na odcinku od Pstrowskiego do al. Piłsudskiego. Większość prac zakończy się jeszcze w 2013 roku, ale ostatecznie ulica wraz z torowiskiem zostanie oddana do użytku w czerwcu 2014 roku.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/39406/Tramwaj_dla_Olsztyna_Szczegoly_nowego_harmonogramu.htm
DarekP - 07-02-2013, 20:26
Temat postu:
Realnie oceniając sytuację tramwaje w Olsztynie pojadą późną jesienią, bo harmonogram projektu jest wyraźnie naciągnięty do czerwca, aby zdążyć z rozliczeniem do końca roku.
Rodriges - 07-02-2013, 22:44
Temat postu:
Cytat:
rozstaw toru 1435 mm, zasilanie sieci trakcyjnej 600 V.

Uważam, że mądrze. Takie parametry ma WKD czyli Warszawska Kolej Dojazdowa. Łatwiej i taniej będzie o zamówienia w przypadku rozwoju linii tramwajowych. Wprawdzie to nie kolej ale mimo wszystko.
igor1 - 10-03-2013, 12:42
Temat postu:
1 marca minął a ja jeszcze nie widziałem,żeby na ulicy Płoskiego coś się specjalnie ruszyło.Smile
babunia - 20-03-2013, 22:07
Temat postu:
Klasyczny rozstaw torów, więc nic dziwnego, tego się można było spodziewać inne nie występują w Polsce.

Taka kolej miejska przyda się w Olsztynie bez dwóch zdań. Byłam w tym mieście kilka razy i nie ukrywam autobusami i na piechotę nie było zbyt wygodnie. Jeśli faktycznie uda im się zrealizować wszystko, co zaplanowali w terminie i do tego bilety nie będą drogie tylko ceny podobnie jak w większych miastach, to tylko pogratulować, że miasto się rozwija. I myśli o środowisku. Bo kolejny środek transportu publicznego rozkorkuje trochę ulice.
pawcio1978 - 30-03-2013, 12:57
Temat postu:
lxd2bartek napisał/a:
Precyzyjnie to nie w całym ślasku zwija się tylko w GOPie np w takiej Częstochowie sie rozwija.RazzRazzRazz
i nie remontuje sie torowisk. A tam gdzie trzeba to nie wysla tramwaju majacego drzwi po dwoch stronach.
saleka - 01-04-2013, 21:51
Temat postu:
Pawcio, dlaczego nie wyślą?

____________________________________________
Najlepsza do gry i zabawy z kumplami to tarcza dart
pawcio1978 - 10-04-2013, 23:59
Temat postu:
bo maja takie widzimisie?
Rommeti - 11-04-2013, 22:53
Temat postu:
Taki jest urok komunikacji miejskiej. Przez jakieś widzimisie utrudnia się, bo po co ułatwić człowiekowi.

_________________________________
Oferujemy najlepszą reklamę -produkcja ulotek plakatów
Arek - 07-08-2013, 15:26
Temat postu:
Co dalej z tramwajem w Olsztynie?

Olsztyński urząd miasta jest o krok od podjęcia decyzji dotyczącej przyszłości realizacji projektu budowy sieci tramwajów w tym mieście. Na razie wykonuje go firma FCC Construcción, ale wcale nie jest pewne, że to ona będzie go kończyć.

Czytaj dalej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/15335/Co-dalej-z-tramwajem-w-Olsztynie.html
karol123 - 08-08-2013, 12:31
Temat postu:
To jest nieporozumienie i skandal!!!!!!!!! Budują rok a nie ma nawet 10 metrów torowiska. Ja bym ich wyrzucił na zbity pysk i nałożył karę. Tramwaje pojadą w Olsztynie w 2017 roku. Dali by robotę niemcom czy holendrom tramwaj pojechałby w przyszłym roku - proste!
Pirat - 10-08-2013, 23:38
Temat postu:
Prezydent przegonił Hiszpanów. Tramwaje zbuduje ktoś inny

iasto rozwiązało umowę z hiszpańskim koncernem, który nie radzi sobie z budową linii tramwajowych w Olsztynie.

Decyzję ogłosił Piotr Grzymowicz na niespodziewanej konferencji prasowej w piątek o godz. 19 przy ul. Płoskiego, w pobliżu miejsca, gdzie powinno powstać torowisko dla olsztyńskich tramwajów. Prezydent poinformował, że na podstawie opinii inżyniera kontraktu zdecydował o odstąpieniu od umowy na budowę linii tramwajowych z FCC Construccion S.A. z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Główne powody to brak realizacji robót budowlanych w terminie, brak realizacji postanowień kontraktu i nie wykonywanie poleceń inżyniera kontraktu. - Hiszpańska firma wykonała 4,6 proc. prac, podczas gdy harmonogram przewiduje, że prace budowlane w tym momencie powinny być wykonane na poziomie 75 proc. - powiedział prezydent.

Więcej TUTAJ
Arek - 09-09-2014, 12:48
Temat postu:
W poniedziałek (08.09) w Olsztynie rozpoczęła się budowa najdłuższego odcinka sieci tramwajowej. Firma Skanska S.A., z którą w połowie sierpnia prezydent Piotr Grzymowicz podpisał umowę, właśnie rozpoczęła prace. Związane są one z budową prawie 5-kilometrowego odcinka dwutorowej linii tramwajowej z południowej części miasta do ulicy Obiegowej wraz z odnogą do miasteczka studenckiego.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-ruszaja-kolejne-prace-przy-projekcie-tramwajowym-3076.html
Beatrycze - 24-01-2015, 22:14
Temat postu:
Olsztyński tramwaj na razie bez opóźnień

Łagodna zima w grudniu pozwoliła na ciągłość prac przy projekcie tramwajowym. W związku tym prace toczyły się do samych świąt. Sam prezydent Piotr Grzymowicz uspokaja niedowiarków, że nie ma opóźnień i że – wszystko toczy się zgodnie z harmonogramem. Największy postęp widać już na południowym odcinku linii tramwajowej. Plany wskazują, że tramwaje mogą powrócić w 50. rocznicę ich likwidacji w 1965 roku.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztynski-tramwaj-na-razie-bez-opoznien-47350.html
Beatrycze - 09-03-2015, 16:57
Temat postu:
Cięcia planów tramwajowych w Olsztynie

Jeszcze nie zakończyły się prace przy obecnej sieci tramwajowej, a miasto już planuje dalszą jego rozbudowę. Do tego weryfikuje swoje wcześniejsze założenia, gdyż mogą one okazać się mało opłacalne.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/ciecia-planow-tramwajowych-w-olsztynie-48092.html
Victoria - 03-04-2015, 17:09
Temat postu:
Pierwsze Tramino dla Olsztyna już w maju.

W pierwszym Solarisie Tramino dla Olsztyna trwa już montaż przegubów oraz wyposażenia kabin motorniczego. Wiadomo już niestety, że testy odbędą się w innym mieście, bowiem brakuje na razie kompletnych odcinków torów na Warmii do testowania pojazdu.

Pierwszy pojazd dla Olsztyna jest już w bardzo zaawansowanej fazie budowy. Jak podaje rzecznik Solarisa, Mateusz Figaszewski, w Tramino Olsztyn numer 1 trwa montaż przegubów oraz wyposażenia kabin motorniczego. – Drugi i trzeci pojazd jest w trakcie zabudowy urządzeń na dachu, trwa rozkładanie okablowania wewnątrz pojazdu oraz montaż szaf elektrycznych. Pozostałe sztuki są na etapie spawania i sukcesywnie w najbliższych tygodniach będą przechodzić proces montażu końcowego – informuje.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pierwsze-tramino-dla-olsztyna-juz-w-maju-48467.html
Arek - 13-05-2015, 14:37
Temat postu:
Olsztyński tramwaj miałby jeździć w ringu.

Olsztyńscy urzędnicy zaproponowali wstępny zarys tego, jak widzą rozbudowę linii tramwajowych w mieście. Według planów, tramwaj miałby zostać przedłużony po stronie wschodniej Olsztyna i utworzyć ring. W zależności od przychylności Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz wysokości dotacji unijnej, mogłyby zostać także zrealizowane inwestycje uzupełniające.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztynski-tramwaj-mialby-jezdzic-w-ringu-49170.html
Lausitzer - 14-05-2015, 14:53
Temat postu:
Akurat ring uważam za bardzo dobre rozwiązanie, domknięcie od strony wschodniej uzupełni brakujący odcinek i domknie dogodny dostęp dla większości olsztyńskich osiedli, położonych na południe od linii kolejowej. Moim zdaniem warto pomyśleć o odnodze na północ miasta.
Pirat - 19-05-2015, 22:16
Temat postu:
Pierwsze Tramino Olsztyn już (prawie) gotowe

Już za kilka dni Solaris zakończy prace nad dwoma pierwszymi składami Tramino dla Olsztyna. Pierwszy z nich pojedzie na testy do Poznania, a drugi trafi do stolicy Warmii. Docelowo Solaris ma wyprodukować piętnaście składów w kolorze stalowo-limonkowym, nowym kolorze miejskim Olsztyna.

Więcej TUTAJ
Victoria - 05-06-2015, 17:35
Temat postu:
Tramwaj w Olsztynie będzie później?

Trzech wykonawców inwestycji tramwajowej złożyło do Urzędu Miasta w Olsztynie wnioski o przedłużenie terminu zakończenia robót. Czy to oznacza, że cała inwestycja nie zakończy się – tak jak planowano – 31 października?

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/tramwaj-w-olsztynie-bedzie-pozniej-49607.html
Victoria - 12-06-2015, 16:25
Temat postu:
Olsztyn ma pierwszy tramwaj, nie ma jeszcze torów.

Pierwszy z 15 zamówionych solarisów trafił do stolicy Warmii i Mazur. Tramwaj musiał pokonać na lawecie ponad 600 km, choć Bolechowo pod Poznaniem z Olsztynem dzieli dwa razy krótszy dystans. O godz. 4 nad ranem witali go mieszkańcy uzbrojeni w aparaty fotograficzne. Na torach jednak nie zobaczą go zbyt szybko - budowa tras tramwajowych na razie jeszcze trwa.

Więcej:
http://www.tvn24.pl/olsztyn-ma-pierwszy-tramwaj-ale-nie-ma-jeszcze-torow,550750,s.html
Pirat - 12-06-2015, 23:03
Temat postu:
Pierwszy tramwaj już w Olsztynie


Victoria - 23-06-2015, 19:39
Temat postu:
Olsztyn planuje drugą linię tramwajową.

Jeszcze nie uruchomiono pierwszej linii tramwajowej w Olsztynie, a już władze miasta przygotowują się do budowy kolejnej. Właśnie zleciły wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedla Jaroty i Pieczewo z położoną nieco wyżej na północ fabryką Michelin.

Więcej:
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24788/Olsztyn-planuje-druga-linie-tramwajowa.html
krzynio - 26-06-2015, 18:41
Temat postu:
Drugi Tramino jest już w Olsztynie.

A za około miesiąc prezydent Olsztyna zapowiedział dni otwarte w zajezdni ! Very Happy

http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/drugi-tramino-na-szynach-w-olsztynie-zdjecia-z-wkolejania-49877.html
Arek - 29-06-2015, 13:53
Temat postu:
Prezydent Olsztyna: Tramwaj ruszy na przełomie listopada i grudnia.

Pierwszy tramwaj w Olsztynie to przełomowa chwila, a także symbol zmian, które w mieście następują. O tym, że wszystko zostanie zrealizowane na czas oraz o wrażeniach związanych z pierwszą dostawą Tramino na Warmię rozmawiamy z Piotrem Grzymowiczem, prezydentem Olsztyna. Osobą, która od początku do końca nadzoruje, by tramwaje wróciły do miasta.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/prezydent-olsztyna-tramwaj-ruszy-na-przelomie-listopada-i-grudnia-49888.html
Beatrycze - 12-07-2015, 19:01
Temat postu:
Motorniczowie olsztyńskich tramwajów już są.

– Olsztyńskie tramwaje to nie tylko prace budowlane czy też zakupy pojazdów – pisał w styczniu na swoim blogu prezydent Piotr Grzymowicz. Obwieszczał wtedy, że pierwsza piątka motorniczych jest już w mieście. W lipcu, wszystkich osób do obsługi tramwajów, będzie już czterdzieści.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/motorniczowie-olsztynskich-tramwajow-juz-sa-49971.html
Arek - 17-08-2015, 13:48
Temat postu:
Olsztyn promuje tramwaj jako nowy środek komunikacji.

Władze Olsztyna chcą już wkrótce informować mieszkańców, jak bezpiecznie poruszać się po drodze, po tym jak jesienią pojawi się nowy środek transportu zbiorowego - tramwaj. Będą zachęcać także olsztynian do częstszego korzystania z publicznej komunikacji.

Więcej:
http://transport-kolejowy.wnp.pl/olsztyn-promuje-tramwaj-jako-nowy-srodek-komunikacji,255645_1_0_0.html
Arek - 24-08-2015, 13:37
Temat postu:
Olsztyn wprowadza czasówki i obniża ceny biletów.

Nowy środek transportu publicznego, jakim będą tramwaje, wymusza drastyczne zmiany w taryfie biletowej. Jeżeli tramwaje mają się stać atrakcyjną alternatywą dla samochodu i stanowić powiązany ze sobą system komunikacyjny, potrzeba wreszcie pomyśleć nad biletami czasowymi. Jednak to nie koniec zmian. Cała oferta biletowa przechodzi metamorfozę. Co więcej, bilety nie podrożeją, wręcz niektóre stanieją. Nowa taryfa wejdzie w życie 1 listopada br.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-wprowadza-czasowki-i-obniza-ceny-biletow-50220.html
Arek - 25-08-2015, 13:33
Temat postu:
W centrum Olsztyna jeszcze sporo do zrobienia z tramwajem.

Niektóre etapy olsztyńskiego tramwaju, jak np. budowa nowej ulicy Obiegowej z torowiskiem, a także budowa zajezdni tramwajowej, dobiegły już końca. Sporo do zrobienia zostało jeszcze w centrum, gdzie zaawansowanie prac nie przekroczyło jeszcze 46%. Przez to opóźnią się testy tramwajów Solarisa.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/w-centrum-olsztyna-jeszcze-sporo-do-zrobienia-z-tramwajem-50230.html
Arek - 08-10-2015, 13:36
Temat postu:
Tramwaje w Olsztynie będą jeździły co 7,5 minuty.

Częstsze kursy, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy – to wszystko wiąże się ze zmianami, jakie władze Olsztyna wprowadzą w nowym układzie komunikacyjnym po oddaniu do użytku linii tramwajowej. Tramwaje w godzinach szczytu będą kursowały co 7,5 minuty, a autobusy co kwadrans.

Więcej:
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/26112/tramwaje-w-olsztynie-beda-jezdzily-co-7-5-minuty.html
Arek - 06-11-2015, 14:48
Temat postu:
Olsztyn uczy kierowców jak żyć z tramwajami.

Jeżeli plany się powiodą, to za niespełna dwa miesiące na ulice Olsztyna wyjadą tramwaje. Jednak kierowcy są pełni obaw, jak poradzą sobie w nowej rzeczywistości. Nic dziwnego, skoro szynowy środek lokomocji w tym mieście zlikwidowano dokładnie pół wieku temu. Miasto jednak wyszło naprzeciw zmotoryzowanym i właśnie wydało poradnik, jak zachować się w ruchu drogowym, gdy na horyzoncie zjawi się tramwaj.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-uczy-kierowcow-jak-zyc-z-tramwajami-50691.html
Beatrycze - 19-11-2015, 16:54
Temat postu:
Pierwszy tramwaj wyruszy w nocy na miasto.

Według zapowiedzi Urzędu Miasta i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – operatora tramwajów – pierwszy tramwaj na ulice miasta wyjedzie prawdopodobnie jeszcze dzisiaj (19 listopada). – Każdy z motorniczych musi wykonać 35 godzin jazd testowych – informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta w Olsztynie.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-pierwszy-tramwaj-wyruszy-w-nocy-na-miasto-50794.html
Pirat - 25-11-2015, 22:08
Temat postu:
Olsztyński tramwaj przejechał całą linię. Od zajezdni po ulicę Obiegową, al. Sikorskiego, ul. Tuwima na Kortowo, a potem z powrotem na Sikorskiego i na Jaroty aż do końca linii.


Beatrycze - 03-12-2015, 17:12
Temat postu:
Olsztyn podaje oficjalną datę startu tramwajów.

Wkrótce w Polsce otwarta zostanie piętnasta sieć tramwajowa. Dzisiaj znamy już oficjalną datę, kiedy ruszą w Olsztynie tramwaje. Według zapowiedzi Ratusza nie nastąpi to jednak – jak wcześniej zapowiadano – 15 grudnia, lecz kilka dni później. Na razie tylko jedna linia. Kolejne dołączą później.

Olsztyn jest pierwszym miastem od kilkudziesięciu lat, które zdecydowało się stworzyć u siebie system tramwajowy od podstaw. Na dodatek miasto już posiadało ten środek transportu, a zlikwidowano go równo 50 lat temu.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-podaje-oficjalna-date-startu-tramwajow-50884.html
Pirat - 06-12-2015, 19:47
Temat postu:
Olsztyński tramwaj po raz pierwszy z pasażerami

Mikołaj dla olsztynian był bardzo szczodry. Tego dnia zaplanowano uroczysty dzień otwarty w zajezdni tramwajowej. Chętnych nie brakowało. Jedną z głównych atrakcji był pierwszy i oficjalny przejazd dla wszystkich chętnych tramwajem odcinkiem technicznym, po którym w przyszłości tramwaje nie będą wozić pasażerów.

Tramwaj jest na ustach niemal wszystkich olsztynian. Już od rana słychać było rozmowy wyłącznie o tym jednym środku transportu publicznego. Nie ma się co dziwić, bo nie codziennie w Polsce otwiera się nowy system tramwajowy. Olsztynianie tłumnie ruszyli więc w Mikołajki, żeby podziwiać z bliska tramwaje Solarisa Tramino. Okazja była przednia, bo dzisiaj (06.12.) zorganizowano dzień otwarty w zajezdni tramwajowej.

Czytaj więcej na transport-publiczny.pl
Pirat - 20-12-2015, 22:59
Temat postu:
Olsztyński tramwaj: od tańca z Hiszpanami po happy end

Dzisiaj rusza pierwsza linia tramwajowa w Olsztynie. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie, jak trudną drogę przechodziło miasto, by ten dzień wreszcie nadszedł. Przywrócenie komunikacji tramwajowej w Olsztynie to niewątpliwie jeden z najbardziej spektakularnych projektów komunikacyjnych polskich samorządów. Ostatnią, zbudowaną od podstaw sieć tramwajową otwarto w 1959 r. w Częstochowie.

Pierwszy tramwaj na Warmii (wtedy były to jeszcze Niemcy) wyruszył w 1907 roku. Latem przystąpiono do kładzenia torów, a uroczyste otwarcie pierwszej linii odbyło się 15 grudnia. Tramwaje miały wtedy rozstaw 1000 mm (dzisiaj będą miały 1435 mm). Pierwsze wagony miały dwa silniki po 30 KM każdy. W środku mogło usiąść 18 osób, natomiast na zewnętrznej platformie na stojąco mieściło się 14 osób. Dzisiejsze tramwaje Solarisa Tramino, dostarczone dla Olsztyna, pomieszczą prawie 200 pasażerów. Będą to najszersze i najcichsze tramwaje w kraju.

W chwili otwarcia tramwajów Olsztyn liczył przeszło 33 tys. mieszkańców. Ówczesne trasy tramwajowe dla Olsztyna opracował Wilhelm Peterson. „Jedynka” jeździła od dworca kolejowego do placu Roosevelta przez Stare Miasto. Natomiast „dwójka” – od Ratusza do Jakubowa.

Czytaj więcej na transport-publiczny.pl
Kolejoman2 - 24-12-2015, 02:07
Temat postu:
Moja relacja z otwarcia sieci tramwajowej: www.kolejomania.rail.pl/inolszt.html
sabatnik - 25-12-2015, 19:57
Temat postu:
Olsztyn stał się sławny dzięki tej inwestycji ale uwaga nadal pozostaje na nim skupiona. Najważniejsze czy inwestycja wypali, tj. czy faktycznie tramwaj zrewolucjonizuje system komunikacji i zapewni pożądane przez pasażerów połączenie komfortu z szybkością. Życzę bardzo aby tak się stało.
pawel78 - 26-12-2015, 01:28
Temat postu:
Komfort jazdy tramwajem? Idealny jak zabraknie pradu lub dojdzie do wypadku z udzialem tramwaju lub kierowca zastawi torowisko.
Pirat - 27-12-2015, 20:51
Temat postu:
Ruszyła druga linia olsztyńskiego tramwaju

Po ośmiu dniach od uruchomienia systemu tramwajowego w Olsztynie na tory wyjechała właśnie kolejna linia. O 4:53 z przystanku Dworzec Główny tramwaj z numerem 2 wyruszył w pierwszy kurs. Już tylko kilka dni dzieli Olsztyn od pełnego uruchomienia systemu komunikacyjnego w nowej odsłonie.

Po ponad tygodniu funkcjonowania jedynki do jej grona - wczesnym rankiem - dołączyła dziś kolejna linia tramwajowa. W niedzielę regularne kursy rozpoczęła dwójka, a pierwszy pojazd ruszył już o godzinie 4:53. Linia nr 2 łączy Dworzec Główny z Jarotami. Trasy jedynki i dwójki w znacznej mierze się pokrywają. Z tymże na ul Kościuszki jedynka skręca w lewo pod Wysoką Bramę, natomiast dwójka jedzie prosto do dworca.

Czytaj więcej na transport-publiczny.pl
Beatrycze - 07-01-2016, 09:30
Temat postu:
Eksperci ocenią stan techniczny nowo położonych torów tramwajowych w Olsztynie i wskażą przyczynę ich pękania. W ostatnich dniach w stolicy Warmii i Mazur doszło do 3 awarii, które czasowo unieruchomiły komunikację tramwajową wprowadzoną kilkanaście dni temu.

Więcej:
http://transport-kolejowy.wnp.pl/olsztyn-eksperci-zajma-sie-pekajacymi-torami-tramwajowymi,264684_1_0_0.html
Kolejoman2 - 23-02-2016, 00:13
Temat postu:
23.01.2016.

Podczas styczniowego pobytu w Olsztynie miałem okazję zaliczyć olsztyńską sieć tramwajową już w całości. Wcześniej dane mi było przejechać tylko trasę Wysoka Brama - Kanta podczas oficjalnej inauguracji sieci. Zaczynam na dworcu PKP od linii 3, ponieważ kursuje najrzadziej. Jedziemy ul. Kościuszki, gdzie mamy przystanki wiedeńskie (jest to jedyna ulica w Olsztynie z tego typu przystankami). Przed Skwerem Wakara dołącza się do nas odnoga z Wysokiej Bramy. Następnie ul. Żołnierską zjeżdżając lekko z górki docieramy do ul. Obiegowej, w którą skręcamy. Tuż za skrzyżowaniem jest przystanek obsługujący szpital wojewódzki. Sporo ludzi narzeka jednak, że jest on zbyt oddalony od szpitala. Następnie wydzielonym torowiskiem kontynuujemy jazdę z górki i przecinając ul. Pstrowskiego nieopodal Tesco docieramy do Galerii Warmińskiej, przed którą skręcamy w prawo. Za przystankiem obsługującym galerię linia robi się jednotorowa, jest jednak chyba jakiś problem z rozjazdem, ponieważ stajemy na nim, a motornicza musi wyjść z tramwaju. Na odnodze mamy przystanki Pozorty i Uniwersytet Pływalnia oraz końcówkę Uniwersytet Prawocheńskiego. Mam kilka minut, więc szybka dokumentacja. Tym samym tramwajem powracam do Galerii Warmińskiej. Mój pojazd kieruje się w lewo, aby udać się z powrotem do dworca, a ja przechodzę na przystanek obsługujący linie 1 i 2. Jako pierwsza przyjeżdża 2-ka. Jazda na Jaroty mija szybko, bez zbędnych przestojów, tak jak to miało miejsce w dniu otwarcia. Na Kanta spotyka się więcej tramwajów, więc postanawiam zostać tu nieco dłużej i porobić zdjęcia. Na powrót wybrałem 1-kę, aby przejechać ostatni kawałek, jeszcze dziś nieodwiedzony. Po ok. 20 minutach jazdy melduję się przy Wysokiej Bramie. W porównaniu z poprzednią przejażdżką jest o wiele lepiej. Tramwaje jechały płynnie, raczej nie było niepotrzebnych zastojów, a w samym tramwaju również nie było takiego tłoku jak w dzień otwarcia. Z pewnością nie bez znaczenia jest fakt, że zaliczałem w sobotę. Z tego co wiem, w tygodniu nadal występują problemy z korkami i punktualnością. Zamieszczam jeszcze kilka zdjęć sprzed dworca PKP oraz sprzed zajezdni gdzie zrobiłem sobie spacerek. Dzisiejsze zaliczenie odbyło się w zimowej, śnieżnej scenerii, jednak zamierzam je jeszcze powtórzyć gdy nie będzie białej kołderki i w pełni będzie widoczna cała infrastruktura. Trzymam kciuki za olsztyńską sieć, aby funkcjonowała coraz sprawniej i dobrze służyła mieszkańcom oraz aby się rozwijała, tym bardziej, że władze miasta już planują budowę kolejnych linii.

Zdjęcia: www.kolejomania.rail.pl/tramolszt.html
Pirat - 29-02-2016, 20:26
Temat postu:

Arek - 11-05-2016, 14:16
Temat postu:
Olsztyński tramwaj dzieli urzędników i społeczników.

Zaledwie pół roku temu w Olsztynie ruszył pierwszy tramwaj, tymczasem wciąż trwa w Olsztynie wzmożona dyskusja nad przyszłością szynowego środka transportu. Na przestrzeni ostatnich miesięcy pojawiło się kilka koncepcji przebiegu i usytuowania drugiej linii tramwajowej. Z uwagi na krytyczne głosy mieszkańców o ograniczonym wpływie na dobór ulic, którymi tramwaj miałby w przyszłości jeździć, Ratusz zlecił przygotowanie kolejnych wariantów.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztynski-tramwaj-dzieli-urzednikow-i-spolecznikow-52001.html
Beatrycze - 20-05-2016, 14:52
Temat postu:
Olsztyn dokupi tramwaje od razu na II linię.

Uruchomienie tramwajów w Olsztynie zweryfikowało zakupy miasta odnośnie 15 sztuk Solarisów Tramino. Szybko okazało się, że liczba tramwajów jest niewystarczająca na potrzeby miasta. Utrzymanie atrakcyjnych częstotliwości kurowania wymagało zubożenia kursów na tramwajowej trójce. Olsztyn zapowiada, że już w październiku złoży wniosek o zakup kolejnych wozów.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-dokupi-tramwaje-od-razu-na-ii-linie-52043.html
Arek - 04-07-2016, 13:02
Temat postu:
Tramwaje w Olsztynie. To już pół roku.

Trudno w to uwierzyć, ale już sześć miesięcy upłynęło odkąd olsztynianie usłyszeli w mieście tramwajowy dzwonek. Po tym historycznym momencie, kiedy wszystkie oczy branży transportu publicznego skierowane były w stronę tramwajowej inwestycji Olsztyna, przyszedł czas na drobne podsumowanie.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/tramwaje-w-olsztynie-to-juz-pol-roku-52386.html
Beatrycze - 17-10-2016, 13:24
Temat postu:
Tramwajowa rewolucja w Olsztynie. Miasto chce budowy kolejnych linii.

Samorząd Olsztyna chce dalszej rozbudowy linii tramwajowych w mieście. Obecnie komunikacja tramwajowa łączy śródmieście z południowymi dzielnicami, są plany, by tramwaje dojeżdżały do północnej części miasta - poinformował PAP urząd miasta w Olsztynie.

Więcej:
http://forsal.pl/artykuly/984801,tramwajowa-rewolucja-w-olsztynie-miasto-chce-budowy-kolejnych-linii.html
andi1974 - 30-10-2016, 21:46
Temat postu:
Można i wypada pozazdrościć tylko Olsztynowi. W latach 80-tych w Zielonej Górze też były plany budowy linii tramwajowych. Ale trafiła się na nieszczęście grupa malkontentów i plany szlag trafił. A mogło być tak pięknie...
jaronx - 31-10-2016, 10:26
Temat postu:
andi1974 napisał/a:
Można i wypada pozazdrościć tylko Olsztynowi. W latach 80-tych w Zielonej Górze też były plany budowy linii tramwajowych. Ale trafiła się na nieszczęście grupa malkontentów i plany szlag trafił. A mogło być tak pięknie...


Naprawdę nie masz czego zazdrościć mieszam w Olsztynie i widzę to zupełnie z innej perspektywy, miasto stało się jeszcze bardziej nie przejezdne.
Beatrycze - 04-07-2017, 13:29
Temat postu:
Olsztyńska sieć tramwajowa w wakacje poważnie uszczuplona.

Osoby, które wybiorą się w wakacje do Olsztyna, mogą napotkać na trudności w skorzystaniu z całej sieci tramwajowej. Miasto zdecydowało, że na okres wakacji – w weekendy – nie będzie jeździła jedna z linii tramwajowych, a w dni robocze w bardzo ograniczonych godzinach. Powodem nie jest jednak niewystarczająca liczba wozów.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztynska-siec-tramwajowa-w-wakacje-powaznie-uszczuplona-55669.html
Victoria - 11-01-2018, 17:48
Temat postu:
Olsztyńskie tramwaje później. Zbyt indywidualne.

Zgodnie z przewidywaniami, pierwotny termin zakończenia postępowania przetargowego na zakup tramwajów dla Olsztyna okazał się zbyt krótki dla oferentów, którzy wnioskowali m.in. o przesunięcie terminu. Jak się okazuje, zamawiający po raz kolejny zamawia bardzo spersonalizowany tramwaj. Istotne zmiany zaszły także w kryteriach oceny, o modyfikację których zabiegali sami producenci.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztynskie-tramwaje-pozniej-zbyt-indywidualne-57333.html
Beatrycze - 06-02-2018, 14:46
Temat postu:
Kolejny problem tramwajowy Olsztyna. Tym razem z Tramino.

Już w momencie startu olsztyńskiej sieci tramwajowej wiadomo było, że liczba zamówionych składów tramwajowych Solarisa Tramino będzie zdecydowanie niewystarczająca. Miasto przekonało się o tym niedawno w natłoku niekorzystnych zdarzeń, przez które wyłączonych z eksploatacji zostało aż kilka składów. Za tramwaje musiały wyjechać autobusy.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/kolejny-problem-tramwajowy-olsztyna-tym-razem-z-tramino-57616.html
Beatrycze - 30-04-2018, 11:26
Temat postu:
Olsztyn dobuduje 6 km torów tramwajowych. Rusza przetarg.

Drugi etap rozbudowy tramwajów to wyczekiwana kontynuacja tramwajowej inwestycji, na którą w Polsce zdecydował się wyłącznie Olsztyn. Właśnie wystartował przetarg, w ramach którego dobudowanych zostanie 6 km torów. Do obecnych trzech linii tramwajowych dołączą kolejne dwie. Prace ruszą w 2019 r. i zakończą się jesienią 2020 r.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/olsztyn-dobuduje-6-km-torow-tramwajowych-rusza-przetarg-58394.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group