INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. śląskie - Bariery rozwoju kolei pasażerskiej na Śląsku

Pirat - 04-05-2011, 19:27
Temat postu: Bariery rozwoju kolei pasażerskiej na Śląsku
„Bariery transportu pasażerskiego na terenie województwa śląskiego” – to temat wystąpienia Przemysława Gardonia, dyrektora PR Katowice, jakie miało miejsce w ubiegły piątek podczas zorganizowanej przez UMWŚ debaty poświęconej rozwojowi kolei w regionie.

Co jest największą bolączką przewozów pasażerskich w woj. śląskim? Przede wszystkim niskie prędkości handlowe pociągów, mała atrakcyjność lokalizacji przystanków oraz konkurowanie komunikacji autobusowej z koleją. Jak podkreślił dyrektor Gardoń, dla pasażera istotny jest czas podróży. Zły stan infrastruktury sprawia jednak, że nie jest on zbyt atrakcyjny.

Średnia prędkość handlowa pociągów w woj. śląskim to 41,77 km/h. Najniższe prędkości handlowe występują na odcinkach PODG Bieniowiec – Skoczów (20,40 km/h), Tarnowskie Góry – Bytom (26,10 km/h), Wodzisław Śląski – Chałupki (26,80 km/h) oraz Zebrzydowice – Cieszyn (28,90 km/h). Na najważniejszych relacjach prędkości handlowe kształtują się następująco: Katowice – Żywiec (39,70 km/h), Katowice – Rybnik (41,90 km/h), Katowice – Wisła Głębce (37,40 km/h) oraz Gliwice – Częstochowa (49,10 km/h).

Oprócz niskich prędkości na liniach, dużym problemem jest także niekorzystne usytuowanie wielu stacji i przystanków kolejowych z dala od osiedli mieszkalnych oraz centrów handlowych. Jako przykład dyrektor Gardoń wskazał główną stację w Dąbrowie Górniczej – jest ona położona 0,5 km od centrum miasta.

Bardzo ciekawym punktem wystąpienia było wskazanie na konkurencyjne wobec przewozów kolejowych połączenia autobusowe realizowane przez KZK GOP. Zdaniem dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach, są to głównie autobusy linii przyśpieszonych (np. 801, 807, 820, 830, 840).

Co więc należy zrobić, aby transport publiczny w woj. śląskim wyszedł na prostą? Zdaniem Przemysława Gardonia konieczna jest przede wszystkim modernizacja infrastruktury kolejowej – remont najbardziej zdegradowanych odcinków, dostosowanie lokalizacji przystanków na głównej linii aglomeracyjnej do miejsc generujących duże potoki podróżnych oraz lepsza korelacja z transportem indywidualnym.

W prezentacji wskazano także na konieczność tworzenia węzłów przesiadkowych (zaplecze parkingowe, dogodne skomunikowanie z komunikacją autobusową i tramwajową) oraz opracowanie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Jak podkreślono w zakończeniu, rozważana jest również zmiana sposobu odprawy podróżnych – wprowadzenie kontroli biletów na wzór tych, które są stosowane w komunikacji autobusowej.

Zobacz prezentację

źródło: Rynek Kolejowy

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group