INFO KOLEJ - forum kolejowe

Praca i nauka - Nowe szko³y dla przysz³ych maszynistów

syrenka - 27-06-2011, 00:09
Temat postu: Nowe szko³y dla przysz³ych maszynistów
Stoi na stacji lokomotywa, bo nie ma maszynistów

Zespó³ Szkó³ Komunikacji w Poznaniu chce na nowo otworzyæ klasê dla przysz³ych kolejarzy. Pracy dla nich nie zabraknie, bo na kolei ju¿ teraz jest za ma³o ludzi.

- W¶ród kolejarzy jest ogromna dziura pokoleniowa. Od lat nie kszta³cono na tym kierunku i nagle okaza³o siê, ¿e nie mamy ludzi - mówi odpowiedzialny za kolej wicemarsza³ek Wojciech Jankowiak.

Bole¶nie przekona³ siê o tym W³odzimierz Wilkanowicz, szef nowej spó³ki Koleje Wielkopolskie. Od pocz±tku roku próbowa³ znale¼æ kilkudziesiêciu maszynistów. Uda³o mu siê zatrudniæ... trzech. - Dop³ywu maszynistów nie ma od wielu lat - przyznaje. Urzêdnicy marsza³ka szukali kolejarzy nawet w¶ród bezrobotnych zarejestrowanych w urzêdach pracy, ale te¿ niewiele wskórali. Efekt? Koleje Wielkopolskie musz± wynajmowaæ pracowników (tak¿e konduktorów) od spó³ki Przewozy Regionalne. Co oczywi¶cie wiêcej kosztuje.

¦rednia wieku maszynistów w Polsce przekroczy³a ju¿ 50 lat. Starsi odchodz± na emeryturê, m³odych nie ma. - Sytuacja jest katastrofalna. Je¶li nic siê nie zmieni, w najbli¿szych latach bêd± wielkie k³opoty ze znalezieniem maszynistów. Wkrótce za sterami lokomotyw zaczn± siadaæ ludzie, którzy nie maj± zielonego pojêcia o tej pracy - alarmuje Leszek Miêtek, szef Zwi±zku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

Kolejarzy brakuje, bo nie ma maj± gdzie siê uczyæ zawodu. W Poznaniu nie ma ¿adnej takiej szko³y. Dlatego w niedawnej rozmowie z "Gazet±" Jankowiak zasugerowa³: - Mo¿e da³oby siê stworzyæ tak± klasê w Zespole Szkó³ Komunikacji? Przecie¿ dawniej by³o tam technikum kolejowe.

Klasê dla kolejarzy zlikwidowano w 2005 r., bo akurat restrukturyzowano kolej i dla absolwentów... brakowa³o pracy. Teraz dyrektor szko³y Ryszard Pyssa my¶li o tym, by j± reaktywowaæ: - Mam sygna³y od spó³ek kolejowych, ¿e potrzebuj± pracowników. To by³aby normalna, dwuletnia klasa policealna. Tylko z przedmiotami zawodowymi, takimi jak drogi kolejowe, tabor szynowy czy urz±dzenia elektryczne. Na pewno czê¶æ dawnych programów trzeba by zmieniæ, w koñcu nie chcemy uczyæ staroci.

Nauka odbywa³aby siê nie tylko w szkole. - To powinno dzia³aæ na zasadzie klas patronackich, takich, jakie w szkole samochodowej maj± Toyota czy Volkswagen. Uczniowie s± wysy³ani na praktyki do firmy, która dziêki temu ma pó¼niej pracowników - zaznacza Pyssa.

Prezes Wilkanowicz z Kolei Wielkopolskich: - Na pewno bêdziemy tym zainteresowani. Mo¿emy przyjmowaæ uczniów na praktyki.

Tak zrobiono w Warszawie, gdzie Koleje Mazowieckie objê³y patronatem jedn± z klas w Zespole Szkó³ im. Wysockiego. Uczniowie przychodz± na praktyki, a po ukoñczeniu szko³y zdaj± egzamin na pomocnika maszynisty. Podobne plany maj± nowo utworzone Koleje ¦l±skie.

W Poznaniu m³odzi maszyni¶ci mogliby zasilaæ szeregi nie tylko Kolei Wielkopolskich, ale te¿ innych przewo¼ników, którym brak ludzi. W zesz³ym roku w PKP Intercity na emeryturê przesz³o 150 maszynistów, a w Przewozach Regionalnych - 35. W obydwu firmach pracownicy musz± wyrabiaæ nadgodziny.

Urzêdnicy z wydzia³u o¶wiaty pozytywnie podchodz± do pomys³u dyrektora Pyssy. - Idea jest dobra i warta przemy¶lenia. Czekamy na konkrety - mówi Andrzej Tomczak, dyrektor wydzia³u. - Chêtni do nauki powinni siê znale¼æ, w koñcu to jedna z najlepszych szkó³ zawodowych. No i ma du¿e tradycje.

Kiedy klasa dla kolejarzy mog³aby ruszyæ? Rekrutacja na najbli¿szy rok szkolny ju¿ trwa. Dlatego kandydaci na maszynistów mogliby rozpocz±æ naukê w ZSK najwcze¶niej od 2012 r.

Samorz±d chce te¿ zorganizowaæ osobne szkolenia dla maszynistów. - Maj± je prowadziæ powiatowe urzêdy pracy. Chcemy na to przeznaczyæ po 200-300 tys. z³ w poszczególnych powiatach. Pieni±dze bêd± pochodzi³y z funduszu pracy - zapowiada wicemarsza³ek Jankowiak.

¬ród³o: Gazeta Wyborcza Poznañ
Rademenes - 27-06-2011, 10:25
Temat postu:
Nie tylko maszynistów, nie tylko. Dziura pokoleniowa jest na wszystkich stanowiskach lub prawie wszystkich w ruchu.
syrenka - 27-06-2011, 12:06
Temat postu:
Zgadza siê, jednak zdecydowanie najtrudniej wyszkoliæ maszynistê.
Rademenes - 27-06-2011, 20:37
Temat postu:
To wiem @Syrenko. To akurat wiem.
Jerry - 27-06-2011, 20:55
Temat postu:
W Lubinie spó³ka Pol Mied¼ Trans otworzy³a swoje kolejowe kierunki kszta³cenia

Lubin. Kolejna lubiñska placówka podpisa³a porozumienie z du¿ym pracodawc± na kszta³cenie zawodowe pod jego potrzeby. Zespó³ Szkó³ Zawodowych i Ogólnokszta³c±cych w Lubinie bêdzie kszta³ci³ kolejarzy. Przypomnijmy, ¿e pod potrzeby KGHM górników kszta³ci ju¿ Zespó³ Szkó³ nr 1.

Wspó³praca ma polegaæ na utworzeniu dwóch nowych kierunków nauczania. Maj± to byæ technik elektroenergetyk transportu szynowego oraz mechanik-monter maszyn i urz±dzeñ. Pol-Mied¼ Trans i Zespó³ Szkó³ Zawodowych i Ogólnokszta³c±cych podpisa³y w tej sprawie porozumienie. - Chcemy reagowaæ na zapotrzebowanie rynku pracy - mówi Beata Grzeliñska dyrektor ZSZiO
w Lubinie. - Dlatego wprowadzamy kszta³cenie w dwóch nowych zawodach zwi±zanych z kolej±. Nowe klasy bêd± prowadzone pod patronatem transportowej spó³ki.

Nawi±zanie wspó³pracy z zale¿nym od KGHM Pol-Mied¼ Transem, który jest jednym najwiêkszych w kraju niepublicznych przewo¼ników kolejowych, pokazuje niedobór okre¶lonych zawodów na kolei. Prezes spó³ki Janusz Cendrowski przekonuje, ¿e firma rozwija siê, przybywa w niej taboru. Ma ju¿ 50 lokomotyw i ponad tysi±c wagonów. - Rynek transportu kolejowego zosta³ uwolniony. Je¼dzimy po ca³ej Polsce, ale potrzebna jest do tego kadra. W ocenie prezesa samodzielne doszkalanie pracowników nie rozwi±zuje problemu braku kolejarzy. - Najlepszym sposobem jest przygotowanie ich w najstarszy z mo¿liwych sposobów, czyli przez szko³ê.

Uczniowie, którzy rozpoczn± naukê na nowych kierunkach bêd± mieli zagwarantowane praktyki, które s± podstaw± do zdobycia w³a¶ciwego wykszta³cenia. Cendrowski zapowiada, ¿e najlepsi absolwenci znajd± zatrudnienie w PMT. Niew±tpliwym plusem porozumienia bêdzie uruchomienie nowej pracowni przygotowuj±cej do wykonywania zawodów na kolejarskich kierunkach, a tak¿e gwarancja praktyk.

[ Dodano: 27-06-2011, 20:56 ]
REPORTA¯:

Szymek - 27-06-2011, 21:23
Temat postu:
Haha Smile Tak czy siak polecam ZSK Poznañ Smile
maszynista - 28-06-2011, 17:35
Temat postu:
Wreszcie kto¶ przyszed³ po rozum do g³owy i na nowo uda siê przywruciæ przynajmniej w jakim¶ stopniu szkolnictwo kolejowe.

Ale chcia³ bym tu ostudziæ zapa³y panów prezesów kolejowych spó³ek samorz±dowych (jak wiemy s± to zazwyczaj ludzie z aparatu partyjnego i nie mieli wcze¶niej do czynienia z kolej±) - otó¿ to ¿e delikwent który ukoñczy tak± szko³e NIE oznacza ¿e bêdzie móg³ legalnie zasi±¶æ za stery szynobusu czy EZT. Przepisy UTK i ustawy o trnasporcie kolejowym dok³adnie reguluj± jakie warunki musi spe³niæ kandydat na pomocnika i maszyniste pojazdów trakcyjnych. Otó¿ pierwsza rzecz (pomijaj±c ju¿ badania lekarskie i psychotechniczne) to przeszkolenie na warsztacie przy naprawie taboru (przynajmniej pó³ roku). Nastêpnie kurs lub egzamin eksternistyczny na Pomocnika maszynisty pojazdów trakcyjnych i dalej przynajmniej rok udokumentowanej pracy na tym stanowisku. A dopiero po tym roku mo¿liwo¶æ przyst±pienia do kursu lub egzaminu eksternistycznego na maszynistê pojazdów trakcyjnych (trakcji spalinowej lub elektrycznej). Tak¿e niech panowie prezesi nie my¶l± ¿e w miesi±c wyszkol± ³ebka po szkole bo od szko³y to droga jeszcze przez dwa lata do samodzielnego kierowania pojazdem trakcyjnym. Ju¿ s³ysza³em nie jedno powiedzenie z ust w³adzy przewo¼nika kolejowego ¿e on znajdzie maszynistów pod Biedronk±. ¯yczê powodzenia Very Happy
Pimp_my_EN71 - 29-06-2011, 12:13
Temat postu:
Przydaly by sie takie szkoly, bo jako pasazer za nie dlugo bede sie bal wsiasc do pociagu widzac jakie dziadki i pruchna prowadza pociagi, bez urazy oczywiscie
Anonymous - 29-06-2011, 12:44
Temat postu:
Z drugiej strony, jako pasa¿er ba³bym siê wsi±¶æ do poci±gu, który prowadzi 23-latek ¶wie¿o po kursie i egzaminie. M³odzi ludzie z regu³y siê bez wyobra¼ni. Wystarczy spojrzeæ, jak szar¿uj± na torach tramwajowych m³odzi motorowi (mowa o ¦l±sku). Czasem a¿ chcia³oby siê uciec z tego tramwaju. Co prawda poci±g to nie tramwaj, no ale jednak... Wink

Niemniej jednak cieszy mnie, ¿e coraz czê¶ciej dostrzegany jest problem dziury pokoleniowej w¶ród kolejarzy. Dobrze, ¿e powstaj± szko³y, które bêd± kszta³ciæ m³odych ludzi na kierunkach kolejowych. Teraz widaæ, ¿e niepotrzebnie zamykano na masow± skalê technika kolejowe...
Pimp_my_EN71 - 29-06-2011, 14:23
Temat postu:
Polacy sa zawsze madrzy po szkodzie, a najmadrzejszy jak ktos im zaproponuje pieniazki, za nic
thomas - 29-06-2011, 19:05
Temat postu:
Co z tego ¿e szko³a powstanie jaka¶,nikt nie bêdzie wykonywa³ tego zawodu bez odpowiedniego wynagrodzenia. Sam straci³em 15 lat pracuj±c jako maszynista,od roku pracuje poza kolej± i jestem zadowolony!Nowy pracodawca docenia moje po¶wiêcenie i odpowiednio motywuje.Odradzam prace na kolei, choæ sam by³em fanatykiem ¦miech
syrenka - 02-08-2011, 20:15
Temat postu:
Maszyni¶ci pilnie poszukiwani! W spó³kach kolejowych wci±¿ brakuje osób z odpowiednim wykszta³ceniem i przygotowaniem. W Poznaniu w zawodzie maszynisty i budowniczego dróg i mostów kolejowych chce siê kszta³ciæ dok³adnie... piêæ osób. Specjalne klasy dla doros³ych utworzono w Zespole Szkó³ Komunikacji.

Po dwóch latach nauki w trybie wieczorowym, mo¿na zostaæ maszynist± kolejowym lub technikiem budowy dróg i mostów. Rekrutacja do szko³y w³a¶nie siê rozpoczê³a, ale jak na razie zainteresowanie jest niewielkie.

- Jestem zaskoczony poniewa¿ zarobki w zawodach kolejowych s± ca³kiem przyzwoite, a na rynku brakuje wykszta³conych pracowników. Perspektywy dla potencjalnych absolwentów s± bardzo du¿e - powiedzia³ Radiu Merkury dyrektor Zespo³u Szkó³ Komunikacyjnych Ryszard Pyssa.

Dyrektor szko³y dodaje, ¿e je¿eli w tym roku nie uda mu siê zebraæ wystarczaj±cej liczby uczniów, to nowe kierunki wystartuj± za rok. Rekrutacja na maszynistów kolejowych bêdzie trwaæ do koñca sierpnia.


radiomerkury.pl
ep09043 - 02-08-2011, 22:51
Temat postu:
Teraz niech mnie poca³uj±! Chcia³em siê kszta³ciæ, mia³em ogromne chêci, nawet kurs by³em gotów zrobiæ, to NIE, bo nie potrzebuj±. Otworzy³em oczy na inne kierunki i uda³o siê, a MK zostanê do ¶mierci, bo uwielbiam je¼dziæ poci±gami Smile
Artur - 03-08-2011, 02:02
Temat postu:
syrenka napisa³/a:
jednak zdecydowanie najtrudniej wyszkoliæ maszynistê.

Z tym siê nie zgodzê niestety, je¶li dana osoba ma chêci i kocha ten zawód to jazde i idealne manewry opanuje do¶æ szybko.
Szymek - 03-08-2011, 11:28
Temat postu:
Wczoraj w gablotce na sekcji widzia³em og³oszenie ¿e ZSK Poznañ, otworzy (zaocznie)bezp³atnie chyba dwa kierunki kolejowe! (ciekawe czy zaocznie mundurki te¿ bêd± wymagane) RazzP
maszynista_50 - 03-08-2011, 11:58
Temat postu:
Artur kochaæ ten "zawód" to jeszcze nie wszystko. M³oda generacja maszynistów ma nieco inne spojrzenie na tê pracê. Wielu szlak kolejowy traktuje jako miejsce do podniesienia sobie adrenaliny. Takie kochanie tej profesji to totalna pomy³ka.
Korzystanie z rad maszynistów-wapniaków to dla niektórych ujma.
austenit - 03-08-2011, 12:43
Temat postu:
Mo¿e kto¶ kto jest bardziej obeznany wyja¶ni co w³a¶ciwie daje taka szko³a?
Je¿eli obecnie aby zostaæ maszynist± trzeba mieæ uprawnienia, wcze¶niej jeszcze uprawnienia pomocnika + ile¶ tam wyje¿dzonych godzin i jaki¶ tam sta¿ na warsztacie.....czyli rzeczy jakich ¿adna szko³a nie zapewni. Jaki jest wiêc sens dwuletniej nauki na tym studium policealnym?
Szymek - 03-08-2011, 14:55
Temat postu:
austenit, Aby zostaæ wpierw tym pomocnikiem trzeba mieæ wykszta³cenie techniczne elektroenergetyczne.
syrenka - 03-08-2011, 20:01
Temat postu:
Artur, najtrudniej w sensie trwa to najd³u¿ej, ergo - jest najdro¿sze. Wyszkolenie konduktora trwa 2 miesi±ce, kierownika te¿ co¶ ko³o tego, w tym w³a¶ciwie potrzebna jest tablica, papier do ksero i od czasu do czasu pój¶cie w teren. Nawet nie liczê w tym tzw. jazd szkoleniowych.
Policz teraz, ile czasu trwa wyszkolenie maszynistów, i jakie ¶rodki i materia³y trzeba im zapewniæ, aby byli dobrymi mechanikami.
W tym sensie "najtrudniej". Za to pewny fach w rêku.
austenit - 04-08-2011, 12:23
Temat postu:
Szymek napisa³/a:
austenit, Aby zostaæ wpierw tym pomocnikiem trzeba mieæ wykszta³cenie techniczne elektroenergetyczne.

Czyli generalnie taka szko³a policealna jest dla absolwentów szkó³ ogólnokszta³c±cych lub techników ogrodniczych, miêsnych i po innych egzotycznych specjalizacjach. "Typowy" technik elektryk raczej nic na tym nie skorzysta bo mimo i¿ kierunek ¶ci¶le nawi±zuje do profesji maszynisty to niby czego praktycznego mo¿na siê nauczyæ siedz±c w szkolnej ³awie.
Szymek - 04-08-2011, 16:17
Temat postu:
austenit, Je¶li "technik elektryk" o spec. Trakcja Elektryczna (tak kszta³ci³o ZSK - to jak najbardziej) Samo Technik Elektryk to troszkê za ma³o, wtedy chyba d³u¿ej siedzisz na warsztacie - ale w tym temacie niech siê wypowiedz± bardziej obeznani...
patryczek_SA136 - 04-08-2011, 21:15
Temat postu:
Ja obecnie wybieram siê do 4 klasy technikum morskiego w szczecinie, jestem na kierunku mechanik okrêtowy, ale na 3 roku mia³em laboratoria w akademii morskiej w szczecinie, gdzie przeprowadza³em badania wszelkich urz±dzeñ i maszyn elektrycznych stosowanych zarówno na statkach jak i pojazdach szynowych. Przyk³adem tego mo¿e byæ ELMOR, który produkuje elektryczne maszyny i urz±dzenia okrêtowe stosowane powszechnie w tramwajach, najczê¶ciej s± to najbardziej widoczne na Polskich torach tramwajowych 105 - tki.
Po swojej szkole mam lekki zamiar wybraæ siê do takiej 2 letniej szko³y na kierunek mechanika pojazdów szynowych, ale z fachu marynarskiego równie¿ na pewno nie zrezygnuje, bo przecie¿ 2 zawody to dodatkowy zysk, no i oczywi¶cie pasja....Smile
_babol_ - 29-05-2012, 08:51
Temat postu:
Cze¶æ

Orientuje siê kto¶ czy szko³a ta jeszcze dzia³a ? Chcê zostaæ maszynist± ale jestem na pocz±tku drogi ... tzn mam wykszta³cenie ogólne Mad Tak wiêc pe³en zapa³u chcê rozpocz±æ d³ug± drogê do zdobycia odp. uprawnieñ i zostania maszynist± ... Rolling Eyes

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group