INFO KOLEJ - forum kolejowe

Zagranica - Deutsche Bahn coraz bliżej Londynu

Arek - 13-07-2011, 11:49
Temat postu: Deutsche Bahn coraz bliżej Londynu
Deutsche Bahn coraz bliżej Londynu

Deutsche Bahn złożyła wczoraj wniosek do brytyjsko-francuskiej komisji międzyrządowej o wydanie pozwolenia na poruszanie się pociągów ICE w tunelu pod kanałem La Manche. Niemiecki przewoźnik do końca roku 2013 chce zrealizować swój wielki cel – uruchomić regularne połączenia do Londynu i złamać monopol Eurostara.

To czy Deutsche Bahn będzie mogło swoimi pociągami ICE3 lub Velaro D serii 407 od końca 2013 roku kursować przez tunel pod kanałem La Manche oraz brytyjską linią dużych prędkości KS1 do Londynu, zależy od dobrej woli brytyjsko-francuskiej komisji międzyrządowej (ICG), której zadaniem jest monitorowanie przepisów bezpieczeństwa w Eurotunelu. Na żądanie Deutsche Bahn niezależne szwajcarskie biuro inżynieryjne przedstawiło ekspertyzę potwierdzającą, że składy ICE mogą bezpiecznie poruszać się w tunelu pod kanałem La Manche. To samo biuro oceniało bezpieczeństwo w najdłuższym kolejowym tunelu na świecie pod przełęczą św. Gottharda (57 km). Raport potwierdza spełnienie warunków bezpieczeństwa w tunelu zarówno przez 200-metrowe jednostki ICE, jak i składy w trakcji podwójnej (400 m).

Ponadto inny konsultant przeprowadził symulacje ewakuacji pasażerów, które również potwierdziły zgodność pociągów ICE z warunkami bezpieczeństwa w tunelu. Pierwszy test ewakuacji, przeprowadzony w październiku ubiegłego roku zakończył się powodzeniem.

- Dostarczyliśmy wszystkie dokumenty, które dają podstawy do dopuszczenia naszych pociągów ICE do poruszania się w tunelu pod kanałem La Manche. Dzięki temu zrobiliśmy wielki krok na drodze do naszego celu, czyli spełnienia wszystkich warunków do uruchomienia bezpośrednich połączeń pociągami ICE między Londynem a takimi miastami, jak Kolonia, Frankfurt (na Menem – przyp. RK) czy Amsterdam – powiedział Urlich Homburg, członek zarządu Deutsche Bahn ds. przewozów pasażerskich.

Przedstawiciele niemieckiego przewoźnika nie ukrywają, że spodziewają się dostać dokumentu dopuszczające pociągi ICE do poruszania się tunelu pod kanałem La Manche jeszcze latem tego roku. Do momentu uruchomienia regularnych połączeń przez tunel przewoźnik będzie musiał dopełnić jeszcze wielu innych formalności. Jeżeli uzyska pomyślną decyzję komisji międzyrządowej DB będzie mogła ubiegać się o certyfikat bezpieczeństwa pociągów ICE w tunelu. W dalszej kolejności odbędą się jazdy testowe oraz dopuszczenia pociągów przewidzianych do obsługi połączeń do Londynu, czyli ICE 3M, a później nowych Velaro D (Seri 407) na brytyjskiej sieci kolejowej.

Już w połowie czerwca komisja międzyrządowa dopuściła do poruszania się w Eurotunelu pociągi z napędem rozproszonym. Taki właśnie system, w przeciwieństwie do składów Alstomu, które obecnie używa Eurostar (wyposażone są one w głowice napędowe na początku i końcu składu), posiadają pociągi ICE używane przez Deutsche Bahn. Przedtem odpowiednie zalecenie w tej sprawie wydała Europejska Agencja Kolejowa (ERA).

W ramach przygotowań do uruchomienia w przyszłości bezpośrednich połączeń do Londynu Deutsche Bahn przeprowadziło jazdy próbne w tunelu pod kanałem La Manche pociągami ICE3 w nocy z 16 na 17 października 2010 roku. Komercyjne przewozy niemiecki przewoźnik planuje uruchomić od grudnia 2013 roku, o ile strona francuska (dostawca pociągów TGV – Alstom oraz francuski rząd) nie będą stwarzać kolejnych przeszkód, jak to miało miejsce w przeszłości. Deutsche Bahn oczekuje 1 mln pasażerów rocznie.

Tunel pod kanałem La Manche ma 50 km długości, z czego 38 biegnie pod wodą. Średnia głębokość wynosi 40 metrów poniżej dna morskiego. Każdego roku z tunelu korzysta prawie 7 mln pasażerów. Podróż nim zajmuje 35 minut. Wykorzystywane do obsługi połączenia Londyn – Paryż przez tunel pociągi TGV Eurostar potrzebują na pokonanie trasy między tymi dwiema stolicami niecałe dwie godziny.

Brytysko-francuski operator, który obecnie ma monopol na trasach łączących Wielką Brytanię z kontynentalną Europą, podobnie niemiecki przewoźnik narodowy chcą uruchomić połączenia z Niemiec i Francji do Londynu przez tunel pod kanałem La Manche pociągami wyprodukowanymi przez niemieckiego Siemensa. Do tej pory zezwolenie na poruszanie się w Eurotunelu miały tylko pociągi TGV Atlantique produkcji francuskiego Alstomu.

źródło: Rynek Kolejowy
sympatyk - 16-06-2013, 17:39
Temat postu:
Pociągi DB mogą jeździć do Londynu Very Happy

Po trzech latach starań Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) dostały zielone światło na korzystanie z Eurotunelu. Przewoźnik rozpocznie przewozy do Londynu, konkurencyjne dla linii Eurostar.

DB otrzymały zezwolenie na kursowanie przez Eutotunel pod kanałem La Manche, łączący Francję z Wielką Brytanią. Zezwolenie wydałą specjalna komisja, która przez 3 lata prowadziła stosowne analizy.

- Dwadzieścia lat po otwarciu tunelu administracja otwiera tunel dla wsyzstkich – napisał said Jacques Gounon, prezes spółki Eurotunnel w oświadczeniu. - To ważny krok dla milionów pasażerów w północnej Europie – dodał.

Data rozpoczęcia kursów z Niemiec do Londynu uzależniona jest od planowanej dostawy przez Siemensa pociągów ICE 3. Media spekulują, że DB uruchomią nowe połączenie dopiero w 2016 r. I przypominają, że plany DB są poważnie opóźnione. Niemcy chcieli wozić pasażerów już w 2013 r. a o zezwolenie na uruchomienie pociągów czekali od 2011 r.

Na razie monopol na pociągi pasażerskie kursujące z Europy do Wielkiej Brytanii ma Eurostar.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/14481/Pociagi-DB-moga-jezdzic-do-Londynu.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group