INFO KOLEJ - forum kolejowe

Kolej wąskotorowa - Rewitalizacja bytomskiej kolei wąskotorowej

Pirat - 05-10-2011, 19:29
Temat postu: Rewitalizacja bytomskiej kolei wąskotorowej
Bytom: Są środki na rewitalizację kolei wąskotorowej

Dzięki poparciu przedstawicieli 80 gmin wchodzących w skład subregionu centralnego, kwotą ponad 3,5 mln zł zostanie dofinansowana rewitalizacja bytomskiej kolei wąskotorowej.

28 września 2011 odbyło się spotkanie Reprezentacji Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. Wybrano na nim projekty, które otrzymają subwencje w ramach oszczędności powstałych w Programie Rozwoju Subregionu Centralnego. Projekt rewitalizacji trzech obiektów inżynieryjnych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przedstawiony przez Miasto Bytom reprezentowane w osobie Prezydenta Piotra Koja uzyskał dofinansowanie w wysokości 3 536 627,92 zł. Łączny koszt realizacji naprawy głównej wiaduktów na szlaku Bytom Wąsk. – Bytom Karb Wąsk. wynosi około 4,8 mln zł. Pozostałą część środków wyłoży Gmina Bytom.

Realizacja naprawy obiektów inżynieryjnych rozpocznie się po spełnieniu wszystkich wymaganych formalności. Warto dodać, że wiadukty te służą nie tylko ruchowi kolejowemu, ale stanowią także ważne połączenie piesze bytomskiej dzielnicy Szombierki ze śródmieściem Bytomia.

źródło: Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
pospieszny - 03-04-2012, 13:42
Temat postu:
Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował, że Górnośląska Kolei Wąskotorowa otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dzięki funduszom w wysokości ponad 3,5 mln zł Górnośląska Kolej Wąskotorowa – unikat na skalę europejską – zostanie zmodernizowana poprzez przebudowę 3 obiektów mostowych.

Pierwsze odcinki Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej (GKW) powstały w 1853 r. Kolej ta stanowiła system transportu pomiędzy setkami zakładów: kopalń, hut, elektrowni, kamieniołomów, cegielni, koksowni. Niestety, pod koniec XX wieku nastąpiło załamanie gospodarcze, wskutek czego GKW straciły prawie wszystkich nadawców i odbiorców ładunków. Ostatnim obsługiwanym zakładem przemysłowym była Elektrownia Chorzów, do której przez ponad 100 lat docierały zwarte składy z węglem. Natomiast ostatni transport miał miejsce 16 maja 2001 r.

W roku 2002 głównym właścicielem GKW został Urząd Miejski w Bytomiu, a operatorem kolei - Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Obecnie GKW służą przede wszystkim mieszkańcom Bytomia i Tarnowskich Gór, zapewniając im dogodny transport do różnego rodzaju atrakcji turystycznych, z których najpopularniejszą jest Zalew Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.

Obecnie stan techniczny GKW jest bardzo zły, dlatego niezbędne jest podjęcie prac modernizacyjnych, mających na celu uratowanie tej niezwykle cennej atrakcji Górnego Śląska. Środki z RPO zostaną przeznaczone na remont 3 obiektów mostowych kolei wąskotorowej na odcinku od ulicy Składowej do dzielnicy Szombierki w Bytomiu. Warto zaznaczyć, że kolej znajduje się na liście Szlaku Zabytków Techniki.

Projekt został złożony w ramach Poddziałania 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne. Otrzyma dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Województwa Śląskiego.


źródło: Kurier Kolejowy

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group