INFO KOLEJ - forum kolejowe

Zagranica - Cięcia w Czechach

Pirat - 06-01-2012, 00:38
Temat postu: Cięcia w Czechach
Fala likwidacji połączeń kolejowych nawiedza kolejne czeskie regiony.

Szczegóły w "Z Biegiem Szyn":
http://zbs.net.pl/zbs57.pdf
sabatnik - 08-01-2012, 12:24
Temat postu:
Niepokojące te sygnały, czyżby podpatrywali jak "uzdrowić" kolej metodą polską? Zwłaszcza te likwidacje tras na styku krajów/regionów są dziwnie znajome. Mam nadzieję, że szybko się opamiętają...
Noema - 08-01-2012, 12:34
Temat postu:
sabatnik, Węgry też poszły tą drogą, ale się opamiętały:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=14652
sympatyk - 31-12-2013, 20:27
Temat postu:
Czechy: Powolny koniec kolei lokalnej.

Podobnie jak przed laty w Polsce, wprowadzenie każdego kolejnego rocznego rozkładu jazdy przynosi koniec eksploatacji kolejnych linii lokalnych w Republice Czeskiej. Zamykanie tras oznacza powolne odejście od modelu, w którym małym i lekkim pociągiem można dojechać do niemal każdej miejscowości.

Czechy wciąż pozostają krajem o największej gęstości sieci kolejowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Pociąg nadal traktowany jest tam często nie tylko jako środek komunikacji pomiędzy największymi miastami, ale – dużo częściej niż w Polsce – także jako sposób codziennego podróżowania do centrów regionów oraz do mniejszych miejscowości, w których znajdują się szkoły czy zakłady pracy. Rezygnacja z przewozów nawet do miast o wielkości ok. 10 tysięcy mieszkańców może jednak w krótkim okresie zmienić ten wizerunek.

Stopniowe odchodzenie od kolei na rzecz połączeń autobusowych właśnie w Czechach dobrze obrazuje, że koszty funkcjonowania transportu szynowego przewyższają często koszty równoległych połączeń drogowych nawet wtedy, gdy po torach kursują pojazdy o najmniejszej możliwej masie i prostej konstrukcji – wagony motorowe serii 810 i ich modernizacje. Kolej w Polsce, obsługiwana niemal wyłącznie przez pojazdy o wiele cięższe, a tym samym zużywające więcej energii, tym bardziej nie ma szans na zrealizowanie stawianego często za wzór modelu czeskiego, który zresztą odchodzi do przeszłości nawet w swej ojczyźnie.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/50139/czechy_powolny_koniec_kolei_lokalnej.html
Jarul - 03-01-2014, 22:25
Temat postu:
Akurat kolej jest najwydajniejszym energetycznie środkiem transportu - w pojazdach drogowych chociażby opony przy każdym obrocie koła uginają się, ich brzeg przegina i prostuje itd. To nieuwzględnianie w transporcie drogowym wszystkich jego kosztów, w tym zewnętrznych (środowisko, wypadki) daje taki fałszywy obraz.

A Czesi? Szkoda. Kolejna fajna rzecz znika z mapy świata. Komuś widocznie bardzo przeszkadza.
Anonymous - 03-01-2014, 23:12
Temat postu:
Przesadzony artykuł i przesadzona reakcja. To jest jakiś promil sieci, która wciąż istnieje, więc nie ma co dramatyzować, chociaż odosobniony przypadek nie cieszy.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group