INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. ma³opolskie - Spokój na kolei w Ma³opolsce

Pirat - 18-03-2012, 14:18
Temat postu: Spokój na kolei w Ma³opolsce
Spokój na kolei w Ma³opolsce

Kolej regionalna po ma³opolsku: dotacje rosn±, przewozy spadaj±, a wszystko przy pe³nej aprobacie zwi±zkowców.

– „Dwie trzecie terenu województwa jest niedostêpna kolejowo” – rozk³ada rêce Roman Ciepiela, marsza³ek województwa ma³opolskiego. Jest to region, w którym na przestrzeni ostatnich lat wci±¿ ros³y dotacje do przewozów, a równocze¶nie znaczenie kolei mala³o. Pokazuj± to dane odpowiedzialnego za organizacjê kolei regionalnej Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Ma³opolskiego.

W 2001 r. dofinansowanie do kolejowych przewozów regionalnych w Ma³opolsce wynios³o 16,9 mln z³. Dotacja za 2011 r. poch³onê³a 77,6 mln z³, czyli prawie piêæ razy wiêcej ni¿ przed dziesiêcioma laty. W latach 2001-2011 na finansowanie po³±czeñ regionalnych samorz±d województwa ma³opolskiego przeznaczy³ w sumie 427 mln z³ (ponadto 124 mln z³ wydano na zakupy szynobusów oraz elektrycznych zespo³ów trakcyjnych).

W ostatnich latach ma³opolska sieæ po³±czeñ kolejowych – mimo rosn±cych dotacji – stale siê jednak kurczy³a. W ci±gu minionych 10 lat zlikwidowano poci±gi na liniach Chabówka – Nowy S±cz, Wadowice – Trzebinia, Stró¿e – Jas³o. Po³±czeñ kolejowych pozbawionych zosta³o kilka ma³opolskich miast: Alwernia, Biecz, Mszana Dolna, Gorlice i Limanowa (licz±cy 125 tys. mieszkañców powiat limanowski jest jednym z najludniejszych polskich powiatów bez po³±czeñ kolejowych).

Z³a sytuacja wystêpuje tak¿e na wci±¿ obs³ugiwanych liniach: ostatni poci±g regionalny do Zakopanego wyrusza z Krakowa o godz. 16.23, natomiast na trasie Kraków – Skawina – Zator – O¶wiêcim liczba poci±gów od 2001 r. spad³a z 15 do 5.

Postêpuj±cy z roku na rok regres w ofercie przewozowej spowodowa³, ¿e mieszkañcy Ma³opolski odwrócili siê od kolei. Trend ten widaæ w podawanych przez urz±d marsza³kowski danych na temat pracy przewozowej. W 2001 r. wynios³a ona 1,5 mln pasa¿erokilometrów (liczba kilometrów, jak± przejechali wszyscy pasa¿erowie). W 2011 r. pasa¿erowie pokonali kolej± regionaln± w Ma³opolsce w sumie 631 tys. km, czyli o ponad po³owê mniej ni¿ dziesiêæ lat temu.

Mimo tych zatrwa¿aj±cych danych, dzia³ania samorz±du województwa oraz ma³opolskiego zak³adu spó³ki Przewozy Regionalne zyska³y uznanie kolejarskich zwi±zków zawodowych. Zwi±zkowcy z o¶miu organizacji dzia³aj±cych w ma³opolskich Przewozach Regionalnych pod koniec stycznia 2012 r. wystosowali list otwarty, w którym stwierdzaj±, ¿e „podejmowane przez Zarz±d Województwa Ma³opolskiego, Departament Transportu i Komunikacji oraz Kierownictwo Ma³opolskiego Zak³adu Przewozów Regionalnych dzia³ania powoduj±, ¿e nie wystêpuj± zagro¿enia zwi±zane z likwidacj± miejsc pracy, dziêki czemu pracownicy koncentruj± siê na w³a¶ciwym wykonywaniu swoich obowi±zków oraz osi±gniêto spokój spo³eczny, co do dalszego funkcjonowania zak³adu”.

Powy¿szy list otwarty zwi±zkowców to reakcja na krytyczne teksty niezale¿nego dziennikarza Krzysztofa Kusia na temat organizacji kolei regionalnej w Ma³opolsce, które publikowane by³y na portalu internetowym „Rynek Kolejowy”. – „Przyznam, ¿e dawno nic mnie tak nie roz¶mieszy³o. Skojarzenia z kultowym »Misiem« i trenerem Jarz±bkiem s± ewidentne. Takie mamy niestety czasy – czê¶æ zwi±zkowców kompletnie nie rozumie istoty swojej misji i po prostu broni pracodawcy. W tej sytuacji to pasa¿erowie bior± sprawy w swoje rêce i broni±c poci±gów, broni± miejsc pracy kolejarzy. Mam wra¿enie, ¿e w pewnym momencie autorzy listu zrozumiej± swój b³±d. Obawiam siê jednak, ¿e wówczas mo¿e byæ ju¿ za pó¼no” – komentuje Krzysztof Ku¶.

Karol Trammer

¼ród³o: Z Biegiem Szyn
Lord W - 18-03-2012, 20:29
Temat postu:
W kolei chodzi o to, ¿eby je¼dzi³y poci±gi, a nie zatrudniano ludzi. Nie ma poci±gów to ludzie powinni szukaæ innych miejsc pracy. Przypomnia³ mi siê tekst z artyku³u z gazety gdzie po likwidacji linii Skar¿ysko - Tomaszów napisano, ¿e nie bêdzie zwolnieñ na kolei. Tylko mnie jako pasa¿era interesuje czy bêdzie poci±g o odpowiedniej porze i ¿eby w ogóle by³.

Poci±g do Zakopanego (3 razy na dobê osobówka poza sezonem i w sezonie) gdzie we¼miemy czas jazdy i czêstotliwo¶æ to jest niekonkurencyjny do autobusów jad±cych co 40 min po 2 h 20 min. No i ostatni odjazd o 16 : 23. ¦miech Embarassed

Kolej powinna walczyæ o pasa¿era, ale wszêdzie tylko s³ychaæ, ¿e brakuje pieniêdzy, ¿e to nierentowne. Ja jestem ciekaw czy pe³ny poci±g pasa¿erów jad±cy na trasie przynosi straty, czy zysk. Bo je¿eli wszystkie poci±gi przynosz± straty, to trzeba wymy¶liæ co¶. ¿eby by³o inaczej. A je¿eli nie da siê nic wymy¶liæ - to rozwi±zaæ kolej pasa¿ersk±. Sad
Bardi78 - 19-03-2012, 01:28
Temat postu:
Panie Marsza³ku a powiedz no jak pan walczy jako marsza³ek z PLK-±?
Czy s± z pana strony mocne naciski?
Czy raz na miesi±c "gnêbi" pan w³adze PLK aby w koñcu znalaz³y siê pieni±dze na konieczne remonty?
Jak czêsto je¼dzi pan do stolicy aby nie wstydziæ siê ¿e ma³opolska jest ostatnim województwem w rankingu na najmniejsz± d³ugo¶æ zmodernizowanych torów?

Najlepiej mieæ ludzi za kretynów i uwa¿aæ, ¿e wszytko ok bo to ludzie nie chc± korzystaæ a ludzie chc± tylko po tym rozkomunikowaniu rozkladu a przede wszystkim przy takich prêdko¶ciach rozk³adowych i czasach przejazdu to ludzie raczej zrezygnuj± z pana przy najbli¿szych wyborach...
adamus - 19-03-2012, 09:02
Temat postu:
Pañstwu urzêdnikom z krakowskiego marzy siê SKA i tylko tyle reszta województwa kolejowo dla nich mo¿e nie istnieæ bo co kto im zrobi? Zwi±zkowcom pasuje to i pasa¿erom ma pasowaæ. Naprawdê nerwy cz³owieka bior±. Zarazem szczê¶cie, ¿e s± jeszcze dziennikarze którzy t± ca³± machinê ob³udy i manipulowania pokazuj±.
sheva17 - 20-03-2012, 23:33
Temat postu:
Artyku³ jest idiotyczny, oderwany od rzeczywisto¶ci. Polecam by autor sprawdzi³ czy przypadkiem na kluczowych szlakach nie s± prowadzone modernizacje, polecam by sprawdzi³ czy przypadkiem z Biecza do Stró¿ czy z Suchej do ¯ywca nie wo¿ono przypadkiem powietrza. Problemem jest brak zintegrowanej taryfy z krakowskim MPK, co¶ na wzór wspólnego biletu w stolicy. Brakuje te¿ parkingów ko³o dworców, ale tego z artyku³u siê nie dowiemy. Niekompetentny autor cel mia³ jasny- na wyra¼ne polityczne zamówienie krytykowaæ i do³o¿yæ komu trzeba. ¯enada.
I tak ad vocem niekompetentny redaktorek kupi³by sobie jak±¶ mapê i sprawdzi³ w jakim to województwie le¿y Jas³o- nie wiem dlaczego akurat Ma³opolska mia³aby finansowaæ przewozy na Podkarpaciu?
Bardi78 - 22-03-2012, 13:47
Temat postu:
Zgodzê siê ¿e poci±gi Stró¿e-Biecz wozi³y powietrze bo taka relacja to poroniony pomys³...Stró¿e-Jas³o po remoncie linii i obs³udze szynobusem -my¶lê ¿e by³o by to rozs±dne rozwi±zanie ale to ¿e poci±gi ¯ywiec-Sucha wozi³y powietrze to ewidentny przyk³ad wygaszania popytu poprzez rozkomunikowanie po³±czeñ i prêdko¶æ "roweru" na szlaku(30km/h)
Poza tym relacja ¯ywiec-Sucha jest troche bez sensu-powinno byæ ¯ywiec -Kraków i wtedy po remoncie linii gdzie wystarczaj±ce by³o by przywrócenie parametrów podstawowych czyli szlakowej 60-70km/h od Jele¶ni i wybudowanie dodatkowego przystanku ¯ywiec Miasto chêtnych na podró¿owanie kolej± na pewno by³o by sporo...
Anonymous - 22-03-2012, 14:25
Temat postu:
[ Dodano: 22-03-2012, 14:27 ]
Lord W napisa³/a:


Kolej powinna walczyæ o pasa¿era, ale wszêdzie tylko s³ychaæ, ¿e brakuje pieniêdzy, ¿e to nierentowne. Ja jestem ciekaw czy pe³ny poci±g pasa¿erów jad±cy na trasie przynosi straty, czy zysk. Bo je¿eli wszystkie poci±gi przynosz± straty, to trzeba wymy¶liæ co¶. ¿eby by³o inaczej. A je¿eli nie da siê nic wymy¶liæ - to rozwi±zaæ kolej pasa¿ersk±. Sad


Gdyby to bylo takie proste, to tak by juz dawno bylo. Niestety, do polaczen regionalnych doplaca sie wszedzie na swiecie, przewozy regionalne sa rentowne tylko w Indiach, ale tam ludzie jezdza na dachach i uczepieni wagonow. Niestety, czasami nawet znakomita frekwencja nie oznacza, ze pociag jest rentowny. Tzn. pociag moze i jest, ale po odp³ywie dochodow z takiego pociagu do worka, skad wyjmowane sa pieniadze na biura, administracje i socjal, to juz nie jest. Trzeba ograniczac koszta wlasne, a to niestety oznacza zwolnienia.
Lord W - 22-03-2012, 21:57
Temat postu:
Nie wiem co, bo ekspertem nie jestem; ale nie mo¿e byæ tak, ¿e pe³ny poci±g jest nierentowny. Jaki jest sens dop³acaæ do czego¶, co prywatni busiarze wezm± i jeszcze na tym nie¼le zarobi±. Je¿eli w szynobusie na 80 osób jedzie 80 osób to nie powinien on przynosiæ start, ale zysk. Za wszelk± cenê w³adze kolei powinny my¶leæ jak to zrobiæ. Inaczej kolej upadnie, bo ekonomia i tak zwyciê¿y.

Uwa¿am, ¿e linie na których poci±gi je¿d¿± pe³ne powinny same na siebie zarabiaæ, a tam gdzie je¼dzi mniej ludzi s± mniejsze miejscowo¶ci marsza³kowie powinny dop³acaæ, ¿eby mieszkañcy nie byli odciêcie od ¶wiata. Je¿eli ja s³yszê, ¿e wype³nione po brzegi poci±gi Interregio s± nierentowne to co¶ wydaje mi siê nie tak.
Woojtek - 22-03-2012, 22:49
Temat postu:
Remonty Remonty i jeszcze raz remonty - szlaków g³ównych i lokalnych - potem mo¿na my¶leæ o kolei. Busiarze busiarzami ale oni tempem ¿ó³wia nie je¿d¿±. Tylko to maj± byæ remonty a nie d³ubanie. Wiêc zamiast ja³owych dyskusji trzeba pomy¶leæ jak wymóc na PLK albo marsza³kach rewitalizacje szlaków lokalnych.
sheva17 - 24-03-2012, 07:06
Temat postu:
Zgodzê siê, ¿e remonty do podstawa. I nie potrzeba nam ¿adnego Vmax 160 km/h, na wielu liniach wystarczy zwyk³a rewitalizacja. Dobrze, ¿e na kluczowej linii z Krakowa na Rzeszów co¶ siê wreszcie dzieje.
@LordW chyba jednak nie wiesz o czym piszesz...Nierentowne s± nawet prze³adowane poci±gi KM, ca³a Europa dop³aca do po³±czeñ kolejowych. Per saldo to siê op³aca, z takiej W³oszczowy ludzie teraz do stolicy............doje¿d¿aj± do pracy.
Co do relacji Jas³o- S±cz, ta siê nie sprawdzi³a, poza tym Podkarpacie nie jest ni± zainteresowane. Nie ma tutaj nawet potencjalnych sensownych potoków, podobnie zSuchej do ¯ywca. Tam poci±gi je¼dzi³y puste, od lat wo¿±c powietrze. Lepiej za t± kasê do³o¿yæ EZT w szczycie w kierunku tarnowskim.
Lord W - 24-03-2012, 20:45
Temat postu:
O czym piszê to wiem, bo wypowiadam w³asne zdanie. Natomiast je¶li chodzi o kolej ekspertem nie jestem. Jestem tylko pasa¿erem. Trzeba stworzyæ takie mechanizmy rynkowe, które spowoduj±, ¿e do kolei nie trzeba bêdzie dop³acaæ. A do Cargo siê dop³aca?

Uwa¿am, ¿e trzeba stworzyæ mechanizmy, ¿e kolej zacznie siê op³acaæ. Inaczej to wszystko nie ma sensu, bo ca³y czas bêdzie skazana na ³askê, lub nie³askê w³adz. To jakie powinny byæ ceny biletów, ¿eby to siê zaczê³o op³acaæ? Dlaczego transport szynowy jest mniej op³acalny ni¿ ko³owy. Pomiñmy koszty zakupu taboru i utrzymania infrastruktury. Mo¿e macie jaki¶ temat na forum gdzie bêd± jakie¶ wyliczenia co do tego ile kosztuje kurs poci±gu, jeden kilometr przejechanej trasy, co sk³ada siê na koszt po³±czenia. Przyjmuj±c, ¿e za zakup odpowiedzialni s± marsza³kowie, a za utrzymanie infrastruktury rz±d i nie ma op³aty za dostêp do torów, a jedynie za zu¿yty pr±d, utrzymanie taboru, to ile musia³by kosztowaæ bilet dla jednego pasa¿era, ¿eby to siê mia³o op³acaæ.

Busiarze te¿ musz± utrzymaæ swój tabor, te¿ musz± paliwo kupiæ i zarobiæ na rodzinê i im siê op³aca. Mi siê wydawa³o, ¿e ja jedzie 300 osób w poci±gu, to powinno byæ taniej ni¿ jak jedzie 300 osób w 100 samochodach. Powinny byæ korzy¶ci skali chyba. A i zu¿ycie energii powinno byæ mniejsze te¿.

W ka¿dym razie sorry za offtop. Sad
Anonymous - 24-03-2012, 20:53
Temat postu:
Woojtek napisa³/a:
Remonty Remonty i jeszcze raz remonty - szlaków g³ównych i lokalnych - potem mo¿na my¶leæ o kolei. Busiarze busiarzami ale oni tempem ¿ó³wia nie je¿d¿±. Tylko to maj± byæ remonty a nie d³ubanie. .


Niestety ! I to nie wytarczy ! Czas przejazdu pociagu wzgledem busa moze byc mia¿dz±cy, ale jesli 5 parom pociagow odpowiada 30 par busow to jaka szanse ma kolej ? Np. pociag z Nowego Sacza do Piwnicznej dociera w 30 minut, autobus w 45-60 minut. Kto wygrywa konkurencje? Autobusy, bo jest ponad 50 kursow dziennie, pociagow jest 5. Czas przejazdu to nie wszystko. Z Krakowa do Bochni pociag jedzie duzo krocej niz bus, a busiarstwo na czwórce kwitnie. Pociagow jest ponad 20. Wiec widzimy ze i czestotliwosc nie wystarcza. Pociag z Krakowa do Bochni moze jechac i z dwadziescia minut, ale to busiarstwa nie ukróci. To nie takie proste niestety. Czasem mozna zrobic wszystko a kolej i tak przegra z busami, ktore podjezdzaja pod dom, a z dworca trzeba dymac kilka kilometrow. Niestety, takie sa fakty. NIE OZNACZA TO ze kolej nie ma sensu. Ja tylko pokazuje, ze busow nie mozna pokonac, bo maja pewne atuty ktorych kolej w obecnym ksztalcie nie ma i miec nie bedzie. Gdyby z dworca kolejowego ludzi zabieral autobus i rozwozil po miescie - to mialoby sens. A jak jest, to kazdy widzi. Miliony ktorych brakuje Przewozom regionalnym s± w kieszeniach busiarzy.
Lord W - 24-03-2012, 21:21
Temat postu:
Pu³tu¶ - wszystko racja.

Kolej ma szansê, je¿eli bêdzie d±¿y³a do optymalizacji. Czyli nie wozi³o powietrza a ludzi. Je¿eli kolej kasuje po³±czenia, to traci pasa¿erów. Czy obni¿aj±c cenê zachêci ich. Tak, w przypadku po³±czeñ na dalsz± odleg³o¶æ np z Warszawy do Zakopca, czy na Hel, je¿eli bilet bêdzie tani, a poci±g szybki. Zachêci tych, którzy nie je¿d¿± regularnie.

Konieczne s± ciêcia koszów gdzie siê da i wo¿enie ludzi poci±gami pe³nymi. Je¿eli na trasie je¼dzi 50 osób to nale¿y zakupiæ odpowiedni pojazd szynowy na 50 osób (czyli busa na torach), tak, ¿eby te 50 osób korzysta³o, p³aci³o i kolei siê op³aca³o. Ale o czym my mówimy jak przepe³nione KMy s± nieop³acalne. Dopóki nie bêdzie mechanizmu, który pozwoli w kapitalizmie utrzymaæ siê kolei, to kolej zniknie. To w interesie kolejarzy jest lobbowanie i my¶lenie jak to wszystko usprawniaæ, co trzeba zrobiæ. Nie mo¿na mówiæ, ¿e za ma³o kasy. Kasa na tory by³a, ale nie umiano jej wydaæ i posz³a na drogi, a za to pieni±dze mo¿na by³o wyremontowaæ liniê ¯ywiec - Szucha i tory do Zakopca np.
kolbak - 24-03-2012, 21:51
Temat postu:
Lord W jest takie ³adne pojêcie jak koszty zewnêtrzne. Nale¿± do nich zanieczyszczenie powietrza, wód i gleb, ha³as, wypadki i leczenie ofiar czy chocia¿by spadek warto¶ci nieruchomo¶ci mieszkalnych przy ruchliwych drogach. Gdyby te koszty w pe³ni zinternalizowaæ w przypadku transportu drogowego to nigdy nie by³by on w stanie konkurowaæ z kolej± pod wzglêdem ceny przewozu. Ale niestety to jest utopia i dlatego pañstwo w celu realizacji idei transportu zrównowa¿onego dok³ada do kolei, jednocze¶nie przyczyniaj±c siê w ten sposób do obni¿enia kosztów zewnêtrznych w transporcie samochodowym (mniej aut na drogach, mnie zanieczyszczeñ, mniej wypadków).
Faktem jest jednak to co ju¿ w tym w±tku siê pojawi³o - s± sytuacje, gdy kolej mimo najlepszej oferty nie bêdzie w stanie konkurowaæ z busami bo nie realizuje przewozów "od drzwi do drzwi". Trasê busa ³atwo wyd³u¿yæ/skróciæ/zmieniæ zale¿nie od potrzeb. Nowych przystanków czy odcinków linii kolejowych od rêki o nik³ym kosztem niestety ju¿ nie wybudujemy.
pp - 27-03-2012, 09:38
Temat postu:
sheva17 napisa³/a:
Co do relacji Jas³o- S±cz, ta siê nie sprawdzi³a, poza tym Podkarpacie nie jest ni± zainteresowane.

Nie jest?

Historyczne spotkanie marsza³ków
W Ja¶le po raz pierwszy odby³o siê spotkanie marsza³ków województwa ma³opolskiego i podkarpackiego z burmistrzem Czerneckim. - Chcemy pokazaæ, ¿e w naszym kraju jest czas na wspó³pracê i porozumienie - powiedzia³ marsza³ek Karapyta.
Marsza³ek Karapyta powiedzia³: - Na razie skupili¶my siê na wspó³pracy miêdzy regionami. Jest to spotkanie prze³amuj±ce pewien stereotyp my¶lenia, ¿e regiony powinny tylko i wy³±cznie rywalizowaæ. Dzisiaj przybieramy front wspó³pracy. Dokonuje siê zamkniêcie sieci szkieletowej komunikacji na terenie kraju: autostrada A4, linia kolejowa E30. Po zakoñczeniu modernizacji lini kolejowej Jas³o - Rzeszów, my¶limy o rozpoczêciu inwestycji kolejowej na trasie Jas³o-Stró¿e.
http://www.jaslo4u.pl/historyczne-spotkanie-marszalkow-newsy-jaslo-12544

sheva17 napisa³/a:
Nie ma tutaj nawet potencjalnych sensownych potoków, podobnie zSuchej do ¯ywca. Tam poci±gi je¼dzi³y puste, od lat wo¿±c powietrze.
Je¼dzi³e¶ tymi poci±gami? Tj. z S±cza (Krynicy) do Jas³a? Ja je¼dzi³em od po³owy lat 90 do ich likwidacji w SRJP 2000/2001 (zerszt± w bardzo z³ym i likwidacyjnym rozk³adzie). I mam inne wspomnienia.
Castaway - 27-03-2012, 13:26
Temat postu:
Cytat:
Ja je¼dzi³em od po³owy lat 90 do ich likwidacji w SRJP 2000/2001

12 lat temu Ma³opolska komunikacyjne wygl±da³a zupe³nie inaczej. Przyk³adowo nie by³o bezpo¶redniego po³±czenia drogowego z Muszyny do S±cza (mo¿e jaki¶ 1 pks) - i ludzie wybierali poci±gi. A teraz? Busiarstwo siê rozpleni³o i nikt o poci±gu ju¿ nie my¶li. I dok³adnie tak jest w wiêkszo¶ci województwa.

Cytat:
Na razie skupili¶my siê na wspó³pracy miêdzy regionami. Jest to spotkanie prze³amuj±ce pewien stereotyp my¶lenia, ¿e regiony powinny tylko i wy³±cznie rywalizowaæ.

Rany boskie... zastanawiam siê, czy ja ¿yjê w Polsce, czy w USA. A nawet tam poszczególne stany wydaj± siê byæ ze sob± bardziej powi±zane.
sheva17 - 27-03-2012, 22:56
Temat postu:
Cytat:
Je¼dzi³e¶ tymi poci±gami? Tj. z S±cza (Krynicy) do Jas³a? Ja je¼dzi³em od po³owy lat 90 do ich likwidacji w SRJP 2000/2001 (zerszt± w bardzo z³ym i likwidacyjnym rozk³adzie). I mam inne wspomnienia.


OK, a teraz porównaj liczbê zarejestrowanych pojazdów wtedy i dzisiaj i wyci±gnij z tego wnioski.
Bonifas - 28-03-2012, 07:54
Temat postu:
sheva17,

A czemu mamy porównywaæ siê do z³ego okresu. My¶lê ¿e je¿eli ludzie korzystali z tych po³±czeñ to znaczy ¿e by³y potrzebne i mia³y potencja³. Potencja³ który zosta³ zmarnowany przez PKP jak zreszt± nie tylko tu ale w wielu innych miejscach w kraju.

Ja do Krynicy je¼dzi³em poci±giem kilka razy w roku od dziecka i przygl±da³em siê degradacji tej trasy wiêc wiem co mówiê bo widzia³em t³umy i muchowozy. Ale panowie nic nie dzieje siê bez przyczyny ...
pp - 28-03-2012, 08:03
Temat postu:
sheva17, to czemu s± relacje (np. Chrzanów) na których nadal, mimo kiepskiego czasu jazdy, liczba podró¿nych wzrasta? Po prostu tamte po³±czenia wyciêco na zasdzie nie, bo nie, i ju¿. Tak samo by³o z wieloma innymi, które wozi³y sporo ludzi, ale mia³y byæ nierentowne "bo tak", i je kasowano albo zmieniano godziny aby nikt nie je¼dzi³. Przerabia³em to na liniii 108 na w³asnej skórze, wiêc wiem co piszê.
Ale co tam pasa¿er. Najwa¿niejsza jest dotacja z UMu, i kulejorze som zadowolone, maj± swoje poci±gi pracownicze dla nikogo oprócz nich i szafa gra. Spokój jest.

Poza tym, to liniê Tarnów - Krynica nale¿y jak najszybciej wyremontowaæ, ale NIE Z RPO, ale ze ¶rodków centralnych.
pospieszny - 28-03-2012, 08:40
Temat postu:
Relacje do/z Chrzanowa czy te¿ Libi±¿a pozostaj± ju¿ histori±, obecnie nie ma takich relacji.

Zosta³y ciête czy te¿ wyd³u¿one zapewne na skutek frekwencji przekraczaj±cej mo¿liwo¶ci taborowe przewo¼ ¦miech nika
Tomasz - 28-03-2012, 15:55
Temat postu:
Bonifasowi nie chodzi³o o poci±gi do Chrzanowa tylko o poci±gi przez Chrzanów.

To jest prawda, niemniej jednak trzeba powiedzieæ, ¿e okolice Chrzanowa s± strasznie przykorkowane, A4 jest droga i dziurawa wiêc ludzie maj± do wyboru albo busy(te¿ stoj± w korkach) albo wlok±ce siê poci±gi.

A ja np. nie rozumiem, po jakiego grzyba otwieraj± kasê w Krynicy jak tam niby nikt nie je¼dzi, a w Chrzanowie to taki barak stoi i ju¿ go zaraz zamkn±(na tej trasie do Krakowa to ju¿ pozamykali kasy np. w Rudawie a tam wiêcej ludzi wsiada ni¿ w Chrzanowie).

Gdzie tu logika?

Albo po jakiego grzyba remontowaæ Wieliczkê skoro mieszkañcy je¿d¿± 304, a tury¶ci je¿d¿± wycieczkami zorganizowanymi? Ostatnio jak jecha³em KKA do Wieliczki to sam jecha³em z za³og±. : (
sheva17 - 28-03-2012, 18:02
Temat postu:
Cytat:
My¶lê ¿e je¿eli ludzie korzystali z tych po³±czeñ to znaczy ¿e by³y potrzebne i mia³y potencja³. Potencja³ który zosta³ zmarnowany przez PKP jak zreszt± nie tylko tu ale w wielu innych miejscach w kraju.


O ile np. na Mazowszu do korzystania z poci±gów zachêcaj± wiecznie zakorkowane drogi o tyle w Ma³opolsce nie ma tego problemu. Pojawi³y siê busy dowo¿±ce prawie pod dom, dodatkowe dostosowane np. do zajêæ lekcyjnych uczniów. W omawianej relacji S±cz- Jas³o nie ma ¿adnego sensu, je¶li s± jakie¶ potoki to miêdzy Gorlicami a S±czem i tutaj niemal spod drzwi domu do zak³adu pracy zabieraj± pracowników busy. Gdyby by³y wiêksze.........korki, to mo¿e i przesiadka na poci±g mia³aby sens. Ja wiêkszych szans upatrujê w ruchu dalekobie¿nym po zmodernizowaniu linii.


Cytat:
sheva17, to czemu s± relacje (np. Chrzanów) na których nadal, mimo kiepskiego czasu jazdy, liczba podró¿nych wzrasta?


W Krakowie nie ma gdzie auta zostawiæ, poza tym tutaj korki s± problemem- schemat warszawski.
MK_Rabka - 28-03-2012, 19:04
Temat postu:
Cytat:
Albo po jakiego grzyba remontowaæ Wieliczkê skoro mieszkañcy je¿d¿± 304, a tury¶ci je¿d¿± wycieczkami zorganizowanymi? Ostatnio jak jecha³em KKA do Wieliczki to sam jecha³em z za³og±. : (

D³ugo poci±g doje¿d¿a³ tylko do st. Wieliczka, a dalej KKA nie by³o. Ludzie o poci±gu zapomnieli.
Anonymous - 28-03-2012, 19:57
Temat postu:
Po remoncie sobie przypomn± - jesli ma powstac SKA, to na pewno nie z czestotliwoscia kursowania do Wieliczki raz na godzine. Ja bym widzial pociag co pol godziny w (D) i co godzine w (C).

@Bonifas - o otwarciu kasy w Krynicy zadecydowa³y takie czynniki jak: interwencje mediów i szum wokó³ braku kasy. Po drugie - PRy nie ponosza kosztów jej funkcjonowania, placa tylko okreslony % od ceny biletu. Kasa jest obslugiwana przez dyzurnych ruchu PLK, ktorzy w Krynicy - wierz mi, nie maja zbyt wiele do roboty ¦miech Po trzecie wreszcie - w Krynicy jako ze jest to kurort sprzedawane sa glownie bilety od Krakowa - dalej w Polske. Pieniadze za bilety na regionalne to g***o a nie pieniadz. Widac to zreszta po tragicznej frekwencji w pociagach w Krynicy. Za to sprzedaz biletow na poc. IR/EIC/Ex/TLK od Krakowa to s± na prawde duze pieniadze. Polaczenie Krynicy z Krakowem jest dobre - zapewnia je PKS. W KRakowie ludzie przesiadaja sie na pociagi do Warszawy, Wroc³awia etc.
Rover - 29-03-2012, 10:31
Temat postu:
Witam jeszcze daleko do czerwca Spokój na kolei w Ma³opolsce mo¿e jeszcze nie byæ taki pewny.
Lord W - 29-03-2012, 22:11
Temat postu:
Cytat:
Najwa¿niejsza jest dotacja z UMu, i kulejorze som zadowolone, maj± swoje poci±gi pracownicze dla nikogo oprócz nich i szafa gra. Spokój jest.


Najwa¿niejszy powinien byæ pasa¿er w³a¶nie. Ka¿da wpadka na kolei to kolejny pasa¿er mniej. Ka¿da skasowana linia, ka¿de wyd³u¿enie czasu przejazdu. Albo bêdzie pomys³ na kolej, albo po prostu nie bêdzie pasa¿erów. Ja pamiêtam ile kiedy¶ by³o poci±gów do Zakopca. Dzi¶ poci±g przegrywa z busami i samochodami. Trzeba mieæ koncepcje, bo ograniczenie siê tylko do CMKi i linii Rzeszów - Katowice to na d³u¿sz± met± mo¿e byæ za ma³o.
sheva17 - 29-03-2012, 22:11
Temat postu:
Zamierzasz blokowaæ tory?
k t o s - 30-03-2012, 09:32
Temat postu:
Czego spodziewacie siê po wypowiedzi zwi±zkowców pr z ma³opolski jak szefami tych zwi±zków s± ludzie jak Pan w tym artykule http://www.rynek-kolejowy.pl/31874/Czy_kolejarzowi_wypada_sikac_na_Centralnym.htm

PS gdy widzê wpisy tu na forum rowerów i innych sziwów to siê wcale nie dziwiê ¿e busy w tym województwie s± traktowane na preferencyjnych warunkach w przeciwieñstwie do kolei
Bardi78 - 30-03-2012, 15:04
Temat postu:
Tak jest!!!
Och jak mi przykro ¿e ostatnio pisano listy jak to wszyscy nalatuj± na ma³opolsk± kolej-by³y protesty piecz±tki podpisy ale...:)los bywa sprawiedliwy i prawda wysz³a na jaw jak NIEKTÓRE osoby maj± szacunek do kolei,wykonywanego zawodu no i przede wszystkim dla dobra publicznego budowanego z podatków obywateli...
sheva17 - 30-03-2012, 15:42
Temat postu:
Cytat:

PS gdy widzê wpisy tu na forum rowerów i innych sziwów to siê wcale nie dziwiê ¿e busy w tym województwie s± traktowane na preferencyjnych warunkach w przeciwieñstwie do kolei


Samo widzieæ to jeszcze ma³o, mo¿e czas ju¿ nauczyæ siê czytaæ ze zrozumieniem?

Bardi przesadzili¶cie ostro to i riposta by³a konieczna. Wasza ocena sytuacji w Ma³opolsce jest i nierzetelna i nieprofesjonalna, dlatego nale¿y siê raczej dziwiæ dlaczego tak d³ugo nikt nie odnosi³ siê do tych bzdur.
Lord W - 30-03-2012, 16:45
Temat postu:
Czy zamierzam tory blokowaæ?

Sk±d¿e. Jak bêdê jecha³ w góry wybiorê autobus, bo poci±g jest zbyt rzadko i jedzie zbyt d³ugo. Mo¿e pora wróciæ do pojazdów, ala Lux torpeda. Ma³e (na 50 -70 osób) i szybkie pokonuj±ce trasê w ok 2 : 30 chyba.

Po prostu w³adze kolei musz± mieæ jak±¶ d³ugotrwa³± strategiê i to dla ka¿dego województwa (nie tyczy siê to tylko Ma³opolski). Owszem pewn± koncepcj± jest obciêcie tego co nierentowne i zostawienie tak jak mówiê po³±czeñ na najwa¿niejszych liniach, ale czy o to chodzi? Mnie se wydajê, ¿e nie, ale nie znam dobrej recepty.
Janosik - 31-03-2012, 11:50
Temat postu:
Dlatego powtarzam po raz n-ty: Ma³opolska kolej to ju¿ nie jest dno.. to jeszcze dodatkowe 10 metrów mu³u. Robi siê wszystko byle tylko nikt nie chcia³ je¼dziæ poci±gami, a dodatkowo bierze sie za to coraz wiêksz± dotacje.
Bardi w ¿adnym wzglêdzie nie przesadza.
Ale oczywiscie zawsze znajd± siê adwokaci p.. m... zpr, którzy bêd± próbowali nie tylko wciskaæ ludziom ciemnotê, ale tak¿e d±¿yli do zrobienia zwyk³ej zadymy na forum (pozdro sheva!).

Post moderowany przez Exsimus
Bardi78 - 31-03-2012, 15:10
Temat postu:
Janosik masz 100% racji...ja tego nawet nie komentujê zreszt± tyle wiadomo¶ci od forumowiczów dosta³em na priva ¿e oni te¿ ju¿ k³ad± na to...z u¶miechem na twarzy...wiêc ja te¿ siê u¶miecham i k³adê na to ...
Pozdrawiam Janosik:)
Rover - 31-03-2012, 15:47
Temat postu:
Nikt nie jest tu winien tylko w³adza Przewozów Regionalnych z obecn± ofert± nie mo¿na zdobyæ klienta
Pozosta³o tylko czekaæ na normalny rozk³ad jazdy i redukcje zbêdnych etatów, tylko to rozwi±¿e problem.
Bardi78 - 31-03-2012, 16:35
Temat postu:
Rover a¿ nie wierze...i Ty z nami?
No w koñcu w pe³ni siê z Tob± zgadzam!
conen - 01-04-2012, 13:04
Temat postu:
A to czyja wina: pierwszy kibel z Kielc w Krakowie jest na 8.16, ten do Zakopanego ucieka ju¿ 8.02. Nastêpny zagadka kiedy - ano 12.26.

Tylko nie mówcie, ¿e wcze¶niej jest IR /kilka dni w roku/ lub ekspres /to przecie¿ dla elit/.
Lord W - 01-04-2012, 17:50
Temat postu:
To mo¿e zgodnie z ekonoma nale¿y zaoraæ kolej i ju¿. Kto¶ mi na forum t³umaczy³, ¿e nawet pe³ny pasa¿erów (100%) IR jest nieop³acalny. Tak samo je¿eli szynobus na 50 osób bêdzie jecha³ pe³ny to te¿ bêdzie nieop³acalny.

Post moderowany przez Exsimus
Exsimus - 01-04-2012, 20:34
Temat postu:
sheva17, otrzyma³ podwójne ostrze¿enie. Je¿eli kto¶ jeszcze chce je otrzymaæ proszê bardzo, ale dostanie od razu ostrze¿enie zakazuj±ce jakiegokolwiek pisania.
Pisanie nie na temat, obra¿anie u¿ytkowników forum, niski poziom intelektualny postów np mówienie o mê¿czy¼nie z jabolem nie jest na miejscu, a to tu siê niestety pojawi³o.

sympatyk - 04-02-2013, 10:19
Temat postu:
S³uchajcie! Nie wiecie co siê dzieje z u¿ytkownikiem "Tomasz". Jaki¶ "spokój na kolei w Ma³opolsce" bez niego siê tu zrobi³...
hurricane - 08-02-2013, 09:50
Temat postu:
No to zbijamy powoli trumnê dla MZPRu i kolei w Ma³opolsce...

Cytat - W czwartkowej "Gazecie Krakowskiej" czytamy, ¿e sta³e, ekspresowe kursy autobusowe na linii Tarnów-Kraków zamierza zorganizowaæ tak¿e Marcin Sak, w³a¶ciciel firmy przewozowej Global Travel. Chce je uruchomiæ jeszcze w lutym - jest w³a¶nie na etapie dopinania ostatnich formalno¶ci w Urzêdzie Marsza³kowskim. - Podró¿ rozpoczynaæ siê ma na dworcu autobusowym w Tarnowie. Kolejnym przystankiem maj± byæ Mo¶cice, a potem ju¿ bezpo¶rednio autostrad± do Krakowa. Czas przejazdu szacuje na 70-80 minut. Bilety maj± byæ tañsze ni¿ za podró¿ poci±giem - pisze "GK".
Anonymous - 08-02-2013, 15:22
Temat postu:
To jest to o czym mówilismy od 2-3 lat, ¿e w koncu musi nadejsc ten dzien.

Gratulacje dla tej firmy, kto pierwszy ten lepszy, pieniadze le¿± na.... ulicy. Rynek nie znosi pró¿ni.

Jedynym wyjsciem byloby przykrycie czapk± tej oferty przez interREGIO Busy co godzine. Ale o tym widac niestety nikt nie pomysli.

Good bye PR. Tak oto modernizacja potrafi wykoñczyæ kolej, a przeciez niby to kolej jest beneficjentem. Najgorsze jest to ¿e czas przejazdu nie poprawi sie ani w 2013, ani w 2014, dopiero w 2015. T
Woojtek - 08-02-2013, 21:52
Temat postu:
Po dzisiejszej je¼dzie 2.40 z Krakowa do Tarnowa - bêdê pierwszym pasa¿erem tej linii - mimo ¿e nie cierpiê busiarni. Swoj± drog± od czasu uruchomienia autostrady obserwujê spadek ludziów w poci±gach nawet w pi±tki - ale z takim czasem jazdy czemu siê dziwiæ.
jackii - 08-02-2013, 22:45
Temat postu:
Nie rozumiem tego. Kolej walczy o prze¿ycie. Czy naprawdê nikt tam nie potrafi³ pomy¶leæ i uruchomiæ na ten czas odpowiedniej ilo¶ci kursów autobusowych? Teraz niszê zajm± busy, nie da siê ich pó¼niej tak ³atwo pozbyæ...
hurricane - 11-02-2013, 09:07
Temat postu:
Ju¿ w pierwszym dniu testowego kursowania RegioBusa jako alternatywy dla kretyñskiego rozk³adu poci±gu Regioplus Dunajec inicjatywa okaza³a siê wielkim SUKCESEM.

Mo¿e da to do my¶lenia UMWM i MZPR, ¿e gro ludzi jednak doje¿d¿a na 8 do Krakowa.

Pasa¿erów wystarczy³oby na co najmniej 2 autobusy!
pp - 12-02-2013, 10:53
Temat postu:
Dla mnie wina le¿y wy³±cznie po stronie zamawiaj±cego us³ugê, czyli UMWM. Dalczego? A dlaczego dasie sensowny rozk³ad u³o¿yæ na pó³noc od Ma³opolski, czyli w ¦wiêtokrzyskim? Dlaczego dasie, na pó³noc od podkarpackiej dziadowni, czyli w Lubelskiem? Dlaczego? Czy granica województwa to oznacza jak±¶ zmianê ¶wiadomo¶ci?

Po prostu, drodzy forumowicze, przyjmijcie do wiadomo¶ci, ¿e UMWM leje z góry na dó³ na ma³opolsk± kolej. Dla nich oczkiem w g³owie jest tylko Kraków z przyleg³o¶ciami i bajki o Piekie³ku. Nie bez winy jest MZPR, ale czego siê spodziewaæ po tej firmie, skoro UMWM od lat p³aci i pozwala robiæ pr-om co tylko chc±.
Jakby tego by³o ma³o, to ma³opolsc y urzêdnicy chwal± siê oficjalnie, jak to pasa¿erów na kolei ubywa, a jak rosn± dotacje: http://www.malopolskie.pl/Transport/Szynobusy/

To s± oficjane dane. I co? I jajco! Jest super! Od lat, jest super! Kolej siê rozwija, a my urz±dzamy bankiety przy okazji "chrzcin" Acatusów dla mot³ochu. Czy tak postêpuje gospodarz? Czy ktokolwiek z Was, p³ac±c wykonawcy za robotê, i widz±c takie "efekty", sta³by spokojnie dalej z u¶miechem i udawa³ ¿e jest ok? A tak robi od lat UMWM. No to czego wy oczekujecie? ¯e jakie¶ ¶mieszne koleje ma³opolskie co¶ zmieni±? Wielkie G... zmieni±.

Dla odmiany, poczytajcie co mówi szefowa PR z Lublina:
"przez 10 miesiêcy 2012 r. w stosunku do ca³ego 2011 r. przewie¼li¶my o 250 tys. wiêcej pasa¿erów. Cieszy nas utrzymuj±cy siê trend. Jest to bodaj¿e jedyne województwo w kraju, w którym praca eksploatacyjna zamawiana przez organizatora przewozów z roku na rok wzrasta. Nie zamykamy ¿adnych linii, nie ograniczamy liczby kursuj±cych poci±gów, a wrêcz przeciwnie. Pojawiaj± siê przewozy z du¿ym rozmachem tak¿e na liniach nieeksploatowanych od lat. Takim przyk³adem jest Zamojszczyzna."
http://www.rynek-kolejowy.pl/39237/Lubelski_Zaklad_Przewozow_Regionalnych_Rosna_przewozy_i_przychody.htm

Jest jednak jescze jedno du¿e ale: Lubelskie p³aci wiêcej za pockm. Stawka rekompensaty w roku 2011 do 1 pockm wynios³a 18,87 z³. (w 2010 r. wynosi³a 17,35 z³.) wg UMWL. Natomiast wed³ug Umowy Ramowej, mia³a ona wynie¶æ w 2011 r. – 21,11 z³/1 pockm, w 2012 r. – 21,38 z³/1 pockm, a w 2013 r. – 22,00z³/1 pockm.

Natomiast w Ma³opolsce, w roku 2013, wyniesie ona 16,85z³./pockm. Tutaj jest stosowna Uchwa³a

No to jak, czy z t± stawk±, to drogie s± te ma³opolskie PRy, czy nie? Bêdzie kto¶ je¼dzi³ taniej, czy nie? Hê? A mo¿e za darmo by niektórzy chcieli?
Woojtek - 17-02-2013, 14:42
Temat postu:
Z³ota my¶l Marsza³ka Ciepieli na ten rok: W woj. ma³opolskim wiêkszo¶æ linii wymaga modernizacji -
http://www.rynek-kolejowy.pl/39680/Ciepiela_W_woj_malopolskim_wiekszosc_linii_wymaga_modernizacji_.htm
myszka - 18-02-2013, 13:22
Temat postu:
On te¿, wygl±da na to, wymaga modernizacji...
sympatyk - 25-11-2013, 17:00
Temat postu:
Kto ma racjê? HAFAS podaj±c nazwê stacji "Kalwaria Lanckorona" czy www.bazakolejowa.pl nazwê "Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona"?
dy¿urny - 27-11-2013, 01:06
Temat postu:
Stacja nazywa siê Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona.
CottonwoodEN71 - 27-11-2013, 11:24
Temat postu:
Kupuj±c bilet w stronê Suchej system drukuje na biletach stacjê po¶redni± Kalwaria Lanckorona. Ja przynajmniej na biletach siê z inn± nie spotka³em. To chyba taki skrót my¶lowy Laughing upowszechniony przez Niemców w czasie II wojny (Kalwaria Landskoron), bo stacja nazywa siê oczywi¶cie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona...
Anonymous - 27-11-2013, 11:55
Temat postu:
Ale za komuny te¿ nazwa by³a Kalwaria Lanckorona i bodaj w latach 90tych pojawi³a siê Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona
aanniiaa - 27-11-2013, 13:50
Temat postu:
dddbb, g³ówkujesz ca³kiem dobrze Zg Na prze³omie lat 90' nazwê zmieni³ przystanek Borek Fa³êcki na £agiewniki. Stacja Kalwaria Lanckorona widnieje jeszcze w rozk³adzie jazdy 2005/2006. Poza tym - bo mo¿e nie ka¿dy o tym wie - w Kalwarii istniej± dwie stacje: Kalwaria Zebrzydowska oraz rozpatrywana tu Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, wcze¶niej Kalwaria Lanckorona Jêzyk
Kappa - 27-11-2013, 14:00
Temat postu:
Tak specjalnie popatrzy³em i na bilecie z biletomatu jest napisana nazwa Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, tak samo na bilecie wydawanym przez kierownika pociagu, przynajmniej tak jest na trasie Kraków-Wadowice.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group