INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dworce - Nowy dworzec Poznań Główny

pospieszny - 29-05-2012, 11:54
Temat postu: Nowy dworzec Poznań Główny
Prezydent Komorowski otwiera Poznań Główny

Dziś, o godzinie 16 pierwsi podróżni skorzystają z nowego dworca kolejowego. Urtoczyste otwarcie obiektu nastapi o godzinie 13. W uroczystości będzie uczestniczył Bronisław Komorowski.

Prace nad budową Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, którego częścią jest dworzec kolejowy rozpoczęły się 4 sierpnia 2011 r. W ciągu 10 miesięcy nad peronami pierwszym, drugim i trzecim powstał budynek o powierzchni 7 tys. mkw. Jego cechą charakterystyczną jest nowoczesna przeszklona konstrukcja dachu ważącego blisko 300 ton.

W budynku znajdują się kasy biletowe, w których będzie można kupować bilety wszystkich przewoźników, punkt informacji kolejowej, centrum informacji miejskiej, a także przechowalnia bagażu. Będą też działać kawiarnie i punkty gastronomiczne. Prywatni najemcy są już gotowi do rozpoczęcia sprzedaży.

Ukończona jest kładka prowadząca z Mostu Dworcowego do hali nowego dworca PKP. Gotowe są wszystkie ławeczki, windy, schody, drogi ewakuacyjne oraz sanitariaty. Koszt tej inwestycji wyniósł 110 mln zł. Wykonawcą jest firma Trigranit, inwestor projektu Poznań City Center.

W ramach PCC powstał na razie dworzec kolejowy. Później powstaną dworzec autobusowy na 19 stanowisk i centrum handlowe z 250-cioma sklepami, kawiarenkami oraz innymi lokalami usługowymi i rozrywkowymi. Ponadto powstanie parking wielopoziomowy na 1500 pojazdów i parking przy Poznań City Center, na dalsze 500 pojazdów. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na IV kwartał 2013 r.

źródło: Kurier Kolejowy
Diken - 29-05-2012, 14:41
Temat postu:
No nieźle! W końcu mamy piękny Poznań Główny? W końcu i ja sobie zobacze nowoczesny dworzec w Poznaniu, gdy będę przejeżdżał przez Poznań do Szczecina. Niewiele tam zobacze, ale z okna pociągu część dworca będzie widać. Pozazdrośćic poznaniakom takiego wypasionego dworca!
Galanonim - 30-05-2012, 02:27
Temat postu:
Galeria zdjęć z otwarcia nowego dworca w Poznaniu:

https://plus.google.com/photos/108761849880577927030/albums/5747998898325822417
pospieszny - 30-05-2012, 22:47
Temat postu:
Dla zainteresowanych i ciekawych jak powstawał nowy dworzec Poznań Główny


burek132 - 31-05-2012, 13:01
Temat postu:
A czy stary dworzec został już zamknięty? I czy na nowym dworcu będą samoobsługowe skrytki bagażowe czy jedynie przechowalnia bagażu?
siwiutki91 - 31-05-2012, 14:33
Temat postu:
w radiu podawali że stary dworzec funkcjonuje do końca roku.
winograd - 31-05-2012, 17:18
Temat postu:
Na nowym nie ma jeszcze skrytek, przynajmniej ja nie zdołałem ich znaleźć. Nowy obiekt będzie także zamykany między 0:00 a 4:00. Swoją drogą już dworcowe menele interesowały się, czy będzie tam można pospać w nocy. Dziś po północy podsłuchałem ich rozmowę na Dworcu Zachodnim - cyt. "Kurde, tamten też zamykają".

Toaleta płatna 2 zł lub 0,50 eurocentów - w automacie przy wejściu. Po uiszczeniu zapłaty przejście przez kołowrotek.

[ Dodano: 01-06-2012, 12:37 ]
Poznań Główny: pierwszy alarm już był, usuwają usterki

http://www.epoznan.pl/news-news-32941-Poznan_Glowny_pierwszy_alarm_juz_byl,_usuwaja_usterki
Hakun - 07-06-2012, 21:56
Temat postu:
http://m.nowyekran.pl/35299d504679cdf29e6304ae503523ff,0,0.jpg

http://magielfinansowy.nowyekran.pl/post/64759,co-sie-dzieje-w-poznaniu
kubanowy - 07-06-2012, 22:34
Temat postu:
hmm... dziwne. Dziś około południa jechałem tramwajem ulicą Roosevelta i nie odniosłem wrażenia, żeby gdzieś była rozkopana. Być może przez te 11 godzin (aż do dodania Twojego postu) rozkopali ją jeszcze na chwilę i coś robią. Aż się nie chce w to wierzyć, szczególnie że pojutrze mecz w Poznaniu. Jutro pójdę na Roosevelta i zobaczę, co tam się dzieje. Może do jutra z powrotem ją zbudują.

A, i o ile wiem, to RJNJ jest otwarte od kilku tygodni. Chyba, że te samochody, autobusy i tramwaje na rondzie to duchy. Być może rondo też rozkopali, żeby coś sprawdzić. Miejmy nadzieję, że do jutra je odbudują.
dyżurny - 08-06-2012, 07:19
Temat postu:
kubanowy, bo otworzyli już przejazd Roosevelta, podobnie jak Górny Taras Rataj i trasę na Franowo, a w kierunku Junikowa tramwaje dojeżdżają już do przystanku Węgorka. Tak więc nie jest tak źle Smile
kubanowy - 08-06-2012, 09:44
Temat postu:
hmm... ja o tym doskonale wiem. To była ironia. To jakiś koleś przede mną umieścił posta, na którym Roosevelta jest rozkopana, chociaż to nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, dlatego to skrytykowałem Smile
winograd - 08-06-2012, 10:33
Temat postu:
Dworzec Zachodni (w obecnym kształcie) powstał w latach 20tych XX wieku.
dyżurny - 08-06-2012, 14:23
Temat postu:
kubanowy, grunt że wiadomo o co chodzi Wink Aczkolwiek coś słyszałem że po EURO chcą się wziąć za Kaponierę.. To dopiero będzie sajgon..
kolejfan - 08-06-2012, 14:59
Temat postu:
Słuchajcie, to troszkę zaczyna mnie denerwować. Ludzie po prostu szukają sensacji i powodów do narzekań.

Wiadomo, nie jest idealnie, ale coś sie dzieje. Nowy dworzec został wybudowany (może nie wkomponowywuje się z otoczeniem, ale jest). Roosvelta już otwarte, inne roboty zakończone. Można by polemizować jedynie nad tym, czy nie można było tego wcześniej zrobić, ale to nie o to chodzi.

Powinniśmy się cieszyć, że w ogole coś sie dzieje, że np w Poznaniu są nowe tramwaje, torowiska, tabor, że zrobione są drogi (oczywiście, że nie wszystkie, ale coś zrobiono). Coś zostało zrobione!

Jakby nic nie zrobiono, to byłby wrzask, a jak coś jest zrobione, to odrazu krzyk, że to jest białe a nie niebieskie, to jest grube, a nie chude. Tych, co ciągle wytykają, żę coś jest źle, proponuję zaprojektować to samemu i najlepiej też wybudować, a zobaczą, jakie to jest łatwe.

Pozdrawiam.
Beatrycze - 26-06-2012, 12:39
Temat postu:
Nowy dworzec w Poznaniu pusty. Pasażerowie wciąż na starym

Przy kasach nowego dworca PKP pustki. W tym samym czasie do starego budynku wchodzą dziesiątki ludzi i stoją w kolejkach po bilety! - To tu jest jakiś nowy dworzec? - dziwią się niektórzy podróżni.

Choć kolejarze otworzyli nowy dworzec w Poznaniu już pod koniec maja, większość pasażerów wciąż korzysta ze starego. Dlaczego?

Czytaj dalej...

źródło: gazeta.pl
Rafaello1973 - 26-06-2012, 21:34
Temat postu:
Oto kilka fotek z nowego dworca w Poznaniu zrobionego kilka dni temu po meczu Irlandia - Włochy.Nie ma jeszcze na nim tłumów . Minie czas nim się ludzie do niego przyzwyczają. Smile

[ Dodano: 26-06-2012, 22:36 ]
następna fotka

[ Dodano: 26-06-2012, 22:37 ]
można też coś przegryźć Smile

[ Dodano: 26-06-2012, 22:38 ]
Panie w informacji i kasach maja całkiem niezłe warunki pracy Smile

[ Dodano: 26-06-2012, 22:40 ]
Jedna z tablic informacyjnych na nowym dworcu .Fotka niezbyt mi wyszła bo robiłem je komórką.
winograd - 02-07-2012, 17:29
Temat postu:
Wczoraj wieczorem kasy nr 1-7 na Starym Dworcu przeszły do historii. Okienka zostały zabite wielkimi dyktami. Od tej chwili w starym gmachu są tylko COK, okienka 8-12 (PKP IC), 13-14 (PR), dwa biletomaty, dwa okienka kasowe przy informacji i jedna kasa agencyjna PR przy schodach wiodących z tunelu do holu Starego Dworca. Na Nowym Dworcu jest 10 okienek kasowych:1-2 (KW), 3-6 (PR), 7-10 (PKP IC).

http://www.epoznan.pl/news-news-33600
xMICHCIOx - 03-11-2012, 00:01
Temat postu:
„Kratownica” to nieoficjalnie nazwana przez inwestora - węgierską spółkę TriGranit Development Corporation – operacja zamontowania ogromnych stalowych kratownic nad peronami, która rozpoicznie się w nocy z 3 na 4 listopada.

- To skomplikowana logistycznie, ale jednocześnie bardzo efektowna i widowiskowa akcja, związana z zamontowaniem czterech stalowych kratownic wzdłuż peronów I, II i III – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik inwestora. - Wykorzystamy do tego Herculesa, czyli Terex Demag CC2500 - jeden z największych dźwigów w Polsce. Swoją nazwę dźwig zawdzięcza możliwości udźwigu aż pięciuset ton! – dodaje.

Kurier Kolejowy
Anonymous - 23-05-2013, 20:47
Temat postu:
http://www.rynek-kolejowy.pl/45383/_Stary_dworzec_Poznan_Glowny_bedzie_otwarty_przynajmniej_do%C2%A0konca_sierpnia_.htm

Pozytywna wiadomość!! Jak zamkną stary dworzec po wakacjach, to nowy tak samo będzie funkcjonalny jak od roku pusty Wrocław Główny z jedną kawiarnią i jakimiś pseudo sklepikami. Tak to jest jak ktoś myśli że pasażerowie będą kupować kanapki trójkaty za 15 zł i kawę za 15 zł...na nowym dworcu w Poznaniu.
kolejfan - 25-05-2013, 11:06
Temat postu:
Jak dla mnie, to cały ten nowy Poznań Główny to jakaś porażka...

Właściwie dojście do nowego dworca jest po prostu nijakie i to obojetnie z jakiej strony.

stacja jest na tyle duża, że powinien zostać stary układ komunikacyjny, z dworcem między peronami. Dziwię się, czemu nie zdecydowano się po prostu na modernizację starego dworca, a raczej na dobudowaniu nowego, z boku. Ja wiem, że nowoczesność i w ogóle, tylko pytanie gdzie funkcjonalność i praktyczność?

I te 10 kas na nowym, kiedy to stary zostanie zamknięty, to śmiech na sali...już widzę jak kolejki wychodzą na most dworcowy. O ile komuś w ogóle będzie się chciało stać w tej kolejce i jechać pociągiem.

To wszystko miałoby jeszcze sens, gdyby podzielili dworzec na część dalekobieżną i regionalną (już kiedyś o tym wspominałem). perony 1-3 byłyby dla pociągów dalekobieznych, Podczas 20 minutowych postojów pasażerowie by mogli wejść na chwilę do tego całego centrum handlowego nad peronami. Natomiast perony 4-6 obsługiwały by ruch regionalny w stronę Ostrowa/Kalisza, Leszna, Zbąszynka, Wolsztyna, Krzyża, Piły, Wągrowca, Gniezna, Konina.
Każdy peron by miał swój kierunek (np ten taki mały ślepy tor przy peronie 4 ( jak się idzie do dworca letniego) byłby dla Wągrowca, 4 byłby dla Gniezna, 4a dla Leszna i Wolsztyna, 4b dla Konina, 5 dla Zbąszynka, Ostrowa, 6 dla Krzyża i Piły)
Wszystko byłoby uporządkowane, podróżny wiedziałby gdzie ma się przesiadać itd itp. Pytanie tylko, czy przy takim ruchu pociągu, możliwe jest utrzymanie takiego porządku...
Viljar - 25-05-2013, 13:40
Temat postu:
Pomysł na uporządkowanie dobry, ale w Poznaniu chyba niemożliwy do realizacji. Tam sporo pociągów "tylko" przejeżdża, to raz. Dwa, że te kilka torów pozostałych w części zachodniej to za mało dla obsługi wszystkich poznańskich "osobówek". Ale może dałoby się peronami tak podziałać? W zasadzie trochę już tak jest.
Natomiast podzielam zdanie na temat dworca. Poprzedni może piękny nie był, ale w miarę funkcjonalny, wszystko można było znaleźć i jeszcze miejsce dla kilku cukierni się znalazło (nawiasem mówiąc - genialna sprawa: podróżny chcąc nie chcąc musiał przejść koło "Złotego Rożka", skąd docierał zapach rogali św. Marcina; a czy można być w Poznaniu i takiego nie kupić?). Nowy dworzec leży jakoś na uboczu, dojścia sensownego nie ma i wejść jest trudno, schody wąskie, nie zadaszone... o jego wadach można długo. Nie bez powodu postulowano o nazwanie tego "Dworcami Chaosu" Very Happy
Nebbud - 26-05-2013, 07:15
Temat postu:
Tomek-Gliwice napisał/a:
http://www.rynek-kolejowy.pl/45383/_Stary_dworzec_Poznan_Glowny_bedzie_otwarty_przynajmniej_do%C2%A0konca_sierpnia_.htm

Pozytywna wiadomość!! Jak zamkną stary dworzec po wakacjach, to nowy tak samo będzie funkcjonalny jak od roku pusty Wrocław Główny z jedną kawiarnią i jakimiś pseudo sklepikami. Tak to jest jak ktoś myśli że pasażerowie będą kupować kanapki trójkaty za 15 zł i kawę za 15 zł...na nowym dworcu w Poznaniu.


Oczywiście, że pasażerowie będą kupować kanapki i kawę za 15 zł. Jak byłem dwa lata temu w Poznaniu Głównym na starym dworcu i było coffeeheaven, gdzie cena kawy waha się od 9 zł w górę i kolejki były duże, bo kawa dobra kosztuje a nie byle jaka z automatu za 2 zł, gdzie jest sama chemia i sproszkowana. Kanapki za 15 zł są pyszne, więc jak nie wiesz to nie pisz głupot.

[ Dodano: 26-05-2013, 08:17 ]
To samo na Centralnym są trzy kawiarnie coffeeheaven, coffee club i Starbucks i zawsze do tych trzech są ogromne kolejki.
kolejfan - 26-05-2013, 09:56
Temat postu:
Tak, tyle, że kupować będą raczej biznesmeni, generalnie bogaci ludzie.

Ale Szczerze? mi byłoby żal wydac 9 zł na kawę + 15 zł na kanapkę...Za taką cene to ja mam dwa obiady w barze mlecznym, albo trzy obiady zrobione przez siebie:P

No ale kto jak to woli. Jedni chcą droższe produkty, bo uważają, żę są lepsze jakościowe, inni patrzą na cenę.
Nebbud - 26-05-2013, 10:23
Temat postu:
kolejfan, Hahaha proszę Cię weź normalnie szczęka mi ucieka ze śmiechu Śmiech Śmiech Śmiech
Nie jestem bogaty, nie zarabiam po 10 tysięcy miesięcznie, ale na kawę dobrą kawę za 10 zł wydam, bo to jest 100% lepsza niż z automatu za 2 zł czy, zrobiona w domu. Sorry, ale w barze mlecznym? Proszę Cię... to samo można powiedzieć w McDonaldzie za zestaw max. 20 zł musisz wydać, więc gdzie lepiej zjeść w McDonalds czy, w barze mlecznym? Oczywiście, że większość droższych produktów są lepsze jakościowo co do kawy jest różnica i to ogromna, ale nie będę Ci tego tłumaczyć tutaj, bo dostanę bana, bo tu jest cenzurowane forum i nic własnego nie można powiedzieć.

[ Dodano: 26-05-2013, 11:25 ]
kolejfan, Kupują normalnie studenci i zwykli ludzie - obserwuje na Centralnym w Warszawie i widzę jak jest. Ale domyślam się, że jesteś Miłośnikiem Kolei a to dziwni ludzie, oszczędzają co do złotówki na te swoje bezsensowne podróże kiblami po Polsce, bo TLK/EIC/EC dla nich nie istnieje i są ogromnymi fanatykami starych złomów typu EN57 itp.
mkfilmykolejowe - 26-05-2013, 11:51
Temat postu:
Nebbud, też jestem miłośnikiem kolei, ale nie należę do grupy tej której piszesz. Co do drogich sklepików, kawiarni na dworcu zgodzę się - również to widzę na dworcu w Katowicach dwie kawiarnie i to dobrej jakości i inne cukiernie z wyższej półki nie narzekają na brak klientów, zawsze jest ruch.
Anonymous - 26-05-2013, 13:08
Temat postu:
Nebbud skoro jest tak super to dlaczego Wrocław Główny świeci pustkami pod kątem catergingowym? Skoro to taki dobry biznes to dlaczego jest tam tylko jedna kawiarnia sieciówka? Od roku całe multum lokali stoi pustych i nikt ich nie wynajmuje. Nikt nie wywęszył biznesu tylko C.Heaven Widzę że nabijasz się z ludzi którzy zamiast 30 zł na kanapkę i kawę , wolą dołożyć do biletu, ale dla warsafki to normalne , chyba leczysz jakieś swoje kompleksy wobec ludzi mających inne priorytety finansowe niż urojony prestiż? Myślisz chyba że tak samo wszyscy się rzucą na Pendoliono co?
Aha i kolego biedny nie jestem, fanatykiem też ale wolę żeby jeździł czysty EN57 na liniach gdzie prawie nic nie ma niż żaden pociąg. Moze dasz wybór ludziom, kto chce niech jeździ samym prestiżem IC....ciekawe tylko co powiesz ludziom którzy prawie nie mają pociągów ze swoich miast? DAJ LUDZIOM PRAWO WYBORU....AHA...zapiekanki na dworcu pks przyległym do dworca pkp Wrocław, nieźle teraz zarabiają bo ludzie tam chodzą z dworca gdzie poczekalnia jest zapchana...a ceny z sufitu...

Przysmak Regionalny, swietne tanie jedzenie, który był wiele lat na dw. we Wrocławiu nie wróci, taniej jest wynająć lokal obok rynku sic!! niż na dworcu głównym. Jest też przykładem że można dobrze i tanio!


Nebbud aha i wytłumacz mi jedno, dlaczego stary dworzec w Poznaniu nadal cieszy się tak popularnością?? Bo tam można tanio zjeść, ale ty tego nie dostrzegasz....zasłoniły ci oczy kanapki za 15 zł...bo tak wmówił ci marketing...a dobre żarcie i tanie jest na dworcu starym Poznań Główny,,,jak zniknie stary dworzec, to zniknie wielu klientów...trzeba jednak potrafić spojrzeć z innego niż twój punktu widzenia czy też klientów biznesowych którzy wrzucają takie kawy za 15 zł w koszty...normalny Kowalski pójdzie na zapiekankę..za 7 zł..są nadal w podziemiach i na brak klientów nie narzekają a ten artykuł o czymś świadczy.

[ Dodano: 26-05-2013, 14:14 ]
Przeraża mnie też nabijanie się z ludzi którzy jeżdżą tylko osobówkami, bo na inne pociągi ich nie stać. Żal ci że ludzie jadą EN57 bo nie mają żadnej alternatywy ? Powiem ci że nie są żadnymi fanatykami, tylko sytuacja ich do tego zmusza (dojazd do pracy i szkoły). Urojony prestiż i same drogie pociągi doprowadzą do tego że ludzie odwrócą sie od kolei...
Nebbud - 26-05-2013, 13:36
Temat postu:
Tomek-Gliwice, Powiem Ci szczerze, że wolałem jak był stary dworzec w Poznaniu było bardziej przestrzenniej i lepiej niż obecny dworzec. Nie nabijam się z ludzi, których nie stać na drogie pociągi tylko z tych, których stać a jadą najgorszym złomem jakim się da, bo to chyba logiczne skoro kogoś stać to wybierze sobie najwyższy standard a nie najniższy prawda? Sam kiedyś byłem zmuszony z wyboru jeżdżenia tylko pociągami regionalnymi czyli osobowym, bo wyjścia innego nie było, a teraz skoro dobrze pracuję i zarabiam stać mnie na lepszy standard to wybieram taki, a nie z przyzwyczajenia.
A co do zapiekanek i innych tanich fast foodów pod tunelem to nie skorzystałbym, patrząc na jakie tam warunki są i sposób robienia to po prostu coś się robi. Czytałem wiele artykułów właśnie o takich pseudo-zapiekankach za 5 złotych, która wcześniej była kupiona w Biedronce i trzymana przez kilka miesięcy w lodówce a nie w zamrażarce... Nie zabraniam ludziom wybierać, ale wkurza mnie takie coś jak kogoś stać to wybiera te najgorsze jedzenie. Aha i panie kolego jak jestem we Wrocławiu to za każdym razem na dworcu w kawiarni np. coffeeheaven zawsze jest kolejka i sporo ludzi siedzi, więc nie mów, że świeci pustkami widocznie może byłeś po 23.00 w nocy to wtedy? Nie mam zamiaru się z Tobą dochodzić co jest dobre, a co nie. Po prostu to jest moje własne osobiste zdanie i tego nie zmienię.

[ Dodano: 26-05-2013, 14:38 ]
Aha i co do Pendoliono to jestem przeciw, bo nie lubię takich pociągów. Wolę nasze polskie wagony przedziałowe i bezprzedziałowe niż jakieś kosmiczne obudowy.
kolejfan - 26-05-2013, 21:51
Temat postu:
Nebbud napisał/a:
kolejfan, Hahaha proszę Cię weź normalnie szczęka mi ucieka ze śmiechu Śmiech Śmiech Śmiech
Nie jestem bogaty, nie zarabiam po 10 tysięcy miesięcznie, ale na kawę dobrą kawę za 10 zł wydam, bo to jest 100% lepsza niż z automatu za 2 zł czy, zrobiona w domu. Sorry, ale w barze mlecznym? Proszę Cię... to samo można powiedzieć w McDonaldzie za zestaw max. 20 zł musisz wydać, więc gdzie lepiej zjeść w McDonalds czy, w barze mlecznym? Oczywiście, że większość droższych produktów są lepsze jakościowo co do kawy jest różnica i to ogromna, ale nie będę Ci tego tłumaczyć tutaj, bo dostanę bana, bo tu jest cenzurowane forum i nic własnego nie można powiedzieć.

[ Dodano: 26-05-2013, 11:25 ]
kolejfan, Kupują normalnie studenci i zwykli ludzie - obserwuje na Centralnym w Warszawie i widzę jak jest. Ale domyślam się, że jesteś Miłośnikiem Kolei a to dziwni ludzie, oszczędzają co do złotówki na te swoje bezsensowne podróże kiblami po Polsce, bo TLK/EIC/EC dla nich nie istnieje i są ogromnymi fanatykami starych złomów typu EN57 itp.


Jezeli mam zjeść normalny obiad, to wolę bar mleczny. McDonalda omijam szerokim łukiem, po prostu stwierdzam, że tam jest sztuczne jedzenie i tyle.

Studenci może i kupują, ale wiele razy rozmawiałem z moimi znajomymi na roku i narzekają, że jest po prostu za drogo.

Nie uważam siebie za wielkiego milośnika kolei, ale interesuję się nią. Natomiast nie podróżuję tylko starymi złomami, ale również i TLK, czasem EC jak zajdzie potrzeba. Po prostu wybieram ten pociąg, który będzie mi pasował godzinowo.

A że miłośnicy lubią jeździć po Polsce kiblami, no to ich sprawa. Jedni czują klimat EN57 a jedni wolą składy wagonowe:)
Viljar - 27-05-2013, 07:06
Temat postu:
Jeśli chodzi o posiłki na dworcu, to popularność lokalu jest często wypadkową ceny i renomy. Na przykład w Olsztynie większość punktów gastronomicznych świeci pustkami, bo 90% ludzi idzie do drewnianej budki z napisem "Słynne olsztyńskie zapiekanki" - najlepsze, jakie jadłem w życiu nawiasem mówiąc, a było tego w różnych miastach sporo. A są przecież miejsca tańsze.
W Poznaniu też zwykle widzę sporą kolejkę w cukierni "Pod strzechą" - niezależnie od cen. Opinia robi swoje.
Tylko że w starym dworcu cukiernia ta miała idealną miejscówkę - przy samych niemalże schodach do tunelu pod peronami i przy wejściu na peron 4. Wielu wysiadających kierowało swe pierwsze kroki właśnie tam. Nowy dworzec leży sobie na uboczu i komu będzie chciało się tam wchodzić?
blakop - 23-10-2013, 09:13
Temat postu:
Czy tylko ja mam wrażenie, że nowy dworzec pod względem całościowym, funkcjonalnym, to totalna kompromitacja??
OK - sama bryła to kwestia dyskusyjna - nie zamierzam oceniać. W środku jest czysto, miło, estetycznie ok. Ale co mi się rzuca w oczy to:
1. Brak poczekalni na nowym dworcu (co jak zamkną stary - choć i tam de facto nie ma)
2. Mała liczba kas - co będzie po zamknięciu starego dworca? Przecież to będzie katastrofa
3. Schody ruchome tylko w jednym kierunku + wąskie gardła. Szczególnie wejście z peronu pierwszego to porażka - może dlatego, że nie zdano sobie sprawy, że będzie to jednocześnie główne wejście do dworca!!! Po założeniu konstrukcyjnym tego nie widać
4. Totalna betonka nad peronami 1-3. Nawet W-wa Centralna za czasów późnej komuny miała więcej uroku i estetyki. Obecny dworzec ma urok podziemnego garażu (dla mnie dworzec to nie tylko budynek z kasami, ale cały kompleks)
5. Brak kompletnego zadaszenia nad peronem 1 (abo stój pod ścianą starego dworca, albo bliżej krawędzi peronu, bo środkiem będzie lało)
6. Brak zadaszeń między wyjściem ze schodów dworca a peronami 1-3 (zwróćcie uwagę - między parkingiem a dworcem jest luka - fajnie będą tam ludzie przeskakiwać ten pas deszczu
7. Nieprzemyślana lokalizacja budynku (optymalna lokalizacja to lokalizacja centralna - tak jak dotychczasowy budynek) - w efekcie z peronu 4a do nowego budynku jest 600m!!!
8. Podporządkowanie całego kompleksu ze wszystkimi rozwiązaniami komunikacyjnymi pod centrum handlowe, a nie dworzec!!!

Jest mi wstyd, za taką inwestycję. Moim zdaniem jest niepraktyczna, nieprzemyślana... Raczej nie będzie o powód do dumy, a powinien, bo dworzec to często pierwsze miejsce, z którym styka się osoba przybywająca (często po raz pierwszy) do naszego miasta.
Jestem z Poznania, nie przepadam za Wrocławiem Język ale do pięt nie dorastamy modernizacji przeprowadzonej na tamtejszym dworcu. To najbardziej smuci...
Viljar - 23-10-2013, 10:34
Temat postu:
Mieszkam we Wrocławiu, ale uwielbiam też Poznań; niemniej zgadzam się z powyższym w każdym punkcie. Za najbardziej irytującą wadę nowego dworca uważam punkt 3: schody. Współczuję podróżnym z większym bagażem.
kolejfan - 23-10-2013, 11:23
Temat postu:
Ostatnio byłem poraz pierwszy we Wrocławiu. Dworzec jest po prostu przepiękny, praktyczny. Nie porywano się na nowy dworzec, po prostu przebudowano i odnowiono stary. Czy tego nie można było zrobić też z Poznaniem?
Odsłonić elewację starego dworca, by pokazać jego bryłę....No cóż, stało się.

Zgadzam się z powyższymi postami. Dworzec teraz jest zupełnie niepraktyczny, a do tego nie przemyślane sprawy z organizacją ruchu pasażerów (ciasne schody, brak zadaszenia nad peronem I). Uratować może teraz tylko podział dworca na część dalekobieżną (pod nowym dworcem) i regionalną (stara część), co kiedyś wspominałem i do tego każdy peron byłby dla danego kierunku. Ale czy to jest możliwe rpzy takim ruchu pociągów? Czy trzy perony starczyłyby dla dalekobieznych?
wodkangazico - 23-10-2013, 18:35
Temat postu:
Wygląd, wyglądem, schody - nie taki znów problem - jeszcze tłoku na nich nie widziałem. Może, kiedy zamkną stary...
Windy - kursują w obie strony.

Jest jednak rzecz, za którą bym projektantowi nogi z ... powyrywał.
Podest między Mostem Dworcowym i wejściem - gładkie płytki - zimą najlepiej jest od razu się położyć i przeczołgać.
Viljar - 23-10-2013, 20:12
Temat postu:
Windy mają niestety ograniczoną prędkość i pojemność. Na razie nie jest źle, ale jak zamkną stary - może być. Mnie schody też nie przeszkadzają, ale domyślam się, że innym podróżnym mogą.
rail_user - 23-10-2013, 20:30
Temat postu:
Viljar napisał/a:
Windy mają niestety ograniczoną prędkość i pojemność.


"Malucha" zmieszczą. Niestety , Poloneza już nie Mr. Green
blakop - 24-10-2013, 11:03
Temat postu:
Schody to nie taki problem?? Wiesz o czym mówisz Kolego?? No to życzę Ci sytuacji, kiedy np. poranny aglomeracyjny z Kościana/Leszna trafi na taki peron II. Jak chcesz na tych pojedynczy schodkach upchać 700 osób na raz?? Nawet dziś jak trafi toto np. na peron V lub VI, to przy obecnie dość szerokich schodach do przejścia podziemnego - i to z obu stron(!) tworzy się tłok. A tam??
Sorki, ale takie teksty to mogą mówić tylko osoby nie znające realiów codziennego korzystania z dworca mam wrażenie. Tak jak mówię - o wyglądzie nie dyskutuję, choć koncepcja odtworzenia pierwotnej bryły dworca wydaje mi się najlepsza... No tak - ale to bryła Pruska, a my mamy teraz tak Królewskie ambicje... Nawet Zamek Królewski sobie zbudowaliśmy od zera, choć nie ma żadnych info jak wyglądał, to co dopiero dworzec... No jak ma się hopla w zacieraniu cesarskiej (niestety?) przeszłości miasta...

Jestem za podziałem dworca na część miejską i dalekobieżną. Ale czy to możliwe? Nie sądzę. Peron 4a w ogóle powinien być zlikwidowany. Jest za bardzo oddalony od dworca - nawet starego (o nowym nie wspomnę). Szkoda, że nikt nie pomyślał, żeby przy tak potężnej przebudowie zwyczajnie dodać kolejny peron za obecnym III... No ale CH było najważniejsze...

Kolejna sprawa o której sobie przypomniałem - znad wejścia do przejścia podziemnego na zachodnim zniknęła tablica przyjazdów i odjazdów... Kolejna żenada (nawet tą starą można było z powrotem zawiesić zamiast niczego)...
Arek - 24-10-2013, 15:16
Temat postu:
Ostatni dzień na starym dworcu PKP:

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,37794,14834538,Ostatni_dzien_na_starym_dworcu_PKP__Ale_Biedronka.html
rail_user - 24-10-2013, 17:24
Temat postu:
blakop napisał/a:
Schody to nie taki problem?? Wiesz o czym mówisz Kolego?? No to życzę Ci sytuacji, kiedy np. poranny aglomeracyjny z Kościana/Leszna trafi na taki peron II.


A dlaczego ma "trafić" na peron II lub III i "przecinać stację na szagę" ? Dlatego w stacyjnym porządku jazd jest zaplanowany na peron IV,IVa czy generalnie stronę "zachodnią" stacji aby nie komplikować ruchu.
Generalnie o dworcu ( gustach ) się nie dyskutuje.
Ale dworzec jak na miasto ponad 0,5 mln mieszkańców jest po prostu za mały. Czekam kiedy kolejki do kas będą sięgać "pawilonów MTP"
Co do schodów. Przy budowie dworca i modernizacji peronów zabrakło jednego - totalnej koordynacji. Budową dworca zajmował się pekap I ( czyli PKP Nieudolności ). Natomiast budową( modernizacją ) peronów zajmował się pekap II ( czyli PKP PLK ). Co stało na przeszkodzie aby przy takiej "rozpierdusze" peronów nie poszerzyć ich tak, aby była możliwość zabudowy schodów ruchomych w 2 kierunkach. W zasadzie prawie nic ( miejsca jest aż nadto) - tylko brak koordynacji.
mkonst - 24-10-2013, 19:16
Temat postu:
Na każdym kroku widać, że ta inwestycja to tak naprawdę kolejne centrum handlowe, a ta kolej to tylko przeszkadza. Cieszcie się, że nie zlikwidowali całej wschodniej strony dworca.
blakop - 25-10-2013, 18:00
Temat postu:
rail user - wjeżdżałem już na dwójkę z Leszna. A czemu to już ni do mnie pytanie.
mkonst - 25-10-2013, 18:19
Temat postu:
No i zamknęli stary dworzec Sad
http://epoznan.pl/news-news-44518-Ogromne_kolejki_na_nowym_dworcu_PKP
blakop - 26-10-2013, 12:27
Temat postu:
Fajny artykuł. Zdjęcie pokazujące mega kolejki przed kasami i komentarz jakiegoś kolejowego pajaca że problemu nie ma bo... bo to piątek winny Śmiech
Nie no pewnie - generalnie to ludzie odpowiadają za tłok. Jakby nie przyszło ich tylu tłoku by nie było.Jakie to logiczne... i jakie kolejowe Mr. Green
Tomek_poz - 26-10-2013, 13:56
Temat postu:
Może jednak poszukam jakieś zalety nowego:
-jest. Very Happy
-nie śmierdzi, Język
-nie ma bezdomnych, Smile
-w holu są rozkłady jazdy, Brawa
-w holu jest jasno, Idea
-zazwyczaj da się kupić bilet, Laughing
-nadal można korzystać z dworca letniego, w który jest piękny żyrandol, Servus
-nadal można korzystać z dworca zachodniego, który jest bliżej, Arrow
-w dworcach letnich i zachodnich można kupować bilety na pociągi, Exclamation
-są śmietniczki na holu Jupi
-przestrzeń, gdzie są kolejki jest zadaszona Dance
-przy nim są sklepiki z różnymi produktami, Hooray
-są bary z jedzeniem Embarassed
-gdzieniegdzie są działające (Question) schody ruchome.
rail_user - 26-10-2013, 16:34
Temat postu:
No zobaczymy samozadowolenie urzędników już w najbliższy czwartek. Wtedy dopiero "kopara im opadnie" Ale znajdą wytłumaczenie , bo tłok , bo Wszyskich Święych Mr. Green
winograd - 26-10-2013, 20:26
Temat postu:
Bary z jedzeniem są tak długo czynne, jak centrum handlowe jest otwarte. W nocy to można liczyć na KFC w starym budynku i pizzerię w tunelu.
mkonst - 26-10-2013, 22:54
Temat postu:
Głos "zadowolonego" pasażera:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,14848193,Psiakrew__8_minut_szedlem_od_tramwaju_na_to_cos__niby.html

a przy okazji znalazł się winny podburzania pasażerów:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,14845529,Kto_rozpoczal_nagonke_na_nowy_dworzec_i_podburza_podroznych_.html
blakop - 28-10-2013, 08:59
Temat postu:
Wczoraj zwiedziłem. Oznakowanie fatalne. Wchodząc do kompleksu CC na dworzec trafisz tylko wtedy, gdy wiesz gdzie iść - takie mam wrażenie. Zastanawia mnie też kwestia dworca autobusowego. Jak będziemy do niego wchodzić?? Przez galerię? Wczesnym rankiem i w nocy też? Galeria będzie 24h??

Fajnie też, że w artykule ktoś zauważył kwestie brudnych szyb na dworcu. Ciekawe jak często te powierzchnie będą myte...
mkonst - 28-10-2013, 19:51
Temat postu:
Dlaczego jest tak źle skoro jest tak dobrze:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,14859276,Riposta_PKP__21_miejsc__w_ktorych_kupicie_bilet_na.html
blakop - 29-10-2013, 09:00
Temat postu:
Cytat z artykułu:

- 2 biletomaty na Dworcu Zachodnim

Jeden wiem gdzie - zaraz przy schodach. Gdzie jest drugi? Ktoś pomoże? Może to rodzaj jakiejś gry miejskiej, żeby go znaleźć??
mkonst - 29-10-2013, 18:01
Temat postu:
Wrażenia Filipa Springera po wizycie w PCC (wpis "Świątynia")
http://filipspringer.com/blog/
Pawcio - 29-10-2013, 18:41
Temat postu:
Filip Springer jest chyba kolejnym zakompleksionym furiatem który leczy swoje kompleksy gdzie popadnie....Żygam takimi ludzmi! Prostak jakich mało...nikt mu nie karze pojawiac sie na PCC niech siedzi w swojej norze i niech sobie robi dobrze bo tylko to chyba potrafi...Ludzie nie podoba sie Wam to nie chodzcie proste! Jest wolnosc wiec kupuje gdzie chcesz choc gdzie chcesz z biletami wcale nie jest zle tylko trzeba troszke oleju we łbie i troszke wystarczy pomyśleć a nie wszystko podać pod dziób! Społeczeństwo polskie jest coraz uboższe w pierwiastek umysłu a juz zwłaszcza widząc kilku krzykaczy w mediach którzy za jedyny cel swojego parszywego zycia stawiają sobie krzyczenie dla krzyczenia bez sensu bez składu bez ładu i z dala omijając prawde....żenada...
mkonst - 29-10-2013, 19:18
Temat postu:
Pawcio napisał/a:
Ludzie nie podoba sie Wam to nie chodzcie proste!


W odniesieniu do galerii handlowej uwaga jak najbardziej słuszna, ale na dworzec kolejowy niestety czasem trzeba iść. Jestem bardzo ciekaw jak nowy dworzec zda egzamin w trakcie najbliższego przedłużonego weekendu.
Anonymous - 29-10-2013, 22:26
Temat postu:
Dworzec ma być funkcjonalny! Tego nowemu dworcowi PKP w Poznaniu zdecydowanie brakuje. Nie jest normalne że trzeba iść 600 metrów z bagażem do peronu 4a. Współczuję ludziom przesiadającym się tam zimą, szczególnie w nocy!!
Kolego z postu dwa powyżej, nie wiem kogo reprezentujesz ale zapewne rzadko korzystasz z dworców PKP.
Dworzec PKP Katowice OK po remoncie, dworzec Wrocław prawie OK, poza brakiem najemnców, dworzec z Zielonej Górze po remocnie OK. Poznań Główny jednak nie umywa się do tych dworców. Współczuje szczególnie osobom starszym. Shocked
mkonst - 30-10-2013, 14:05
Temat postu:
Robi się coraz większy dym:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,37794,14866219,Na_nowy_dworzec_ludzie_ida_przez_tory_tramwajowe.html

Cytat z powyższego artykułu:
(...) o zdrowy rozsądek apelowali społecznicy i zwykli mieszkańcy. Niewiele wskórali. Za to gdy prywatny inwestor chciał w zeszły piątek hucznie otworzyć nową galerię handlową i zależało mu, by ludzie mogli do niej dojechać, nagle okazało się, że wszystko można załatwić. Nawet udostępnić przystanek z nieczynnymi windami. I zostawić tymczasowe, słabo oznakowane przejście, które skłania podróżnych do chodzenia po torach.
Tym razem urzędnikom jakoś nie przeszkadzały ani kwestie bezpieczeństwa, ani brak zgody nadzoru budowlanego.
Beatrycze - 01-11-2013, 18:58
Temat postu:
Test dla nowego dworca. Kolejki do biletomatów prawie jak do kas

Poznaniacy ruszyli pociągami na Wszystkich Świętych. To pierwszy tak poważny test dla nowego dworca. Podróżni przeważnie go chwalą, mimo że stoją w sporych kolejkach po bilety.

To pierwszy długi weekend, przed którym nowy dworzec musi sobie radzić bez "wsparcia" starego gmachu. Jak wypada? Sprawdziliśmy. W czwartek po południu w kolejkach stało po około 20 osób. Nie jest tak źle jak w środę - ale i tak trzeba się uzbroić w cierpliwość nawet na kilkanaście minut.

Cały tekst: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,14878294,Test_dla_nowego_dworca__Kolejki_do_biletomatow_prawie.html
bruk.logan - 05-11-2013, 07:59
Temat postu:
W Faktach mówili, że wiocha, że nie wyszło im jakieś przejście i trzeba iść naokoło, a podróżni skracają sobie trasę przez tory, prawda to?
blakop - 05-11-2013, 09:36
Temat postu:
Dlaczego "nie wyszło" Przejście jest i wszystko gra. Jedyny problem, że przejście podziemne usytuowano w całości podporządkowując je wejściu do centrum handlowego, a nie wejściu na dworzec. Niby czemu spółka budująca kompleks miała robić coś pod kątem funkcjonalności dworca PKP, skoro ich interesuje głównie podniesienie funkcjonalności centrum handlowego??

Tak - obecni ludzie chodzą po torach tramwajowych - wszystko masz w art. powyżej
winograd - 05-11-2013, 12:57
Temat postu:
Już tak łatwo sobie od dziś po torach nie pochodzą...

http://www.epoznan.pl/news-news-44741-Dojscie_do_ZCK_ogrodzili_tymczasowe_przejscie_na_moscie_Dworcowym
wodkangazico - 05-11-2013, 16:03
Temat postu:
Cytat:
Dlaczego "nie wyszło" Przejście jest i wszystko gra. Jedyny problem, że przejście podziemne usytuowano w całości podporządkowując je wejściu do centrum handlowego, a nie wejściu na dworzec.

Szłem dziś tamtędy - rano na światłach, po południu zdziwienie: zuruck i lochami.
Plus dwie minuty - pociąg zwiał...

Problem to rzeczywiście "jedyny".
W swoim rodzaju - zasadniczy.
Można powiedzieć: większość ran niegroźna, tylko jedna śmiertelna.
To nie tylko sprawa dojścia do dworca, a ruchu pieszych na Moście i przekraczania jednej z głównych ulic, w ogóle.
O ile mię dziurawa pamięć nie myli, jeszcze nie tak dawno było tam proste jak drut przejście.
Cytat:
Niby czemu spółka budująca kompleks miała robić coś pod kątem funkcjonalności dworca PKP, skoro ich interesuje głównie podniesienie funkcjonalności centrum handlowego??

Nikt się nie czepia firmy.
Zawisnąć powinni "uzgadniacze" projektu z ramienia miasta.
I ci od psów też.
No i szpenie komisji bezpieczeństwa ZDM tysz.
Wespół w zespół - stosowne maszty i olinowanie na Moście jakby czekało.

Niech się niejaki Klimczewski z linkowanego artykułu pierdyknie w czerep.
Najpierw uzgadniają rozwiązania, które utrudniają ludziom życie, a potem lamentują nad naruszaniem zasad bezpieczeństwa i jeszcze mają czelność wystawiać mandaty tym, którzy tak właściwie powinni wpaść do ratusza, i na komendę i z idiotami zrobić porządek bez żadnej dyskusji, a zamiast tego, spokojnie i pobłażliwie pukając sie w czółko, wytwory chorej wyobraźni owych idiotów, obchodzą.
Skrótami.

Jeżeli nawet pasy na skrzyżowaniu stanowiłyby problem, to czy naprawdę nie dało się wyprowadzić tych schodów wprost na chodnik?
Stękanie, że to prywatny inwestor wybudował, a "darowanemu koniowi..." jest zwykłą ściemą i próbą odwrócenia uwagi.
Od czego?
Albo głupoty, albo wziątki.
blakop - 28-11-2013, 09:38
Temat postu:
Czy ktoś wie w jakim w sumie celu zamknięto budynek dotychczasowego dworca?? Przecież żadnych prac budowlanych w jego obrębie i tak się nie prowadzi. Więc?? Dla czystej zasady - "zobaczycie, że zmusimy was do korzystania z nowego budynku"?? Rolling Eyes
mkonst - 28-11-2013, 12:19
Temat postu:
blakop napisał/a:
Dla czystej zasady - "zobaczycie, że zmusimy was do korzystania z nowego budynku"?? Rolling Eyes

Trafiłeś w sedno Sad
rail_user - 28-11-2013, 17:28
Temat postu:
Tak do końca nie zamknięto. Są punkty ( Rossman, Biedronka) z którymi pekap ma podpisane umowy więc "buda" jest czynna. Zamknieto część "pasażerską" czyli informacje i kasy. I postawiono "barykady" przed wejściem i na holu.
mkonst - 28-11-2013, 22:08
Temat postu:
A jesteś pewien że nic się nie zmieniło? Parę dni temu widziałem zdjęcie zrobione w tunelu z widoczną kratą zamykającą schody do starego dworca. To by wskazywało na zamknięcie całego budynku.

http://poznan.gazeta.pl/poznan/51,36037,14971358.html?es=off&i=15
rail_user - 28-11-2013, 22:15
Temat postu:
mkonst napisał/a:
A jesteś pewien że nic się nie zmieniło? Parę dni temu widziałem zdjęcie zrobione w tunelu z widoczną kratą zamykającą schody do starego dworca. To by wskazywało na zamknięcie całego budynku.


Ale wejść można od peronu 1 i 4. Lecz od peronu 4 tymczasowo na czas asfaltowania wejście jest zamknięte.
Działają bankomaty, jubiler, Biedronka, Rossman , apteka, kiosk z "pierdołami", cukiernio-piekarnia
blakop - 28-11-2013, 22:22
Temat postu:
Już samo zamknięcie wyjścia z przejścia podziemnego i zmuszanie do chodzenia dookoła jest czystą upierdliwością ze strony PKPu
pawelu - 29-11-2013, 09:16
Temat postu:
Stary budynek dworca powinni jak najszybciej zburzyć bo zupełnie nie pasuje do otoczenia. Typowy relikt przeszłej już na szczęście epoki. Na miejscu starego dworca widziałbym jakieś elegancką przeszkloną powierzchnię, z kwiatami, kawiarniami, restauracjami, punktami prasowymi, gdzie podróżni w cywilizowanych warunkach mogliby odpocząć przed podróżą, i poczekać na swój pociąg.
Poznań to jest miasto na miarę XXI wieku, leżące na międzynarodowej trasie Wschód-Zachód i dworzec i jego okolica musi być wizytówką miasta.
blakop - 29-11-2013, 14:32
Temat postu:
Dworzec jaki był, taki był, ale był FUNKCJONALNY. Nowy taki NIE JEST (znajdź mi w m poczekalnię dla podróżnych np.) Dworzec wizytówką miasta?? Pewnie - zgadzam się - ale tego co spartolono przy obecnym tzw. "nowym" już tak łatwo się nie naprawi... No niestety - podróżnego we Wrocławiu przywita piękna, stylowa hala peronowa - w Poznaniu podziemny garaż na tyłach galerii handlowej. Niestety tego złego pierwszego wrażenia szklane domy mogą nie poprawić obawiam się...
Anonymous - 27-12-2013, 13:47
Temat postu: "Dziś Paderewski pogubiłby się na dworcu w Poznaniu&quo
Fajny artykuł o Dworcu Głównym w Poznaniu. Wyraża większość moich emocji i moich znajomych.

Niektórych może zniechęcić źródło (Gazeta Wyborcza), ale mimo to polecam.

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,15185992,Dzis_Paderewski_pogubilby_sie_na_dworcu_w_Poznaniu.html#LokPozTxt

"Przed 95 laty Ignacy Jan Paderewski przyjechał do Poznania, by swoim przemówieniem z balkonu hotelu Bazar dać asumpt do wybuchu powstania wielkopolskiego. Dzisiaj mógłby mieć problem, żeby w ogóle wydostać się z dworca.
Gdyby dzisiaj Ignacy Jan Paderewski wysiadł w Gdańsku z krążownika "Concord", a następnie wsiadł w pociąg do Poznania, byłaby to prawdopodobnie najłatwiejsza część jego podróży.

Kompozytor dotarłby na Dworzec Letni, więc - jak wielu pasażerów - ruszyłby zapewne w stronę głównego budynku poznańskiego dworca. No właśnie... czyli właściwie którego?

- Gdzie tu jest centralny punkt stacji, na którym oczekują mnie rozentuzjazmowane tłumy? - podrapałby się w swoje siwe gniazdo wikłaczy na głowie. - Ach, już wiem! Ten naprzeciwko, z napisem "Poznań Główny".

I zapewne ku niemu skierowałby swe kroki. Po czym odbiłby się od drzwi budynku, a właściwie od płotu. Bo główny hol Starego Dworca jest zamknięty, od frontu ogrodzony. Dobijający się doń Ignacy Jan Paderewski mógłby co najwyżej wejść do tylnej części gmachu (od strony peronu nr 1 albo peronu nr 4), by kupić sobie coś na ząb w Biedronce czy KFC.

Nie wiedziałby, że głównym budynkiem jest teraz ten drugi, z "Poznań Główny" napisanym znakami, których nie zna. Z poziomą kreską nad O i N w miejsce ukośnej.

"Polszczyzna kuleje"

- Lata zaborów zrobiły swoje. Polszczyzna kuleje - westchnąłby być może muzyk, chociaż westchnięcie jeszcze głośniejsze wydobyłby z siebie, próbując się dostać do Nowego Dworca np. z Dworca Zachodniego. Całe szczęście, że to nie tam podwiózł go pociąg, bo dopiero byłby kłopot! Drogę wskazują wprawdzie bannery i drogowskazy. Żeby jednak dotrzeć na miejsce z dalszych peronów (tych o numerach 4-6), trzeba najpierw zejść do tunelu, przejść nim, wyjść na peron 1, przebyć kolejne 100 metrów w lewo, wreszcie wjechać na górę.

Tu zaczynają się kolejne... schody. Wjechać do góry można, bo w tę stronę są ruchome, ale w dół już nie. Ignacy Jan Paderewski minąłby zatem ludzi schodzących na peron z wielkimi ciężkimi walizkami, które obijają się o stopnie schodów.

Ręce opadają, tak jak na - niedoszłym na szczęście - pomniku Paderewskiego.

Kompozytor minąłby też wielkie kolejki ludzi stojących po bilety do zaledwie 10 kas Nowego Dworca. Kompozytor wybrał bowiem fatalny moment przyjazdu do Poznania, gdy wiara akurat wraca ze świąt, a z kolei słoiki wracają do Warszawy. Na płaszczyk i cylinder musiałby bardzo uważać. Tu nie ma zmiłuj dla nikogo, nawet dla premiera!

Jeśli muzyk zechciałby pojechać do Bazaru tramwajem, najbliżej będzie miał na Pestkę przy Dworcu Zachodnim. W tej sytuacji musi wyjść z budynku Nowego Dworca, pójść schodami w dół (bo przecież w dół ruchomych schodów nie ma), przejść po peronie nr 1, dalej tunelem między peronami, schodami w górę do hali Pestki...

Ale - dałby radę!

Uff, nader często musiałby ocierać białym szalikiem pot spod cylindra. Niewykluczone zatem, że wolałby przespacerować się raczej na bliższy przystanek na ul. Matyi. Bliższy w teorii, bo w połowie drogi na moście Dworcowym zorientowałby się, że na ulicy brakuje przejścia dla pieszych w najbardziej oczywistym miejscu. Musiałby pójść naokoło albo przez centrum handlowe Poznań City Center (trzymając się za kieszenie, by na zbytki nie wydać ani grosza) i dalej przejściem podziemnym dostałby się na przystanek. Kompozytor dowiedziałby się od dumnych poznaniaków, że teraz centrum komunikacyjne jest zintegrowane i że pociągi sąsiadują z autobusami odjeżdżającymi w różne strony kraju. Wystarczy z dworca PKP wejść do centrum handlowego, przejść jakieś 150 metrów, dalej schodami w dół, aż znajdzie się malutkie, ledwo widoczne drzwiczki wciśnięte między witryny sklepów. Tam jest dworzec autobusowy. Dziecko by trafiło. Facet, który wcisnął Polskę w 14 punktów prezydenta Woodrowa Wilsona, na pewno i tam zdoła się przecisnąć
Victoria - 23-02-2014, 13:44
Temat postu:

blakop - 23-02-2014, 20:50
Temat postu:
Dobre!!! Śmiech

Piękne, naprawdę piękne.... no i niestety prawdziwe... Neutral

A propos - w starym dworcu zamknęli już praktycznie wszystko - łącznie z Biedronką. Została tylko piekarnia.
rail_user - 23-02-2014, 20:56
Temat postu:
Zaklinanie rzeczywistości. Klamka zapadła i zaklinanie rzeczywistości/protesty/petycje nic nie zmienią. Władza + Trigranit postanowili.
blakop - 23-02-2014, 21:00
Temat postu:
Cytat:
Władza + Trigranit postanowili.


Jak pokazuje przykład Ukrainy nie ma takiej władzy, której by nie można zmienić Język
rail_user - 23-02-2014, 22:44
Temat postu:
Już widzę poznański "majdan" mikoli w sprawie dworca Śmiech
blakop - 24-02-2014, 01:19
Temat postu:
Może Majdan nie będzie potrzebny - może sama zmiana na stanowisku Grobelnego wystarczy?? Wink
No bo takie rzeczy jak w filmiku z Łukaszenką (a marzy mi się to) to faktycznie tylko bajka...

[ Dodano: 06-03-2014, 13:35 ]
A propos rail_user - pociągi z Leszna jednak nadal rozkładowo przejeżdżają na szagę przez cały dworzec i lądują na peronie III, mimo, iż Twoim zdaniem nie powinny nic tam szukać...

Ale generalnie i tak wolę to niż wjazd na peron 4a z prędkością 5 km/h i potem 1km wycieczki na zintegrowany przystanek tramwajowy Sad
Arek - 25-03-2014, 23:31
Temat postu:
Świetny interes PKP, porażka pasażerów

Nowy dworzec, zbudowany w pośpiechu na Euro 2012, jest porażką. Gdyby w kilku zdaniach streścić jego historię, brzmiałaby tak: politycy naciskali, by na Euro były nowe dworce. Najlepiej, żeby powstały, ale bez wydawania pieniędzy. Kolejarze weszli więc w spółkę z węgierską firmą deweloperską Trigranit, oddali kawał ziemi na centrum handlowe. Znalazło się w nim też trochę miejsca na dworzec.

Cały tekst:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,15679005,Swietny_interes_PKP__porazka_pasazerow.html
Victoria - 03-04-2014, 20:54
Temat postu:
W internecie pojawiło się kolejne nagranie dotyczące dworca PKP w Poznaniu i galerii handlowej Poznań City Center. Znów główną rolę odgrywa w nim prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenka. Tym razem wygłasza orędzie, w którym nawołuje do głosowania na Poznań City Center w konkursie na Makabryłę Roku 2013.


Pirat - 10-04-2014, 22:05
Temat postu:
Ciekawa wizja Dworca Głównego w Poznaniu.


Anonymous - 25-04-2014, 13:37
Temat postu:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15853712,Galeria_Poznan_City_Center_zamknieta__Zapadl_sie_sufit.html

No to się już nowy dworzec z galerią zaczął walić, Bogu dzięki sufit spadł w nocy jak nikogo nie było... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Arek - 25-04-2014, 14:23
Temat postu:
Stary dworzec jednak dla podróżnych!

Kolejarze, po protestach inżynierów i społeczników, planują przywrócić parter starego dworca dla podróżnych. Powstanie spory hol. A kładka na perony jednak będzie miała schody ruchome w obie strony.

To nowe podejście PKP do starego dworca Poznań Główny. Kolejarze planowali, że powstanie tam hotel z biurami (przebudową ma się zająć firma Trigranit, która zbudowała nowy dworzec). O funkcjach dla pasażerów do niedawna nie było mowy, potem kolejarze mówili o "niewielkim pasażu".

Cały tekst:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,15852884,Stary_dworzec_jednak_dla_podroznych_.html
Pirat - 27-04-2014, 19:45
Temat postu:
Prezydenta Aleksandra Łukaszenkę ucieszyło zwycięstwo Poznań City Centre w konkursie Makabryła roku 2013. Wysłał telegram gratulacyjny do Przemysława Terleckiego z firmy Trigranit:

"Cały kraj z niepokojem śledził waszą walkę w konkursie na Makabryłę 2013 roku. Przeżywał i kibicował wam. Swoim zwycięstwem Poznań City Center rozpalił serca mieszkańców, zademonstrował ducha niechęci, małomiasteczkowej mentalności włodarzy, całkowitej ignorancji urzędników i braku poszanowania dla wygody pasażerów."


Arek - 28-04-2014, 16:19
Temat postu:
Poznań City Center nieczynne do odwołania. Nadzór budowlany zarzuca fuszerkę

Centrum handlowe przy dworcu PKP nie zostanie szybko otwarte. Ustalenia nadzoru budowlanego niepokoją: część sufitu zawaliła się, bo była źle zamontowana, a podobna fuszerka jest też w innych miejscach.

Fragment podwieszanego sufitu o powierzchni blisko 1 tys. m kw. urwał się w nocy z czwartku na piątek na drugim piętrze galerii Poznań City Center. Dziura w suficie jest tak wielka, że widać ją nawet z placu przed budynkiem.

Ogrom katastrofy pokazuje także nagranie z monitoringu. Widać, jak sufit się zawala, a po chwili na piętro wbiegają przestraszeni ochroniarze.

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75248,15870790,Poznan_City_Center_nieczynne_do_odwolania__Nadzor.html
Victoria - 29-04-2014, 19:36
Temat postu:
Inwestorem tej Makabryły roku 2013 jest m.in. PKP S.A. Walący się sufit Poznań City Center obrazuje stan całej polskiej kolei...


Victoria - 30-04-2014, 17:58
Temat postu:
PKP SA: dworzec Poznań Główny jest bezpieczny

W związku z wydarzeniem w galerii handlowej Poznań City Center, PKP S.A. w trybie pilnym zleciła dodatkową ekspertyzę techniczną budynku dworca. Po przeprowadzonej wizji lokalnej potwierdzono zadowalający stan techniczny podwieszanych sufitów.

Więcej:
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19320/PKP-SA-dworzec-Poznan-Glowny-jest-bezpieczny.html
Beatrycze - 03-05-2014, 07:32
Temat postu:
Poznań City Center - inwestycja PKP S.A.


Arek - 08-05-2014, 08:53
Temat postu:
Prezydent Aleksander Łukaszenko przyjechał na kontrolę podczas ponownego otwarcia Poznań City Center po katastrofie budowlanej, jaka miała miejsce 25 kwietnia. Pogroził prezydentowi miasta oraz urzędnikom konsekwencjami, jeżeli sytuacja się powtórzy. Jednocześnie wyraził oburzenie, że tak spartaczony budynek został odebrany przez nadzór budowlany.


Arek - 27-05-2014, 15:39
Temat postu:
Będą ruchome schody w dół i ławki na dworcu Poznań Główny!

Niezależny ekspert, który sprawdził funkcjonalność poznańskiego dworca z synem i dwoma dużymi bagażami, przekonał PKP do zmian, na które pasażerowie czekają od dawna. PKP dobuduje schody ruchome na dół na perony 1-3, przesunie różne "zawalidrogi" z hali dworcowej i postawi w niej ławki z oparciami.

- Dostawaliśmy sygnały od pasażerów, także przez media, że pewne elementy dworca nie do końca spełniają oczekiwania. To nowy obiekt. Wydawałoby się, że zbudowany z zachowaniem wszystkich standardów. Dlatego poprosiliśmy o sprawdzenie, jak dworzec służy pasażerom i czy można coś ulepszyć - mówi Piotr Ciżkowicz z zarządu PKP S.A.

Cały tekst: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,37794,16041875,Beda_ruchome_schody_w_dol_i_lawki_na_dworcu_Poznan.html
Pirat - 30-05-2014, 21:08
Temat postu:
Dworzec Poznań Główny przeszedł audyt. Zostanie poprawiony

PKP SA zleciło architektowi z Politechniki Gdańskiej sprawdzenie co w otwartym dwa lata temu nowym dworcu kolejowym w Poznaniu warto poprawić. Obiekt, połączony z centrum handlowym, stał się w ciągu kilku ostatnich miesięcy symbolem architektonicznych absurdów w Polskich miastach.

Więcej TUTAJ
Pirat - 30-05-2014, 21:09
Temat postu:
Dworzec Poznań Główny przeszedł audyt. Zostanie poprawiony

PKP SA zleciło architektowi z Politechniki Gdańskiej sprawdzenie co w otwartym dwa lata temu nowym dworcu kolejowym w Poznaniu warto poprawić. Obiekt, połączony z centrum handlowym, stał się w ciągu kilku ostatnich miesięcy symbolem architektonicznych absurdów w Polskich miastach.

Więcej TUTAJ
Anonymous - 04-06-2014, 09:22
Temat postu: tablice w Poznaniu
W sumie zastanawiałem się czy to dobry temat, ale nie chciałem tworzyć nowego. Dzisiaj (04 czerwca 2014 r). pojawiła się na tablicach nietypowa informacja.

Informacja jest na wszystkich tablicach zbiorczych (nawet na ekranie LCD na Dworcu Zachodnim) i niektórych peronowych.
Pirat - 05-06-2014, 18:58
Temat postu:
Co by było, gdyby nagrodą za zdobycie tytułu Makabryły była natychmiastowa rozbiórka...


Pirat - 17-06-2014, 19:00
Temat postu:
Łukaszenko nadal walczy o przyjazny dworzec w Poznaniu.


Victoria - 30-06-2014, 21:58
Temat postu:

Arek - 07-07-2014, 11:18
Temat postu:
Ile kolej zarobiła na Poznań City Center? To tajemnica.

Kolejarze z PKP SA nie chcą ujawnić, ile zarobili na sprzedaży centrum handlowego Poznań City Center przy nowym dworcu. To kolejna tajemnica wokół obiektu zbudowanego na publicznym terenie.

Więcej: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,16280941,Ile_kolej_zarobila_na_Poznan_City_Center__To_tajemnica.html
Pirat - 09-07-2014, 19:49
Temat postu:
Po dwóch latach od otwarcia nowego dworca PKP Poznań Główny szklana elewacja, która w nocy jest podświetlana przecieka. Podczas popołudniowych opadów deszczu obsługa obiektu ustawiła wiadra.

Więcej TUTAJ
Victoria - 21-08-2014, 15:57
Temat postu:
Świeżo wyremontowany peron na dworcu głównym w Poznaniu jest za krótki i pasażerowie wysiadają wprost na tory. Jednak już z perspektywy PKP peron wcale nie jest za krótki, tylko pociąg za długi.

http://www.tvp.pl/poznan/aktualnosci/peron-za-krotki/16414455
blakop - 21-08-2014, 16:51
Temat postu:
Trochę tendencyjny ten artykuł, bo tu nie tyle o dworzec idzie, ile o problem taki, że zbyt długi pociąg przyjęto na zbyt krótki peron.
Sytuacja ta mogła mieć miejsce na każdym dworcu w kraju i bardziej obrazuje brak przepływu informacji, czy też krótko mówiąc bałagan na kolei, aniżeli winę w konstrukcji samych peronów, które na większości dużych dworców mają różne długości i możliwości techniczne tym samym.
Ale to w sumie bardziej mnie przeraża (ten bałagan pomiędzy spółkami), niż faktyczne wady samego dworca, których faktycznie nie brak...

A co do opisanej sytuacji. Pytanie do znawców - kto mógł zawinić? Dyżurny ruchu (czy kto tam) źle skierował pociąg? Przez pomyłkę? Czy może zwyczajnie nie wiedział ile skład ma wagonów?

Wiem jedno - jakiś czas temu jechałem z Poznania do Łeby nocnym TLK Łebsko. W Poznaniu zaplanowano mu doczepić jeszcze jeden wagon (nie jest to normalna sytuacja z tego co wiem). Stałem tuż obok drużyny konduktorskiej na peronie i faceta odpowiedzialnego za doczepienie wagonu. Z dyskretnie podsłuchanej rozmowy wynikało, że żadne z nich nie wiedziało jakie jest zestawienie nadjeżdżającego składu i cel doczepienia wagonu (później się okazało, że był przeznaczony dla jakiejś koloni).

Pociąg przyjęto na peron IV, a na IVa stał już przygotowany do wczepienia wagonik z lokiem na popychu, tak, żeby wszystko przebiegło sprawnie (wagon doczepiono by jako ostatni). Tylko, że dopiero jak pociąg wjechał w perony okazało się, że jego zestawienie absolutnie uniemożliwia podłączenie dodatkowego wagonu z tyłu (nie znam przyczyny, ale chodziło coś o niekompatybilne sprzęgi, bo na końcu sypialne i kuszety jechały). Dopiero w tym momencie zaczęto kombinować, gdzie ten wagon wczepić... Poszedł na sam początek w rezultacie (wcześniej odczepienie loka, manewry itd.). Plus 40 min.
Czy naprawdę wszystkie osoby odpowiedzialne za manewry na stacji, za przygotowanie tego wagonu itd. nie wiedziały jaki skład z jakimi możliwościami doczepienia zbliża się do stacji?? Jakie jest zestawienie tego pociągu itd?? Dla mnie jako pasażera było to zatrważające przyznam. Ale tym samym nie dziwie się, że doszło do sytuacji opisanej powyżej...
rail_user - 22-08-2014, 16:28
Temat postu:
Kto zawinił ? Przewoźnik - łącząc 3 pociągi w jeden. Tu nawet nie sam peron był za krótki długości 300 m. Nawet tor był za krótki na 16 wagonowy skład - bo ostatnie wagony są za semaforem wyjazdowym.
To samo z tym "nieszczęsnym" sprzęgiem. To nie osoby "odpowiedzialne za manewry"( cokolwiek to znaczy) są winne. Bo nawet rewident przewoźnika tego nie wiedział o "problemie"
Arek - 30-01-2015, 12:25
Temat postu:
Olbrzymia reklama PKP Intercity zniknie z Poznania Głównego. Podobnych już nie będzie.

– Nowy dworzec miał stać się wizytówką miasta, a staje się tablicą reklamową – twierdzi cześć poznaniaków, którzy nie mogą pogodzić się z tym, że na szklanej elewacji dworca pojawiła się reklama PKP Intercity.

Reklama, która pojawiła się na budynku od strony ul. Dworcowej zelektryzowała część poznaniaków, a fala krytyki przelała się przez wielkopolskie media.

Więcej: http://www.rynek-kolejowy.pl/55589/olbrzymia_reklama_pkp_intercity_zniknie_z_poznania_glownego_podobnych_juz_nie_bedzie.html
Victoria - 02-02-2015, 19:24
Temat postu:
Prezydent broni dworca dla podróżnych.

- Kolejarzom wcale nie chodzi o interes pasażerów! - oburza się prezydent Jacek Jaśkowiak. Właśnie poznał plany firmy Trigranit wobec starego dworca. W tym tygodniu spotka się z prezesem PKP i zapowiada "burzliwą rozmowę".

Więcej:
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17344254,Prezydent_broni_dworca_dla_podroznych.html
Beatrycze - 11-02-2015, 15:34
Temat postu:
W PKP trwa czarna rozpacz po odejściu Ryszarda Grobelnego.

– Oczywiście wszystko możemy zrobić z miastem, z poprzednim prezydentem mieliśmy bardzo dobrą współpracę i zrozumienie własnych potrzeb i ograniczeń – mówi Piotr Ciżkowicz z PKP SA.

– Gdy pytamy pasażerów, to ogromna większość jest z tego dworca zadowolona – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.

– Jeżeli obecny prezydent chciałby coś poprawić, niech zacznie od siebie – dodaje Ciżkowicz.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pkp-sa-poznan-z-nami-nie-rozmawial-kwestia-dworca-otwarta-47686.html
Victoria - 13-08-2015, 18:59
Temat postu:
Będą schody ruchome na stacji Poznań Główny.

PKP SA ogłosiły przetarg na wymianę schodów na dworcu Poznań Główny. O sprawie było swego czasu dość głośno. Już wkrótce męczarnie pasażerów, którzy w tej chwili muszą korzystać z klasycznych schodów skończą się. Schody ruchome mają prowadzić z holu dworca Poznań Główny na perony 1, 2, 3. Jak wspomnieliśmy zastąpią one w tym miejscu schody stałe. PKP SA poszukują aktualnie wykonawcy tych prac. Wykonawca będzie musiał wykonać je w terminie 4 miesięcy od daty zawarcia umowy. Oferty można składać do 26 sierpnia 2015 roku. Decyduje cena.

Źródło:
http://inforail.pl/beda-schody-ruchome-na-stacji-poznan-glowny-_more_75893.html
wodkangazico - 13-08-2015, 20:42
Temat postu:
A czy w przetargu jest też o szkoleniu pyrusów z ustawiania się i jazdy po jednej stronie schodów?
Tak, jak w metrze?
Bo przecież Warszawiaków ktoś nauczył, co nie?
Nie?
Oni tak sami z siebie?
Niemożliwe! Very Happy
koki161 - 11-01-2016, 17:23
Temat postu:
Szukam odpowiedniego wątku, ale ten chyba będzie najodpowiedniejszy. Planuję podróż pociągiem z przesiadką w Poznaniu. Sęk w tym, że na przesiadkę mam 9 minut, a odcinek dzielący dwa pociągi jest spory, tzn. pociąg KW wjeżdża na peron 2, pociąg PIC odchodzi z Dworca Letniego. Jak Państwo obstawiają szanse na przesiadkę?
Anonymous - 06-03-2016, 10:07
Temat postu:
http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,19714937,poznanski-chlebak-dworzec-w-poznaniu-nie-ma-sobie-rownych.html#TRwknd

Jak na Wyborczą, bardzo dobry artykuł, pokazujący oprócz wad dworca, również układy między PKP/Trygranitem/starymi władzami Poznania.
wodkangazico - 06-03-2016, 19:54
Temat postu:
Spoko, to nie koniec atrakcji.
Wybudują jeszcze kładkę na "zachodni", która zaczynać się będzie na tym piętrowym parkingu.
W końcu, koło Rossmanna też trzeba ruch wygenerować.

Zarzut o dojściu do tramwajów nieaktualny. Zrobili to półprzejście i - mimo, że obiecują je dokończyć - założę się, że to wierutna ściema.

Z głupot, dodać można:
- brak zatoki na Wolnych Torach, dla chwilowego zatrzymania samochodu w celu wysadzenia bądź zabrania podróżnych, choć miejsca jest w chol...rę. Na dobrą sprawę, trzeba jechać na ww. parking. Jest dłużej, ale - w sumie - jest i plus: jak sie wjedzie na poziom dworca, to chociaż nie trzeba taszczyć tobołów pod górę.
- brak przejazdu pod Mostem Dworcowym,
- brak lewoskrętu na skrzyżowaniu Matyi i Przemysła oraz brak możliwości zawracania na końcu Przemysła, przy Wujka, chociaż - znów - w obu miejscach, miejsce jest. Powoduje to, że aby się dostać na Niepodległosci, trzeba jechać do Wierzbięcic i czekać w szczycie kilka zmian świateł, bo te przepuszczają na raz po kilka samochodów.

Tak na dobrą sprawę - nawet jeśli nie da się ponownie uruchomić dawnego Głównego (bo się nie da - porzućcie wszelką nadzieję), jakimś tam, honorowym wyjściem dla władz miasta i kolejarzy, byłoby sypnięcie kasą na wydłużenie chlebaka aż do Głogowskiej, zamiast tej durnej kładki. Oczywiście, ze schodami ruchomymi na każdy peron i jeżdżącymi w obie strony. A w środku to, czego obecnie brakuje, zeby toto określić dworcem.
Anonymous - 06-03-2016, 23:43
Temat postu:
wodkangazico napisał/a:
Spoko, to nie koniec atrakcji.
Wybudują jeszcze kładkę na "zachodni", która zaczynać się będzie na tym piętrowym parkingu.
W końcu, koło Rossmanna też trzeba ruch wygenerować.

Największą atrakcję mają przyjezdni z rowerem. Wyobraź sobie, że ktoś przyjedzie jednym z tych fajnych nowych pociągów, którym może wozić rowery i będzie chciał sobie dalej pojechać autobusem (też w niektórych już można). No i tu zaczynają się schody, bo przejście do dworca autobusowego prowadzi albo przez galerię handlową (do której jest zakaz wstępu z rowerami i bardzo szybko pojawia się ochrona, nieustępliwa na żadne argumenty), albo przez parking i wyjazd ślimakiem (zakaz ruchu pieszego, zakaz jazdy rowerem - nie wolno iść ani jechać). Ja z Poznania to wiem, że można wyjść na Most Dworcowy, przerzucić rower przez barierki, poczekać aż będzie przerwa ruchu i zjechać dwupasmówką do drogi na dworzec autobusowy. Bezpieczne to nie jest (zwłaszcza dla rodzin z dziećmi), ale legalne. Jazda chodnikiem wzdłuż szosy odpada ze względu na straż wiejską i policję, mającą tu łowisko mandatowe.
Anonymous - 07-03-2016, 04:50
Temat postu:
Ciekawe to, co piszesz. Warto byłoby zadać pytanie zarządcy, jaki ma pomysł na opuszczenie dworca rowerem
wodkangazico - 07-03-2016, 09:30
Temat postu:
Cytat:
Warto byłoby zadać pytanie zarządcy, jaki ma pomysł na opuszczenie dworca rowerem

Nie na darmo FAQ, fonetycznie brzmi jak... Brzmi.

Nie ma co pytać, chyba że komuś opadł (poziom ciśnienia) i musi se go podnieść lekturą odpowiedzi a'la Mikrosztyft od Billa (swoją drogą - to całkiem rozwojowy gatunek literacki).

Tutaj trzeba być, jak to się mówi, kreatywnym.
I samemu zaproponować rozwiązanie.
A rzecz jest z gruntu prosta: zasugerować usługę zamawiania peronu.
Jedziesz sobie razem z rowerkiem, uprzedzasz kierownika pociągu, żeby zamówił wjazd na pierwszy albo czwarty i gitara.
Tyle w standardzie - peron z literką, za ekstra dopłatą.
I nie ma sie co śmiać - jest szansa, że oni to wprowadzą.
Bo w dyscyplinie pt.: "Skoki z g...na w kolejne" wyznaczają standardy.

O, i juz widzę pomysł na biznes. Będę podstawiał rampy pod drzwi wagonu (ale nie mówcie nikomu, bo jak ze trzech podchwyci pomysł, jak nic, wprowadzą koncesje).

Tymczasem: rower trzeba ze "strefy zero" wyprowadzać: na Dworcową, na Most ( i wsiadać dopiero na ścieżce, gdzieś koło skrzyżowania), na Głogowską.

Na marginesie: ci przewidzieli powstanie chlebaka. To się nazywa geniusz. Smile
szy_mat - 11-03-2016, 07:50
Temat postu:
Rower jest pojazdem drogowym jak każdy inny, a przed wjazdem na parking stoi znak Strefa Ruchu - czyli zarządca uznaje ogólne prawo drogowe (tak więc nie ma prawa w takim wypadku wprowadzać swoich zarządzeń). W razie problemów trzeba po prostu dzwonić na Policję, oczywiście mowa o parkingu, bo w galerii jak najbardziej jest takowy zakaz i mają do tego prawo. Poza tym, wiele razy jechałem przez wspomniany parking rowerem, kilka razy go tam zostawiałem i nigdy nie było problemu.

Jeżeli wyjdziemy z peronów po schodach trzeba przełożyć rower przez barierkę, choć zgodzę się, przydałby się jakiś wyjazd dla rowerów na drogę ze światłami (tym bardziej że światła już tam są).
Arek - 05-07-2016, 13:47
Temat postu:
Poznań nie ma dworca głównego? Skarżą się podróżni z całej Polski.

Społecznicy mówią wprost: stolica Wielkopolski tak naprawdę nie ma dworca PKP. Potrzebny jest nowoczesny budynek, przyjazny przede wszystkim dla pasażerów, który nie będzie kolejną galerią handlową. Chcą, aby powstał w miejscu nieużywanego obecnie starego dworca. Na razie w planach jest zbudowanie tutaj czterech obiektów - przeciwnicy "chlebaka" wskazują, że znowu może zabraknąć przestrzeni dla dworca z prawdziwego zdarzenia.

Więcej:
http://wiadomosci.onet.pl/poznan/poznan-nie-ma-dworca-glownego-skarza-sie-podrozni-z-calej-polski/l7jkdv
Victoria - 28-07-2016, 16:37
Temat postu:
"Dworzec chaosu". Pasażerowie, społecznicy i władze o poznańskim "chlebaku".

Chociaż minęły już trzy lata od jego otwarcia, wciąż wzbudza ogromne kontrowersje. Nowy dworzec PKP w Poznaniu, czyli jak nazywają go mieszkańcy "chlebak", nie ma zbyt wielu fanów. Jest za to spore grono przeciwników, którzy nie ustają w walce o nowy i jak podkreślają prawdziwy dworzec.

Więcej:
http://wiadomosci.onet.pl/poznan/dworzec-chaosu-pasazerowie-spolecznicy-i-wladze-o-poznanskim-chlebaku/10kf73
Beatrycze - 02-12-2016, 11:30
Temat postu:
Wojewoda chce poprawiać poznański dworzec, ale bez miasta.

Wojewoda wielkopolski powołał zespół, który ma zająć się opracowaniem poprawek na wielokrotnie krytykowanym dworcu Poznań Główny. Jak ustalili dziennikarze, do rozmów nie zaproszono jednak przedstawicieli miasta, ani licznych lokalnych stowarzyszeń, które walczyły o zmiany funkcjonalne na dworcu. Wśród specjalistów znaleźli się za to m.in. biochemik, szef wydawnictwa oraz politycy wyłącznie reprezentujący PiS.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wojewoda-chce-poprawiac-poznanski-dworzec-ale-bez-miasta-53669.html
Beatrycze - 28-03-2017, 12:57
Temat postu:
Prezydent Jaśkowiak zniecierpliwiony: Poznań Główny wymaga konkretów.

Poznań wciąż czeka na zrealizowanie projektu, który naprawi błędy popełnione podczas poprzedniej inwestycji dworcowej. Na razie nie kończą się jednak dyskusje o zagospodarowaniu międzytorza i przywróceniu w tym obszarze funkcji dworcowych. – Życzyłbym wojewodzie i zarządowi PKP, by przeszli na etap konkretów, realizacji i prac – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Więcej:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/prezydent-jaskowiak-zniecierpliwiony-poznan-glowny-wymaga-konkretow-54755.html
Victoria - 30-08-2017, 22:47
Temat postu:
Mają dość fuszerki na dworcu Poznań Główny. Piszą do premier.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania dnia 27 sierpnia 2017 r. wystosowało list otwarty do Premier Beaty Szydło z prośbą o pomoc w kwestii sytuacji Poznania Głównego. Jak informuje okazuje się, że po "wyeliminowaniu" Trigranitu nic się nie dzieje – problemy narastają, a pasażerowie jak i sam dworzec zostali wydani na pastwę losu. Chaos, brak wizji i pieniędzy – skandal związany ze sposobem w jaki państwo polskie traktuje drugą co do znaczenia dla ruchu pasażerskiego stację kolejową kraju trwa!

Więcej:
http://inforail.pl/maja-dosc-fuszerki-na-dworcu-poznan-glowny-pisza-do-premier_more_98048.html
Victoria - 07-01-2018, 10:00
Temat postu:
Poznański ''chlebak''. Dworzec w Poznaniu nie ma sobie równych - jest najgorszy w Polsce.

W Poznaniu powinno się uczyć studentów architektury, jak nie projektować dworców. Nadano by w ten sposób sens obiektowi, który powstał wbrew zdrowemu rozsądkowi. Przy budowie tego kuriozum kierowano się wyłącznie chęcią zysku. Interes pasażerów i mieszkańców miasta został zepchnięty na boczny tor.

Więcej:
http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,19714937,poznanski-chlebak-dworzec-w-poznaniu-nie-ma-sobie-rownych.html
Jack Daniel's - 07-01-2018, 12:50
Temat postu:
Mnie zastanawia czy jest szansa, aby przywrócić stare zapowiedzi pociągów, czyli tzw. "FRANKA", miał on swój klimat i niepowtarzalny charakter, a przede wszystkim był wyraźny i przyjemny dla ucha w przeciwieństwie do obecnego syntezatora mowy...
Beatrycze - 16-01-2018, 14:46
Temat postu:
PKP SA chce zbudować nowy Poznań Główny.

Podczas noworocznego spotkania zarządu PKP SA z dziennikarzami poinformowano o planach PKP SA w stosunku do starego dworca głównego w Poznaniu.

– Oprócz istniejącego, nowego obiektu chcemy, by na dworcu zaistniał nowy budynek, w którym znajdzie się miejsce dla biur, hotelu i oczywiście, przestrzeń dla pasażerów – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-sa-chce-zbudowac-nowy-poznan-glowny-85290.html
wodkangazico - 17-01-2018, 09:48
Temat postu:
Cytat:
i oczywiście...

Dowiedzieliśmy się z artykułu tyle tylko, że mamoń jeszcze jarzy - późno, ale jednak "zaskoczył" i dodał coś o pasażerach.
Że stary Główny idzie pod młot, jest oczywistym od dawna. Się wlecze, bo trwają zabiegi (a one potrafią trwać i zmiany przyjaciół królika nie służą tzw. inwestorom) nad wyciszeniem emocji szajbusów, którzy mogliby w protestach kłaść się na torach, a także - co ważniejsze - poszukiwania chętnego, który da więcej i zrobi to inteligentniej. Teren wszak jest prima sort.
"I oczywiście", dla świętego spokoju pospólstwa, które uparło się, by jeździć koleją, odpali "w przestworzach" nowego biurowca jakiś aneksik.
Beatrycze - 18-01-2018, 12:55
Temat postu:
Władze Poznania: Plany PKP wobec dworca nadal niejasne i mało konkretne.

PKP SA podtrzymuje chęć modernizacji starego budynku dworca PKP Poznań Główny. Mimo to, władze miasta wskazują, że plany PKP nadal są niejasne i mało konkretne.

"Dyskusja na temat remontu dworca odbyła się ok. dwa lata temu. Cały czas czekamy na ostateczne deklaracje, bo póki co mamy bardzo ogólne informacje. Pasażerowie, mieszkańcy Poznania i Wielkopolski, ale też turyści oczekują, żeby sytuacja na terenie dworca wreszcie wróciła do normy" – podkreślił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

Więcej:
http://inforail.pl/wladze-poznania-plany-pkp-wobec-dworca-nadal-niejasne-i-malo-konkretne_more_101977.html
Beatrycze - 20-08-2018, 12:36
Temat postu:
Nowy Poznań Główny niefunkcjonalny. Wymaga poprawek.

Nowy dworzec Poznań Główny jest niefunkcjonalny i wymaga poprawy – podkreślają poznańscy społecznicy. W liście do premiera Mateusza Morawieckiego proszą o zainteresowanie się sprawą poznańskiego dworca – jak podkreślają - jednego z kluczowych węzłów komunikacyjnych zachodniej Polski.

Więcej:
http://inforail.pl/nowy-poznan-glowny-niefunkcjonalny-wymaga-poprawek_more_107482.html
Modus90 - 20-08-2018, 19:54
Temat postu:
Dajcie spokój; swego czasu w Poznaniu się regularnie przesiadałem i dworzec jest tak makabrycznie oznakowany, nie wspominając o dojściach do peronów, jeszcze część pociągów odjeżdża z Dworca Letniego; sam budynek dostał "Makabryły" za bodajże 2013 rok.
Beatrycze - 08-10-2018, 17:25
Temat postu:
PKP SA nie zamierzają oddawać Poznania Głównego. Pomimo słów o nieudolności.

Trwają przepychanki związane z dworcem Poznań Główny. Miasto wystąpiło o odebranie PKP SA prawa do nieruchomości, a prezydent Jacek Jaśkowiak oskarżył spółkę o nieudolność i niewywiązywanie się z umów. Kolej tak łatwo jednak nie ma zamiaru odpuszczać – zarząd PKP SA podjął uchwałę „w sprawie wyrażenia zgody kierunkowej na realizację projektu deweloperskiego o funkcji hotelowo-biurowej”. Według słów przedstawicieli PKP SA projekt mógłby być realizowany w ciągu 3-5 lat.

Więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pkp-sa-nie-zamierzaja-oddawac-poznania-glownego-pomimo-slow-o-nieudolnosci-59801.html
Beatrycze - 15-04-2019, 14:16
Temat postu:
Wojewoda wielkopolski organizuje okrągły stół ws. Poznania Głównego.

Rozwiązania funkcjonalne dworca i stacji Poznań Główny od dawna budzą zastrzeżenia i kontrowersje. Jak na razie liczne deklaracje nie przekładają się na istotną poprawę komfortu pasażerów. Władze Poznania już niejednokrotnie wyrażały zniecierpliwienie sytuacją i narzekały na utrudnioną współpracę z przedstawicielami kolei. Ostatecznie, w sprawie dworca i stacji, okrągły stół postanowił zorganizować wojewoda Zbigniew Hoffmann.

Więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wojewoda-wielkopolski-organizuje-okragly-stol-ws-poznania-glownego-61435.html
Victoria - 16-04-2019, 16:55
Temat postu:
Co dalej z poznańskim dworcem? Pierwsze wnioski z okrągłego stołu

W 2022 r. zakończy się budowa nowego dworca kolejowego w Poznaniu – zapewnia PKP. Konsultacje społeczne mają się rozpocząć w maju br. Prezydent miasta Jacek Jaśkowiak mówi, że przy projektowaniu rozwiązań dla terenu dworca punktem wyjścia powinna być jego funkcjonalność.

Więcej:
http://inforail.pl/co-dalej-z-poznanskim-dworcem-pierwsze-wnioski-z-okraglego-stolu_more_113975.html
Beatrycze - 27-02-2020, 15:24
Temat postu:
Wreszcie drgnęło ws. dworca Poznań Główny. Jest list intencyjny.

Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania oraz Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. podpisali list intencyjny zapowiadający współpracę przy planowanej modernizacji dworca Poznań Główny, a także stworzenie przy dworcu spójnej i funkcjonalnej przestrzeni służącej obsłudze podróżnych.

Więcej:
http://inforail.pl/wreszcie-drgnelo-ws-dworca-poznan-glowny-jest-list-intencyjny_more_121529.html
Pirat - 07-03-2021, 17:52
Temat postu:
W 2019 roku dworzec kolejowy obsłużył 22,6 mln pasażerów (62 tysiące dziennie) - najwięcej w Polsce.

Położony w centrum Poznania, przy ul. Dworcowej, na terenie pomiędzy ulicami: Zachodnią, Głogowską, Mostem Dworcowym, Przemysłową i Spichrzową.

Budynek jest przedmiotem silnej krytyki zarówno ze strony części pasażerów, jak i specjalistów, m.in. ze względu na chaotyczny układ hali głównej, niewielką liczbę kas, a także spore oddalenie od niektórych peronów (np. dotarcie do peronu 4a wymaga pokonania pieszo ok. 400 m drogą mało intuicyjną dla pasażerów z innych miast, wiodącą przez co najmniej dwa inne perony).

W 2008 roku PK zleciło dwóm poznańskim pracowniom opracowanie koncepcji Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego łączącego dworce PKP i PKS. Później obie zamówione i dość sensowne koncepcje trafiły jednak do kosza, a PKP weszło w porozumienie z węgierskim deweloperem — spółką TriGranit, by zbudować dworzec z obszernym centrum handlowym. Za projekt odpowiadała międzynarodowa pracownia architektoniczna BOSE.

"Całość ma przypominać przód nowoczesnej lokomotyw"

Galerii handlowej przy dworcu nie było wcześniej w żadnych planach, ale kolejarze, razem z TriGranitem, robili, co chcieli. Zgodnie z Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, na terenie kolejowym miasto nie ma nic do powiedzenia. Zresztą magistrat nie wydał się przejęty dziwną inwestycją. Przeciwnie. Kibicował jej i cieszył się z mitycznych nowych miejsc pracy, których miało dostarczyć kolejne centrum handlowe w mieście już wtedy przesyconym tego rodzaju obiektami.



Diken - 11-03-2021, 01:28
Temat postu:
Ale patrząc na dworzec główny w Poznaniu, to mi się on podoba, bo jest dość nowoczesny.
Przejeżdżałem przez Poznań Główny, gdy jechałem pociągiem z Lublina do Szczecina, kilkakrotnie. Z okna pociągu obserwowałem jak wygląda ten dworzec po wybudowaniu. Również na fotografiach w sieci, na grafice.

Poza tym tam są dwa dworce, bo drugi znajduje się też po drugiej stronie torów.
Beatrycze - 02-12-2021, 15:00
Temat postu:
Nowa numeracja peronów na stacji Poznań Główny wiosną 2022 roku

PKP PLK prowadzi inwestycję mającą zwiększyć przepustowość drugiej największej stacji w Polsce, Poznania Głównego. Efektem prac będzie nowy peron, zlokalizowany po wschodniej stronie stacji. Ponadto do użytku oddane zostanie także przedłużenie istniejącego tunelu, który będzie wychodził na ulicę Składową. Tej inwestycji będzie towarzyszyć zmiana numeracji peronów, która często sprawia podróżnym problemy z odnalezieniem właściwej krawędzi peronowej. Nowe oznaczenia peronów mają się pojawić wiosną przyszłego roku.

Więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/nowa-numeracja-peronow-na-stacji-poznan-glowny-wiosna-2022-roku-71436.html
Ralny - 01-06-2022, 14:51
Temat postu:
Będzie zmiana numeracji peronów na dworcu Poznań Główny

W III kwartale 2022 r. planowana jest reorganizacja numeracji peronów na dworcu Poznań Główny – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła Franciszka Sterczewskiego.

Czytaj więcej:
https://kolejowyportal.pl/bedzie-zmiana-numeracji-peronow-na-dworcu-poznan-glowny/
Victoria - 14-06-2022, 18:28
Temat postu:
PKP SA: W pierwszej kolejności zależy nam na przebudowie dworca Poznań Główny

Spółka PKP SA przekazała nam, iż rozmowy w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego dworca Poznań Główny są w toku. Kolejarze odnieśli się już do wytycznych miejskiej konserwatorki zabytków i przekazali miastu koncepcję architektoniczną dla budynku starego dworca. Pozostaje więc pytanie, czy przybliżyło to obie strony do podpisania porozumienia?

Więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pkp-sa-w-pierwszej-kolejnosci-zalezy-nam-na-przebudowie-dworca-poznan-glowny-73952.html
Arek - 20-08-2022, 07:13
Temat postu:
Od 4 września Poznań Główny z nową numeracją peronów! Nie będzie odnośników literowych. Szczegóły:

https://www.nakolei.pl/od-4-wrzesnia-poznan-glowny-z-nowa-numeracja-peronow-nie-bedzie-odnosnikow-literowych/
Diken - 22-08-2022, 11:10
Temat postu:
A czyż Poznań Główny nie jest najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Polsce?
Gdzieś przeczytałem opinię, że jest najgorszym dworcem kolejowym w Polsce.
Czy tak rzeczywiście jest to tego nie wiem i nie będę oceniał.
Każdy ma prawo do własnej opinii.
Dawniej, dworzec w Poznaniu był zaniedbany, a nawet i brudny. Obecnie jest to spory i nowoczesny dworzec kolejowy.
Tak samo można powiedzieć o wyremontowanym dworcu głównym w Szczecinie.
sympatyk - 22-12-2022, 14:52
Temat postu:
Poznań Główny. Nowy, 417-metrowy peron przez kilka dni poza rozkładem jazdy.

Kilka dni temu do użytku został oddany peron numer 1 na stacji Poznań Główny. Monstrualna platforma, mierząca aż 417 metrów długości, pierwotnie miała być gotowa z końcem marca bieżącego roku. Początki korzystania z nowego peronu nie były łatwe, bowiem nie figurował on w rozkładzie jazdy. Pojawił się tam dopiero po trzech dniach od jego otwarcia.

Więcej:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/poznan-glowny-nowy-417metrowy-peron-przez-kilka-dni-poza-rozkladem-jazdy-111237.html
Pirat - 01-01-2023, 23:29
Temat postu:
Spotykamy się na peronach stacji Poznań Główny, by opowiedzieć sobie historię zmiany ich numeracji. W tym odcinku o tym dlaczego (mimo tak szeroko zakrojonej akcji) nadal można mieć wobec niej pewne obiekcje.


Arek - 24-01-2023, 19:02
Temat postu:
PKP PLK wydały ponad 100 mln złotych na nowy tunel i peron na stacji Poznań Główny. O ile budowa peronu nie budzi kontrowersji, o tyle monstrualny tunel już tak. Przejście zostało poprowadzone bowiem w kierunku północno-wschodnim, co zaprzepaściło szansę na sprawne dojście na stację od strony Wolnych Torów oraz centrum miasta, a także na połączenie ze sobą Wildy i Łazarza, cały czas podzielonych torami kolejowymi.

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/poznan-glowny-i-bezsensowny-tunel-donikad-76839.html
Ralny - 06-11-2023, 00:12
Temat postu:
Poznań Główny w opłakanym stanie. Cieknący dach, beton w fatalnym stanie. Są wnioski o kontrole

Sprawą zainteresował się Młodzieżowy Sejmik Województwa Wielkopolskiego.

- Jako przewodniczący komisji transportu w Młodzieżowym Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, wraz z komisją, rozpoczęliśmy interwencje do Ministerstwa Infrastruktury, NIK i WINB w sprawie stanu technicznego budynku stacji Poznań Główny - wyjaśnia Kamil Wojda. - Dworzec, przy deszczowej pogodzie, jest pokryty wodą, która jakkolwiek kuriozalnie to nie zabrzmi - jest łapana wiadrami. Powodem tego stanu są nieszczelne szyby, czasem nawet pęknięte. Beton na świeżo wyremontowanym peronie 1 również jest w fatalnym stanie technicznym - dodaje.

Czytaj więcej:
https://epoznan.pl/news-news-144680-poznan_glowny_w_oplakanym_stanie_cieknacy_dach_beton_w_fatalnym_stanie_sa_wnioski_o_kontrole
Ralny - 18-12-2023, 19:38
Temat postu:
Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP

PKP i Miasto Poznań zamierzają podpisać porozumienie dotyczące przebudowy dworca kolejowego. O tym, jak będzie wyglądał jego nowy gmach, a także otaczająca go przestrzeń, zadecydują wyniki konkursu. Dworzec ma być wygodny, funkcjonalny i przyjazny dla wszystkich pasażerów - dlatego Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu przygotowuje analizy przestrzenne. Przedstawiła radnym koncepcję funkcjonalną nowego dworca kolejowego

Czytaj więcej:
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/poznan-ma-plan-zmian-okolic-dworca-pkp-schematy-81287.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group