INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. pomorskie - Pomorskie stawia na kolej

pospieszny - 05-06-2012, 14:00
Temat postu: Pomorskie stawia na kolej
Już za trzy lata siatka połączeń pasażerskich w woj. pomorskim ulegnie znacznej rozbudowie. W 2015 r. ma zostać uruchomione połączenie z Gdańska przez Lotnisko im. Lecha Wałęsy do Gdyni. Pociągi dotrą także do Kartuz.

To efekt budowy tzw. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - W jej ramach planujemy uruchomienie przewozów do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku oraz reaktywację odgałęzienia Glińcz - Kartuzy (odcinek linii nr 229) – mówi Sławomir Lewandowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Do Bytowa i Goszyna?
W sferze planowania, w dalszej kolejności, jest także reaktywacja połączenia do Bytowa (odcinek linii nr 212 Lipusz - Bytów) oraz wznowienie ruchu na fragmencie linii nr 229 Pruszcz Gdański - Goszyn (Kolbudy). W obu przypadkach brak jest jednak na razie studium wykonalności.
- Wszelkie plany reaktywacji będą poprzedzone opracowaniem studium wykonalności, które ma za zadanie pokazać zasadność działań organizatora przewozów. Przyjmujemy, iż kursowanie pociągów jest efektywne w momencie, gdy potok pasażerów w jednym kierunku na linii komunikacyjnej przekracza 500 podróżnych – wyjaśnia Lewandowski.

Będzie nowy tabor
Pomorski samorząd planuje również zakup taboru kolejowego. - Chcemy kupić 10 pojazdów o napędzie spalinowym do obsługi sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także 4 pojazdy współfinansowane ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy do obsługi odcinka Grudziądz –Malbork – wylicza Lewandowski.
Jak dodaje, w planach jest również modernizacja 8 używanych EZT (EN57, EN71). Projekt ten znajduje się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POiIŚ).

źródło: Kurier Kolejowy
Pawel_15 - 05-06-2012, 14:13
Temat postu:
Kartuzy i bez tego można reaktywować... Wystarczy tylko chcieć zdziałać cokolwiek w danym kierunku. D29-229 powinna być stopniowo reaktywowana na CAŁEJ długości to jest od Pruszcza Gd. przez Kartuzy do Lęborka. Fajnie że "coś" się dzieje u nas ...
pospieszny - 05-06-2012, 14:18
Temat postu:
Inne regiony mogą tylko pomarzyć o takim "coś".
Gorzej zwija się te linie które do tej pory udało się zachować. Więc w dobie nadchodzącej kulminacji kryzysu gratulacje dla samorządu za chęci i wizje wprowadzane w życie.
jubikej - 05-06-2012, 15:00
Temat postu:
zaraz a PKM nie miała być zelektryfikowana?? Smile
Pawel_15 - 05-06-2012, 15:28
Temat postu:
Miała być, ale liczę że moje wnuki tego nie dożyją Smile
sebek - 05-06-2012, 17:26
Temat postu:
Wiele jest do zrobienia z pomorskimi kolejami, szczególnie na zachód od Trójmiasta, gdzie wiele miast jest skazanych wyłącznie na komunikację autobusową. Dojazdy z Bytowa czy Kartuz do Gdańska, to stanie w korkach i jazda nie zawsze dobrym taborem autobusowym. Kolej powinna iść w tym kierunku, wiele lini zarosło trawą, czasami odbywają imprezy przypominające dawne czasy, gdy większość miast regionu była połączona siecią kolejową. Mam nadzieję, wszystkie plany zostaną zrealizowane a nie tylko pozostaną papierowe obietnice.
Kuba_CH - 05-06-2012, 23:19
Temat postu:
Wiem, że jestem nudny jak polskie opery mydlane, ale ciekawe kiedy ktoś w UMWP trochę bardziej zajmie się południową częścią województwa, a nie tylko PKM, Kościerzyna - Hel i Gdynia - Malbork. Pomorskie nie kończy się na Kościerzynie / Starogardzie Gdańskim.

A oto jeden z powodów dla których Chojnice nie mają dodatkowych połączeń na czas Euro2012:
Cytat:
Jak dowiedzieliśmy się w siedzibie zakładu, powodem jest spora odległość pomiędzy Chojnicami a Gdańskiem i zbyt wysokie koszty uruchomienia takiego dodatkowego połączenia

KLIK

Co ciekawe, Hel który ma niewiele bliżej do Gdyni, co Chojnice do Tczewa, jest już w odpowiedniej odległości.
REXus - 06-06-2012, 14:40
Temat postu:
Chodziło pewnie o to, że Półwysep jak długi - to jeden wielki hotel. A przed samym Półwyspem jest Władysławowo - kolejna wielka sypialnia.
kowal331 - 06-06-2012, 19:05
Temat postu:
Jak dla mnie to dziwne,że dodatkowe pociągi z okazji EURO2012 na Ostbahnie pojadą tylko do Starogardu Gdańskiego.Przecież tabor i drużyny trakcyjne są z Chojnic.Czyżby będą podsyły na pusto ze Starogardu do Chojnic?
Kuba_CH - 06-06-2012, 22:39
Temat postu:
Cytat:
Czyżby będą podsyły na pusto ze Starogardu do Chojnic?

Nie, to po prostu pojazd który jako ostatni przyjeżdża do Tczewa (R 7738 Chojnice - Tczew) i spędza tam noc, będzie wykonywał oby dwa kursy. Będzie to albo SA103 albo SN82 / DH-3102.


Cytat:
Chodziło pewnie o to, że Półwysep jak długi - to jeden wielki hotel. A przed samym Półwyspem jest Władysławowo - kolejna wielka sypialnia.

Owszem, dziwiłbym się gdyby Helski nie miał dodatkowych połączeń, tylko nie rozumiem tych obaw PR-ów, że do Chojnic pojedzie tylko garstka osób. Niestety PR Gdynia, nie chce nawet powalczyć o dodatkowych pasażerów. Wychodzą tam chyba z założenia, że jak Chojnice mają nieco dalej niż StG czy Tczew, to nie mamy po co jeździć do Trójmiasta w czasie trwania imprezy pociągiem. Kto chce to pojedzie samochodem niż pociągiem.
Jarek102 - 03-01-2013, 16:15
Temat postu:
Czy jest szansa na elektryfikacje odcinka malbork -kwidzyn? Była toby szansa na rozwój tego regionu.strona o kolei
CowboyFromHell - 05-01-2013, 01:25
Temat postu:
Czemu tylko do Kwidzyna? Jeśli już to do Grudziądza, a najlepiej do Torunia, co by można było uruchomić bezpośredni pociąg z Gdyni do Torunia. Istniały kiedyś gotowe plany elektryfikacji linii 207, jednak słuch po nich zaginął.
sympatyk - 27-05-2013, 20:38
Temat postu:
Teraz kolej na odcinek Pruszcz-Glincz.

Do różnego rodzaju pomorskich inwestycji kolejowych (prowadzonych i planowanych), „Rynek Kolejowy” dorzuca też swoje „pięć groszy”. Proponujemy rozpoczęcie intensywnych działań zmierzających do rewitalizacji i wznowienia ruchu na trasie Pruszcz Gdański – Glincz, gdzie ruch pasażerski zawieszono w 1994 r., a od kilku lat na przeważającej długości tego odcinka nie jest prowadzony także ruch towarowy.

Argumentów za przywróceniem przejezdności tego odcinka jest dużo, zarówno z punktu widzenia ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Linia przebiega przez ośrodki zawierające się w aglomeracji trójmiejskiej (m.in. Kolbudy, Straszyn, zachodni skraj Żukowa, położony z dala od linii 201), gdzie ma miejsce bardzo intensywny proces suburbanizacji (wyprowadzania się mieszkańców Trójmiasta na tereny podmiejskie) – na terenie gminy Żukowo liczba ludności w ciągu ostatnich 15 lat wzrosła z 19 do 31 tys., na obszarze gminy Kolbudy – z 8 do 15 tys. Gwałtowny wzrost ludności powoduje bardzo duże problemy z codziennymi dojazdami do Trójmiasta, których nie rozwiązują ani zrealizowane w ostatnich latach duże inwestycje drogowe w południowej części Trójmiasta, ani też nie rozwiążą ich zaplanowane już projekty realizowane w ramach PKM.
Ponowne otwarcie tej linii może mieć też duże znaczenie w ruchu towarowym. Władze terminalu kontenerowego DCT Gdańsk poinformowały, że będą realizować rozbudowę swojej infrastruktury, dzięki czemu przepustowość terminalu wzrośnie z 1,5 do 4 mln TEU rocznie. Biorąc pod uwagę, że pociągi z portu gdańskiego wjeżdżają na magistralę E65 dopiero w Pruszczu, a odcinek Pruszcz – Tczew należy do najbardziej obciążonych w Polsce (zarówno przez ruch towarowy, jak i pasażerski, który w kolejnych latach także będzie prawdopodobnie wzrastał wskutek postępującej w kierunku Tczewa suburbanizacji), zasadnym wydaje się skierowanie choć części ruchu towarowego na linię 229 i dalej na linię 201 w kierunku Maksymilianowa. To pozwoli także odciążyć linię 131 na fragmencie Tczew – Bydgoszcz (Nowa Wieś Wielka), również mocno obciążoną – w ruchu przede wszystkim towarowym.

Zwracamy się zatem z apelem zarówno do PKP PLK, jak i do władz woj. pomorskiego (bądź do podległej samorządowi wojewódzkiemu spółki PKM SA), by rozważyły tę koncepcję i rozpoczęły działania studyjne zmierzające w kierunku udrożnienia odcinka Pruszcz Gd. – Glincz.

http://www.rynek-kolejowy.pl/45455/_Teraz_kolej_na%C2%A0odcinek_PruszczGlincz_.htm
Viljar - 28-05-2013, 08:27
Temat postu:
To ma sens. Czas przejazdu samochodem ze Straszyna do centrum Gdańska jest obecnie w godzinach szczytu taki, że pociągiem przez Pruszcz byłoby szybciej. Nie żartuję - pracowałem tam kiedyś i jeździłem autobusem firmowym: przejechanie trzech kilometrów z siedziby firmy do obwodnicy zajmował czasem i ze trzy kwadranse.
Borys_q - 28-05-2013, 09:44
Temat postu:
Cytat:
zaraz a PKM nie miała być zelektryfikowana??


Tylko jeszcze ktoś musiałby od Osowej druta powiesić a to dopiero w planie siedmioletnim wisi:)

Z moich postulatów" Druta na Hel"!!!!!
Hamer - 29-05-2013, 22:03
Temat postu:
A ja wyrażę nietypową , bo odmienną opinię.
Niestety ale nie widzę sensu jej reaktywacji.
Uważam, że po części przez PKM nie ma ona racji bytu.
Ponadto jako piechur kolejowy po nieczynnych liniach nie zauważyłem potencjału ludzkiego dla tej linii.
Większy potok pasażerski występowałby raczej właśnie jedynie od Straszyna.
Obecnie realnie największa miejscowość trasy czyli Kolbudy (Żukowo i Kartuzy odpadają dzięki PKM) dzięki inwestycjom tramwajowym w południowej części Gdańska ma dobry dojazd do Gdańska komunikacją autobusową +tramwaj i nie korzystałoby w wystarczającej ilości z pociągu.
sympatyk - 02-01-2017, 12:38
Temat postu:
Mieszkańcy Pomorza szturmują pociągi. Nikt w Polsce nie jeździ koleją tak często.

Z raportu opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że mieszkaniec Pomorza w ciągu jednego roku korzysta z transportu kolejowego ponad 21 razy. To najwięcej w kraju. Dla porównania, podróżni z Podlasia i Podkarpacia jeżdżą koleją zaledwie 1,3-1,5 razy w roku. Władze województwa zapowiadają przy tym kolejne inwestycje w rozwój pomorskiej kolei.

Więcej:

http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,97070,21185975,mieszkancy-pomorza-szturmuja-pociagi-nikt-w-polsce-nie-jezdzi.html#BoxLokGorzLink
kowal331 - 06-01-2017, 15:40
Temat postu:
W dużej mierze to zasługa przewozów aglomeracyjnych SKM,podobnie jest na Mazowszu w okolicach Warszawy,gdzie rozwinięte są przewozy aglomeracyjne.W relacjach stricte regionalnych zapewne już nie jest tak dobrze.
ciapaty - 06-01-2017, 19:32
Temat postu:
Ciekawe czy planowany wspólny bilet dodatnio wpłynie na popularność kolei w pomorskim.
burek132 - 06-01-2017, 22:34
Temat postu:
Szkoda tylko, że rozwijają tylko połączenia w okolicach Trójmiasta, a np. za pociągi Chojnice-Kościerzyna jeżdżą autobusy.
turystka - 25-03-2017, 22:07
Temat postu:
Trafiła mi się podróż PKP PR z Tczewa do... Krzyża, dzięki czemu ominęły mnie przesiadki w Chojnicach i w Pile. Konduktor powiedział że to tylko wyjątkowo. Przydałby się taki bezpośredni do Kostrzyna. Cała linia bez druta. Tyle że...Kociewie by straciło.
sympatyk - 16-07-2018, 19:39
Temat postu:
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.

Więcej:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bez-szans-na-powrot-SKM-do-Nowego-Portu-n125556.html
Victoria - 02-06-2019, 21:01
Temat postu:
Rozwój kolei na Pomorzu – studium przypadku

Kolej na Pomorzu przeszła w ostatnich latach pozytywną metamorfozę dzięki szeregowi inwestycji – m.in. budowie PKM. W najbliższych latach planowane są kolejne inwestycje, które – co ważne – nie tylko usprawnią ruch na istniejących trasach, ale przede wszystkim pozwolą na zupełnie inne myślenie o kształtowaniu siatki połączeń.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rozwoj-kolei-na-pomorzu--studium-przypadku-92132.html
sympatyk - 02-12-2020, 11:00
Temat postu:
Współpraca z PKP warunkiem powstania kolei na zachód Gdyni.

Władze Gdyni chcą, by transport szynowy do zachodnich dzielnic był poprowadzony od linii 201 i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektów realizowanych przez PKP PLK. Stosowny wniosek w sprawie ujęcia inwestycji w latach 2021-2027 wpłynął do spółki, skąd trafił do Ministerstwa Infrastruktury. Trwa jego analiza.

Więcej:

https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wspolpraca-z-PKP-warunkiem-powstania-kolei-na-zachod-Gdyni-n143473.html

_____________________________________________________


Ustawa metropolitalna dla Pomorza. Jakiego transportu publicznego oczekują samorządy?

Bez ustawy metropolitalnej pomorskie miasta i gminy tracą ok. 200 mln zł rocznie, które mogłyby zostać przeznaczone na inwestycje w transport publiczny. Pomorscy samorządowcy wskazują, jakie potrzeby transportowe mają mieszkańcy regionów położonych poza trójmiejską aglomeracją.

Więcej:

https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,26553361,ustawa-metropolitalna-dla-pomorza-jakiego-transportu-publicznego.html#s=BoxLoTrImg1
Hamer - 13-12-2020, 14:01
Temat postu:
7 lat temu (post na samej górze strony) pisałem w negatywnym tonie o ewentualnej rewitalizacji lini kolejowej 224 z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz.
Budowa PKM-ki pokazała jak bardzo się myliłem i nie miałem racji. Stała się ona kołem zamachowym rozbudowy regionu wzdłuż trasy.
Tak samo byłoby w tym wypadku, tym bardziej, że tereny te są niezwykle malownicze. Oby bajpas kartuski (tam pociągi osobowe na części trasy 234 nie jeżdżą od 1973 r.)
był początkiem powrotu kolei na nieczynnej od 1994 r. trasie.

W tamtym czasie niejako zazdrościłem woj. kuj - pom gdzie utrzymywano nadal przewozy pasażerskie w Borach Tucholskich. Sytuacja się odwróciła diametralnie. I teraz pozostaje tylko współczuć tamtejszych cięć na skalę nieodnotowywaną od ponad 20 lat , za najgorszych czasów dla PKP i mieszkańców/pasażerów którzy z dnia na dzień zostali całkowicie wykluczeni społecznie przez zamykanie linii.

[ Dodano: 24-12-2020, 20:26 ]
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Za-dwa-lata-pociagi-elektryczne-na-PKM-n151798.html
sympatyk - 17-09-2021, 21:56
Temat postu:
Poniżej link do artykułu przeczącemu tytułowi wątku o tym jak województwo pomorskie NIE STAWIA na kolej Evil or Very Mad

https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,27580875,budujemy-drogi-na-potege-a-kolej-umiera-tylko-desperaci-zostawia.html#a=338&c=143

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group