INFO KOLEJ - forum kolejowe

Przewozy towarowe - Lokomotywa - Pytanie

pawcio1978 - 07-10-2012, 23:57
Temat postu: Lokomotywa - Pytanie
Maksymalnie ile ton lub wagonow towarowych/osobowych uciagnie lokomotywa?
twardypt91 - 08-10-2012, 00:12
Temat postu:
Zależy jaka lokomotywa. Są takie, co poradzą sobie mając na haku 4000 ton.
Jagrzes - 08-10-2012, 08:41
Temat postu:
Niedawno Alstom zaprezentował loka dla kolej kazachskich, który pociągnie i 9000 ton...
twardypt91 - 08-10-2012, 14:46
Temat postu:
Shocked Jakieś dodatkowe info? To musi być coś w stylu 2xET22 Laughing
DarekP - 08-10-2012, 15:30
Temat postu:
To przede wszystkim musi mieć konkretny sprzęg. Na naszych tyle się nie uda (chyba, że z górki).
twardypt91 - 08-10-2012, 17:43
Temat postu:
2 byki nie dadzą rady. Potrzeba albo 2 Dragony, albo 2 Jamniki.
xMICHCIOx - 08-10-2012, 19:11
Temat postu:
To taki potężny jamnik KZ8A, to jeszcze nic bo waży 200 ton i uciągnie 9000, maksymalna prędkość 120 km/h:


Borys_q - 08-10-2012, 21:44
Temat postu:
Cytat:
2 byki nie dadzą rady. Potrzeba albo 2 Dragony, albo 2 Jamniki.

I podstacji co by to uciągnęła, czasem 2xeu07 potrafią podstacje zwalić jak się da ognia.
OS_24 - 09-10-2012, 19:48
Temat postu:
xMICHCIOx napisał/a:
To taki potężny jamnik KZ8A, to jeszcze nic bo waży 200 ton i uciągnie 9000, maksymalna prędkość 120 km/h:

Myślałem że ma 2 przeguby a tu kiszka.
Krecik - 11-10-2012, 14:04
Temat postu:
twardypt91 napisał/a:
Zależy jaka lokomotywa. Są takie, co poradzą sobie mając na haku 4000 ton.

Są takie co pociągną więcej. Nie szukając daleko bo w Rosji myślą nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej GT1 z silnikami turbinowymi, które ciągną bez problemu 10 000 ton.
Taurus - 16-10-2012, 21:22
Temat postu:
Takie pytanie jak zadał założyciel tego wątku, przewija się często wśród marketingowców i handlowców którzy pracują na kolei. Co tylko pojawia się nowy manejdżer to zadaje identyczne pytanie. Pytanie które jest tendencyjne i działa mi już na nerwy.

Odpowiadam wtedy grzecznie że na linii kolejowej o profilu 0‰ to bykiem (ET22) nawet 10 000 ton uciągnę.

Każda seria lokomotyw ma swoją charakterystykę trakcyjną i tego się trzymajmy.
twardypt91 - 16-10-2012, 23:36
Temat postu:
Uciągnąć, a RUSZYĆ z miejsca to 2 odmienne kwestie.
Taurus - 17-10-2012, 08:17
Temat postu:
Nikt nie pisał o ruszeniu. Poza tym moja odpowiedź jest tak infantylna jak zadane pytanie w tym wątku. Więc nie ma się co napinać i czepiać słówek. Takie pytania można zadawać tylko pogromcom mitów.
Viljar - 17-10-2012, 11:08
Temat postu:
Dlaczego niby to pytanie jest infantylne? Ile osób wie o tym, że "każda lokomotywa ma swoją charakterystykę trakcyjną"? Czy każda osoba pisząca na tym forum musi być super-hiper zaznajomiona ze wszystkimi szczegółami technicznymi? Jak byłem mały, też zadawałem takie pytanie, a teraz, kiedy jestem duży, liczę się z tym, że jeśli spotkam kogoś nie interesującego się na codzień koleją, również mogę je usłyszeć. Trochę wyrozumiałości Wink
Taurus - 17-10-2012, 11:17
Temat postu:
No bo jest dziecinne Smile nikogo nie miałem zamiaru urazić i nie bije ze mnie brak wyrozumiałości. Sam takie pytania zadaję w kwestiach np srk, na których totalnie się nie znam.

Wyrozumiałości to nie miała chyba administracja forum za zbananowanie założyciela wątku Wink


A żeby nie było totalnie offtopowo, wg mojej wiedzy na dzień dzisiejszy najsilniejszą lokomotywą jest LKAB IORE o mocy 10 800kW. Podrzucam fajny artykuł niestety w wersji anglojęzycznej. 140 T max siły pociągowej w stosunku do naszego jamnika 50T robi naprawdę wrażenie.

http://www05.abb.com/global/scot/scot326.nsf/veritydisplay/b53e94802c75e541c125789a00290729/$file/Railvolution02-11-Traction-transformer-Kiruna.pdf
twardypt91 - 17-10-2012, 18:25
Temat postu:
Ale z tymi 10 000 tonami u byka to przesadziłeś Wink

[ Dodano: 17-10-2012, 18:40 ]
A tak swoją drogą to co to za jednostka siły pociągowej - "T"? Przykładowo byk na siłę (wg Wikipedi) 42 T, czyli co 42 tony? Nie za bardzo...
Taurus - 17-10-2012, 19:43
Temat postu:
No nie wiem czy przesadziłem, póki ktoś tego nie sprawdzi to pozostaje w sferze domniemań Smile

Oznaczenie T to chyba tony, bo w starych książkach tak oznaczano po staremu. Teraz widzę że siłę pociągową podaje się w kN.
Maksymalna masa pociągu jaką można zapiąć do konkretnej lokomotywy zależy od wielu czynników. Najwięcej właśnie od siły pociągowej, wzniesienia, prędkości, oporów ruchu lokomotywy i wagonów. Na tej bazie konstruuje się tabele obciążeń dla poszczególnych serii.
ACR - 20-10-2012, 22:15
Temat postu:
trzeba taurosowi przyznac racje ze pytanie jest naprawde dosc nieprecyzyjne.

np - 30 zaladowanych weglarek to mniej wiecej tyle samo masy co 120 pustych. jednak ruszyc 120 pustych bedzie duzo trodniej niz 30 zaladowanych.
cezary1 - 22-10-2012, 17:47
Temat postu:
W tej dyskusji zapomnieliscie o wagonach. Pociągi o największej masie i długości muszą mieć wagony wyposażone w autoszczepy, a nie sprzegi śubowe. Mocna lokomotywa porozrywa długi skład złożony z wagonów ze sprzęgami śrubowymi. Dlatego na Wschodzie i w USA są stosowane autoszczepy.
Taurus - 23-10-2012, 11:17
Temat postu:
W pewnym sensie... zgadza się, wytrzymałość sprzęgu śrubowego jest teoretycznie ograniczona wartością 850kN. Na polski tabor i polskie warunki na tą chwilę to wystarcza . Dlatego wszystkie zerwania haków są w winy złego skręcenia składu lub/i złym operowaniem nastawnikiem jazdy.

[ Dodano: 23-10-2012, 15:00 ]
Zaintrygował mnie cały ten temat i w wolnej chwili zabrałem się za wyliczenia oporów ruchu.
Pogmerałem w necie i znalazłem kilka ciekawych wzorów i wskazówek którymi się podparłem.
Nie jestem matematykiem i jestem z tego przedmiotu cienki ale coś mi tam wyszło. Przypomniałem sobie dawne spostrzeżenia, zrobiłem porównania i chyba dobrze to policzyłem.

Zacznę od tego że kiedyś na jednej z bocznic elektrociepłowni widziałem ustawiacza który własnoręcznie wypchał na prostym torze wagone węglarkę o masie 20t z obrotnicy i przepchał ją dobre 30 metrów. Byłem wtedy w małym szoku ale gdybym nie widział na własne oczy to bym nie uwierzył. Widziałem też niezabezpieczony wcześniej zbiegnięty elektrowóz z toru żeberkowego przy wiejących silnych wiatrach. Z obliczeń ruchu oporu, wyszło mi aby zrównoważyć opór pustej węglarki na prostym torze należy użyć siły 730 N, czyli c.a. 73 kg. Zdrowy dorosły człowiek jest w stanie to zrobić więc obliczenia się potwierdziły z praktyką.

Założyłem te moje teoretyczne 10000 ton i ET22.
Założenia:
125 ładownych węglarek 4 osiowych o masie 80t,
Współczynnik łożysk tocznych wynoszący 6,5.
Prędkość początkowa 0 km/h.
Profil toru 0 ‰

Pominąłem:
opory lokomotywy,
opory powietrza,
warunki pogodowe,
przyczepność kół do toru.
oporu krzywizny (łuków) torów
przegrzanie oporów rozruchowych
inne mało istotne.

Z wyliczeń wyszło mi że do zrównoważenia siły oporów ruchu tego składu wystarczy 150kN. Czyli teoretycznie ET22 wprawi w ruch taki skład na prostym torze.
Ale, już na wzniesieniu 3‰, potrzeba 523kN i tu już nasz byczek musiałby się poddać, na 5‰ teoretycznie zrywamy hak cięgłowy, oczywiście to wszystkoczysta teoria.

Czekam na jakieś uwagi gdyż mogłem gdzieś strzelić babola.
ACR - 31-10-2012, 17:20
Temat postu:
co chodzi o wyliczeniu sily potrzebnej do poruszenia skladu trzeba doliczyc fakt ze os wygina szyne do dolu i wtym zawsze idzie pod gore. im wiekszy nacisk na os tym wiekszy taki efekt.

dalej opor lozysk nie jest linearny- przy rozruchu wiekszy .

pozdrowienia !
marcinwuu - 28-10-2013, 18:45
Temat postu:
Witam,
Chciałbym trochę odświeżyć temat.Poszukuję wzorów,tabel lub czegokolwiek co pozwoli mi na dobór lokomotywy spalinowej do konkretnego szlaku z wniesieniem. Brutto pociągu około 3200T i długość do 600m. Pociąg rusza "na równym" po około 400 metrach jest wzniesienie 400 metrów- 1%o ;500m- 4%o ;700m- 8%o; 600m-2,5%o.
Taurus - 29-10-2013, 07:13
Temat postu:
Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.
blakop - 29-10-2013, 08:55
Temat postu:
Program takowy posiadam. Jednak wymaga on posiadania stosownych plików wsadowych czyli musisz mieć dane charakterystyki konkretnej lokomotywy i wagonów (opory, opory toczenia itd.) + dane szlaku (profil, WOS itd.). Program był pisany lata temu - dawno go nie testowałem. Raptem mam profil linii Pń - Wrocław (zapewne już nieaktualny) + ze dwie lokomotywy (i to z czasów gdzie nadzieją dla PKP miałaby być EU11/EU43) + ze dwa modele wagonów osobowych.
marcinwuu - 30-10-2013, 17:51
Temat postu:
Taurus napisał/a:
Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.


PLK musi mieć mieć jakieś tabele lub wzory do obliczenia wymaganej siły pociągowej i właśnie o to mi chodzi. Potrzebuję info w jaki sposób jest to obliczane żebym mógł teoretycznie dobrać konia/konie do wyciągnięcia tak ciężkiego pociągu.
pawcio1978 - 30-10-2013, 20:08
Temat postu:
Ciuchcia class 66
3te10m - 21-01-2014, 00:07
Temat postu:
Z europejskich lokomotyw na tor 1435 to chyba VOITH MAXIMA 40 CC - moc 3600 kW siła pociągowa 519kN
http://pl.wikipedia.org/wiki/Voith_Maxima
W Rosji wyprodukowano i testują Lokomotywe na gaz ziemny GTh 1 z mocą turbiny 8300 kW na filmach reklamowych pokazywana jest jako maszyna do tonażu 12000 T brutta. http://www.youtube.com/watch?v=a-IsL29tXQ8
http://www.youtube.com/watch?v=WdEnpfOGNOM
Tylko ta turbina działa jak w samolocie około 120 dB i miałaby pracować w tajdze.
A najcięższe regularne pociągi towarowe są w Mauretani 22 000 ton brutta i 2,8km długości.
Orion - 21-01-2014, 17:47
Temat postu:
Jako ciekawostka : Rekord długości i ciężaru pociągu należy do australijskich linii BHP (przewozy rudy).21 czerwca 2001 roku,trasa długości 275 km.Pociąg miał 7300 m długości,
682 wagony o łącznej masie 98000 ton.Osiem sterowanych radiowo lokomotyw AC6000CW o mocy 4660 kW każda rozmieszczonych w trzech parach i dwie pojedynczo.Do tego jeden maszynista Smile
LG - 28-06-2018, 11:58
Temat postu:
@Taurus
Witam, Piszę do Ciebie w związku z Twoim postem odnośnie obliczania oporów ruchu. Chciałbym wyznaczyć opory ruchu dla lokomotywy ze składami o różnych masach ale do końca nie wiem jak do tego podejść. Znalazłem dwa zwory jeden dla lokomotywy i drugi dla wagonów.
Dla wagonów to:
Ww=(K+1,5*v/10)*mw+150*no+f*(2,5+n)*(v/10)^2 ,gdzie K-wsp. rodzaju łożysk, mw-masa wagonów, no-licza osi w pociągu, f-wsp. rodzaju pociągu, n-liczba wagonów

Dla lokomotyw Wl=(9+1,5*v/10)*ml+150*no+35*(v/10)^2 ,gdzie ml masa lokomotywy oraz no -liczba osi.

Dla obu wzorów v-prędkość w km/h a masy w tonach

Czy korzystałeś z tych samych wzorów czy może innych, jeśli innych to czy mógłbyś powiedzieć jakich
Pozdrawiam, LG

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group