INFO KOLEJ - forum kolejowe

Pociągi dalekobieżne - IC Bus relacji Berlin - Kraków

Beatrycze - 09-04-2013, 16:55
Temat postu: IC Bus relacji Berlin - Kraków
Koleje niemieckie DB uruchomią IC Bus na trasie Berlin - Wrocław - Katowice - Kraków.

Szczegóły na stronie DB:

http://www.deutschebahn.com/de/presse/pi_regional/3770986/bbmv20130409.html
audrin - 14-04-2013, 20:12
Temat postu:
Jak Koleje Niemieckie PKP wykiwały (i autobus do Krakowa zorganizowały).

Gdzie znajduje się Wawel? Zdaniem PKP - o 270 kilometrów za daleko. I od grudnia próbuje to Niemcom udowodnić. Zamku nie przeniesiono, ale... pociąg skrócono. Słynny EuroCity Wawel kursuje teraz w relacji Wrocław-Hamburg-Wrocław. Nazwę mu pozostawiono. Niech Niemcy zamku we Wrocławiu szukają i polskich królów tam odwiedzają. Ci się jednak na to nie nabrali i… autobus Deutsche Bahn do Krakowa zorganizowali.

EuroCity Wawel to słynny pociąg łączący przez lata Kraków z Berlinem i Hamburgiem. Bynajmniej do 8 grudnia 2012 roku. Po tym dniu kolej postanowiła go skrócić do Wrocławia. Powód: „To rozwiązanie przejściowe, które realizowane będzie w tym kształcie do czasu poprawy przepustowości linii do Krakowa. Obecnie prowadzone są tam intensywne prace modernizacyjne” (cytat z PKP Intercity, kurierkolejowy.eu, 17.11.2012 r.).

Intensywne prace? Gorszego kłamstwa wymyślić się nie dało. Na trasie Wrocław-Kraków od roku nikt nie prowadzi jakichkolwiek prac modernizacyjnych! Nie ma też żadnych utrudnień, które uniemożliwiałyby kursowanie pociągu choćby do/z Katowic. Od Opola do Gliwic istnieją ponadto dwie czynne, równoległe i dwutorowe linie kolejowe. Ograniczona przepustowość miejscami występuje jedynie na odcinku Katowice-Kraków, gdzie upadła firma remontująca tory. Od roku wszystkie prace stoją tam w miejscu. Gdyby ktokolwiek z polskiej kolei martwił się pasażerami (i chciał ich utrzymać), na tym fragmencie trasy zorganizowałby ich przewóz autokarami.

Tak oto Małopolskę i Górny Śląsk pozbawiono bezpośredniego połączenia kolejowego z Niemcami. Skandal i wstyd - mało powiedziane. Ale czy któregokolwiek z kolejowych decydentów ten pociąg obchodzi? Oni nim nie jeżdżą, nie ich sprawa.

Z pociągu korzystali głównie Polacy z południowej Polski jeżdżący pracować do Niemiec. Nie brakowało w nim również turystów z obu krajów. Każdego dnia na krakowskim peronie słychać było niemieckie głosy. Odkąd Wawel kursuje do Wrocławia, frekwencja jest w nim minimalna. Szczególnej pikanterii dodają kolejne decyzje polskiej kolei. Od grudnia pociąg świadomie… spowolniono. Na polskim odcinku EC Wawel kursuje teraz planowo z 40-letnimi lokomotywami. Tam, gdzie dotychczas pędził 160 km/h (Wrocław-Węgliniec), jeździ już maksymalnie 120 km/h. Jeszcze wolniej niż przed wojną.

To nie koniec pogarszania jakości obsługi. Skład pozbawiono również wagonu WARS. Pasażerom płacącym krocie za międzynarodową taryfę ekspresową pozostaje wozić... własny prowiant. Albo jechać blisko 8 godzin bez jedzenia i picia.

Ponadto, po wyjeździe z Wrocławia, na żadnej polskiej stacji zatrzymania tego pociągu (z wyjątkiem Żar) nie kupimy na niego w kasie biletu międzynarodowego. W relacji do i z Niemiec nie kupimy go również przez Internet. Tak po naszej stronie granicy traktuje się ostatnich międzynarodowych pasażerów z południa kraju. A z nimi zagranicznych turystów. Ktokolwiek o zdrowych zmysłach będzie tu jeszcze wybierał kolej?

Miarka się przebrała. Najwyraźniej Niemcy powiedzieli „dość”. Słynny polski sposób ograniczania popytu (skrócić pociąg - ludzie przestaną jeździć) w przypadku niemieckich sąsiadów nie wypalił. Ci nadal do Krakowa jeździć chcą.

Deutsche Bahn (Kolej Niemiecka) ogłosiła w Internecie, że od 25 kwietnia uruchamia swój autobus kursujący pomiędzy Berlinem a Krakowem, z postojami we Wrocławiu i Katowicach. Tak oto niemiecka kolej PKP wykiwała. I pokazała, że można wyjść naprzeciw pasażerom. W swoim autobusie gwarantuje klimatyzację, WC oraz dużo miejsca na nogi. A w taryfie atrakcyjne, niemieckie zniżki. Ponadto bezpłatny napój i przekąskę. Czas podróży z Berlina do Krakowa - około 8:15 h (o ponad 2 godziny krócej niż EC Wawel przed skróceniem trasy). Od IC-Busu odżegnuje się polska strona: - Uruchomienie bezpośredniego połączenia autobusowego relacji Berlin - Kraków jest przedsięwzięciem Deutsche Bahn - wyjaśnia PKP Intercity.

Bo my, Polacy, przecież swoje tory mamy.
I wrocławski Wawel uruchamiamy.

Źródło: Kolejowe Absurdy
suedkreuz - 15-04-2013, 18:43
Temat postu:
Bardzo interesujące.. Laughing
Do 2006 obslugiwał to EasyJet z Berlina do Krakowa za 29€ w "kilka" minut. Zamknięto ze względu na nierentowność.
Pół pełny BUS też nie pojeździ za długo.Wink
--
ufoludek - 16-04-2013, 20:17
Temat postu:
A za czyje pieniądze jeździ ZAWSZE pusty Wawel? Bo widzę ten pociąg często i zazwyczaj oprócz obsługi pociągu nie widzę tam nikogo? Komu opłaca się wozić muchy luzem, kiedy na innych liniach są tłumy?
Lil_Peter - 16-04-2013, 21:14
Temat postu:
Ciekaw jestem, gdzie są teraz mikole, którzy jeszcze nie tak dawno podnosili jazgot, że ten pociąg wcale nie jeździ pusty i że jego kasacja to totalna bzdura! Laughing

Ten IC Bus będzie jeździć pusty.
ufoludek - 16-04-2013, 21:24
Temat postu:
Dla mnie przekrętem "międzynarodowym" jest utrzymywanie tego pociągu po korekcie rozkładu jazdy.
Lil_Peter - 16-04-2013, 21:29
Temat postu:
Ten pociąg właściwie nie wiadomo po co i dla kogo funkcjonuje. Czy to z Krakowa czy to z Wrocławia. Sensowniej byłoby zrobić jakieś pociągi regionalne z Wrocławia do Berlina. Cena niższa napewno wówczas by pomogła.
emele - 17-04-2013, 07:41
Temat postu:
Autobus (Setra S415 GT-HD) dla tego połączenia zapewnia Sindbad Opole.
veinte - 17-04-2013, 15:03
Temat postu:
Jednak jak mialby jechac pociagiem to nie chcialbym zasiasc w autobusie...
SNCF tez ma w ofercie tani przejazd jako alternatywa dla Thalys'a i EUROSTAR'u w postaci autobusow SNCF... i mnostwo mlodych ludzi albo emegrantow w nich Razz
No ale to takie czasy. Dostepnosc dla mas - a masy maja mniej pieniedzy.
audrin - 20-04-2013, 16:32
Temat postu:
Już przestańcie tak ujadać na tego Wafla. Trochę osób jednak nim jeździło, a skład (4 pudła) w zupełności wystarczał.

Dyżurny wspomniał w innym wątku, że Wawel powinien jeździć w taryfie międzynarodowego pospiesznego i podpisuję się pod tym obiema rękami, bo za naszą zachodnią granicą ten pociąg jest uznawany za takiego "lepszego pośpiecha". Niższe ceny, więcej pasażerów, Wrocław zachowa połączenie z Niemcami, a dodatkowo na linii zgorzeleckiej przybędzie pociąg dalekobieżny w normalnej taryfie.

A co do IC Busa Berlin - Kraków, czym się przejmujecie? To przecież inicjatywa DB i to oni poniosą ewentualne straty.
Noema - 21-04-2013, 21:22
Temat postu:
Dla zainteresowanych rozkład jazdy IC Bus relacji Berlin - Kraków - Berlin:

Berlin (Europaplatz) 11:45 - Wrocław (Dworzec PKS ul. Sucha) 16:14 - Katowice (Dworzec PKS ul. Skargi) 18:44 - Kraków (Dworzec PKS ul. Bosacka) 19:59

Kraków 10:06 - Katowice 11:21 - Wrocław 13:51 - Berlin 18:20

Ceny od 29 euro.
Papero - 22-09-2013, 12:24
Temat postu:
Cytat:
Pół pełny BUS też nie pojeździ za długo.

Cytat:
Ten IC Bus będzie jeździć pusty


Zaraz stuknie pół roku odkąd DB uruchomiło to połączenie i jakoś nie zanosi się na jego likwidację, więc jednak jakas tam frekwencja chyba jest...

Dziwi mnie natomiast kompletnie głupie i nieekonomiczne (o dziwo) postępowanie DB :

- po pierwsze : owy autobus uruchomiono w podobnych godzinach co już kursujący Wawel - odjazd z Wrocławia pociągu 12:15, autobusu 13:51. Z powrotem tak samo - przyjazd do Wrocławia pociągu 14:46, autobusu 16:14 - bez sensu, bo ani jeden ani drugi nigdy nie będzie mieć dobrej frekwencji

- po drugie : autobus nie zatrzymuje się w Opolu, gdzie przecież na Opolszczyźnie mieszka dużo osób pochodzenia niemieckiego, co już jest kompletnie niezrozumiałe

Nie sądziłem że DB może być tak bezmyślne, wręcz szkodząc samemu sobie...

Chyba że kompletnie nie zależy im już na Wawelu i planują w przyszłości puszczać tylko autobusy w kierunku Wrocławia, Śląska, Krakowa a ten jeden autobus ma zbadać rynek i frekwencję - to wtedy jakoś miałoby sens...
BryTomWi - 22-09-2013, 19:26
Temat postu:
Papero napisał/a:
- po drugie : autobus nie zatrzymuje się w Opolu, gdzie przecież na Opolszczyźnie mieszka dużo osób pochodzenia niemieckiego, co już jest kompletnie niezrozumiałe


Zjazd do Opola znacząco wpłynąłby na czas podróży. Myślę, że ci z DB lepiej wiedzą co robią.
Pirat - 22-09-2013, 19:30
Temat postu:
Papero napisał/a:
Dziwi mnie natomiast kompletnie głupie i nieekonomiczne (o dziwo) postępowanie DB

Głupio i nieekonomicznie postępuje PKP IC skracając trasę EC "Wawel" do/z Wrocławia.
Papero - 22-09-2013, 20:32
Temat postu:
To oczywiste że relacja tylko do/z Wrocławia to głupota ale nie odnosłem sie do tego ponieważ już zostało to szeroko skomentowane i skrytykowane, więc po co mam sie powtarzać.
Poza tym temat dotyczy bardziej autobusu uruchamianego przez DB a nie samego Wawla.

Po drugie, jeżeli już mowa o pociągu to strona polska ma niewiele do powiedzenia. To Niemcy naciskają aby w ogóle ten pociąg jeżdził (nawet tylko do Wrocławia) bo PKP IC już dawno by go wycięło.
Tak samo jak DB upiera się żeby Wawel koniecznie jeździł przez Cottbus.
Na długo przed remontem Nadodrzanki były przecież głosy aby przerzucić go przez Zieloną i Rzepin ale DB upierały się przy Cottbusie, nie wiadomo dlaczego.
sympatyk - 22-09-2013, 22:08
Temat postu:
Papero napisał/a:
ale DB upierały się przy Cottbusie, nie wiadomo dlaczego.

Może dlatego że jest to jedyny bezpośredni pociąg z Cottbus do Hamburga choć z drugiej strony nie wiadomo dlaczego Niemcy skrócili go obecnie do Berlina.
Papero - 22-09-2013, 22:20
Temat postu:
Wawel już dawno do Hamburga nie jeździ, od ponad 2 miesięcy

tu masz powód :
http://intercity.pl/pl/site/o-firmie/aktualnosci/utrudnienia-w-ruchu-pociagow-do-niemiec.html
Pirex - 24-09-2013, 21:03
Temat postu:
AIR BERLIN lata na trasie Kraków - Berlin trzy razy dziennie. PKP IC nie ma żadnych szans!
Christoph - 26-09-2013, 22:55
Temat postu:
Jeden Bus to mało, często korzystałem w Wawelu, by dojechać Z Kędzierzyna do Berlina. Frekwencja w pociągu była zadowalająca, było dużo grup młodzieżowych, które udawały się do Krakowa i Oświęcimia oraz dużo osób starszych, którzy nie korzystali już ze swych samochodów. Sad
Bus relacji Kraków-Berlin nie zatrzymuje się na większości stacji, więc niewiele daje.
Ale dlaczego doszło do skrócenia Wawelu? Stan torowiska na pewno na to nie miał wpływu, większość tras jest przecież w opłakanym stanie.
Kiedy Mehdorn (były szef DB) został szefem Air Berlin nawiązane zostało połączenie pomiędzy Berlinem i Krakowem, w tym samym czasie Wawel został skrócony Crying or Very sad . Można by to uznać za czysty przypadek, jednak jestem pewny, że Mehdorn wiedział gdzie zapukać i komu dać w łapę, przecież jako jeszcze szef DB miał kontakty z władzami PKP.
Pirat - 26-09-2013, 23:15
Temat postu:
Christoph, ciekawa teza. Przyjrzyjmy się faktom...

Były prezes DB Hartmut Mehdorn był prezesem AIR BERLIN od 1 września 2011 do 7 stycznia 2013, ale pracował tam już od maja 2009 jako dyrektor wykonawczy.

Obecnie Hartmut Mehdorn jest prezesem berlińskiego lotniska:
www.berlin-airport.de/pl/przedsiebiorstwo/o-nas/struktura-przedsiebiorstwa/zarzad/index.php

AIR BERLIN lata z Berlina do Krakowa od 25 kwietnia 2009. Na początku były to cztery loty w tygodniu. Po skróceniu trasy pociągu EC "Wawel" do/z Wrocławia, liczba lotów na tej trasie od 23 marca 2013 wzrosła do trzech dziennie (19 lotów tygodniowo).

Trasę EC "Wawel" skrócono do/z Wrocławia w grudniu 2012. PKP Intercity tłumaczyło tę decyzję brakiem przepustowości i pracami modernizacyjnymi, co jest wierutną bzdurą, bo na trasie Wrocław - Kraków od roku nikt nie prowadzi jakichkolwiek prac modernizacyjnych! Nie ma też żadnych utrudnień, które uniemożliwiałyby kursowanie tego pociągu choćby do/z Katowic.

Na powrót EC "Wawel" do Krakowa raczej bym nie liczył, bo jak powszechnie wiadomo beton PKP jest nieudolny i uwikłany w różne układy szkodzące polskiej kolei.
kulejorz - 29-09-2013, 21:08
Temat postu:
Cytat:
PKP Intercity tłumaczyło tę decyzję brakiem przepustowości i pracami modernizacyjnymi, co jest wierutną bzdurą, bo na trasie Wrocław - Kraków od roku nikt nie prowadzi jakichkolwiek prac modernizacyjnych!

A Gliwice - Katowice? A Mysłowice - Krzeszowice to pies?
Pirex - 29-09-2013, 21:22
Temat postu:
kulejorz, po upadku PNI prace modernizacyjne zostały wstrzymane na rok. Nie wiem jak jest teraz. Zresztą nie ma to żadnego znaczenia w przypadku EC Wawel, bo pociągi międzynarodowe mają pierwszeństwo przy planowaniu tras. Skoro z Węglińca do Krakowa jeździ IR Łużyce to tym bardziej do Krakowa może jeździć EC Wawel. Trzeba tylko chcieć, a beton PKP IC nie chce.
sabatnik - 30-09-2013, 15:26
Temat postu:
Na odcinku Kraków-Dulowa nic się nie dzieje. Dalej w stronę Ślaska już tak. Niemniej czas przejazdu jest taki skandaliczny, że już od lat nic lepszego od TLK nie jeździ tą trasą i wcale się nie dziwię.
Christoph - 12-10-2013, 22:18
Temat postu:
Trochę dziwi mnie czas podróży pociągami TLK. Pociąg nie musi jechać 200km/h, dla podróżujących liczy się średnia szybkość podróży. Jednak jeżeli średnia spada poniżej 40km/h to trochę wstyd. Embarassed
Przykładowo: Pociąg relacji Kędzierzyn-Kraków na odcinku ok.150 km potrzebuje 4h i 2 min.
Taki dystans pokonuję na rowerze wyścigowym w ciągu 5h, nawet się trochę zmęczę.
Rafał21 - 18-10-2013, 20:24
Temat postu:
Przecież Odrzanka jest ciągle remontowana etapami...będzie sie to ciągło zapewne jescze ładnych kilka latJuz lepiej jakieś regio by puścili do Frankfurtu z Wrocławia...dobrze oczywiście skomunikowane z pociągami do Berlina
sympatyk - 23-04-2014, 22:24
Temat postu:
Nowy przystanek IC Bus w Opolu.

Od niedzieli, 13 kwietnia 2014 roku jeden z kursów IC Bus w relacji Berlin-Wrocław-Berlin wydłużony został do Opola.
IC Bus w relacji Berlin-Wrocław-Berlin odjeżdża o godz. 16.44 z Berlina, do Opola dociera o godz. 22.30. W drogę powrotną wyrusza o godz. 5.30 (we Wrocławiu jest o 7.00), zaś do Berlina przyjeżdża o godz.11.15. Na linii kursuja jeszcze dwie pary autobusów: Berlin-Wrocław-Berlin oraz Berlin-Wrocław-Krakow-Wrocław-Berlin.
Od minionego czwartku autobusy DB łączą równiez Frankfurt nad Menem, Hahn, Trewir i Luksemburg, a pomiędzy Monachium, Ravensburgiem a Fryburgiem poruszają się nowe, piętrowe autobusy.

http://www.rynek-kolejowy.pl/51957/nowy_przystanek_ic_bus_w_opolu.html
Rogerson - 24-04-2014, 12:59
Temat postu:
Orientuje się ktoś, czy bilet FIP dla pracownika jest w IC Bus respektowany?
Darthlol - 25-04-2014, 11:51
Temat postu:
Rogerson, nie jest respektowany Very Happy
sympatyk - 16-01-2015, 10:40
Temat postu:
Niemiecki autobus zastąpi EC Wawel?

Jak donosi portal TransportPubliczny.pl. niemiecka firma Flixbus, zajmująca się dalekobieżnymi przewozami autobusowymi, jest zainteresowana ekspansją na polskie drogi. Chce zacząć od opuszczonej przez PKP Intercity trasy Berlin - Kraków.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/55413/niemiecki_autobus_zastapi_ec_wawel.html
pawelu - 16-01-2015, 13:13
Temat postu:
"Wawel" mógłby jeździć już może od grudnia 2015 roku z Krakowa proteza do Wrocławia, dalej do Poznania (może już zakończy się remont odcinka Leszno-Poznań) i dalej na Berlin po E-20. Co prawda, w Poznaniu byłaby konieczna zmiana kierunku jazdy ale to chyba w ciągu 10 minut dałoby się zrobić. I wtedy miałby rozsądny czas przejazdu, normalne prędkości i nie byłby skazany na porażkę jak kiedy jeździł jak dotychczas. EC "Berlin-Gdynia Express" już 3 rok kursuje i jakoś się utrzymuje. Tym bardziej, że o wiele większe potoki pasażerskie zapewni łącznie Kraków, Opole i Wrocław (w sumie około 1,8 mln mieszkańców) niż całe Trójmiasto i Bydgoszcz.
Bo zastępowanie kolejnego składu Busem do niczego nie doprowadzi. Tym bardziej, że na trasie Kraków-Berlin jeździ od jakiegoś czasu Polski Bus, który jednak gwarantuje już europejską jakość i europejski poziom.
danio - 17-01-2015, 07:39
Temat postu:
To już nie lepiej z Częstochowy Stradom na Lubliniec, i potem Ostrów Wielkopolski, Poznań ? Krótsza trasa, a w Ostrowie oczywiście skomunikowany z pociągiem z Wrocławia.
Anonymous - 18-01-2015, 09:52
Temat postu:
Zapewne tłumy by jeździły z Wrocławia do Berlina przez Lubliniec i Ostrów Wlkp....
jubikej - 18-01-2015, 11:36
Temat postu:
Wawel powinien przy obecnym stanie jeździć Krakow-Katowice-Wrocław-Zielona Góra-Rzepin-Berlin-Hamburg, ale jako IC w cenie TLK. Czasowo nie będzie rewelacji niestety jeśli chodzi o Krakow, ale przecież Śląsk w tym pociągu generować ma potoki podróżnych. W końcu śląsk jak to mawia preześ to zakamuflowana opcja niemiecka.
danio - 18-01-2015, 16:48
Temat postu:
Przy dobrym skomunikowaniu Kraków mógłby niezłe potoki wygenerować, a ludzie z Ostrowa też jeżdżą za granicę.
Poza tym pociąg uzupełniałby ofertę na odcinku Poznań - Berlin.
Anonymous - 18-01-2015, 21:56
Temat postu:
Pozbawiając jednocześnie możliwości korzystania na odcinku Wrocław - Berlin. Gratuluję pomysłowości.
danio - 18-01-2015, 22:49
Temat postu:
Przecież jest skomunikowanie w Ostrowie, albo jazda RE do Drezna. Tam też jest opcja przesiadki na Berlin na którejś stacji.
Bartuś - 19-01-2015, 12:37
Temat postu:
Wybacz, ale twoje mikolskie pomysły danio mnie przerażają Shocked Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie się przesiadał na jakimś zadupiu gdzieś pod Kaliszem tylko po to żeby jechać do Berlina, szczególnie że podróż z Wrocławia do Poznania przez Ostrów trwa niemalże tyle ile trwała podróż do Berlina, jak Wawel jeszcze jeździł. Przez Ostrów to można jechać do Warszawy...
danio - 19-01-2015, 13:02
Temat postu:
Nie jestem żadnych mikolem, a pomysły czerpie na podstawie rozmów z ludźmi np. znajomymi.

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group