INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Modernizacja linii Warszawa - Lublin

lubelak195 - 01-09-2011, 13:52
Temat postu: Do Warszawy koleją szybciej. Są pieniądze na remont torów
Ze względu na stan torów na trasie Lublin - Warszawa pociągi nie wszędzie mogą rozwijać prędkość 120 kilometrów na godzinę. Muszą zwalniać, bo jak obrazowo mówią kolejarze: - Podkłady kolejowe odrywają się od podłoża. W efekcie do stolicy jedzie się średnio 2,5 godziny.

Jakby tego nie było dosyć, nad niektórymi odcinkami wisiało widmo wprowadzenia kolejnych ograniczeń prędkości. Chodzi na przykład o 20-kilometrowy odcinek między Nałęczowem a Puławami. Już kilka miesięcy temu kolejarze z PKP Polskie Linie Kolejowe ostrzegali, że jeśli nie będzie szybkiego remontu torów, to trzeba będzie wprowadzić ograniczenie prędkości do 80 km na godzinę. Na tym odcinku wydłużyłoby czas podróży zaledwie o kilka minut, ale takich odcinków jest więcej i spowolnienie byłoby przez podróżnych odczuwalne.

Kolejowi eksperci ocenili, że tory pochodzące z początku lat 80. ubiegłego wieku nie pozwalają na to, żeby osiągnąć tam większe prędkości.

Problemem oczywiście były pieniądze. Tylko na odcinek Nałęczów - Puławy potrzeba około trzech mln zł. Do wymiany jest po pięć kilometrów szyn na dwóch torach i 9,5 tysiąca podkładów kolejowych.

- W poniedziałek dostałem wiadomość, że zostały nam przyznane pieniądze na remonty - nie ukrywa zadowolenia Zygmunt Grzechulski, dyrektor lubelskiego Zakładu Lini Kolejowych. Negocjacje były trudne, ale jak, mówi dyrektor. owocne. - Po pierwsze dostaliśmy więcej pieniędzy. Starczy nie tylko na odcinek Nałęczów - Puławy, ale także w okolicach Dęblina. Już chcę rozpoczynać remont na odcinku Dęblin - Łuków. Nie udało by się nam, gdyby nie przychylność prezesa PLK Zbigniewa Szafrańskiego - dodaje.

Co to oznacza? Po pierwsze na linii Dęblin - Łuków pociągi będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h. Dzięki temu nie będzie przeszkód, żeby wysłać pośpieszne pociągi InterRegio (z Przewozów Regionalnych ) do Białej Podlaskiej przez Łuków.

Jednak ważniejsze jest to, że zostanie skrócony czas podróży z Lublina do stacji Warszawa Wschodnia. - W grudniu jesteśmy w stanie skrócić podróż nawet poniżej dwóch godzin (dziś pociągi najszybciej pokonują tę trasę w 2 godz. i 14 min. - red) - mówi Grzechulski.

Kolejarze muszą zdążyć z remontem do grudniowej korekty rozkładu jazdy. - Dlatego prace rozpoczynamy już teraz. Poza tym właśnie do końca roku musimy wydać pieniądze. Ale i z tym zdążymy - zapewnia dyrektor.

Skrócenie czasu przejazdu cieszy, ale nie jest to jeszcze to, o co od 2009 roku walczy "Gazeta". Dążymy do budowy szybkiej kolei do stolicy. Żeby jednak tak się stało, pociągi muszą rozwijać prędkość 160 km/h, a potrzebna jest do tego modernizacja całej linii nr 7. PKP PLK wpisała tę inwestycję na wstępną listę projektów do realizacji w nowym budżecie unijnym po 2014 roku. Jeśli do tego czasu będzie gotowa dokumentacja inwestycji, to prace rozpoczną się w 2015 r. i potrwają kolejne cztery lata.



Od września zmiany na kolei

Z rozkładów znikają letnie połączenia i wracają te zawieszone na czas wakacji. Nie będzie już pociągów do Kołobrzegu (godz. 19) i Świnoujścia (7,55). Teraz oba składy będą kończyły kursy odpowiednio w Warszawie Wsch. i Szczecinie.

Także tylko do końca września kursują szynobusy między Zawadą a Bełżcem. Wrócą za to dwa pociągi z Chełma do Lublina. Z powodów remontów na torach zmieniają się też godziny kursowania innych pociągów. Dotyczy to na przykład pociągu relacji Lublin - Bydgoszcz (o godz. 9,55 i 11,55), które teraz pojadą odpowiednio o godz. 10,05 i 12,07.

Po zakończonym remoncie na trasie do Rzeszowa skład do stolicy Podkarpacia będzie jechał krócej. Zamiast obecnych 4 godzin i 23 minut, w zależności od połączenia nawet 3 godziny i 57 minuty.

Źródło: Gazeta Wyborcza Lublin

Więcej... http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,10200888,PKP__Szybciej_do_stolicy__w_niecale_dwie_godziny_.html#ixzz1Whl8DoJi
_kamil_ - 01-09-2011, 14:26
Temat postu:
Skoro odcinek Lublin-Warszawa będzie można pokonać w mniej niż dwie godziny to z Chełma do stolicy dotrzemy w około 3 godziny!!! Smile
pawelu - 01-09-2011, 15:13
Temat postu:
To bardzo dobra wiadomość. Linia nr 7 już się sypie, co jest niestety odczuwalne. Nieraz już z tego powodu pociągi nie wyrabiają się w rozkładowym czasie aby pokonać ten dystans co skutkuje opóźnieniami nawet do 20 minut. Wiadomo, że idealna byłaby generalna modernizacja taka jak jest w tej chwili na E65 ale dobre i mały remont, aby nie dopuścić do degradacji tej linii, i nie dopuścić do tego co się stało na gdańskiej linii. Zejście z czasem przejazdu poniżej 2 godzin brzmi bardzo obiecująco, również w kontekście podróży do i z Chełma. Jeżeli do Lublina dojedziemy w około 2 godziny, do Chełma w około 3 godziny to jest to już pierwszy krok do ograniczenia liczby busów między Chełmem i Lublinem a Warszawą. Kolejny to musi być obniżenie cen biletów.
kamiloroń - 01-09-2011, 18:35
Temat postu:
Ja też się niezmiernie cieszę Very Happy Też tak myślałem że w przypadku zejścia do 1,5 na odc W-wa-lublin to podróż do Chełma skróci się do 3h! I prawda że to może się przyczynić do tego że busy zaczną się z tej trasy zwijać Very Happy Busiarze won!!!! Very Happy
Jest tylko jedno ale-jeśli od Otwocka do Pilawy wciąż pozostanie wąskie gardło to coś czuje że do tych 1,5h do Lublina trzeba będzie doliczyć jakieś 10-15min opóźnienia...... Sad
pospieszny - 01-09-2011, 19:19
Temat postu:
Cytat:
PKP PLK wpisała tę inwestycję na wstępną listę projektów do realizacji w nowym budżecie unijnym po 2014 roku.

Czyli finalizacja nie wcześniej niż w 2020 roku, jeśli już ... powodzenia.
Harvi - 01-09-2011, 19:45
Temat postu:
Hmm, Dęblin - Łuków 120 km/h także brzmi obiecująco. Dopiero co zakończyli remont (po wielu problemach) koło mnie, na odcinku Stawy - Leopoldów.
A Waw - Lbn poniżej 2h - jesli stanie się to faktem, to fantastyczna wiadomość Smile
endrju - 01-09-2011, 20:27
Temat postu:
Super, że wreszcie znalazły się pieniądze. Cieszę się również z tego, że kolejarze nie czekają bezczynnie do tej szumnej modernizacji, gdyż do tego czasu podróż mogłaby się wydłużyć do ponad 3 godzin. News zdecydowanie na plus, ale jest parę ale.

Podawany czas (poniżej 2 godzin) jest dla relacji Lublin - Warszawa Wschodnia, a nie Centralna, która to właśnie jest podawana jako punkt odniesienia właśnie dla Warszawy. Więc dla większości mieszkańców nadal czas podróży będzie przekraczał 2 godziny, ale już nieznacznie. Przyjmując zbyt duży optymizm prognoz, co jest zjawiskiem stale powtarzającym się, czas przejazdu będzie krótszy o około 15 min. A to i tak duży sukces jak na zwykły remont.

Jeżeli chodzi o Chełm to niestety nie widzę tutaj takiej dużej poprawy sytuacji, jak postrzegają to inni. Kiev-Express jak jeździł 4h 08 min, tak teraz może zejdzie poniżej 4 h (o czym nie można mówić jako o wielkim sukcesie - trzeba pamiętać, że tej prędkości 120 km/h Keks nie rozwija).

Inna sprawa, że jeżeli wprowadzili by ten upragniony TLK do Chełma, to czas podróży Chełm-Wwa Centralna jest w stanie zamknąć się w czasie 3 godzin (pamiętajmy że TLKi z 2010 roku rozkładowo miały 55-58 minut na pokonanie Chełm-Lublin). No ale gdzież IC zrobiłoby coś dobrego dla Chełma? Przecież jeszcze nie daj Boże przybędzie w tej relacji więcej pasażerów. I pozbawią się argumentów na rzecz likwidacji połączenia.
Pawel_15 - 01-09-2011, 20:56
Temat postu:
Fajnie że będą remonty na tak zwanej ścianie wschodniej. Wschodnia Polska musi mieć nowe inwestycje. Przyciągnąć potencjalnych inwestorów może nawet szybszy przejazd z Warszawy do Lublina czy Chełma. Dobre drogi i połączenia kolejowe i region ma szansę na rozwój. ja osobiście mam nadzieję na jakiegoś IR/ KM czy niech będzie ten nieszczęsny IC czy TLK na trasie Warszawa - Lublin - Chełm.
kamiloroń - 02-09-2011, 00:37
Temat postu:
Fakt... ja też marzę o bezpośrednim pośpiechu do Chełma....... Rolling Eyes Smile To byłoby piękne:)
Dresio - 03-09-2011, 12:44
Temat postu:
Też bym się cieszył z jakiegoś IR/TLK/KM z Warszawy do Chełma. Co by się zatrzymywał w Rejowcu jak kiedyś, obecnie muszę jechać do Lublina i się przesiadać Sad Kiev-Express też nie ma postoju w Rejowcu, a u nas nie ma żadnego busa nawet do Warszawy. Hmm
pawelu - 03-09-2011, 20:40
Temat postu:
To prawda, Rejowiec po likwidacji pociągów pośpiesznych do Chełma jest bardzo pokrzywdzony, gdyż jedyny "Kiev-Express" nie ma tam postoju. O tym było już kilkakrotnie pisane na forach kolejowych. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niby za szeroka krawędź ukraińskich wagonów sypialnych i niemożność zatrzymania ich przy peronie. Z tym mógłbym się zgodzić bo rzeczywiście w kierunku Chełma pociąg ten nie jedzie przy peronie, i zwalnia, ale za to rano w kierunku Warszawy jedzie już przy peronie z normalną rozkładową prędkością. Czyli trochę to dziwne i nie do końca przemawiające do mnie tłumaczenie.
Miejmy nadzieję, że od grudnia Chełm dołączy do miast z bezpośrednim IR do i z Warszawy z normalnym postojem w Rejowcu.
kamiloroń - 04-09-2011, 17:05
Temat postu:
Oby... ja o to wciąż wznoszę modły...... Neutral
Sebcio - 07-09-2011, 19:54
Temat postu:
Obecnie to raczej niestety PKP IC przyzwyczaja nas do podróży Lublin - Warszawa około 3 godzin. Ile jedzie TLK wyjeżdżająca z Lublina o 15:55? Na centralny właśnie prawie tyle. To nic że wszędzie jest nieco przed czasem...

A skrócenie czasu przejazdu byłoby bardzo dobre. Niech nastąpi jak najszybciej. trzeba w końcu ukrócić busiarzom biznes.
Anonymous - 10-09-2011, 09:55
Temat postu:
Kiedyś wracałem z Lublina ta TLKą o 15:55, no faktycznie ona na każdej stacji (przynajmniej do Warszawy, bo tam miałem przesiadkę na pociąg do Katowic) była wcześniej. W Pilawie to nawet była 10 min przed czasem! To myślę, że jak najbardziej można skrócić czas jazdy o 10-15 min.
Harvi - 12-10-2011, 09:00
Temat postu:
Cytat:
Kolejarze muszą zdążyć z remontem do grudniowej korekty rozkładu jazdy.

Mamy połowę października i przynajmniej na trasie Lublin - Łuków jakichś remontów nie widać. To samo pewnie lbn-waw. Wiadomo coś więcej nt tych remontów?
Sebcio - 12-10-2011, 17:13
Temat postu:
Pewnie robione są projekty lub inne kwestie formalno-papierkowe.
Arclight - 16-10-2011, 19:00
Temat postu:
Harvi napisał/a:
Cytat:
Kolejarze muszą zdążyć z remontem do grudniowej korekty rozkładu jazdy.

Mamy połowę października i przynajmniej na trasie Lublin - Łuków jakichś remontów nie widać. To samo pewnie lbn-waw. Wiadomo coś więcej nt tych remontów?


Na "siódemce" wymieniali podkłady na staroużyteczne (ale i tak w dużo lepszym stanie niż te wydłubane) - między Nałęczowem a Dęblinem.
Byle do modernizacji...
ibonek - 18-10-2011, 23:28
Temat postu:
Harvi, z tego co wiem to pod Parczewem most na Tyśmienicy (?) czy innej rzece wymieniają i przymiarki są do mostu na Bystrzycy w Lublinie. Do tego przebudowywany jest układ głowicy rozjazdowej na podg Lublin Północny wraz z zabudową nowych urządzeń. Obecnie są bambuły, mają być elektryczne. Także nowe perony i przejścia pod nimi budują się na Północnym.
BTW: na 68 w Niedrzwicy również przebudowują stację. Co dokładnie? nie wiem, ale jutro się dowiem. Tak więc jakieś drobne rzeczy się dzieją.
Harvi - 18-10-2011, 23:54
Temat postu:
Szczerze mówiąc mnie najbardziej interesuje linia Lublin/Dęblin - Łuków bo tutaj jeżdżę co tydzień. Bardzo zdziwiła mnie informacja, że chcą robić te 120km/h czy nawet 100, zważywszy na to, że remont jednego toru z Leopoldowa do Staw trwał ładnych kilka tygodni (sporo było z tym kłopotów i nerwów) a miało to miejsce bodajże w sierpniu.

Nie będę narzekał na to, że ma być lepiej i szybciej ale warto zwrócić uwagę na to, jak chaotycznie prowadzone są inwestycje i remonty infrastruktury kolejowej. Jeżeli założenie 120 km/h dęblin - łuków wejdzie w życie (oby!), to w przeciągu kilku tygodni na odcinku około 20km będą prowadzone wymiany szyn. Gdzie tu logika ja nie wiem.
Oby zdążyli z remontami do nowego grudniowego rozkładu, ale szczerze, niestety nie chce mi się w to wierzyć.

Swoją drogą, do tej pory nie mogę zrozumieć czemu pociąg relacji Łuków/Biała Podlaska/Terespol - Lublin stoi w Dęblinie kilkanaście minut. Zapewne jest to związane z komunikowaniem się pociągów KMki ale tutaj już traci się sporo czasu na trasie do Lublina. I bez remontu torów można by sporo urwać z czasu przejazdu.
tellchar - 19-10-2011, 06:29
Temat postu:
Harvi a nie chodzi o zmianę czoła? Kiedy ja jeźdizłem tą trasą to pociągi relacji Lublin - Łuków miały postój w Dęblinie rzędu 5 min. następnie jechał torem "północnym", czyli przez kilkaset metrów w kierunku na Warszawę a potem odbijał na Łuków.
W relacji Łuków - Lublin postój trwał 15 min., bo pociąg od Stawów jechał torem "południowym" wzdłuz ulicy Nadatki, przecinającym ul. Tysiąclecia, zatem do Dęblina wjeżdżał od strony południowo-wschodniej, "lubelskiej". Potem w Dęblinie następowała zmiana czoła.
Biorac pod uwagę ruch na tej linii zawsze zastanawiałem się, czy na odcinku Dęblin - Stawy nie można byłoby puszczać pociągu zawsze tym samym torem ("północnym"), wtedy nie byłoby tej zmiany czoła
Harvi - 19-10-2011, 12:34
Temat postu:
Do Łukowa prowadzą z Dęblina dwa tory [które "łączą się" w Stawach] - jeden tak jak mówisz na Warszawę (tym torem jedzie pociąg Lublin - Łuków) i nie ma zmiany czoła. Pociąg wjeżdża do Dęblina i stoi coś koło 10 minut.

Natomiast Łuków - Lubin -> tutaj jest zmiana czoła faktycznie Smile
lubelak195 - 19-10-2011, 12:38
Temat postu:
Też o tym myślałem- ale nawet przy zmianie czoła postój powinien być skrócony do tych 5 minut- to bez problemu wystarzyłoby, a i jeszcze postój w Lublinie- on tż powinien trwać nie dłużej niż 5 minut- wiem, że dłóższy postój jest zrobiony z myślą o opóźnieniach, ale one i tak rzadko sie zdarzają. A co do remontu na północnym dodam, że obecnie wszystkie pociągi przejeżdżają torem przy peronie nr2- jest to tor właściwy dla kierunku do Lublina. Przy p.odg. jeden tor jest już zrobiony, a przy drugim trwają prace. Peron 2 jest już wstępnie zrobiony- krawędzie peronowe i na mniej więcej połowie kostka brukowa; peron 3 cały rozkopany- ale już cóś zaczęte. Z tego co mi sie zdaje to przed wyborami pracowali tam dużo szybciej, ale może to moje subiektywne odczucie.
thassos - 19-10-2011, 13:00
Temat postu:
a może wrócimy do tematu.... do warszawy koleją szybciej.....
Sebcio - 20-10-2011, 20:16
Temat postu:
Realizacja projektów z lubelskiego RPO

Postępuje realizacja 6 projektów kolejowych, które są dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 – 2013. W ramach trzech zadań wykonywane są już roboty budowlane, w innych przypadkach wykonawcy wkraczają na teren budowy lub prowadzą prace projektowe. Do wyłonienia pozostał podmiot, który wybuduje tor dojazdowy do lotniska w Świdniku.

Za realizacje wszystkich zadań jest odpowiedzialne PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji – Oddział w Lublinie.
- Obecny stan zaawansowania projektów to etap opracowywania dokumentacji projektowych oraz realizacja robót budowlanych. Zgodnie z przyjętymi harmonogramami zakończenie rzeczowe wszystkich projektów planowane jest do końca I kw. 2013 roku – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Małgorzata Kwiatkowska, rzeczniczka PKP PLK S.A. CRI Oddział w Lublinie.

Projekt, którego realizacja jest najbardziej zaawansowana, to „Modernizacja części infrastruktury technicznej linii kolejowej Nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk w obrębie przystanku osobowego Lublin Północny oraz stacji Świdnik dla sprawnego skomunikowania aglomeracji”. Obecnie trwają roboty budowlane wymienionych stacji. Modernizowane są układy torowe oraz budowle służące podróżnym na przystankach osobowych. Inwestycję realizuje Trakcją Tiltra S.A. w formule „projektuj i buduj”. Wartość projektu wynosi 18 185 000,00 zł, w tym w 2011r. – 17 460 000,00 zł. Prace budowlane potrwają do 30 maja 2012 r.

Jak podkreśla Małgorzata Kwiatkowska wykonanie inwestycji pozwoli utrzymać parametry techniczne linii nr 7, tzn. umożliwi jazdę pociągom z prędkością 100 km/h w obrębie post odg. Lublin Północny oraz w stacji Świdnik. Zyskają także podróżni, bo modernizacją objęto dwa przystanki osobowe. Przystanek Lublin Północny zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, zlikwidowano także niewykorzystywaną od lat infrastrukturę. Z peronu nr 2 stacji Świdnik Miasto po uruchomieniu pociągów do Portu Lotniczego, będzie można wsiadać z jego obu krawędzi.

Obecnie trwają prace projektowe przy czterech kolejnych zadaniach, również realizowanych w formule „projektuj i buduj”. Na teren budowy wkroczył jeden z wykonawców zadania „Modernizacja linii kolejowej Nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Lubartów - Lublin Północny”. Kontrakt o wartości 40 382 000,00 zł zrealizują trzy podmioty APPIA Tomasz Kazalski Piaseczno (branża liniowa), KZA Lublin (urządzenia srk) i SKANSKA S.A. Warszawa (obiekty inżynieryjne). Ostatni z wymienionych podmiotów przyjął od Zamawiającego teren budowy w miesiącu wrześniu i przystąpił do realizacji zakresu rzeczowego obejmującego modernizację obiektów inżynieryjnych, na które Zamawiający posiadał opracowane dokumentacje projektowe. Pozostałe firmy przystąpią do robót budowlanych na przełomie miesiąca października i listopada bieżącego roku. Realizacja prac ma potrwać do końca pierwszego kwartału 2013r.

Głównym celem inwestycji jest przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku linii nr 30 od Lubartowa do Lublina Północnego. Po wykonaniu pełnego zakresu rzeczowego pociągi osobowe będą mogły poruszać się z prędkością 120 km/h (towarowe =80km/h, ponadto dopuszczalny nacisk na oś wyniesie 221 kN). Po zabudowie urządzeń sygnalizacyjnych i zabezpieczających na przejazdach kolejowo- drogowych poprawi się bezpieczeństwo przewozów oraz ruchu kołowego. Poprzez budowę lub zmianę lokalizacji przystanków poprawi dostęp do komunikacji kolejowej.

Na teren realizacji części prac wkroczyła również firma ATE ze Zbąszynia, która odpowiedzialna jest za realizacje zadania „Modernizacja przejazdów kolejowych w celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi na terenie województwa lubelskiego w zakresie urządzeń zabezpieczenia przejazdów”.

- Aktualnie opracowywana jest dokumentacja projektowa oraz dokonywane są odbiory przez Zamawiającego. Dnia 21 września br.. przekazano teren budowy dla wykonawcy na realizację robót budowlanych w lokalizacjach czterech przejazdów na odcinku linii od Lublina do Dorohuska oraz w obrębie stacji Krasnystaw. Zakres robót budowlanych zgodnie z przyjętymi harmonogramami zostanie zakończony do końca 2012 r. - mówi rzeczniczka CRI Oddział w Lublinie.

W ramach kontraktu o wartości 28 638 000 zł zakłada się modernizację 24 przejazdów kolejowo- drogowych w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
- Jednym z głównych celów realizacji projektu jest odwołanie ograniczeń prędkości ruchu pociągów na 10 przejazdach, co wpłynie na skrócenie czasu jazdy pociągów na liniach kolejowych, na których zlokalizowane są modernizowane przejazdy. Na 9 kolejnych podobnych skrzyżowaniach w poziomie szyn nie zostaną wprowadzone ograniczenia prędkości ruchu pociągów, na których w wyniku zwiększającego się natężenia ruchu drogowego, iloczyn ruchu zbliża się do wartości granicznych – dodaje Małgorzata Kwiatkowska.
Efektem realizacji projektu na 19 przejazdach kolejowych będzie zabudowa nowego typu nawierzchni drogowej w ich obrębie.

Blisko rozpoczęcia robót budowlanych jest także w ramach zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin”. Zakłada się, że na teren budowy wykonawca (PRK EXPOL S.A. w Lubinie) wkroczy już na przełomie miesiąca października i listopada br.

- Celem projektu jest poprawa stanu technicznego zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Kunickiego w Lublinie oraz usprawnienie obsługi pasażerów przemieszczających się w obrębie przejścia tunelowego i peronów stacji Lublin. Przedłużenie tunelu w kierunku ulicy Kunickiego umożliwi lepszy dostęp do usług kolejowych dla społeczności miasta Lublina oraz okolicznych miejscowości – mówi rzeczniczka lubelskiego oddziału PLK CRI.

Jak podkreśla Małgorzata Kwiatkowska ważnym aspektem realizowanego zadania jest poprawa przepustowości drogi pod wiaduktem oraz budowa dwóch tuneli dla pieszych pod torami. Wartość projektu jest równa 24 328 550,00 zł, w tym w 2011r. – 9 150 000,00 zł.

Na kolejny plac budowy, jakim jest odcinek szerokotorowej linii Nr 63 Dorohusk – Wólka Okopska, nie wkroczyli jeszcze wykonawcy. Projekt o wartości 29 633 400 zł „Modernizacja linii Nr 63 Dorohusk – Zawadówka Naftobaza (SZ) na odcinku Granica Państwa Dorohusk – Wólka Okopska w km 0,100 – 4,000” realizują EUROVIA Polska S.A. (prace liniowe) oraz KZA Lublin (urządzenia srk). Inwestycja jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej. Przekazanie terenu budowy dla robót nawierzchniowych nastąpi na początku miesiąca listopada br. Roboty budowlane mają zakończyć się najpóźniej do końca trzeciego kwartału 2012 r.

Wykonywane zadanie ma na celu poprawę obsługi towarowego ruchu przygranicznego. Ma ona zostać osiągnięta poprzez przywrócenie prędkości rozkładowej 60 km/h dla ruchu towarowego, która ze względów technicznych została ograniczona 30 km/h. Zmodernizowana zostanie także stacja graniczna, m.in. poprzez modernizację głowic rozjazdowych wschodniej i zachodniej. W wyniku wykonanych prac podniesiony będzie dopuszczalny nacisk na oś do 230 kN. Mimo wymiany nawierzchni jednotorowego szlaku przez czas trwania inwestycji ma być prowadzony ruch. Zamknięcia torowe przewiduje się nie na dłużej niż 48 godzin. Wynika to z potrzeb obsługiwanych terminali przeładunkowych.

Zadaniem realizowanym w innej formule niż poprzednie to „Budowa toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin SA. w Świdniku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. W tym przypadku osobno opracowywana jest dokumentacja projektowa, którą zgodnie z umową zawartą opracowuje Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. Prace te mają zakończyć się z końcem tego roku. Wyłoniono także wykonawcę urządzeń srk – podobnie jak w innych projektach jest nim KZA Lublin, który przed wykonaniem robót budowlanych musi przygotować odpowiednią dokumentacje projektową.

- Wykonawca robót budowlanych w zakresie robót liniowych oraz pozostałych branż zostanie wyłoniony w ramach odrębnego przetargu, którego ogłoszenie planowane jest do końca m – ca października 2011 r. po zatwierdzeniu projektu podziału nieruchomości. Wykup gruntu niezbędnego pod inwestycje planowany jest w I kw. roku 2012, natomiast rozpoczęcie robót budowlanych po zawarciu z Instytucją Zarządzającą umowy o dofinansowanie projektu – mówi rozmówczyni „Rynku Kolejowego”.

Zadanie o wartości 14 751 000,00 zł będzie polegało na budowie toru dojazdowego do Portu Lotniczego Lublin S.A. Skomunikowanie kolejowe z Portem Lotniczym od samego początku jego funkcjonowania będzie jednym z nielicznych, które odnotowano dotychczas na terenie Polski. Zaletą tego rozwiązania ma być krótszy dojazd niż innymi środkami transportu ze stolicy regionu. Na początku planowane jest wyłącznie prowadzenie ruchu pasażerskiego, z czasem jednak (po wybudowaniu terminala Cargo) również prowadzenie pociągów towarowych. Zakończenie realizacji inwestycji w terenie planowane jest na 30 września 2012 roku.

Źródło: Rynek Kolejowy: http://www.rynek-kolejowy.pl/28092/Realizacja_projektow_z_lubelskiego_RPO.htm

[ Dodano: 2011-10-20, 9:19 pm ]
Lublin – Warszawa: Jest szansa na modernizację

Jak zaznacza "Gazeta Wyborcza", w najbliższą środę Komisja Europejska ma opublikować projekt rozporządzenia, który wskaże priorytety dla finansowania infrastruktury na lata 2014-2020. KE da pieniądze m. in. na połączenia transgraniczne. Czy jest to szansa na modernizację linii kolejowej z Warszawy przez Lublin do Dorohuska?
Unia Europejska na lata 2014-2020 zamierza rozdysponować 31,7 mld euro na infrastrukturę transportową. Do polskich inwestycji infrastrukturalnych KE może dołożyć nawet do 75 proc. wartości projektów.

Linia kolejowa E7 już od lat czeka na remont. Ostatnie zapowiedzi zakładają jej modernizację w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE, czyli na lata 2014-2020. Jeżeli wszystkie formalności zostaną załatwione do 2014 roku, to już rok później będą mogły ruszyć prace. Modernizacja zajęłaby 4 lata. Ale żeby zmodernizować trasę, rząd musi przekonać Komisję Europejską, że linia E7 jest strategicznym korytarzem transportowym. Z racji, że linia prowadzi do granicy polsko-ukraińskiej, projekt mógłby być wpisany w modernizacje linii transgranicznych. To samo trzeba będzie wykazać przy staraniu się o dofinansowanie modernizacji linii z Wrocławia do Drezna. Jednak w przypadku linii E7 Unia Europejska może zająć stanowisko, że to połączenie nie mieści się w normach przyjmowanych w ramach „Connecting Europe Facility”, stworzonego na czas kolejnej perspektywy unijnej.

Źródło: Rynek Kolejowy: http://www.rynek-kolejowy.pl/27997/Lublin_%2B_Warszawa_Jest_szansa_na_modernizacje.htm
endrju - 06-12-2011, 22:38
Temat postu:
Jak z tym remontem, dzieje się coś? Nowy rozkład jazdy wchodzi lada dzień, a efektów pozytywnych nie widać. Jedzie się tak samo długo jak ostatnio. Na Wschodnią zajedziemy w około 2:20, zamiast obiecywanych 2:00. Czyli co? Kolejny blef?
pawelu - 12-12-2011, 10:48
Temat postu:
Przyłączam się do pytania o konkrety. Kiedy w końcu zajedziemy z Lublina do Warszawy w czasie około 2 godzin a nawet mniej? Biorąc pod uwagę odległość 175 km to nie są chyba aż tak duże wymagania w XXI wieku. Choćby most między Dęblinem a Zarzeką w dalszym ciągu pociągi zwalniają. Od tego rozkładu jazdy żadnego skrócenia czasu jazdy nie widać. Jedyna zmiana, to że wszystkie pociągi TLK i IR są kierowane od Pilawy 13 do Mińska i dalej na E20. Podobnie w stronę Lublina żadne z TLK nie kursuje przez Otwock.
endrju - 02-01-2012, 21:24
Temat postu:
Na RK pojawiły się w komentarzach zapewnienia że remonty zbliżają się ku końcowi i od marcowej korekty podróż z Wawy do Lublina ma się znacząco skrócić. Na razie są informacje tylko nieoficjalne.

Pojawiła się też propozycja, dosyć ... dziwna. Żeby wydłużyć... EIC Panorama do Lublina. Może przytoczę oryginalne komentarze:
@ tomasz A co byś powiedział jakby przedłużono EIC Panoramę do Lublina? Wtedy na 100 procent jechałaby na EP 09 i miała postój tylko w Puławach Miasto. Czas w takim wypadku wyniósłby przy odpowiednim wytrasowaniu 1,45 h -1,50 h.
-------------
Wtrącę się odnośnie EIC Panorama. Po pierwsze - nie na 100% EP09 bo zawsze mogą na wschodniej zmieniać loki w EIC, wiele razy tak robią, ale fakt myślę że tutaj na EP09 lub chociaż na EP08 można liczyć. Pomysł wbrew pozorom nie całkiem taki zły jakby się wydawało.

Po pierwsze, pociąg EIC Panorama (zakładając Lublin-Wwa Centralna 2h) odjeżdżałby z Lublina ok 6:55. Teraz podróżni bardzo się skarżą na to, że nie ma o tej godzinie dogodnego połączenia z Warszawą. Byłoby to idealne uzupełnienie tej luki.

Po drugie, część trasy -> Lublin-Poznań pokrywa się z jeżdżącym swego czasu IC Bystrzyca, który cieszył się chwilami dość sporym zainteresowaniem.

Ale to oczywiście nie ma sensu, bez wprowadzenia taryfy specjalnej. Prawie nikt z Lublina nie wybierze EIC w normalnej taryfie jeśli chodzi o podróż do Warszawy. Tylko i wyłącznie specjalna taryfa jak zrobiono na odc. Bydgoszcz-Gdynia. O ile tam dali 33 zł, ale Bydgoszcz była i tak na trasie do Gdyni więc IC praktycznie żadnych kosztów nie poniosło, to tutaj przy kosztach przedłużenia EIC myślę, że 43-53 zł w Last Minute byłoby akceptowane przez mieszkańców a w połączeniu ze znakomitym standardem na pewno byłoby wybierane również przez tą część Lubliniaków, którzy do Warszawy dojeżdżają samochodem.


Co myślicie na ten temat?
PiotrG - 02-01-2012, 22:37
Temat postu:
Moim zdaniem reaktywacja IC Bystrzycy ma sens. Obecnie brakuje porannego połączenia do Warszawy. Pierwsze o 5:15 bądź o 5:48 do Warszawy Gdańskiej następny dopiero o 8:22. Jest jeszcze interREGIO, ale on poza wakacjami nie kursuje codziennie. Czas przejazdu pociągów TLK z Lublina do Warszawy jest sztucznie wydłużony. Za każdym razem jadąc Gałczyńskim jestem na Wschodnim jakieś 5-7 minut przed czasem. Podobnie jest z innymi pociągami. Po drodze pociąg jeszcze staje w Grzebowilku czy Stojadłach. Warto również wspomnieć, że pociąg dojeżdża wcześniej przy V max 120 km/h. Jeśli PKP InterCity podstawiłoby lokomotywy serii EP09 bądź EP08 to czas podróży jeszcze bardziej by się skrócił. Przy podróży w granicach 2 godzin w wysokim standardzie i przy atrakcyjnych ofertach taki pociąg raczej miał by rację bytu. Jednak czy PKP InterCity samo wpadnie na taki pomysł. Nie sądzę. Mam nadzieję, że jeśli taki pociąg byłby uruchamiany to nie był by to niewypał jak EIC Lech w Zielonej Górze.
Pozdrawiam
sebg85 - 06-01-2012, 14:53
Temat postu:
Jeśli chodzi o TLK-i do Wawy w ciągu dnia to nie jest najgorzej, co 2 godziny coś można złapać. Sytuacja jest trudniejsz w godzinach wieczornych. Ostatni pośpieszny wyjeżdża o 19.20. Nieco przed 22 jest na centralnym, co nijak się ma do przesiadki na nocny do Szczecina (prawie godzina oczekiwania). Lublin został całkowicie odcięty od pociągów nocnych. Jeszcze dwa lata temu codziennie kursował nocny do w relacji Lublin-Szczecin z wagonami sypialnymi i kuszetkami. To było dobre rozwiązanie do dalekich tras, np. do Poznania. Podobnie w stronę przeciwną. Dojechanie na centralny (z Poznania) około 22 skazuje na oczekiwanie około 7 godzin w nocy na poranny pociąg (busy też nie kursują, sam to przeżyłem). Powinnismy powalczyć także o takie połączenia
kolbak - 06-01-2012, 22:54
Temat postu:
2 godziny do Wschodniej można osiągnąć (po zlikwidowaniu ograniczeń do 100 km/h na Lublin-Dęblin) bez dopinania EP08 czy EP09 bo dużo więcej można zarobić tnąc czasy przejazdu niż zyskać na tym 30-kilometrowym odcinku na 160 km/h. Problemem są też osobówki na E20. Co z tego, że do Stojadły dojedzie z Pilawy 7-8 minut wcześniej, skoro musi puścić osobówkę która w planie jedzie przed nim i wlec się potem odstęp w odstęp za nią.
Druga sprawa to faktycznie brak pociągu ok. 6:30-7:30. Zawsze coś o tej porze było. Ale widać woleli zrobić dwie lubelskie 'przylepki' do pociągów do Gdyni i Szczecina w odstępie kwadransa.Gdynię w dobie tej rozpierduchy mogli sobie odpuścić i zamiast tego dać wcześniejszy skład do Warszawy np. 7:15 (najwyżej potem by po godzinie przechodził na Wschodniej na ten pociąg do Gdyni, a z Lublina by sobie ludzie dojechali na przesiadkę Gałczyńskim).
Problem ostatniego pociągu z Warszawy jest rokrocznie poruszany. Gdy był Kiev Express jadący w okolicach 21:40-22:00 nie było problemu z doczepieniem do niego dwóch wagonów 2 kl. (w sam raz do potrzeb), bo ten pociąg i tak był wytrasowany. Trasowanie nowego codziennego połączenia dla 50-60 osób, a obstawiam, że takie mogłyby być realne potoki (przede wszystkim przesiadkowe), jest niekoniecznie efektywne ekonomicznie. Prędzej widziałbym np. dołączenie 2 wagonów relacji Poznań - Lublin do Kasztana (20:36 - 00:27 Wschodnia - 02:36).
ibonek - 31-01-2012, 20:30
Temat postu:
Cytat:
Z 350 poprawek zgłoszonych głównie przez opozycję w piątek przeszło tylko sześć – zaproponowanych przez PO. Pozostałe, w tym te dotyczące naszego województwa, przepadły.
Taki los spotkał m.in. poprawkę zgłoszoną przez lubelską posłankę Elżbietę Kruk z PiS. Chodziło o zapisanie 50 mln zł na dokumentację techniczną modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa–Lublin–Dorohusk. Przeciw była rządząca koalicja PO i PSL, w tym wszyscy posłowie Platformy z naszego województwa.


Źródło: Dziennik Wschodni..
O szybkiej podróży do Warszawy i dalej w Polskę możemy zapomnieć. Nawet (p)osłowie z własnego podwórka są bardziej związani z partiami niż z wyborcami. Marginalizacja regionu trwa w najlepsze.
Szacunek dla posłów z Podkarpackiego. Przynajmniej wiedzą dzięki komu są w Sejmie.
Mamy za...tych promotorów. Normalnie brak słów.
kamiloroń - 12-02-2012, 18:24
Temat postu:
Właśnie-podziękujmy tym skurczysynom z PO-PSL Twisted Evil
Sebcio - 13-02-2012, 15:24
Temat postu:
Ja w tym nie widzę nic nadzwyczajnego. Taka sytuacja ma miejsce nie pierwszy raz...
endrju - 14-04-2012, 18:57
Temat postu:
Końca rewitalizacji chyba nie widać ;] Ale to chyba dobrze, wiecej trasy będzie wyremontowane. Ale czy w ogole kiedyś te czasy przejazdu zostaną skrócone? Ciągle jedziemy około 2:30. Natomiast mam pytanie o linię otwocką. Pociągi TLK nie jeżdzą tam z powodu stanu torów i przepustowości czy jednak jakieś prace remontowe są tam prowadzone?
przewoz - 14-04-2012, 19:22
Temat postu:
Poza drobnymi naprawami (Falenica, Otwock, przejazd w Miedzylesiu) nic się na otwockiej nie dzieje, tak jak się nie miało dziać. TLK jadą dookoła głównie przez małą przepustowość.
kamiloroń - 21-04-2012, 16:19
Temat postu:
Dokładniej ta mała przepustowość związana jest z jednotorem na odc Otwock-Pilawa. Sad
krzysiek1k1 - 28-04-2014, 10:32
Temat postu: Modernizacja linii Warszawa - Lublin
Witam. Na forum nie znalazłem wątku o przyszłej modernizacji linii kolejowej nr 7, Warszawa-Lublin. Kto coś wie o projektach, o zmianach przystanków, przejazdów itd. niech tu piszę.
set8 - 28-04-2014, 14:01
Temat postu:
Odcinek Lublin-Otwock ma być zmodernizowany do prędkości 160km/h.
sympatyk - 01-06-2017, 07:30
Temat postu:
CZT: jest plan modernizacji linii Warszawa-Lublin.

Modernizacja linii nr 7 Warszawa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Lublin została wpisana do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Gotowe jest już studium wykonalności inwestycji. – W cywilizowanych krajach to najlepszy moment dla rozpoczęcia konsultacji społecznych, ale nic takiego się nie dzieje – twierdzi Centrum Zrównoważonego Transportu.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/25356/CZT-jest-plan-modernizacji-linii-Warszawa-Lublin.html

---

Jaka będzie linia Warszawa - Lublin po modernizacji?

Jako pierwsi publikujemy szczegółowe plany modernizacji linii kolejowej Warszawa - Lublin. Modernizacja linii nr 7 Warszawa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Lublin jest wpisana do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Gotowe jest już studium wykonalności inwestycji. Choć w cywilizowanych krajach to najlepszy moment dla rozpoczęcia konsultacji społecznych nic takiego się nie dzieje. Dlatego poprosiliśmy PKP PLK o przekazanie nam materiału.

Więcej:
http://transportpodkontrola.pl/9-nieprzypisany/392-jaka-bedzie-linia-warszawa-lublin-po-modernizacji

---

Wielka inwestycja PKP PLK. Mieszkańcy Lublina szybciej dojadą do Warszawy. Ale najpierw będą utrudnienia.

Podróż pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać zaledwie 90 minut. Umożliwi to modernizacja łączącej te miasta trasy kolejowej numer 7. Podpisano umowy o łącznej wartości prawie 1,7 mld zł. Prace ruszą już w czerwcu.

Więcej:
http://next.gazeta.pl/next/7,151003,21883741,wielka-inwestycja-pkp-plk-mieszkancy-lublina-szybciej-dojada.html
ciapaty - 02-10-2018, 11:41
Temat postu: Wykonawca zerwał kontrakt na modernizację linii nr 7
Włoska firma Astaldi oficjalnie potwierdza, że zerwała umowę na przebudowę linii kolejowej między Lublinem a Dęblinem. Tłumaczy, że to przez drożejące materiały i robociznę oraz problemy z dostępnością tłucznia. Jej podwykonawcy nie mogą się doprosić zapłaty, grożą blokadą dróg krajowych.

Dziennik Wschodni
Victoria - 04-10-2018, 10:30
Temat postu:
Kłopoty Astaldi to dopiero początek. Czekają nas kilkuletnie opóźnienia remontów torów.

Po zejściu włoskiej firmy Astaldi z fragmentów dwóch ważnych magistral kolejowych Warszawa – Lublin i Poznań – Wrocław pojawiają się obawy o to, co dalej z tymi inwestycjami. Podróżnym kłopoty sprawi zwłaszcza rozgrzebanie na długie lata linii ze stolicy do Lublina.

Więcej:
http://forsal.pl/transport/drogi/artykuly/1287458,klopoty-astaldi-to-dopiero-poczatek-czekaja-nas-kilkuletnie-opoznienia-remontow-torow.html

---

PKP wypłaci pieniądze podwykonawcom Astaldi. Na początek 15 mln zł.

W czwartek PKP PLK rozpocznie pierwszy wypłaty zaległości dla podwykonawców pracujących dla Astaldi na kontrakcie kolejowym Warszawa – Lublin. Na początek polski przewoźnik zwróci 15 mln zł.

Więcej:
https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pkp-wyplaci-pieniadze-podwykonawcom-astaldi,92,0,2417756.html
thassos - 07-10-2018, 21:12
Temat postu:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-plk-oficjalnie-odstepuja-od-umowy-z-astaldi-z-winy-wykonawcy-88943.html

Linia kolejowa z Lublina do Dęblina nie zostanie otwarta razem z nowym rozkładem jazdy w grudniu. Zerwano umowę z włoską firmą, która miała ten kontrakt. Na dzień dzisiejszy jest opóźnień na pół roku. Po zerwaniu umów, pewnie dużo więcej. Ciekawe KIEDY linia zacznie działać. Proponuję, by w tym wątku pisać wszystkie wiadomości o postępach i wizjach otwarcia linii. A także o problemach. Nie ma czego kryć. Trzeba o tym otwarcie mówić, a nie chować głowy w piasek!

https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-polskie-linie-kolejowe-odstepuja-od-kontraktow-z-astaldi-z-w,nId,2641106
Beatrycze - 08-10-2018, 16:49
Temat postu:
Kolejni podwykonawcy Astaldi otrzymali zapłatę.

PKP Polskie Linie Kolejowe wypłaciły dziś, 8 października, kolejne ok. 5 mln zł należności dla trzech kolejnych podwykonawców firmy Astaldi S.p.A na linii Dęblin – Lublin.

PLK nie pozostawiły bez wsparcia podwykonawców Astaldi S.p.A, którzy nie otrzymali należności za wykonaną pracę. Spółka podjęła nadzwyczajne działania względem regulowania należności dla podwykonawców. Określono najszybszy i zgodny z prawem sposób procedowania dokumentów, który pozwoli podwykonawcom uzyskać należności wynikające ze zobowiązań Astaldi.

Więcej:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/32698/kolejni-podwykonawcy-astaldi-otrzymali-zaplate.html
Victoria - 15-10-2018, 17:00
Temat postu:
PKP PLK znalazły wykonawców na miejsce Astaldi.

W przyszłym tygodniu planowane jest wznowienie prac na liniach kolejowych Lublin - Warszawa i Wrocław - Poznań - oznajmił rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. Wykonawcami robót mają być spółki zależne od PKP PLK.

Więcej:
https://www.wnp.pl/transport-kolejowy/pkp-plk-znalazly-wykonawcow-na-miejsce-astaldi,332446_1_0_0.html
pawelu - 17-10-2018, 09:07
Temat postu:
To kolejnych kilka lat z głowy bo w PLK każdy ma czas, nikomu się nie śpieszy. A z Poznania do Wrocławia dalej około 2,5 h będzie jechać pociąg pośpieszny raptem 164 km. A na linii lubelskiej dalej PKP IC będzie tracić pasażerów.
Victoria - 18-10-2018, 17:57
Temat postu:
Podwykonawcy Astaldi zablokowali DK17.

Podwykonawcy, którzy prowadzili prace przy inwestycjach kolejowych na linii Lublin-Dęblin i nie otrzymali zapłaty, zablokowali w czwartek w proteście drogę krajową nr 17 (Lublin - Warszawa) w miejscowości Żyrzyn.

Więcej:
http://inforail.pl/podwykonawcy-astaldi-zablokowali-dk17_more_109284.html
Victoria - 20-10-2018, 22:39
Temat postu:
Rok opóźnień na remontowanej trasie Lublin – Warszawa.

Opóźnienie na trasie kolejowej Warszawa - Lublin, której remont realizowała spółka Astaldi sięga roku, ale nie powinno się już zwiększać. Wartość roszczeń wobec podwykonawców szacowana jest na 115 mln zł - poinformował w piątek dziennikarzy wiceprezes PKP PLK Arnold Bresch.

Więcej:
http://inforail.pl/rok-opoznien-na-remontowanej-trasie-lublin-warszawa_more_109315.html
Victoria - 12-11-2018, 21:11
Temat postu:
PORZUCONA MODERNIZACJA

Włoski koncern Astaldi zerwał kontrakt na przebudowę magistrali Warszawa – Lublin. Zostali podwykonawcy bez pieniędzy, opóźnienie w realizacji prac sięgające roku oraz nieprzejezdna linia. Branża budowlana ostrzega, że w ślady włoskiej firmy mogą pójść kolejni wykonawcy.

Czytaj więcej w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs98.pdf
Beatrycze - 16-11-2018, 14:37
Temat postu:
Prace między Dęblinem a Lublinem ruszą po inwentaryzacji.

Kontynuacja prac na lubelskim odcinku trasy łączącej Lublin z Warszawą nastąpi po inwentaryzacji przerwanych robót. Cześć z nich wykonają spółki zależne, na inne zostanie ogłoszony osobny przetarg. Jak wynika ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury, później niż informowano przed kilkoma miesiącami zostanie przywrócony ruch kolejowy między Pilawą a Dęblinem.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lubelskie-prace-miedzy-deblinem-a-lublinem-rusza-po-inwentaryzacji-89469.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group