INFO KOLEJ - forum kolejowe

Infrastruktura - Dawne semafory kształtowe

Bodzio1987 - 13-11-2014, 23:04
Temat postu: Dawne semafory kształtowe
Witam,
Mam takie pytanie, odnośnie pewnej budowli znajdującej się obok torów kolejowych w mojej okolicy. W załączniku dodaję zdjęcie. Przypomina to jakby fundament pod semafor lub jakąś tarczę, jednak jest to oddalone o około 3 km od najbliżej stacji. Czy może się jakiś znawca tematu wypowiedzieć? Dodam że ten fundament znajduje się przy dawnej węglówce Bydgoszczy-Kościerzyna-Gdynia.
Tomek_poz - 14-11-2014, 20:01
Temat postu:
To mi nie wygląda na fundament semafora, raczej na jakiś obiekt militarny. Poszukam coś na starych mapach...
...w tym miejscu jest granica pomiędzy gminą Koscierzyna i Stężyca...
...granica pomiędzy działką 97 i 151/1...
...ale według mnie to pozostałość po starym słupie kilometrażowym.
Bodzio1987 - 14-11-2014, 21:56
Temat postu:
No właśnie tyle że takich budowli jest na tej trasie kilka w okolicy, tutaj dodałem ten w najlepszym stanie. Pomiędzy Kościerzyną a Podlesiem też znajduje się takie coś (135 km węglówki), kolejne pomiędzy Podlesiem a Olpuchem Wdzydze, tyle że tamte są już mocno zniszczone.
Co do konstrukcji tego fundamentu, to w tych narożnikach wystają pozostałości po metalowych śrubach, więc coś musiało kiedyś na tym stać. Jedyne co mi przychodzi do głowy to semafor.
Tomek_poz - 15-11-2014, 11:47
Temat postu:
A te inne pozostałości też są tak blisko współczesnych słupków kilometrowych?
blakop - 15-11-2014, 12:04
Temat postu:
No ale po co taki postument pod słupek kilometrażowy? No bez przesady - jak taki słup (maszt?) miałby niby wyglądać? Confused

Próbowałeś na jakichś forach eksploracyjnych zadać to pytanie?
Bodzio1987 - 15-11-2014, 23:14
Temat postu:
Hmm.. jeden napewno jest blisko słupka kilometrowego, pozostałe szczerze mówiąc nie wiem. Przypomniało mi się że przed wjazdem do Podlesia też jest taki fundament. A na fora eksploracyjne narazie nie pisałem, jakoś tak odrazu skojarzyło mi się to z jakąś typową infrastrukturą kolejową więc najpierw uderzyłem tutaj. Smile
amadeoen57. - 16-11-2014, 12:34
Temat postu:
Może to fundament pod słup energetyczny?
Tomek_poz - 16-11-2014, 13:08
Temat postu:
Może bramka z semaforem albo tarczą? Chociaż chyba nie - przy linii jednotorowej to by nie miało sensu.
Anonymous - 17-11-2014, 00:44
Temat postu:
Nikt nie wpadł na pomysł, iż jest to dawna podstawa tarczy ostrzegawczej? ... Pierwsze zdjęcie robione jest w stronę Skorzewa? Tak?
wodkangazico - 17-11-2014, 07:56
Temat postu:
Wpadł, nie wpadł.
Linia na 250 nie była budowana - jakby deczko za daleczko.
Jak już się rozdrabniamy - mam dwie hipotezki:
- jak napisał kolega wcześniej: podstawy słupów linii energetycznej albo... Trakcyjnych - jakieś przedwojenne przygotowania do elektryfikacji,
- faktycznie Panie Romanie - podstawa tarczy, ale nie przed Skorzewem.
Może bliżej był jakiś posterunek odstępowy? Być może także pełnił rolę osłonną tj. był wyposażony w zwrotnicę i żeberko, służące do ochrony przed skutkami zbiegnięcia wagonów manewrowanych w Koscierzynie?
Na tę ewentualność wskazywałaby druga podstawa, ok. 450 - 500 metrów dalej na północ, również widoczna (choć niewyraźniej) na zdjęciu lotniczym, na [url]geoportal.gov.pl[/url] oraz jakby ślad po rozjeździe, jeszcze kawałek dalej na północ, na łuku, tuż przed wjazdem na wiadukt. Dziwne jest usytuowanie drogi wiodącej na ten wiadukt - tak, jakby między rampą podjazdu i torem coś się miało zmieścić.
Tor żeberkowy?
Trzeba by sprawdzić profil linii.
Bodzio1987 - 17-11-2014, 14:14
Temat postu:
Ten fundament który widzimy na zdjęciu to jest mniej więcej połowa drogi pomiędzy Kościerzyną a Skorzewem. Od dawna myślałem że jest to podstawa pod tarczę ostrzegawczą, no ale jakoś za daleko od stacji. Ta linia była budowana przed wojną i miała być bardzo nowoczesna jak na tamte czasy, może były plany montażu tam jakichś urządzeń które ostatecznie nie doszły do skutku, a pozostały tylko te "zagadki".
Tomek_poz - 17-11-2014, 18:58
Temat postu:
Na Geoportalu widać też coś w rodzaju "równi stacyjnej" dokładnie po drugiej stronie toru od interesującego nas obiektu. Na żadnej starej mapie nic nie ma. Tylko ta równia, widoczna nawet na przedwojennej mapie WIG.

Za to googlemaps pokazuje, że w tym miejscu zaczyna się odcinek dwutorowy Śmiech

Jeszcze pytanko - czy pod najbliższymi wiaduktami drogowymi jest miesce pod dwa tory?
Bodzio1987 - 17-11-2014, 22:26
Temat postu:
Hmm.. co do tych wiaduktów, to pomiędzy Kościerzyną a Skorzewem jest ich kilka i pod większością nie dałoby rady ułożyć dwóch torów. Dodaję jeszcze dwa zdjęcia - niestety kiepskiej jakości. To jest widok w kierunku Gdyni, ten fundament znajduje się po prawej stronie toru w połowie długości tej prostej (drugie zdjęcie). Poza tym ta linia też często biegnie w głębokich wąwozach (pierwsze zdjęcie) i widać że przygotowywane były na jeden tor.
blakop - 29-11-2014, 12:20
Temat postu:
Ale traf!
Znalazłem w necie identyczny postument koło nieistniejącej dziś linii Płytnica - Węgierce (koło ruin słynnego mostu nad Gwdą). Obiekt jest na wschód od mostu - nie wiem jak daleko, ale jest taki sam fundament. Bez mierzenia założę się w ciemno, że ma identyczne rozmiary:

http://prusy.info/Forum/Jastrowie/Plietnitz-fundament.jpg
Bodzio1987 - 30-11-2014, 00:23
Temat postu:
A czy możesz podać link do strony na której znalazłeś foto tego fundamentu?
wodkangazico - 30-11-2014, 03:35
Temat postu:
Otwierasz podany link w osobnej karcie przeglądarki i po kawałku usuwasz z jego tytułu końcówkę, do znaku slash, czyli /. Potem dajesz Enter i patrzysz, co się pokaże.
Jak się nic nie pokaże, robisz Backspace do strony "wyjściowej" i znów usuwasz - tym razem do następnego w kolejności /.
Itd.

Tutaj strona jest chyba w budwie - jedyne. co funkcjonuje, to:
http://prusy.info/Forum/Jastrowie/
Bodzio1987 - 09-12-2014, 23:50
Temat postu:
Znalazłem kolejne zdjęcie takiego fundamentu, przed wjazdem do Kościerzyny od strony Podlesia. A tak z ciekawości co oznacza ta tarcza ostrzegawcza ustawiona przy samym semaforze wjazdowym? To jest tarcza nie ruchoma.
blakop - 10-12-2014, 05:58
Temat postu:
Ja myślę, że ona jednak jest ruchoma Smile I Jest to właśnie tarcza ostrzegawcza Smile
Bodzio1987 - 11-12-2014, 00:58
Temat postu:
No właśnie sęk w tym że ona jest nieruchoma, nie ma do niej podłączone żadnych pędni drutowych i ogólnie cały ten mechanizm napędowy jest zdemontowany. Kiedyś w tym miejscu stał tylko sam semafor, tą tarczę ustawiono kilka lat temu. To jest na starej węglówce i takich dziwnych tarcz jest na tej linii więcej. Szukałem na to odpowiedzi na różnych forach ale nic nie znalazłem.
Borys_q - 11-12-2014, 10:02
Temat postu:
Tarcza przelotowa informuje o wskazaniach semafora wyjazdowego. Jeśli jest nieruchoma to jest to tarcza jedno stawna informująca, że w drodze hamowania znajduje się semafor. W przypadku braku tarcz przelotowych (np, Żabi Róg) należy pociągom z pierwszej nastawni w drodze przebiegu podawać sygnał Rd1 jeśli jest przelot.
Pirat - 01-07-2020, 19:14
Temat postu:
Semafory kształtowe jeszcze parę dekad temu stanowiły nieodłączny element kolejowego krajobrazu Polski, dziś coraz trudniej je spotkać.



2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group