INFO KOLEJ - forum kolejowe

Tabor - [IC] ED74 stoją w krzakach

Victoria - 26-01-2015, 16:49
Temat postu: [IC] ED74 stoją w krzakach
Jednostki ED74 zabrane Przewozom Regionalnym wraz z pociągami pospiesznymi stoją teraz w krzakach pod banderą PKP Intercity:

http://www.rynek-kolejowy.pl/55532/ed74_stoja_w_krzakach_pkp_ic_wkrotce_przetarg.htm

Jak to było... PKP Intercity to flagowy okręt Grupy PKP? Śmiech
Victoria - 08-03-2015, 23:32
Temat postu:
OPERACJA "EDYTA"

Stacja Kraków Prokocim Towarowy. Wśród liczących po kilkadziesiąt lat rdzewiejących wagonów i lokomotyw niszczeją elektryczne zespoły trakcyjne ED74, wyprodukowane w latach 2007-2008. Po ponad sześciu latach od przejęcia elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przez spółkę PKP Intercity, przewoźnik wciąż nie ma pomysłu na ich wykorzystanie.

Czytaj w najnowszym numerze "Z Biegiem Szyn":
http://www.zbs.net.pl/zbs76.pdf
Fankol - 09-03-2015, 00:04
Temat postu:
Proszę aby przed osądzeniem IC PKP w sprawie Edyt prześledzić jak wielka jest awaryjność tych pojazdów: słynne pociągi 'Oleńka" i "Kinga" (np. ile razy w miesiącu muszą jechać składem wagonowym).
Niech admini sprawdzą również za pomocą swoich źródeł jak niski jest poziom kompetencji serwisu firmy PESA i jakie zdzierstwo stosuje ta firma w naprawach pogwarancyjnych wykorzystując fakt że żaden inny podmiot nie chce naprawiać tego złomu.
khamul - 09-03-2015, 00:33
Temat postu:
no i kto z ludzi znających kolej własnowolnie tym czymś pojedzie. na krótki dystans jeszcze ok, ale na wiecej jak 2h to katownia
ogólnie ED74 robią to do czego się najlepiej nadają, trudno Wink
PKPIC mogłoby je oddać PR, chociaż lepiej nie bo jeszcze IR będą na tym jeździć, groza....
helmutt1 - 09-03-2015, 10:16
Temat postu:
O ile PRy chciałyby to wziąć. Mogłyby to wykorzystać na trasy do 100 km.
jubikej - 09-03-2015, 19:16
Temat postu:
ciekawe skad PRy wzielyby kase na rewizje tych skladow
Pirat - 09-03-2015, 19:20
Temat postu:
Fankol napisał/a:
Proszę aby przed osądzeniem IC PKP w sprawie Edyt prześledzić jak wielka jest awaryjność tych pojazdów: słynne pociągi 'Oleńka" i "Kinga" (np. ile razy w miesiącu muszą jechać składem wagonowym).

Nikt PKP IC nie kazał zabierać PR-om tych składów. To PKP IC rzuciło się na wszystko co lepsze było na stanie PR przed usamorządowieniem tej spółki i przejęciem przez PKP IC pociągów pospiesznych.

Tabor od PR przejmowało PKP IC za prezesury Warsewicza i to jego ekipa odpowiada za ten stan. Nie musieli brać a wzięli! Teraz jednostki gniją w krzakach. PR z powodzeniem by je wykorzystały!

jubikej napisał/a:
ciekawe skad PRy wzielyby kase na rewizje tych skladow

Stąd skąd biorą kasę na rewizje innych składów, wagonów i lokomotyw.
khamul - 09-03-2015, 19:30
Temat postu:
Cytat:
Tabor od PR przejmowało PKP IC za prezesury Warsewicza i to jego ekipa odpowiada za ten stan. Nie musieli brać a wzięli! Teraz jednostki gniją w krzakach. PR z powodzeniem by je wykorzystały!

Tam były też jakieś jaja (pretekst) z dofinansowaniem unijnym wymagającym aby te szroty jedziły z Łodzi do Wawy na pospiesznych. Czy dobrze pamiętam że IC wzięło składy a nie wzięło rat kredytu?
Pamiętam że podobały mi się te składy do pierwszego przejazdu nimi Smile
ET05 - 09-03-2015, 21:20
Temat postu:
Te składy można spokojnie przebudować na pięcioczłonowe, przy okazji dodać wifi i gniazdka. Moc wystaraczająca, a pięcioczłon na wiele teelek wystarczy.
khamul - 09-03-2015, 21:59
Temat postu:
Trzeba to siedzenia wymienic, zwłaszcza te aglomeracyjne bokiem Wink
jubikej - 10-03-2015, 08:54
Temat postu:
ET05 napisał/a:
Te składy można spokojnie przebudować na pięcioczłonowe, przy okazji dodać wifi i gniazdka. Moc wystaraczająca, a pięcioczłon na wiele teelek wystarczy.

Czteroczlony spokojnie wystarcza, jest wiele TLK, które moglyby na nich jezdzic w trakcji pojedynczej. I proszę nie porównujmy cenowo rewizji en57 z ed74, bo to roznica cenowa kosmiczna. Wiem ze niektórzy na tym forum lubia pluc jadem na IC, ale w PRach wcale te jednostki nie miałyby lepiej. Oczywiście niektórzy tu wiedza lepiej, wiec nie mam zamiaru z tym polemizować.
Radek - 01-08-2015, 08:45
Temat postu:
Czy cos sie zmienilo w sprawie tych skladow? Pytam szczegolnie w kontekscie tlk sienkiewicz z warszawy do kielc na 2-3 wagonach z lokiem, ktorych przeciez brakuje. Od nowego rozkladu na niektorych trasach edyty zostana zastapione przez darty czy flirty. Gdzie wtedy pojada? Ciekawe co na to wszystko ministerstwo infrastruktury?
sheva17 - 03-08-2015, 11:30
Temat postu:
Cytat:
Wiem ze niektórzy na tym forum lubia pluc jadem na IC, ale w PRach wcale te jednostki nie miałyby lepiej.


Chwila. Była oferta z KD, było sprzedać, na pewno tam by nie gniły w krzakach. Myślę, ze KD byłyby nadal zainteresowane. Jeżeli PKP IC nie ma zamiaru tego taboru użytkować to niech nie zachowuje się jak pies ogrodnika. ED74 powinni sprzedać, jeszcze jakiś grosz do ręki wpadnie.
Anonymous - 03-08-2015, 12:07
Temat postu:
KD zorientowały się jaki to złom i zrezygnowały z kupna ED74.
MK_Wro - 03-08-2015, 12:36
Temat postu:
ED74 nie pasują w żadnym aspekcie do nowej strategii PKP IC. Komfort za niski dla połączeń kategorii IC, a standard TLK jest do stopniowej likwidacji.

Nie dziwię się, że nie bardzo wiadomo co z nimi zrobić.
andrej - 03-08-2015, 21:21
Temat postu:
Odać PR -OM to one wyłożyły kasę , a IC zajechały je kompletnie Śmiech
ET05 - 03-08-2015, 23:08
Temat postu:
IR-y są zlikwidowane, chyba, że znów na Łódź - W-wa. Pisałem już, rozbudować o 1 człon, dodać gniazdka, wifi i najlepiej zmienić fotele. W sam raz na uzupełnienie dartów i flirtów. Wydłużony ED74 w sam raz na Nidę czy Sienkiewicza. TLK Bolko też by mógł na takim śmigać. Na taką modernę to można pozyskać kasę z UE.
DarekP - 04-08-2015, 07:56
Temat postu:
Rozbudowa o piąty człon jest raczej mało realna, nikt nie będzie wznawiał produkcji tak starego składu, myślę tu przede wszystkim o koszcie takiej operacji. Problemem jest tu również PESA, która wprawdzie potrafi tanio wyprodukować, ale już nie potrafi tanio serwisować. Dlatego, jak tu opracować sensowny plan działania, jak koszty mogą osiągnąć cenę nowego składu, a powodzenie takiej akcji nie jest zbyt pewne. Być może pozyskanie dokumentacji do tego EZT i próba naprawy poza PESA byłaby jakimś rozwiązaniem. Niby konkurencja producentów jest, ale coraz wyraźniej widać, że oszczędności w tym coraz mniej.
Poza dyskusją jest wymiana foteli, wykonanie instalacji elektrycznej dla pasażerów, nowoczesnej informacji pasażerskiej, aranżacja przedsionków itp. Nie rozumiem dlaczego tego się nie robi w ramach P4.
voyager1231 - 04-08-2015, 08:01
Temat postu:
LoloPendolo napisał/a:
KD zorientowały się jaki to złom i zrezygnowały z kupna ED74.

Zrezygnowały ze względu na odmowę PICu, a nie że się o czymś zorientowali. Z tego co wiem entuzjazm był dość duży.
MK_Wro - 04-08-2015, 12:49
Temat postu:
Nie widzę miejsca dla tych składów w nowej strategii PICu. Jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby rzeczywiście przekazanie ich z powrotem przewoźnikom lokalnym.
Borys_q - 04-08-2015, 13:34
Temat postu:
A jest jakiś chętny przewoźnik lokalny? Z tego co kojarzę te składy częściej były zdechłe niż sprawne.
Pako - 04-08-2015, 13:55
Temat postu:
ED74 Zostały źle zmówione już pierwotnie - to nie jest pojazd do ruchu dalekobierznego/pośpiesznego.
Jedyną alternatywą dla ED74 do wykorzystania w PKP IC jest obsługa połączeń TLK około aglomeracyjnym. Lub jak dowóz do połączeń dalekobieżnych na których czas jazdy oscyluje ok. 1 godziny. np:
Aglomeracja Wrocław:
Dowóz do Wrocławia z Legnicy na pociągi Pendolino, TLK do Gdyni lub przeloty Szczecin - Przemyśl.
Kraków:
połączenia z Kalwarii , Skawiny na pociągi EIP IC i TLK dalekobieżne. oraz zagęszczenie (kosmos trochę) połączeń do Katowic po modernizacji linii ,
Łódź:
połączenia dowozowe z Radomia na pociągi z nad morza na południe.
Warszawa: połączenia z Radomiem, oraz kursy pośpieszne Lotnisko Chpina- warszawa- Modlin (lotnisko)
Anonymous - 04-08-2015, 19:50
Temat postu:
Jednostki ED74 zostały zakupione stricte do obsługi połączeń Warszawa - Łódź i na tej linii powinny pozostać do dnia dzisiejszego. Są pojemne, osiągają prędkość 160 km/h, więc na tą linię są wręcz idealne. Przenosiny tych jednostek do Krakowa według mnie było czystym nieporozumieniem.
ET05 - 04-08-2015, 21:53
Temat postu:
DarekP napisał/a:
Rozbudowa o piąty człon jest raczej mało realna, nikt nie będzie wznawiał produkcji tak starego składu, myślę tu przede wszystkim o koszcie takiej operacji.


Starego? Ten skład nie ma kilkudziesięciu lat, to nie EN57 czy EW58. Zrobienie wózków czy pudeł nie stanowi żadnego problemu - Pesa ma wszystkie potrzebne klamoty - Bydgostia jest nadal w ofercie... Koszty? Góra 3 bańki za człon + wózek (por. np. cena EN64). Może być nawet bez drzwi - będzie więcej miejsc siedzących.
MK_Wro - 05-08-2015, 14:17
Temat postu:
Rozkładowiec napisał/a:
Jednostki ED74 zostały zakupione stricte do obsługi połączeń Warszawa - Łódź i na tej linii powinny pozostać do dnia dzisiejszego. Są pojemne, osiągają prędkość 160 km/h, więc na tą linię są wręcz idealne. Przenosiny tych jednostek do Krakowa według mnie było czystym nieporozumieniem.


Tak, to w zasadzie jedyne połączenie gdzie te jednostki miałyby sens. Przy czasie przejazdu ~70 min brak wagonu barowego nikomu nie będzie szczególnie doskwierał.
Urbi - 05-08-2015, 16:21
Temat postu:
ED74 są za mało pojemne na tą trasę. Jeszcze przed rozgrzebaniem Skierniewice - Warszawa, były widoczne problemy z ilością miejsc, gdzie często pociąg wyjeżdżał z Łodzi zapełniony w 100%, a dla pasażerów po drodze czekały już wyłącznie miejsca stojące, w efekcie czego w drodze robił się kołchoz. Po zakończeniu modernizacji linii Warszawa - Łódź, nastąpi masowy wzrost pasażerów, więc te jednostki w ogóle się nie sprawdzą. Jedynym na dziś rozwiązaniem są długie i pojemne składy wagonowe i docelowo wagony piętrowe/EZTy piętrowe, zapewniające odpowiednią podaż oraz komfort.

Wycofanie tych jednostek z trasy Wawa - Łódź, jest jedną z nie wielu dobrych decyzji PKP IC. A same jednostki, nieźle sprawdzają się na trasach o niskiej frekwencji, jak Warszawa - Terespol.
Anonymous - 05-08-2015, 17:16
Temat postu:
Wystarczy ED74 przystosować do łączenia w trakcie potrójną i problem przepełnienia mamy z głowy.
Urbi - 06-08-2015, 14:38
Temat postu:
Już takie pomysł były PKP IC przedstawiane, z odpowiedzią negatywną.
Borys_q - 06-08-2015, 19:39
Temat postu:
Cytat:
Wystarczy ED74 przystosować do łączenia w trakcie potrójną i problem przepełnienia mamy z głowy.


Jak już pisałem one w pojedynczej trakcji częściej miały usterki niż chciały jechać to w podwójnej już nigdzie by nie pojechały.
Arek - 14-10-2015, 11:17
Temat postu:
Dalszy los `Edyt` cały czas niepewny

Nadal nie wiemy jak potoczą się dalsze losy ED74. Zastanawiamy się – powiedział nam wczoraj Jacek Leonkiewicz, Prezes PKP Intercity. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail przewoźnik rozważał sprzedaż tych jednostek. I nadal rozważa, tyle, że rozmowy z potencjalnymi nabywcami są trudne. Jak się dowiedzieliśmy ci przewoźnicy, którzy wykazywali zainteresowanie zakupem składów, nie mają na to środków finansowych. PKP Intercity natomiast nie chcą się ich pozbywać za darmo. Dlatego też, przynajmniej na razie, jednostki właściciela nie zmieniają. Szukamy dla nich tras – mówi Jacek Leonkiewicz. I wyjaśnia, że „Edyty” będą najprawdopodobniej obsługiwać krótsze relacje. Niemal pewne jest zatem, że w nowym rozkładzie jazdy ED74 będą nadal się pojawiać na szlakach.

Czytaj więcej:
http://inforail.pl/dalszy-los-%60edyt%60-caly-czas-niepewny_more_78344.html
MK_Wro - 14-10-2015, 11:29
Temat postu:
Ja mam dla nich rozwiązanie: edyty bez rewizji powinny zostać oddane nieodpłatnie zainteresowanym przewoźnikom samorządowym bądź PRom. Te, które jeżdżą, powinny zostać wystawione na aukcję z ceną wywoławczą 1zł.

Dlaczego tak uważam? Ponieważ te składy są własnością publiczną i powinny służyć a nie rdzewieć w krzakach lub być przedmiotem gry "rynkowej" między podmiotami publicznymi.
Victoria - 13-11-2015, 18:16
Temat postu:
Połowa ED74 w ruchu od nowego rozkładu jazdy.

Od rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 13 grudnia 2015, na szlakach kolejowych będzie pojawiać się zaledwie połowa z posiadanych przez PKP Intercity elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74.

PKP Intercity ogłosiło właśnie, że poszukuje dostawców elementów wyposażenia i podzespołów do ED74. Czy to oznacza, że wszystkie pojazdy wrócą na tory?

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/60179/polowa_ed74_w_ruchu_od_nowego_rozkladu_jazdy.html
DarekP - 13-11-2015, 18:52
Temat postu:
@MK_Wro
Po takim geście ten, kto to zrobi będzie miał widok w kratkę za działanie na szkodę spółki.

Zakup części to dobry krok, ale jeszcze potrzeba fachowców z doświadczeniem, którzy doprowadzą ten sprzęt do jakiej takiej sprawności. Takich ludzi Intercity ma, pytanie, czy nie ma dla nich ważniejszych zadań, związanych choćby z dostawami i uruchomieniami Dartów i Flirtów.
beton44 - 13-11-2015, 20:00
Temat postu:
A nie trzeba przynajmniej części zrobić jakiegoś dużego przeglądu typu P4 ?

Za to IC by musiało wybulić z własnej kieszeni, bez dotacji i kredytu z Unii czy tam od kogo, to lepiej kupić na w/w warunkach nowe i niech pojeżdżą trochę Embarassed
Borys_q - 14-11-2015, 11:00
Temat postu:
Cytat:
Ja mam dla nich rozwiązanie: edyty bez rewizji powinny zostać oddane nieodpłatnie zainteresowanym przewoźnikom samorządowym bądź PRom. Te, które jeżdżą, powinny zostać wystawione na aukcję z ceną wywoławczą 1zł.

Jeśli się nie mylę to jak zainteresowani się dowiedzieli jakie kosmiczne pieniądze PESA chce za rewizje, to im zapał opadł.

Cytat:
PKP Intercity ogłosiło właśnie, że poszukuje dostawców elementów wyposażenia i podzespołów do ED74. Czy to oznacza, że wszystkie pojazdy wrócą na tory?

Raczej chodzi o utrzymanie w sprawności tych jeżdżących.
Victoria - 02-03-2016, 19:39
Temat postu:
ED74 wciąż w krzakach.

Tylko siedem z czternastu jednostek ED74 jest wykorzystywanych przez PKP Intercity. Pozostały tabor stoi na bocznicy od kilku lat, czekając na decyzję przewoźnika, która ma zostać podjęta w bliżej nieokreślonej przyszłości.

W lutym 2014 r. PKP IC ogłosiło przetarg, którego przedmiotem było wykonanie naprawy okresowej składów ED74 o zakresie prac obejmującym przegląd, naprawę lub wymianę podzespołów i zespołów połączoną z częściowym ich demontażem, a także z naprawą lub wymianą części zniszczonych. Ofertę w wysokości 18 295 536 zł złożyła Pesa Bydgoszcz, ale była to cena nie do przyjęcia dla przewoźnika. Przetarg ogłoszono po raz kolejny latem – również bez skutku. Udało się naprawić tylko pięć pojazdów, które otrzymały przy okazji nowe barwy.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowoczesny-tabor-wciaz-w-krzakach-75609.html
Beatrycze - 03-03-2016, 17:19
Temat postu:
Materiał Polsat News:

http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2016-03-03/nowoczesne-pociagi-niszczeja-w-krzakach-od-ponad-2-lat-czekaja-na-remont/
ss123 - 25-03-2016, 12:14
Temat postu:
Tak długi urlop w Krzakach pewnie swoje zrobi . Korozja elementów wszystkie gumy do wymiany zawilgocona elektronika. Kiedyś samochód mojego znajomego tyle stał pod chmurką nieużywany i nie nadawał sie już do jazdy
Arek - 08-04-2016, 12:20
Temat postu:
PKP Intercity potwierdza: Chcemy sprzedać ED74.

Dalekobieżny przewoźnik potwierdził, że w strategii taborowej przewoźnika nie ma miejsca na elektryczne zespoły trakcyjne. Do tej pory przewoźnik wstrzymywał się z taką deklaracją.

PKP Intercity obecnie posiada w swoich zasobach 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Tylko połowa z nich jest sprawna i wyjeżdża w trasy z pasażerami. Dla pozostałych przewoźnik nie znajduje zastosowania i obecnie oczekują one na lepsze czasu na krakowskiej bocznicy PKP Intercity.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-potwierdza-chcemy-sprzedac-ed74-76141.html
sheva17 - 08-04-2016, 13:33
Temat postu:
Ostatnio nawet IC Wit Stwosz na wagonach zamiast ED74...
Beatrycze - 26-04-2016, 12:14
Temat postu:
PKP Intercity sprzeda wszystkie swoje „Edyty”.

PKP Intercity ma zamiar sprzedać wszystkie posiadane przez siebie czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74. Dziesięciu z czternastu posiadanych „Edyt” spółka chce pozbyć się jeszcze w 2016 roku.

Obecnie spółka w ruchu liniowym eksploatuje tylko 5 elektrycznych ED74. Kursują w ramach pociągu „Reymont” w relacji Kraków Płaszów – Łódź Kaliska, „Wit Stwosz” w relacji Kraków Płaszów – Terespol (w trakcji podwójnej) i „Korczak” w relacji Kraków Płaszów – Białystok (również w trakcji podwójnej). Biorąc pod uwagę liczne skargi od pasażerów dotyczące niewystarczającego dostosowania składów ED74 do przewozów dalekobieżnych i częste zmiany tras kursowania z tym związane, spółka PKP Intercity SA planuje odsprzedaż elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/piotr-stomma-pkp-intercity-sprzeda-wszystkie-swoje-edyty-76362.html
Ralny - 18-05-2016, 23:40
Temat postu:
Najnowsze zdjęcia niszczejących, kupionych za unijne pieniądze, składów ED74 w bazie PKP Intercity Kraków Bieżanów. Stan na 26 kwietnia.

Zobacz jak niszczeją ED74:

http://www.czt.org.pl/aktualnosci/kolej/przewozy-pasazerskie/polska/intercity/zobacz-jak-niszczeja-ed74
tomekmkm - 20-05-2016, 11:17
Temat postu:
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/krakow/kupione-za-unijne-pieniadze-pociagi-niszczeja-na-bocznym-torze-w-krakowskim-biezanowie/

http://www.tvn24.pl/krakow,50/pociagi-warte-miliony-stoja-i-niszczeja,645457.html

Generalnie szlag mnie trafia. PRy nie mają taboru, wożą ludzi kilkudziesięcioletnimi "kiblami", a w IC takie w miarę dobre składy stoją na torach odstawczych...

PS. Czyli ja to widzę tak. Zabieramy PRom co mają najlepszego, wystawiamy w krzaki, a potem po kilku latach oferujemy im, że mogą z powrotem odkupić. Majstersztyk!
siwiutki91 - 20-05-2016, 14:01
Temat postu:
tomekmkm napisał/a:
Generalnie [...] a w IC takie w miarę dobre składy stoją na torach odstawczych...

Generalnie to nie wiesz co to za sprzęt ile w ruchu regionalnym narobiłby problemów podejrzewam że jeszcze więcej jak w dalkobieżnym.
Podejrzewam że gdyby PESA zaśpiewała nie tak astronomiczną sumę za P4 to reszta Edytek też by jeździła.
Arek - 25-05-2016, 12:35
Temat postu:
Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.

Więcej:
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-SKM-ka-kupi-pociagi-od-PKP-Intercity-n101918.html
Victoria - 27-05-2016, 20:54
Temat postu:
Celejewski odpiera zarzuty w sprawie niszczejących ED74. „Rozważam podjęcie kroków prawnych".

Marcin Celejewski uważa, że zarzuty o działanie na szkodę PKP Intercity, formułowane przez Centrum Zrównoważonego Transportu są nieprawdziwe i krzywdzące. Były prezes opublikował oświadczenie w tej sprawie.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/celejewski-odpiera-zarzuty-w-sprawie-niszczejacych-ed74-rozwazam-podjecie-krokow-prawnych-76749.html

---

Od siebie dodam, że problem z ED74 to efekt pazerności zarządu PKP IC i spółki-matki PKP SA. Tuż przed usamorządowieniem Przewozów Regionalnych wszystkie pociągi pospieszne (za wyjątkiem relacji Wrocław - Drezno obsługiwanej taborem DB Regio) przejęła spółka PKP IC. Wraz z siatką połączeń dalekobieżnych PKP IC przejęło od PR także tabor. Beton PKP IC brał z PR wszystko co najlepsze, jak leci (nie bez winy był beton PKP PR, który potem przeszedł do PKP IC). Po czym w ciągu roku zlikwidowali niemal połowę połączeń dalekobieżnych przejętych od PR i zbędny tabor zaczął rdzewieć w krzakach. Któż był wtedy prezesem PKP IC, który tak łapczywie zgarniał z PR wagony, lokomotywy i "edyty"? Czesław Warsewicz, namaszczony przez PiS, choć już pod rządami PO. Tak, to zarząd PKP IC z Warsewiczem na czele, pod kuratelą Andrzeja Wacha (ówczesny prezes PKP SA namaszczony przez SLD i pobłogosławiony przez PiS) narobił taborowego bałaganu na kolei. Szkoda, że CZT o tym zapomniało i za ten bałagan obwinia tylko "bankomaty", bo wszystko ma pierwotną przyczynę. Tyle na forum gardłowaliśmy, żeby "edyty" zostały w PR, ale beton PKP wiedział lepiej. Efekty widać. Dziś PR ledwie zipią, a PKP IC nie może ogarnąć taboru, który mają na stanie. Oklaski dla autorów "reformy"! Przypomnę, że pomysł usamorządowienia PR pojawił się dekadę temu za rządów PiS (wiceministrem odpowiedzialnym za kolej był wtedy Mirosław Chaberek). Pomysł ten zrealizowano już pod rządami PO, ale jeszcze ze starą władzą w Grupie PKP.

PS
Dziś panowie Warsewicz i Wach za swe "zasługi" dla kolei zasiadają w radzie nadzorczej PKP Cargo. Wstawiła ich tam nowa władza w ramach "dobrej zmiany". Zgarniają ponad 7 tys. zł miesięcznie. Zaś "zasłużony" pan Chaberek jest szefem rady nadzorczej PKP SA.

https://www.pkpcargo.com/pl/kim-jestesmy/wladze-spolki/
http://pkpsa.pl/pkpsa/wladze-pkp-sa/rada-nadzorcza.html
Anonymous - 28-05-2016, 08:26
Temat postu:
Victoria, to nie jest do końca tak jak piszesz. PR-y wiedząc że przestaną obsługiwać połączenia dalekobieżne nie dbały o tabor (zwłaszcza wagony) i wszystkie którym wyszła rewizja zostały odstawiane w krzaki. PKP IC praktycznie nie miały czym jeździć, przez co min wiele połączeń zostało zlikwidowanych, a zestawienia tego co zostało były drastycznie skracane do 3-4 wagonów. Obecnie ta historia się powtarza w oddziale małopolskim PR-ów. Zdając sobie sprawę z tego, że wkrótce połączenia w województwie zostaną przejęte przez Koleje Małopolskie, niemal wszystkie jednostki, którym wyszła rewizja stoją odstawione w Suchej i nic nie wskazuje na to by się PR-y kwapiły, żeby je na te naprawy wysłać.

Co do ED74, to może przy "podziale majątku" w 2008 roku by one przeszły do PR, ale przeszkodą była ówczesna umowa na obsługę tym taborem wyłącznie linii Warszawa - Łódź, którą przejęło PKP IC.
Beatrycze - 30-05-2016, 13:56
Temat postu:
Pociągi niszczeją na bocznicy. Zawiadomienie do prokuratury.

Ograniczenie przez PKP Intercity koniecznych remontów okresowych taboru naraziło przewoźnika na dodatkowe koszty wynajmu pojazdów - takie zawiadomienie do prokuratury na jej byłego prezesa Marcina Celejewskiego złożyła fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu. Sprawie przygląda się Ministerstwo Sprawiedliwości, a PKP Intercity przekonuje, że jest "wiodącym zleceniodawcą prac modernizacyjnych i naprawczych w obszarze pasażerskiego taboru kolejowego".

Więcej:
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pociagi-niszczeja-na-bocznicy-zawiadomienie,167,0,2089895.html
Arek - 31-05-2016, 13:09
Temat postu:
Portal gazeta.pl manipuluje informacją o niszczejących pociągach Pesy. Jaki mają w tym cel?

Portal „gazeta.pl” opublikował informację, według której jak piszą: „Sześć składów pociągów Pesa ED74, kupionych za unijne pieniądze niszczeje na bocznicy w krakowskiej bazie PKP Intercity. Spółka planuje sprzedać pociągi, jednak patrząc na ich stan, będzie musiała włożyć w naprawy niemałe pieniądze, by przywrócić je do stanu używalności.” Jednak jak to zwykle bywa, portal pomija istotne informacje w kontekście sytuacji pociągów bydgoskiej Pesy.

Więcej:
http://wmeritum.pl/portal-gazeta-pl-manipuluje-informacja-o-niszczejacych-pociagach-pesy-jaki-maja-w-tym-cel/145585
Anonymous - 31-05-2016, 15:47
Temat postu:
Czyli co, jednak nie niszczeją? Czy manipulują, bo piszą o 6-ciu, a stoi i rdzewieje ich 7?
Borys_q - 31-05-2016, 19:57
Temat postu:
Cytat:
Portal gazeta.pl manipuluje informacją o niszczejących pociągach Pesy. Jaki mają w tym cel?


Pewnie ktoś chce je za darmo lub półdarmo dostać.
Victoria - 26-07-2016, 16:05
Temat postu:
Dziś otrzymaliśmy z Prokuratury Okręgowej w W-wie zawiadomienie o wszczęciu śledztwa z zawiadomienia CZT w sprawie niedopełnienia obowiązków przez b. Prezesa Zarządu PKP Intercity poprzez zaniechanie przeprowadzania cyklicznych obowiązkowych przeglądów taboru kolejowego.

Źródło: Facebook
andrej - 30-07-2016, 13:21
Temat postu:
Kolego rozkładowec nie pisz bzdur , PR przed podziałem wyremontowały wiele wagonów , lokomotywy tgz. Budynie i zakupiły te słynne Edyty co stoją w krzakach .To pazerne IC dostało to wszystko , koszty zostały w PR. To sposób prowadzenia IC, wykazanie zysku za wszelką cenę , bo trzeba wejść na giełdę ,doprowadziło że co miało rewizję to w krzaki . Gdyby tak było jak piszesz to w IC one by nie jeźdzły ,a one jeszcze 2 lata hulały.
Beatrycze - 12-08-2016, 08:20
Temat postu:
PKP Intercity wyjaśnia wewnątrz spółki, dlaczego odstawiono połowę ED74.

Poseł Tomasz Jaskóła zwrócił się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o wyjaśnienie powodów, dla których PKP Intercity nie korzysta ze wszystkich wyprodukowanych przed 9 laty elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 podczas sezonu letniego. Po raz kolejny pada pytanie, co stanie się z siedmioma nieczynnymi pojazdami.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-wyjasnia-wewnatrz-spolki-dlaczego-odstawiono-polowe-ed74-77732.html
sheva17 - 12-08-2016, 14:00
Temat postu:
I wciąż ze składami nic się nie dzieje a czas leci.
krzychu12231 - 12-08-2016, 15:13
Temat postu:
A po co ma padać pytanie co się z nimi stanie? Przecież niedawno padła jasna deklaracja, że wszystkie składy (czynne i nieczynne) zostaną sprzedane. I to jest bardzo dobra decyzja, tyle w temacie.
Rafel - 12-08-2016, 18:35
Temat postu:
Czyli niegospodarność. Kupić by połowa nie jeździła tylko niszczała miliony w plecy a oczywiście nie ma winnego a nie słyszałem by w spółce IC i w budżecie państwa się przelewało Confused
OS_24 - 12-08-2016, 21:50
Temat postu:
Przypuszczam że walka o wskaźniki. Utrzymanie składów to jeden oddział i on ma nakręcić jak najlepszy wynik a wynajem to inny dział który tam ma swój budżet. Przecież wynajmowanie lokomotyw i wagonów z Czech to większa afera. Doszły mnie słuchy, że wynajem loka miesięcznie to koszt naprawy terminowej naszego. Czy tam wagonu.
Ralny - 24-08-2016, 12:33
Temat postu:
Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74

Koleje Małopolskie prowadzą negocjacje w sprawie wykupu pociągów ED74 z PKP Intercity. Od lat siedem z nich niszczeje na bocznicy w Krakowie.

Wicemarszałek Wojciech Kozak potwierdził na antenie Radia Kraków, że negocjacje z PKP Intercity w tej sprawie są obecnie prowadzone. Cytuje go także oficjalny serwis urzędu marszałkowskiego. Kozak potwierdził, że małopolski przewoźnik jest zainteresowany przejęciem wszystkich 14 pociągów, ale dodał, że "w tej chwili nic nie jest przesądzone".

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ed74-w-kolejach-malopolskich-marszalek-potwierdza-negocjacje-77883.html
ss123 - 25-08-2016, 20:32
Temat postu:
Ktos cos wie na temat wypowiedzenia umowy najmu en81 przez wojewodzywo malopolskie ? Te sklady tez nie jezdza
Beatrycze - 25-08-2016, 20:37
Temat postu:
Lista chętnych na Edyty: PR, KŚ, KMŁ i... Arriva.

Czy Przewozy Regionalne mogą odzyskać ED74? Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", przewoźnik złożył ofertę PKP Intercity. W postępowaniu biorą też udział Koleje Śląskie. Jak informowaliśmy wczoraj, zainteresowane zakupem są też Koleje Małopolskie.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kto-chetny-na-ed74-sa-oferty-przewozow-regionalnych-i-kolei-slaskich-77893.html
Beatrycze - 05-10-2016, 15:49
Temat postu:
Dziś o godz. 21.50 w TVP1 "Magazyn śledczy Anity Gargas" na temat niszczejących pociągów ED74 spółki PKP Intercity. W reportażu wśród komentatorów Karol Trammer, redaktor naczelny "Z Biegiem Szyn".

Zwiastun programu:
http://vod.tvp.pl/27214298/dzis-w-programie-5102016
https://www.facebook.com/tvppl/videos/1249851778379501/
Victoria - 06-10-2016, 10:29
Temat postu:
Beatrycze napisał/a:
Dziś o godz. 21.50 w TVP1 "Magazyn śledczy Anity Gargas" na temat niszczejących pociągów ED74 spółki PKP Intercity.

Program jest już dostępny na stronie TVP:

http://vod.tvp.pl/27029897/05102016-2150
Ralny - 17-10-2016, 19:59
Temat postu:
PKP IC sprzedaje ED74. Jest ogłoszenie:

http://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/przetargi/biezace-przetargi/zbycie-14-ed74-20161017.html
Anonymous - 18-10-2016, 07:42
Temat postu:
Będę zaskoczony, jak znajdzie się jeden chętny na wszystkie 14 składów. Dzieląc na pakiety, szanse sprzedaży byłyby chyba większe. No chyba, że chętny już jest...
Anonymous - 18-10-2016, 08:57
Temat postu:
dddbb, co prawda oficjalnego komunikatu jeszcze nie ma, ale "wróbelki ćwierkają" że wszystkie "Edyty" mają "łyknąć" Koleje Małopolskie.
Rafel - 18-10-2016, 09:17
Temat postu:
Tylko pytanie czy się opłaca brać stare konstrukcyjnie do generalnego remontu. IC chce się po prostu pozbyć pryszcza vs dużo traci na tych składach wizerunkowo. Nie ułatwia to też sprawy potencjalnym nabywcom że nie wszystkie składy są własnością IC.
Anonymous - 18-10-2016, 10:04
Temat postu:
Drugą sprawą jest to, że ED74 standardem daleko odbiegają od Impulsów, czy Acatusów, co może być przyczyną utraty wizerunku przewoźnika. Chyba że podczas napraw KMŁ zlecą wymianę siedzeń na wygodniejsze.
DarekP - 18-10-2016, 10:40
Temat postu:
Jednostkom, które stoją w Krakowie i tak trzeba zrobić P4, co będzie się wiązało z demontażem całego wyposażenia. Wsadzenie innych siedzeń, informacji pasażerskiej, gniazd zasilających i WiFi nie jest problemem przy takiej okazji, to tylko kwestia budżetu.
A malaturę i tak trzeba będzie zrobić nową, to będzie już nowa - małopolska.
Część jednostek ED74 była w leasingu zwrotnym, ale nie umiem powiedzieć, czy to juz zostało spłacone, czy trwa nadal.
Beatrycze - 18-10-2016, 12:29
Temat postu:
Tabor Intercity pod młotek. Jest przetarg na „Edyty”.

Zwrot w sprawie składów ED74, które kolejarze nazywają Edytami. Te średnio udane pociągi Pesy, których połowa niszczeje w krzakach i jest solą w oku Brukseli, poszły właśnie do sprzedania albo dzierżawy – dowiedział się „Forsal”.

Przetarg PKP Intercity na 14 składów ED74 jest dwuetapowy. Na początku oferenci muszą zadeklarować chęć dzierżawy albo zakupu. Ci, którzy zostaną dopuszczeni do dalszego postępowania, zaproponują ceny. Potem może dojść jeszcze do licytacji między oferentami. - Chcemy przekazać tabor do połowy 2017 r. – zapowiada Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity.

Więcej:
http://forsal.pl/artykuly/984446,tabor-intercity-pod-mlotek-jest-przetarg-na-edyty.html
Anonymous - 20-10-2016, 09:39
Temat postu:
ED74 pozostaną w Grupie PKP ?

Według nieoficjalnych informacji, jeśli nie znajdzie się żaden chętny na zakup pojazdów, zostaną one właśnie wydzierżawione, i to przewoźnikowi z Grupy PKP. A tu wybór potencjalnego nowego użytkownika tych jednostek jest niewielki. W grę wchodzi tylko PKP SKM z Trójmiasta. Oficjalnie żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. Przypomnijmy jednak, że argumenty przemawiające za pozyskaniem tych jednostek przez przewoźnika z Trójmiasta są. Po pierwsze tabor SKM to w znacznej części wysłużone jednostki EN57. Przewoźnik nie ma pieniędzy na pozyskanie nowych pociągów, w ostatnim czasie zakupione zostały zaledwie dwa składy Impuls. Po drugie SKM razem z Przewozami Regionalnymi będzie zajmować się obsługą trasy do Słupska. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail odcinek ten będzie obsługiwany taborem Przewozów Regionalnych. Gdyby SKM pozyskała ED74 mogłyby one zostać skierowany właśnie na tę trasę. I po trzecie wreszcie dwie spółki z Grupy PKP powinny dogadać się, pod czujnym okiem matki, w kwestiach chociażby finansowych. Tym bardziej, że obecne kierownictwo PKP SA kładzie nacisk na integrowanie poszczególnych spółek. Co więcej PKP SKM mając 14 jednostek ED74 będzie mogła wreszcie konkurować z Przewozami Regionalnymi w przetargach na obsługę połączeń w województwie. Utrzymywanie dwóch spółek wcale nie musi być opłacalne dla Urzędu Marszałkowskiego. Czy zatem popularne "Edyty" trafią na Pomorze? Zobaczymy.

Czytaj więcej:
http://inforail.pl/ed74-pozostana-w-grupie-pkp-_more_88506.html
Beatrycze - 10-04-2017, 12:32
Temat postu:
Edyty muszą wyjechać z bocznicy.

Rząd i PKP obiecują, że wkrótce rozwiążą problem pociągów ED 74. W przeciwnym razie trudno będzie przekonać Brukselę do zwiększenia funduszy na tabor.

W czerwcu minie 10 lat od wyprodukowania pierwszego składu PesaBydgostia, zwanego też ED 74 czy bardziej swojsko — edytą. Dzięki funduszom unijnym zbudowano 14 takich pociągów. Połowa przeszła przeglądy i remonty, więc nadaje się do ruchu. Reszta stoi na podkrakowskich bocznicach i stanowi atrakcję dla graficiarzy i złomiarzy. PKP i należące do grupy PKP Intercity od kilku lat próbują pozbyć się kłopotliwych składów, szukając kupca. Krzysztof Mamiński, prezes PKP, uważa, że edyty powinny trafić do ruchu lokalnego. Twierdzi, że jest pomysł, jak ten plan zrealizować, ale nie ujawnia szczegółów.

Więcej:
https://www.pb.pl/edyty-musza-wyjechac-z-bocznicy-858910
DarekP - 10-04-2017, 14:52
Temat postu:
Użyczyć Przewozom Regionalnym, które sa w końcu nad kreską, przy czym koszt wynajmu zostanie przez PR zrekompensowany wykonaniem P4 tych składów. Jakież to proste.
Jedna i druga spółka państwowa, budżet nic nie dołoży, a wszyscy będą zadowoleni.
hanys - 10-04-2017, 17:18
Temat postu:
DarekP napisał/a:
Jedna i druga spółka państwowa

Przewozy Regionalne nie sa państwową spółką!
bert - 10-04-2017, 17:47
Temat postu:
Od 2015 Przewozy Regionalne sa spółka państwowa, większościowe udziały należą do państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu
andrej - 12-04-2017, 07:04
Temat postu:
Nie chcemy tego złomu , IC zabrało PR -om te jednostki . Niech się teraz udławią.
DarekP - 14-04-2017, 12:59
Temat postu:
Przeniesienie ED74 do Intercity było decyzja odgórną i teraz może być podobnie.W sumie kluczowa może być cena, jak PR-y dostaną je w prezencie od ARP, to chyba by było warto?
Anonymous - 14-04-2017, 23:27
Temat postu:
Ja uważam że nowym właścicielem ED74 powinna zostać trójmiejska SKM-ka. Po pierwsze transakcja by się odbyła wewnątrz grupy PKP, a po drugie te jednostki mogłyby się sprawdzić do obsługi choćby "Sprinterów" do Słupska. Mam nawet znajomego z Pomorza, który chętnie by je widział właśnie na liniach SKM.
DarekP - 15-04-2017, 13:24
Temat postu:
Wasze życzenia mogą się spełnić, bo SKM T była wymieniana w spekulacjach na temat przekazania ED74.
A na razie to sobie możemy pożyczyć udanych Świąt Wielkanocnych Smile
Anonymous - 26-04-2017, 12:28
Temat postu:
Porzucone pociągi nadal niszczeją na bocznicy. PKP IC odrzuciło ofertę Kolei Małopolskich
PKP odrzuciło ofertę Kolei Małopolskich w sprawie zakupu kilkunastu pociągów, które od miesięcy niszczeją na bocznicy kolejowej w Bieżanowie. Przewoźnik regionalny chciał wyremontować tabor i jesienią wstawić go na tory. Plany zablokowała jednak PKP Intercity.

Szczegóły: http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/krakow/porzucone-pociagi-nadal-niszczeja-na-bocznicy-pkp-odrzucilo-oferte-kolei-malopolskich/
DarekP - 26-04-2017, 12:49
Temat postu:
Jeżeli nie będzie zielonego światła "z góry" to te składy trafią co najwyżej na złom.
Myślę, że przytoczono dobre argumenty, czyli za wysoka wartość księgowa do wartości rynkowej. A ten problem może rozwiązać jedynie właściciel PKP Intercity, ale trzeba do tego mieć jaja i powiedzieć po co to się robi.

Drugim rozwiązaniem jest przeniesienie do innej spółki PKP z taką dużą wartością księgową, a przez to spowodowanie pogorszenia jej sytuacji finansowej. A może jakiś projekcik unijny na adaptację składów może by się wtedy znalazł?
Anonymous - 26-04-2017, 13:17
Temat postu:
DarekP, nie wiem jakimi kategoriami myślą ekonomiści w PIC, ale z takim myśleniem nigdy się tego balastu nie pozbędą, chyba że tak jak piszesz na złom. Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie kupi taboru, którego cena za zakup + niezbędna naprawa, żeby doprowadzić to do stanu używalności będzie zbliżona do ceny fabrycznie nowego składu. Jeśli w PIC-u liczą, że trafi im się taki naiwny, to tylko pogratulować.
DarekP napisał/a:
Drugim rozwiązaniem jest przeniesienie do innej spółki PKP z taką dużą wartością księgową, a przez to spowodowanie pogorszenia jej sytuacji finansowej. A może jakiś projekcik unijny na adaptację składów może by się wtedy znalazł?

Jedyną spółką w grupie PKP która mogła by to kupić, jest trójmiejska SKM-ka. Wiele już nawet wskazywało, że tak się stanie, ale ostatnio sprawa ucichła. Jak widać, nawet tej spółce bardziej opłaca się modernizować stare EN57, niż zakup + moderna ED74.
Beatrycze - 26-04-2017, 13:25
Temat postu:
Rozkładowiec, myślę, że beton PKP IC boi się sprzedać te składy zbyt tanio, żeby nie być posądzonym o działanie na szkodę spółki (choć dostali wszystkie ED74 za darmo od PR).

Na kolei rządzą stare postkomunistyczne układy, które boją się "siepaczy" Ziobry. Dlatego te nieszczęsne składy prędzej zgniją w krzakach niż trafią do innej spółki kolejowej.

Przypominam, jeden przekręcik na 2 mln zł z szemraną firmą ochroniarską i z hukiem poleciał cały zarząd PKP SA. Teraz trzepie ich prokurator.
Anonymous - 26-04-2017, 13:53
Temat postu:
Beatrycze napisał/a:
Rozkładowiec, myślę, że beton PKP IC boi się sprzedać te składy zbyt tanio, żeby nie być posądzonym o działanie na szkodę spółki (choć dostali 11 sztuk ED74 za darmo od PR).

Sprzedać tanio to działanie na szkodę spółki, ale odstawienie stosunkowo nowych jednostek w krzaki i pozostawienie na pastwę losu naturze i graficiarzom już nie? Przecież to jest chory system. Te pociągi powinny dawno wozić pasażerów, nieistotne w jakiej spółce. I właśnie tym powinien się zająć prokurator. Osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy, powinny ponieść wysokie konsekwencje dyscyplinarne i prawne, bez względu na to czy się wywodzą z partii "X" czy partii "Y".
DarekP - 26-04-2017, 14:54
Temat postu:
Operowanie mienem beton mnie nie przekonuje, podobnie jak stwierdzenie, że dostali za darmo, bo niby jak?
Nie jestem księgowym, ale sprzęt nie pojawia się w firmie z nikąd. Prawdopodobnie PKP SA wniosło ten tabor do spółki za wartość księgową, jaką miał ten sprzęt w momencie przeniesienia z PKP PR. A więc to, że Intercity za niego nie zapłaciło nie oznacza, że on nic nie kosztuje. Po prostu sfinasował to ktoś inny.
Po drugie, załóżmy, że jest on wart aktualnie 80 mln, a KMŁ chciały dac 40 mln, to jak się wytłumaczysz ze straty tych 40 mln, bo taka ona księgowo będzie? Jak Ci ten, co Ci to dał nie pozwoli, to sprzedasz to taniej, niż masz w papierach? Intercity ma właściciela i nie może sobie tak po prostu zrobić z tym, co mu się wydaje za lepsze. To, że stoją ich kosztuje kilka-kilkanaście tysięcy miesięcznie, bo tory i tak są ich.
Zdaję sobie sprawę, że to jest marnotrastwo, ale kilkaset wagonów i lokomotyw tez stoi na bocznicach i czeka na swój los. W czym ED74 sa lepsze? Bo nowsze? Ale za to bardziej awaryjne i kosztowne w utrzymaniu.
Anonymous - 26-04-2017, 15:35
Temat postu:
No to Panie i Panowie trzymajcie się mocno foteli, krzeseł, taboretów, czy na czym tam siedzicie Happy

Cytat:
PKP Intercity jednak nie sprzeda ED74. Przywróci je do ruchu

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-jednak-nie-sprzeda-ed74-przywroci-je-do-ruchu-81468.html

Nie wiem, czy to jakiś spóźniony artykuł z 1 kwietnia, czy pryma a prylis w IC przeniesiono na 26-go Very Happy

To jak, robimy zakłady na jakich trasach pojedzie to cudo techniki? Śmiech
DarekP - 26-04-2017, 16:48
Temat postu:
No to mamy wyjście nr 3.
Mamy podkładki, ile warte są rynkowo ED74, a wiemy ile są warte księgowo, więc będzie podstawa do wyciągnięcia ręki po środki na naprawy, by nie marnować publicznych środków utopionych w niesprawny tabor.
Czekam z ustęsknieniem, czy sprawa rozwinie się w stronę taka, że pójdą na to środki przewoźnika, czy pojawi się nowy projekt na dofinansowanie.
Trzeba brać pod uwagę to, że podstawowa strategia Intercity, polegająca na modernizacji wagonów i lokomotyw idzie po grudzie, bo kwoty w przetargach przekraczają budzet na to przygotowywany.
krzychu12231 - 26-04-2017, 17:44
Temat postu:
Tylko nie to.... już lepiej żeby dalej stało i gniło.....
Ralny - 26-04-2017, 18:14
Temat postu:
DarekP napisał/a:
Po drugie, załóżmy, że jest on wart aktualnie 80 mln, a KMŁ chciały dac 40 mln, to jak się wytłumaczysz ze straty tych 40 mln, bo taka ona księgowo będzie? Jak Ci ten, co Ci to dał nie pozwoli, to sprzedasz to taniej, niż masz w papierach? Intercity ma właściciela i nie może sobie tak po prostu zrobić z tym, co mu się wydaje za lepsze.

Słyszałeś o czymś takim jak amortyzacja? To a propos wartości księgowej.

Jeśli kupisz samochód przykładowo za 20 tys. zł to za 10 lat jego wartość nie będzie wynosić 20 tys. zł tylko odpowiednio mniej. Poza tym ceny kształtuje rynek i samochodu nie sprzedasz za więcej niż klient będzie chciał ci zapłacić. Więc albo sprzedaż za cenę rynkową (po negocjacji), albo odstawka w krzaki by tam zgnił.

Analogicznie rzecz ma się z tymi ED74, które PKP IC chciałoby sprzedać za jak najwyższą cenę, która najpewniej jest oderwana od rynkowej rzeczywistości. Zamiast więc PKP IC zarobić cokolwiek na czymś co i tak dostali w prezencie od PKP PR, stracą krocie z powodu postępującej dewastacji nieużytkowanego taboru, który na siebie nie zarabia.

Żadna prywatna firma nie pozwoliłaby sobie na taką niegospodarność!
Anonymous - 26-04-2017, 19:01
Temat postu:
Ralny, absolutnie się z Tobą zgadzam. Amortyzacja, amortyzacją, ale te pojazdy wymagają gruntownych i kosztownych napraw, za które kupujący by musiał zapłacić, więc i te 40 mln jest ceną dość mocno wygórowaną.

Tak się zastanawiam, co dalej IC będzie chciało z tymi jednostkami zrobić, po ewentualnej naprawie na ich koszt. Jak chyba każdy wie, obecny standard tych pojazdów w żaden sposób nie nadaje się do obsługi połączeń dalekobieżnych. Można jak najbardziej ten standard podczas napraw podnieść, ale wówczas cena za taką usługę będzie o wiele wyższa i nie sądzę żeby się im to kalkulowało.
Do głowy przychodzi mi jeszcze inna opcja, a mianowicie że IC będzie chciało je naprawić i dopiero wtedy sprzedać już jako sprawne. Jednak nie mając z góry zaklepanego odbiorcy, także i ta opcja jest skazana na niepowodzenie. Żeby się nie okazało, że zmodernizowane za grubą kasę ED74 dalej będą grzać krzaki i stanowić kąsek dla graficiarzy.
Ralny - 26-04-2017, 19:15
Temat postu:
Rozkładowiec, gdyby to ode mnie zależało, to ED74 wróciłyby do PR. Teoretycznie nie powinno być z tym problemu, gdyż PKP IC i PR de facto mają tego samego właściciela - Skarb Państwa. Wystarczy więc tylko odwrócić to co zrobiono w 2009 roku, gdy wszystkie ED74 przeniesiono z PKP PR do PKP IC. Jestem przekonany, że PR szybko zrobiłyby z tym taborem porządek. PKP IC to niereformowalny beton, a PR jakie są takie są, ale dobrze sobie radzą w trudnych warunkach ekonomiczno-rynkowych, pomimo iż nie są tak dopieszczane przez rząd ludowy jak PKP IC. Po prostu, sponiewierane przez wszystkich PR są zahartowane i zaradne, a PKP IC to rozkapryszony bachor chowany w cieplarnianych warunkach.
Anonymous - 26-04-2017, 19:31
Temat postu:
Ralny, to by była bardzo rozsądna decyzja, gdyż te jednostki idealnie nadają się właśnie do obsługi linii regionalnych. Nawet jeśli by teraz odwrócić sytuację z 2009, to i tak nie byłoby już to samo, gdyż wówczas PIC dostał je od PR w pełni sprawne, a teraz PR dostałyby praktycznie złom w który by musiały wpompować kupę kasy.
Radek - 27-08-2017, 13:18
Temat postu:
Czy planowo gdzieś jeszcze jeżdżą ED74? Po jakimś sensownym remoncie widziałbym je np. na trasach Kraków/Katowice - Lubliniec - Ostrowiec - Poznań (- Szczecin).
robertrush - 27-08-2017, 15:12
Temat postu:
Kraków - Szczecin na ED74? Jechałeś "tym" kiedyś?
Te "tramwaje" nadają się na krótkie trasy ( Wawa - Łódź ) a najlepiej sprzedać je dla SKM lub Przewozom Regionalnym ( ta nowa nazwa Polregio jakoś do mnie nie przemawia).
W lipcu "Wit Stwosz" jeździł na ED74.
Anonymous - 28-08-2017, 01:09
Temat postu:
Czyli w chwili obecnej nawet sprawne ED74 stoją w krzakach?
krzychu12231 - 28-08-2017, 11:11
Temat postu:
Ralny napisał/a:
PR jakie są takie są, ale dobrze sobie radzą w trudnych warunkach ekonomiczno-rynkowych, pomimo iż nie są tak dopieszczane przez rząd ludowy jak PKP IC.

Dla mnie PRy są dnem i modelowym przykładem niegospodarności, dziwię się, że za to co robią z taborem (masowe kasacje wagonów, z których spora część, głównie Bohuny oraz nowsze egzemplarze 112A z końca lat 80-tych) jeszcze nie dobrał się do nich prokurator.

Jednak jak chodzi o ED74 to się z Tobą zgadzam, te składy powinny trafić do PRów, z dalekobieżnymi nie mają one nic wspólnego więc w PRach jest ich miejsce. Może faktycznie w chwili obecnej jakoś by o ten tabor zadbali.

Uważam natomiast też, że powinien nastąpić w drugą stronę transfer najlepszych wagonów 112A z PR do IC (o ile jeszcze wszystkiego nie pocięli). Część z nich była przed odstawieniem w naprawdę niezłym stanie technicznym (oczywiście, bywały problemy z ogrzewaniem i wszechobecny syf, ale układ biegowy był ok, okna zaokrąglone, szczelne i niepordzewiałe), po rewizji (część z nich wymaga P4 a nie P5) spokojnie mogłyby jeszcze kilka ładnych lat pojeździć na nocnych TLK jako 2 klasa zamiast 8-miejscowych 111A, zwłaszcza tych z kanciastymi oknami, które jeszcze się czasem trafiają nawet poza sezonem. Zdaję sobie sprawę, że IC ma w krzakach sporo swojego taboru, ale te 112A z PRów są w lepszym stanie niż część z tego co IC posyła na naprawy.
sheva17 - 31-08-2017, 00:03
Temat postu:
ED 74 w nowym rozkładzie obsłuży np. TLK Nidę z Warszawy do Kielc. Relacja idealna dla tego składu. Ponadto ED 74 ma kursować na TLK San z Warszawy do Rzeszowa przez Radom, Ostrowiec Św.
GrubyRych - 11-09-2017, 15:49
Temat postu:
Cytat:
ED 74 w nowym rozkładzie obsłuży np. TLK Nidę z Warszawy do Kielc. Relacja idealna dla tego składu.

Taa. Chyba, że np. akurat świeci słońce, co się w PL czasem zdarza.

Cytat:
Ponadto ED 74 ma kursować na TLK San z Warszawy do Rzeszowa przez Radom, Ostrowiec Św.


A to już nosi znamiona zbrodni.
DarekP - 12-09-2017, 09:51
Temat postu:
Tak na prawdę to ten ED 74 ma podobno jechać z Warszawy przez Radom, Ostrowiec, Tarnobrzeg, Stalową Wolę do Rzeszowa, ale jeszcze do Krakowa, jako bazy tych składów Smile
sheva17 - 12-09-2017, 16:42
Temat postu:
Z uwagi na wjazd na stację Tarnobrzeg padło właśnie na ED 74. Czasowo powinno to nieźle wyglądać, bo nie będzie wjazdu ani do Skarżyska, ani też do Przeworska.
Radek - 29-09-2017, 21:38
Temat postu:
Tymczasem ED74 wrociły od września na Wita Stwosza, to się Dart najeździł do Małopolski.
Anonymous - 13-10-2017, 11:47
Temat postu:
Wszystkie ED74 wrócą na tory. Jest decyzja PKP Intercity.
Doprowadzimy do powrotu na tory wszystkich elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Chcemy je zmodernizować i oddać do dyspozycji podróżnym na trasach, gdzie widzimy dla nich potencjał – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Szczegóły: Rynek Kolejowy
Diken - 13-10-2017, 19:05
Temat postu:
I bardzo dobrze.
Przecież można jeszcze wykorzystać stary tabor, stojący w krzakach, zmodernizować i wypuścić na tory.

Tu trzeba tylko to zorganizować i zaplanować sprawę.
Beatrycze - 17-10-2017, 07:33
Temat postu:
PKP Intercity już szuka wykonawców napraw i modernizacji ED74.

Po deklaracji z 12 października dotyczącej napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, PKP Intercity opublikowało dziś (16 października) ogłoszenie o dialogu technicznym na wykonanie naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją ezt serii ED74.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-juz-szuka-wykonawcow-napraw-i-modernizacji-ed74-83960.html


Prometeo - 18-10-2017, 12:02
Temat postu:
W porównaniu do kilkuset gnijących wagonów i lokomotyw w lepszym lub gorszym stanie te 14 składów (niby 7 użytkowane) to kropla w oceanie. Zawsze można wypożyczyć wagony z Czech albo utopić kilkadziesiąt milionów w moRdernizacje ED74 bo nie będzie już czym jeździć...
Ralny - 25-10-2017, 11:02
Temat postu:
Kilkuletnie pociągi wysłali na bocznicę, bo były zbyt mało nowoczesne. Po kilku latach kolejarze zmieniają zdanie. PKP Intercity chce, by wagony wróciły na tory. Składy czeka kosztowny remont, a sprawa trafiła do prokuratury.

Materiał magazynu "Polska i Świat":
https://www.tvn24.pl/pociagi-staly-na-bocznicy-maja-wrocic-na-tory,784287,s.html
Diken - 26-10-2017, 09:08
Temat postu:
Dla mnie to jest nie tyle niegospodarność spółki, zaniedbanie, co wręcz głupota.
To logiczne, że jeżeli odstawia się wagony pasażerskie na bocznicę, w krzakach, to one zaczną niszczeć i ulegną dewastacji przez wandali, narkomanów i alkoholików.
I wcale nie dziwi mnie zawiadomienie do prokuratury, ponieważ spółka zawiniła, pozostawiając samym sobie te wagony, na pastwę losu i zezwoliła na to, żeby ktoś sobie wchodził i niszczył te wagony.

Gdzie była Straż Ochrony Kolei? Od czego są na kolei i po co im uzbrojenie?

To zaniedbanie spowodowało, że teraz będzie trzeba wydać dużo więcej na remonty tych wagonów, bo są zdewastowane.
Być może będzie potrzebny generalny i od podstaw remont wagonów, jeżeli wszystko w środku i na zewnątrz jest poniszczone.
I spółka powinna ponieść karę za niegospodarność, co też przyczyniło się do większych kosztów remontu, bo gdyby zadbać i odpowiednio pilnować wagonów, to dziś one nie byłyby zniszczone i remonty byłyby tańsze.
Moim zdaniem należy ukarać spółkę i kolejarzy karą finansową, czyli powinna to być taka sama suma, jaka będzie, dodatkowo poniesiona za większe naprawy tej dewastacji i spółka powinna, w ramach kary zwrócić te pieniądze, bo sama to zaniedbała.
Tylko ciekawe, czy to się uda?
Noema - 26-10-2017, 09:30
Temat postu:
Ja tylko przypomnę, że na te składy połasił się Czesław Warsewicz – ówczesny (z nadania PiS) prezes PKP IC, członek Rady Programowej PiS odpowiedzialny za przygotowanie programu w zakresie transportu, w szczególności kolejowego. Po usamorządowieniu PR rządząca wówczas Platforma pogoniła Warsewicza z PKP, ale PiS przygarnął go z powrotem – od 17.12.2015 Warsewicz jest członkiem rady nadzorczej PKP Cargo. Z tego tytułu pobiera ok. 10 tys. zł miesięcznie (w 2016 roku zgarnął 121.734 zł). #DobraZmiana.
Diken - 26-10-2017, 09:39
Temat postu:
Tylko dla mnie jest to niepojęte, żeby wypożyczać na sezon letni więcej wagonów do przewozu pasażerskiego od Czechów, bo u nas jest za mało wagonów i nie ma za bardzo czym wozić ludzi.
Odstawili "na boczne tory" w miarę dobre wagony i narzekali, że nie mieli czym wozić ludzi?
No to jest trochę nielogiczne. Gdyby wcześniej dokonać przeglądów technicznych i remontów tych wagonów, to nie byłoby potrzeby wypożyczania dodatkowych składów od Czechów.
Przecież spółka PKP Intercity ma jakieś tam środki finansowe na remonty i modernizację wagonów? Tu powinni zostać ukarani konkretni kolejarze i sam prezes spółki.
Anonymous - 08-11-2017, 14:20
Temat postu:
Czy ED74 pojadą w nowym rozkładzie jazdy?
PKP Intercity znowu mają problem z wykorzystaniem ED74. Jak poinformował dziś Marek Chraniuk, szef przewoźnika, decyzja o tym, czy pojadą w nowym rozkładzie jazdy jeszcze nie zapadła.

Szczegóły: InfoRail
tender - 13-12-2017, 09:41
Temat postu: ED74 wyjada z krzaków??
PKP Intercity zakończyło dialog techniczny na wykonanie napraw i modernizacji ezt serii ED74, zwanych "Edytami". Wzięły w nim udział cztery firmy: Pesa Bydgoszcz, FPS Poznań, Newag Nowy Sącz i Ente.
Przetargu na modernizację pojazdów należy spodziewać się do końca grudnia lub na początku 2018 roku. Zgodnie z zapowiedzią zarządu PKP IC, wszystkie zespoły trakcyjne mają wrócić na tory od rozkładu jazdy 2020/2021.

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/cztery-firmy-zainteresowane-modernizacja-ed74-84849.html
Ralny - 29-12-2017, 05:15
Temat postu:
PKP Intercity szuka wykonawców napraw i modernizacji ED74

Po zakończeniu dialogu technicznego dotyczącego możliwości modernizacji i napraw głównych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 PKP Intercity szuka wykonawców tych prac. Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego.

Czytaj więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-szuka-wykonawcow-napraw-i-modernizacji-ed74--85042.html
sympatyk - 23-01-2019, 19:46
Temat postu:
Remont droższy niż nowe pociągi. Kłopotliwe "edyty" Pesy.

Bydgoska Pesa, jako jedyna firma, chce naprawić swoje awaryjne pociągi ED74, zwane "edytami". Ale za cenę wyższą od nowych pociągów.

Więcej:
http://wyborcza.pl/7,155287,24386570,pociagi-edyty-to-koszmar-a-teraz-pesa-chce-je-naprawic-za.html
Victoria - 03-06-2019, 20:49
Temat postu:
PKP Intercity chce podpisać w czerwcu umowę na modernizację 14 pociągów, tzw. Edyt

PKP Intercity zamierza podpisać umowę na modernizację 14 pociągów ED74, tzw. Edyt, w czerwcu tego roku - poinformował prezes Intercity Marek Chraniuk. Wartość kontraktu to 274,8 mln zł.

Więcej:
https://www.wnp.pl/transport-kolejowy/pkp-intercity-chce-podpisac-w-czerwcu-umowe-na-modernizacje-14-pociagow-tzw-edyt,346747_1_0_0.html
Ralny - 30-06-2019, 19:33
Temat postu:
PKP Intercity podpisało umowę na modernizację ED74

27 czerwca PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Prace wykona konsorcjum spółek ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz – producent pojazdów. Wartość kontraktu to blisko 274,8 mln zł brutto, czyli prawie 17,5 mln zł. za modernizację jednej sztuki 11-letnich pojazdów.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-podpisalo-umowe-na-modernizacje-ed74-92518.html
Pirat - 02-07-2019, 12:35
Temat postu:
Kupili pociągi za miliony i zostawili je na bocznicy. Teraz je wyremontują

Popularne "Edyty", czyli pociągi ED74, wrócą na tory. Jednak wcześniej czeka je remont - maszyny, które mają wozić pasażerów, od miesięcy stoją na bocznicy w krakowskim Bieżanowie i niszczeją, mimo iż na ich zakup wydano 171 milionów złotych. PKP Intercity podjęło jednak decyzję o ich odnowieniu. Przewoźnik właśnie podpisał umowę na modernizację.

Czytaj więcej na onet.pl
Victoria - 29-07-2019, 16:02
Temat postu:
ED74 znowu w ruchu. Obsłuży IC Galicja

Nie wszystkie ED74 trafią od razu na modernizację do Mińska Mazowieckiego. Jeden skład powrócił do ruchu liniowego. Jak poinformował nas Czytelnik jednostka ED74-013 do 31 sierpnia będzie obsługiwać połączenie IC "Galicja" w relacji Przemyśl – Kraków. Skład, który będzie pojawiał się na trasie jest ostatnim czynnym egzemplarzem tej serii.

Więcej:
http://inforail.pl/ed74-znowu-w-ruchu-obsluzy-ic-galicja_more_116472.html
Beatrycze - 20-01-2020, 14:24
Temat postu:
Rozpoczęła się modernizacją ED74.

W Mińsku Mazowieckim rozpoczęła się modernizacja jednostek ED74 – poinformował Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. Prace wykonywane są przez tamtejszy ZNTK z Grupy PESA. Docelowo zmodernizowane zostaną wszystkie składy tej serii.

Więcej:
http://inforail.pl/rozpoczela-sie-modernizacja-ed74_more_120558.html
Pirat - 24-02-2021, 21:55
Temat postu:
Pierwsza „Edyta” niemal gotowa

Pierwszy elektryczny zespół trakcyjny ED74, na którym prowadzona była głęboka modernizacja i przebudowa zlecona przez PKP Intercity, jest już niemal gotowy. Publikujemy pierwsze zdjęcia pojazdu od wewnątrz.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
Ryk - 25-02-2021, 11:25
Temat postu:
Widziałem. Dobrze, że ED74 wracają do ruchu. ED74-003 będzie pierwszą, która wróci do ruchu.

Ciekaw jestem, czy oprócz czterech pierwszych wyprodukowanych egzemplarzy jeszcze jakieś Edyty trafiły na naprawę, czy tylko u tych czterech jest prowadzona naprawa ?
DarekP - 25-02-2021, 11:41
Temat postu:
W umowie zostało przewidziane, że na początek mają zostać zmodernizowane 2 sztuki, które mają odbywać jazdy obserwowane i dopiero po ich zakończeniu ma nastąpić dalsza część procesu.
To ma na celu wyegzekwowanie poprawienia usterek, które mogą wyjść dopiero w eksploatacji.
Kolejność modernizacji nie ma większego znaczenia, bo wszystkie jednostki były odstawione w wymagają napraw.
Victoria - 07-10-2021, 19:39
Temat postu:
Trwa modernizacja 6 składów ED74, dwa czekają na odbiory fabryczne

Do końca października odbędą się odbiory fabryczne dwóch pierwszych zmodernizowanych jednostek ED74. Kolejne sześć składów jest w trakcie modernizacji.

Więcej:
https://kolejowyportal.pl/trwa-modernizacja-6-skladow-ed74-dwa-czekaja-na-odbiory-fabryczne/
Olaf Skurvensen - 03-12-2021, 18:02
Temat postu:
No proszę, ED74 wyjadą na tory z pasażerami już w 12 grudnia. Na nowej trasie! Ma to być trasa Wrocław - Przemyśl, szczegóły macie pod linkiem:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ed74-wyjada-na-tory-z-pasazerami-juz-w-12-grudnia-na-nowej-trasie-105684.html

Chociaż nie wiem, czy ED74 nie są za małe, bo z tego, co obserwuję, pociągi wyjeżdżające z Wrocławia na południe Polski mają spore obłożenie. No chyba, że pojadą dwie połączone jednostki ED74 ...
DarekP - 04-12-2021, 00:17
Temat postu:
Mają jeździć ze sobą dwie jednostki, oprócz środka tygodnia, gdy podobno ma wystarczyć jedna.
Szybka trasa zweryfikuje możliwości odnowionych Bydgostii.
Victoria - 02-06-2023, 19:47
Temat postu:
Małecki: Pociągi ED74 nie wytrzymały dwóch kadencji rządów PO-PSL, tymczasem rząd PiS przywrócił im nowe życie

W zakładach PESA Mińsk Mazowiecki zakończyła się modernizacja 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych Edyt. Do parku taborowego PKP Intercity dołączył właśnie ostatni pojazd tego typu, który był częścią umowy wartej 274,8 mln zł brutto – poinformowały na konferencji władze obu spółek.

Więcej:
https://www.nakolei.pl/malecki-pociagi-ed74-nie-wytrzymaly-dwoch-kadencji-rzadow-po-psl-tymczasem-rzad-pis-przywrocil-im-nowe-zycie/

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group