INFO KOLEJ - forum kolejowe

Praca i nauka - Jak rozpoznać semafor wjazdowy od wyjazdowego

Pendolino1990 - 11-03-2015, 19:31
Temat postu: Jak rozpoznać semafor wjazdowy od wyjazdowego
Cześć ostatnio musiałem zrobić projekt stacji do technikum i według instrukcji umieściłem je w pewnym miejscu, ale idąc na stacje tu gdzie mieszkam we Włoszczowej nie umiem się połapać gdzie są semafory wjazdowe a gdzie wyjazdowe. może mi ktoś pod powiedzieć jak je w najprostszy logiczny sposób rozpoznać?

[ Dodano: 11-03-2015, 19:39 ]
czy patrzenie na semafor i nazywanie go wjazdowym/ wyjazdowym według oznaczenia jest prawidłowe?

Ze względu na przeznaczenie ruchowe rozróźnia się semafory:
wjazdowe M, K, S.
wyjazdowe E, F, U, P, R.
odstępowe (służące do osłony następnego odstępu) A, B.
drogowskazowe (stosowane na stacjach o złożonym układzie torowym) L, T.
pajun - 11-03-2015, 20:01
Temat postu:
semafory A B U F itd... są nazwane w kolejności od początku linii narastająco jak kilometraż ( semafor A leży bliżej początku linii a semafor T leży bliżej końca lini) w tym wypadku semafor A jest od strony Warszawy?

Semafory wjazdowe osłaniają zwrotnice, przez które pociąg wjeżdża na stacje
Semafory wyjazdowe osłaniają zwrotnice (są przed nimi), przez które pociąg musi przejechać aby wjechać na szlak/ na tory gdzie już nie ma rozjazdów.
Pendolino1990 - 11-03-2015, 20:07
Temat postu:
Rozumie, czyli jeśli mamy semafor a na jego tabliczce jest K2 i na dole m znaczy to że jest to wjazdowy a na dole to m?
pajun - 11-03-2015, 20:54
Temat postu:
m to znaczy ze wyświetla też światła manewrowe Smile
Pako - 11-03-2015, 21:26
Temat postu:
Wyobraź sobie że twoja stacja we Włoszczowej to takie podwórko z dwoma bramami. Semafory wjazdowe przekazują informację o tym czy możesz lub nie wjechać na te podwórko.
Semafory wyjazdowe pozwalają lub nie wyjechać z tego podwórka.
A po to by dyżurny i maszyniści wiedzieli z jakim semaforem mają do czynienia oznacza się je z reguły literami zaczynając od semaforów wjazdowych z jednej strony stacji a kończąc na wjazdowych z drugiej.
Pendolino1990 - 12-03-2015, 10:12
Temat postu:
A co jeśli na semaforze pisze L51. m na dole a na innych jest s21 a na dole m
Pako - 12-03-2015, 14:00
Temat postu:
Semafory oznacza się dużymi literami, ale czasem na większych stacjach ( choć nie zawsze) literowemu oznaczeniu towarzyszy cyfra (oznaczenie literowo cyfrowe)cyfra z reguły oznacza numer toru przy którym stoi semafor, zdarza się czasem że na stacji jest kilka semaforów z literka np: H więc dodatkowo podaje się numer toru przy którym stoi.
co do małej literki m - w mianowniku oznaczenia- dotyczą semaforów które mogą przekazywać sygnały ważne dla manewrów.
np: dla małej stacji na linii dwutorowej semafory będą oznaczone mniej więcej tak:
Patrząc od początku linii
semafory wjazdowe A, B,
semafory wyjazdowe C/m, D/m, E, F4/m, F6/m
semafory wyjazdowe H6/m, H4/m, I/m, J/m, K/m,
semafory wjazdowe L, M
chochomanolo - 12-03-2015, 15:02
Temat postu:
Może po prostu ze znajomości szlaku
Droznik - 12-03-2015, 16:03
Temat postu:
Stacja Włoszczowa

Semafory Wjazdowe (czyli wjezdzasz na stacje): od strony Ludyni A1/2
od strony Czarncy W1/2

Semafory wyjazdowe: (czyli wyjezdzasz ze stacji)
Kierunek Ludynia E2 D,
Kierunek Czarnca K, L2, M2.


Chyba że coś zmodernizowali, to jest z 2007 roku układ.
Borys_q - 12-03-2015, 16:05
Temat postu:
Wjazdowy swieci w strone szlaku, wyjazdowy w strone stacji. Po drugie wjazdowe spotykasz na szlaku eyjazdowe w stacji, w zasadzie nie rozumiem zagadnienia zachowanie poza jednym przypadkiem nie rozni sie.
Droznik - 12-03-2015, 16:08
Temat postu:
Tor 4 semafor E2 kierunek Ludynia
Tor 2 semafor D kierunek Ludynia
Tor 1 semafor K kierunek Czarnca
Tor 3 semafor L2 kierunek Czarnca
Tor 5 semafor M2 kierunek Czarnca
Anonymous - 12-03-2015, 16:14
Temat postu:
Na chłopski rozum:

Niebieskie tło: STACJA

A: Semafory Wjazdowe (które pozwalają na wjazd na stacje)
B: Semafory WYjazdowe (Pozwalają opuścić stacje)


Odnośnie oznaczeń...

Nie patrz na jakieś literki, które są pod semaforem, bo one nic Ci nie mówią, który jest wjazdowy, a który wyjazdowy. We włoszczowej może być oznaczony jako G, a w jakiejś "pipidówie" może być oznaczony jako W.

Muszą mieć Swoje Nazwy literowe, żeby było wiadomo, który to który.

Wyobraź sobie, że w którymś spali się żarówka. I co? Dyżurny będzie wołał, że spaliła się, w semaforze: "trzecim po lewej, przy tej sośnie, na której niema igieł"? Po to mają oznakowania literowe. Ale one NIC CI NIE MÓWIĄ.
Droznik - 12-03-2015, 16:48
Temat postu:
Cytat:
Wyobraź sobie, że w którymś spali się żarówka. I co? Dyżurny będzie wołał, że spaliła się, w semaforze: "trzecim po lewej, przy tej sośnie, na której niema igieł"?


Mechaniku i zjeżdżamy na mycie, jedziemy na tor 33 jest to 2 od płotu pomiędzy Kiblem a Edkiem, ręczną musisz sobie zrobić bo ułożona jest na Edka. Wajcha znajduję się za przejazdem w płocie i musisz skierować ją na tory. ;p
Dominik333 - 12-03-2015, 19:01
Temat postu:
Nie analizowałem teraz tego a czy przypadkiem na stacyjnych jest wskaźnik W24?
Anonymous - 12-03-2015, 19:20
Temat postu:
Droznik, dokładnie Very Happy

Dominik333, masz racje. Wskaźnik W24, jest umieszczany, tylko na semaforze wyjazdowym, ALE tym też się nie kieruj!!! Ostatnio w Łazach zamontowano je na wjazdowych i drogowskazowych.
Borys_q - 12-03-2015, 20:19
Temat postu:
Cytat:
Wskaźnik W24, jest umieszczany, tylko na semaforze wyjazdowym,


Chyba, że jest to posterunek bez semaforów wyjazdowych.
Anonymous - 12-03-2015, 21:38
Temat postu:
Borys_q, masz racje. Zapomniałem Wink ale nie mieszajmy mu w głowie Smile
Borys_q - 12-03-2015, 22:05
Temat postu:
A powiemy mu, że są jeszcze semafory drogowskazowe , grupowe i odstępowe?
Anonymous - 12-03-2015, 22:14
Temat postu:
Borys_q, NIEEEEEE! Śmiech Śmiech
Droznik - 13-03-2015, 10:44
Temat postu:
Chłopak zapytał się o Włoszczową bo ma taka stację, a my mu zaraz jebniemy cale litanie na temat semaforów na każdym posterunku w kraju. No to jeszcze opiszmy mu semafory kształtowe, karzełkowe, 6 komorowe
cinekcool - 13-03-2015, 17:39
Temat postu:
To jeszcze tarcze do 6 komorowych może, niech ma Wink
Bodzio1987 - 13-03-2015, 23:14
Temat postu:
A ja mam takie pytanie dotyczące semaforów. Na stacji w Kościerzynie przy torze przy peronie drugim ustawiony jest semafor świetlny dwukomorowy (czerwone i białe światło), który podaje tylko sygnał zastępczy. Pociągi odjeżdżające w kierunku Gdyni czy Chojnic ruszają z tego toru tylko na sygnał zastępczy. Dlaczego tak jest? Pamiętam że kiedyś stał tam zwykły semafor kształtowy.
Droznik - 14-03-2015, 11:32
Temat postu:
www.plk-sa.pl
Zapytaj się tam dlaczego. Ewentualnie ZLK Gdynia. Zobaczymy co Ci odpowiedzą. Podaj nam tylko efekt tego ;p

A Kościerzyna nie jest teraz w trakcie modernizacji?
buballo - 14-03-2015, 15:23
Temat postu:
Dla kolegi co pisze pracę w technikum o semaforach, polecam lekturę tej instrukcji PKP PLK S.A. W niej znajdziesz wszystko.

Ie-4 (dawna WTB-E10) - Wytyczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym

[ Dodano: 14-03-2015, 16:14 ]
Bodzio1987 napisał/a:
A ja mam takie pytanie dotyczące semaforów. Na stacji w Kościerzynie przy torze przy peronie drugim ustawiony jest semafor świetlny dwukomorowy (czerwone i białe światło), który podaje tylko sygnał zastępczy. Pociągi odjeżdżające w kierunku Gdyni czy Chojnic ruszają z tego toru tylko na sygnał zastępczy. Dlaczego tak jest? Pamiętam że kiedyś stał tam zwykły semafor kształtowy.


Tego typu semafory, to najczęściej semafory zaporowe, przy których kończy się przebieg pociągowy i dalej skład manewrowy na sygnał Ms2 "Jazda manewrowa dozwolona" (światło matowobiałe ciągłe) odjeżdża w grupę torów odstawczych lub postojowych. Oczywiście może być też tego typu semafor wjazdowy (dwukomorowy: czerwone i białe) w stację, gdy wjeżdża się z toru lewego i rzeczywiście taki wjazd może odbyć się na Sz (białe światło migające), może być jedna komora na maszcie nieoświetlona, może być ciemny "karzełek" z jedną komorą, który w momencie podania Sz-ta, miga matowobiałym światłem. W tym przypadku, który opisujesz, jeśli był tam wcześniej "mechaniczny" semafor kształtowy, być może na czas przebudowy ustawiono ten semafor, gdzie pociągi wypuszczane są z peronu na Sz-ta, ponieważ brak jest zabudowanych urządzeń przekaźnikowych, które działają w oparciu o odpowiednie uzależnienia. Co do zasady to o ile mi wiadomo nie zabudowuje się sygnalizatora wyłącznie z Sz-tem do zwykłego prowadzenia ruchu pociągów, czyli na pewno jest to rozwiązanie przejściowe.
Bodzio1987 - 14-03-2015, 22:56
Temat postu:
Wrzucam zdjęcie tego miejsca, chodzi mi o ten semafor świetlny po prawej stronie. Stale świeci się światło czerwone, a w momencie kiedy jest sygnał dla odjazdu pociągu włącza się dolne białe migające. Raczej nie jest to rozwiązanie tymczasowe ponieważ ten semafor jest już tam od około 10 lat.

Droznik
Modernizują linię Kościerzyna - Gdynia, w tym roku mają też zacząć remont Kościerzyna - Chojnice, a na Kościerzyna - Bąk to robią jedynie jakieś drobne remonty. Samej stacji narazie nie remontują, jedynie perony odnowili i jedną nastawnię. Podobno budynek dworca ma zostać przejęty przez miasto i gruntownie zmodernizowany i zaadaptowany, ale o tym się mówi już od kilku lat.
wodkangazico - 15-03-2015, 00:40
Temat postu:
W mechanicznych urządzeniach srk, z uwagi na konieczność ograniczania wielkości nastawnicy, zwrotni głównej oraz tras pędniowych, jak również z uwagi na brak kontroli zajętości torów, inne przeznaczano dla wjazdów, a inne dla wyjazdów pociągów w danym kierunku.
W Kościerzynie, od strony północnej zbiegają się dwie linie.
Zasadniczymi torami wyjazdowymi do Eskimosów, dla każdej z nich są te, przy których stoją "klapy" (semafory mechaniczne).
Te zaś, przy których ich nie ma - wjazdowymi ( wciąż mowa o kierunku północnym).

Jednak tor, przy którym stoi semafor świetlny, jest przedłużeniem toru szlakowego "na wprost", także od południa.
Nawet jeżeli po takim torze nie przewidziano zorganizowanych wyjazdów na północ, to wjazdy - w tym wypadku chodzi o te od południa - należało przewidzieć, np na wypadek niemożności przełożenia rozjazdów w zimie.
Postawiły więc Prusaki przy nim tarcz zaporową (Tz) napędzaną mechanicznie, jako koniec przebiegu wjazdowego.
Po zwycięskim marszu nach Berlin, PKP-y, Tz-y - i owszem - przejęły, ale nie raczyły podjąć ich produkcji na tzw. bieżącą wymianę.
No więc, kiedy nadchodził kres działalności kółek i dźwigni takiego sygnalizatora - się go unieruchamiało, a później, kiedy groził przewróceniem (albo groźbę wprowadził w czyn) - usuwało.

Co w zamian?
Można było postawić w pełni funkcjonalny semafor, ale wymagałoby to rozbudowy nastawnicy, a na to nie zawsze było miejsce (patrz wyżej).
Stawiali więc kolejarze Tz-y świetlne, z czerwonym albo czerwonym i białym dla manewrów.
No a kiedy już to białe tam było, pod pretekstem polepszenia możliwości eksploatacyjnych stacji - to jest umożliwienia wyjazdów także z tego toru - a tak naprawdę z czystego lenistwa - coby rozkazów nie nosić - zaczęli nim mrugać.
I stąd masz Sz-ta w tym ogryzku.
buballo - 15-03-2015, 14:28
Temat postu:
wodkangazico napisał/a:

Stawiali więc kolejarze Tz-y świetlne, z czerwonym albo czerwonym i białym dla manewrów.
No a kiedy już to białe tam było, pod pretekstem polepszenia możliwości eksploatacyjnych stacji - to jest umożliwienia wyjazdów także z tego toru - a tak naprawdę z czystego lenistwa - coby rozkazów nie nosić - zaczęli nim mrugać.
I stąd masz Sz-ta w tym ogryzku.


... i będą tak "mrugać" dla regularnych wyjazdów do momentu, kiedy UTK dobierze się PLce do tyłka Cool

Swoją drogą szacunek dla wodkangazico - za wyjaśnienie tej sytuacji, pełna profeska Idea
wodkangazico - 15-03-2015, 19:14
Temat postu:
Tajemnicą poliszynela jest, że uteki ścigają plk-owców na ich własne życzenie.
Wygląda to tak, że chłopaki z zakładów, nie mogąc sie doprosić u "warszawki" remontu urządzeń, czy uzupełnienia skradzionych kabli, czy tam usunięcia jeszcze innych przyczyn tych nieszczęsnych Sz-tów, sami zapraszają inspektorków Dyla.
Ci "stwierdzają" i "nakazują usunięcie nieprawidłowości".
Zakłady wymachują wystąpieniami, w których nota bene nie ma prawa być żadnych nakazów, bądź też słynnymi już "decyzjami z błędami" Dyla przed centalą na Targowej, a te z kolei (co ja piszę - oni z koleją nie mają nic wspólnego) kiepy mają w portkach pełno i sypią kasą, byle nie podpaść prezesowi.
Nikt tam nie czyta, co w tych decyzjach prezes wypisuje, a są tam takie kwiatki, ze gdyby się im choć trochę dokładniej przyjrzał NIK, Dyl poleciałby na zbity pysk.
Ale póki co, każdemu taki stan rzeczy w jakiś sposób odpowiada: w zakładach są zadowoleni, bo oddalają od siebie widmo Szczekocin, pierdzistołki na Targowej - bo zadowalając "zakładowców", maskują swoją kompletną ignorancję, a Dyl - bo dla celebryty najważniejsze jest się wyprodukować i nie przestawać istnieć w mediach.
Skutkiem - państwowotwórcze zasady administracyjne leżą głęboko w g...nie.
Ale kogo to?

Profeska?
Eee tam - lata szwendania pieszo po torach.
Wg tutejszej etymologii to już beton.
B40. Smile
Borys_q - 15-03-2015, 19:51
Temat postu:
A w Lipuszu nastawnia wykonawcza jest czynna? Bo to wygląda jak trwałe nieuczynnienie nastawni wykonawczej po drugiej stronie szlaku, brak obsługi blokady liniowej, brak możliwości utwierdzenia przebiegu pociągowego.

Cytat:
Tego typu semafory, to najczęściej semafory zaporowe,


Nie ma semaforów zaporowych skończyły się z WTBE-10.

Cytat:
Swoją drogą szacunek dla wodkangazico - za wyjaśnienie tej sytuacji, pełna profeska Idea


Wyjaśnienie trzymało by się kupy gdyby kolega nie pisał, że tam stał semafor. Po drugie to jest tor główny zasadniczy więc mało prawdopodobne żeby nie były przewidziane przebiegi pociągowe.
buballo - 15-03-2015, 20:20
Temat postu:
Borys_q napisał/a:


Cytat:
Tego typu semafory, to najczęściej semafory zaporowe,


Nie ma semaforów zaporowych skończyły się z WTBE-10.


Co do nomenklatury to racja w Ie4 takie pojęcie nie występuje, jednak "na gruncie" jest ich całkiem dużo Rolling Eyes


Borys_q napisał/a:
Cytat:
Swoją drogą szacunek dla wodkangazico - za wyjaśnienie tej sytuacji, pełna profeska Idea


Wyjaśnienie trzymało by się kupy gdyby kolega nie pisał że tam stał semafor. Po drugie to jest tor główny zasadniczy więc mało prawdopodobne żeby nie były przewidziane przebiegi pociągowe.


... i są, na Sz-ta o czym świadczy tabliczka pod semaforem, chyba: SzM.
Borys_q - 15-03-2015, 20:24
Temat postu:
Cytat:
Druga z nastawni jest od lat wyłączona z eksploatacji, a jazdy w jej okręgu odbywają się na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny. Nastawnia dysponująca obsadzona jest tylko przez 8 godzin w ciągu doby, trzy dni w tygodniu.


I się sprawdziło znalazłem w sieci, w Lipuszu wykonawcza jest nieczynna co powoduje brak możliwości wyprawiania pociągów na semafor, wycieli semafor wstawili semafor dwukomorowy co by rozkazów nie nosić. Podobna sytuacja jest na lini 220 gdzie po 23 nastawnie wykonawcze są bez obsługi i wyjazdy i wjazdy odbywają się na rozkazy pisemne.

.
Cytat:
.. i są, na Sz-ta o czym świadczy tabliczka pod semaforem, chyba: SzM.


Nie masz racji, słyszałeś kiedyś o zorganizowanych przebiegach pociągowych na SZ-ta?

Cytat:
Co do nomenklatury to racja w Ie4 takie pojęcie nie występuje, jednak "na gruncie" jest ich całkiem dużo Rolling Eyes


To już są zwykłe semafory, tak samo jak mówienie o świetlnych Tz (nie w kontekście historycznym) aż źle wygląda na monitorze.
buballo - 15-03-2015, 20:33
Temat postu:
Borys_q napisał/a:

Nie masz racji, słyszałeś kiedyś o zorganizowanych przebiegach pociągowych na SZ-ta?


Słyszeć, nie słyszałem Smile

... ale w tym wypadku należy zakładać, że tak właśnie jest Very Happy Na kolei nie ma rzeczy niemożliwych ...
Borys_q - 15-03-2015, 20:42
Temat postu:
Nie ma się czego doszukiwać, przebieg był ale do przebiegu trzeba dwojga, drugiego nie ma to przebieg się skończył. Semafory kształtowe w Kościerzynie nie wyświetlają SZ-ta trzeba było coś poradzić.
buballo - 15-03-2015, 20:58
Temat postu:
Borys_q napisał/a:
Nie ma się czego doszukiwać, przebieg był ale do przebiegu trzeba dwojga, drugiego nie ma to przebieg się skończył. Semafory kształtowe w Kościerzynie nie wyświetlają SZ-ta trzeba było coś poradzić.


No i się wyjaśniło, z pierwszej ręki Smile

Przecież Wy tam jeździcie, dopiero teraz zaskoczyłem Śmiech
Borys_q - 15-03-2015, 21:02
Temat postu:
My nie, tam IC nie dojeżdża, ale jak pisałem podobna sytuacja występuje w nocy na lini 220.
Droznik - 16-03-2015, 09:24
Temat postu:
Poczekacie zacznie się sezon letni, i zobaczycie co na Jebie słychać, tam są tylko 2 semafory. I oba są to semafory wjazdowe. Mam na myśli tutaj stację Wrzeście gdzie wjazd jest na semafor a wyjazd na rozkaz.
wodkangazico - 16-03-2015, 10:23
Temat postu:
Cytat:
Wyjaśnienie trzymało by się kupy gdyby kolega nie pisał, że tam stał semafor.

Kolega nie pisał, chyba że pisał, ale nie może w tej całej kupie znaleźć. Smile
Cytat:
Po drugie to jest tor główny zasadniczy więc mało prawdopodobne żeby nie były przewidziane przebiegi pociągowe.

Hmm, jak by to wyjaśnić?
Może przykładem empirycznym?
Wpadnij kiedyś do Wolsztyna, na koniec peronu drugiego. Sytuacja identyczna - Tz mechaniczna.
Zobacz, pomacaj, może uwierzysz.
Cytat:
Tego typu semafory, to najczęściej semafory zaporowe

Cytat:
Nie ma semaforów zaporowych skończyły się z WTBE-10.

A się uprę, jak ten osioł - nie skończyły, nie skończyły, bo w Ie-4:
Cytat:
§ 1. Zakres Wytycznych
...
3. Wytyczne obowiązują przy budowie oraz przy remontach urządzeń srk na liniach
kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. Urządzenia zainstalowane przed wejściem w życie wytycznych mogą być
nadal eksploatowane na warunkach, według których zostały pobudowane.

Znaczy: na zmianę "warunków eksploatowania" powinien przynajmniej powstać jakiś projekt - zmiany w planie schematycznym, tablicach zależności, RTS-e, SMS-ie itede., itepe.

Co nie zmienia faktu, że to, co pisze buballo o oznaczeniu sygnalizatora, jest jakimś "kwiatkiem", który faktycznie, czemprędzej wyrżniętym zostać winien.

Trochę zmanipuluję wypowiedzi (chyba się nie obrazisz? Smile ):
Cytat:
Semafory kształtowe w Kościerzynie nie wyświetlają SZ-ta trzeba było coś poradzić...
(...)wycieli semafor wstawili semafor dwukomorowy

Parę razy już było - kolejarz to takie ścierwo, co to patrzy się nie narobić.
I słusznie.
Skoro więc nie ma przeszkód, aby wieszać Sz-ty również na kształtowych, po co mieli sobie niepotrzebną robotę kroić?
Cytat:
(...)tak samo jak mówienie o świetlnych Tz (nie w kontekście historycznym) aż źle wygląda na monitorze.

No i masz buballo "profeskę" - śierściucha ze mnie zrobił! Smile
Ale wtopa!!!
No bo bądźmy szczerzy - w żadnym kontekście.
Poszłem po łebkach (wiadomo: leniwe ścierwo) i wyszło, jak wyszło.
Niniejszym biję się łubkiem w pierś i przepraszam wszystkie obrażone monitory. Smile
Borys_q - 16-03-2015, 20:59
Temat postu:
Cytat:
Kolega nie pisał, chyba że pisał, ale nie może w tej całej kupie znaleźć. Smile


Pisał pisał.

Cytat:
Dlaczego tak jest? Pamiętam że kiedyś stał tam zwykły semafor kształtowy.


Cytat:
Wpadnij kiedyś do Wolsztyna, na koniec peronu drugiego. Sytuacja identyczna - Tz mechaniczna.


Nie znam Wolsztyna, ale z pobieżnego przeglądania schematu (jest z 2007 nie wiem czy coś się nie zmieniło) nie widzę toru głównego zasadniczego przy peronie 2 więc sytuacja nie do końca identyczna.

Cytat:
A się uprę, jak ten osioł - nie skończyły, nie skończyły, bo w Ie-4:


Tu mnie chyba przekonałeś ale jeszcze się waham.

Cytat:
No i masz buballo "profeskę" - śierściucha ze mnie zrobił!


Kot wcale nie złe zwierze, a poza tym poco tyle złości?.
wodkangazico - 16-03-2015, 23:04
Temat postu:
Aaa, ten "kolega" - sorki za spoufalanie się.
Cytat:
Kot wcale nie złe zwierze...

Do zgrywania muszki ze szczerbinką?
Potwierdzam - nadaje się.
Ale nie jadłem.
Cytat:
a poza tym poco tyle złości?

Nie wiem o co chodzi, ale przyłączam się do apelu. Smile

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group