Kolej miejska - Warszawa stawia na tramwaje Victoria - 28-07-2017, 18:35 Temat postu: Warszawa stawia na tramwaje
Warszawa stawia na tramwaje. Stolicę czeka szynowa rewolucja.
W najbliższych latach Warszawę czeka kilka wielkich inwestycji. Linie tramwajowe połączą Gocław z Saską Kępą oraz Wolę z Wilanowem. Białołęka już się zmienia.
Transport szynowy to przyszłość komunikacyjna stolicy – tak wynika ze „Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy”. Jak zapisano w dokumencie, chociaż po warszawskich ulicach porusza się coraz więcej samochodów, kluczową rolę w następnych latach ma odgrywać zbiorowy transport szynowy. Jakość tego rodzaju transportu ma decydować o jakości funkcjonowania aglomeracji, zwłaszcza w sytuacji, gdy przez zwiększającą się liczbę samochodów, warunki ruchu autobusów są coraz trudniejsze.
Tramwaje Warszawskie podpisały we wtorek umowę na budowę nowej trasy tramwajowej na Wilanów. Wykonawca - firma Budimex ma na to niecałe dwa lata.
Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej z Goworka. Potem pojedzie Belwederską, Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów. Pętla dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego. W sumie powstanie 31 przystanków.
Pod koniec sierpnia rusza budowa nowej trasy tramwajowej do Wilanowa. Na 7,5-kilometrowym odcinku usuniętych zostanie 179 drzew. Rosną na pasie pomiędzy jezdniami, gdzie położone zostaną tory tramwajowe. Na tym jednak nie koniec wycinki.
Tramwaje Warszawskie odpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej od Grójeckiej do Rakowieckiej – między Ochotą i Mokotowem, wzdłuż Pola Mokotowskeiego. To środkowy odcinek trasy, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów (tzw. tramwaj do Wilanowa).
Rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz poinformował w środę o wstrzymaniu prac na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa. Chodzi o końcowy odcinek alei Rzeczpospolitej - półkilometrowy fragment na końcu trasy. To pokłosie sporu o kanalizację pomiędzy deweloperem a miejskimi wodociągami.
Dużo emocji budzi budowa trasy tramwajowej do Wilanowa. Podawane terminy uruchomienia poszczególnych odcinków linii spotykają się z powszechnym powątpiewaniem. – Będziemy wyciągać konsekwencje, także finansowe, jak podane daty nie zostają dotrzymane – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Warszawska sieć tramwajowa wzbogaca się o nowy odcinek torów wzdłuż ul. Kasprzaka do Wolskiej. Przy okazji tej inwestycji zbudowano pierwszy w Warszawie przystanek w wykopie. Niestety, powstała przestrzeń – szary wykop – nie jest atrakcyjna pod względem estetycznym, pojawiają się pytania o funkcjonalność. Tramwaje Warszawskie, wsłuchując się w głosy krytyki, zaczęły wprowadzać poprawki.
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.
Prezydent Rafał Trzaskowski wyraził nadzieję, że od czerwca pasażerowie będą mogli korzystać z nowej trasy tramwajowej na Gagarina. To kolejny już deklarowany termin – urzędnicy przekonują, że żadnego (nowego i kolejnego) opóźnienia nie ma, a wcześniej podawane daty dotyczyły „gotowości do jazd próbnych”. Tramwaje Warszawskie jednocześnie asekuracyjne zaznaczają, że to deklaracje wykonawcy – firmy Budimex.