INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dział pracowniczy - Luka pokoleniowa wśród kolejarzy

Victoria - 28-02-2018, 17:47
Temat postu: Luka pokoleniowa wśród kolejarzy
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego sporo miejsca poświęcono kurczącej się kadrze kolejarzy. – Może dojść do sytuacji, w której braki kadrowe staną się realną przeszkodą dla konkurencyjności kolei wobec transportu indywidualnego – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który razem z prezydentem ZZMK Leszkiem Miętkiem zastanawiał się, co robić, aby problemowi zaradzić.

Prezes UTK podkreślił, że kurczące się zasoby kolejarzy dotyczą nie tylko drużyn trakcyjnych, ale także stanowisk związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, w tym z bezpieczeństwem.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/luka-pokoleniowa-wsrod-kolejarzy-jest-zagrozeniem-dla-konkurencyjnosci-kolei-85989.html
Beatrycze - 07-08-2019, 11:47
Temat postu:
Branża kolejowa się starzeje. Mało pracowników przed trzydziestką.

W całej branży kolejowej pracowało w końcu 2018 roku 90 397 osób, o 111 mniej niż rok wcześniej. Liczba zatrudnionych systematycznie spada - w 2010 r. było ich łącznie ponad 103 tysiące, tj. w tym okresie ubyło ponad 12,2 proc. pracujących. Ale sytuacja inaczej przedstawia się w trzech segmentach kolei. Z analizy struktury wiekowej pracowników kolei wynika, że istnieje duże ryzyko powstania tzw. luki pokoleniowej w branży.

Więcej:
https://www.wnp.pl/transport-kolejowy/branza-kolejowa-sie-starzeje-malo-pracownikow-przed-trzydziestka,350665_1_0_0.html
kumoterstwowutk - 07-08-2019, 16:07
Temat postu:
Nie wiem w czym tak naprawdę jest problem. Czy w tym, że prezesi chcieliby na co dzień widzieć młode laski, które miałyby na nich chęć. Prezesi też są na ogół starzy i nikt nie widzi w tym problemu.
Przecież ludzie 50+ potrafią dobrze pracować, często lepiej niż dwudziestokilulatkowie. Może chodzi o to, że brakuje młodych (czyli tanich w domyśle skąpych pracodawców). Dlatego tak zawodzą.
beton44 - 23-08-2019, 21:01
Temat postu:
kumoterstwowutk napisał/a:
Nie wiem w czym tak naprawdę jest problem. Czy w tym, że prezesi chcieliby na co dzień widzieć młode laski, które miałyby na nich chęć. Prezesi też są na ogół starzy i nikt nie widzi w tym problemu.
Przecież ludzie 50+ potrafią dobrze pracować, często lepiej niż dwudziestokilulatkowie. Może chodzi o to, że brakuje młodych (czyli tanich w domyśle skąpych pracodawców). Dlatego tak zawodzą.


Ręce opadają Hmm

1. Wymagania zdrowotne - których ci 50+ z coraz większym prawdopodobieństwem nie spełnią
2. Czas szkolenia następców - to nie układanie towaru na półkach w Aldi - wyszkolenie samodzielnego pracownika trwa czasem i kilka lat - a chętnych do nauki nie ma za dużo Rolling Eyes
Tymczasowy - 16-09-2019, 23:50
Temat postu:
Wniosek z tego, że nie warto wiązać przyszłość zawodową z koleją bo już po 50 r.ż. grozi pracownikowi kop w d...pe.
To jeśli brakuje młodych chętnych należy wybrać starszych. Przynajmniej jest szansa, że nie będą już po 2 latach krzyczeć o podwyżkę płacy. Wbrew pozorom są zdolniejsi niż smartfonowa młodzież z pokolenia "róbta co chceta". Wprowadzają w zespole uspokojenie niepotrzebnych emocji i stabilność procesów działania.
beton44 - 14-10-2019, 22:25
Temat postu:
Hmmm - 20 latek - w dzisiejszych czasach podejmując pracę z pewnością zatrudnienia do tych 50+ - to chyba powinien się cieszyć...

"wprowadzają w zespole uspokojenie niepotrzebnych emocji i stabilność procesów działania" - ty co - postanowiłeś zrobić karierę jako tzw. "trener menedżerów" Rolling Eyes
Pasiak.łowicki - 16-10-2019, 09:40
Temat postu:
Z czego się cieszyć, że nie wypracuje sobie emerytury na starość. a miejsc pracy będzie ubywać, to sprawa rozwoju nowoczesnych technologii.
Może jeszcze raz spróbuj zbudować poprawnie swoją wypowiedź i wtedy coś napisz. Jak widać twoje pokolenie ma z tym problem. Większość jest ograniczone do smartfona i gier komputerowych...
Victoria - 05-05-2020, 19:07
Temat postu:
Luka pokoleniowa na kolei coraz bardziej kłopotliwa. Czy młodzi uratują sytuację?

Polska kolej stoi przed koniecznością zmiany pokoleniowej. Ponad 40 proc. jej pracowników to osoby powyżej 50. roku życia, a młodzi poniżej trzydziestki to nie więcej niż 15 proc. Na szczęście w szkolnictwie kolejowym drgnęło. Przybywa uczniów. W bieżącym roku szkolnym jest ich 3843. O 1326 więcej niż dwa lata temu.

Więcej:
https://www.pulshr.pl/edukacja/luka-pokoleniowa-na-kolei-coraz-bardziej-klopotliwa-czy-mlodzi-uratuja-sytuacje,73351.html
sfora6 - 06-05-2020, 17:07
Temat postu:
Przeczytałem ten powyższy raport.

To jest szkolnictwo na miarę naszych czasów. Szkolnictwo jest a efektów brak. W tym całym raporcie nie przedstawiono liczby wyszkolonych maszynistów, dyżurnych ruchu, nastawniczych etc. Ilu ich wykształcono w tych szkołach? 100, 10, 0? Podejrzewam, że zero.

W raporcie opisano, że z inicjatywy PKP Cargo oraz PKP Intercity w Siedlcach otworzono profil mechanik pojazdów kolejowych. Pytanie tylko po co? W tych spółkach jest ogromny przerost zatrudnienia, szczególnie na stanowiskach administracyjnych (biurwy). Można byłoby spokojnie wdrożyć program rekrutacji wewnętrznej i przekwalifikowanie chętnych na te stanowiska. Oczywiście, taki program jest przerasta działy HR tych spółek.

Sprawdźmy teraz zapotrzebowanie na pracowników w w/w firmach.
https://www.pkpcargo.com/pl/kim-jestesmy/kariera - 0 wakatów
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/praca/aktualne-oferty-pracy/ - 2 wakaty (informatyk, manewrowy)
https://cargotabor.pl/kariera.html - 1 wakat
https://www.remtrak.pl/oferty_pracy - 0 wakatów
Otworzono klasy dla uczniów chociaż w ogóle te firmy nie prowadzą rekrutacji w Siedlcach.

Kolejna sprawa to egzaminy zawodowe. Wiadomo, że te szkoły kolejowe nie wykształciły żadnego maszynisty, dyżurnego ruchu etc. Razi rażąco niska zdawalność tych egzaminów. To już prezentuje poziom uczniów i nauczycieli.
Wyobraźcie sobie, że lekarz stomatolog zdaje LEK i może leczyć ludzi?
Wyobraźcie sobie, że zdajecie egzamin na prawo jazdy i nie możecie jeździć samochodem?
A tu po tej wielkiej szkole zdajesz egzamin zawodowy na technika transportu kolejowego i nic. Nikt nie wpuści Cię na nastawnię, lokomotywę etc. Takim papierem możesz się podetrzeć.

Co Cię czeka po szkole kolejowej? Najniższa krajowa łatana jakimiś dodatkami aka grupami (chory wymysł swoją drogą); jakiś posterunek w środku lasu; obok posterunku toi-toi, ponieważ nie ma kanalizacji; dodatkowo w zimie będzie trzeba napalić w piecu węglowym, ponieważ nie ma centralnego ogrzewania; oraz wizyty kontrolerów.
"Masz w głowie olej to olej kolej" - przestrzegam uczniów przed tymi pożal się boże szkołami.
Noema - 06-05-2020, 17:31
Temat postu:
sfora6, masz dużo racji. Ja skończyłam liceum medyczne, ale po maturze poszłam na kolej. Karierę w PKP skończyłam na stanowisku dyż. ruchu, zaliczając po drodze budkę dróżnika. Wszystkiego nauczyłam się w pracy, na szkoleniach, od starszych stażem współpracowników.

Ale nie przekreślałabym szkół technicznych, bo przynajmniej jakąś teorię młodzież tam zdobędzie, do tego dochodzą praktyki zawodowe. A to dużo wbrew pozorom. W pracy na początku będzie im łatwiej niż komuś kompletnie zielonemu spoza branży, np. po zwykłym ogólniaku.
sfora6 - 06-05-2020, 19:32
Temat postu:
Oczywiście, że taka szkoła dużo pomaga. Sam pamiętam jak przyszedłem na kolej bez wcześniejszego przygotowania - nie wiedziałem, co się dzieje po prostu
Po kilku latach w takiej szkole na pewno coś zostanie w głowie.

Wykazałem tylko patologie takich szkół: brak egzaminów na konkretne stanowiska, brak rekrutacji w spółkach kolejowych i "perspektywy"
beton44 - 08-05-2020, 19:45
Temat postu:
sfora6 napisał/a:
Wykazałem tylko patologie takich szkół: brak egzaminów na konkretne stanowiska, brak rekrutacji w spółkach kolejowych i "perspektywy"

Nie ma takiej możliwości, nie było i nie będzie ze względów formalnych i zdroworozsądkowych /wymagana praktyka stanowiskowa/ Wink

co do reszty to nikt nie przewidzi co będzie za parę lat - ale raczej trochę ludzi trzeba będzie zatrudnić kiedy wymrą/pójdą na emeryturę betony Beton
Victoria - 08-03-2021, 20:50
Temat postu:
Jaka jest przyszłość zawodów kolejowych? Problemem wciąż duża luka pokoleniowa

Spółki kolejowe mają problem z dużą luką pokoleniową, na która odpowiedzią powoli staje się system szkolnictwa zawodowego. Zjawisko wciąż występuje jednak m.in. w zawodach bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu – to główne wnioski z debaty poświęconej przyszłości zawodów kolejowych, jaka odbyła się w ramach Kongresu Bezpieczeństwa Kolejowego.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jaka-jest-przyszlosc-zawodow-kolejowych-problemem-wciaz-duza-luka-pokoleniowa--101347.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group