INFO KOLEJ - forum kolejowe

Wyjazdy z FIP - Włochy 2018 - relacja z wyjazdu

bajszkrant - 06-05-2018, 14:59
Temat postu: Włochy 2018 - relacja z wyjazdu
Posiadacze uprawnień FIP nie są zbyt lubianą grupa podróżnych wa krajach europejskich. Większość przewoźników skutecznie stara się zniechęcić do korzystania z FIP-a (szczególnie z kuponów) poprzez wprowadzanie skomplikowanych i trudnych do odnalezienia w Internecie przepisów dotyczących dopłat i suplementów, takich jak global fare, "opłaty za korzystanie", czy inne. Niektórzy wręcz wyłączają spod kuponów FIP niektóre pociągi, bądź nawet całe kategorie pociągów. Zatraca się tym samym idea kuponów FIP, jako dających personelowi kolejowemu szansę na proste i niskokosztowe podróżowanie przez Europę w wolnym czasie. Liczyliśmy, że we Włoszech będzie inaczej, wszak oferta handlowa przewodnika Trenitalia wydaje się prosta jak drut, a struktura kolei przypomina nasz pekap. Jak było? O tym za chwilę.

Nie będę rozpisywać się o zaletach czy wadach włoskich pociągów, ani o tym gdzie byliśmy i co zwiedzaliśmy (chociaż jeśli pojawią się związane z tym pytania to chętnie odpowiem). Moją ideą jest stworzenie wpisu skupiającego się na aspektach istotnych z punktu widzenia podróżowania na kuponach FIP.

"Narodowym" przewodnikiem we Włoszech jest Trenitalia. W Trenitalii istnieją następujące kategorie pociągów: Frecciarossa, Frecciargento, Frecciabianca, Eurocity, Intercity, Regionale Veloce i Regionale. Zaopatrzeni w informację, że na dwie ostatnie kategorie nie potrzeba rezerwacji i można nimi podróżować bez ograniczeń, skrupulatnie zaplanowaliśmy sobie nasz tygodniowy pobyt, dokonując stosownych rezerwacji na pociągi wyższych kategorii w taryfie "global pass" przez stronę przewoźnika (10€ na FR/FA/FB, 3€ na IC). Podróżując po Włoszech na FIP-ach należy uważać, żeby nie wsiadać do pociągów Italo (prywatny przewoźnik hi-speed) bądź Trenord (przewoźnik regionalny w okolicach Mediolanu).

Pierwszym etapem podróży z Polski był EC 103 Polonia z Warszawy Wschodniej do Wien Hbf. O podróżach na FIP-ie przez Czechy powiedziano już chyba wszystko, także nie będę zatrzymywał się na temacie, wspomnę tylko że dokonaliśmy rezerwacji miejsc przez stronę Czeskich Drahów na odcinku Bohumin - Breclav. Taka miejscówka kosztuje 35 czk (6 zł). Odradzam robienie rezerwacji Bohumin - Wiedeń, bo jest drożej (75 czk), a od Breclav jechał prawie pusty. Jeżeli chcielibyśmy zarezerwować miejsce na całą trasę, to tylko w kasie międzynarodowej IC (cena 3,50 euro). Na Austrię i Czechy rezerwacje są nieobowiązkowe, ale na odcinek czeski warto mieć miejscówkę bo pociąg bywa załadowany.

W Austrii dla FIP obowiązuje "opłata za korzystanie" (Benutzungsentgelt), w wysokości 10/15 euro (2/1 kl.). Ważność dopłaty jest zgodna z ważnością kuponu FIP, czyli do końca dnia następnego. W EC 103 nikt od nas takiej dopłaty nie chciał, austriacki konduktor (załoga wymienia się z czeskiej na austriacką w Breclav) tylko zerknął że mamy FIP-y i poszedł sobie dalej. Mając przed sobą kolejny etap podróży - EC 133 Gondoliere relacji Wien Hbf - Venezia Santa Lucia, postanawiamy kupić dopłatę na dworcu w Wiedniu (da się w biletomacie). Dla sprawdzenia tematu postanowiliśmy przy pierwszej kontroli nie okazywać dopłaty, coby obadać czy będą chcieli nam ją sprzedać w pociągu. Faktycznie - chcieli, od konduktora słyszymy że należy się "cejn ojro". Z tym że bez żadnych dodatkowych kosztów, także można spokojnie kupować na pokładzie, przy kontroli biletów. Oczywiście chwilę później pokazaliśmy że mamy dopłaty kupione na dworcu, konduktor je skasował, skasował FIP-a i poszedł dalej. Jednak jak się okazało, pan skasował nam po kolejnym kuponie w książeczce, nie tym który miał wczorajszą datę ale był oczywiście ważny tego dnia. Dlatego od razu rada: patrzcie konduktorom na ręce, zwłaszcza jak jedziecie drugiego dnia ważności swojego kuponu. Oczywiście pan złapany ponownie przyznał się do błędu, ale to nie zmienia faktu że jeden kupon został w zasadzie zmarnowany. Na kolejne podróże już na terenie Włoch, na wszelki wypadek nauczyliśmy się formułki "questo coupon è valido anche oggi, come dice la nota" Smile

Miejscówki na całą trasę EC 133 to koszt 3 euro, do kupienia na stronie ÖBB. Warto się w nie zaopatrzyć bo pociąg bywa zatłoczony, chociaż tylko do Villach, na odcinku włoskim jechał prawie pusty. We Włoszech do samej Wenecji już bez kontroli biletów, załoga jechała cały czas austriacka.

We Włoszech jeździmy sobie spokojnie zarówno pociągami regionalnymi, jak i wyższymi kategoriami, na podstawie FIP-ów i wspomnianych wcześniej miejscówek w taryfie global pass (10 euro). Wszystko przebiega gładko, do przejazdu Frecciarossa 9757, kiedy to pani spojrzawszy w nasze papiery stwierdziła, że rzeczone miejscówki są "not enough" na ten pociąg, i zgodnie z pkt 7 zasad korzystania z FIP (te drobnym drukiem na okładce) aby móc jechać powinniśmy zakupić suplement. Podobno zwolnione są z tego tylko książeczki z wbitą pieczątką "suplement free" na okładce. Pani podliczyła koszt suplementu na 25 euro w kasie lub 35 euro na pokładzie. Na szczęście po krótkiej, acz kulturalnej rozmowie (całe szczęście ogarniała po angielsku), obyło się bez wypisywania dopłaty, konduktorka powiedziała tylko żebyśmy przed kolejną podróżą zakupili w kasie odpowiedni suplement. Na stwierdzenie, że jeździliśmy już 5 razy i nikt od nas nic takiego nie wołał, zrobiła wielkie oczy, powiedziała tylko "lucky you" i sobie poszła😆 Całe szczęście była to nasza ostatnia jazda wyższą kategorią (oprócz powrotu pociągiem Eurocity), także w ogólnym rozrachunku obyło się bez nieprzewidzianych wydatków.

Tak więc okazuje się że miejscówka global pass do zwykłego, turystycznego FIP-a jest niewystarczająca dla podróżowania po Włoszech szybkimi pociągami. Mieliśmy farta, być może konduktorzy byli niekumaci. Jednak gdybyśmy musieli zmierzyć się z tematem już przy pierwszym przejeździe, trzeba byłoby zweryfikować plany, bo 25 euro w dwie strony to już robi się 50, a wycieczek do odbycia było kilka.

Powrót do Polski EC 132 Wenecja - Wiedeń oraz EC 100 Wiedeń - Katowice. W EC 132 załoga od początku austriacka, pierwsza kontrola za Treviso, skasowane kupony włoski i austriacki. Bez pytań o suplementy czy inne dopłaty. Kolejna kontrola przed Friesach, o dziwo konduktor tym razem również nie pytał o dopłatę, być może zobaczył że jest już pieczątka z numerem pociągu a co a tym idzie kontrola została przeprowadzona. Tak czy inaczej byliśmy 10 euro do przodu, bo w EC 100 również konduktor przy sprawdzaniu biletów nie wymagał od nas żadnej opłaty. Przez Czechy, podobnie jak w przypadku podróży w tamtą stronę, mieliśmy wykupione rezerwacje na odcinek Breclav - Bohumin. Podróż spokojna, bez komplikacji. Czas od wyjazdu z Wenecji do przekroczenia polskiej granicy to ok. 11 i pół godziny.

Mam nadzieję że mój opis okaże się choć trochę przydatny dla kogoś kto planuje wycieczkę do Włoch na FIP-ach. Jeżeli macie jakieś pytania, to postaram się pomóc na podstawie doświadczeń z wyjazdu.
aanniiaa - 07-05-2018, 11:57
Temat postu: Re: Włochy 2018 - relacja z wyjazdu
bajszkrant napisał/a:
(...)
W Austrii dla FIP obowiązuje "opłata za korzystanie" (Benutzungsentgelt), w wysokości 10/15 euro (2/1 kl.). Ważność dopłaty jest zgodna z ważnością kuponu FIP, czyli do końca dnia następnego. W EC 103 nikt od nas takiej dopłaty nie chciał, austriacki konduktor (załoga wymienia się z czeskiej na austriacką w Breclav) tylko zerknął że mamy FIP-y i poszedł sobie dalej. (...)

Kiedyś jak jechałam EC "Sobieskim" relacji Kraków - Wiedeń to pomiędzy Hohenau a Wien Sudbf. pociąg był traktowany praktycznie jako lokalny. Może dlatego nie chcieli tej dopłaty 10 euro? Przypominam, że nie obowiązuje ona m.in. w pociągach lokalnych oraz w pociągach nocnych, wliczając to chociażby pociąg Wiedeń-Rzym/Mediolan.
Shinzon - 10-05-2018, 20:03
Temat postu:
Ja płaciłem na Frecciarossa klasa 2, 15,65 EUR (07.06.2017) na trasie Venezia Santa Lucia - Peschera del Garda. Kupiony normalnie na stacji w Wenecji w dniu wyjazdu
bert - 11-05-2018, 00:42
Temat postu:
ciekawa relacja ,ale wykupowanie rezerwacji na terenie Czech jest zbędne za wyjątkiem pociągów SC
bajszkrant - 13-05-2018, 18:13
Temat postu:
Cytat:
Ja płaciłem na Frecciarossa klasa 2, 15,65 EUR (07.06.2017) na trasie Venezia Santa Lucia - Peschera del Garda. Kupiony normalnie na stacji w Wenecji w dniu wyjazdu


Dopłata do kuponu czy normalny bilet?

Cytat:
ciekawa relacja ,ale wykupowanie rezerwacji na terenie Czech jest zbędne za wyjątkiem pociągów SC


Jest nieobowiązkowe, ale że zbędne to bym nie powiedział, pociąg na większości czeskiego odcinka leci pełny.
Shinzon - 13-05-2018, 19:57
Temat postu:
We Włoszech to była dopłata do kuponu.
EP07-135 - 17-05-2018, 21:13
Temat postu:
FIP we Włoszech nie bardzo się opłaca. Tu kolega miał farta ^^ Bo książeczka jest ważna tylko na pociągi regionalne (R i Rv). Do wszystkich pociągów od IC wzwyż obowiązuje dopłata zależna od kilometrów. Miejscówki w taryfie GlobalPass są ważne tylko do ksiązeczek ze stemplem "suplement free"

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group