INFO KOLEJ - forum kolejowe

Dworce - [Chełm] Remont/przebudowa dworca

Pt31 - 23-01-2020, 09:42
Temat postu: [Chełm] Remont/przebudowa dworca
Dworzec w Chełmie do przebudowy. Prace ruszą w 2020 r. i mają potrwać dwa lata. Artykuł z ubiegłego roku, bardzo skromne informacje.

Źródło : https://www.transport-publiczny.pl/mobile/dworzec-w-chelmie-do-przebudowy-prace-rusza-w-2020-r-61114.html
Ramirez - 03-02-2020, 22:10
Temat postu:
Można wyczytać w internecie że gdzieś teraz, na głównym wymieniono wiaty na peronach? Ma ktoś może zdjęcie? Ktoś coś może więcej napisać o tym?
Pt31 - 06-02-2020, 13:33
Temat postu:
Ramirez napisał/a:
Można wyczytać w internecie że gdzieś teraz, na głównym wymieniono wiaty na peronach? Ma ktoś może zdjęcie? Ktoś coś może więcej napisać o tym?

Wiaty nic specjalnego, ale chyba na obecne chełmskie potrzeby wystarczające. Wiadomo chciałoby się mieć fajny funkcjonalny dworzec z dostoswanymi peronami do określonych standardów z przejściem podziemnym, tak aby każdy podróżny z większym bagażem a szczególnie niepełnosprawni mogli bezpiecznie korzystać z usług kolei. Na tym zdjęciu trochę widać jedną z wiat.
Ramirez - 06-02-2020, 15:24
Temat postu:
Okropnie to wygląda. Coś jak na Chełm Miasto, co przed niczym nie chroni. Oby na żywo to lepiej wyglądało.
Pt31 - 12-02-2020, 09:55
Temat postu:
Wiaty różnią się od tych na stacji Chełm Miasto. W sumie na mnie też nie robią wrażenia, chciałoby się mieć perony i wyposażenie o lepszym standardzie, tyle że stacja świeci obecnie pustkami, i raczej nie będzie jakiś znaczących inwestycji, tylko proste o niezbyt dużym nakładze finansowym. Stare wiaty były mniej funkcjonalne, ustawione w innych częściach peronów. Zastanawiam się co z 3 peronem, jest w najbardziej opłakanym stanie. Obecnie raczej nie wykorzystywany, jeszcze dwa lata temu obsługiwał sporadycznie ruch pasażerski.

[ Dodano: 20-02-2020, 16:35 ]
Ciekaw jestem, czy planowana jest rozbiórka kładki nad torami i budowa przejścia podziemnego i kiedy tak naprawdę ruszą prace. Z tego co wcześniej podano niewiele ma się zmienić na chełmskim dworcu.
Ramirez - 12-03-2020, 22:04
Temat postu:
Dworzec PKP Chełm Główny zinwentaryzowano i poddano ekspertyzie konstrukcyjno-budowlanej. Kolej zdecydowała o rozbiórce wschodniego skrzydła budynku wraz z podpiwniczeniem, gdzie znajduje się m.in. stary schron z czasów zimnej wojny.


Pierwotny dworzec kolejowy został zniszczony przez Niemców w 1944 roku, obecny budynek powstał po wojnie. Jakiś czas temu opisywaliśmy tajemnice dawnego schronu pod budynkiem Dworca Głównego PKP Chełm. To unikatowe, niedostępne miejsce, o którym mało, kto wiedział. Zachowały się nieliczne, ale za to niezwykłe dowody tajnych spotkań służb obrony cywilnej, które się tam odbywały. Ograniczone grono osób miało dostęp do informacji na ten temat. Schron urządzono w połowie XX wieku.

Jego budowa była następstwem zimnej wojny i zagrożeń, jakie ze sobą niosła tj. ataku bombą atomową, nalotu czy skażeń. Korytarze i pomieszczenia schronu rozciągają się w piwnicach dworca. Gdy realizowaliśmy artykuł na ten temat w prowadzącym do schronu przedsionku wciąż widniała tabliczka z informacją od PKP: „Komendant Obrony Cywilnej – Nieupoważnionym wstęp wzbroniony”. Wejście uniemożliwiały wtedy grube, zamknięte na cztery spusty kraty i pancerne drzwi. Przedstawiciele PKP ze względów bezpieczeństwa nie pozwalali tam nikomu wchodzić, bo pomieszczenia schronu są w złym stanie technicznym.

Kilka lat temu część wyposażenia schronu – m.in. stare kaski, obuwie, aparaty telefoniczne – zostało przeniesione. Sprzęt trafił do schronu pod gmachem (schron ten został udostępniony dla zwiedzających). Inne eksponaty np. kilkumetrowa makieta, a także stara centrala łączności zostały przeniesione do chełmskiej siedziby PKP Cargo S.A. (mieszczącej się niedaleko dworca kolejowego). Makieta linii kolejowej naszego regionu, o której mowa, stała w jednym z głównych pomieszczeń schronu, gdzie prawdopodobnie odbywali swoje narady naczelnicy poszczególnych działów PKP.

Na makiecie ułożone były precyzyjne miniatury odzwierciedlające ówczesny przebieg torów i budynków kolejowych, a przy niej ustawionych było kilkanaście aparatów telefonicznych służących służbom obrony cywilnej do łączności. Wszystko to odzwierciedlały fotografie wykonane podczas przenoszenia sprzętu. Od tamtej pory, właśnie z uwagi na zły stan techniczny, nikt do schronu nie wchodził. Ale pancerne drzwi zostały otwarte. Inwentaryzację podpiwniczeń budynku wykonano w związku z przewidywaną przez PKP przebudową dworca.

– Koncepcja przebudowy dworca jest w trakcie opracowania – informuje Magdalena Grosik z Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A. – Cały budynek został zinwentaryzowany i poddany ekspertyzie konstrukcyjno-budowlanej, w wyniku której podjęto decyzję o rozbiórce wschodniego skrzydła budynku wraz z podpiwniczeniem.

https://www.nowytydzien.pl/rozebrac-schron-i-skrzydlo-dworca/?fbclid=IwAR2vUAYc-rK8kkoJvoI53SSRY4ZwnPX60zW31BgqzVBhLwJX0BKlnIzSzqM

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group