INFO KOLEJ - forum kolejowe

Zagranica - Powrót nocnych pociągów po Europie

Victoria - 02-08-2020, 21:09
Temat postu: Powrót nocnych pociągów po Europie
Powrót nocnych pociągów po Europie: czy trend okaże się trwały?

Pandemia koronawirusa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania Europejczyków międzynarodowymi pociągami nocnymi – pisze „The Guardian”. Kolejne zarządy kolejowe oraz przewoźnicy zapowiadają nowe połączenia. Branża kolejowa oczekuje jednak rozwiązań prawnych, które ułatwią uruchamianie takich pociągów także po unormowaniu sytuacji.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powrot-pociagow-nocnych-czy-trend-okaze-sie-trwaly-97883.html
Auderman - 02-08-2020, 23:08
Temat postu:
No jak najbardziej. Kolej ma teraz idealną sytuację by nie tylko się odkuć po spadku pasażerów przez epidemię ale i skubnąć znaczną część rynku, obecnie podupadającego transportu lotniczego. Brak izolacji w samolotach i zamknięty obieg powietrza czyli brak zabezpieczeń przed nie tylko koronowirusem ale innymi chorobami zakaźnymi typu grypa, na które w przyszłości będzie się bardziej zwracać uwagę spowodował powrót transportu lotniczego do poziomu początku XXI wieku, kiedy to połączenia powietrzne były wykorzystywane głównie do podróży na bardzo długie dystanse m. in międzykontynentalne. To daje duże pole do popisu kolei, która w tamtych czasach wiodła prym w międzykrajowych połączeniach, szczególnie nocnych. I tu dochodzi problem czy kolej będzie potrafiła to wykorzystać. To przedsięwzięcie zakłada współpracę wielu przewoźników, z czym może być największy problem bo jak w każdym systemie transportu nie chodzi o prowadzenie ruchu z punktu A do B tylko z różnymi wariacjami by pasażerowie mogli w ciągu jednej nocy dojechać w różne miejsca. Druga kwestia to cena bo obecne 600€ na jedyne nocne połączenie do Paryża oferowane przez Koleje Rosyjskie nie przyciągnie uwagi zwykłego Polaka, zarabiającego w złotówkach. Oferty nocne mają również swój plus taki ,że nie ich celem jest bicie rekordów prędkości i pokonywanie trasy w jak najkrótszym czasie jednak na przykładzie EN Metropolis nie należy z tym przesadzać w drugą stronę. Kolejnym aspektem jest tabor potrzebny do obsługi połączeń nocnych, które musiałyby się składać ze sliperetek i wagonów sypialnych. Te drugie zapewniają pełną izolację od innych pasażerów w obrębie przedziały czym biją na głowę samoloty. Jednak by skorzystać z tej okazji odbicia potężnego rynku połączeń w obrębie Europy Kontynentalnej trzeba najpierw coś zrobić a zapalem do pracy nie chwali się zarówno PKP jak i obecnie nasz najważniejszy wspólnik w zakresie połączeń międzynarodowych czyli DB. Ale dzięki pracy dałoby się utrzymać trend wzrostowy, który bez odjęcia zadań z czasem opadnie na rzecz samolotów, które z czasem mogą odzyskać rynek. W każdym razie kolej ma po raz kolejny szansę odzyskać swoją dawną świetność w Europie. Czy ją wykorzysta czas pokaże
Noema - 02-08-2020, 23:38
Temat postu:
Auderman napisał/a:
Jednak by skorzystać z tej okazji odbicia potężnego rynku połączeń w obrębie Europy Kontynentalnej trzeba najpierw coś zrobić a zapalem do pracy nie chwali się zarówno PKP jak i obecnie nasz najważniejszy wspólnik w zakresie połączeń międzynarodowych czyli DB.

Ja bym się tak na Niemców nie oglądała, bo nie przed zachodnią a południową Europą otwiera się szansa. Chorwacja, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Czarnogóra... Tam jeździmy i coraz chętniej będziemy jeździć na wakacje. Zjeździłam koleją Bałkany wzdłuż, wszerz i w poprzek, natomiast zachodnią Europę raczej omijałam szerokim łukiem. Bo co nam może zaoferować zlewaczały, ogłupiały i moralnie upadły zachód Europy, który sukcesywnie przeobrażany jest w kalifat? Hordy nachodźców? Zamachy terrorystyczne? Płonące katedry? Zamieszki na ulicach miast? Gwałty na plażach? Black Lives Matter?

Mądrzy Czesi już wyczuli koniunkturę i uruchomili bezpośrednie połączenie kolejowe Praga - Rijeka. Bierzmy przykład z Czechów.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pojechalismy-w-kuszetce-z-pragi-do-rijeki-jak-przebiegla-podroz-zdjecia-97922.html
Victoria - 13-08-2020, 18:33
Temat postu:
Koleje Austriackie kupią więcej wagonów do pociągów nocnych. „Ten biznes się opłaca"

Koleje Austriackie (ÖBB) zwiększą flotę pociągów sypialnych i zapowiadają duże inwestycje w tym zakresie. Wagony do 13 nowych składów, zamówionych dwa lata temu, a które dostarczone powinny być do 2022, są właśnie produkowane.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koleje-austriackie-kupia-wiecej-wagonow-do-pociagow-nocnych-ten-biznes-sie-oplaca-98121.html
Ralny - 31-08-2020, 13:05
Temat postu:
Renesans nocnych pociągów

Nocne pociągi padły ofiarą kolei dużych prędkości, tanich linii lotniczych i niestety wielu lat zaniedbań. W ostatnich miesiącach coś zaczęło się jednak zmieniać. O przyszłości pociągów nocnych w Polsce i Europie rozmawiamy z dr Michałem Beimem, adiunktem na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i ekspertem Instytutu Sobieskiego.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/renesans-nocnych-pociagow-98364.html
Ralny - 16-09-2020, 22:05
Temat postu:
ÖBB i SBB ogłosiły strategię Nightjet 2024

Koleje Federalne SWISS (SBB) oraz Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) rozpoczęły współpracę nad strategią zwiększenia liczby pociągów międzynarodowych Nightjet. W następstwie listu intencyjnego, podpisanego przez obie spółki, liczba kursów zwiększy się z 6 do 10.

Czytaj więcej:
https://raportkolejowy.pl/obb-i-sbb-oglosily-strategie-nightjet-2024/
sympatyk - 10-12-2020, 14:16
Temat postu:
Nocne pociągi wracają do kursowania po całej Europie. Zastąpią tanie linie?

Aż czterech dużych operatorów kolejowych – z Niemiec, Austrii, Francji i Szwajcarii planuje połączyć siły i stworzyć sieć nocnych pociągów, które mogłyby konkurować z tanimi lotami po Europie. Choć czas podróży będzie dłuższy, to kolej – w przeciwieństwie do samolotów – ma zapewnić wygodę i spokojny sen.

Więcej:

https://www.fly4free.pl/nocne-pociagi-europa/
beton44 - 13-12-2020, 07:11
Temat postu:
U nas będzie pewien problem - kończą się wagony sypialne - tak tak większość wyprodukowano jeszcze na przełomie lat 70/80 ubiegłego wieku - i normalnie kończy im się okres życia, podobnie jak i sporej części wagonów IC Sad

10 lat temu kiedy powstawało "duże" IC - problemem był brak wagonów po rewizji bo pewien prezes ich nie robił żeby IC miało dobre wyniki finansowe - pamiętacie ? - teraz problem jest większy
Victoria - 18-12-2020, 15:49
Temat postu:
Praga chce finansowo wesprzeć nocne pociągi międzynarodowe

– Czeska stolica chce dofinansować połączenia kolejowe, które zaczynałyby i kończyły bieg w Pradze. Stołeczni radni przyjęli właśnie uchwałę w tej sprawie – napisał portal zdopravy.cz. To sytuacja bez precedensu. Praga zauważa, że wiele miast wspiera połączenia lotnicze. Dlaczego nie wspierać kolei?

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/praga-chce-finansowo-wesprzec-nocne-pociagi-miedzynarodowe-100124.html
Krzychu_36 - 04-01-2021, 15:11
Temat postu:
Slowacy tez beda chyba miec polaczenie na Chorwacje.

https://www.nakolei.pl/obb-i-zssk-uruchomia-w-2021-r-wakacyjne-polaczenie-z-chorwacji-przez-wieden-do-bratyslawy/
Victoria - 22-02-2021, 11:57
Temat postu:
Francja będzie reaktywować swoje nocne pociągi

Siatka nocnych pociągów we Francji wygląda obecnie bardzo ubogo. Ale, widząc sukces nocnych pociągów w krajach Niemczech i Austrii, subsydiowane przez państwo SNCF chce ją odbudować.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/francja-bedzie-reaktywowac-swoje-nocne-pociagi-101107.html
Atoman - 25-02-2021, 15:58
Temat postu:
Zachód to jednak mentalnie wygląda zupełnie inaczej. Tu mieliśmy do niedawna ogromny szum, że na nocne to tylko przedziały, a tymczasem nocny IC Wienerwald Wiedeń - Rostock piętrowy EZT, a w najpopularniejszym pociągu Nightjet 470/471, czyli Zurych - Hamburg - Zurych DB puszcza swoje Bpmmz jako dodatek do piętrowych sypialnych. Naprawdę bezprzedziałowo, a zarazem komfortowo da się, tylko trzeba mieć jakąś strategię rozwoju. Gdyby tak wyciągnąć wszystko, co najlepsze z bezprzedziałowych wagonów, tj. wózki z FPS, Helixy z Growagu, przyciemnione oświetlenie z 168A (bądź to z KISSów ze wspomnianego Wienerwaldu), to naprawdę można by było spokojnie jechać jak w 152Azrow. Obecnie taki Przemyślanin ma cztery "p" , co akurat w części świnoujskiej nie jest już wynikiem takiego, czy innego obiegu, a po prostu tym, że bezprzedziałówki bywały po prostu pełne. O ile w normalnych warunkach w szczycie sezonu przedziałowa nocna rzeźna wciąż dla niektórych może być atrakcyjna, to jednak nocą powinno jechać coś więcej niż okrojony już Chopin, który po wejściu NJ w rozkładach brzmi kuriozalnie jako "jakiś tam pociąg z Bohumina zaczynający o 03:00". Już nieraz rozmawiałem z przewoźnikami na temat podpięcia się jakiejś polskiej właśnie pod NJ 471. Problemem jest jednak "wysoka zawodność w kwestii punktualności, która mogłaby powodować problemy obniżające popyt". Wytłumaczenie akurat wcale nie zaskakujące i w tym miejscu pozostaje tylko przytoczyć pierwsze zdanie pisanej przeze mnie właśnie wypowiedzi.
Ralny - 10-04-2021, 23:25
Temat postu:
Moonlight Express. Startup z Belgii chce rozwijać pociągi nocne po Europie

Powstała kolejna inicjatywa dotycząca rozwoju nocnych pociągów międzynarodowych. Belgijski Moonlight Express ma połączyć Brukselę i Liege z Berlinem i Pragą.

Belgijscy przedsiębiorcy Louis Lammertyn i Louis De Jaeger planują wejść na coraz bardziej dynamiczny rynek nocnych połączeń po Europie. Ich projekt Moonlight Express ma wystartować w kwietniu przyszłego roku. Nocny pociąg połączyć ma Brukselę i Liege z Berlinem i Pragą, informuje dziennik „Berliner Zeitung”. Ceny za przejazd kuszetką zaczynać się mają od 49 euro. W dalszej kolejności planowane są pociągi z Belgii do południowej Francji i do Katalonii.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/moonlight-express-startup-z-belgii-chce-rozwijac-pociagi-nocne-po-europie-101909.html
Victoria - 17-04-2021, 16:46
Temat postu:
RegioJet prezentuje rozkład jazdy pociągu Praga – Amsterdam – Bruksela – Ostenda

RegioJet przedstawił rozkład jazdy swojego pociągu nocnego z Pragi do Amsterdamu i Brukseli. Okazuje się, że pociąg pojedzie jeszcze dalej: do Brugii i Ostendy nad Morzem Północnym.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/regiojet-prezentuje-rozklad-jazdy-pociagu-praga--amsterdam--bruksela--ostenda-102009.html
Krzychu_36 - 05-05-2021, 17:47
Temat postu:
A moze i z Polski tez Smile

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/regiojet-chce-jezdzic-z-warszawy-do-belgii-i-holandii-102338.html
Noema - 07-05-2021, 19:46
Temat postu:
Urząd Transportu Kolejowego opublikował powiadomienie RegioJet o planowanym uruchomieniu pociągu międzynarodowego na trasie Warszawa Wschodnia – Ostenda.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/regiojet-chce-jezdzic-z-warszawy-do-belgii-i-holandii-aktualizacja-102383.html
Ralny - 25-05-2021, 07:47
Temat postu:
Ruszyły wszystkie nocne pociągi ÖBB. Także z Wiednia przez Wrocław do Berlina

24 maja Koleje Austriackie ponownie uruchomiły pełną siatkę pociągów międzynarodowych. Nowością jest pociąg do Amsterdamu, który po raz pierwszy wyruszy do Holandii właśnie dzisiaj.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ruszyly-wszystkie-nocne-pociagi-bb-takze-z-wiednia-przez-wroclaw-do-berlina-102644.html
Pirat - 13-06-2021, 18:49
Temat postu:
Renesans nocnych pociągów. Dziesiątki tysięcy chętnych

Koleje Austriackie (ÖBB) odnotowują rosnące zainteresowanie przejazdami pociągami nocnymi. W ostatnich dwóch tygodniach sprzedano prawie 50 tys. biletów. Największą popularnością cieszy się połączenie z Wiednia (przez St. Pölten) i Innsbrucku (przez Monachium) do Amsterdamu. Już sam premierowy przejazd pociągu był szeroko komentowany w mediach, nie tylko branżowych. Większe zainteresowanie spowodowane jest też znoszeniem obostrzeń w Austrii, Niemczech i w Niderlandach.

Czytaj więcej na rynek-kolejowy.pl
Olaf Skurvensen - 21-06-2021, 22:46
Temat postu:
... a we Francji pojawia się zupełnie nowy operator pociągów nocnych, rzec można - luksusowych. Mają być sprzedawane nie miejsca w przedziale sypialnym, ale przedziały-pokoje jak w hotelach. Zresztą poczytajcie pod linkiem:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/-francja-rusza-nowy-operator-pociagow-nocnych-103017.html
Beatrycze - 22-06-2021, 15:04
Temat postu:
Kolej chce nocą podebrać pasażerów liniom lotniczym.

Reaktywacja nocnych międzynarodowych pociągów, które nie tak dawno skreślano w Europie z rozkładów jazdy, coraz bardziej się rozkręca. W ostatni piątek prywatny przewoźnik FlixTrain uruchomił nocne połączenia między Monachium, Berlinem i Hamburgiem. Pociąg wyjeżdża ze stolicy Bawarii tuż przed północą, w Hamburgu melduje się o 10 rano. W promocji można kupić bilety już za niecałe 5 euro. Także w piątek austriacki przewoźnik ÖBB uruchomił z myślą o urlopowiczach nocne połączenie EuroNight z Bratysławy, Wiednia i Grazu do chorwackiego Splitu. Za miejsce siedzące płaci się 30 euro, za sypialne 70 euro. Specjalnym wagonem można też zabrać samochód.

Więcej:
https://www.rp.pl/Koleje/306219899-Kolej-chce-noca-podebrac-pasazerow-liniom-lotniczym.html
Ralny - 25-08-2021, 21:18
Temat postu:
Połączenia nocne – renesans kształtujący nowe oblicze kolei

Wzrost zainteresowania międzynarodowymi połączeniami nocnymi jest fenomenem kształtującym nowe oblicze europejskiej kolei. Pasażerowie chcą podróżować kuszetkami i wagonami sypialnymi po Europie. Oczekują jednak prostej i atrakcyjnej oferty, a to wymaga prokonsumenckiego podejścia do oferty. Prywatni przewoźnicy mają to w swoim DNA, a dawni monopoliści szybko się uczą, czego dowodem jest ÖBB.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/polaczenia-nocne--renesans-ksztaltujacy-nowe-oblicze-kolei-103987.html
Victoria - 25-09-2021, 22:04
Temat postu:
Samoloty na tory: czy nocne pociągi zmienią to, jak podróżujemy po Polsce i Europie?

W Europie coraz częściej mówi się o zastąpieniu krótkodystansowych lotów nocnymi pociągami z powodów związanych z ochroną środowiska i redukowaniem emisji. Powstają więc nowe połączenia. Sprawdzamy, czy Polska nadąża za tym trendem (i dlaczego, niestety, nie).

Więcej:
https://300gospodarka.pl/analizy/nocne-pociagi-w-polsce-i-europie
Ralny - 01-10-2021, 13:46
Temat postu:
ÖBB: Nightjet Wiedeń-Monachium-Paryż startuje 13 grudnia

We współpracy z SNCF i DB, ÖBB od 13 grudnia 2021 r. będzie kursować trzy razy w tygodniu Nightjet z Wiednia do Paryża. Rezerwacja biletów wystartowała 28 września.

Czytaj więcej:
https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/38926/%C3%96bb--nightjet-wieden-monachium-paryz-startuje-13-grudnia.html
Victoria - 14-12-2021, 19:51
Temat postu:
NightJet uruchomił pociąg z Wiednia do Paryża. Będzie kursować trzy razy w tygodniu

Na trasę Wiedeń – Paryż wróciły nocne pociągi. Połączenie NightJet zostało uruchomione przy współpracy SNCF, Deutsche Bahn i ÖBB.

Więcej:
https://www.nakolei.pl/nightjet-uruchomil-pociag-z-wiednia-do-paryza-bedzie-kursowac-trzy-razy-w-tygodniu/
Ralny - 25-12-2021, 19:27
Temat postu:
Nowe pociągi Nightjet. Z Wiednia do Paryża i z Amsterdamu do Zurychu

W nowym rozkładzie jazdy 2021/2022, który wszedł w życie 12 grudnia, rozpoczęły kursowanie dwa nocne pociągi. Uruchomił je lider we wprowadzeniu tego rodzaju połączeń – Koleje Austriackie.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowe-pociagi-nightjet-z-wiednia-do-paryza-i-z-amsterdamu-do-zurychu-105984.html


Pirat - 06-02-2022, 20:49
Temat postu:
28 stycznia ze szwedzkiego Malmö, wyruszył nocny pociąg w swój dziewiczy kurs w austriackie Alpy

Szwedzki prywatny operator transportowy Snälltåget uruchomił nocny pociąg pasażerski z Malmö (Szwecja) do Zell am See i Salzburga w Austrii, który był planowany już rok temu, ale został przełożony ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną. Latem 2021 roku Snälltåget wprowadził planowane wcześniej, a także opóźnione pandemią nocne połączenie Sztokholm - Kopenhaga - Berlin.

Czytaj więcej na kurier-kolejowy.pl
Victoria - 05-09-2022, 18:44
Temat postu:
Ruszył nocny pociąg Sztokholm - Hamburg

Po 28 latach Koleje Szwedzkie uruchomiły nocne międzynarodowe połączenie kolejowe z Danią i Niemcami. SJ zaliczyły jednak falstart i pociąg jest zestawiony tylko z dwóch wagonów.

Więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ruszyl-nocny-pociag-sztokholm--hamburg-109686.html

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group