INFO KOLEJ - forum kolejowe

Administracja - PKP CARGO dojną krową klanu Grymli?

Krycha - 08-12-2008, 05:15
Temat postu: PKP CARGO dojną krową klanu Grymli?
Henryk Grymel to przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność". Na związkowym etacie w PKP Cargo, Zakład Taboru w Katowicach.

O co chodzi...

Fabryka WAGON w Ostrowie Wlkp.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Wagon

Obecnie pod nazwą EKK Wagon:
http://www.ekk-wagon.pl/

Tu jest bardzo ciekawy artykuł sprzed kilku lat, o tym jak Solidaruchy wykończyły WAGON:
http://www.kurier.wzz.org.pl/kz/kz172/2.shtml

I teraz najciekawsze...
Proszę zobaczyć kto jest w zarządzie i w radzie nadzorczej spółki EKK Wagon:
http://www.ekk-wagon.pl/?strona=zarzad

Prezes spółki EKK Wagon to Łukasz Grymel. W radzie nadzorczej są dwie osoby o nazwisku Grymel.

Bardzo interesująca jest kariera Łukasza Grymla - urodzony w 1980 roku najpierw zajmował różne stanowiska w rodzinnej spółce (ciekawe czym się zajmowała?) a następnie (1 czerwca 2005 r.) został prezesem EKK Wagon w Ostrowie Wlkp. Kariera godna rodu Grymlów...

Na stronie Rynku Kolejowego czytamy:

Łukasz Grymel urodził się 4 kwietnia 1980 r. w Mikołowie. (...) W trakcie studiów podjął pracę w firmie rodzinnej ANTRA sp. z o.o. w Rudzie Śląskiej, gdzie piastował różne stanowiska.

Sprawdziłam w KRS, że prezesem spółki ANTRA z Rudy Śląskiej jest Jan Grymel, prywatnie ojciec Łukasza. Ten sam Jan Grymel jest członkiem rady nadzorczej EKK Wagon:
http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED/Podmiot.aspx?nrkrs=0000048804

Ale to jeszcze nie koniec...
Spółka ANTRA była zamieszana w aferę sprzed paru lat w PKP Cargo (przekręt z szynami), wokół której trochę węszyłam i o której później pisała prasa. Chodziło o to (proszę uważnie przeczytać!):
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=1434

Teraz wystarczy powiązać wszystkie fakty i odpowiedzieć na pytanie, co łączy rodzinę Grymli z ANTRY i EKK Wagon z Henrykiem Grymlem, szefem kolejarskiej "Solidarności". Przypadkowa zbieżność nazwisk w tym przypadku wydaje się być bardzo mało prawdopodobna (do sprawdzenia przez stosowne służby!).

Oto bowiem spółka ANTRA rodziny Grymli z Rudy Śląskiej robi podejrzane interesy z PKP Cargo, w wyniku czego z PKP Cargo wycieka ponad 20 milionów i trafia do właścicieli ANTRY. Szefem "Solidarności" w PKP Cargo był Henryk Grymel, też ze Śląska. Aferę zatuszowano, nikomu włos z głowy nie spadł!
Następnie grymelowska ANTRA za miliony wyłudzone z PKP Cargo (przekręt z szynami) nabywa ostrowską fabrykę wagonów.

Jest jeszcze inny wątek tej sprawy. Otóż zarząd PKP Cargo najwyraźniej faworyzuje EKK Wagon należące do rodziny Grymlów. Niewykluczone, że dzieje się tak pod dyktando Henryka Grymla (szefa kolejarskiej "S" z PKP Cargo).

Spółka EKK Wagon przechwala się swoją świetną kondycją:
http://transport-kolejowy.wnp.pl/ekk-wagon-nie-odczuwa-kryzysu,64088_1_0_0.html

W przeciwieństwie do ZNTK Łapy, które przez Grymla zostały wyparte z PKP Cargo. Grożą im poważne zwolnienia pracowników:
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080918/REGION03/288641450

Ciekawa jest wypowiedź prezesa ZNTK Łapy dla "Parkietu":
http://logistyka.wnp.pl/zntk-lapy-rezultaty-finansowe-moga-byc-gorsze,61632_1_0_0.html

Mimo zawartej umowy ciągle nie możemy rozpocząć naprawy wagonów towarowych dla PKP Cargo. Powodem jest brak uchwały walnego zgromadzenia przewoźnika, zatwierdzającej kontrakt - mówi Ryszard Ekiert, prezes ZNTK Łapy. Przedstawiciele zleceniodawcy niewiele mają do dodania. - Do dzisiaj WZA nie zaakceptowało umowy - mówi krótko Ryszard Wnukowski, rzecznik PKP Cargo.

Paradoksalnie przewodniczącym rady nadzorczej PKP Cargo jest prezes PKP S.A. Andrzej Wach, który na bezczelnego syci swoją rodzinę kolejową kasą! Czy zatem mamy kolejną aferę w PKP na wzór i podobieństwo wachowskiej firmy EL-IN?
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=5353

Zobacz <a href="http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=51868#51868">ciąg dalszy...</a>

Dla przypomnienia:

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UwbIMN1ZlfY&hl=pl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UwbIMN1ZlfY&hl=pl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
fury - 08-12-2008, 10:53
Temat postu:
Rodzinna spółka Grymelów ANTRA zajmuje się nie tylko handlem złomem kolejowym, dostawą szyn i naprawą wagonów dla PKP Cargo SA jako właściciel EKK WAGON w Ostrowie Wlkp (upadłe ZNTK). Grymelowie mają również doświadczenie spedytorskie. W 2004 roku bez przetargu pozyskali kontrakt na przewóz węgla do Zespołu Elektrowni Ostrołęka SA. Oczywiście, jak można się domyślać, spółka była tylko pośrednikiem między elektrownią a PKP. Więcej w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 233 z dnia 2004.12.28 . W tym miejscu przypomina mi się inny "spedytor", były prezes PKP Jan Janik, który w identyczny sposób wydoił Cargo.

Jako, że 11 lat temu przez rok byłem członkiem rady nadzorczej będących wtedy w rozkwicie ZNTK Ostrów Wielkopolski SA, temat ten mnie gorąco interesuje. W Gazecie Ostrowskiej można znaleźć serię artykułów poświęconych temu kiedyś największemu pracodawcy regionu. Po doprowadzeniu spółki do upadłości przez Słowaków, syndyk masy upadłościowej sprzedała majątek zakładów rodzinnej spółce Grymelów ANTRA za 25 mln zł. Mimo, że to za bezcen, to zastanawiałem się skąd Grymelowie wysupłali te miliony? Odpowiedź jest prosta. Było to możliwe przy pomocy szeregu operacji finansowych przeprowadzonych dzięki "przychylności" zarządu PKP Cargo SA.

Grymelowie zapewnili swojej spółce w Ostrowie Wlkp kontrakt (ZNTK Łapy tego nie potrafią) na naprawę wagonów Cargo - bezdyskusyjny argument dla pracowników. Lecz nie o naprawę wagonów im chodziło. Celem były grunty (złom już udało się spieniężyć) zajmowane przez zntk. Dzisiaj te grunty chcą przeznaczyć pod budowę supermarketu a naprawę wagonów przenieść na Śląsk. Na stronie portalu Onet można obejrzeć zdjęcia ilustrujące konsekwentną realizację tego celu.
Anonymous - 08-12-2008, 12:09
Temat postu:
Gdzie są wobec tego odpowiednie organy naszego Państwa? CBŚ, ABW, prokuratura? Przecież mają tu otwarte pole do popisu. Czyżby Ci ludzie, którzy robią tego typu kolejowe przekręty naprawdę mieli wszędzie "wtyki"?
fury - 08-12-2008, 17:03
Temat postu:
Nigdzie nie znajdziecie strony internetowej spółki ANTRA. Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców 28.09.2001. KRS 0000048804. Firma ta w rankingu "Rzeczpospolitej" za rok 2001 znalazła się na 952 miejscu. Osiągnęła przychody ponad 100 mln zł, wynik finansowy netto + 3,5 mln zł i prowadziła działalność wg. EKD w zakresie pozostałej działalności hurtowej. W różnych katalogach firm można wyczytać czym właściwie według właściciela się zajmuje. Informacje z lokalizatora ZUMI:
- działalność wspierająca transport
- elementy stalowe
- kolej
- logistyka
- metal
- organizacja transportu
- stal
- transport lądowy
- zaopatrzenie taboru kolejowego.

Spółka ANTRA uzyskała 19.09.2005 roku dwie licencje UTK na:
- przewóz rzeczy - WPR/124/2005
- udostępnianie pojazdów trakcyjnych - UPT/125/2005
Obie zostały cofnięte 2.11.2006 roku. Aktualne numery decyzji odpowiednio: TRM/901/02/06 i TRM/902/01/06.
sielawa - 08-12-2008, 17:53
Temat postu:
Cytat:
Aferę zatuszowano, nikomu włos z głowy nie spadł!

chyba niezupełnie - jeden z członków zarządu Cargo zapłacił za to swoją posadą
Naczelnik - 08-12-2008, 19:41
Temat postu:
sielawa, ten członek zarządu (dyr. ds. finansowo-ekonomicznych) sam podał się do dymisji po nagłośnieniu afery i żadnych innych konsekwencji nie poniósł. Słusznie więc Krycha zauważyła, że w wyniku tzw. afery z szynami nikomu włos z głowy nie spadł.
Pirat - 09-12-2008, 00:39
Temat postu:
Krycha napisał/a:
Spółka ANTRA była zamieszana w aferę sprzed dwóch lat w PKP Cargo (przekręt z szynami), wokół której trochę węszyłam i o której później pisała prasa. Chodziło o to (proszę uważnie przeczytać!):
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=1434

News portalu Interia.pl z sierpnia 2006 roku:

PKP: Miliony wyparowały z kolei

Kilku menedżerów PKP Cargo, spółki specjalizującej się w przewozie towarów, oskubało swoją firmę na 20 mln zł. Na zlecenie kilku członków ścisłego kierownictwa, spółka kupowała niepotrzebne jej szyny, a następnie odsprzedawała innym firmom. Na podejrzanych transakcjach straciła grube miliony.

Przekręt nie byłby możliwy, gdyby nie to, że PKP Cargo to kura znosząca złote jaja - pisze "Dziennik". Firma ta w odróżnieniu od większości spółek Grupy PKP zarabia niezłe pieniądze: w minionym roku w jej kasie pozostało blisko 20 mln zł zysku, a w pierwszym półroczu tego roku blisko 30 mln zł - podaje gazeta. Przy tak wysokich dochodach spółkę było stać na kosztowne zakupy. Posłużyły one do przeprowadzenia nielegalnych transakcji, w które zamieszanych jest co najmniej siedem osób.

Pod koniec ubiegłego tygodnia sprawa trafiła do prokuratury. Wniosek złożył prezes PKP Cargo Władysław Szczepkowski. Jak do tego doszło? - zastanawia się gazeta.

Na początku roku Szczepkowskiemu, świeżo upieczonemu prezesowi Cargo, podwładni podsunęli do podpisania dokumenty ze wstecznymi datami. Chodziło w nich o zakup szyn od prywatnej spółki Antra z Rudy Śląskiej. Prezes zdziwił się, bo Cargo prawie wcale nie potrzebuje szyn, a w kwitach była mowa o zamówieniach na tysiące ton. Szczepkowski zlecił kontrolę.

Inspektorzy zakończyli pracę w lipcu i sporządzili raport, do którego dotarł "Dziennik".

Wynika z niego m.in., że kilku menedżerów Cargo kupowało od Antry szyny od października 2004 r. W sumie wydali 82 mln zł. Łamali przy tym wszelkie zasady, jakich należy się trzymać przy tego rodzajach zakupach. Robili wszystko, by to właśnie Antra dostarczała ich spółce szyny.

Szyny kupowano od pośrednika, choć można je było nabyć bezpośrednio od producenta za cenę od dwóch do pięciu proc. niższą. To oznacza, że PKP Cargo straciło na tych transakcjach nawet 20 mln zł.

sielawa - 09-12-2008, 08:02
Temat postu:
Cytat:
żadnych innych konsekwencji nie poniósł

z tego co pamiętam podanie się do dymisji zostało wymuszone przez ówczesnego prezesa, który złożył rownież zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

prokuratura umorzyła postępowanie w tej sprawie
Krycha - 09-12-2008, 08:46
Temat postu:
sielawa, mówisz o Stanisławie Cichoniu (byłym dygnitarzu kolejarskiej "Solidarności"), ówczesnym członku zarządu PKP Cargo, odpowiedzialnym za sprawy ekonomiczno-finansowe. Mimo, że za jego rządów (w latach 2002-2006) z PKP Cargo wyprowadzono wiele milionów złotych do prywatnych spółeczek (w tym m.in. do ANTRY rodziny Grymli) to temu człowiekowi włos z głowy nie spadł. Dowód? Proszę bardzo... Dziś Stanisław Cichoń jest członkiem zarządu ZNTK w Mińsku Mazowieckim:
http://pdi.cors.gov.pl/KRSSED/Podmiot.aspx?nrkrs=0000067499

Co do umorzeń spraw przez Prokuraturę to proszę pamiętać, że jest ona upolityczniona, podobnie jak ABW, CBŚ czy CBA. Jeśli ktoś ma układy, mocne plecy itp. to nikt go nie ruszy. Życie nie raz pokazało, że w Polsce potrzeba kilku lat zanim sprawa znów wypłynie i ktoś ponownie się nią zainteresuje, zazwyczaj pod naciskiem mediów. W tym kraju całą brudną robotę muszą odwalać dziennikarze śledczy, którzy funkcjonariuszom służb podają wszystko jak na tacy...
matador - 10-12-2008, 15:52
Temat postu:
Krycha, jesteś mocna. Jak pozwolisz to zostaje Twoim fanem.
Członkiem Zarządu Cargo, który za to zapłacił był Władysław Krasuski. Zastąpił go na stanowisku działacz S Zenon Kozendra.
Gacek - 10-12-2008, 22:54
Temat postu:
Krycha napisał/a:
sielawa, mówisz o Stanisławie Cichoniu.


Mówili o nim: najlepszy ekonomista wśród dyżurnych ruchu i najlepszy dyżurny ruchu wśród ekonomistów....
Pirat - 16-12-2008, 21:38
Temat postu:
Ostrów Wlkp.: Koniec śledztwa w sprawie wyprowadzenia z Wagonu 20 mln zł

Po blisko sześciu latach zakończyło się śledztwo w sprawie ostrowskiej Fabryki Wagon. Akt oskarżenia, który niebawem trafi do Sądu Okręgowego w Kaliszu obejmie dziewięciu członków byłego kierownictwa firmy, którym zarzuca się wyprowadzenie z firmy łącznie ponad 20 milionów złotych.

Głównymi podejrzanymi są Słowacy Emil S., Ivan K. i jego brat Vladimir K. oraz Villiam J. i Szwajcar Karl V. Pozostali to członkowie rady nadzorczej. Zarzucono im nadużycie zaufania w obrocie gospodarczym oraz przywłaszczenie powierzonego mienia. Kierowali firmą przez niewiele ponad półtora roku, w okresie od maja 2001 do grudnia 2002 roku.

W tym czasie zawarli nieuzasadnione ekonomicznie i niekorzystne finansowo trzy umowy ze spółką ze Szwajcarii. Skutkowało to wyprowadzeniem z zakładu ponad 11 milionów złotych, co w konsekwencji doprowadziło do upadku przedsiębiorstwa. Zdaniem prokuratury, podejrzani działali w celu osiągnięcia korzyści majątkowej i nie dopełnili ciążącego na nich obowiązku dbałości o interesy finansowe spółki. Grozi im od roku do 10 lat więzienia.

W śledztwie zbadano również skutki finansowe sprzedaży przez Słowaków w 2002 r. za 1,9 mln zł wartych 9,5 mln zł akcji ZNTK Paterek. Prokuratura twierdzi, że na konto Wagonu nie wpłynęły pieniądze z tej transakcji. Ponadto byłemu prezesowi i byłemu wiceprezesowi zarzucono, że sprzedaż akcji nie poprzedzili ich wyceną. Inne zarzuty to m.in. wyłudzenie zwrotu kosztów podróży, rzekomo służbowych oraz usunięcie dokumentacji.

Umorzono natomiast postępowanie wobec trzech innych członków Rady Nadzorczej Fabryki Wagon, którzy głosowali za przyjęciem uchwały w sprawie wysokiego honorarium dla prezesa.

Źródło: POLSKA Głos Wielkopolski
Krycha - 27-12-2008, 18:36
Temat postu:
Dysponuję nowymi informacjami w sprawie. Oto one.

W październiku br. "Rynek Kolejowy" napisał:

EKK Wagon nie odczuwa kryzysu

Krach na światowych rynkach omija na razie jednego z największych pracodawców w Ostrowie Wielkopolskim. Europejskie Konsorcjum Kolejowe nie przewiduje żadnych zwolnień.

Wręcz przeciwnie: w ostatnim czasie przyjęto do pracy grupę fachowców, a kolejnych będą zatrudniać, gdy podpiszą nowe kontrakty z niemieckimi firmami - informuje "Rynek Kolejowy".

- Mogą się w jakiś sposób przełożyć negatywnie na nas ewentualne problemy naszych kontrahentów - mówi prezes konsorcjum Łukasz Grymel. - Na razie mamy kontrakty i sporo pracy. Ostatnio przyjmujemy sporo ludzi, odczuliśmy to, ze dużo fachowców wróciło z wysp i złożyło u nas podania.Sytuacja firmy ustabilizowała się jakieś pół roku temu, mamy stałą załogę. A jeśli podpiszemy w najbliższym czasie nowe umowy, to będziemy zatrudniać kolejnych pracowników - dodaje.

EKK zrezygnowało również z przeniesienia siedziby spółki do Rudy Śląskiej. Ta informacja podana kilka miesięcy temu wywołała burzę w mieście. Obecnie firma zatrudnia około 1000 pracowników.


Śmiem twierdzić, że "Rynek Kolejowy" napisał bzdury! Również autor tego artykułu nie ma pojęcia o czym pisze. Wyniki mojego "śledztwa dziennikarskiego" wskazują na coś innego:

1. Po kilkuletnim kryzysie Wagon ponownie wskoczył na proste tory.

Znakomita kondycja EKK Wagon to wierutna bzdura! Firma ma problemy z terminowymi płatnościami za części. Dużo do powiedzenia mają kooperanci...

2. Miesięcznie produkuje około 20 nowych wagonów. Firma oprócz tego, że produkuje nowe wagony, również modernizuje stare. Tych miesięcznie jest około 100.

Firma produkuje max 10 nowych wagonów na miesiąc! 20 to oni produkują, ale wózków do wagonów towarowych typu 21TNa i 3TNk co daje max 10 platform do przewozu kontenerów typu 434Z. Remonty to może robią w ilości 100 wagonów, ale dochodzi do przekrętów. Jeśli wierzyć wiewiórkom to ponoć oszukują na częściach: niehartowane tulejki, zbiorniki ciśnieniowe ze zwykłej stali, ostojnice ze zwykłej blachy...

3. Firma zaczęła inwestować w nowe maszyny.

Inwestycje w maszyny to fikcja! Na hali podobno jest zimno jak w psiarni! Żadna nowa maszyna nie będzie pracować przy tych temperaturach i takim zapyleniu jakie panują na hali. Maszyny Łukasz Grymel to nie kupił a sprzedał w 2005 r. Najlepszą kołówkę sprzedali do konkurencji - ZNTK w Oławie.

Klan Grymli z EKK Wagon to specjaliści od wszystkiego. Łukasz i Bartosz Grymel (prywatnie bracia) parają się także biznesem internetowym: spółka BIGNET z Rudy Śląskiej. Skąd wiadomo, że firma należy do nich? Stąd: klik

Ale dojenie EKK Wagon i pośrednio PKP CARGO odbywa się poprzez sieć spółeczek powiązanych z klanem Grymli:

1. Wspomniana wcześniej ANTRA, która stała się właścicielem ostrowskiej fabryki wagonów za miliony wyłudzone z PKP CARGO (przekręt z szynami):
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=1434

Szyny, które grymelowska ANTRA sprzedała PKP CARGO nie były utwardzone. Możliwe więc, że nie pochodziły z huty a z jakiegoś demontażu! Tego ABW (jeszcze) nie wie.

2. Blachę do produkcji wagonów kupuje ANTRA, ale przewozi spółeczka HANSPED, oczywiście też należąca do klanu Grymli: Natalii i Bartosza. Natalia Grymel prywatnie jest żoną Łukasza - prezesa zarządu EKK Wagon. Skąd wiadomo, że HANSPED należy do Grymli, skoro na stronie internetowej firmy (jak zwykle gdy ma się coś do ukrycia) nie ma żadnych nazwisk? Z KRS: klik

Złom z EKK Wagon na Śląsk też wozi HANSPED. Przy takim układzie każdy sobie nalicza odpowiednią marżę. Ale na tym jeszcze nie koniec, bo Natalia Grymel ma jeszcze jedną spółeczkę RUDSPED powstałą w lutym br. Na złomie pochodzącym z demontażu ostrowskiej fabryki Grymle zarabiają krocie!

Niestety muszę zmartwić mieszkańców Ostrowa Wlkp. Wbrew kłamliwym zapewnieniom klanu Grymli z EKK Wagon, produkcja wagonów nie zostanie utrzymana w Ostrowie, a na 99% zostanie przeniesiona na Śląsk. Tak donoszą wtajemniczone wiewiórki. Ale świadczy o tym choćby rabunkowa gospodarka ostrowskiej fabryki prowadzona przez sieć rodzinnych spółek Grymli: ANTRA, HANDSPED, RUDSPED. Może jeszcze inne?

Zresztą najlepiej zobaczcie sami co pozostało po największej niegdyś fabryce wagonów w Polsce:
http://wiadomosci.onet.pl/99769,21,0,0,1,pokaz.html

Zgliszcza i ruiny! Tak Solidaruchy wykańczają firmy! PKP CARGO, gdzie wszystkim trzęsie Henryk Grymel (szef kolejarskiej "Solidarności") i jego "S"itwa może spotkać podobny los...
http://www.kurier.wzz.org.pl/kz/kz172/2.shtml

CDN
Wielkopolanin - 30-12-2008, 12:47
Temat postu:
Wagon po śledztwie

Prawie 20 milionów złotych mogły wynieść - zdaniem prokuratury - straty, na które narazili Fabrykę ''Wagon'' jej byli słowaccy właściciele i członkowie zarządu spółki. Prokuratura Okręgowa w Ostrowie Wlkp. zakończyła trwające prawie 5 lat śledztwo w tej sprawie.

Oskarżeni to byli właściciele i ścisłe kierownictwo nieistniejącej już formalnie Fabryki ''Wagon'' w Ostrowie Wielkopolskim. To głównie Słowacy, ale również Polak i obywatel Szwajcarii - razem 9 osób: b. przewodniczący Rady Nadzorczej i jeden z właścicieli Vladimir K. i jego brat, b. prezes Emil S., b. członkowie zarządu, akcjonariusze i dyrektorzy Karl V., Wiliam J. oraz Krzysztof N. Główne zarzuty wobec nich to zawarcie niekorzystnych dla ''Wagonu'' trzech umów ze spółką mającą siedzibę w Szwajcarii, nadużycie zaufania w obrocie gospodarczym i przywłaszczenie powierzonego mienia. W ten sposób, zdaniem prokuratury, z ''Wagonu'' wytransferowano 11 mln zł.

Prokuratura zarzuca też b. prezesowi i wiceprezesowi zbyt tanią sprzedaż należących do ''Wagonu'' akcji spółki kolejowej Paterek, przez co ostrowska fabryka miała stracić kolejne 9,5 mln. W tym procederze uczestniczyły związane w inny sposób ze Słowakami osoby. W trakcie śledztwa wyszło na jaw, że b. prezesi firmy, której akcje posiadał wtedy ''Wagon'', poświadczyli nieprawdę przy transakcji. Prokuratura zarzuca im, że złożyli w sądzie rejestrowym pisemne oświadczenia o dokonaniu wpłat na pokrycie kapitału zakładowego spółki, podczas gdy w rzeczywistości powyższej wpłaty nie dokonano. Ten wątek sprawy wyłączono do odrębnego postępowania. 13 listopada 2008 r. został skierowany do Sądu Rejonowego w Warszawie - Śródmieścia akt oskarżenia w tej sprawie.

Są też drobniejsze zarzuty dotyczące m. in. wyłudzenia zwrotu kosztów podróży - rzekomo służbowych oraz usunięcia dokumentu związanego z działalnością spółki.
Śledztwo trwało niemal pięć lat. Było wielowątkowe i bardzo skomplikowane. Wobec podejrzanych najpierw zastosowano rekordowo wysokie poręczenie majątkowe w wysokości 8 mln zł, które po kilku latach prokuratura znacząco zredukowała. Przez wiele miesięcy śledztwo tkwiło w martwym punkcie. Podejrzani, po tym jak sąd zwrócił im paszporty, nie stawiali się bowiem na przesłuchania. Przełomowym momentem śledztwa było dopiero udzielenie tzw. listu żelaznego głównemu oskarżonemu, Słowakowi Vladimirowi K. oraz udzielenie pomocy prawnej przez prokuraturę szwajcarską.

Niektóre zarzuty podnoszone wcześniej wobec oskarżonych nie znalazły uzasadnienia w zebranych dowodach. Umorzony został zarzut działania oskarżonych w zorganizowanej grupie przestępczej. Umorzono również postępowanie wobec trzech innych członków Rady Nadzorczej Fabryki ''Wagon'' S.A. podejrzanych o zatwierdzenie w głosowaniu milionowej odprawy dla prezesa Zarządu Spółki. Biegły uznał, że wprawdzie taką wysokość odszkodowania można uznać za wygórowaną, ale nie narusza to prawa i stosowanych w tym zakresie praktyk.

Akt oskarżenia trafi do Sądu Okręgowego w Kaliszu prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Do sprawy wkrótce wrócimy.

Źródło: Gazeta Ostrowska
fury - 30-12-2008, 13:37
Temat postu:
Cytat:
Umorzony został zarzut działania oskarżonych w zorganizowanej grupie przestępczej.
Ciekawostka. A czym że jest zorganizowana grupa przestępcza? Czyż nie jest to grupa ludzi, której celem jest działalność na szkodę podmiotu gospodarczego, innych ludzi, szkodę Skarbu Państwa? Czyli złodzieje tylko bez łomu i wytrycha. To jest grupa przestępcza i to doskonale zorganizowana. Nie muszą zabijać i stosować terroru. Wystarczy kilka spółek i faktury, te grymelowe też. Ale to inna historia. Grymelowie dożynają "Ostrów" po gangsterach ze Słowacji i z NFI Hetman, jak to napisała wyżej Krycha:
Cytat:
Niestety muszę zmartwić mieszkańców Ostrowa Wlkp. Wbrew kłamliwym zapewnieniom klanu Grymli z EKK Wagon, produkcja wagonów nie zostanie utrzymana w Ostrowie, a na 99% zostanie przeniesiona na Śląsk.
To też jest grupa przestępcza, ale żaden prokurator nie jest w stanie tego udowodnić - jak w krakowskim oddziale Warsu.
Noema - 20-02-2009, 18:28
Temat postu:
Krycha napisał/a:
Po kilkuletnim kryzysie Wagon ponownie wskoczył na proste tory.

Znakomita kondycja EKK Wagon to wierutna bzdura!

W Wagonie połowa do zwolnienia

Nawet 400 osób może stracić pracę w Europejskim Konsorcjum Kolejowym Wagon w Ostrowie Wielkopolskim. Następca Fabryki Wagon tłumaczy taką decyzję tragiczną sytuacją na rynku zaplecza kolejowego.

O zwolnieniach grupowych w EKK Wagon mówiło się już od kilku miesięcy. Wszystkiemu winien ma być światowy kryzys ekonomiczny, przez który drastycznie spadły zamówienia na remonty wagonów. Główny zleceniodawca, PKP Cargo, od początku roku nie ogłosił ani jednego przetargu na naprawy wagonów, a przewoźnicy mają remontować swój tabor we własnym zakresie.

Kilka dni temu wpłynęło oficjalne pismo zarządu spółki o zamiarze zwolnienia nawet 300-400 osób. To niemal połowa z niespełna 800-osobowej załogi. We wtorek związki zawodowe podpisały porozumienie w tej sprawie. Dotyczy ono głównie tego, jakie grupy pracowników będą zwalniane jako pierwsze, a którzy pracownicy - w dalszej kolejności. Zwolnienia są już bowiem przesądzone.

EKK ma zamówienia jedynie do maja. Co będzie dalej z firmą - na to pytanie nikt na razie nie potrafi odpowiedzieć.

Źródło: Radio Merkury
fury - 01-03-2009, 12:02
Temat postu:
Wycofane zamówienia na modernizację 20 tysięcy wagonów i 400 osób do zwolnienia. To bilans ostrowskiego EKK Wagon. Przedstawiciele związków zawodowych zwrócili się o pomoc do parlamentarzystów i wojewody wielkopolskiego. "To najbardziej tragiczna sytuacja fabryki w całej jej historii" - mowi Grzegorz Majchrzak, przewodniczący związków zawodowych NSZZ Solidarność:

"W 2003 roku udało się firmę uratować i takich zwolnień do tej pory jeszcze nie było. Za Słowaków odeszło 70 osób, za działalności syndyka - 80. W tej chwili jesteśmy pod ścianą i mamy przygotowaną listę 350 osób. To jest dramat. Mamy podpisane z pracodawcą porozumienie, które mówi kto jest chroniony, a kto przeznaczony do zwolnienia w pierwszej kolejności. Ta weryfikacja jest w przygotowaniu."

W tej chwili trwają starania związków i władz EKK o spotkanie w ministrem infrastruktury oraz poszukiwanie nowych zleceniodawców. Jednak wypowiedzenia są już przygotowane i będą wręczone do końca marca. Pomocą może okazać się autorski program, który chce przygotować urząd pracy. "Byłoby to pierwsze tego typu rozwiązanie w kraju" - mówi Anna Kaczmarek, wicedyrektor Powiatowego Urzędu Pracy:

- "Program pilotażowy ma uruchomić takie formy działania, które nie są ściśle określone w ustawie. Polega na tym, że przez czas największego kryzysu, na przykład przez rok, wynagrodzenie dla zagrożonych zwolnieniem osób byłoby wypłacane w połowie przez zakład pracy i w połowie z funduszu pracy urzędu pracy. Te środki moglibyśmy pozyskać z rezerw ministerialnych, a pomoc objęłaby nie tylko EKK Wagon."

Przygotowanie programu potrwa kilka miesięcy i musi zyskać akceptację oraz dodatkowe środki z ministerstwa. Jeśli się uda, będzie to ewenement w skali kraju. Ale czy program zdąży pomóc EKK Wagon, tego niestety nikt jeszcze nie wie.
(rc.fm, 24.02.2009)
Romuald Marczak - 13-05-2009, 11:37
Temat postu:
Przewodniczącym rady nadzorczej EKK Wagon Sp. z o.o. w Ostrowie Wielkopolskim jest Henryk Herman. Na stronie kto kogo wg KRS Henryk Herman nadal jest członkiem zarządu PKP Cargo SA. Cargo została zarejestrowana w KRS 17.07.2001 r. razem z Henrykiem Hermanem, członkiem zarządu. Obecny szef rady nadzorczej grymlowej spółki nigdy z rejestru nie został wykreślony, choć go w zarządzie Cargo nie ma: krs-online, infoveriti. Różnych ludzi z zarządu spółki PKP Cargo SA w KRS wykreślano, ale nie wykreślono Henryka Hermana, stąd na stronie "kto kogo..." przy jego nazwisku nadal widnieje stanowisko członka zarządu tej spółki.

Żeby nie było wątpliwości, że w EKK Wagon jest ten sam Henryk Herman co w Cargo, proszę zwrócić uwagę na stronie "kto kogo wg KRS" na pozycje 1 i 2 i towarzystwo w jakim się obraca lub obracał.

Ps.
Dla uspokojenia dodam, że w KRS pełno jest błędów, np. Krzysztof Mamiński , który nie jest prezesem Natura Tour Sp. z o.o. Ale to bardziej skomplikowana i tajemnicza sprawa, którą przy okazji postaram się wyjaśnić.
sielawa - 13-05-2009, 21:19
Temat postu:
Panie Romualdzie, to co Pan cytuje to nie jest KRS, mam przed sobą odpis z KRSu Cargo w marca - aktualny - i nie ma tam Henryka Hermana, warto zajrzeć czasami do źródła zamiast wyciągać błędne wnioski - infoveriti, a już w szczególności "kto kogo" nie są źródłami 100% wiarygodnymi, tu trzeba spojrzeć od wypisu z KRSu.
Na wszelki wypadek sprawdziłem że Henryk Herman ze składu Zarządu Cargo został wykreślony pod koniec 2002.
fury - 13-05-2009, 21:44
Temat postu:
Ok, proszę podać datę wykreślenia Hermana z KRS jako członka zarządu PKP Cargo SA. Nie poda Pan jej, jeżeli nie dysponuje Pan "pełnym" wyciągiem, tylko "aktualnym". Zresztą tej daty w KRS nie ma.

KRS-u zacytować nie mogę bo obowiązuje mnie regulamin Infoveriti, ale mogę skorzystać z bezpłatnego raportu, gdzie rejestrowane są wszystkie zmiany we władzach spółki. Mogę je na użytek własny wydrukować. Strona "kto kogo reprezentuje wg KRS" współpracuje od niedawna z Infoveriti a ci mają bezpośredni dostęp do KRS. Wszystkie błędy (braki wpisów) wychodzą na stronie "kto kogo...". Inny przykład: Mamiński. Świadczy to o braku zainteresowania zarządów.

Ponadto, nie chodzi mi o ten ewidentny błąd, lecz o pokazanie "systemu naczyń połączonych". Dlatego tę informację umieściłem w tym temacie. Henryk Herman, były członek zarządu PKP Cargo SA jest przewodniczącym rady nadzorczej Europejskiego Konsorcjum Kolejowego WAGON Sp. z o.o., której właścicielem jest Jan Grymel, również właściciel spółki ANTRA .
sielawa - 14-05-2009, 18:18
Temat postu:
sprawdziłem - wpisem nr 6 z 22 października 2002 r. został wykreślony ze składu zarządu
może po prostu trzeba napisać do infoveriti żeby poprawili błąd
fury - 14-05-2009, 18:45
Temat postu:
Ja stawiam na 7.10.2002, ale to niewielka różnica. Wtedy wpisano Cichonia. Zaznaczam, że teraz wróżę z fusów. Nie powołuję się na żaden portal.
sielawa - 15-05-2009, 16:47
Temat postu:
i masz rację - mój błąd i kiepska pamięć
Arek - 08-09-2009, 19:33
Temat postu:
Nie ruszył proces ws. ostrowskiego Wagonu

W Sądzie Okręgowym w Kaliszu miał rozpocząć się dziś proces oskarżonych o nadużycia i wyprowadzenie ponad 20 mln zł z majątku byłej Fabryki Wagon SA z Ostrowa Wlkp. Nie doszło jednak do tego, ponieważ jeden z oskarżonych nie otrzymał aktu oskarżenia przetłumaczonego na j. niemiecki - podaje PAP.

Nowy termin rozprawy to 6 października. Prokuratura oskarża dziewięć osób (m.in. dwóch Słowaków i Szwajcara) o nie dbanie o finansowe interesy spółki, co miało przełożyć się na osiągnięcie przez nie korzyści majątkowej. Oskarżeni mieli zawrzeć trzy nieuzasadnione ekonomiczne i niekorzystne ze szwajcarską spółką, co przyniosło Wagonowi stratę 11 mln zł.

"W śledztwie zbadano też skutki finansowe umowy Wagonu SA zawartej m.in. z jednym ze szwajcarskich holdingów oraz prawidłowość sprzedaży przez Słowaków w 2002 r. wartych 9,5 mln zł akcji ZNTK Paterek. Prokuratura twierdzi, że przed sprzedażą nie dokonano wyceny tych akcji" - czytamy w komunikacie PAP.

źródło: PAP

---

O Słowakach pisała Krycha:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=55359#55359
fury - 09-09-2009, 13:19
Temat postu:
Oto, jak prywatyzację zakładów naprawczych taboru kolejowego ocenili w maju 2006 roku kontrolerzy NIK:

Błędy w sprawowaniu przez skontrolowane Narodowe Fundusze Inwestycyjne (NFI) funkcji właścicielskich przyczyniły się do obniżenia wartości spółek parterowych. Niewielkie zainteresowanie NFI poprawą sytuacji ekonomiczno-finansowej tych spółek stało się okazją dla kapitału spekulacyjnego do przejmowania za niewielką opłatą znacznego majątku tych podmiotów, a następnie transferowania środków finansowych tkwiących w dużych należnościach, pochodzących głównie od PKP. Tego rodzaju działania doprowadziły do ogłoszenia upadłości przez Fabrykę „Wagon” SA w Ostrowie Wielkopolskim (Fabryka Wagon SA) oraz do realnego zagrożenia kontynuowania działalności przez Fabrykę Wagonów Gniewczyna SA (FW Gniewczyna SA) i Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego SA (PZNTK SA).

Poddane kontroli NFI nie realizowały jednego z podstawowych celów, określonych w art. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji. Nie tworzyły bowiem mechanizmów ekonomiczno-finansowych umożliwiających restrukturyzację i rozwój spółek parterowych, poprawę zarządzania, a następnie znalezienia dla nich odpowiednich inwestorów strategicznych. W okresie posiadania przez NFI akcji 5 spółek parterowych nastąpiło zmniejszanie kapitałów własnych w granicach od 23% w przypadku FW Gniewczyna SA do 74% w przypadku Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki SA.

Wiele nieprawidłowości dotyczyło procesu sprzedaży wiodących pakietów akcji 5 skontrolowanych spółek parterowych. NIK ustaliła m.in., że:

Skutkiem niewłaściwych wycen tych akcji i pospiesznie prowadzonych transakcji sprzedaży, przychody z tego tytułu były niższe łącznie o ponad 11 mln zł od wartości odpowiadających im kapitałom własnym.

Nabywcami akcji spółek parterowych zostali inwestorzy niewiarygodni finansowo, a w przypadku zakupu akcji 3 spółek, poziom powstałych z tego tytułu zobowiązań wielokrotnie przekraczał wartości aktywów tych inwestorów.

• W celu uniknięcia procedury związanej z uzyskaniem stosownych zezwoleń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zagraniczni inwestorzy dokonywali nabycia akcji za pośrednictwem spółek, zarejestrowanych w Polsce.

• Właściciel blisko 20% Fabryki Wagon SA nie dopełnił obowiązku - przed zakupem kolejnego pakietu akcji tej Spółki - powiadomienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zamiarze koncentracji, a tym samym nie uzyskał jego zgody na tę transakcję.

• Prezes Zarządu VII NFI SA nie mając uprawnień statutowych podjął uchwałę o odwołaniu Zarządu FW Gniewczyna SA i powołaniu nowego, w składzie wskazanym przez kupujących akcje, pomimo iż w tym czasie nie mieli oni jeszcze praw właścicielskich do tych akcji.

Izba pozytywnie oceniła działania Zarządu ZNTK Nowy Sącz SA, który nie dopuścił niewiarygodnego inwestora do przejęcia kontroli nad tą Spółką. Istniała bowiem realna groźba z jego strony wytransferowania ze Spółki środków finansowych. Takie transfery środków bądź ich próbę Izba stwierdziła w przypadku 3 innych spółek.

Innym sposobem odzyskiwania środków zainwestowanych w nabycie akcji spółek par-terowych był nieuzasadniony wynikami ekonomiczno-finansowymi wzrost kosztów ogólnego zarządu, a zwłaszcza wynagrodzeń członków zarządu.

Izba ujawniła decyzje rad nadzorczych, noszące znamiona niegospodarności, dotyczące wprowadzania kosztownych przywilejów dla członków zarządu, nieadekwatnych do pogarszającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek.

Niewłaściwie została wykorzystana pomoc publiczna udzielona PZNTK SA, w wysokości przekraczającej wartość jej majątku. Spółce zostały umorzone długi na kwotę 70 187,1 tys. zł, a mimo tego w dalszym ciągu dopuszczała do powstawania nowych zaległości publiczno-prawnych. Zarząd PZNTK SA nie podejmował działań oszczędnościowych, a Walne Zgromadzenie podjęło na wniosek Zarządu uchwałę o przeznaczeniu zysku – powstałego w wyniku uzyskania pomocy publicznej – na dywidendę.

Cały raport NIK: http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2006/2004196/px_2004196.pdf

----------------------------------------------------------------------
Tego możecie dowiedzieć się z ustawy o NFI i internetu:

Narodowe Fundusze Inwestycyjne, NFI, fundusze inwestycyjne utworzone przez skarb państwa w ramach Programu Powszechnej Prywatyzacji (PPP), działające w formie spółek akcyjnych. Majątek NFI stanowią akcje byłych przedsiębiorstw państwowych, przekształconych w spółki, wniesione do funduszy przez skarb państwa.

W początkowej fazie PPP narodowe fundusze inwestycyjne były jednoosobowymi spółkami skarbu państwa. Na dalszym etapie, po wprowadzeniu akcji funduszy na giełdę, akcjonariuszami NFI zostali polscy obywatele, którzy wcześniej nabyli świadectwa udziałowe w PPP, i którzy wymienili te świadectwa na akcje NFI.

Zarządzanie majątkiem NFI zostało powierzone polsko-zagranicznym konsorcjom – tzw. firmom zarządzającym, wyspecjalizowanym w działalności doradczo-inwestycyjnej. Każdy z NFI początkowo posiadał akcje wszystkich spółek, które biorą udział w PPP, w niektórych udziały wiodące – 33%, w innych mniejszościowe. Rolą NFI jest wypełnienie funkcji aktywnego właściciela, szczególnie wobec spółek, których będą posiadać znaczne pakiety akcji.

Celem NFI, zapisanym w ustawie o NFI i prywatyzacji (która m.in. reguluje powstawanie i funkcjonowanie funduszy) jest pomnażanie ich majątku, w szczególności poprzez zwiększanie wartości akcji spółek, w których fundusze są akcjonariuszami. Utworzenie NFI miało być sposobem na przeprowadzenie szybkiej i efektywnej restrukturyzacji dużej liczby przedsiębiorstw, połączonej z udostępnieniem części majątku narodowego obywatelom. NFI miały dać szansę przedsiębiorstwom na dostęp do nowych źródeł kapitału, nowych rynków zbytu, nowych technologii oraz nowoczesnych metod organizacji pracy i zarządzania.

W 1995 utworzono 15 NFI.

Noema - 06-10-2009, 10:07
Temat postu:
Przekręty w Wagonie. Rusza proces

Nadużycia uprawnień i wielomilionowe straty dla fabryki - za takie przestępstwa odpowiedzą przed sądem byli prezesi ostrowskiego Wagonu. Dziś w Kaliszu rusza proces w głośnej sprawie wyprowadzenia z byłej już fabryki Wagon 20 mln zł.

- Na ławie oskarżonych zasiada dziewięć osób, w tym ścisły zarząd spółki - dwaj Słowacy i Szwajcar - mówi rzecznik Prokuratury Okręgowej w Ostrowie Janusz Walczak. - Te osoby, działając w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, nie dopełniły ciążącego na nich obowiązku dbałości o interesy spółki w ten sposób, że zawarły nieuzasadnione ekonomicznie i niekorzystne finansowo trzy umowy ze spółką mającą siedzibę w Szwajcarii, które skutkowały wyrządzeniem szkody majątkowej wielkich rozmiarów, polegającej na przywłaszczeniu wytransferowanych środków pieniężnych Fabryki Wagon.

Śledztwo w sprawie trwało pięć lat. Podejrzani nie stawiali się na przesłuchania. Prokuratura zamknęła postępowanie w grudniu ub. roku.

Proces miał ruszyć przed miesiącem, ale jeden z oskarżonych nie otrzymał przetłumaczonego na język niemiecki aktu oskarżenia. Przed sądem odpowiedzą także żony dwóch Słowaków, które są oskarżone o wypłacenie z kont mężów prawie ćwierć miliona zł. Wypłaty te miały udaremnić zabezpieczenie majątku przez Prokuraturę Okręgową w Ostrowie.

źródło: Radio Merkury

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group