INFO KOLEJ - forum kolejowe

woj. śląskie - Orzesze Jaśkowice - Tychy - Oświęcim

Anonymous - 18-11-2009, 16:50
Temat postu: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Oświęcim
Z Tychów do Oświęcimia... pociągiem?

Jest szansa na reaktywowanie połączenia kolejowego Tychy – Oświęcim. W tej sprawie rozmawiali prezydenci Tychów, Oświęcimia, burmistrz Bierunia Starego oraz przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych.

- Realizacja tego przedsięwzięcia jest możliwa, jednak rozmowy są na wstępnym etapie – mówi Grażyna Piechota, rzecznik UM Tychy. – Nie ma na razie żadnych ustaleń dotyczących kosztów inwestycji, nie określono też, w jakim stopniu strony zaangażowały by się finansowo w przedsięwzięcie. Wkrótce ma nastąpić podpisanie listu intencyjnego, planowane jest także spotkanie z przedstawicielami Kompanii Węglowej, która wstępnie wyraziła zainteresowanie uczestnictwem w projekcie.

To zainteresowanie Kompani Węglowej, a właściwie powołanej w sierpniu br. spółki RWE Elektrownia Czeczott, związane jest budową w Woli elektrowni i koniecznością dostaw odpowiedniej ilości węgla właśnie koleją. Jak stwierdził podczas ostatniej sesji RM prezydent Andrzej Dziuba, największym problemem będzie uzupełnienie 1,5-kilometrowego odcinka torów, które kiedyś zostały rozebrane. Trasa dostaw węgla obejmuje właśnie brakujący fragment torowiska.

Źródło: http://www.tychy.pl/News/exeConcrete/?mid=2&id=5985


Pomysł podoba mi się. Podobnie jak podobają mi się działania władz Tychów. Bo właśnie tak trzeba: mocno lobbować na rzecz transportu szynowego. A za reaktywacją -w dodatku z prywatnym przewoźnikiem- jestem całym sobą!
katowicer - 18-11-2009, 17:35
Temat postu:
Każdy metr reaktywacji jest na wagę złota ! Orientuje się ktoś ile wyniósłby czas jazdy z Katowic do Oświęciami via Tychy ?? Byłby konkurencyjny do obecnego połączenia??
Anonymous - 18-11-2009, 18:15
Temat postu:
Tychy: Jest szansa na nowe połączenie kolejowe

Wraca pomysł stworzenia połączenia kolejowego Tychy-Bieruń Stary-Bieruń Nowy-Oświęcim. Aby było ono możliwe, należy odnowić niewielki, mierzący zaledwie dwa kilometry odcinek torowiska w okolicach kopalni Piast w Bieruniu Nowym.

Tychy, jeżeli chodzi o kolej, to miasto szczególne. Przez jego środek biegnie wykop, a na jego dnie szlak kolejowy. Ruch pociągów zamarł na nim jeszcze w latach 90. Wznowiono go hucznie rok temu uruchamiając połączenie Tychy-Katowice obsługiwane przez nowoczesne Flirty. Jednak w przeciwnym kierunku, na wschód, w stronę Bierunia i Oświęcimia można udać się tylko autobusami lub koleją z przesiadkami. Podróż zajmuje nawet dwie godziny, podczas gdy w linii prostej między Tychami a Oświęcimiem jest zaledwie 25 km. - Liczymy, że za unijne pieniądze uda się to połączenie otworzyć - mówi Karol Trzoński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach nie ukrywając, że samej kolei na to nie stać i że pomysł wyszedł od samorządowców.

Trasa wiodłaby ze stacji Tychy Miasto przez Tychy Urbanowice, Bieruń Stary, Bieruń Nowy do Oświęcimia.

Pomysłodawcy liczą na zaangażowanie się w sprawę biznesu energetycznego. Otwarcie nowego szlaku kolejowego ułatwiłoby transport węgla do elektrowni w Woli w gminie Miedźna.

Jej budowa zaplanowana jest do roku 2015. Na razie trudno powiedzieć, czy powołana do tego celu spółka RWE Elektrownia Czeczott przyłączy się do pomysłu, bo nikt w firmie nie chciał komentować sprawy. Podobnie jak rzecznik Kompanii Węglowej.

W ciągu miesiąca ma być podpisany list intencyjny. Datę uruchomienia połączenia trudno jednak określić.

Źródło: POLSKA Dziennik Zachodni
Anonymous - 19-11-2009, 10:45
Temat postu:
Świetny pomysł i oby się udało doprowadzić do jego realizacji. Przy okazji nasuwa się taka myśl: najpierw nie remontuje się linii, doprowadza do jej degradacji, likwiduje się połączenia, a potem za wielka kasę trzeba ją przywracać do życia. Teraz tez degraduje się niektóre linie, a za kilka lat będzie się na ich reaktywacje wydawać grube miliony. Chyba lepiej dbać mniejszym kosztem o to co jest.
Anonymous - 19-11-2009, 11:36
Temat postu:
Wrzucam poniższy tekst tutaj, bo w sumie traktuje on przede wszystkim o reaktywacji trasy Tychy-Oświęcim.

Kolejowe (dobre) wieści

Sukces Szybkiej Kolei Miejskiej z Katowic do Tychów wywołał szereg dyskusji i pomysłów na temat rozwoju transportu kolejowego w regionie. Jednym z takich pomysłów jest reaktywacja połączenia kolejowego Tychów z Oświęcimiem. Inne zmiany w najbliższej przyszłości to nowy rozkład jazdy.

Rozkład ma zostać wprowadzony 13 grudnia. Osobom zaznajomionym z charakterem zmian serwowanych przez kolej radzę zapoznawać się z nowym rozkładem na siedząco, istnieje bowiem możliwość silnego szoku. Według wszelakich doniesień PKP po raz pierwszy nie zamierza ciąć połączeń. Mało tego, zamierza zwiększyć ich ilość, rozreklamować nowy rozkład jazdy, a na niektórych liniach możemy spodziewać się wprowadzenia stałego taktu. Być może trudno w to uwierzyć, jednak skąd takie radykalne zmiany? Nie chcę wskazywać jednoznacznie, ale PKP Przewozy Regionalne w Katowicach od kilku tygodni mają nowego dyrektora. Jest nim Przemysław Gardoń. Nieoficjalnie mówi się, że może on, jeśli nie doprowadzić kolej do normalności, to przynajmniej powstrzymać jej zjazd po równi pochyłej.

W ramach ogólnej euforii pojawił się pomysł reaktywacji połączenia Tychów przez Bieruń z Oświęcimiem. Tego typu połączenia między aglomeracją a miastami peryferyjnymi uznaję za dobry pomysł, gdyż niejako wyznaczają ich kierunek ciążenia. Definiują, że to właśnie Katowice i Metropolia Śląska, a nie np. Kraków, mogą być najlepszym partnerem. Że to właśnie z Pyrzowic, po budowie planowanego połączenia kolejowego, będzie można najłatwiej dostać się do Oświęcimia. Wbrew pozorom jest to spory rynek, gdyż byłe hitlerowskie obozy Auschwitz i Birkenau są odwiedzane rocznie przez ponad milion osób.

Na omawianej trasie kolejowej pomiędzy Tychami i Oświęcimiem brakuje, bagatela, 1,5 km torów, a istniejące są wykorzystywane w ruchu towarowym. Wbrew pozorom nie jest to problem nie do przejścia. Już wkrótce Kompania Węglowa planuje otwarcie nowej elektrowni. Aby zrealizować dostawy z Kopalni Piast, firma zamierza dobudować brakujący odcinek torowiska.

Czyżbyśmy byli świadkami wiekopomnej chwili, kiedy to PKP, zamiast zajmować się zbywaniem swojego majątku, zaczęło realizować swoje ustawowo przewidziane zadanie, czyli przewozy kolejowe? Czy wreszcie zamiast sabotowania samej siebie firma prężnie wkroczy na rynek i zawalczy o nowych klientów, którzy ciągle się proszą o dogodne połączenia kolejowe? Pewnie nie, ale liczę chociaż na mały kroczek, jeden z wielu, które przybliżą kolej do normalności.

Autor:Bartłomiej Jarząb
Źródło: gkw24.pl
szomiz - 19-11-2009, 12:32
Temat postu:
Prawie pewne jest przyspieszenie wyborów parlamentarnych z powodu UE-prezydencji. Mamy więc przed sobą całe półtora roku samych dobrych wiadomości w ilościach dowolnych Twisted Evil
zawias - 19-11-2009, 21:57
Temat postu:
Po prostu zbliża się rok 2010 i tyle. Wchodzi prywatna konkurencja, skończyły się czasy martnotrawienia publicznych pieniędzy.
kris123 - 20-11-2009, 09:59
Temat postu:
Oj tak zgadzam się. Ponoć i w Małopolsce ciąć nie będą. Apropos Oświecimia to utracili Skalnicę, może dostaną Tychy.
Romek - 21-11-2009, 23:55
Temat postu:
Na przełomie lat 80/90 z Tych kursowały pociągi osobowe tą trasą do kopalni Piast w Bieruniu ( przez Tychy Miasto - Bieruń Stary ).Dalej w kierunku Bierunia Nowego i Oświęcimia linia była wykorzystywana w ruchu towarowym.
Anonymous - 07-02-2010, 11:16
Temat postu:
Tychy chcą reaktywować szlak kolejowy do Oświęcimia

Nadarzyła się do tego świetna okazja, bo niedaleko ma powstać elektrownia. Aby nie zabrakło jej paliwa, Kompania Węglowa musi odbudować 1,5 km brakujących torów. - Chcemy to wykorzystać - przyznają tyscy samorządowcy.

Do rozwijania komunikacji kolejowej władze Tychów przekonał ubiegłoroczny sukces - flirty, które kursują pomiędzy Katowicami a Tychami, przewiozły aż 1,2 mln pasażerów. Miasto zamierza pójść za ciosem i reaktywować szlak kolejowy do Oświęcimia przez Bieruń. Pociągi kursowały tędy od 1958 roku, ale pod koniec lat 90. połączenie zlikwidowano, bo kolei się nie opłacało. Teraz w tyskim magistracie chętnie by je ponownie uruchomiono. - Wielu mieszkańców Oświęcimia pracuje bądź uczy się w Tychach i na odwrót, więc z pewnością znaleźliby się pasażerowie chętni podróżować na tej trasie - zapewnia Grażyna Piechota, rzeczniczka tyskiego magistratu, i dodaje, że dzięki reaktywacji linii Tychy zyskałyby też szansę na bezpośrednie połączenie z Krakowem, co ucieszyłoby pewnie nie tylko studentów.

Na przeszkodzie do wznowienia połączenia stanęli złodzieje, bo skradli 1,5 kilometra torów, ale być może wkrótce ten problem zostanie rozwiązany. Nadzieja w planach Kompanii Węglowej oraz koncernu energetycznego RWE, które na terenie dawnej kopalni Czeczott chcą wybudować elektrownię o mocy 800 megawatów. Zakład ma zużywać rocznie 2,5 mln ton węgla dostarczanego wyłącznie przez dwie wchodzące w skład Kompanii kopalnie: Piast i Ziemowit. Ale żeby było to możliwe, Kompania musi odbudować brakujący kawałek torów kolejowych. Gdyby do tego doszło, szlak Tychy - Bieruń - Oświęcim znów byłby przejezdny! - I tak na biznesowym przedsięwzięciu skorzystaliby nasi mieszkańcy - mówi Piechota.

Prezydent Tychów wysłał już do władz Oświęcimia i Kompanii Węglowej listy z propozycją współpracy. Tychy są gotowe dołożyć się do reaktywacji linii i posprzątać zniszczone przystanki na swoim terenie. Wstępne "tak" powiedziały też władze Oświęcimia. Trudniejsza sprawa może być z Bieruniem, bo oba miasta znów zaczęły kłócić się o tereny, na których leży fabryka Fiata, ale spór zdaniem samorządowców nie przysłoni prac nad reaktywacją linii z Oświęcimia.

Karol Trzoński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach i mieszkaniec Bierunia, obiema rękami podpisuje się pod pomysłem reaktywacji trasy. - Z własnego doświadczenia wiem, że pociągami jeździłoby sporo pasażerów - zapewnia Trzoński, ale zastrzega, że bez pomocy miast i Kompanii powrót pociągów do Oświęcimia jest niemożliwy. PLK nie są w stanie same sfinansować tego przedsięwzięcia.

- To świetny pomysł, pod warunkiem że na tej trasie będą kursowały małe szynobusy, a nie duże składy, takie jak flirty - przekonuje Krzysztof Kuś, społeczny rzecznik pasażera kolei i przypomina, że z pociągów mogliby też korzystać pracownicy tyskiego Fiata, bo linia biegnie niedaleko fabryki.

Tymczasem losy trasy właśnie się decydują. Jak poinformował portal wnp.pl, kończą się prace nad projektem nowego bloku energetycznego w pobliżu kopalni Czeczott. Niebawem RWE podejmie ostateczną decyzję w sprawie budowy elektrowni.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
m966 - 08-02-2010, 16:36
Temat postu:
Zamiast krótkiej relacji Tychy-Oświęcim może lepiej byłoby przedłużyć trasę niektórych Flirtów z Katowic przez Tychy do Oświęcimia?
LukE83 - 09-02-2010, 19:12
Temat postu:
Cytat:
Na przeszkodzie do wznowienia połączenia stanęli złodzieje, bo skradli 1,5 kilometra torów

Ciekawe, co to za złodzieje...
Pewnie ci sami co trakcję zakosili używając do tego celu pociągu sieciowego.

Swego czasu widziałem jak całkiem niedawno (dosłownie kilka lat temu) zdejmowano trakcję w okolicach Urbanowic i właśnie zapamiętałem ten pociąg sieciowy.

A z tymi 1,5km to wydaje mi się, że przesadzają i na dzień dzisiejszy to trasa w całości jest przejezdna - jedynie w ok. Ścierniach skład musiałby zmieniać czoło, gdyż brakuje łącznika bezpośrednio Bieruń Stary - Bieruń Nowy. Łącznik rozebrano, został tylko ślad po nim.
Anonymous - 18-11-2010, 13:27
Temat postu:
I co z tą reaktywacją? Nic nie słychać mimo, że wybory idą? Ma ktoś jakieś informacje?
nynuś - 30-11-2010, 15:46
Temat postu:
Ostatnio były prowadzone rozmowy w tej kwestii i podobno wszystko zmierza ku dobremu. Tyle udało mi się wyniuchać od ludzi którzy w tych dyskusjach biorą udział. Mam na myśli oczywiście władze IZ Katowice.
Bardi78 - 16-12-2010, 17:30
Temat postu:
Panowie!!!
W koncu zadyma w rzádzie w sprawie PKP!!!
Prezesi po premii okolo 30tys zl,minister infrastruktury Grabarczyk(nota bene mozna mówic na podstawie jego wiedzy co sie dzieje na koleji w Polsce-grabarz polskich koleji bo za jego kandencji kolej jest w najwiékszym dolku w historii) na dywaniku u Donalda i nie wiadomo czy nie przyplaci tego stanowiskiem:),prasa huczy od wczoraj w kazdych wiadomosciach i to jest czas dla nas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Trábic gloscno i czésto o tym co sie dzieje w zarzádach jak niszczona jest polska kolej i jakie waly sie tam kréci!!!!!!!!!
Ja tylko czekam az bedzie prezydent w moim miescie(wiadomo co sie stalo w Oswiécimiu) i ide walczyc w sprawie poláczen do Katowic i Tychów!!!
Z racji rangi wydarzenia pozwole zamiescic sobie ten post w paru interesujácych mnie tematach.
conen - 17-12-2010, 12:31
Temat postu:
Żadnych złudzeń co do reaktywacji. Uwalają Katowice-Oświęcim aby uruchomić trasę do Tych?
Bardi78 - 17-12-2010, 12:56
Temat postu:
No a co z ludzmi z Imielina i okolic???Wydaje mi sie ze lepiej puscic same pociági do Tychów gdyz Tychy i tak sá super skomunikowane z Katowicami-pociági jezdzá co pól godziny wiec i tak nie puszczá dodatkowo na zatloczoná trase Tychy-Katowice dodatkowych bezposrednich pociágów z Oswiécimia,a trasa przez Imielin jest uzytkowana glownie przez Cargo wiec spokojnie tam moglyby wrócic pociági Osw-Kat.

[ Dodano: 18-04-2011, 15:04 ]
Mam pytanko:
Jak wyglądały ostatnie lata lini z Tychów Miasta do Bierunia Starego-tzn.które to były lata,jaki tabor jeździł i jaka była ostatnia stacja jeżeli pociąg wyruszał w kierunku Bierunia Starego to czy jechał dalej?
Z góry dziękuje za info.
beschu - 05-06-2011, 15:47
Temat postu:
"Twoje Tychy" nr 183, "Pociągiem do Bierunia"
http://www.tychy.pl/twojetychy/tt_183.pdf
Cytat:
W podróży uczestniczyła też Elżbieta Pierzchała, przedstawiciel sejmowej komisji infrastruktury. – Zaczniemy od modernizacji odcinka z Tychów do Bierunia Starego. Do tego przystępujemy od razu – powiedziała po obejrzeniu trasy.

--
W skrócie:

Wg wiceprezydenta Tychów, do końca roku ruszy połączenie kolejowe pomiędzy Tychami a Bieruniem Starym (będzie w nich obowiązywać Taryfa Pomarańczowa). PKP Energetyka ma ponownie zelektryfikować trasę kosztem 1,5 mln zł. Wcześniej być może trzeba będzie wykorzystać szynobusy spalinowe. Tychy wyremontują przystanki Tychy Urbanowice i Mleczarnia. Bieruń wyremontuje stacje Bieruń Stary i Fabryka.

W przyszłości ma powstać połączenie z Bieruniem Nowym i Oświęcimiem (oraz dalsze).
nynuś - 05-06-2011, 17:02
Temat postu:
Na razie póki co prace na Tychach Mieście trwają a kible do Katowic jeżdżą i tak rzadko. Chcę wystosować jako Członek Zarządu CSMK pismo do Prezydenta Dziuby aby większy nacisk kładł na staranie się o przywrócenie taktu połączeń do Katowic co 30 minut oraz kursy nocne które umożliwiłyby dotarci do Katowic na pociągi dalekobieżne. np 36200 , 63200 a także na poranny pociąg Chopin.

Marszałek Matusiewicz z kolei póki co raczył zostawić taki układ połączeń jak jest bo musi zasilić swoją "spółeczkę pseudokolejową".
LukE83 - 09-06-2011, 21:27
Temat postu:
za "Twoje Tychy" nr 183, "Pociągiem do Bierunia"

Połączenie z Bieruniem Starym to zaledwie pierwszy etap projektu poprowadzenia kolei na wschód od Tychów. Możliwe, że w przyszłości wsiądziemy do pociągu na jednym z przystanków w centrum miasta i pojedziemy do Oświęcimia, a nawet do Krakowa.


Ciekawe, co na to Kraków...

@Bardi78,
EN57, jeździły do początku 2001r., trasa: Tychy - Lędziny (kilka lat wcześniej; bodajże koniec lat 90 to kursy m.in. z Oświęcimia przez Katowice - te jeszcze pamiętam i swego czasu były nawet z Krakowa również przez Katowice).
Pociąg docierał pod KWK Ziemowit, przed zawieszeniem połączeń frekwencja niska.
Mniej więcej w 2007 likwidowano trakcję na Urbanowicach (to pamiętam z czasów, gdy pracowałem na terenach przemysłowych).
sabatnik - 10-06-2011, 16:05
Temat postu:
Pamiętam pociągi rel. Kraków - Tychy M. Były 2 bezpośrednie i bardzo popularne -przynajmniej na odc. Kraków-Trzebinia. Jeździły p. Katowice. Mam jeszcze rozkład na którym widnieją. Chyba ostatnie połączenie na którym pamiętam dokładnie 3xEZT.
bartek 27 - 10-06-2011, 21:34
Temat postu:
A ja pamiętam w latach 90 w wiekszej ilości pociagi Tychy Miasto - Oświęcim - Tychy Miasto . I nawet był taki pociąg z Tych Miasta do Czechowic Dziedzic przez Katowic, Mysłowice , Oświęcim .
Obecnie mamy Tychy Miato - Sosnowic Gł. ( na odc . Katowice - Sosnowiec Gł. może 5 pasażerów sie znajdzie ).
Szociu - 10-06-2011, 22:03
Temat postu:
Głupoty gadasz, chyba dawno nie jechałeś poc. na odcinku Sosnowiec - Katowice, w ostatnim czasie frekwencja na tym odcinku w pociągach do i z Tych Miasta wynosi ok. 30 osób i ciągle rośnie, a w niektórych godzinach to prawie wszystkie miejsca są zajęte. Niedługo będzie zapewne dużo większa, gdyż w wakacje zaczyna się remont wiaduktu w Sosnowcu na wylotówce na Katowice, którym dziennie przejeżdża ponad 100 tysięcy samochodów, także szykują się spore korki i myślę, że wiele osób przesiądzie się do pociągu z samochodu lub autobusu.
bartek 27 - 10-06-2011, 22:11
Temat postu:
Nie , nie jeżdże do Sosnowca bo nie mam potrzeby . Ja tylko obserwuje odjazdy i przyjazdy w Katowicach do i z Sosnwca Gł. Niestet ale te pociągi do Sosnowca odjeżdżaja po pociagach Regio do Częstochowy i Zawiercia. I pisz że jest 30 osób w pociągu .
Dave - 18-06-2011, 09:36
Temat postu:
@ Szociu: 30 lub więcej osób to chyba tylko w szczycie porannych do Katowic, jak akurat nic nie jedzie od Zawiercia/Częstochowy to tyle osób jedzie! Ja o różnych porach widziałem i jechałem "Tychami" i Sosnowiec - Katowice totalna beznadzieja! Z 5 osób w pociągu to góra!
Bardi78 - 31-01-2012, 12:54
Temat postu:
Oto jaki artykuł znalazłem w jednej z oświęcimskich gazet,bardzo wiele ważnych informacji ,strona 13,link:
http://www.express.org.pl/images/goniec/goniec.pdf
szukajek - 06-05-2012, 20:11
Temat postu: Tychy - Bieruń stary ktoś coś wie?
na kolej TV mówili że udostępnią połączenie z Tychy do Bierunia starego
czy wiecie może jak to będzie wyglądać i którędy te pociągi będą jeździć na Bieruń? tą nitką obok terenów przemysłowych? Bo tam kiedyś był peron, ktoś coś wie?Smile
pospieszny - 06-05-2012, 20:39
Temat postu:
Są opracowywane plany obsługi na tej linii przez Koleje Śląskie, więcej konkretnych informacji ze strony organizatora i przewoźnika determinuje kasa - ściśle jej brak.

Zaczekajmy na r.j 2013/14 Smile
Bardi78 - 06-05-2012, 22:43
Temat postu:
Szukajek no tak-pociągi zaczną jeździć już od grudnia od nowego rozkładu,teraz dojeżdżają do Tychów Miasto a od grudnia będzie Tychy Lodowisko,Tychy Urbanowice,Świerczyniec,Bieruń Mleczarnia i Bieruń Stary...
pospieszny - 14-05-2012, 09:18
Temat postu:
Tychy zapytały pracowników Fiata i kilku innych dużych firm, czy chcieliby dojeżdżać do pracy pociągami. Ponad 70 proc. powiedziało, że tak. Jeszcze w tym roku Szybka Kolej Regionalna zostanie przedłużona do Bierunia!

Jeszcze kilka miesięcy temu był tylko odważny pomysł, by przedłużyć trasę Szybkiej Kolei Regionalnej w stronę Bierunia, a dziś plan nabiera realnych kształtów. Władzom Tychów udało się nie tylko przekonać władze PKP PLK, by wyłożyły pieniądze na odbudowę sieci trakcyjnej, którą przed laty zlikwidowano, ale namówiły też prywatne firmy: Fiata w Tychach oraz Danona w Bieruniu, by dołożyły się do remontów dwóch przystanków - Bieruń Mleczarnia oraz Bieruń Stary.

Efekt? Obie stacje zostaną uruchomione prawdopodobnie jeszcze w tym roku, a trasa Szybkiej Kolei Regionalnej wydłuży się tym samym o dodatkowe 8 kilometrów. - Wokół tego pomysłu udało się nam zjednoczyć nie tylko samorządowców, ale i przedsiębiorców. Ze względu na remont DK 1 w Tychach zależy nam, by nowe przystanki zostały otwarte jak najszybciej - mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Z nowego połączenia moją korzystać przede wszystkim pracownicy Fiata dojeżdżający dziś do fabryki głównie autobusami i samochodami oraz wszyscy ci, którzy pracują w Tyskiej Strefie Ekonomicznej - kilka tysięcy ludzi każdego dnia. Skąd pewność, że przesiądą się na pociągi? Tak wynika z ankiety, którą Tychy przeprowadziły wśród pracowników. Ponad 70 proc. odpowiedziało w niej, że mając do wyboru wygodne połączenie kolejowe, na pewno będą z niego korzystać. - To dowód, że pociągi SKR nie będą wozić powietrza - zapewnia prezydent Dziuba.

Szansę na przedłużenie SKR rosną także dlatego, że w projekt zaangażowały się władze Oświęcimia oraz województwa małopolskiego. Uruchomienie dwóch nowych przystanków SKR otworzy bowiem drogę do przedłużenia linii do Oświęcimia, a potem nawet do Krakowa. Byłby to drugi etap inwestycji; niestety, znacznie trudniejszy i kosztowniejszy niż pierwszy. W tym wypadku trzeba bowiem wybudować około dwóch kilometrów nowych torów, które pozwoliłyby na ominięcie kolejowej bocznicy należącej do kopalni Piast.


źródło:gazeta.pl
Bardi78 - 14-05-2012, 12:04
Temat postu:
Czy ktoś wie gdzie dokładnie bigłaby ta 2 kilometrowa łącznica?
sympatyk - 14-05-2012, 12:13
Temat postu:
Czy nie lepiej byłoby zlikwidować ten temat, a wszystkie posty przenieść do tematu "Reaktywacja Tychy-Oświęcim?". Mogłoby to dać kompleksowy wygląd sprawie.
sympatyk - 05-10-2012, 16:49
Temat postu:
Szybka Kolej Regionalna, która łączy Tychy z Katowicami i Sosnowcem, mogłaby jeździć do Oświęcimia. Brakuje tylko 2 km torów.

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10307/Oswiecim-Tychy-tak-blisko-a-tak-daleko.html

Obecnie ostatnim przystankiem Szybkiej Kolei Regionalnej jest stacja Tychy Lodowisko z jednej strony, a z drugiej Sosnowiec Główny.

– Docelowo ma stanowić połączenie między Dąbrową Górniczą a Bieruniem i dalej. Mamy nadzieję, że nasza kolej przekroczy granicę województwa i będzie dojeżdżać do Oświęcimia – powiedziała podczas ostatniego „Lunchu z Kurierem” Monika Warmuz, dyrektor Wydziału Publicznego Transportu Zbiorowego, Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego. – Chcemy, by w przyszłości SKR można było dotrzeć do Krakowa – dodaje.

Problemem jest jednak brak bezpośredniego, wygodnego połączenia kolejowego miedzy Tychami a Oświęcimiem. Brakujący fragment torów to ledwie 2 km. Szacunkowy koszt budowy tego brakującego fragmentu to 5-7 mln zł. Natomiast całkowity koszt inwestycji łączącej oba miasta, z urządzeniami srk i elektryfikacją, wyniósłby 15-20 mln zł. Samorządy, przez które przebiegałaby trasa, są gotowe dorzucić się do projektu, byleby tylko jak najszybciej został on zrealizowany.

– Dzięki różnym ankietom, badaniom wiemy, że chętnych do korzystania z połączenia kolejowego między Tychami a Oświęcimiem jest ok 3 tys. ludzi – zapewnia Wiesław Podmokły, zastępca prezydenta Tychów ds. infrastruktury.
LukE83 - 05-10-2012, 17:10
Temat postu:
Cytat:
Brakuje tylko 2 km torów.


Niby gdzie brakuje aż tylu km torów ??

Gdzieś to już czytałem, czyżby znów był to jakiś odgrzewany artykuł ?
pavao - 16-10-2012, 16:16
Temat postu:
To chyba nie 2 kilometry, ale niechybnie ich tam brakuje:

https://maps.google.com/?ll=50.089323,19.138806&spn=0.007916,0.01929&t=h&z=16

Chodzi o odcinek krzyżujący się z ul. Wapienną. Na mapach drukowanych mapach topograficznych i na mapie topo Google linia kolejowa tam widnieje, ale w rzeczywistości można pojechać tylko w stronę Górek i dopiero stamtąd w stronę Oświęcimia, co widać świetnie na cyfrowej mapie topograficznej Geoportalu: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=508599.68681647064,246427.9450494391,510470.9747493451,247427.2441971903&variant=TOPO.
Dodatkowo w tym trójkąćie stoi kilka domów i nie wiadomo jak rozwiązano by problem bezpieczeństwa mieszkańców po rekonstrukcji linii (pomijając kwestię, kto w ogóle wydał zgodę na zabudowę w takim miejscu).
Jeśli mowa o budowie 2 km torów, to prawdopodobnie chodzi o inny problem. Mianowicie dyrekcja kopalni Piast niezbyt przychylnie patrzy na to, by pociągi pasażerskie jeździły przez jej teren. Zdaje się, że owe 2 km miałyby ominąć Piasta.
Pozdrawiam.
Leniwiec - 16-10-2012, 17:07
Temat postu:
To ogółem będzie te reaktywacja? Ciekawe czy trasa będzie elektryfikowana i czy wyremontują też odcinek z Tychów do Mysłowic? Jak ktoś wie to może podać jakie odcinki torów zostały już odnowione? Co do tych 2 km torów to na stronie www.kolej.one.pl widnieje odcinek (oznaczony jak rozebrany chyba) Bieruń Stary - Nowy Bieruń, może o to chodzi?
jackii - 16-10-2012, 17:13
Temat postu:
Ale odcinek Tychy - Lędziny - Mysłowice nie jest w tak tragicznym stanie. Poza tym pociągi w tej relacji nie mają zbyt dużego sensu. Priorytetem w okolicy powinno być udrożnienie odcinka Imielin - Chełm Śląski
pavao - 16-10-2012, 17:23
Temat postu:
@Leniwiec - Wszystkie znaki na wskazują na to, że reaktywacja będzie. Dotychczas wyremontowano tory (tu i ówdzie wymiana szyn i podkładów, zasadniczo remont objął linię od Tychów-Lodowiska za stację Bieruń Stary, nie jestem pewien tylko do którego miejsca), przejazdy (w końcu!), a także zamontowano nową sygnalizację. W związku z tym, że już chyba kilka lat temu ściągnięto przewody trakcyjne, mowa była co jakiś czas o spalinowych szynobusach. Teraz jednak słyszałem, że będą montowane nowe słupy. Byłaby to dobra wiadomość. Tym bardziej, że przebąkiwano coś o przeciągnięciu w przyszłości tej linii do Woli, a na trasie w jej kierunku dawno już pościnano słupy.

[ Dodano: 16-10-2012, 17:37 ]
@Leniwiec: a propos rozebranej linii kolejowej (zapewne chodzi ci o R1), to mowa chyba jest o dawnej linii (wąskotorowej? nie pamiętam) idącej z Bierunia Starego do Nowegeo wzdłuż drogi DK44 (ta, która w Ścierniach idzie w prawo). Wożono nią kiedyś chyba m.in. materiały wybuchowe z ZTS Erg (wcześniej Lignoza) na kopalnię Piast. Miała więcej niż 2 kilo, a jej rekonstrukcja jest niemożliwa raczej, bo na jej miejscu jest dziś ścieżka rowerowa łącząc Bieruń Stary i Nowy. Widać ją tu: https://maps.google.com/?ll=50.084133,19.125609&spn=0.015834,0.038581&t=h&z=15 (wzdłuż ulic Krakowskiej i Warszawskiej, od której potem nieco odbiega).

Zresztą linia jest (ta co idzie przez Ściernie w stronę Górek), tylko tam brakuje fragmentu, o którym pisałem.

[ Dodano: 16-10-2012, 17:44 ]
Na załączonym fragmencie mapy widać zresztą całość.
LukE83 - 16-10-2012, 18:15
Temat postu:
Kilka dni temu wybrałem się na mała wycieczkę rowerową by obadać ten szlak.
Mam kilka zdjęć z rejonu kop. Piast oraz obszaru dawnego trójkąta rozjazdów aż po nieczynny dziś przystanek Lędziny Górki. W wolnej chwili wrzucę tutaj.

Nie wydaje mi się, że łącznica musiałaby iść aż tak dużym promieniem jak było wcześniej.
Faktycznie problemem może być przejazd przez kop. Piast.
pavao - 16-10-2012, 18:20
Temat postu:
Ale ja ni mówię, że ma iść tamtędy (chodzi ci o tą dolną wykropkowaną, równoległą do DK44?). Mówiłem tylko, że tamtędy kiedyś szła linia, o której pisał Leniwiec. Ta do zrekonstruowania to podestawa trójkąta. I ciekaw jestem, jak rozwiążą sprawę z tymi domami, które się tam pobudowały. Co jakiś czas tam jeżdżę i teoretycznie jest to do zrekonstruowania, ale trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie w domu, przed którego oknami co pół godziny przemyka osobowy, a za domem w obie strony jeżdżą węglarki. Dzieci trzeba by na łańcuchu trzymać Wink
zefel - 30-11-2012, 20:59
Temat postu:
W latach 80-tych uruchomiono przewozy pasażerskie dla górników w relacji Tychy-KWK "Piast" poprzez
wybudowany odcinek toru podg.Baraniec (na szlaku Bieruń Stary-podg.Górki Ściernie) - stacja kopalniana
Piast.Obok układu torowego stacji kopalnianej wybudowano peron jednokrawędziowy.Aktualnie należałoby
odtworzyć odcinek Baraniec-KWK "Piast",posterunek ruchu,przejść przez stacje kopalnianą Piast lub ją
obejść (w zależności od zdolności przepustowej układu torowego i warunków bezpiecznego prowadzenia
ruchu osobowego przez ukłd towarowy) i dalej poprzez stację Bieruń Nowy wyjść na siec kolejową PKP PLK SA
np. do Oświęcimia.Zasadnicze pytanie: kto sfinansuje rozbudowę infrastrukturykolejowej w zakresie jak wyżej? Obawiam się, że spadłoby to na gminy-Tychy,Bieruń, bo Jaśnie Oświecony Marszałek Matusewicz
jeszcze nie dojrzał do tego, że samorząd wojewódzki powinien finansować również linie kolejowe (umożliwia
to ustawa o transporcie kolejowym) a z kolei PLK ma poważniejsze zadania do realizacj na swoich liniach i nie
ma interesu w ładowanie kilkunastu milionów złotych w linie znaczenia lokalnego.
Notabene, na jakiej podstawie z-ca Prezydenta Tychów M.Podmokły określił potok podróżnych w relacjii
Tychy-Bieruń-Oświęcim na 3 tysiące i w jakim przedziale czasowym?
erwin1960 - 03-12-2012, 18:51
Temat postu:
Czy cos wiadomo w sprawie uruchomienia Bierunia ? SA jakies konkretne terminy dotyczace powieszenia druta badz uruchomienia spalinowek ?
prapak - 03-12-2012, 19:03
Temat postu:
w ciągu najbliższego roku nie jest planowana reaktywacja tej linii.
Leniwiec - 03-12-2012, 19:03
Temat postu:
Ponoć stacja Bieruń Stary nie jest ciągle w ewidencji PLK itd itp. więc ruch ciągle nie jest możliwy. Dodatkowo nie ma taboru na razie na tą linię, myślę że za rok może już coś tam pojedzie, ew. jakiś szynobus od rozkładu wiosennego.
prapak - 03-12-2012, 19:05
Temat postu:
z tego co mi wiadomo od dobrze poinformowanych osób z KŚ nie będzie to nawet planowane w czerwcowej korekcie. Korekta raczej będzie przewidywać poprawę obiegów pod większą liczbę składów i likwidację KKA (wprowadzeniu w zamian pociągów i dodatkowych postojów).
Bardi78 - 03-12-2012, 19:13
Temat postu:
Leniwiec napisał/a:
Ponoć stacja Bieruń Stary nie jest ciągle w ewidencji PLK itd itp. więc ruch ciągle nie jest możliwy. Dodatkowo nie ma taboru na razie na tą linię, myślę że za rok może już coś tam pojedzie, ew. jakiś szynobus od rozkładu wiosennego.

Przecież codziennie smigają tam pociągi towarowe z fiata...
Panowie ale jaja coraz wieksze na tym Śląsku...przecież tam są nowe tory-nowiutkie...nowe podkłady strunobetonowe...przeciez władze się wypowiadały że nie mogą się doczekać , firmy chcą kolei...ale jesteśmy robieni w jelenia...
Leniwiec - 03-12-2012, 19:14
Temat postu:
Tutaj jednak nie ma co zwalać na KŚ, PLK nawet chyba nie zrobiła peronów, jedyne co jest w stanie zdolnym do użytku to torowisko..... Jak by ludzie mieli wysiadać na rozwalonych peronach to znowu zwalono by na KŚ że zapewniają złe warunki podróży. Dodatkowo, moim skromnym zdaniem, połączenie do Bierunia Starego nie ma sensu, sensowną relacją jest Tychy - Mysłowice przez Lędziny albo Katowice-Oświęcim przez Bieruń Stary. Dodatkowo należało by przemieścić istniejące (niektóre chyba tylko na papierze bo są tak zdewastowane) przystanki lub zbudować nowe w miejscach dogodniejszych bo ludziom nie będzie chciało się dochodzić na przystanek kolejowy. A co do wypowiedzi przedmówcy to jak wspomniałem, infrastruktura jest tak zdegenerowana że nie ma sensu uruchamiać tam połączeń, pociąg towarowy nie zatrzymuje się na przystankach/stacjach osobowych więc tu problemu nie ma.
erwin1960 - 03-12-2012, 19:43
Temat postu:
Dziwne, bo wszedzie odtrabiono juz sukces reaktywacji. Jakie w Polsce moga byc najkrotsze perony, zakaldajac z gory ze beda tam tylko szynobusy. Chodzi mi jak najtaniej mozna wybudowac maly peron pod szynobusa i zgodnie z przepisami
Bardi78 - 03-12-2012, 19:53
Temat postu:
Leniwiec napisał/a:
Tutaj jednak nie ma co zwalać na KŚ, PLK nawet chyba nie zrobiła peronów, jedyne co jest w stanie zdolnym do użytku to torowisko..... Jak by ludzie mieli wysiadać na rozwalonych peronach to znowu zwalono by na KŚ że zapewniają złe warunki podróży. Dodatkowo, moim skromnym zdaniem, połączenie do Bierunia Starego nie ma sensu, sensowną relacją jest Tychy - Mysłowice przez Lędziny albo Katowice-Oświęcim przez Bieruń Stary. Dodatkowo należało by przemieścić istniejące (niektóre chyba tylko na papierze bo są tak zdewastowane) przystanki lub zbudować nowe w miejscach dogodniejszych bo ludziom nie będzie chciało się dochodzić na przystanek kolejowy. A co do wypowiedzi przedmówcy to jak wspomniałem, infrastruktura jest tak zdegenerowana że nie ma sensu uruchamiać tam połączeń, pociąg towarowy nie zatrzymuje się na przystankach/stacjach osobowych więc tu problemu nie ma.

Tak tylko władza trąbiła o reaktywacji i zgadzam się wszyscy mówią o docelowej relacji Tychy-Oświęcim ale wszytko po kolei krok po kroku...więc takie zamiecenie pod dywan mnie niepokoi i nic dobrego nie wróży...

[ Dodano: 03-12-2012, 20:01 ]
http://www.rynek-kolejowy.pl/32885/W_tym_roku_SKR_z_Tychow_do_Bierunia.htm

http://www.bierun.pl/article/show/id/468930

Tu macie artykuły o tym jak miało być...a jak ładnie posprzątano wszyscy wiemy
erwin1960 - 03-12-2012, 20:10
Temat postu:
Wyglada na to, ze glowny problem to brak spalinowek lub ogolniej brak taboru. Rozumiem ze brak remontu przystankow jest rowniez z tego samego powodu wstrzymany lub wogole nie ruszyl ( w Bieruniu)
prapak - 03-12-2012, 20:16
Temat postu:
głupi ogryzek najlepiej to byłoby puścić w relacji:
Gliwice- Ornantowice- Orzesze-Tychy-Bieruń-Oświęcim
lub
Tychy-Lędziny-Mysłowice
Bardi78 - 03-12-2012, 21:07
Temat postu:
Przecież miały jeździć Bieruń Stary-Dąbrowa Górnicza więc uważam że super relacja
Leniwiec - 03-12-2012, 21:19
Temat postu:
prapak napisał/a:
głupi ogryzek najlepiej to byłoby puścić w relacji:
Gliwice- Ornantowice- Orzesze-Tychy-Bieruń-Oświęcim
lub
Tychy-Lędziny-Mysłowice


Nie pomyślałem nawet o relacji z Gliwic przez Ornontowice... oczywiście pomysł świetny, tak samo jak puszczenie pociągów na linię Orzesze Jaśkowice-Tychy... Nie wiem dokładnie ale chyba by była zmiana czoła. Jednakże jest pewien problem, otóż linia Knurów-Orzesze jest w pewnym kawałku nieprzejezdna... Jednak trasa była by bardzo dobrym pomysłem, umożliwiła by dogodniejszy dojazd Gliwiczanom do Rybnika (z przesiadką... no ale cóż, lepsze to niż nic) i uzupełniła by siatkę połączeń Górnego Śląska. Na linii Dąbrowa Górnicza- Bieruń stary nie spodziewał bym się dużej frekwencji za ostatnim tyskim przystankiem.
Anonymous - 03-12-2012, 22:49
Temat postu:
erwin1960 napisał/a:
Wyglada na to, ze glowny problem to brak spalinowek lub ogolniej brak taboru. Rozumiem ze brak remontu przystankow jest rowniez z tego samego powodu wstrzymany lub wogole nie ruszyl ( w Bieruniu)
Remont przystanków trochę trwa, a to, że taboru spalinowego jest mało, KŚ wie od niecalego tygodnia (przetarg na 36 szt rostrzygnięty tylko częściowo), więc pewnie jakieś inne przyczyny są.
erwin1960 - 03-12-2012, 23:51
Temat postu:
a czy wogole gdzies zaczal sie ten remont peronow ?
jackii - 04-12-2012, 00:29
Temat postu:
dddbb napisał/a:
Remont przystanków trochę trwa, a to, że taboru spalinowego jest mało, KŚ wie od niecalego tygodnia (przetarg na 36 szt rostrzygnięty tylko częściowo), więc pewnie jakieś inne przyczyny są.
Czy na pewno te brakujące 2 SZT aż tak zmieniają sytuację? Czy jesteście pewni, że z powodu braku 2. szynobusów nie można tych pociągów puścić?
Anonymous - 04-12-2012, 08:01
Temat postu:
jackii, To właśnie napisałem - że pewnie są jakieś inne przyczyny.
prapak - 04-12-2012, 13:51
Temat postu:
Śląskie: Jednak będzie komunikacja zastępcza


Koleje Śląskie, mimo zakończonych pozytywnie zakupów taboru "Last Minute", nowy rozkład jazdy rozpoczną z autobusową komunikacją zastępczą do Oświęcimia, Włoszczowy i Żelisławic. Co gorsza, zarządca infrastruktury i przewoźnik wciąż dyskutują o kształcie rozkładu jazdy.


O tym, że na odcinku Czechowice-Dziedzice - Oświęcim od 9 grudnia zamiast pociągów pojadą autobusy, zaalarmowali nas Czytelnicy. Niektóre pociągi zostaną nawet zastąpione autobusami w całej relacji - z Katowic do Oświęcimia. Według przewoźnika, przyczyną odwołania kursów nie jest wcale brak taboru - Mamy w tej chwili 57 składów wagonowych i zespołów trakcyjnych, co zaspokaja nasze potrzeby - zapewnia rzecznik przewoźnika Adam Warzecha.

Koleje Śląskie nie uruchomią jednak całej zaplanowanej siatki połączeń już teraz - wiele jednostek zamówionych przez KŚ będzie przybywać do przewoźnika przez cały I kwartał 2013 roku. Jednak wszystko miało się odbyć bez zastępczej komunikacji autobusowej - Nie ma takiej możliwości - mówił o KZA prezes Kolei Śląskich Marek Worach w listopadzie, co wytykają już nasi Czytelnicy.


Oszczędnie i dynamicznie?
Jak zwykle wina...

Według dokumentów, do których dotarł "Rynek Kolejowy", komunikacja zastępcza na odcinku do Oświęcimia zostanie wprowadzona na prośbę Kolei Śląskich po tym, jak okazało się, że omawiane na początku listopada ograniczenia prędkości na liniach 93 i 138... nie są ostatnimi, które będą obowiązywać w przyszłym rozkładzie jazdy. Już w listopadzie okazało się, że trzeba wprowadzić kolejne - nie uwzględnione w projekcie rozkładu.

W sumie straty czasowe pociągów w stosunku do projektu rozkładu to 6-8 minut w każdą stronę. Aż tak dużych rezerw w rozkładzie KŚ nie zakładały. Dlatego Koleje Śląskie zaproponowały komunikację zastępczą na odcinku końcowym, a gdyby to było niewykonalne - zastąpienie pociągów autobusami w całej relacji. Zdecydowano się na ten pierwszy wariant - w sumie do Oświęcimia autobusy pojadą zamiast 7 par pociągów. Utrudnienia mają potrwać do 9 lutego.

Nie tylko Oświęcim

Okazało się też, że do 21 stycznia przedłużyło się zamknięcie toru nr 1 linii nr 61 na odcinku Koniecpol – Julianka - Turów. Wzięło się to z niezaplanowanego wydłużenia prac modernizacyjnych. Z tego powodu obniżona została przepustowość linii kolejowej. Kolejom Śląskim i Przewozom Regionalnym zależało przede wszystkim na utrzymaniu kursowania pociągów relacji Kielce - Częstochowa. Dlatego zostaną one zachowane, a komunikacja zastępcza pojedzie za pociągi KŚ i PR z Częstochowy do Włoszczowy i Żelisławic.

Co gorsza, od 26 listopada z powodu wykolejenia zamknięty jest tor nr 1 linii 131 na szlaku Tarnowskie Góry TGE – Kalety. Tor ten zostanie naprawiony do końca bieżącego roku. Do tego czasu ruch pociągów odbywa się jednotorowo. Opóźnienia dotyczyć będą 6 pociągów.

Do ostatniej chwili

Ustalanie rozkładu jazdy w woj. śląskim wciąż się odbywa, mimo że do jego wprowadzenia zostało jeszcze kilka dni. Również Koleje Śląskie nie są tu bez winy - dopiero w grudniu złożyły wnioski o zmianę rozkładów jazdy pociągów relacji Katowice – Rybnik – Racibórz z powodu zmienionych charakterystyk trakcyjnych (KŚ będą obsługiwać połączenia składami wagonowymi, a nie zespołami trakcyjnymi).

Z kolei tuż przed końcem listopada PLK poinformowały, że most kolejowy nad rzeką Przemszą na linii 62 jest w fatalnym stanie. Naprawa konstrukcji wymaga całodobowego zamknięcia szlaku przez 10 dni - być może odbędzie się to już w przyszłym tygodniu. Kiedy pasażerowie poznają ostateczny rozkład? Nie wiadomo.
erwin1960 - 04-12-2012, 14:55
Temat postu:
szacun za trafnosc wyboru watku na kopie newsa z RK...
pavao - 28-01-2013, 00:43
Temat postu:
Co do powodów zastoju na linii Tychy - Bieruń Stary i stanu peronów, to dzięki uprzejmości kolegi wklejam odpowiedź z UM Tychy, jaką otrzymał na zapytanie o postępy w tej sprawie (wiadomość z 19 grudnia 2012):

Cytat:
Dzień dobry,

W odpowiedzi na Pana email skierowany do Urzędu Miasta Tychy w sprawie
wznowienia połączenia kolejowego na trasie Tychy - Bieruń uprzejmie
informuję, że w chwili obecnej trudno jest jednoznacznie określić
ostateczny termin uruchomienia takiego połączenia. Prowadzone są stałe
rozmowy ze stroną kolejową. Warunkiem reaktywacji połączeń kolejowych
Tychy Miasto - Bieruń Stary jest uzyskanie statusu stacji Bieruń Stary
jako mijanki pociągów towarowych i osobowych. Problemem jest także
sprawa przejęcia przez PKP PLK od PKP Nieruchomości kładki dla
pasażerów między peronami na stacji w Bieruniu Starym powodująca
zablokowanie całej inicjatywy reaktywacji ruchu pasażerskiego na tym
odcinku. Konieczne jest zatem zawarcie odpowiedniego porozumienia
pomiędzy PKP a PLK. Są to kwestie niezależne od działań prowadzonych
przez Miasto Tychy na które nie mamy bezpośredniego wpływu.
Decyzja o remoncie peronu przystanku Urbanowice będzie konsekwencją
podjętych wyżej decyzji.
Na trasie Tychy - Bieruń planowane jest uruchomienie jeszcze jednego
przystanku tj. Bieruń DANONE (dawna stacja Bieruń Mleczarnia).
O typie jednostki obsługującej tę trasę będą decydowały poczynione
inwestycje na sieci. Jeśli PKP pozyska środki finansowe na odbudowę
sieci elektrycznej to będą to jednostki elektryczne, w innym wypadku
jednostki spalinowe.

Z poważaniem
Andrzej Ochman
Dyrektor MZK Tychy

irek34 - 28-01-2013, 09:08
Temat postu:
Dobre, i tak jak myślałem PKP PLK plus jeszcze inne spółeczki utrudniające życie.Oj w tym regionie na prawdę trzeba męskiej ręki ministra.
Anonymous - 28-01-2013, 09:11
Temat postu:
No jest to totalna porazka, jesli problemem jest przejecie kladki od PKP Nieruchomosci przez PKP PLK. Jeśli jedna spółka z drugą w ramach PKP nie mogą się dogadać, to co tu wymagać od firm zewnętrznych.
beschu - 28-01-2013, 12:16
Temat postu:
Tychy - Bieruń Stary w 2014?
Tychy - Oświęcim w 2015?

Z Oświęcimia do Tychów w 30 minut?

Cytat:
Starosta oświęcimski Józef Krawczyk przekonuje, że jeśli szynobus będzie dojeżdżał do Bierunia, to jest szansa na szybkie dalsze połączenie z Oświęcimiem. Tym bardziej że pojawiły się możliwości pokonania największej dotąd przeszkody - konieczności budowy od podstaw dwukilometrowego odcinka omijającego kopalnię "Piast".

Na ten cel 20 mln zł obiecało Ministerstwo Infrastruktury. Reszta linii ma przebiegać po istniejących torach, które wymagają modernizacji.


Oby nie były to tylko kolejne obiecanki. Wink

Czy są jakieś oficjalne źródła potwierdzające to co można przeczytać w tym artykule?
leslaw - 28-01-2013, 12:45
Temat postu:
Raczej nie będzie tej reaktywacji.
Pociągi w relacji Tychy-Bieruń Stary nie mają żadnego sensu. Pociągi relacji Katowice Oświęcim przez Tychy także nie mają sensu bo mamy krótszą trasę Katowice-Mysłowice Oświęcim na której KŚ obecnie uruchamia 8 par. Dodatkowo znaczne braki taborowe naszego przewoźnika oraz silne parcie samorządów na wydłużenie połączenia Rybnik Wodzisław do Chałupek i reaktywację połączenia Bielsko Biała -Cieszyn, zmniejszają jeszcze bardziej możliwość przeprowadzenia w/w reaktywacji.
Fipowiec - 28-01-2013, 12:50
Temat postu:
Póki co linię tą modernizują aby pociągi towarowe z samochodami z fabryki Fiata mogły szybciej jeździć ponieważ jak jechały z prędkoćią 20-30 km to zdarzały się częste kradzieże części samochodowych z nowych aut.
pavao - 28-01-2013, 13:32
Temat postu:
Nie wiem, czy to jest tylko kwestia kładki. Obok znajduje się dawny budynek dworca i inna infrastruktura (nie wiem, w czyim jest posiadaniu, mogę sprawdzić). Z tego, co gdzieś czytałem, to PKP chce zebrać jak najwięcej tego typu obiektów i hurtem przekazać je gminom, więc jeśli to ich własność, to może opóźnienie jest efektem tych zabiegów.
irek34 - 28-01-2013, 15:43
Temat postu:
Tu raczej trzeba to nazywać po imieniu . w PKP PLK jest potrzeba wietrzenia stanowisk, bo robi się duszno od takiej pracy.
leslaw - 28-01-2013, 15:49
Temat postu:
Nie szukajcie teorii spiskowych
po pierwsze:
1. PLK remontuje tory na wniosek Fiata i EC Tychy pod pociągi towarowe
2.Koleje Śląskie nie mają wystarczającej ilości taboru na w/w linię
3. Są inne ważniejsze reaktywacje.
Raczej nie będzie tej reaktywacji.
Pociągi w relacji Tychy-Bieruń Stary nie mają żadnego sensu. Pociągi relacji Katowice Oświęcim przez Tychy także nie mają sensu bo mamy krótszą trasę Katowice-Mysłowice Oświęcim na której KŚ obecnie uruchamia 8 par. Dodatkowo znaczne braki taborowe naszego przewoźnika oraz silne parcie samorządów na wydłużenie połączenia Rybnik Wodzisław do Chałupek i reaktywację połączenia Bielsko Biała -Cieszyn, zmniejszają jeszcze bardziej możliwość przeprowadzenia w/w reaktywacji.
W pierwszej kolejności powinniśmy przeprowadzić reaktywacje które doprowadzą do zamknięcia pętel w tym:
1. Rybnik-Gliwice
2.Bielsko Biała Cieszyn
3. Wydłużyć połączenia relacji Rybnik Wodzisław do Chałupek.
A potem myśleć ewentualnie o nowej linii.
Ze źródeł KŚ wiem że planowana jest reaktywacja Bielsko Biała Cieszyn być może jeszcze w tym roku.
Miasto Tychy nie musi przecież korzystać z usług KŚ przy reaktywacji w/w linii.
1.Może zakupić 4 pociągi spalinowe i powołać własnego przewoźnika.
2. Może przeprowadzić przetarg na przewozy na w/w trasie.
Niestety miasto Tychy liczy na to że połączenia te sfinansuje województwo, podobnie jak połączenia Tychy lodowisko- Sosnowiec których koszt to ponad 5 mln zł a miasto Tychy do biletu dopłacało tylko 700 tys. i wmówi mieszkańcom że to utrzymuje.
Na pewno powodem nie jest żaden most tym bardziej że pociągi mogłyby jeździć do stacji Lędziny i tam zawracać, szukanie problemów na siłę.
Za młodu pamiętam jak jeździłem pociągiem, i one jeździły zawsze w relacji Tychy Lędziny lub Tychy Mysłowice, a tu ktoś z jakimś wynaturzonym ogryzkiem wyskakuje i głównym motorem dla tych pociągów byli pracownicy kopalni Ziemowit i licealiści dojeżdżający do tyskich szkół, niestety po likwidacji połączeń górnicy przestawili się na samochody, a uczniowie oraz mieszkańcy Lędzin pracujący w Tychach na autobusy MZK 262 i 536, które są notorycznie przepełnione.
Czy na prawdę sądzicie że połączenia do Bierunia się utrzymają bo ja uważam, że nie. Jako mieszkaniec Tychów daję wam gwarancję, że nie.
irek34 - 28-01-2013, 16:35
Temat postu:
A ja zadam takie pytanie , czy Fiat nie ma przypadkiem ostatnio problemów i przez uruchomienie tego połączenia nie dało by się ograniczyć kosztów transportu pracowników Fiata do pracy i do innych zakładów zlokalizowanych w tej okolicy?
leslaw - 28-01-2013, 16:42
Temat postu:
Nie, bo stacja Fiat jest dosyć daleko od zakładu, dodatkowo przewóz koleją jest droższy, nie wszyscy pracownicy mieszkają w pobliżu torów etc. Fiat mógłby ograniczyć koszty na przewozie pracowników przez wykup biletów na PKSIS Oświęcim SA, widocznie przewóz własnymi autobusami jest tańszy niż bilety na PKSIS.
Tu masz tabliczkę przystankową odjazdów PKSIS do Bierunia

http://web.pksoswiecim.pl/wyszukiwarka_polaczen.php?pom=2&data_pol=2013-01-28&sz_el_1=TYCHY&sz_el_2=BIERU%C5%83&z_miejsca=7162905&do_miejsca=7162914&submit=Szukaj+po%C5%82%C4%85czenia#.UQadTebxLIU
PKS jeździ niemal co 15 minut w różnych wariantach i przez różne wsie i zagląda do każdej dziury, kolej nie wytrzyma takiej konkurencji.
irek34 - 28-01-2013, 16:53
Temat postu:
A jak by tak Fiat odbierał tylko pracowników z stacji to nie było by tańsze dla Fiata?
leslaw - 28-01-2013, 16:57
Temat postu:
Nie wydaje mi się, koszt uruchomienia autobusu to ok 8 zł wozokm
koszt uruchomienia pociągu to 15 zł/pockm
Jak chcesz pracowników fabryki zawieść na stare miasto gdzie od dworca jest prawie 5 km, a jak ich przetransportować do dzielnic obrzeżnych. Fiatowskie autobusy rozwożą pracowników po całym mieście obsługując dziesiątki przystanków.

[ Dodano: 28-01-2013, 17:02 ]
Do Fiata można także dojechać miejskimi autobusami MZK jadącymi do Lędzin 262 i 536.
Leniwiec - 28-01-2013, 17:06
Temat postu:
Pociągi na krótkich trasach MOIM ZDANIEM w tym miejscu się nie sprawdzą... krótkie relacje powinny być uzupełnieniem dłuższych, tak jest np. na odcinku Katowice-Gliwice i działa raczej dobrze. KŚ powinni zaryzykować z jakąś dłuższą relacją typowo objazdową która dowoziła by uczniów/pracowników do zakładów. Wiązało by się to z optymalizacją ilości oraz położenia przystanków ale ta linia ma potencjał, popatrzcie jak jest z Cieszynem, szynobusy pięknie zapełnione.
leslaw - 28-01-2013, 17:12
Temat postu:
No to właśnie mówię zlikwidować autobusy MZK Tychy z Tychów do Lędzin, oraz KZK Gop z Lędzin do Mysłowic i uruchomić raz na 1 h dwuczłonowy szynobus w relacji Tychy-Mysłowice. Odbudować przystanki w Lędzinach i wybudować nowe Górki-Ściernie, Lędziny Górki Ścierne, Lędziny, Lędziny Hołdunów, Lędziny Świniowy.
Sam czasami korzystam z 262 i 536 i są nabite do granic możliwości głównie jeżdżą przeguby. Tysiące Lędzińskich uczniów chodzi do tyskich liceów, w kopalni Ziemowit Lędziny pracuje prawie 2000 tyszan. Wielu mieszkańców Lędzin jeździ do Tychów na zakupy, czy do pracy. Wielu tyszan wybudowało domy w Lędzinach bo jest tańsza ziemia.
Konkurowanie z PKSIS Oświęcim SA na trasie Tychy-Oświęcim się nie sprawdzi, nikt kto ma do dyspozycji często jeżdżący PKS nie wybierze pociągu dlatego pomysł z Lędzinami jest lepszy.
erwin1960 - 28-01-2013, 17:22
Temat postu:
zwlaszcza, ze do Ledzin nie trzeba dobudowywac 2 km toru, co moze potrwac miesiace jesli nie lata, mozna zaczac od Ledzin a myslec o Oswiecimiu
Leniwiec - 28-01-2013, 17:23
Temat postu:
Moim zdaniem jednak relacja powinna być wydłużona do Katowic albo podzielona w Lędzinach na dwie odrębne, chociaż tu przydały by się konsultacje społeczne czy co, nie wiadomo bo może dużo osób z tamtych okolic jeździ do Katowic.
leslaw - 28-01-2013, 17:26
Temat postu:
No potencjał jest. Podpisać z kopalnią Ziemowit umowę na przewóz pracowników. Rozprowadzać bilety szkolne w tyskich liceach, zrobić jakąś dobra reklamę koleją na zakupy do tyskich marketów szybko i wygodnie. Podpisać umowy z pracodawcami ws. przewozu pracowników do tyskich zakładów
Skomunikować pociągi relacji Tychy Mysłowice z pociągami Jaworzno Cieżkowice-Katowice tak by osoby mieszkające w Górkach Lędzinach etc. mogły dojechać do Katowic.
drugie skomunikowanie z pociągami Tychy lodowisko Sosnowiec na stacji Tychy tak by mieszkańcy Bierunia mogli dojechać do Katowic (np. 8 min na przesiadkę i tak już dzisiaj osoby jeżdżące z Bierunia do Katowic przesiadają się na SKRke z PKSu bo nie mają innego wyboru).
Relacja ma też duże szanse powodzenia ze względu na cenę biletu. Strefówki w KŚ kosztują tylko 3 zł a miejskie do Lędzin 3,60. np. można zrobić reklamę koleją 60 gr taniej, na miesięcznym oszczędzasz jeszcze więcej MZK Tychy 120 zł miesięczny KŚ 80 zł. Koleją wygodniej i 40 zł taniej zamień bus na szynobus.
jackii - 28-01-2013, 21:34
Temat postu:
Po lekturze tego listu z MZK Tychy nasunęło mi się pytanie - czy Bieruń Stary jest stacją? Cały czas wydawało mi się, że ma status przystanku osobowego. Przebudowa przystanku osobowego na stację jest dosyć kosztowna i czasochłonna, może w tym leży problem?
Leniwiec - 28-01-2013, 21:42
Temat postu:
A co trzeba dokładnie zrobić?
leslaw - 28-01-2013, 22:11
Temat postu:
Tak Bieruń Stary nie ma statusu stacji tylko jest przystankiem osobowym, najbliższa stacja na linii Tychy Mysłowice to Lędziny Hołdunów.
Linia od Tychów lodowiska aż do Kosztów jest jednotorowa, mijanki są na po Bieruń Stary, Górki, Lędziny, Lędziny Hołdunów.
Very Happy

[ Dodano: 28-01-2013, 22:18 ]
Podaję wykaz maksymalnych prędkości
-Tychy Bieruń Stary v60 km/h
-Bieruń Stary- Górki Ścierne v30 km/h
-Górki Ścierne-Lędziny PKP PLK podaje że konieczny remont v0 km/h
-Lędziny-Mysłowice Kosztowy v20 km/h
Czyli linia jest w opłakanym stanie.
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/zalaczniki_1-9_v.beta/P_12-13_Z_2.1P_w.0.pdf
Leniwiec - 28-01-2013, 23:27
Temat postu:
A linia nie miała remontu? Czy dając nowiutkie podkłady można ustanowić Vmax tylko 60 km/h? Myślałem że PLK stać na więcej... Ja bym nie budował stacji w Bieruniu Starym bo to koszty a ogryzek z Tychów do Bierunia będzie bezsensowny, Mysłowice to minimum, można tam puścić DH1 albo DH2 kiedy a na Cieszyn puścić VT 3 członowe (jak przyjdą).
leslaw - 28-01-2013, 23:38
Temat postu:
Tak będzie podniesiona do v80 na razie tory musza się uleżeć.
jackii - 29-01-2013, 00:25
Temat postu:
leslaw, ale jaki sens ma stacja kolejowa w Bieruniu Starym? Nie szkoda pieniędzy na jej budowę i utrzymanie? I drugie pytanie - Górki Ściernie nie są stacją?
Orientujesz się może, czy łącznik na Imielin przed Kosztowami jest czynny? A może to do kolei piaskowych należało?
Bo przy sensownym rozplanowaniu może opłaci się via Imielin puścić pociągi na Oświęcim? Tam mogą być zainteresowani połączeniem z Tychami (podkreślam - może. Nie wiem czy widzą w tej chwili taką potrzebę, autobusy do Oświęcimia mają ale do Tychów chyba nic nie jeździ w tej chwili, zlikwidowali chyba tą linię?).
leslaw - 29-01-2013, 10:03
Temat postu:
Raczej żadnego sensu stacja w Bieruniu Starym nie ma.
Z Imielina Z Tychów jeździ PKSIS Oświęcim SA.
Tu tabliczka przystankowa:
Tabliczka przystankowa
Wiesz raczej ciężko znaleźć miejscowości w pobliżu Tychów gdzie nie ma linii. Jedne relacje obsługuje MZK Tychy np. Tychy-Lędziny
linia 262
linia 536
Inne PKSIS Oświęcim SA który w Tychach pełni rolę komunikacji podmiejskiej nie mając właściwie nic z prawdziwym PKS wspólnego, w autobusach są kasowniki, bilety dystrybuują kioski etc. Działalność PKSIS na trasie do Bierunia uzupełnia też MZK Tychy linią 31 jednak nikt raczej z w/w linii nie korzysta, po prostu PKSIS jeździ znacznie częściej.
Leniwiec - 29-01-2013, 10:10
Temat postu:
Kś jednak powinny zainteresować się tą linią i ułożyć jakiś rozkład testowy dla tej linii... na przykład od września do grudnia. Starczy tyle czasu żeby ludzie zaczęli jeździć (w Cieszynie wystarczył miesiąc) i wtedy się oceni czy połączenie jest warte zachodu. Moim zdaniem pakowanie kasy w kolejne kursy do Oświęcimia nie ma sensu, lepsza jest przesiadka np. w Mysłowicach, wiadomo że wyjdzie ciut dłużej ale będzie (oby) taniej. Dopiero jak to się sprawdzi to można dalej kombinować, nie ma co się śpieszyć bo może wyjść totalna klapa.
leslaw - 29-01-2013, 10:24
Temat postu:
Jest też pewien problem na odc.
Górki Ścierne-Lędziny jest częściowo rozebrana, a częściowo zamknięta bez remontu PLK nie pozwoli puścić tam pasażerskich
-Tychy Bieruń Stary v60 km/h obecnie modernizowany v80
-Bieruń Stary- Górki Ścierne v30 km/h obecnie modernizowany v80
-Górki Ścierne-Lędziny odc. nieprzejezdny 3 km rozebrane
-Lędziny-Mysłowice Kosztowy v20 km/h
Linia do Mysłowic ma 25 km z czego 16 km będzie na v80, 3 km są nie przejezdne dla poc. os, 6 km jest na v20
Czyli ani na Oświęcim ani na Mysłowice nie da się jechać bo wszędzie gdzieś brakuje toru.
jackii - 29-01-2013, 17:13
Temat postu:
Czyli jedyny sens takiego połączenia to dojazdówki do zakładów pracy? Kilka kursów na dobę w godzinach zmian? Hm.
Skoro dalej jeździ autobus w relacji Tychy - Imielin, to w tej relacji pociągiem też by byli zainteresowani. Chociaż obiło mi się kiedyś o uszy, że imieliński UM już ich nie finansuje (w przeciwieństwie do linii oświęcimskiej). Ale to też inwestycje i czas.
A jak ze statusem Górek? Stacja czy p.o.? Bo jeśli czynna stacja, to może łatwiej i taniej puścić tam pociągi zamiast przebudowywać Bieruń Stary?
Qbuss - 28-02-2013, 23:29
Temat postu:
A ja tak z nieco innej beczki - dlaczego pociągi mogą kończyć bieg tylko na stacji? Czy jest to podyktowane jakimiś wymogami np. bezpieczeństwa, czy tylko po prostu przepis tak stanowi? Bieruń Stary jest mijanką, w razie uruchomienia przewozów pasażerskich, podczas postoju osobówki, jeden tor przelotowy byłby wolny więc ruch nie byłby blokowany. Są tam nawet bocznice, choć nie wiem, czy nie należą do ERGu.
Nie znam się na tym, może wypowie się jakiś znawca Smile
Leniwiec - 01-03-2013, 22:41
Temat postu:
No ja to tak widzę że się nie zgadzają bo jak stoi 1 pociąg na takiej mijance i np. czeka sobie 20 minut na odjazd w stronę Tychów a z dwóch stron jadą inne pociągi to nie mogą się minąć bo tylko 1 tor jest wolny. Dlatego chyba zabraniają bo przepustowość takiej mijanki jest ograniczona.
Qbuss - 01-03-2013, 23:08
Temat postu:
Racja, nie pomyślałem o tym Śmiech Szkoda, że o tej przeszkodzie nie pomyśleli Ci, którzy obiecywali przedłużenie SKR do Bierunia Starego. Choć tak naprawdę sens miałoby tylko wydłużenie relacji do Oświęcimia, ale to już nieco inna bajka.
beschu - 16-03-2013, 08:45
Temat postu:
"Kolej: Co dalej z połączeniem Tychy - Bieruń - Oświęcim?"

Cytat:
W wariancie optymistycznym, połowa przyszłego roku to termin, kiedy odcinek Tychy - Bieruń Stary powinien znaleźć się w rozkładzie jazdy.

http://www.tychy.pl/2013/03/15/kolej-co-dalej-z-polaczeniem-tychy-bierun-oswiecim/
Leniwiec - 16-03-2013, 10:48
Temat postu:
beschu, wariant optymistyczny będzie jak KŚ przetrwa jeden rok. Po tym czasie można dopiero myśleć nad reaktywacją bo teraz to nie wiadomo jak będzie. Takie gdybanie przez urzędników że "za rok powinno być" jest bez sensu bo nie wiadomo jak z KŚ a jak PR wróci to powróci także zakatrupianie połączeń, 4 połączenia z Katowic do Oświęcimia, odwoływanie pojedynczych połączeń, o reaktywacji wtedy można pomarzyć i chyba prędzej doczekamy się wtedy pendolino trasowanego na 250 km/h.
sympatyk - 09-11-2013, 00:51
Temat postu:
Połączenie Tychy - Bieruń w przyszłym roku?

- W wariancie optymistycznym, połowa przyszłego roku to termin, kiedy odcinek Tychy – Bieruń Stary powinien znaleźć się w rozkładzie jazdy - powiedział w piątek Mieczysław Podmokły, wiceprezydent Tychów. Warunkiem jest m. in. porozumienie na linii PKP PLK - PKP SA w sprawie kładki w Bieruniu. Bo PKP PLK i PKP SA spierają się o kładkę...
O połączenie kolejowe Tychy - Bieruń od kilku lat zabiegają oba samorządy. W styczniu Urząd Miasta Tychy poinformował naszego Czytelnika, że trudno jest jednoznacznie określić ostateczny termin uruchomienia połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. - Prowadzone są stałe rozmowy ze stroną kolejową. Warunkiem reaktywacji połączeń kolejowych Tychy Miasto - Bieruń Stary jest uzyskanie statusu stacji Bieruń Stary jako mijanki pociągów towarowych i osobowych - stwierdzili miejscy urzędnicy. Na trasie Tychy - Bieruń planują w przypadku uruchomienia połączeń dodanie jeszcze jednego przystanku - Bieruń Danone (dawna stacja Bieruń Mleczarnia).
Według Tyskiego magistratu, problemem jest sprawa przejęcia przez PKP PLK od PKP Nieruchomości kładki dla pasażerów między peronami na stacji w Bieruniu Starym powodująca zablokowanie całej inicjatywy reaktywacji ruchu pasażerskiego na tym odcinku. - Konieczne jest zatem zawarcie odpowiedniego porozumienia pomiędzy PKP a PLK. Są to kwestie niezależne od działań prowadzonych przez Miasto Tychy na które nie mamy bezpośredniego wpływu - podsumowali urzędnicy.

Na remont kolejarze wydali już 17 mln.
- Analizowana jest sprawa mijanki na stacji Bieruń Stary. Trwają też rozmowy pomiędzy PKP a PLK w sprawie przejęcia kładki w tej miejscowości - tylko taką odpowiedź udało się nam w ciągu dwóch miesięcy uzyskać od PKP PLK. PKP SA milczy w tej sprawie. Wygląda jednak na to, że może dość tu do przełomu. Jak informuje Portal Informacyjny Miasta Tychy, W piątek w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie poświęcone wydłużeniu linii kolejowej z Tychów do Bierunia i dalej – do Oświęcimia. Oprócz samorządowców z Tychów, Bierunia, Oświęcimia, powiatu bieruńsko-lędzińskiego, w spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele Kompanii Węglowej, Danone, kilku spółek kolejowych, Kolei Śląskich i Tramwajów Śląskich. Obecna była także poseł Elżbieta Pierzchała oraz Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu.
Prezydent Andrzej Dziuba przypomniał o projekcie Szybkiej Kolei Regionalnej, zrealizowanej przez miasto. Przebudowało ono aż trzy przystanki kolejowe, umożliwiając uruchomienie wygodnych połączeń do Katowic. Tychom pozostały do wyremontowania peron I (koszt 1,5 mln zł) i przejście podziemne na dworcu oraz przystanek Tychy – Urbanowice (500 tys. zł). Decyzja o remoncie peronu tego przystanku będzie konsekwencją podjętych w grupie PKP decyzji. Burmistrz Bierunia Bernard Pustelnik przypomniał, że na odcinku od fabryki Fiata do stacji Bieruń Stary została już przeprowadzona przez PKP PLK modernizacja podtorza za 17 mln zł. Na remont przystanku Bieruń – Danone potrzeba ok. 300 tys. zł, a stacji Bieruń Stary – 700 tys. zł. Inwestycje związane z modernizacją infrastruktury kolejowej rozpoczęły się także w Oświęcimiu.
Massel: Jest duża szansa na realizację.
- Do stacji Bieruń Stary wykorzystany zostanie infrastruktura istniejącej linii kolejowe, w którą w ostatnim roku PLK, wsparte środkami publicznymi, sporo zainwestowały – powiedział Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu. – Większym kosztem będzie elektryfikacja tego odcinka, bo sieć trakcyjna dochodzi teraz do przystanku Tychy Lodowisko, a dalej jej już nie ma. Poważnym przedsięwzięciem będzie także realizacja połączenia Bieruń Stary – Oświęcim, bo trzeba wybudować 2,5 km nowej linii i włączyć ją w istniejącą infrastrukturę. Z moich szacunków wynika, iż ta inwestycja kosztować będzie ok. 50 mln zł. Środki na lata 2014 – 2020 na rozwój infrastruktury transportowej będą większe niż dotychczas, więc jest duża szansa realizacji całej inwestycji - zapewnił wiceminister cytowany przez portal tychy.pl.
- Modernizacja infrastruktury kolejowej w Bieruniu Starym, decyzje w sprawie przejęcia części torowiska przy ERG-u jako toru bocznego i elektryfikacja sieci trakcyjnej do Bierunia Starego – to obecnie najważniejsze zadania w tym przedsięwzięciu – powiedział Mieczysław Podmokły, wiceprezydent Tychów. – W wariancie optymistycznym, połowa przyszłego roku to termin, kiedy odcinek Tychy – Bieruń Stary powinien znaleźć się w rozkładzie jazdy - relacjonuje wypowiedź wiceprezydenta portal tychy.pl.

http://www.rynek-kolejowy.pl/41931/_Polaczenie_Tychy__Bierun_wprzyszlym_roku_.htm


Będzie remont kładki nad stacją Bieruń Stary.

Od lat nieremontowana kładka na stacji Bieluń Stary, znajdująca się nad torami linii kolejowej nr 179 relacji Tychy-Mysłowice-Kosztowy, zostanie wyremontowana. PKP SA ogłosiły przetarg na remont obiektu. Prace budowlane obejmują remont balustrady żelbetonowej, naprawę wszelkich ubytków odparzonych miejsc betonowych, czyszczenie i malowanie konstrukcji szkieletowych i demontaż słupów oświetleniowych. W ramach przetargu mają być także uzupełnione brakujące rury spustowe oraz wszystkie konstrukcje schodów kładki.
Wykonawca na realizację inwestycji będzie miał dwa miesiące od czasu przekazania placu budowy. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest cena. Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 20 listopada siedzibie w PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach, ul. Dworcowa 3.
Termin związania ofertą wynosi 30 dni.

http://www.rynek-kolejowy.pl/49106/bedzie_remont_kladki_nad_stacja_bierun_stary.html
erwin1960 - 15-01-2014, 22:22
Temat postu:
Cytat:
Oprócz linii nr 93, uczestnicy dyskusji poruszyli także m.in. kwestię sytuacji linii kolejowej nr 94 (szczególnie odcinka Kraków Płaszów–Skawina–Oświęcim) czy projektu reaktywacji połączenia kolejowego pomiędzy Tychami i Oświęcimiem. Największą przeszkodą w tej chwili w realizacji inwestycji na odcinku Bieruń - Oświęcim jest brak torów na wysokości kopalni "Piast". Chodzi o odcinek o długości 1,5 km. Jeden wariant zakłada jego budowę od podstaw wokół kopalni. Niewykluczone, że linia zostanie poprowadzona po istniejącym kopalnianym torowisku. Jak informuje "Gazeta Krakowska", w tej sprawie trwają rozmowy z Kompanią Węglową.

http://www.rynek-kolejowy.pl/50352/malopolska_marzy_o_igrzyskach_i_kolei.htm

[ Dodano: 15-01-2014, 22:40 ]
a na ta kladke to juz rozstrzygneli przetarg ?
sympatyk - 15-01-2014, 23:20
Temat postu:
Odpaliłem własnie sieciowy rozkład jazdy pociągów 1979/1980 i widać "jak byk" że pociągi jeździły jak dziś z Katowic do Oświęcimia przez stację Kosztowy oraz z Lędzin przez Bieruń, Kosztowy Krasowy do Mysłowic Wesołej. Czy to o odcinek pomiędzy stacjami Kosztowy a Kosztowy Krasowy (przez teren Kopalni Piast?) chodzi, i czy to on jest tym brakującym ogniwem dla uruchomienia bezpośrednich pociągów z Tych(ów) do Oświęcimia?
Proszę mnie poprawić jeśli plotę geograficzne głupoty.
erwin1960 - 16-01-2014, 09:57
Temat postu:
ja czytajac powyzsze posty odnioslem inne wrazenie, jeden z kolegow zalaczyl mapke i zapodal przerywana linia ok 2 km lini ktora trzeba dobudowac zeby ominac kopalnie. Inna opcja jest dobudowanie lacznika i przejazd przez kopalnie. Mowimy oczywiscie o odcinku Bierun Stary- Bierun Nowy
beschu - 10-05-2014, 17:03
Temat postu:
"Gość Radia Express"
http://www.radioexpress.pl/pliki/audycje.php?id=14
Rozmowy nt. planowanego połączenia kolejowego Tychy - Bieruń Stary.

06.05.2014 - ozmowa z Mieczysławem Podmokłym wiceprezydentem Tychów. O DK1 i kolei Tychy-Bieruń. "

14.04.2014 - Rozmowa z burmistrzem Bierunia Bernardem Pustelnikiem. O połączeniu kolejowym Tychy-Bieruń.

18.02.2014 - Rozmowa z Bernardem Pustelnikiem burmistrzem Bierunia. O połączeniu kolejowym Tychy-Bieruń.
sympatyk - 25-08-2014, 22:40
Temat postu:
Co dalej z połączeniem Tychy – Oświęcim?

Czy środki finansowe z nowej perspektywy unijnej do 2020 roku mogą przyczynić się do uruchomienia długo zapowiadanych połączeń Tychy – Oświęcim? Projekt znajduje się na liście śląskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, jednak jego realizacja zależna jest od oszczędności poczynionych przez województwo. Wśród projektów dotyczących linii kolejowych zaproponowano listę na której znajduje się m.in. długo zapowiadana rewitalizacja linii kolejowych (140/169/179/885/138) w ramach połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Nie oznacza to jednak, że realizacja projektu jest przesądzona.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/51499/co_dalej_z_polaczeniem_tychy_oswiecim.html


Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei.

Zakup ekologicznych autobusów, budowa parkingów rowerowych, ale przede wszystkim – znaczący wzrost roli kolei: m.in. utworzenie połączenia kolejowego z Oświęcimiem. Takie są plany władz Tychów w zakresie inwestycji przewidywanych do realizacji przy współudziale środków unijnych.
Władze Tychów mają nadzieję na uruchomienie, dzięki inwestycjom przeprowadzonym w ramach perspektywy 2014-20, pociągów pasażerskich w układzie Orzesze – Tychy – Bieruń – Oświęcim.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/53653/tychy_chca_nadal_stawiac_na_rozwoj_kolei.html
hajtom - 15-11-2014, 13:15
Temat postu:
http://www.orzesze.pl/aktualnosc/194-podpisano_list_intencyjny
sympatyk - 26-11-2014, 22:17
Temat postu:
SKR połączy Oświęcim z Tychami.

Dzięki porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych, Kolei Śląskich oraz władz samorządowych zostanie przywrócony ruch pasażerski z Tychów do Oświęcimia. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy dojeżdżając do pracy na Śląsku samochodami lub busami tracą czas na zakorkowanych drogach.
Co prawda, rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 dla połączenia Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim znalazła się na rezerwowej liście projektów do realizacji w ramach kontraktu terytorialnego województwa śląskiego, mimo to przedsięwzięcie ma duże szanse stać się jedną z podstawowych inwestycji do 2020 r.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/22116/SKR-polaczy-Oswiecim-z-Tychami.html
Bardi78 - 26-11-2014, 22:27
Temat postu:
Podpisują od 3 lat i nic z tego nie wynika...w Czechach by ich odwołali a w Chinach by już dyndali...
sympatyk - 22-01-2015, 14:44
Temat postu:
Śląskie: 113 mln euro na kolej.

Regionalny Program Operacyjny województwa śląskiego na lata 2014-2020 przewiduje 113 mln euro na kolej. Środki będą przeznaczone na zakup taboru kolejowego oraz modernizację i rehabilitację wybranych linii kolejowych.
W porozumieniu z PKP PLK uzgodniona została lista propozycji inwestycji. Wśród nich znalazła się rewitalizacja m.in. linii kolejowej nr 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim,

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/22900/Slaskie-113-mln-euro-na-kolej.html
conen - 23-01-2015, 16:19
Temat postu:
A ci znowu swoje. Linia Orzesze Jaśkowice - Tychy tylko dla pociągów Katowice-Rybnik.
graham - 04-03-2015, 20:08
Temat postu:
Jak kopalnia się zgodzi!? Może. Na razie brak perspektyw.
sympatyk - 07-08-2015, 13:34
Temat postu:
Znamy wykonawcę prac na linii 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice.

Konsorcjum Przedsiębiorstw EL-IN, Armex i Torkol podejmie się prac zleconych przez PKP PLK na linii 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice, pomiędzy Łaziskami Średnimi o Orzeszem.

Więcej:

http://www.rynek-kolejowy.pl/58240/znamy_wykonawce_prac_na_linii_169_tychy_orzesze_jaskowice.html
Venlo - 28-01-2016, 13:35
Temat postu:
W odpowiedzi na Pana korespondencję e-mail z dnia 12.01.2016 r., w przedmiocie połączenia kolejowego na trasie Oświęcim – Tychy w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej, przekazaną pismem Starostwa Powiatowego w Oświęcimiu nr SIR.7012.10.4.2016 z dnia 15.01.2016 r. Biuro Zarządu i Kontroli Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że obecnie trwa uzgadnianie Opisu Przedmiotu Zamówienia na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”.



Następnym etapem prac nad ww. projektem będzie wszczęcie procedury przetargowej celem wyłonienia wykonawcy dokumentacji przedprojektowej.
podroznik1 - 29-01-2016, 17:53
Temat postu:
conen napisał/a:
A ci znowu swoje. Linia Orzesze Jaśkowice - Tychy tylko dla pociągów Katowice-Rybnik.


a czemu nie Oświęcim-Tychy-Orzesze-Rybnik ? Katowice-Rybnik niech jeżdżą przez Mikołów
adrian033 - 13-03-2016, 14:01
Temat postu:
A czy linia Orzesze Jaśkowice-Tychy jest już po wymianie torowiska? bo ostatnio jak wracałem z Rybnika do Bielska Białej przez Katowice to właśnie od stroby Jaśkowic tor wydaje się nowy ale od strony Tychów do Jaśkowic to już nie wygląda na tyknięty
kruczek - 15-03-2016, 12:02
Temat postu:
Bo na razie zrobili pół linii właśnie od strony Jaśkowic. Druga część ma być robiona chyba w tym roku.
adrian033 - 15-03-2016, 12:29
Temat postu:
te miedzynarodowe powinny być po remoncie trasowane na Tychy
Anonymous - 07-04-2016, 15:41
Temat postu:
Do 2020 roku gotowa będzie linia do Oświęcimia

Do pierwszego kwartału 2018 r. ma powstać dokumentacja przedprojektowa rewitalizacji linii kolejowej łączącej m.in. Orzesze Jaśkowice, Tychy, Bieruń i Oświęcim - właśnie podpisano porozumienie w tej sprawie. Sama inwestycja, warta 170 mln zł, ma być gotowa 2020 r.

Czytaj więcej: http://inforail.pl/do-2020-roku-gotowa-bedzie-linia-do-oswiecimia_more_83192.html
sympatyk - 19-01-2017, 11:17
Temat postu:
Tychy, Bieruń i Orzesze połączy miejska kolej. Są na to pieniądze.

Tychy, Bieruń i Orzesze uzbierały wspólnie ponad 170 tys. zł na studium wykonalności połączenia kolejowego. Pracuje nad nim BBF z Poznania. Bieruń, Tychy i Orzesze połączy kolej miejska? Ten plan nabiera w końcu realnych kształtów, chociaż na finał trzeba jeszcze poczekać.

Więcej:

http://www.dziennikzachodni.pl/wiadomosci/tychy/a/tychy-bierun-i-orzesze-polaczy-miejska-kolej-sa-na-to-pieniadze,11705358/
beschu - 28-01-2019, 11:18
Temat postu:
PKP PLK chcą zmiany ws. połączenia Tychy-Oświęcim. Bez prac w terenie

Cytat:
Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać ma tylko dokumentacja.


http://inforail.pl/pkp-plk-chca-zmiany-ws-polaczenia-tychy-oswiecim-bez-prac-w-terenie_more_111543.html
sympatyk - 16-09-2019, 14:50
Temat postu:
No i doczekaliśmy się! Hooray Od grudniowego rozkładu jazdy Koleje Śląskie uruchomią jedną* parę pociągów, która pomiędzy Rybnikiem i Katowicami pojedzie przez Orzesze Miasto, Łaziska Średnie i Tychy. Będzie to przyspieszony pociąg o nazwie "Ratibor".

*) w tym przypadku akurat jedna jaskółka czyni wiosnę! Kolejarz

2.0 Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group