Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Opłata dworcowa
Autor Wiadomość

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 08-09-2010, 14:59    Odpowiedz z cytatem

Opłata dworcowa: ceny biletów pójdą w górę

Dworce mogą wyglądać tak jak lotniska. Być bezpieczne, czyste i ładne - przekonuje w swojej najnowszej kampanii informacyjnej spółka PKP i wyciąga rękę do naszej kieszeni. Z błogosławieństwem rządu - pisze we wtorek gazeta "Metro".

Autor pomysłu - Ministerstwo Infrastruktury zakłada - że do końca roku rząd przyjmie projekt ustawy, a opłaty dworcowe miałyby zacząć obowiązywać od 2012 r. Do tego czasu PKP chce oswoić pasażerów z pomysłem nowego sposobu pozyskiwania środków na stacje i zyskać ich akceptację.

Pieniądze miałyby pójść na te części dworca, z których korzystają wszyscy pasażerowie, czyli halę dworcową, łazienki, podziemne przejścia czy ruchome schody. Taki mechanizm dofinansowania dworców polska spółka podpatrzyła u firmy DB Station & Service, administratora ponad 5 tys. niemieckich stacji kolejowych.

Według wyliczeń resortu infrastruktury nasi przewoźnicy płaciliby rocznie 134 mln zł opłat dworcowych. Wstępne symulacje wskazują, że koszt podróży jednego pasażera podniósłby się wtedy od 10 do 80 gr.

Zdaniem ministerstwa to wcale nie oznacza, że przewoźnicy dodatkowe koszty przerzucą na podróżnych. Co innego mówią eksperci. - Koszty tej daniny spółki doliczą do ceny przejazdu. Nie wezmą przecież na siebie ciężaru dodatkowych kilkudziesięciu milionów złotych.

źródło: forsal.pl

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

PiterTarnów Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Kwi 2009

PostWysłany: 08-09-2010, 18:51    Odpowiedz z cytatem

Dworce będą, tylko pociągów na nich jak na lekarstwo...i to jest żenujące

_________________
2000-2010. Dziesięć lat upadku i niszczenia polskiej kolei,którego apogeum nastąpiło 1 grudnia 2008 - w dniu przejęcia pospiesznych przez PKP IC !!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 14-09-2010, 11:16    Odpowiedz z cytatem

Nawet o złotówkę więcej niż dzisiaj zapłacimy za bilet w 2012 r., odjeżdżając z wyremontowanego Dworca Głównego. Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury właśnie wtedy chce wprowadzić opłatę dworcową. Mają ją płacić Koleje Dolnośląskie, Przewozy Regionalne czy Inter City. Ale już dzisiaj wiadomo, że spółki te sięgną po pieniądze do kieszeni podróżnych.

Nie ukrywa tego Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Wysokość dodatkowej opłaty będzie zależała od decyzji przewoźników - podkreśla.

Aby pasażer w za półtora roku nie przeżył wstrząsu, PKP w pociągach już prowadzi akcję informacyjną, rozdając ulotki. Za co tak naprawdę przyjdzie nam płacić, skoro wrocławski Dworzec Główny będzie wreszcie pachnący i nowoczesny?

Plan jest taki, że dodatkowe środki pójdą na utrzymanie czystości tych części dworca, z których korzystają wszyscy pasażerowie: korytarzy, hal dworcowych, schodów ruchomych, toalet czy przejść podziemnych.

- Wszystkie dworce w Polsce są ogólnodostępne. Za porządek w miejscach wspólnych nikt nie czuje się odpowiedzialny - tłumaczy sens wprowadzenia opłaty dworcowej Sławomir Sadowski z Ministerstwa Infrastruktury.

PKP chce iść za ciosem. Mają już plan powołania nowej spółki Dworzec Polski. To ona ma się zająć utrzymaniem korytarzy i peronów, z których korzystają pasażerowie na ponad tysiącu czynnych dworców. Problem w tym, że od 2005 r. istnieje już spółka Dworce Kolejowe. Zarządza 83 obiektami w największych miastach i jej celem jest utrzymywanie tam akceptowalnych warunków dla podróżnych. Czy zostanie ona zlikwidowana? Nie wiadomo.

Pewne jest zaś to, że z dodatkową opłatą dworcową spotkamy się nie tylko we Wrocławiu na Głównym, ale także w małych, zapomnianych przez kolej budynkach. Cieszyć się nie ma z czego, bo - jak zaznacza Sadowski - pieniądze z opłaty dworcowej nie będą przeznaczane na ich remonty. Na to przyjdzie nam poczekać. Jeżeli oczywiście znajdą się pieniądze w budżecie albo PKP, albo państwa.

Podwyżkę cen przejazdówek odczują zwłaszcza pasażerowie dojeżdżający do pracy i szkoły z biletem miesięcznym. Niewykluczone, że np. na trasie Wrocław Główny - Wołów zamiast 190 zł zapłacą o 30 zł więcej.

To nie jedyny paradoks. W lipcu pisaliśmy, że na wielu trasach w regionie ceny spadły, bo zmieniły się odległości między poszczególnymi stacjami. Dla przykładu, ze stacji Wrocław Osobowice do Rawicza z 54 do 53 km, a z Głogowa do Ścinawy z 41 do 40 km.

Na wzrost cen przejazdówek nie będziemy chyba jednak czekać aż do 2012 r. Zmiana nastąpi zapewne w przyszłym roku. Powód? Wszystkich przewoźników czeka podwyżka stawek za dostęp do torów, którymi zarządza spółka Polskie Linie Kolejowe. Zamierza ona zacząć windykację majątku PR i IC, a to dlatego, że nie płacą one za kursowanie po szynach. W maju 48 pociągów Inter Regio właśnie z tego powodu nie wyjechało na tory. Nie wpuściła ich na nie spółka PKP PLK.

Nie jest tajemnicą, że obie spółki wciąż szukają dodatkowych pieniędzy. Czy skorzystają np. na opłacie dworcowej?

- Nie będziemy komentować przepisu, którego jeszcze nie ma - ucina Michał Lipiński z biura prasowego Przewozów Regionalnych. - Poczekamy, aż stanie się to oficjalnym, obowiązującym projektem.

Płać i podziwiaj

Kolej będzie na Głównym zarabiać podwójnie: na pasażerach i na handlowcach. Ponad 360 mln zł będzie kosztował remont Dworca Głównego. Unia Europejska dołożyła już do tego przedsięwzięcia ponad 280 mln zł. - Pasażerowie zobaczą nowy dworzec w kwietniu 2012 r. Będzie tu wszystko, łącznie z gastronomią i galeriami handlowymi - zapewniał w czerwcu Jacek Prześluga, członek zarządu PKP S.A. To właśnie na wynajmie pomieszczeń pod galerie PKP miały zarabiać duże pieniądze. Okazuje się, że zarobią też na pasażerach.

źródło: Gazeta Wrocławska

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 25-10-2010, 14:31    Odpowiedz z cytatem

Dworzec Polski przejmie nośniki reklamowe na wszystkich dworcach

Jak informuje portal press.pl, po utworzeniu spółki Dworzec Polski przejmie ona działalność związaną z wynajmowaniem powierzchni reklamowych na wszystkich dworcach kolejowych.

Przejęcie obsługi nośników reklamowych przez Dworzec Polski wiąże się jednak z przejęciem ich od dotychczasowych operatorów i zakupem własnych.- Szacujemy właśnie wszystkie koszty tego przedsięwzięcia i inwentaryzujemy nasze zasoby outdooru. Są przypadki, w których nie będziemy musieli inwestować w budowę nośnika, ponieważ po zakończeniu umowy z operatorem przechodzi on na własność PKP, w innych miejscach postawimy nowe lub tylko zmienimy ich lokalizację - mówi portalowi press.pl Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA, odpowiedzialny za rewitalizację dworców.

Niedawno PKP SA udało się rozwiązać spór z jednym z takich operatorów. Rok temu PKP S.A. wypowiedziało umowę, która przez długie lata zapewniała Clear Channel Poland wyłączność na umieszczanie nośników reklamowych w najbardziej atrakcyjnych punktach na Mazowszu i Podlasiu. Firma do tej pory nie usunęła zamontowanych nośników reklamowych.

Umowa pomiędzy PKP S.A. (wówczas Centralną Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych) a Clear Channel Poland Sp. z o.o. (wówczas Media Rail Sp. z o.o.) została zawarta w połowie 1997 roku. Przyznawała tej firmie, na okres 15 lat, faktyczny status monopolisty w sprzedaży powierzchni reklamowych na obszarach kolejowych – budynkach dworców i ich bezpośrednim otoczeniu, w przejściach podziemnych oraz przylegających placach i parkingach. W 2009 roku zarząd PKP S.A. podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy, chcąc uporządkować działalność reklamową na dworcach i urealnić stawki czynszu dla przyszłych kontrahentów. Firma nie zastosowała się jednak do tej decyzji.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

kowal331 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 16 Gru 2008
Skąd: Gdansk

PostWysłany: 18-11-2010, 15:50    Odpowiedz z cytatem

Mam pytanie,na co idą pieniądze z wynajmu powiechrzni na dworcach?Przecież część związana z odprawą podróżnych to zaledwie ułamek tego co wynajmowane jest komercyjnie.To nie wystarcza na utrzymanie dworca np w Gdańsku Gł?Wprowadzenie opłaty dworcowej spowoduje albo wzrost cen biletów,albo ograniczenie liczby postojów pociągów na trasie,w każdym z tych przypadków spowoduje,że kolejni klienci odejdą od kolei.Przewożnicy drogowi też płacą (teoretycznie)opłatę za korzystanie z przystanków,ale wielu unika płacenia zatrzymując się nieoficjalnie.Na kolei postoje nieoficjalne są raczej niemożliwe,chyba że na zasadzie zerwania hamulca bezpieczeństwa...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 21-11-2010, 12:13    Odpowiedz z cytatem

Zrzutka podróżnych na kolejowe dworce

Przewoźnicy, za to, że ich pociągi odjeżdżają z danego dworca, będą musieli zapłacić. Opłaty za korzystanie ze stacji kolejowych to plan resortu infrastruktury. Niestety, zapewne ostatecznie opłata będzie przerzucona na pasażerów.

Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury, informuje, że ministerstwo pracuje od kilku miesięcy nad wprowadzeniem opłaty dworcowej. Środki uzyskane z tych opłat miałyby zostać przeznaczone na utrzymanie tzw. części wspólnej dworców, czyli peronów, przejść, dojść do kas, schodów, parkingów.

Za korzystanie z dworców płaciliby przewoźnicy, czyli PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie i podobne firmy.

Jak tłumaczy minister, w innych krajach są pobierane takie opłaty i nie wzbudza to sensacji. Engelhardt dodaje, że ministerstwo jest zdecydowane, by taką opłatę wprowadzić, ale nie jest jeszcze pewne, czy będą do tego potrzebne zmiany ustawowe. - Można ją też wprowadzić na bazie obowiązujących przepisów - powiedział wiceminister.

- Dworcom trzeba zapewnić źródło finansowania, utrzymania tej części publicznej. Wprowadzenie opłaty ma też z związek z błędem, jaki zrobiliśmy w Polsce implementując prawo unijne, dyrektywę 2001/14, w której jak wół stoi, że dworzec jest elementem infrastruktury, należy pobierać opłatę i inne kraje pobierają od dawna opłatę i nie czyni to żadnych kontrowersji ani sensacji, ani nie jest czymś nienormalnym. Natomiast u nas próbuje się przedstawić to jako cios w pasażera - wyjaśnił wiceminister.

Jak wynika z zapowiedzi przewoźników kolejowych, wprowadzenie opłat może zaskutkować podniesieniem cen biletów.

Starsi Polacy pamiętają jeszcze czasy, gdy do tego, by wejść na dworcowy peron potrzebny był bilet kolejowy, a odprowadzający musieli kupować tzw. peronówki.

Wiceminister Engelhardt podkreślił także, że pieniądze uzyskane dzięki opłatom przeznaczone byłyby wyłącznie na utrzymanie części wspólnej dworców, a nie na inwestycje, „bo te są finansowane z budżetu państwa”.

Kolejarze szacują, że w 2010 r. utrzymanie dworców będzie kosztować ok. 126 mln zł. w Polsce jest obecnie około tysiąca czynnych dworców kolejowych. W projekcie budżetu na 2011 r. na inwestycje na liniach i dworcach kolejowych zaplanowano 905 mln zł. W budżecie na 2010 r. na inwestycje na dworcach przeznaczono ok. 100 mln zł.

źródło: PAP, TVN24

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 21-11-2010, 19:19    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Zrzutka podróżnych na kolejowe dworce

Raczej zrzutka pasażerów na utrzymanie kolejnej spółki PKP pod idiotyczną nazwą "Dworzec Polski". Ciekawe ile z tej opłaty dworcowej faktycznie trafi na dworce a ile przeżre administracja nowej spółki.

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 14-12-2010, 14:48    Odpowiedz z cytatem

Dworzec Polski już działa i zarabia

- Od połowy listopada w wyniku zmian w statucie „uśpionej” spółki Konsorcjum Taborowe SA należącej do Grupy PKP działa spółka Dworzec Polski SA. – Spółka już zarobiła pierwsze pieniądze, i to na zewnętrznym rynku reklamy, którego do tej pory nie obsługiwaliśmy – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Jacek Prześluga, prezes zarządu spółki Dworzec Polski SA oraz członek zarządu PKP SA.

W ciągu najbliższego roku działalność spółka będzie działała w trzech obszarach. – Pierwszy z nich to działalność reklamowa na dworcach kolejowych. Na części dworców będziemy musieli przejąć nośniki, co trochę potrwa, bo teraz znajdują się one w rękach pośredników – zaznacza Jacek Prześluga. Dodaje, że przez najbliższy rok spółka ma przejąć cały rynek reklamy na polskich dworcach. Będzie budowała także własne nośniki, co ma już miejsce na Dworcu Centralnym w Warszawie.

Po drugie, władze Dworca Polskiego prowadzą rozmowy z Telekomunikacją Kolejową w sprawie zarządzaniem portalem podróżnika, na którym jest publikowany rozkład jazdy. – Uważam, że na stronie internetowej, która jest jedną z najbardziej obleganych stron w Polsce można zdecydowanie zarobić i wyposażyć ją w więcej narzędzi dla podróżnych. Zakończyliśmy bardzo pomyślnie pierwszy etap negocjacji w tej sprawie z Telekomunikacją Kolejową. Chcemy od stycznia przejąć zarządzanie portalem rozkładu jazdy polskich kolei – zdradza członek zarządu PKP SA.

Trzecim elementem działalności spółki będzie przejęcie od PKP Intercity zarządzania komunikatami megafonowymi i informacją na warszawskich dworcach, o ile zarząd przewoźnika wyrazi na to zgodę.

- To jest na razie śladowa działalność. Docelowo spółka dedykowana do zarządzania dworcami od momentu, kiedy zostanie wprowadzona opłata dworcowa, czy w grudniu przyszłego roku – zaznacza Jacek Prześluga.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

ET40 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 04 Kwi 2010
Skąd: Stolyca województwa.

PostWysłany: 14-12-2010, 15:06    Odpowiedz z cytatem

Co zarobią na reklamach, wydadzą na administrację, wszak każda spółeczka musi mieć osobnego prezesa i wiceprezesów. Bez sensu. Lepiej oddać dworce samorządom.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 25-01-2011, 17:30    Odpowiedz z cytatem

Dworzec Polski w PKP PLK?

– Usytuowanie dworców kolejowych jest oczywiście przy zarządcy infrastruktury. Może to być np. spółka córka – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury zapytany o plany resortu infrastruktury w odniesieniu do infrastruktury dworcowej. Zdaniem Jacka Prześlugi, prezesa spółki Dworzec Polski nie ma znaczenia czy właścicielem dworcowej spółki jest PKP PLK czy skarb państwa. Zaznacza jednak, że trzeba uwzględnić specyfikę obu przedsiębiorstw.

– PLK jako największy zarządca infrastruktury kolejowej ma zarządzać majątkiem skarbu państwa na podstawie wieloletnich kontraktów na utrzymanie (multiannual contracts). To jest model który chcielibyśmy osiągnąć. Przy takich rozwiązaniach państwo może narzucić swoje priorytety i powiedzieć jakich standardów utrzymania oczekuje na określonych liniach kolejowych, np. poprzez wskazanie oczekiwanych czasów przejazdu na poszczególnych liniach w okresie trwania kontraktu. Kontrakt stanowi też podstawę egzekwowania standardów od zarządcy. Nie ma jednak możliwości utrzymania całej sieci na takim samym poziomie co wynika z braku odpowiedniej ilości środków finansowych. Stąd trzeba wyraźnie hierarchizować sieć kolejową i koncentrować wysiłek na tej części która ma największy udział w wykonywanej pracy eksploatacyjnej czy przewozowej. Kontrakty na utrzymanie mają zapewnić należyte środki na utrzymanie sieci kolejowej - powiedział wiceminister.

Andrzej Massel na pytanie „Rynku Kolejowego” czy spółka Dworzec Polski powinna być w grupie PKP PLK odpowiedział: – Dokładnie tak to widzę.

Według Jacka Prześlugi nieistotne jest, czy akcje Dworca Polskiego będą należały do PKP PLK, czy do Skarbu Państwa. - Z mojego punktu widzenia nie jest ważne, czy będziemy mieć właściciela w postaci PKP PLK, czy w postaci ministra. Jedna i druga formuła jest racjonalna. Natomiast ja opowiadam się za tym, żeby istniały dwa podmioty, a nie żeby to wszystko wrzucić do jednego worka – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Jacek Prześluga.

Prezes spółki Dworzec Polski podkreśla, że obie firmy mają różną specyfikę. – PKP PLK powinna być firmą, dla której klientem zasadniczym jest przewoźnik i ona się rozlicza z przewoźnikiem. Nie ma styku bezpośredniego z pasażerem – wyjaśnia.

Dworzec Polski jest firmą, której klientem jest także pasażer. – Druga firma działa w przestrzeni z jeden strony B2B, czyli z biznesem i z przewoźnikami, ale z drugiej strony ma także interfejs otwarty na pasażera. Jednak kontaktuje się nie tylko z pasażerem, ale musi mieć także całe ogromne know-how dotyczące zarządzania nieruchomościami komercyjnymi – stwierdza członek zarządu PKP SA.

– Jeżeli polskie dworce w pewnym sensie zaczną przypominać w sposobie zarządzania galerie handlowe, a mniej więcej taki będzie kształt tych dużych polskich dworców jak Kraków czy Wrocław, to tam już nie wystarczą zwykłe specjalności kolejowe, jakie musza być w PKP PLK. Dlatego uważam, że powinny być dwie spółki, bo jedna nastawiona jest na rynek szeroko rozumiany, w tym funkcje komercyjne, a druga ma mieć związek z dostawcą usług typowo kolejowych w relacji B2B – podsumowuje Jacek Prześluga.

Zaznacza jednak, że obie struktury są częścią infrastruktury kolejowej i nie mogą istnieć niezależnie od siebie. Muszą być uzależnione jedna od drugiej. – Przy czym my mamy funkcje bardziej komercyjno-usługowe, a PKP PLK ma funkcje wybitnie technicznie-usługowo-kolejowo-biznesowe – mówi prezes Dworca Polskiego.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 31-01-2011, 15:19   Opłata dworcowa Odpowiedz z cytatem

Znamy cennik opłaty dworcowej

- W dniu dzisiejszym spółka Dworzec Polski SA składa w Urzędzie Transportu Kolejowego cennik stawek opłaty dworcowej, który stanowić będzie o pokrywaniu wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją polskich dworców począwszy od 11 grudnia 2011 roku do, mam nadzieję, plus nieskończoności – powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Jacek Prześluga, prezes spółki Dworzec Polski.

- Taki cennik składa co roku spółka Polskie Linie Kolejowe – zarządca infrastruktury kolejowej. Taki sam cennik składa spółka Dworzec Polski, która będzie zarządzała od 11 grudnia dworcami, peronami, przejściami podziemnymi i przejściami nadziemnymi, czyli wszelkimi kładkami etc. - wyjaśnił prezes Dworca Polskiego

- Opłata służy wyłącznie pokryciu kosztów eksploatacji i utrzymania dworców oraz peronów. Ona nie stanowi źródeł inwestycji ona nie stanowi źródeł zysku, chociaż będzie miała zaprojektowany model do 10 procent godziwej marży zysku, bo z czegoś trzeba te dworce odnawiać. Ale opłata służy wyłącznie pokryciu kosztów utrzymania i eksploatacji powierzchni publicznej na dworcach - zaznaczył Jacek Prześluga.

Wpływ na wysokość opłaty dworcowej mają:

* Kategoria dworca kolejowego – zależna od poziomu usług dla przewoźnika – oraz od poziomu kosztów bezpośrednich, związanych z powierzchnią publiczną (dworce zostaną podzielone na 6 kategorii od najwyższej oznaczoną literą A do najniższej oznaczoną literą F)
* Liczba pociągów zatrzymujących się na dworcu
* Długość pociągu – bez lokomotywy

- Opłata dworcowa wejdzie w życie z dniem 11 grudnia 2011 roku. Jest to opłata przewidziana na rok. Dlatego my w styczniu chcemy tę opłatę pokazać światu, miastu, UTK-owi, żeby przewoźnik miał czas przygotować całą swoją ofertę na nowy rozkład jazdy – stwierdził członek zarządu PKP SA.

Jednocześnie zaznaczył, że złożenie cennika nie oznacza automatycznie wprowadzenia dodatkowego obciążenia dla przewoźników. Pod warunkiem jednak, że ich zobowiązania z tego tytułu jako forma dotacji do infrastruktury kolejowej przejmie skarb państwa.

- My nie musimy wdrożyć tej opłaty dworcowej, czyli de facto zwiększyć kosztów przewoźników dostępu do infrastruktury, jeśli skarb państwa znajdzie, tak jak w przypadku PLK-i np. dotację utrzymaniową. My dzisiaj zgodnie z prawem występujemy o opłatę dworcową, ale jeśli decydenci, politycy, Sejm, Ministerstwo Infrastruktury uzgodni z ministrem finansów dofinansowanie do infrastruktury kolejowej w postaci dworców, czy dopłatę utrzymaniową, to ta opłata nie musi obciążać przewoźników, czyli bezpośrednio pasażerów. Ja nie przesądzam o tym w ten sposób, chce być w zgodzie z ustawą. My musimy do 10 lutego przedłożyć cennik do UTK, ale jest mi obojętne czy będą te pieniądze spływały od przewoźników i pasażerów, czego nie chciałbym, bo generuje to poważne problemy, czy z budżetu państwa, tak samo jak w Polskich Liniach Kolejowych. Oni mają dotację, my chcemy mieć dokładnie taką samą dotację – podkreśla Jacek Prześluga.

Arriva RP - 2 525 591,41
PKP Intercity - 39 018 716,23
Koleje Dolnośląskie - 965 824,22
Koleje Mazowieckie - 36 916 848,09
SKM Warszawa - 9 85 520,07
Przewozy Regionalne - 99 292 667,64
SKM Trójmiasto - 11 565 864,96
Ceske Drahy - 5 398,41
Connex ODEG - 22 809,65

RAZEM: 199 799 240,67

źródło: Rynek Kolejowy

Oto stawki opłaty dworcowej przedłożone dziś prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego:

oplata_dworcowa.JPG
Plik ściągnięto 236 raz(y) 25.98 KB


_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pułtuś
-Usunięty-
Gość

PostWysłany: 31-01-2011, 15:41   

66 złotych za kat. A, razy powiedzmy 10 stacji= 660 złotych, no to TLKi stana sie jeszcze mniej rentowne, super.... Nie mowiac juz o IR...
Powrót do góry

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 31-01-2011, 16:07    Odpowiedz z cytatem

Prześluga: liczymy na 200 mln zł z opłaty dworcowej

Zapowiadana od dawna, nowa opłata za korzystanie z infrastruktury – opłata dworcowa nabiera realnych kształtów.

Jej wejście w życie może zatrzymać rząd, jeśli zdecyduje się dotować utrzymanie 914 dworców za 200 mln zł rocznie.

Jacek Prześluga, prezes spółki Dworzec Polski, członek zarządu PKP S.A. przedstawił dziś w Urzędzie Transportu Kolejowego cennik opłaty dworcowej, jaki ma hipotetycznie wejść w życie z nowym rozkładem jazdy 2011/2012.

- Przedstawiamy w UTK propozycję cennika, tak samo jak robią to PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka Dworzec Polski będzie teraz zarządzała dworcami, peronami oraz przejściami nadziemnymi i podziemnymi. Opłata dworcowa służy pokryciu kosztów utrzymania tych obiektów – mówi Jacek Prześluga.

UTK będzie musiał zatwierdzić cennik po konsultacjach z przewoźnikami. Przedstawiony dziś cennik nie zachwyci operatorów przewozów. Większość przewoźników płaciło do tej pory opłatę za korzystanie z peronów, teraz opłata dworcowa znacząco zwiększy koszty, jakie spółki muszą przeznaczyć na korzystanie z infrastruktury. Niektórzy, jak Arriva RP nie płacili dotąd żadnych opłat za to, że ich pociągi stają przy stacjach i dworcach.

Wysokość opłaty dworcowej zależy głównie od długości pociągów (do 50 m, od 50 do 100 m, od 100 do 200 m i powyżej 200 m) oraz kategorii dworców przy których się zatrzymują. Kategorii jest 6 – od A do F. Kategoria A to klasa najwyższa, którą reprezentuje na przykład Dworzec Centralny a kategoria F oznacza jedynie peron na stacji.

W sumie w przyszłym roku przewoźnicy z tytułu opłaty dworcowej zapłacą 199 mln zł. Tyle potrzebuje spółka Dworce Kolejowe, aby pokryć koszty działalności, czyli utrzymania dworców. Najwięcej do zapłaty będą miały Przewozy Regionalne. Jacek Prześługa tłumaczy, że dziś ten operator płaci około 30 mln zł z tytułu opłaty peronowej. Od przyszłego roku spółkę czeka podwyżka o 70 mln zł.

Opłata dworcowa budzi kontrowersje, ponieważ przewoźnicy już dziś narzekają na wysokie koszty działalności a koszt dodatkowej opłaty przerzucą na pasażerów, czyli wzrosną ceny biletów. Z szacunków Dworca Polskiego wynika, że bilety wzrosną średnio o kilkadziesiąt groszy. Jacek Prześluga zadaje sobie sprawę, że obarczanie przewoźników i pasażerów dodatkowymi kosztami nie jest najlepszym rozwiązaniem. Lepiej, aby koszty utrzymania dworców były finansowane z budżetu państwa. Jego zdaniem politycy mają jeszcze czas na zastanowienie się nad możliwością zwiększenia dotacji na utrzymanie dworców.
- Opłata dworcowa to mega problem, który należy rozwiązań politycznie. Aby zapobiec spadkowi przewozów pasażerskich należałoby zwiększyć dotacje dla kolei – mówi Prześluga.

Jacek Prześluga zapytany, czy nie obawia się, że spółka Przewozy Regionalne, która zalega z opłatami za dostęp do infrastruktury może mieć trudności z uiszczaniem opłaty dworcowej, odpowiada, że w takim wypadku nie będzie mogła korzystać z dworców.

- Zamknę dworce. Jeśli przewoźnik uruchamia pociągi i wie, że za usługę nie może zapłacić to popełnia przestępstwo. Pora przestać bawić się w ciuciubabkę – oni udają, że płacą a ja udaję, że sprzątam. Można tak bawić się bez końca, ale to oznacza degradację infrastruktury – komentuje prezes Prześluga.

Spółka Dworzec Polski nie podaje jeszcze prognozy wyników finansowych. Aktualnie prowadzi program modernizacji dworców kolejowych i dopiero po jego zakończeniu będzie w stanie podpisać umowy z najemcami powierzchni komercyjnych, które będą stanowiły znaczące źródło przychodów firmy.

Adam Brzozowski

źródło: KOW

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 31-01-2011, 16:16    Odpowiedz z cytatem

Hm, a będzie dopłata (odszkodowanie) DLA przewoźnika OD Dworca Polskiego, jeśli pociąg okaże się dłuższy niż dostępna krawędź peronowa? Przecież znamy takie przypadki (przynajmniej z opowiadań rzeczników IC).

Pułtuś napisał/a:
66 złotych za kat. A, razy powiedzmy 10 stacji= 660 złotych


Myślisz że będzie w Polsce 10 stacji kat. A? I ten TLK je wszystkie zaliczy? Śmiech

Podoba mi się sposób, w jaki Prześluga to postawil. No, Donaldu Tusku, pokaż klasę, jeśli wiesz co to takiego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 31-01-2011, 16:25    Odpowiedz z cytatem

Nie da się ukryć, że opłata dworcowa najbardziej uderzy w Przewozy Regionalne, generalnie we wszystkich przewoźników regionalnych, proporcjonalnie do pracy przewozowej. Nie wiem skąd ta opłata dla ODEG, który jeździ na trasie Gorlitz - Zittau i po polskiej stronie zatrzymuje się tylko w Krzewinie Zgorzeleckiej, gdzie w wiatę przystankową zainwestowało DB.

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 3 z 10 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl