Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2
DB przygotowuje do wejścia na Polski rynek
Autor Wiadomość

KOLEJWIZJA Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 31 Gru 2010
Skąd: Berlin/Piła

PostWysłany: 15-02-2011, 23:13    Odpowiedz z cytatem

Tutejsza debata (między innymi) zachęciła nas to zbadania u źródeł pytanie, czy Deutsche Bahn DB ma dalej idące plany dot. Polski. Polecamy obejrzeć nasz film na YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=qIFsNt9AXWA

KOLEJWIZJA 14.2.2011: DEUTSCHE BAHN na polskich torach (?)
Kiedy na polskich torach panował zimowo-rozkładowy chaos, niektórzy internauci i pasażerowie z nadzieją patrzyli w przyszłość, że niedługo na polskich dalekobieżnych trasach powitają niemiecką kolej Deutsche Bahn DB. Okazało się jednak, że przewodniczący Sekcji Kolejowej NSZZ Henryk Grymek Solidarność ma zupełnie inne zdanie na ten temat.

Grymek wraz z przewodniczącym związku zawodowego maszynistów Leszkiem Miętkiem w specjalnym programie na żywo w TVP INFO rozmawiali o zimowych kłopotach. Pan Miętek widział zamiast chaosu we własnej firmie jedynie anty-kolejową publiczną kampanię, ale postarał się chociaż o rzeczowy ton wypowiedzi. Natomiast z wystąpień pana Grymka można było zrozumieć, że wszystkiemu włącznie z kryzysem zimowym winna jest niemiecka kolej i że niemiecka kolej spiskuje z ministerstwem komunikacji lub polskim rządem, a plany modernizacji tras kolejowych z możliwością jeżdżenia po nich na niektórych odcinkach z prędkością powyżej 200 km na godzinę są budowane po to, aby po ich ukończeniu oddać je w ręce Niemców. PKP nie posiada przecież pojazdów przystosowanych do takich prędkości. DB potajemnie przygotowuje już pojazdy do użytkowania na polskich torach. Na pewno DB stoi również za problemami spółki PKP Intercity z uzyskaniem dofinansowania z Unii Europejskiej.

Wśród skrajnie nacjonalistycznych aktywistów takich jak Fronda ważnym jest hasło „Polska dla Polaków”. Kiedy wprowadziliśmy to hasło do wyszukiwarki strony internetowej FRONDY, nasz program anty-wirusowy zaalarmował o ataku bardzo szkodliwego wirusa. Może strona internetowa Frondy doszła w jakiś sposób do tego, że nasze badania przeprowadziliśmy przy użyciu niemieckiego serwera…? Działacz Solidarności pan Grymek użył podobnego hasła jak nacjonaliści – „polski przewoźnik dla polskich pasażerów”!

(Wypowiedź Grymek:”Nie dopuścimy do tego, że my tylko mamy zamiatać tory, a mają jeździć inni po naszych torach.”)

Strajk generalny przeciwko nie istniejącej na polskich torach Deutsche Bahn? Miejmy nadzieję, że zwycięży zdrowy rozsądek. Ale niemiecka prasa też potrafi spekulować na chybił trafił. Oto przykład plotki upublicznionej jako niby potwierdzony fakt.

5 stycznia 2010, Dziennik Gazeta Prawna. Cytat:
„Z informacji posiadanych przez "Dziennik Gazetę Prawną" wynika, że Niemcy walczą o klienta biznesowego. W związku z tym szykują się do uruchomienia pociągów z Warszawy do Gdyni, Katowic, Krakowa i Poznania.” Koniec cytatu.

6 stycznia 2010, niemiecki serwis internetowy „Info Seite Polen” podał:
„Według relacji gazety „Dziennik/Gazeta Prawna” Niemiecka Kolej DB planuje zaangażować się w polskie przewozy osobowe. Możliwe, że DB oraz kontrolowana przez niemiecki koncern Springera gazeta chcą sprawdzić, jak na tę wiadomość zareaguje polski czytelnik.”

21 stycznia 2010, niemiecka rozgłośnia Deutsche Welle, w polskojęzycznej audycji usłyszeliśmy:

„O planach wejścia na najważniejsze trasy w Polsce z własnymi pociągami poinformowała w środowym wydaniu (20.01.10) regionalna gazeta "Sächsische Zeitung". DB ma ponoć takie plany m.in. na trasach Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Kraków i Warszawa - Poznań.
Analizując aktualną współpracę i ostatnie kroki DB w kierunku polskiego rynku można zakładać, że Niemcy chcą pójść dalej, niż obecnie deklarują.”
W ten sposób, niemiecka rozgłośnia zmieniła nie potwierdzoną spekulację polskiego dziennika w wiarygodną informację dziennika niemieckiego, dodając własne komentarze. Potem, ten sam niedogotowany dziennikarski wywar został ponownie zacytowany w polskich mediach.
Co prawda, dzień po pierwotnej spekulacji „Dziennika/Gazety Prawnej” rzecznik Deutsche Bahn ogłosił publicznie: „Nie chcemy działać samodzielnie, oferując przewozy kabotażowe” (czyli przewozy dalekobieżne w samej Polsce). Ale to stwierdzenie już nikogo nie interesowało. Nic dziwnego, że nawet tolerancyjniej nastawiony niż Henryk Grymek obserwator sytuacji może się w tym pogubić.
Z tego powodu poprosiliśmy rzecznika Deutsche Bahn Andreasa Fuhrmanna o bieżące stanowisko w tej sprawie. Andreas Fuhrmann to rzecznik Niemieckiej Kolei Państwowej DB odpowiedzialny między innymi za sprawy przewozów osobowych dalekobieżnych, czyli InterCity. To na jego ostrożne wypowiedzi powołali się dziennikarze, chociaż rok temu w sposób konkretny zdementował relację „Dziennika Gazety Prawnej”. Oto co powiedział w styczniu 2011 roku.

(Fuhrmann:) „Niemiecka Kolej DB już jest obecna w Polsce w różnych spółkach, między innymi DB Schenker Polska, nasz oddział przewozów towarowych, oraz DB Arriva w przewozach osobowych. Poza tym utrzymujemy bardzo dobrą współpracę z PKP Intercity dotyczącą przewozów międzynarodowych, wspólnie oferujemy Ekspres Berlin-Warszawa czy pociągi relacji Hamburg-Berlin-Kraków. Tą współpracę zamierzamy dalej rozwijać. Założyliśmy wspólną firmę marketingową, powiększyliśmy frekwencję pociągów z trzech na 4 dziennie, chcemy w ten sposób przyciągnąć więcej pasażerów.
Reasumując można stwierdzić, że Polska jest ciekawym rynkiem. Ciągle go obserwujemy. Gdyby pojawiły się intratne przetargi, możemy uczestniczyć w nich jako Arriva Polska. Tak też zrobiliśmy. Jako DB Arriva wygraliśmy w województwie kujawsko-pomorskim przetarg, na 10-cio letni kontrakt dotyczący wszystkich przewozów osobowych na liniach niezelektryfikowanych. Gdyby pojawiły się inne propozycje przetargów, moglibyśmy oczywiście w nich uczestniczyć. Ale gdyby taka sytuacja miała nastapić, poinformowalibyśmy zainteresowanych w stosownym terminie.”

Podsumujmy.
Po pierwsze. Rok temu Niemiecka Państwowa Kolej DB powołała co prawda spółkę „DB Polska” i złożyła w warszawskim UTK wniosek o przyznanie koncesji jako przewoźnik osobowy ale w momencie kupna brytyjskiego przewoźnika ARRIVA wraz z filią Arriva Polska, przewozy osobowe w naszym kraju pod szyldem DB nie są już aktualne.
Po drugiej. DB będzie uczestniczyć w polskich przetargach jako Arriva. Przetargi odbywają się na razie tylko w poszczególnych województwach. Spółka nie myśli jeszcze o samodzielnych przewozach dalekobieżnych w Polsce. To prawda, że DB jest w trakcie zamawiania za kilkaset milionów EURO nowych pojazdów. Ale to są zamówienia związane z koniecznym odnowieniem taboru w samych Niemczech. Nawet po wymianie obecnych pojazdów na nowy tabor, nie zanosi się na szybkie przekazanie dużej ilości pociągów do innych krajów, bo DB musi posiadać większą rezerwę taboru niż dotychczas.
Pozostaje pytanie, czy Niemiecka Kolej nie kupiłaby polskich przewoźników PKP Cargo, czy PKP Intercity? Bo to najnowsza plotka, tym razem pochodząca z ust posła PiS.

Cytujemy portal internetowy wnp.pl z 11 stycznia 2011 roku:
„ W projekcie planu budżetu na 2011 rok samorząd wpisał 500 mln zł ze sprzedaży Kolei Mazowieckich - mówił podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS). - Z powodu problemów głównych przewoźników prawdopodobnie jedynym oferentem zostanie DB Schenker - dodał.” Koniec cytatu.

A po co akurat DB Schenker? Skąd pan poseł ma takie tajne wieści? DB Schenker to przecież spółka zajmująca się wyłącznie przewozami towarowymi i logistyką przewozową. Od przewozów osobowych w Polsce jest Arriva Polska. Redakcja KOLEJWIZJI zapytała samego prezesa Niemieckiej Kolei DB, dr-a Rüdigera Grube.

(Kolejwizja) „Obecnie panuje chaos na polskich torach. Słyszy się, że PKP Cargo czy PKP Intercity zamierzą sprzedać swoje udziały na giełdzie. Czy DB nie będzie chciała się w to zaangażować?”
(dr Grube) „Nie, my się zaangażować nie będziemy.”
(Kolejwizja) „Przynajmniej na razie nie?”
(dr Grube) „Nikt nie wie, co będzie jutro, pojutrze. Aktualnie to nie jest dla nas żaden temat do przemyśleń.”
Możliwe, że zwolennicy teorii spiskowych nadal nie będą zadowoleni. Ale jak prezes koncernu o światowym zasięgu mógłby odpowiedzieć na takie pytanie? Przecież nawet James Bond dobrze wiedział: „Nigdy nie mów nigdy!”
Autor: Hermann Schmidtendorf / KOLEJWIZJA

_________________
NIEZALEŻNA TELEWIZJA KOLEJOWA KOLEJWIZJA
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 2 z 2 Idź do strony Poprzedni  1, 2
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl