Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25  Następny
Prywatyzacja spółek Grupy PKP
Autor Wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 18-01-2011, 15:22    Odpowiedz z cytatem

DB Schenker nie jest zainteresowany prywatyzacją PKP Cargo

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że DB Schenker nie będzie uczestniczył w sprzedaży PKP Cargo. Niemiecki przewoźnik chce się skoncentrować na dotychczasowej działalności i konkurować z polskim przewoźnikiem. Zainteresowanie udziałami w PKP Cargo zgłaszają za to inwestorzy finansowi.

Wiele się mówiło, że udziałami w drugim największym przewoźniku kolejowym w Europie zainteresowany jest lider na europejskim rynku niemiecki DB Schenker. – Nie jesteśmy zainteresowani prywatyzacją PKP Cargo – dementuje te pogłoski na łamach w „DGP” Hans-Georg Werner, prezes DB Schenker Rail Polska. Szef niemieckiego przewoźnika w Polsce deklaruje, że chce się skupić na podnoszeniu jakości obsługi klientów i na tym polu rywalizować z PKP Cargo. Dodaje także, że docenia sposób w jaki polski przewoźnik poradził sobie z kryzysem. – Jesteśmy konkurentami, ale mam dla szefa PKP Cargo szacunek – mówi „DGP” prezes DB Schenker Rail Polska.

„DGP” pisze, że do prywatyzacji PKP Cargo może dojść w połowie tego roku. Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, deklaruje, że spółka jest gotowa do prywatyzacji. – Czekamy na zatwierdzenie strategii prywatyzacyjnej – mówi „DGP”. Ona zadecyduje, czy akcje spółki zostaną zaoferowane inwestorom branżowym czy finansowym. Być może zostaną wybrane oba warianty jednocześnie.

Jednak Ministerstwo Finansów zwleka z tym. Zdaniem „Dziennika Gazety Prawnej” nieoficjalnym powodem zwłoki w ogłoszeniu strategii są niejasne losy włączenia do grupy kapitałowej PKP Cargo spółki LHS. Prezes Balczun potwierdził, że wśród instytucji finansowych jest duże zainteresowanie spółką. Nie wiadomo jeszcze, czy do inwestorów trafi większościowy pakiet udziałów w spółce, która jest wyceniana przez branżę na 3 mld zł – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

„DGP” pisze także, że nie będzie łatwo znaleźć inwestora dla PKP Cargo. Spółka wkrótce będzie potrzebowała zewnętrznych zasobów, żeby dalej się reformować, gdyż własne się kończą. DB Schenker jest już obecny na polskim rynku i chce rozwijać działalność we własnym zakresie, a pozostali przewoźnicy mają swoje problemy. Trudno także sobie wyobrazić z powodów politycznych, aby inwestor pochodził z Rosji. Z kolei inwestorzy finansowi mogą się wystraszyć problemów pracowniczych w PKP Cargo.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

fisch Płeć:Kobieta
Przyjaciel


Dołączyła: 16 Mar 2008

PostWysłany: 28-01-2011, 09:12   Massel: Prywatyzacja PKP Cargo w tym roku Odpowiedz z cytatem

Proces prywatyzacji PKP Cargo ma szansę zakończyć się w tym roku - powiedział PAP wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, Andrzej Massel. Natomiast nim dojdzie do prywatyzacji PKP Intercity, musi najpierw poprawić się reputacja tej spółki.

"Pierwotnie planowano prywatyzację PKP Cargo przez giełdę, natomiast nie ukrywamy, że koncepcja jest teraz nieco inna. Rozważamy inwestora branżowego lub inwestora finansowego" - powiedział PAP wiceminister. Wyjaśnił, że na początku lutego resort zaprosi inwestorów zainteresowanych udziałem w prywatyzacji PKP Cargo do rozmów.

Massel nie wykluczył, że jeszcze w tym roku zakończy się prywatyzacja dwóch innych spółek z Grupy PKP - TK Telekom (dawniej Telekomunikacja Kolejowa) i PKP Energetyka.

Nie będzie za to w 2011 r. prywatyzacji PKP Intercity - przewoźnika pasażerskiego z Grupy PKP. Jak wyjaśnił PAP wiceminister, spółka musi najpierw "podbudować swoją reputację", nadszarpniętą w ostatnich tygodniach najpierw przez bałagan z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, a następnie z powodu ciasnoty w pociągach w okresie świąt i Nowego Roku - niektóre pociągi były tak zatłoczone, że pasażerowie wsiadali do nich przez okna. Według jego wyliczeń, spółka ma o ok. 200 wagonów za mało.

Źródło: Rynek Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 02-02-2011, 05:10    Odpowiedz z cytatem

Rząd przyjmie strategię prywatyzacji PKP Cargo jeszcze w lutym

Rząd ma zatwierdzić strategię prywatyzacyjną PKP Cargo w ciągu najbliższych dwóch tygodni – powiedział PAP minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Cezary Grabarczyk powiedział wczoraj, że najlepszym momentem na prywatyzację PKP Cargo był rok 2006, a PKP Intercity powinno zostać sprzedane rok później. Minister przypomniał, że po okresie kryzysu PKP Cargo znów przynosi zyski.

Zgodnie z informacjami, które pojawiały się wcześniej w mediach ministerstwo odstąpiło od planu prywatyzacji przewoźnika towarowego przez giełdę i prawdopodobnie będzie szukać dla niego inwestora strategicznego lub finansowego.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 02-02-2011, 17:57    Odpowiedz z cytatem

Pakt Gwarancji Pracowniczych przed prywatyzacją

Inwestor, który jest zainteresowany prywatyzacją spółek z Grupy PKP musi mieć świadomość, że wraz z firmą przejmie także zobowiązania, jakie podjęła ona względem swoich pracowników. Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że Pakt Gwarancji Pracowniczych powinien być przyjęty przed dokonaniem zmian własnościowych w spółkach Grupy PKP. Dotyczy to m.in. PNI, PKP Cargo i PKP Energetyka. Czy wpłynie to na zainteresowanie prywatyzacją tych podmiotów?

Niedawno przedstawiciele Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" spotkali się z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Masselem, p.o. prezesa PKP SA Marią Wasiak oraz dyrektor Departamentu Kolejnictwa Jadwigą Stachowską. Massel podkreślił, że wiążące pozostaje porozumienie z 17 lipca 2008 r., zawarte pomiędzy związkami zawodowymi a ministrem infrastruktury. Według niego Pakt Gwarancji Pracowniczych winien być zawarty z obecnym pracodawcą przed dokonaniem zmian własnościowych w spółkach Grupy PKP.

- Właściciel winien zapewnić osłony socjalne dla pracowników, żeby nie stracili oni na prywatyzacji - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Stanisław Kokot, rzecznik Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność", który uczestniczył w spotkaniu. Jak podaje, Pakt Gwarancji Pracowniczych zawierać ma m.in. uregulowania dotyczące Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy. - Podstawą jest zapewnienie miejsc pracy - uważa Kokot.

Czy jednak podpisanie takiego Paktu jeszcze przed prywatyzacją i obciążenie jego kosztami ewentualnego inwestora kosztami z tego wynikającymi nie odstraszy kolejnych podmiotów? - To bardzo trudne pytanie - przyznaje Kokot. - Zależy ile to będzie kosztować inwestora. Z pewnością nie przyspieszy to prywatyzacji - dodaje rzecznik kolejowej "Solidarności".

W przypadku Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury procedura prywatyzacyjna jest już w zaawansowanym stadium. Ostatnio poznaliśmy krótką listę firm zainteresowanych PNI. Dlaczego kwestie związane z Paktem Gwarancji Pracowniczych nie zostały wyjaśnione wcześniej, przed rozpoczęciem całej procedury? - Do tej pory nikt nie podjął tej tematyki - stwierdza Stanisław Kokot. - Teraz nie chcemy, aby popełniono błąd taki, jak miało to miejsce w przypadku usamorządowienia Przewozów Regionalnych. Przekazano wówczas samorządom przewoźnika bez podpisanego Paktu - kończy rzecznik Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność".

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 03-02-2011, 22:34    Odpowiedz z cytatem

PKP SA: Prywatny właściciel PKP Cargo z pakietem większościowym? Dlaczego nie?

- Uważamy, że możliwe jest funkcjonowanie PKP Cargo w strukturze niepaństwowej. Przygotowując plany prywatyzacji przewoźnika, łączyliśmy ją ściśle z restrukturyzacją w spółce. Przeprowadzana ona była z myślą o jej "prywatyzowalności" - informuje p.o. prezesa PKP SA, Maria Wasiak, która brała udział w kongresie "Zmieniamy Polski Przemysł".

- Zastanawialiśmy się, czy możliwe jest, aby właścicielem tak dużego podmiotu jak PKP Cargo nie było państwo i co z tego wynika? W przyszyłym tygodniu spodziewamy się zatwierdzenia przez Ministerstwo Infrastruktury przedstawionej przez nas strategii prywatyzacyjnej przewoźnika towarowego - powiedziała Wasiak.

- Stawiamy tezę, że możliwe jest wprowadzenie prywatnego właściciela do PKP Cargo. Za kilka tygodni będziemy mieli wstępne oferty inwestorów - dodała p.o. prezesa PKP SA. - Nasze wyjście w kierunku inwestorów jest bardzo szerokie. Dopuszczamy możliwość składania ofert na pakiet większościowy udziałów w PKP Cargo - stwierdziła Wasiak.

- Te przesłanki, których osiągnięcie w połowie roku uznaliśmy za sprzyjające dla prywatyzacji, zostały przez PKP Cargo zrealizowane - powiedziała p.o. prezesa PKP SA. - Oczywiście, na rynku europejskim nie ma przykładów prywatyzacji przewoźnika kolejowego tych rozmiarów co PKP Cargo. Ale dlaczego nie zacząć od Polski? Są przesłanki, że może się udać - zakończyła Maria Wasiak.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 08-02-2011, 16:39    Odpowiedz z cytatem

Byli prezesi PKP Cargo przeciwko pośpiesznej prywatyzacji spółki

Józef Marek Kowalczyk, prezes PKP Cargo w latach 2002 – 2005 oraz Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo w latach 2006 – 2007 wystosowali do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka list otwarty, w którym wyrażają swój sprzeciw wobec "pośpiesznej, innej niż przez giełdę, prywatyzacji PKP Cargo".

Poniżej prezentujemy treść listu:

Szanowny Panie Ministrze,

W nawiązaniu do szeregu wypowiedzi wskazujących na plany odstąpienia od sprzedaży akcji PKP CARGO S.A poprzez giełdę oraz zamiar zatwierdzenia przez Pana Ministra w najbliższym czasie strategii prywatyzacji PKP CARGO S.A wyłącznie drogą sprzedaży bezpośredniej dla inwestora finansowego lub branżowego (wypowiedzi m.in. Podsekretarza Stanu – Andrzeja Massela i p.o Prezesa Zarządu PKP S.A – Marii Wasiak) zwracamy się do Pana Ministra – jako byli Prezesi Zarządu PKP CARGO S.A – licząc na uwzględnienie przy podejmowaniu strategicznej decyzji sprzedaży największej spółki kolejowej w Polsce zawartych w niniejszym liście argumentów.

Na wstępie pragniemy oświadczyć, że w pełni podzielamy pogląd, w myśl którego udział Skarbu Państwa w kapitale akcyjnym PKP CARGO S.A powinien docelowo być mniejszy niż 50%. Powinno to być jednak następstwem sprzedaży pakietu akcji powiązanej z powiększeniem kapitału Spółki w drodze emisji nowych akcji. Jest to możliwe wyłącznie w drodze wprowadzenia akcji PKP CARGO S.A do publicznego obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Przed podjęciem decyzji o sprzedaży PKP CARGO SA, zasadnym jest postawienie ogólnego pytania, czy Spółka jest przygotowana do prywatyzacji, oraz czy sprzedaż akcji Spółki w trybie pozagiełdowym przyniesie rzeczywistą korzyść dla Skarbu Państwa?

Nasz pogląd w tej kwestii jest krytyczny. Jesteśmy zdecydowanie przeciwni pośpiesznej, innej niż przez giełdę, prywatyzacji PKP CARGO SA.

Przestrzegamy także przed podejmowaniem dalekosiężnych w skutkach decyzji prywatyzacyjnych pod presją bieżących oczekiwań politycznych związanych z finansowaniem deficytu finansów publicznych.

PKP CARGO S.A wymaga działań naprawczych, które powinny doprowadzić do zwiększenia utraconych przewozów i odzyskania przez Spółkę rentowności na działalności podstawowej. Sądzimy, że jest to możliwe w okresie do dwóch lat. Dopiero wówczas będzie można mówić o spełnieniu podstawowego warunku, uprawniającego do wszczęcia procesu prywatyzacji.

Z naciskiem pragniemy podkreślić, że cena akcji każdej kolejowej spółki przewozowej jest wprost zależna nie tylko od osiąganych wyników, ale także od wysokości opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej: zależność wartości jest tak duża, że obniżka stawek dostępu do infrastruktury kolejowe o 10% i ich ustabilizowanie w okresie co najmniej 5 lat skutkuje wzrostem wartości akcji przewoźnika kolejowego o co najmniej 50%.

Zwracamy przy okazji uwagę na powszechnie znany fakt, że duża wysokość stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce skutkuje systematycznym spadkiem udziału transportu kolejowego w przewozach ogółem oraz nadmiernym obniżeniem wartości spółek przewozowych.

W związku z powyższym proponujemy Panu, jako Ministrowi Infrastruktury, podjęcie wskazanych poniżej działań:

1/ spowodowanie obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej w celu wyrównania warunków konkurencji pomiędzy transportem drogowym i kolejowym;
2/ wykreowanie prawnych gwarancji stabilności i przewidywalności stawek dostępu do infrastruktury kolejowej;
3/ sporządzenie wieloletniej strategii rozwoju PKP CARGO S.A, prezentującej warunki i możliwości rozwoju Spółki w perspektywie co najmniej 10 lat, z uwzględnieniem skutków obniżenia i ustabilizowania stawek dostępu do infrastruktury kolejowej;
4/ dokonanie weryfikacji wyceny akcji PKP CARGO S.A. w kontekście wspomnianej powyżej wieloletniej strategii rozwoju i obniżonych stawek dostępu do infrastruktury kolejowej.

Rekomendujemy zatem następującą ścieżkę prywatyzacji PKP CARGO S.A, po uprzednim wdrożeniu działań naprawczych i obniżeniu stawek dostępu do infrastruktury:

1. skierowanie mniejszościowego pakietu akcji PKP CARGO S.A do obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Upublicznienie Spółki powinno być powiązane z emisją nowych akcji, z których pozyskane środki finansowe pozostaną w Spółce i będą służyć współfinansowaniu jej wieloletniego programu rozwoju.

2. sprzedaż w dogodnym momencie dalszej części posiadanego przez Skarb Państwa pakietu akcji, tak aby udział Skarbu Państwa w kapitale akcyjnym Spółki obniżył się do poziomu poniżej 50%. Skarb Państwa powinien jednak zatrzymać, na okres co najmniej 10 lat, istotny, mniejszościowy pakiet akcji PKP CARGO S.A. Sugerujemy, aby był to pakiet od 25 do 35% akcji, co przy rozproszonym akcjonariacie umożliwiłoby wpływanie na strategiczne decyzje w Spółce; propozycja ma swe uzasadnienie w tym, że rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce a także w Unii Europejskiej nie jest jeszcze rynkiem w pełni rozwiniętym.

Naszym zdaniem nie stanowi dobrej alternatywy dla prywatyzacji poprzez giełdę sprzedaż PKP CARGO SA inwestorowi branżowemu – każdy polski inwestor branżowy będzie znacząco mniejszy od PKP CARGO S.A – trudno zatem sobie wyobrazić, aby któregokolwiek z polskich prywatnych przewoźników kolejowych stać było na zakup PKP CARGO S.A. (gdyby tak się jednak stało, wskazywałoby to na sprzedaż PKP CARGO S.A po ogromnie zaniżonej cenie).

Inwestorami branżowymi mogą być także europejscy przewoźnicy towarowi: każdy z nich jednak – wyłączając należącą do państwa niemieckiego DB – jest mniejszy od PKP CARGO S.A i funkcjonuje nadal w formule podmiotu państwowego. W przypadku wyboru na inwestora przewoźnika pozaeuropejskiego istotnym zagadnieniem jest pytanie, czy będzie on w stanie wnieść do PKP CARGO S.A. wartościowe na rynku europejskim know-how.

Teoretycznie możliwa sprzedaż PKP CARGO S.A inwestorowi finansowemu oznacza – w perspektywie ok. 3 do 5 lat – dalszą sprzedaż akcji Spółki na rzecz inwestora branżowego, ze wszystkimi podniesionymi wyżej pytaniami i zastrzeżeniami dotyczącymi docelowego (branżowego) właściciela i jego statusu.

Rekomendowana przez nas ścieżka prywatyzacji uwzględnia fakt, że z pominięciem giełdy PKP CARGO S.A – będąc największym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej kolejowym przewoźnikiem towarowym – realnie oceniając może być przejęta (pośrednio lub bezpośrednio) wyłącznie przez dużych zagranicznych przewoźników kolejowych, którzy mają status podmiotów państwowych. Powstaje jednak zasadnicza wątpliwość o rynkowy sens świadomego wprowadzania obcego państwa (np. niemieckiego) w miejsce państwa polskiego, jako właściciela PKP CARGO S.A. Czy sprzedaż akcji na rzecz zagranicznego państwowego podmiotu rzeczywiście jest prywatyzacją i jakie skutki dla polskich przedsiębiorstw może przynieść ewentualne zdominowanie przewozów przez podmiot ściśle powiązany np. z państwowymi kolejami niemieckimi?

Licząc na rzetelne przeanalizowanie zaprezentowanych zagadnień oraz podjęcie oczekiwanych przez przewoźników kolejowych decyzji odnoście obniżenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej przed zatwierdzeniem innego, niż giełdowy, wariantu prywatyzacji PKP CARGO SA,

Pozostajemy z poważaniem

Józef Marek Kowalczyk
Prezes Zarządu PKP CARGO S.A w latach 2002 – 2005

Władysław Szczepkowski
Prezes Zarządu PKP CARGO S.A w latach 2006 - 2007

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 08-02-2011, 16:42    Odpowiedz z cytatem

Balczun: PKP Cargo gotowe do prywatyzacji

PKP Cargo jest gotowe do prywatyzacji, nie mam co do tego wątpliwości - powiedział PAP prezes spółki Wojciech Balczun. Poinformował również, że w tym roku spółka wyda na inwestycje ponad 550 mln zł.

Jak powiedział PAP Balczun, proces restrukturyzacji, prowadzony w firmie od trzech lat, jest już praktycznie zakończony. - Od początku stycznia działamy w nowej organizacji - mamy 10 zakładów zamiast 42, które działały w 2008 r. Ponadto do końca marca zamykamy kolejny program dobrowolnych odejść. Szacujemy, że jeszcze około 1-1,5 tys. osób z PKP Cargo odejdzie. Koszt tego programu to kilkadziesiąt milionów złotych - wyjaśnił prezes.

Dodał, że kiedy zaczynał pracę w zarządzie PKP Cargo na początku 2008 r.) w firmie pracowało ok. 45 tys. osób. - W tej chwili jest niespełna 27 tys. - powiedział PAP Balczun - PKP Cargo to był taki relikt z ubiegłej epoki i wszyscy zdawaliśmy sobie sprawę, że nie da się naprawić firmy nie racjonalizując zatrudnienia" - dodał.

Jak powiedział PAP Balczun, do końca marca spółka rozpocznie realizację w pełni samodzielnych przewozów w Niemczech, dzięki uzyskaniu stosownego certyfikatu. - To rzecz bez precedensu i w moim przekonaniu historyczna - zaznaczył.

Według rządowych zapowiedzi prywatyzacja PKP Cargo ma szansę zakończyć się jeszcze w tym roku. Pod uwagę brany jest inwestor strategiczny lub finansowy - w lutym zainteresowani kupnem przewoźnika mają być zaproszeni do rozmów. Pod koniec stycznia minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiadał, że liczy, że w ciągu dwóch tygodni rząd zatwierdzi strategię prywatyzacyjną PKP Cargo.

źródło: PAP / RK

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

wodnik Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Lut 2009

PostWysłany: 11-02-2011, 20:11    Odpowiedz z cytatem

Prof. W. Paprocki, SGH: lekkomyślna prywatyzacja PKP Cargo
Pomimo nie najlepszych świeżych doświadczeń europejskich z prywatyzacją spółek kolejowych rząd polski planuje jednak sprzedać większościowy pakiet drugiego w Europie towarowego przewoźnika, PKP Cargo. Jak wynika z publicznych wypowiedzi członków kierownictwa spółek PKP oraz z informacji podawanych przez media, nie jest rozważany w ogóle wariant pozostawienia go w państwowym sektorze gospodarki - powiedział nam prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego SGH.
- Doświadczenia brytyjskie z prywatyzacji kolei nie dały jednoznacznego potwierdzenia pozytywnych efektów dla rozwoju tej gałęzi transportu. Najwięksi i mający wpływ na funkcjonowanie systemu kolejowego w Europie przewoźnicy Cargo nadal nie są prywatyzowali w Europie. Trudno uznać za udaną prywatyzację węgierskiej spółki MAV Cargo, która została przejęta przez państwowe austriackie Rail Cargo Austria (RCA), nawet jeżeli była to transakcja korzystna dla budżetu węgierskiego, bo została przeprowadzona w szczycie boomu gospodarczego i transportowego (w lutym 2008 r.). Po kryzysie w latach 2009-2010 nowy właściciel sam przeżywa duże kłopoty i ani nie potrafi wykreować sensownego scenariusza dla przejętej spółki, ani nie bardzo ma ku temu możliwości finansowe - stwierdza profesor Paprocki.

- Pomimo takich najświeższych doświadczeń z europejskiego otoczenia, rząd polski planuje jednak wejść na ścieżkę prywatyzacji PKP Cargo. Mam szacunek dla pana prezesa Wojciecha Balczuna i zarządu PKP Cargo za przeprowadzoną restrukturyzację spółki. Ale to, że zaczęła ona dobrze funkcjonować nie jest powodem do zadowolenia, lecz jedynie początkiem wyjścia z ogromnych zaniedbań - mówi prof. Paprocki. Nie brakuje także opinii, że wystawianie na sprzedaż PKP Cargo przypomina casting ogiera, który choć chromy i wychudzony, ma ładnie uczesane boki - dodaje.

Według niego, w istocie spółka ta cierpi na wiele problemów wewnętrznych, nie stosuje nowoczesnych rozwiązań operacyjnych z wykorzystaniem rozwiązań IT w zarządzaniu. Zapewnienie dobrej kondycji PKP Cargo wymaga poniesienia ogromnych nakładów inwestycyjnych. Nie uwzględnia się w wyniku finansowym prezentowanych przez spółkę kosztów amortyzacji taboru, który jest zużyty. PKP Cargo od lat miała ograniczone możliwości pozyskania środków na odtwarzanie taboru.

- Przeprowadzanie w takich warunkach prywatyzacji spółki dowodzi chęci uzyskania za wszelką cenę środków na spłatę długu PKP, zmniejszenia w ten sposób presji zadłużenia budżetu i pozbycia się jednego problemu - podkreśla profesor Paprocki.

Zwraca on także uwagę na to, że na prywatyzację najważniejszego gracza na polskim rynku kolejowym nie jest przygotowany system transportu kolejowego.
- Brakuje polityki kolejowej, uwzględniającej rozbieżne interesy prywatnych przewoźników - stwierdza Wojciech Paprocki.

Zdaniem profesora, kolej w każdym dużym kraju jest ważnym odbiorcą produktów rodzimego przemysłu. Oddanie PKP Cargo w ręce zagranicznego inwestora, zapewne z kraju, w którym przemysł ma rozbudowaną ofertę dla kolei, spowoduje, że polscy producenci będą mieli zasadniczo mniejsze szanse pozyskania zleceń, niż miałoby to miejsce w przypadku pozostawienia PKP Cargo pod wpływem polskich decydentów. Klientami PKP Cargo są i pozostaną w głównej mierze polscy producenci i oni powinni być także głównymi dostawcami dla tego przewoźnika.

- W przypadku lekkomyślnej prywatyzacji PKP Cargo dopuszczam zatem taki scenariusz, że dość szybko zmienimy zdanie, a ja już szykuję się do przygotowania referatu pt. "Konieczność renacjonalizacji PKP Cargo" - powiedział Wojciech Paprocki.

źródło: wnp.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 11-02-2011, 20:43    Odpowiedz z cytatem

Prywatyzacja PKP Cargo, czyli po kolei panta rhei

W ostatnich dniach nie tylko w mediach, ale także wśród pracowników naszej spółki, jednym z najczęściej poruszanych tematów jest prywatyzacja spółki PKP Cargo. Skłania to - siłą rzeczy - do zapoznania się z prezentowanymi opiniami ekspertów, polityków i specjalistów w branży - pisze Jarosław Ślepaczuk przewodniczący Zarządu Zakładowego Związku Zawodowego Kolejarzy Śląskich CT Śląski Zakład Spółki z siedzibą w Tarnowskich Górach.

Po ich dogłębnej analizie można tylko potwierdzić opinię niejednokrotnie powtarzaną przez kolejarzy z długim stażem, którzy stwierdzają - w najdelikatniejszej wersji - że prawdziwej kolei już nie ma.

A teraz do sedna sprawy. Podczas Forum „Zmieniamy Polski Przemysł” pani Maria Wasiak pełniąca obowiązki Prezesa PKP SA w swojej wypowiedzi dotyczącej prywatyzacji PKP Cargo stwierdza, że wyjście z ofertą do inwestorów jest bardzo szerokie, rekomendacja obejmuje możliwość składania ofert na kupno pakietu większościowego, czyli kontrolnego PKP Cargo.

Polityka zamierzonej prywatyzacji przedstawiona przez panią Marię Wasiak, w znaczny sposób odbiega od sposobu, który docelowo miał być tym, akceptowanym nie tylko przez centrale organizacji związkowych działających w PKP Cargo, ale również przez załogę. Był to model prywatyzacji przeprowadzonej przez sprzedaż akcji, przy jednoczesnym zachowaniu przez państwo ich pakietu kontrolnego, dającego gwarancję, że spółka przez pozyskanie środków ze sprzedaży, uzyska szansę modernizacji i rozwoju.

W latach 2008-2010 w spółce dokonały się wielkie zmiany, począwszy od połączenia w 10 poprzednich 42 zakładów, poprzez poprawę efektywności działania, po restrukturyzację zatrudnienia. Współpraca Zarządu Spółki z liderami związków zawodowych oparta na wzajemnym zaufaniu oraz zrozumieniu załogi dla przyjętych działań, dała dobre efekty. Spółka za rok 2010 wypracowała zysk przekraczający kilkadziesiąt milionów złotych. Biznesplan spółki na rok 2011 zakłada znaczne środki na inwestycje, a dalsza ewentualna restrukturyzacja zatrudnienia jest możliwa po dialogu partnerów społecznych. Można było by powiedzieć, że wszystko jest w porządku i należy się tylko cieszyć, iż współdziałanie Zarządu PKP Cargo ze związkami i załogą dały dobre rezultaty, gdyby nie …. niezrozumiała nagła zmiana sposobu prywatyzacji.

Jaka jest przyczyna wdrażania nowego pomysłu, który umożliwia zakup i przejęcie kontroli nad spółką firmie z każdego innego sektora polskiej gospodarki? Ba! Nie jest wykluczone objęcie kontrolnego pakietu akcji przez inwestora zagranicznego. Czy o to chodzi?

Kto zna odpowiedź na te pytania i z pełną odpowiedzialnością zechce na nie odpowiedzieć?
Być może Rząd RP liczy, że środki uzyskane ze szybkiej sprzedaży pozwolą załatać powiększający się deficyt budżetowy. Ale taka ścieżka prywatyzacji jest modelem nieodwracalnym. Można w ten sposób zniszczyć firmę, która na rynku transportowym odnosi coraz większe sukcesy. Daje zatrudnienie 27 tys. pracownikom spółki i kilku tysiącom pracownikom spółek zależnych. Spółce potrzeba nowych inwestycji, zakupu wagonów, dalszego wdrażania nowych systemów, poprawy stanu infrastruktury oraz obniżenia stawek dostępu do infrastruktury przez PLK.

Nie ma żadnej gwarancji, że zapewni to jakikolwiek inwestor, a dwa ostatnie cele są w ogóle poza jego zasięgiem. Chyba, że jutro na kolejnej konferencji na sprzedaż wystawi się całą kolej, by mógł ja przejąć ten sam inwestor.

Wobec powyższych zagrożeń powinno natychmiast dojść do zdecydowanego sprzeciwu przeciwko takiemu sposobowi prywatyzacji. Wyrazić go powinny w sposób skuteczny wszystkie Centrale Związkowe, członkowie związków i pracownicy nie zrzeszeni. Niezależnie od wszelkich różniących nas spraw tylko wspólnie działania mogą odnieść skutek. Moim zdaniem pierwszym etapem powinno być zwołanie w trybie pilnym spotkania liderów związkowych, ekspertów z branży kolejnictwa oraz Posłów na Sejm RP i Senatorów RP, którzy wspierali kolejarzy w ich dotychczasowych działaniach na rzecz modernizacji kolei. Debata powinna wskazać nie tylko zagrożenia jakie stwarza model prywatyzacji prezentowany przez władze Ministerstwa Infrastruktury, ale również określić, jakie działania zostaną podjęte w przypadku utrzymania swego stanowiska przez stronę rządową. Tylko takie działania mogą zapobiec dalszej degradacji polskiej kolei - czytamy w felietonie Jarosława Ślepaczuka.

źródło: Jarosław Ślepaczuk, Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 25-02-2011, 12:32    Odpowiedz z cytatem

Massel: Nie ma tematu włączenia PKP LHS do PKP Cargo

– Mogę potwierdzić, że Linia Hutnicza Szerokotorowa nie będzie objęta transakcją prywatyzacyjną PKP Cargo. Deklaruję to z całą stanowczością, żeby uciąć ten temat. Tego tematu po prostu nie ma – powiedział wczoraj w Sejmie Andrzej Massel, wiceminister odnosząc się do wypowiedzi posłanki Beaty Mazurek.

Wiceminister infrastruktury odniósł się w swoim wystąpieniu do planów prywatyzacyjnych PKP Cargo. – Natomiast jeżeli chodzi o sposób prywatyzacji PKP Cargo, informacja dla inwestorów pojawi się w stosunkowo krótkim czasie i tam będzie określony sposób. W tej chwili nie jestem upoważniony do przedstawienia tej informacji, natomiast ten proces zacznie się niedługo – powiedział Andrzej Massel. Zapewnił, że proces ten będzie transparentny, otwarty dla wszystkich inwestorów.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 01-03-2011, 20:24    Odpowiedz z cytatem

http://s.nowyekran.pl/gfx/ekran-mini.gif

Rząd sprzedaje PKP CARGO

Rząd podjął decyzję o sprzedaży pakietu większościowego udziałów w PKP CARGO S.A. Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki PKP CARGO poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP S.A. w zamian za aporty w postaci nieruchomości.

W przyjętej przez rząd „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” założono, że prywatyzacja PKP CARGO jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego. Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP CARGO pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki. Wyłoniono doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland Sp. z o.o.

W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji spółki PKP CARGO w dwóch trybach: publiczne zaproszenie do negocjacji oraz w trybie oferty publicznej. Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, który zostanie wyłoniony w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji.

Zgodnie z sugestią doradcy, zaproszenie do negocjacji powinno obejmować również zobowiązania inwestycyjne. PKP CARGO oczekuje dokapitalizowania poprzez emisję nowych akcji, które obejmie inwestor. Zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, pakiet zaoferowany inwestorowi powinien stanowić 50 proc. plus jedna akcja w kapitale zakładowym z uwzględnieniem podwyższenia tego kapitału. Ważne znaczenie będzie mieć także zabezpieczenie interesów PKP S.A. Chodzi o odpowiednie postanowienia umowy prywatyzacyjnej (umowy sprzedaży akcji) oraz powiązanej z nią umowy akcjonariuszy odnoszącej się do ładu korporacyjnego i zarządzania spółką PKP CARGO. Takie sprawy powinny zostać uregulowane w statucie tej spółki.

Spółka PKP CARGO prowadzi rentowną działalność. W ubiegłym roku zwiększyła masę przewiezionych towarów o 14 proc., natomiast nakłady inwestycyjne wzrosły o 26 proc. PKP CARGO jest drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej zarówno pod względem przewiezionej masy (w tonach), jak i wykonanej pracy przewozowej (w tonokilometrach). Każdego dnia PKP CARGO uruchamia średnio ok. 1000 pociągów, obsługując kilka tysięcy klientów. Prawie połowę zleconych firmie usług stanowią przewozy międzynarodowe.

Zgodnie z oczekiwaniami, prywatyzacja dostarczy spółce PKP S.A. środki finansowe niezbędne do spłaty kredytów oraz wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. PKP CARGO uzyska natomiast środki na dalszy rozwój.

Grupę kapitałową PKP CARGO tworzy spółka PKP CARGO S.A. oraz spółki krajowe i zagraniczne, w których PKP CARGO posiada akcje i udziały. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności spółki te można podzielić na trzy grupy:

1. Spółki zajmujące się przewozami i usługami logistycznymi:
• Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• CARGOSPED Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• CARGOSPED Terminal Braniewo Sp. z o.o. z siedzibą w Braniewie,
• PKP CARGO SERVICE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o. z siedzibą w Małaszewiczach,
• PKP CARGO Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica Sp. z o.o. z siedzibą w Żurawicy,
• Międzynarodowa Spedycja MIRTRANS Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni,
• Zakład Przewozów i Spedycji SPEDKOKS Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej,
• POLZUG Intermodal GmbH z siedzibą w Hamburgu,
• Pol-Rail s.r.l. z siedzibą w Rzymie,
• Intercontainer – Interfrigo S.A. z siedzibą w Brukseli,
• COSCO POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni,
• PKP CARGO INTERNATIONAL a.s. z siedzibą w Bratysławie.

2. Spółki serwisowe, zajmujące się naprawą taboru:
• PKP CARGO WAGON Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu,
• PKP CARGO WAGON-KRAKÓW Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie,
• PKP CARGO WAGON-JAWORZYNA ŚLĄSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworzynie Śląskiej,
• PKP CARGO WAGON-TARNOWSKIE GÓRY Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich Górach,
• PKP CARGO WAGON-SZCZECIN Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie,
• PKP CARGO TABOR-CZERWIEŃSK Sp. z o.o. z siedzibą w Czerwieńsku,
• PKP CARGO TABOR-OSTRÓW WIELKOPOLSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim,
• PKP CARGO TABOR-KARSZNICE Sp. z o.o. z siedzibą w Zduńskiej Woli,
• PKP CARGO TABOR-POMORSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Tczewie,
• WAGREM Sp. z o.o. z siedzibą w Kluczborku,
• Gorzów Wagony Sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim.

3. Spółki pozostałe, do których zalicza się:
• Kolejowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., prowadząca działalność wydawniczą,
• Bureau Central de Clearing s.c.r.l. (BCC) z siedzibą w Brukseli, prowadząca rozliczenia międzynarodowe kolei,
• Eurasia Rail Logistics OAO z siedzibą w Moskwie, prowadząca działalność na rzecz rozwoju przewozów w II Transeuropejskim Korytarzu Transportowym.

źródło: NOWY EKRAN - Infokolej

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

ET40 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 04 Kwi 2010
Skąd: Stolyca województwa.

PostWysłany: 01-03-2011, 21:35    Odpowiedz z cytatem

Właśnie zaczyna się demontaż polskiej kolei...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 01-03-2011, 21:52    Odpowiedz z cytatem

ET40, demontaż polskiej kolei trwa od 2000 roku. Wtedy Sejm uchwalił ustawę o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".

W komercjalizacji nie ma nic złego. To nic innego jak "uspółkowienie" państwowego przedsiębiorstwa. Tragicznym w skutkach błędem była komercjalizacja Polskich Linii Kolejowych. PLK (wraz z infrastrukturą energetyczną) powinny funkcjonować na takiej samej zasadzie jak GDDKiA, która jest agendą rządową.

W prywatyzacji też nie widzę nic złego, pod warunkiem, że rząd nie oddaje w obce ręce strategicznych gałęzi przemysłu i infrastruktury. A kolej dla każdego państwa jest strategiczna! Przecież w czasie działań wojennych kolej z automatu staje się zmilitaryzowana, zaś ZNTK-i przechodzą na produkcję zbrojeniową. Tymczasem ZNTK-i albo padły (Ostrów, Łapy), albo przeszły w obce ręce.

Telekomunikację Polską SA oddaliśmy rządowi Francji wraz z największą siecią kabli światłowodowych. Koncerny energetyczne też sprzedajemy obcym rządom. Z gazem łupkowym też wychodzą jakieś gigantyczne przekręty. Stocznie padły! Oficjalna propaganda głosi, że to jest prywatyzacja. A cóż to za prywatyzacja skoro polski majątek przejmują państwowe firmy obcych państw? To nie jest prywatyzacja tylko przepaństwowienie prywatyzowanych firm. To samo będzie z polską koleją. PKP Cargo oddamy Ruskim, a PKP Intercity Niemcom. O tym mówi się od dawna. Rację miał Jarosław Kaczyński mówiąc, że Polska to kondominium niemiecko-rosyjskie. Tak, rząd Tuska zrobił z naszego państwa kondominium w każdym aspekcie: gospodarczym i politycznym, co szczególnie widać po 10 kwietnia 2010.

Teraz POlszewicy szykują skok na szeroki tor LHS (właśnie piszę o tym artykuł) oraz na kolejowe światłowody - o tym artykuł już napisaliśmy:
http://infokolej.nowyekran.pl/post/2265,skok-na-polskie-swiatlowody

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!


Ostatnio zmieniony przez Noema dnia 01-03-2011, 22:36, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

snajper Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 29 Lis 2009

PostWysłany: 01-03-2011, 22:33    Odpowiedz z cytatem

Fajnie by było mieć nasze polskie spółki jednak patrząc na to co się dzieje na kolei, szczególnie na to co zostało po pospiesznych (3 wagonowe TLK) to stwierdzam, że nie jesteśmy zdolni do zarządzania koleją. Sprzedać to jak najszybciej. A potem Intercity. Bo przy takim zarządzaniu spółek jak jest to niedługo będziemy kolejowo jak Armenia jak już wszystko łącznie z dobrym, sprawnyn taborem odstawią a następnie zezłomują. A jak ktoś to kupi to może będzie dbał bo na świecie się szanuje pieniądze i posiadane dobra.

_________________
...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Noema Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 13 Lis 2005
Skąd: Zgorzelec

PostWysłany: 01-03-2011, 22:46    Odpowiedz z cytatem

snajper, jeśli liczysz na to, że Niemcy po przejęciu PKP IC nagle zrobią Polakom dobrze, uruchamiając TLK do każdej "dziury", które zostały zlikwidowane w ciągu 2 ostatnich lat, to się przeliczysz. Ich interesują tylko magistrale, na których można zarobić. Śmiem więc twierdzić, że pod rządami DB sieć połączeń TLK zaniknie całkowicie. Na co więc pójdą dotacje z MI w wysokości 240 mln zł rocznie, ktoś zapyta? Pójdą na pociągi EIC jeżdżące na trasie Gdynia - Warszawa - CMK - Kraków/Katowice i na spłatę kredytu zaciągniętego w EBI na zakup pendolino. Umowa już została podpisana:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=185383#185383

_________________
Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!


Ostatnio zmieniony przez Noema dnia 01-03-2011, 22:48, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 4 z 25 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl