Wysłany: 19-05-2011, 08:38 Pospieszyli się z budową nowego dworca w Katowicach?
Pospieszyli się z budową nowego dworca w Katowicach?
Piotr Żuchowski, generalny konserwator zabytków, unieważnił postanowienie śląskiego konserwatora w sprawie nowego zagospodarowania placu Szewczyka. To oznacza, że architekci, którzy przestrzegali przed rozpoczęciem budowy w tym miejscu, mieli rację.
Żuchowski już od pewnego czasu przyglądał się postępowaniu Barbary Klajmon, śląskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, w sprawie inwestycji na placu Szewczyka. O wszczęciu z urzędu postępowania w tej sprawie zawiadomił prowadzącą inwestycję spółkę Galeria Katowicka, którą Neinver zawiązał z PKP, wojewodę i samą Klajmon na początku tego roku. Niedawno strony otrzymały kończące je postanowienie.
Do najgorętszej kwestii - wyburzenia kielichów - Żuchowski się nie odniósł. Zdecydował się za to w całości unieważnić postanowienie śląskiego konserwatora zabytków "uzgadniające warunki i zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla Wielofunkcyjnego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjno-Handlowego na stacji Katowice Osobowa" i zauważył, że konserwator "dopuścił się rażącego naruszenia prawa". Klajmon swoje postanowienie sformułowała na prośbę wojewody, do którego należało wydanie pozwolenia na budowę. Zwykle odpowiada za to prezydent miasta. W tym przypadku było inaczej, bo inwestycja na placu Szewczyka została ujęta w wykazie przedsięwzięć realizowanych w ramach polskich przygotowań do Euro 2012 (choć w Katowicach nie odbędzie się ani jeden mecz tych rozgrywek) i jako taka podlegała innym, przyspieszonym procedurom przeprowadzanym przez urzędników wyższego szczebla.
Unieważnienie opatrzone jest czterostronicowym uzasadnieniem. Wynika z niego m.in., że Klajmon oparła się na niewłaściwej podstawie prawnej. Wskazywały na to w liście wysłanym w ubiegłym roku do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (podlega mu generalny konserwator zabytków) śląskie oddziały Stowarzyszenia Architektów Polskich i Towarzystwa Urbanistów Polskich. Ich członkowie byli wtedy świeżo po lekturze projektu i pozwolenia wydanego przez wojewodę. - Zauważyliśmy tam masę błędów i luk. To był moment, kiedy czepialiśmy się brzytwy, żeby nie dopuścić do wyburzenia kielichów dworca. Liczyliśmy, że wypunktowanie niedoróbek doprowadzi do unieważnienia pozwolenia na budowę - mówi Krzysztof Gorgoń, prezes katowickiego SARP-u, który podobnie jak prezes TUP dostał kopię postanowienia ministerstwa. - Wojewoda, wydając pozwolenie na budowę, posiłkował się postanowieniem śląskiego konserwatora zabytków. To znaczy, że jego decyzja też jest obarczona błędem - mówi Gorgoń.
Urząd wojewódzki nie ustosunkował się w środę do tej sprawy. Neinver przysłał nam jednozdaniowe oświadczenie. "Budowa toczy się zgodnie z obowiązującym prawem i na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę" - przeczytaliśmy w nim. Gorgoń wcale nie zakładał, że decyzja ministerstwa wstrząśnie w posadach katowicką inwestycją. - Gdyby strony chciały mieć porządek w papierach, unieważniłyby pozwolenie na budowę, uzupełniły dokumenty i rozpoczęły procedurę jeszcze raz, ale podejrzewam, że skończy się co najwyżej na decyzjach personalnych - mówi. Podkreśla, że nie o to chodziło SARP-owi. - Nie walczyliśmy przeciwko poszczególnym urzędnikom, tylko o obiekt, który uważaliśmy za cenny. Niektórzy nazywali nas oszołomami. Teraz przyznano nam rację, ale satysfakcja ma gorzki smak - mówi.
Zauważyłem na dworcu nowe tablice wyświetlające odjazdy/przyjazdy. Ale na razie w niektórych miejscach, głównie pl.Andrzeja i wejście od ul.Kościuszki. Na tablicach na razie wyświetlone miejscowości i godziny odjazdów/przyjazdów, a brak nazw i kategori pociągów. Pewnie będzie to uzupełnione w najbliższym czasie.
Może chodzi o ekrany LCD zawieszone nad wejściem z tunelu ?
Stałem dziś na dworcu przez 10 min i nie był wyświetlony żaden komunikat o pociągach, zmianach peronów i opóźnieniach tylko dzika muzyka i reklamy.
Oczywiście reklamy są w tym wszystkim najważniejsze a to że opóźnienia pociągów zapowiadają już po 5 minutach od planowego odjazdu a zmiana peronu odjazdu to norma to po co to komu wiedzieć. Ważne że muzyczka gra i kasa z reklam jest. Poprostu ŻENADA !
Wysłany: 04-06-2011, 09:39 Katowicki dworzec nie będzie gotowy przed Euro
Katowicki dworzec nie będzie gotowy przed Euro
Przeciekające trybuny, źle wykonane schody i opóźnienia - tak wygląda budowa stadionów w Polsce przed Euro 2012. Niewiele lepiej przedstawia się sytuacja z dworcami. Stacja w Katowicach - jak informuje reporter RMF FM Piotr Glinkowski - ma już pół roku opóźnienia.
Nie ma szans, by przebudowa katowickiego dworca zakończyła się przed Euro 2012. O ile budowa głównej hali, wykonywana przez prywatnego inwestora, idzie w miarę zgodnie z harmonogramem i ma zakończyć się za niespełna rok, to remont peronów i przejść podziemnych potrwa do końca 2012 roku, nie uwzględniając oczywiście opóźnienia. Prace utknęły na pierwszym peronie.
Jak tłumaczy rzecznik śląskiego zakładu linii kolejowych, nie dało się tego przewidzieć, bo plan dworca zaginął. Pierwszy peron ma być gotowy do końca czerwca - dopiero wtedy zacznie się remont kolejnych trzech. Kibice podróżujący podczas Euro zastaną więc prowizorkę. Rzecznik wyjaśnia jednak, że do dyspozycji kibiców będzie "słynny" peron piąty. Można więc być spokojnym, bo oznacza to, że Euro w Katowicach będzie dla kibiców prawdziwą przygodą, nawet jeśli nie zostanie tu rozegrany żaden mecz.
Przecież było jasne że na Euro dworzec gotowy wraz z peronami nie będzie, więc z czego ten dziennikarz robi sensację Zresztą w Katowicach Euro nie ma i nikt nawet tutaj się nie zatrzyma więc po co ten płacz?
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 06-06-2011, 12:49
Oj nie bądź taki pewien tego, że Euro się tutaj nie odbędzie. Zarówno Chorzów jak i Kraków są miastami rezerwowymi w piłkarskich mistrzostwach Europy. Nie możesz całkowicie wykluczyć tego, że z przyczyn obiektywnych któreś z czterech miast (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław) nie będzie organizować mistrzostw. I wtedy będzie problem. Duży, bo Śląsk jest kompletnie nieprzygotowany do przyjęcia kibiców - głównie pod kątem komunikacji między Katowicami, a Chorzowem.
Od dawna wiadomo, że prace przy dworcu potrwają do końca 2012r, dziwne, że dziennikarz o tym nie wiedział i robi niepotrzebne zamieszanie. A centrum handlowe ma być gotowe do końca 2013r.
Katowice w czasie trwania Euro, będą ważnym punktem przesiadkowym, a perony napewno gotowe i nie ma co panikować. Ważne, żeby było dużo pociągów do miast gdzie odbywają mecze. Też mnie czasem zastanawia, że prace na tym 1 peronie wciąż trwają i jakby wolno to idzie, pare razy przyglądałem to 2-3 pracowników na peronie a roboty jeszcze sporo.
Oj nie bądź taki pewien tego, że Euro się tutaj nie odbędzie. Zarówno Chorzów jak i Kraków są miastami rezerwowymi w piłkarskich mistrzostwach Europy. Nie możesz całkowicie wykluczyć tego, że z przyczyn obiektywnych któreś z czterech miast (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław) nie będzie organizować mistrzostw. I wtedy będzie problem. Duży, bo Śląsk jest kompletnie nieprzygotowany do przyjęcia kibiców - głównie pod kątem komunikacji między Katowicami, a Chorzowem.
Śląsk jest przygotowany pod katem komunikacji między Katowicami a Chorzowem-parametry linii tramwajowej sa wystarczające, jak i DTŚ też także nie tragizujmy.
mk1992 -Usunięty- Gość
Wysłany: 07-06-2011, 01:29
60% kibiców ma podróżować pociągami. Jeśli wysiądą w Katowicach, będą musieli dojechać do Chorzowa. Nie pojadą samochodami - bo niby skąd mają je wziąć? Tak więc DTŚ-ka na niewiele się nam tutaj zda. Pojadą głównie tramwajami. Zdezelowanymi po rozpadających się torowiskach (od wesołego miasteczka aż po stadion).
Zawsze można uruchomić dodatkowe pociągi na trasie Katowice - Chorzów - Bytom, spod dworców zapewnić komunikację autobusową ze stadionem śląskim, jest dość dobrze rozwinięta sieć drogowa(DTS,A4,częściowo A1), moim zdaniem, komunikacyjnie duży postęp od wielu lat, a tramwaje to niech sie rozsypią, nikt o to nie dba, strach tym jeżdzić, wolałbym pociągiem dojechać do Chorzowa i pieszo iść na mecz niż zdezelowanym tramwajem po zniszczonych torach tłuc.
Wybieram się w czwartek na małą wycieczkę, z przesiadką w Katowicach. W związku z tymi remontami zastanawia mnie jedno - jak wyglądają oznaczenia dotyczące odjazdów pociągów z danych peronów i torów? Nie chcę by okazało się, że mam minutę na przesiadkę, a mój skład stoi na drugim końcu stacji. Na skomunikowania oczywiście nie liczę. Czy wie ktoś z którego peronu przeważnie ruszają Regio w stronę Bielska Białej?
Katowice: Cofnięte pozwolenie na budowę dworca w Katowicach
Jak informuje „Dziennik Zachodni”, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego otrzymał w czwartek postanowienie swojego zwierzchnika – inspektora głównego, o uchyleniu pozwolenia na budowę dworca kolejowego w Katowicach. Prace są jednak kontynuowane.
- Otrzymałem decyzję GINB w czwartek – powiedział „Dziennikowi Zachodniemu” wojewódzki inspektor Jan Spychała. W rozmowie Spychała przyznał, że nie jest w stanie powiedzieć, co ta decyzja oznacza dla mającego powstać nowego budynku dworca oraz galerii handlowej. Cofnięcie pozwolenia jest efektem wysiłków architektów ze Śląska zrzeszonych w Stowarzyszeniu Architektów Polskich.
O decyzji nie wiedzą nic przedstawiciele inwestora, firmy Neinver. - Prace się toczą na podstawie prawomocnie wydanego pozwolenia na budowę. Nie mamy podstaw, aby sądzić, że jest inaczej – powiedziała Monika Olejnik – Okuniewska, rzeczniczka prasowa inwestora.
Wartość rozpoczętej inwestycji to ok. 1 mld zł. Obejmuje ona budowę podziemnego dworca autobusowego, dworca kolejowego oraz galerii handlowej. Dworzec według założeń ma być gotowy w maju 2012 roku, a galeria w roku 2013.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum