Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
Nieudolna komercjalizacja i restrukturyzacja PKP
Autor Wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 07-07-2011, 15:19    Odpowiedz z cytatem

Senat przeciwko łączeniu stanowisk na kolei

Senat przyjął dziś bez poprawek projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe zakazującej członkom zarządu i rady nadzorczej PKP Polskich Linii Kolejowych równoczesnej pracy w PKP SA oraz u przewoźników kolejowych – informuje PAP.

Jak podaje PAP, senacka komisja gospodarki narodowej wnosiła o przyjęcie tej nowelizacji bez poprawek. 52 senatorów głosowało za, natomiast 38 było przeciw.

Zgodnie z projektem nowelizacji, członkowie zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA oraz pracownicy tej spółki (zajmujący określone stanowiska i ich zastępcy) nie będą mogli pełnić funkcji w organach i świadczyć pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych. Zakaz ten ma obowiązywać również przez 24 miesiące od zakończenia pełnienia funkcji przez członków zarządu i rady nadzorczej PLK SA lub ustania zatrudnienia pracowników tej spółki.

W nowelizacji wprowadzono zapis, że członkowie zarządu PLK SA będą powoływani przez radę nadzorczą tej spółki, po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego. Założono, że walne zgromadzenie PLK SA uchwali zmiany statutu spółki, aby dostosować go do wymagań ustawy.

- W tej ustawie chodzi głównie o to, żeby oddzielić powiązania korporacyjne pomiędzy PKP SA a PKP PLK, tak aby PLK z jednej strony nie podległa nadmiernemu nadzorowi właścicielskiemu ze strony PKP SA, które jest jednocześnie właścicielem przewoźników funkcjonujących na rynku. Z drugiej strony nasi pracownicy nie powinni być powiązani z przewoźnikami w taki sposób, żeby na przykład, któryś z nich wchodził w skład rady nadzorczej któregoś z nich - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

- W zasadzie akurat ta zmiana ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” dla nas jako zarządu jakichś bezpośrednich skutków mieć nie będzie, ponieważ członkowie zarządu nadzorują spółki które wyłącznie nam podlegają. Są to spółki utrzymaniowe - wyjaśnił szef firmy zarządzającej narodową siecią infrastruktury.

źródło: PAP/Rynek Kolejowy

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 06-12-2011, 18:58    Odpowiedz z cytatem

Kowalczyk: PKP PLK utworzono niepotrzebne, infrastruktura do Skarbu Państwa

- Chciałbym polemizować z pomysłem, że likwidacja PKP SA to bardzo ważna sprawa dla kolei i z tego tytułu będą jakieś korzyści. Na takim, a nie innym usytuowaniu PKP zaciążyła sprawa niepotrzebnie utworzonych PKP PLK - uważa Józef Marek Kowalczyk, przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej w KIG.

- Można było spełnić wymogi UE, tworząc wyłącznie spółki przewozowe, a infrastrukturę kolejową pozostawiając w PKP. Byłby to więc zarządca infrastruktury mający swój cel i misję. Stało się jednak inaczej, do spółki PKP PLK postanowiono zaaportować infrastrukturę. Mija 10 lat, a do tego wciąż nie doszło - stwierdził Kowalczyk, który wziął udział w konferencji "PKP LHS: znaczący podmiot w sektorze transportu w regionie południowo-wschodniej Polski"

- Najważniejszą rzeczą jest zmiana statusu własności infrastruktury kolejowej w Polsce. Całą ją należy przenieść na bezpośrednią własność państwa i samorządów terytorialnych. To niejako przymusi państwo do finansowania rozwoju i utrzymania infrastruktury. Jeśli taka decyzja zapadnie, a dla jej podjęcia potrzebna jest nowa ustawa, to dopiero możemy wrócić do takich podmiotów jak PKP SA czy PKP PLK - podkreślił przedstawiciel Krajowej Izby Gospodarczej.

- Najprostszą metodą przeniesienia byłoby rozwiązanie spółek PKP SA i PKP PLK. Wówczas infrastruktura przechodzi automatycznie na własność Skarbu Państwa. Dopiero wtedy można by było stworzyć prawdziwego zarządcę - zaznaczył Józef Marek Kowalczyk. - Jestem za likwidacją nie za 7 lat, ale w ciągu roku - podkreślił.

źródło: Rynek Infrastruktury

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 08-12-2011, 13:58    Odpowiedz z cytatem

Olczyk: Co po likwidacji PKP SA?

- Kolejowa ustawa restrukturyzacyjna zrobiła dużo dobrego, ale wiele rzeczy nie rozwiązała. Była tworzona w momencie, gdy rósł deficyt budżetowy i długi kolejowe należało "pozamiatać pod dywan". Stworzono spółkę matkę, której je przypisano. Pozwolono jednak PKP zadłużać się dalej, przy gwarancjach Skarbu Państwa. To wywołało paraliż aportowy - uważa Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA.

- Do 2009 r. Przewozy Regionalne czerpały z wewnątrz naszych spółek. Był moment, że były winne im 2,7 mld zł. Usamorządowienie sprawiło, że ten dług został zniwelowany. Z tego punktu widzenia usamorządowienie było sukcesem, bo PR nie zadłużają się w spółkach Grupy PKP. Oczywiście, skutkiem ubocznym jest to, że Przewozy Regionalne mają 16 właścicieli, którzy nie mogą się ze sobą dogadać - stwierdził Olczyk podczas konferencji "PKP LHS: Znaczący podmiot w sektorze transportu w regionie południowo-wschodniej Polski".

- To, że PKP SA będzie zlikwidowane, jest zapisane w ustawie. Przychodząc do pracy w tym podmiocie, wiedziałem, że to się kiedyś skończy - podkreślił.

- Zawsze sobie zadaję pytanie, co dalej? Bo jeżeli ma być zlikwidowane PKP SA, to trzeba określić, czyją własnością będzie PKP LHS? Skarbu Państwa? Być może on będzie lepszym właścicielem, nie będzie pobierał dywidendy itd. Doświadczenia są jednak inne. Będzie dokładnie tak samo, a być może i gorzej. Radziłbym się zastanowić nad tym, jak zmienić status spółki tak, aby mogła ona współzawodniczyć z ewentualną konkurencją – jaką być może będzie linia, którą chcą zbudować Rosjanie do Wiednia - zaznaczył Paweł Olczyk.

źródło: Rynek Infrastruktury

_________________
Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 17-03-2012, 19:23    Odpowiedz z cytatem

Podział polskiej kolei na spółki poszedł zbyt daleko, a relacje między przedsiębiorstwami mogą utrudniać sprawne prowadzenie inwestycji - uważa wiceminister transportu Andrzej Massel. Zaznaczył jednak, że powrót do stanu sprzed podziału jest niemożliwy.

Reforma z 2000 r., gdy podzielono państwowego monopolistę PKP na szereg spółek, była wzorowana na rozwiązaniach z innych krajów europejskich. Chodziło o to, by wydzielić ze struktur przedsiębiorstwa państwowego PKP infrastrukturę kolejową, która tak jak drogi miała być własnością państwa. Z pozostałych zasobów PKP miały powstać spółki przewozowe, podlegające regułom gry rynkowej. Wszystkie spółki miały być wyposażone w majątek potrzebny do prowadzenia działalności, a później sprywatyzowane. Dziś, ponad dekadę od tych zmian, spółki wciąż nie otrzymały całego niezbędnego majątku. Efekt jest taki, że często muszą dzierżawić go albo wynajmować od siebie nawzajem.

"Podziału kolei podczas reformy z 2000 r. nie można ocenić jako sukces. Prawdopodobnie poszło to za daleko. Nadmierne rozdrobnienie stało się dysfunkcjonalne" - ocenił Massel w rozmowie z PAP. "Ale z całą pewnością nie ma już powrotu do jednego państwowego molocha. Pewnych zmian własnościowych nie da już się odkręcić, a poza tym byłoby to niezgodne z prawem Unii Europejskiej" - dodał.

Wiceminister przyznał, że kolejowych spółek jest za dużo, a relacje między nimi często utrudniają prowadzenie inwestycji. Podał przykład inwestycji infrastrukturalnych - modernizacja linii kolejowej wymaga koordynacji prac przy torach, sieci trakcyjnej i urządzeniach informatycznych. Oznacza to konieczność współpracy przynajmniej trzech różnych spółek.

Massel odniósł się także do często krytykowanego w środowisku kolejowym usamorządowienia Przewozów Regionalnych. Chodzi o przekazanie udziałów spółki samorządom 16 województw w 2008 r. Tym samym spółka wyszła z Grupy PKP i stała się bezpośrednim konkurentem PKP Intercity, które pozostało w Grupie. Od tego czasu spółka notuje straty, ma mniej więcej 0,5 mld zł długów, a województwa zastanawiają się, jak ograniczyć koszty.

"Rozwiązanie, w którym spółka ma 16 właścicieli, jest rozwiązaniem niefunkcjonalnym i się nie sprawdza. Ale tu też nie ma możliwości powrotu do poprzedniego stanu, bo w praktyce oznaczałoby to renacjonalizację spółki" - podsumował Massel. Pytany, jak można naprawić tę sytuację, odpowiedział: "Można tylko wspomagać samorządy województw w przekształcaniu tego podmiotu tak, by był bardziej funkcjonalny".

Wiceminister powiedział, że sposobem na usprawnienie działania polskich kolei może być skonsolidowanie działalności związanej z infrastrukturą wokół PKP PLK i prywatyzacja części spółek, np. przewozowych. Na razie infrastruktura kolejowa jest rozbita: PKP PLK zarządzają siecią torów, PKP S.A. zajmują się dworcami, ale bez peronów i prowadzących na nie przejść, bo nimi zarządzają PKP PLK. Częścią zapleczy przeładunkowych zarządza PKP PLK, a częścią PKP Cargo, natomiast prąd do sieci trakcyjnej dostarcza PKP Energetyka.

"Te elementy kolei, które zawsze powinny być pod wpływem państwa i służyć różnym przewoźnikom powinny być skupione wokół PKP PLK, jako zarządcy infrastruktury" - powiedział Massel. Wyjaśnił, że w związku z tym resort zdecydował o odejściu od koncepcji prywatyzacji PKP Energetyka w obecnej formie. PKP Energetyka była do tej pory wymieniana jako jedna z tych spółek Grupy, które dość szybko zostaną sprywatyzowane. Zdaniem wiceministra prywatyzacja firmy w obecnym kształcie "niesie wiele zagrożeń", więc nie będzie na razie prowadzona.

W 2010 r. zysk Grupy PKP wyniósł 45 mln zł. Najlepsze wyniki wśród spółek Grupy PKP osiągnęły w 2010 r. PKP S.A. - zysk netto ponad 194 mln zł, PKP Energetyka (131,6 mln zł) i PKP Cargo (mniej więcej 62 mln zł). Dużo gorsze wyniki miały np. PKP Intercity (136,2 mln zł straty) oraz PKP PLK (strata 443,8 mln zł). Wyniki Grupy za 2011 r. nie są jeszcze znane - swoje wyniki opublikowały tylko niektóre spółki, np. PKP Cargo za 2011 r. wypracowały 237,7 mln zł zysku netto, natomiast strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniesie mniej więcej 27 mln zł.

źródło: wnp.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Galanonim Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 16 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 25-03-2012, 20:38    Odpowiedz z cytatem

Kolej to sieć spółek z całą masą prezesów, masą związków zawodowych i starą infrastrukturą.

Artykuł w tygodniku "NIE":
http://www.nie.com.pl/art25947.htm

_________________
Nie patrz w przeszłość, bo przyszłość Cię znienawidzi...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 17-04-2012, 12:29    Odpowiedz z cytatem

Zbigniew Jakubas, biznesmen, właściciel m.in. Newagu, krytykuje sytuację w PKP. - To sztuczny twór, który powinien być już dawno zlikwidowany. Jego zdaniem zapaść na kolei ukazuje katastrofa pod Szczekocinami. - To jest zagrożenie dla jej funkcjonowania i życia ludzi - podkreśla.

- To, co się dzieje na kolei woła o pomstę do nieba. Kolejna ekipa rządzącą nie nie radzi sobie z marazmem, z głupotą ludzi, z ich opieszałością i nieudolnością - komentuje ostro sytuację w PKP Zbigniew Jakubas.

Jego zdaniem jedyną firmą, która dobrze działa w Grupie PKP jest PKP Cargo.

- To dlatego, że ma człowieka spoza kolei. To jest człowiek z bankowości, młody, prężny, zreformował spółkę i pokazuje wyniki - uważa Zbigniew Jakubas.



źródło: Kurier Kolejowy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Hakun Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Sie 2007
Skąd: Poznań

PostWysłany: 02-05-2012, 21:07    Odpowiedz z cytatem

Polecam świetny artykuł Roberta Hista:

http://cia.media.pl/polski_patent_likwidacyjny

_________________
PKP - Przedsiębiorstwo Kolesi Polskich
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Lord W Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 09 Sie 2011
Skąd: Skierniewice

PostWysłany: 02-05-2012, 21:57    Odpowiedz z cytatem

Rzeczywiście jest bardzo dobry. Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Modliszka Płeć:Kobieta
Sponsor


Dołączyła: 15 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 04-05-2012, 13:54    Odpowiedz z cytatem

Hakun, artykuł rzeczywiście jest dobry. Założę się, że nasi forumowicze maczali w nim palce. Zdolną mamy młodzież. Piszcie jak najwięcej! Prawdy o polskiej kolei oraz o jej włodarzach nigdy za wiele!

_________________
Bądź szczery, a wyzwą cię od chamów i prostaków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 04-05-2012, 20:03    Odpowiedz z cytatem

Artykuł Beatrycze:

http://infokolej.nowyekran.pl/post/60882,kolejowa-manipulacja-forbsa

_________________
SKŁADKA NA SERWER
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

l'osservatore Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Sie 2011
Skąd: Europa

PostWysłany: 04-05-2012, 20:46    Odpowiedz z cytatem

Victoria, cieszę się bardzo, że wróciłaś do zdrowia.
Pozdrawiam



Cytat:
Zbigniew Jakubas, biznesmen, właściciel m.in. Newagu, krytykuje sytuację w PKP. - To sztuczny twór, który powinien być już dawno zlikwidowany. Jego zdaniem zapaść na kolei ukazuje katastrofa pod Szczekocinami. - To jest zagrożenie dla jej funkcjonowania i życia ludzi - podkreśla.

- To, co się dzieje na kolei woła o pomstę do nieba. Kolejna ekipa rządzącą nie nie radzi sobie z marazmem, z głupotą ludzi, z ich opieszałością i nieudolnością - komentuje ostro sytuację w PKP Zbigniew Jakubas.

Jego zdaniem jedyną firmą, która dobrze działa w Grupie PKP jest PKP Cargo.

- To dlatego, że ma człowieka spoza kolei. To jest człowiek z bankowości, młody, prężny, zreformował spółkę i pokazuje wyniki - uważa Zbigniew Jakubas.


A czy przypadkiem właściciel Newag-u nie zatrudnił pani Haliny S. wywodzącej się z PKP (oczywiście jeszcze przed jej karierą u innego przewoźnika)?.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wywrota2000 Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 28 Cze 2012

PostWysłany: 28-06-2012, 01:02    Odpowiedz z cytatem

I pesymistą zostaniesz, od gadania napewno się nic nie zmieni
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 5 z 5 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl