Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Wagony z miejscami do leżenia - kuszetki
Autor Wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 29-10-2012, 18:52   Wagony z miejscami do leżenia - kuszetki Odpowiedz z cytatem

Niedawno padło pytanie o polskie kuszety więc rozpoczynamy kolejny temat wagonowy - dziś o wagonach z miejscami do leżenia należących do polskich przewoźników.

Wyróżnić w tej grupie możemy 2 a w porywach 3 typy wagonów. Wagony z rodziny 110A, 134A oraz 305Ab.

Najstarszym rodzajem kuszet są wagony z rodziny 110A. Prototyp tej kuszety powstał w zakładach H.Cegielskiego w Poznaniu w 1969 roku. Seryjna produkcja odbywała się w latach 1971-73 oraz 1976-77. Powstało wówczas łącznie 375 sztuk wagonów z miejscami do leżenia w trzech odmianach:

110Aa - 135 sztuk
110Ab - 40 sztuk
110Ac - 200 sztuk


Kolejnym typem wagonów z miejscami do leżenia były kuszety z rodziny 134A. W latach 1988 oraz 1991-92 zakłady H.Cegielskiego wyprodukowały łącznie 14 sztuk w dwóch odmianach:

134Aa - 2 sztuki
134Ab - 12 sztuk


W 2000 roku powstał ciekawy wagon kuszetkowo- sypialny oznaczony jako 305Ab. Poznańskie zakłady wybudowały jedną sztukę, niestety PKP nie były zainteresowane tego typu rozwiązaniem i nie złożyły zamówienia na kolejne egzemplarze. Kilka lat później ten prototypowy wagon przebudowany został na wagon konferencyjny i oznaczony nowym typem 508A.

305Ab - 1 sztuka

Najnowszym produktem "kuszetkowym" w Polsce jest wagon, który powstał z przebudowy wagonu 134Aa i otrzymał nowe oznaczenie 134Ac powiększając tym samym rodzinę 134A. Wagon powstał jeśli dobrze pamiętam w 2009 roku w Newagu. Ciekawostką jest to, że jest to pierwsza kuszetka dostosowana do prędkości 200 km/h.

134Ac - 1 sztuka

Tyle jeśli chodzi o słowo wstępu do tej grupy wagonów. (cdn.)
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Piter Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 25 Wrz 2012

PostWysłany: 29-10-2012, 23:14   Re: Wagony z miejscami do leżenia - kuszetki Odpowiedz z cytatem

Tomasz B. napisał/a:

110Aa - 135 sztuk
110Ab - 40 sztuk
110Ac - 200 sztuk


A może kolega opisać lub pokazać jakieś zdjęcia czym się różnią i jak rozpoznać poszczególne odmiany tego wagonu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 30-10-2012, 16:21    Odpowiedz z cytatem

Z trzech grup kuszet typu 110A najłatwiej rozpoznać kuszetę 110Ab. Została przystosowana do obsługi połączeń Polski ze wschodnią Europą. Posiadała więc możliwość wymiany podwozia (zmiana wózków na szerokotorowe). Wyposażona została w piec węglowy umożliwiający dodatkowe niezależne ogrzewanie wagonu np. podczas postoju lub gdy wagon ciągnęła nieprzystosowana do ogrzewania tego typu wagonu lokomotywa. Miała też możliwość zamontowania specjalnego sprzęgu używanego w krajach Europy wschodniej (SA3) i oprzyrządowania potrzebnego do jego obsługi. Cechą charakterystyczną były także jednoskrzydłowe drzwi czołowe, zastosowane tylko w tym podtypie kuszet. W 2000 roku w ilostanie było 28 tego typu kuszet. Obecnie nie kursują już w planowym ruchu.

Tak wygląda kuszeta 110Ab: http://rail.phototrans.eu/14,38144,0.html uwagę zwracają jednoskrzydłowe drzwi czołowe oraz "komin" pieca na dachu.

Kuszety 110Aa i 110Ac były prawie identyczne, różniły się np. modelem kanap i oraz drobnymi technicznymi rozwiązaniami. Nowszy model tj. 110Ac posiadał np. automatyczne zamykanie drzwi bocznych czego jeśli dobrze pamiętam nie było w 110Aa. Łącznie kuszet tych w roku 2000 w ilostanie było 276 sztuk.

Tak wygląda kuszeta 110Ac: http://rail.phototrans.eu/14,39118,0.html

Początkowo kuszety w Polsce posiadały malowanie oliwkowe, później przemalowane zostały na niebiesko (wybrane rodzaje posiadały także także malowanie niebiesko-kremowe - schemat taki jak w klasycznych wagonach klasy 1 i 2), a następnie otrzymały malowanie firmowe IC (tzw. nocne) stosowane do dziś.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 12-11-2012, 11:04    Odpowiedz z cytatem

Może warto uzupełnić wątek o numery wagonów.
134A wystąpowwały w dwóch zakresach - 134Aa 57 51 51-40 000-0 do 001-8, przy czym ten drugi dostał nowe życie w Newagu. 134Ab to zakres pierwotnie 51 51 50-70 000-0 do 011-7.
Po modernizacji, m.in. obejmującej montaż klimatyzacji numery zmieniły się na 61 51 50-70 000-8 do 011-5.

A czy ktoś z Was posiada zestaw numerów, jakie pierwotnie zajmowały poszczególne serie 110A?
Serie 110Aa i 110Ac to zapewne numery zaczynające się na 51 51 59-xx xxx-x, a 110Ab 52 51 59-80 xxx-x.

Dodatkowo przepisując dane wpisane przez Pako w wątku o wagonach sypialnych - kuszetki 110Ab wyposażone w wózki SUW do komunikacji transgranicznej z Litwą miały numery 59 51 59-18 000-8, 001-6, 002-4 .
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 12-11-2012, 18:21    Odpowiedz z cytatem

DarekP napisał/a:
Może warto uzupełnić wątek o numery wagonów.
134A wystąpowwały w dwóch zakresach - 134Aa 57 51 51-40 000-0 do 001-8, przy czym ten drugi dostał nowe życie w Newagu. 134Ab to zakres pierwotnie 51 51 50-70 000-0 do 011-7.
Po modernizacji, m.in. obejmującej montaż klimatyzacji numery zmieniły się na 61 51 50-70 000-8 do 011-5.


Jeśli chodzi o tą Newag-owską t o tak: na początku była kuszetka 134Aa o numerze 57 51 51-80 001-9 i mogła poruszać się z prędkością do 160km/h, później jej maksymalną prędkość zmniejszono do 140km/h i zmienił się numer na 57 51 51-40 001-8. Następnie wagon ten zmodernizował w 2009 roku Newag i przystosował go do prędkości max. 200km/h. Powstała więc w Polsce pierwsza kuszetka dostosowana do takiej prędkości. Wagon oznaczono nowym podtypem 134Ac oraz serią Bc10mnouz i jednocześnie zostawiono mu stary numer (niepasujący do nowych parametrów) i zaczęto testować nowy produkt ze starym oznaczeniem na torach ...

Jeśli chodzi o montaż klimy to na 12 kuszet typu 134Ab zmodernizowanych w 2007 roku zostało 10 sztuk. Modernizacja przeprowadzona została w Newagu. Zakres numeracji jest następujący: 61 51 50-70 001 do 003 oraz 005 do 011. Numery 000 oraz 004 zostały zachowane dla pozostałych dwóch niezmodernizowanych jeszcze egzemplarzy. Ich modernizacja planowana jest niebawem wraz z ogłoszeniem i rozstrzygnięciem przetargu na "Modernizacje 150 wagonów PKP Intercity"

Tak wyglądają zmodernizowane kuszety typu 134Ab przez NEWAG:
http://www.newag.pl/oferta/wagony-osobowe/modernizacje-naprawy/134Ab

Tu słów kilka na temat zmodernizowanej kuszety typu 134Ac:
http://inforail.pl/text.php?id=43034

[ Dodano: 12-11-2012, 18:50 ]
DarekP napisał/a:
A czy ktoś z Was posiada zestaw numerów, jakie pierwotnie zajmowały poszczególne serie 110A?Serie 110Aa i 110Ac to zapewne numery zaczynające się na 51 51 59-xx xxx-x, a 110Ab 52 51 59-80 xxx-x


Kuszety 110Aa pierwotnie 51 51 59-80 000-9 oraz 51 51 59-80 001-7 i seria Bcwxz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 20-12-2012, 19:13    Odpowiedz z cytatem

Krótkie uaktualnienie numeracji kuszetek:
wagon 134A (19024/1988 HCP) 575150-40001-8 po modernizacji w NEWAG-u przystosowany do prędkości 200km/h jako 134Ac dorobił się już nowego numeru 615150-90001-2
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tomasz B. Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 26 Lis 2008

PostWysłany: 20-12-2012, 20:45    Odpowiedz z cytatem

To wychodzi nam następująca historia tego wagonu:

Wagon 134Aa (V-160km/h) 57 51 51-80 001-9 ==> 134Aa (V-140km/h) 57 51 51-40 001-8 ==> 134Ac (V-200km/h) 57 51 51-40 001-8 (na pudle oznaczony jako 134A) ==> 61 51 50-90 001-2

Czyli można powiedzieć, że naprawiono błąd numerowy (po przebudowie był taki sam jak przed) i w końcu dostał poprawny numer.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

DarekP Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Wrz 2010
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 26-12-2012, 08:59    Odpowiedz z cytatem

To teraz już tylko czekać, kiedy pojawi się na szlaku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl