Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Nowe przepisy dotyczące oznakowania pociągów
Autor Wiadomość

Jerry Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Lut 2009
Skąd: Lubin

PostWysłany: 01-03-2013, 17:18   Nowe przepisy dotyczące oznakowania pociągów Odpowiedz z cytatem

Dziś, 1 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych.

Rozporządzenie zmienia zasady umieszczania tablic relacyjnych w składach pociągów. Oznakowanie pociągu pasażerskiego, wykonuje się poprzez umieszczenie wewnętrznych i zewnętrznych tablic informacyjnych kierunkowych i numerowych.

Obowiązek musi być realizowany we wszystkich rodzajach pociągów, w tym regionalnych. Z obowiązku umieszczania tablic wewnętrznych zwolniono wyłącznie pociągi kursujące w komunikacji miejskiej.

Rolą tablic kierunkowych jest informowanie podróżnych o rodzaju i numerze pociągu, nazwie pociągu – o ile ona występuje i trasie jazdy, w tym stacji początkowej, stacjach pośrednich i przystankach oraz o stacji końcowej biegu pociągu.

Oznakowanie pociągów, wzory tablic kierunkowych i numerowych oraz ich rozmieszczenie określono w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

Format i metoda wykonania tablic relacyjnych

Prezes UTK przypomina, że napisy na wewnętrznych i zewnętrznych tablicach informacyjnych kierunkowych i numerowych wykonuje się pismem jednoelementowym, bezszeryfowym. Na tablicach kierunkowych wewnętrznych i zewnętrznych nie należy umieszczać: ozdobników i rysunków lub napisów wykonanych pismem ozdobnym – z wyjątkiem kursów specjalnych lub okazjonalnych.

Tablice kierunkowe i numerowe tradycyjne powinny mieć napisy w kolorze czarnym umieszczone na białym tle, z wyjątkiem określonych w ust. 2–7 załącznika nr 5 do rozporządzenia. Tablice kierunkowe elektroniczne powinny mieć czarne lub ciemnogranatowe tło, zaś elementy tworzące litery i cyfry powinny mieć barwę silnie kontrastową bez względu na rodzaj i siłę oświetlenia zewnętrznego lub jego brak. Niezgodne z rozporządzeniem jest umieszczanie tablic relacyjnych wykonanych w sposób niedbały pismem ręcznym na tablicach kartonowych.

Tablice kierunkowe zewnętrzne należy umieszczać w każdym z rodzajów pociągów (w tym również regionalnych):
1. na ścianie bocznej wagonu (w tym również w wagonach zespołów trakcyjnych)
w taborze:
a) nowym lub modernizowanym – w świetliku w pobliżu każdego wejścia do wagonu,
b) eksploatowanym – przy jednym z wejść po każdej stronie wagonu,
c) ze stałą obsługą – co najmniej przy wejściu do wagonu znajdującym się w pobliżu przedziału konduktorskiego;
2) na ścianie czołowej pojazdu prowadzącego pociąg, z wyłączeniem pociągów realizujących międzywojewódzkie lub międzynarodowe przewozy pasażerskie.

Pociągi zestawione z zespołów trakcyjnych, wagonów silnikowych lub z lokomotywy i składu wagonów, jeżdżące w systemie ciągnij – pchaj (push-pull), powinny dodatkowo posiadać tablice kierunkowe zewnętrzne umieszczone na ścianie czołowej pojazdu prowadzącego pociąg, z wyłączeniem pociągów zestawionych z zespołów trakcyjnych dużych prędkości. Należy wskazać, że w przypadku zespołów trakcyjnych tablice relacyjne powinny być umieszczone w każdym przedsionków wagonów wchodzących w skład zespołu trakcyjnego.

Tablice kierunkowe wewnętrzne należy umieścić we wszystkich przedsionkach wagonów w pociągu, w tym również w wagonach zespołów trakcyjnych. Wymaganie to nie jest obowiązkowe wyłącznie dla pociągów kursujących w komunikacji miejskiej. Pod pojęciem pociągów kursujących komunikacji miejskiej należy zatem rozumieć pociąg wykonujący gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicach administracyjnych miasta albo:
a) miasta i gminy,
b) miast, albo
c) miast i gmin sąsiadujących
— jeżeli zostało zawarte porozumienie lub został utworzony związek międzygminny w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego.

Tablic kierunkowych nie wolno zastępować innymi tablicami. Informacje o zmianie przeznaczenia wagonu zamieszcza się na dodatkowych tablicach, umieszczonych wewnątrz wagonu. Wagony w pociągach, w których nie mogą przebywać podróżni, powinny być oznakowane na zewnątrz tablicami zawierającymi taką informację.

Podczas planowanych kontroli pociągów pasażerskich Prezes UTK dokona weryfikacji stosowania przez przewoźników nowych zasad oznakowania pociągów w tablice relacyjne. Brak wyposażenia pociągów we właściwe tablice kierunkowe ogranicza prawa pasażerów do otrzymania należytej informacji w trakcie podróży i stanowi bezprawną praktykę naruszająca interesy pasażerów w transporcie kolejowym. Informowanie o rodzaju i numerze pociągu oraz trasie jazdy jest bardzo ważnym elementem obsługi podróżnych i stanowi jeden z podstawowych obowiązków przewoźników kolejowych.

źródło: http://www.kurierkolejowy.eu

_________________
2012/17- 149 556 km
2018- 55 920 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138km
2021- 50 251km
2022- 18 455
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 24-09-2013, 23:00    Odpowiedz z cytatem

Przewozy Regionalne wyposażą pociągi w elektroniczne tablice informacyjne.

Przewozy Regionalne podjęły decyzję o wyposażeniu pociągów w elektroniczne tablice informacyjne. Zastosowana w nich technologia (diody LED) umożliwia wyświetlanie czytelnych i estetycznych komunikatów o trasie i rodzaju pociągu.
Umieszczone wewnątrz i na zewnątrz pociągów elektroniczne tablice kierunkowe to bardzo ważne ogniwo w systemie informacji pasażerskiej. Dzięki nim podróżni znacznie szybciej mogą zidentyfikować pociąg, którym zamierzają jechać. Na diodowych tablicach wyświetlają się informacje o numerze, trasie przejazdu i rodzaju pociągu. To bardzo duże udogodnienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy na wielu polskich dworcach zatrzymują się pociągi kilku przewoźników pasażerskich. Tego typu rozwiązanie znalazło szerokie zastosowanie nie tylko na kolei, ale również w pojazdach komunikacji miejskiej.
– Chcemy, aby w elektroniczne tablice kierunkowe była wyposażona jak największa liczba naszych składów. W nowoczesnych autobusach szynowych i pociągach elektrycznych są one montowane fabrycznie, natomiast pojazdy starszej konstrukcji nie były w nie wyposażane – mówi Ryszard Kuć, prezes Przewozów Regionalnych.
Aby poprawić komfort podróżowania jak największej liczbie pasażerów, zarząd Przewozów Regionalnych zdecydował przeznaczyć większe niż zwykle środki na modernizację taboru, która będzie się opierała głównie na instalacji nowoczesnych systemów informacji pasażerskich w ok. 800 składach elektrycznych.
– Jeśli otrzymamy korzystną ofertę, rozważymy rozszerzenie zakresu modernizacji o instalację w naszych składach urządzeń nagłaśniających, które umożliwiają automatyczne zapowiadanie przystanków na trasie przejazdu pociągu – dodaje szef największego krajowego przewoźnika kolejowego.
Sukcesywna instalacja wewnętrznych i zewnętrznych elektronicznych tablic kierunkowych pozwoli sprostać wymogom Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, które zostały określone we wchodzącym w życie 1 marca rozporządzeniu ministra właściwego ds. transportu.

http://www.rynek-kolejowy.pl/48157/przewozy_regionalne_wyposaza_pociagi_w_elektroniczne_tablice_informacyjne.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Lil_Peter Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Mar 2009
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 25-09-2013, 08:46    Odpowiedz z cytatem

Powiedzcie to Kolejom Śląskim, które pomimo posiadania supernowoczesnych pociągów mają: albo wyłączone wyświetlacze (nawet te zewnętrzne!), natomiast na wewnętrznych wyświetlają... krajobrazy przyrodnicze(!) Laughing
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl