Była, ale po tym jak nakazano wykonać raport oddziaływania na środowisko została wykreślona, gdyż nie było szans na rozliczenie tej inwestycji w tej perspektywie.
PKP zelektryfikują linię Krotoszyn-Leszno-Głogów?
Czy na linię kolejową Leszno-Głogów wrócą pociągi? Jest to możliwe, a co więcej mogą to być pociągi elektryczne. Tak wynika z odpowiedzi, jaką na swoją interpelację otrzymał leszczyński poseł PO, Łukasz Borowiak. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informuje, że ma takie plany
Odpowiadając posłowi Borowiakowi, wiceminister Zbigniew Klepacki wyjaśnił, że PKP PLK SA. „rozpatrują” między innymi modernizację linii kolejowej Ostrów Wielkopolski-Głogów z elektryfikacją odcinka z Krotoszyna do Głogowa przez Leszno. -Szacunkowe koszty zadania to 1,2 miliarda złotych - czytamy w piśmie - ewentualna realizacja mogłaby nastąpić w latach 2016-2018. Mogłaby, bo - jak zaznacza Klepacki - to jedno z zamierzeń, które są dopiero konsultowane.
-To oznacza, że jest szansa na realizację tej inwestycji, ale nie wpisano jej jeszcze na ostateczną listę priorytetów - mówi poseł Borowiak - zarówno parlamentarzyści, jak i samorządowcy muszą teraz pilotować tę sprawę i doprowadzić do jej szczęśliwego finału.
Żagań – Głogów – Leszno: Niewielkie szanse na powrót pociągów
Ze słów Zdzisława Smoły, dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego, z którym rozmawiał „Rynek Kolejowy”, wynika że nie ma dużych szans, by w najbliższych latach reaktywowane zostały połączenia pasażerskie na trasie pomiędzy Lesznem i Żaganiem.
Miasta te łączy linia nr 14 (Łódź Kaliska – granica państwa/Forst). Odcinek pomiędzy Lesznem i Żaganiem ma 105 km, na tej trasie, oprócz Leszna (65 tys. mieszkańców) i Żagania (27 tys., plus 39 tys. w sąsiednich Żarach) położone są także m.in. Głogów (70 tys.) i Wschowa (14 tys.). Oznacza to, że wznowienie przewozów na tej trasie miałoby szansę znacząco zwiększyć wzajemne oddziaływanie tych miast na siebie.
Linia ta cechuje się jednak na większości przebiegu bardzo złym stanem technicznym. Do tego jest specyficznie położona: kilkukrotnie przekracza granice województw. 45-kilometrowy odcinek pomiędzy Lesznem i Głogowem leży w większości na terenie woj. wielkopolskiego i dolnośląskiego, jednak jego krótki fragment (m.in. miasto Wschowa) leży na terenie woj. lubuskiego. Granica województw (dolnośląskiego i lubuskiego) przecina też tę linię pomiędzy Głogowem i Żaganiem. Stąd do dokonania rewitalizacji tej trasy, jak również do wznowienia przewozów pasażerskich, potrzebna byłaby współpraca trzech województw.
Chęć wznowienia przewozów na tej trasie zgłosiły niedawno władze woj. dolnośląskiego. – Z uwagi na przebieg takiej relacji w większości po terenie województwa lubuskiego, to jego samorząd będzie organem o decydującym głosie w tej sprawie – zwróciła jednak uwagę Agnieszka Zakęś z UMWD.
Wywołany do odpowiedzi Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, informuje że władze tego województwa nie mają obecnie w planie działań inwestycyjnych na tej trasie.
– Przywrócenie regularnych przewozów pasażerskich na trasie Leszno-Wschowa-Głogów-Żagań jest uzależnione od poprawy parametrów technicznych linii kolejowej na całym odcinku, gdyż niskie prędkości uniemożliwiają stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej. O ile w planach krajowych jest przewidziana modernizacja, a nawet elektryfikacja odcinka Leszno-Głogów, to plany zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie odcinka Głogów-Żagań nie zostały dotąd jasno sprecyzowane. Ujęcie modernizacji tej linii ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego „Lubuskie 2020” nie jest możliwe, ponieważ środki te zaplanowano w pierwszej kolejności na modernizację czynnych w ruchu pasażerskim linii kolejowych na terenie naszego województwa, w tym na trasę Miłkowice-Żagań-Żary-Forst – mówi Zdzisław Smoła.
W Głogowie wymieniają drewniane podkłady na betonowe z odzysku, na odcinku przynajmniej od miasta do Grodźca Małego. Na nieczynnym torze leży mnóstwo zdemontowanych pokładów, a przed Grodźcem cała ich sterta, widziałem na własne oczy.
Ciekawe czy wymienią wszystkie podkłady aż po Stare Drzewce i czy wyremontują też od razu odcinek Głogow - Kłobuczyn (kierunek Szprotawa) który również był planowany do remontu w tym roku.
Tory w Szprotawie chyba podlegają pod inny oddział PLK niż głogowskie, więc Lubuszanie powinni tam zainterweniować.
Wielkopolska: Uruchomienie pociągów Leszno-Głogów zależy od sąsiednich województw.
Władze woj. wielkopolskiego nie przekreślają kwestii wznowienia przewozów pasażerskich na trasie Leszno – Głogów, jednak zwracają uwagę, iż decydujący głos w tej sprawie należy do władz woj. lubuskiego i dolnośląskiego.
Remontu jeszcze nie koniec widziałem wagony z tłuczniem przy nastawni w Głogowie oraz podbijarke. Prace tam cały czas trwają. Wywalili rozjazdy linii na Bojanowo i na Kolsko. W piśmie jakie otrzymałem twierdzą ,że prędkość faktycznie ma się zwiększyć do 50km/h, ale pożyjemy zobaczymy......
@ bunkrownik nie chodziło mi o to, że zapomnieli o remoncie Szprotawy, bo to wiadome, że te prace, które teraz są prowadzone dotyczą tylko odcinków podlegających pod zlk we Wrocławiu Szprotawa podlega pod zlk w Zielonej Górze, chodziło mi tylko o pominięcie tego miasta w artykule, a skoro wymienia się większe miejscowości między Lesznem a Żaganiem to o Szprotawie również należy pamiętać.
W ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 ma szansę zostać zmodernizowany fragment linii kolejowej nr 14 pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim, Lesznem i Głogowem.
Wojciech Zubowski, poseł PiS z Głogowa, powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że przywrócenie połączeń pasażerskich pomiędzy Lesznem i Głogowem są niezmiernie ważne dla rozwoju regionu. Polityk zapowiedział, że będzie dążył do reaktywacji pociągów pasażerskich zarówno na trasach Głogów – Leszno, jak i Głogów – Żagań.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum