Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Schematy opowiedziane na gruncie
Autor Wiadomość

Tawot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2014
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: 31-12-2014, 02:04   Schematy opowiedziane na gruncie Odpowiedz z cytatem

Witam serdecznie użytkowników forum. Czytam tematy i czytam i można zauważyć, że sporo osób jest w trakcie nauki, by zasilić kadry kolejowe na różnych stanowiskach. Szczególnie prężnie działają grupy przyszłych, młodych maszynistów. Zauważyłem jednak, że forum odwiedzają też bardziej doświadczeni. Uważam, że taki temat może pomóc wielu osobom w zrozumieniu zasad działania aparatów i maszyn zabudowanych na lokomotywie.
Serdecznie zapraszam osoby posiadające wiedzę, do dzielenia się nią i osoby wiedzy nie posiadające, a pragnące ją posiąść do śmiałego zadawania pytań.

A oto pierwsze moje pytanie, które skłoniło mnie do założenia wątku. Myślę, że kilka osób, szczególnie tych po kursie na świadectwo maszynisty, znajdzie na nie odpowiedź. Oto ono:

W lokomotywie ET 22 na jej schemacie, w obwodzie stojana są boczniki indukcyjne, połączone w szeregu z opornikami, co jak rozumiem powoduje rozkład prądów w uzwojeniu stojana, a w efekcie ich spadek i zwiększenie prędkości obrotowej wirnika. Same boczniki indukcyjne nie biorą w zasadzie udziału w bocznikowaniu uzwojenia, a do tego celu wystarczyłyby same rezystory, jednak zastosowano je by zniwelować iskrzenie na komutatorze i "upłynnić" załączanie kolejnych pozycji. Patrząc na schemat (np. na obwód silnika drugiego), widzę tylko pięć rezystorów, a przecież stopni osłabienia pola na każdej pozycji bezoporowej jest sześć. Nie widzę też możliwości całkowitego zmostkowania wszystkich oporów jednocześnie. Zastanawiam się, czy może przedstawione oporniki są łączone w jakiś sposób w układy szeregowy i równoległy, co w efekcie daję na nich inny spadek napięcia?

w załączniku wspomniany schemat.
Jestem bardzo ciekaw ewentualnych odpowiedzi, pozdrawiam.
Tawot
http://bocznice.eu/fotki/SchematlokET22.jpg

_________________
Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 31-12-2014, 08:08    Odpowiedz z cytatem

Witam.
Na poszczególnych pozycjach bocznikowania zamykają się kolejne styczniki:
(na przykładzie wspomnianego przez Ciebie drugiego silnika trakcyjnego)

Poz. I - SP2
Poz. II - SP2, SP6
Poz. III - SP2, SP10
Poz. IV - SP2, SP10, SP14
Poz. V - SP2, SP6, SP10, SP14
Poz. VI - SP2, SP6, SP10, SP 14, SP18

Jak przeanalizujesz poszczególne układy załączania styczników bocznikujących opory, stwierdzisz że występują kombinacje połączeń oporników:
szeregowych (poz. I,II,III,V),
szeregowo równoległych (poz. IV),
równoległych (poz. VI).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tawot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2014
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: 31-12-2014, 12:26    Odpowiedz z cytatem

Dzięki za nakierowanie, sprawdziłem sobie i widzę, że tak jest, ale...
Przygotowałem wycinek z pracy styczników lokomotywy, dotyczący uruchamiania oporów bocznikujących, na pierwszej pozycji bezoporowej, a później zobaczyłem, że na wszystkich jest taki sam, dodaje go w załączniku.
Rozpisałem również, na kolejnych pozycjach nastawnika zamykanie styczników, obrazując to na schemacie i tu mam problem.
Pewnie za mało znam się na elektronice, ale z mojej dedukcji wynika, że:
np, na drugiej pozycji nastawnika, załącza się stycznik SP6, który poniekąd mostkuje - omija opór który pozostał na biało, czy tak? Jednak było by to trochę bez sensu, bo wtedy na drugiej pozycji nastawnika było by załączone więcej oporów niż na trzeciej. A może jednak działa to inaczej? Przy kolejnych pozycjach już się całkiem pomieszało i nie brnąłem. Może ktoś ma ochotę, weźmie kredki (albo painta) i pokoloruje gryzmoły tawota? Smile Szczęśliwego nowego roku ! ! !

obwód boczników na silniku 2.jpg
Na przykładzie obwodu silnika drugiego
Plik ściągnięto 99 raz(y) 105.94 KB

STYCZNIKI COOL.jpg
Styczniki bocznikownia ET 22
Plik ściągnięto 68 raz(y) 35.16 KB


_________________
Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 31-12-2014, 13:49    Odpowiedz z cytatem

Trochę pokręciłeś z malowanką oporów, od pozycji IV.
Nie mam za bardzo czasu bawić się w malowankę, musisz sobie na spokojnie to wyobrazić patrząc w schemat.
Poz. I - Włączone 4 opory szeregowo,
Poz. II - Włączone 3 opory szeregowo,
Poz. III - Włączone 2 opory szeregowo,
Poz. IV - Włączone 3 opory, szeregowo - równolegle (na chłopski rozum "półtora opora"),
Poz. V - Włączony 1 opór,
Poz. VI - Włączone 2 opory równolegle (na chłopski rozum "pół opora").

Wink Wszystkim forumowiczom, do siego 2015 roku.

Zdążyłem.
Pełny kolor - opór pracujący w układzie szeregowym
Pół kolor - opór pracujący w układzie równoległym

20141231141130030_0001.jpg
Plik ściągnięto 106 raz(y) 326.95 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tawot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2014
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: 31-12-2014, 16:37    Odpowiedz z cytatem

O to to, kurde oczywiste jak się ma gotowca. Fajnie, że znalazłeś czas w takim dniu na takie nudne zagadki.

Zaraz kończę, tylko ostatnia kwestia:

Za stroną "http://www.trakcja.one.pl/" :

Bocznikowanie

" Innym sposobem regulacji prędkości obrotowej jest osłabienie pola biegunów głównych. W silnikach szeregowych można to zrobić na dwa sposoby - przez bocznikowanie uzwojeń lub odłączanie określonej liczby zwojów uzwojenia wzbudzenia. W silnikach bocznikowych można stosować jeszcze regulację prądu wzbudzenia przez rezystor lub wykorzystując energoelektroniczny regulator prądu wzbudzenia.

Bocznikowanie przez zastosowanie bocznika polega na włączeniu równolegle do obwodu wzbudzenia bocznika indukcyjnego połączonego z rezystorami. Bocznik oraz poszczególne rezystory mają rezystancję czynną, która decyduje o stopniu osłabienia pola. Zwiększanie prędkości obrotowej polega na załączeniu obwodu bocznikowania i odpowiednie załączanie rezystorów. Wówczas prąd wypływający z wirnika silnika trakcyjnego rozgałęzia się i część popłynie przez obwód wzbudzenia, a część przez bocznik indukcyjny i rezystory. Na skutek tego prąd płynący w uzwojeniu wzbudzenia osłabnie i zmniejszy się strumień magnetyczny."

Z tego co udało nam się tu wywnioskować, raczej odłączamy kolejne rezystory...

W sumie dla zwykłej, codziennej eksploatacji maszyny nie ma to znaczenia, ktoś mądry to zaprojektował i ważne, że działa i to dobrze.

Pytania stawiane były z czystej ciekawości.

Dzięki za zainteresowanie tematem i odpowiedzi.

Spadam wiązać krawat, bo już późno Smile

_________________
Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Taurus Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 30 Lis 2010

PostWysłany: 31-12-2014, 17:07    Odpowiedz z cytatem

Oczywiście że odłączając oporniki, zwiększamy prąd płynący przez uzwojenie bocznika i tym samym osłabiamy strumień magnetyczny w silniku który powoduje zwiększanie prędkości obrotowej oraz spadek mocy.

Załączamy oporniki jak wchodzimy z pozycji 0 bocznika na pozycję I. Stąd pewnie użyte "słowo uproszczenia" w źródle które podałeś.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Tawot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Lut 2014
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: 20-02-2015, 18:15    Odpowiedz z cytatem

Troszku mi się odgrzało, ale może komuś się przyda.
Szukałem długo i w wielu miejscach i nie mogłem znaleźć tych wartości, a dziś same wpadły mi w ręce (w załączniku).

Oto wynik obliczeń sumy oporów na poszczególnych pozycjach nastawnika bocznikowania:

DSC_0020.jpg
ZESTAWIENIE WARTOŚCI OPORNOŚCI
Plik ściągnięto 63 raz(y) 166.3 KB


_________________
Kawa w Warsie, za oknem umyka krajobraz i wycie budzące miejscowych, maszynista dał znać że nie śpi
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Piotr84 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 09 Wrz 2014

PostWysłany: 02-03-2015, 12:10    Odpowiedz z cytatem

Ja chciałem zapytać o EU07 a konkretnie o układ pneumatyczny. W jakim celu zastosowano zbiornik 30l, którego nie było na starej siódemce? Znajduje się on na ramie B za zbiornikiem rozrządu 100l.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pet5 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 08 Lut 2007

PostWysłany: 03-03-2015, 17:02    Odpowiedz z cytatem

Wg. mnie stabilizuje on ciśnienie powietrza zasilającego odbieraki prądu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl