Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 37, 38, 39  Następny
Połączenia kolejowe Chełma
Autor Wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 18-08-2019, 12:17    Odpowiedz z cytatem

thassos, już trochę nie przesadzasz?? Takie złośliwości napisałeś bez pokrycia, aby tylko dokopać opcji politycznej której nie lubisz. Tak jakby kiedyś było lepiej dla Chełma. Miałeś kiedyś 3 połączenia TLK?? Nie, było jedno jeszcze kilka lat temu. Jest znacznie lepiej i takie są fakty.
Po
1. Czas połączeń, remont się nie kończy w grudniu. Myślisz że ktoś na złość robi i specjalnie daje takie czasy przejazdu???
2. Łączenie /dzielenie składu w Lublinie. Mi też się to nie podoba ale spójrzmy prawdzie w oczy. Na odcinku Chełm Lublin w TLK jeździ może z 10 osób. Może w jakiś piątek i niedzielę jest tylko lepiej. Koszt przejazdu pociągu zależy od masy składu. Chcesz wysyłać 5-6 wagonów z 10-15 osobami?? Skończy się remont, pewnie dadzą Darta na część połączeń to problem się rozwiąże bo tego się nie da podzielić Very Happy
3. Piszesz o jednym czy dwóch wagonach repciach... Czy nie przesadzasz. Na naszym odcinku jeżdżą zwykle wagony 112A które można uznać że są lepsze od niektórych współczesnych. To że stare, to nie znaczy że są złe. To nie 111A
4. Wyskakujesz z Przemyślem. A byłeś na stacji w Przemyślu?? To jest świetnie położony dworzec. Samo centrum. Przez to generujący duży ruch. U nas stacje są położone kiepsko. Dyrekcja, to osiedle emerytów gdzie nikt pociągami nie jeździ. Za granica mają zaraz Lwów dzięki któremu mają ogromny ruch w pociągach jadących do i z Przemyśla. Tak na oko to z połowa to Ukraińcy. Do tego turyści jadący do Lwowa. Dodatkowo pomiędzy Przemyślem i Rzeszowem są inne miasta generujące ruch. A u nas co?? Tylko Rejowiec. Świdnik nic nie da bo jest za blisko Lublina. A za granicą co?? Kowel, miasto 60 tysięcy. Żaden atrakcyjny cel dla turystów.
5. Kwestia pociągów lokalnych. To już wina rządzących w samorządzie wojewódzkim z ostatnich 20 lat że zarżnięto trasę Lublin Chełm. 10-15 lat temu jeszcze ludzie w nich byli. Teraz jest pusto. Kwestia cen. Zostali tylko ludzie na miesięcznych. Do czasu jak bilet nie będzie kosztował 10 zł to się nic nie zmieni. A to kwestia marszałka czy by zechciał zwiększyć dotacje do PR. U nas za 73 km Chełm Lublin płaci się 16,10 zł a np taki Przemyśl Rzeszów w promocji maja za te 90 km 10,50 zł. To się nie dziw że tam jest ruch.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 18-08-2019, 16:43    Odpowiedz z cytatem

Rozumiem twoje argumenty, i niektóre są do przyjęcia. Rozumiem, że teraz między Przemyślem a Chełmem jest ogromna różnica. TERAZ, gdy kolej odstraszyła w Chełmie kogo się tylko dało. Odzyskać pasażerów będzie bardzo trudno. I to jest już niezależne od opcji politycznej.
Ale wybacz, swoje poglądy polityczne zdradziłeś ty. Smile
Według mnie ani jedna opcja polityczna nie była przychylna rozwojowi kolei w Chełmie, a obecne rozwiązanie wydaje się być świetnym bonusem okrojonym względami ekonomicznymi, o których piszesz. Ale dlaczego te względy nie działają gdzie indziej. Wierz mi nawet na trasie z Przemyśla niektóre pociągi świecą pustkami, podobnie jest w innych regionach. Ale podejmowano działania, by to zmieniać. U nas robiono wszystko, świadomie albo i nie, by było tylko gorzej: co rozkład to gorsze skomunikowania PR i IC, wydłużający się czas przejazdu, ceny, konieczność niedogodnego wielokrotnego przesiadania się. Nawet połączenia w spalinowym Zamościu wydają się mieć lepiej. Wink

Przypomnij sobie jaką frekwencję miał Chełmianin do GDYNI albo do KOSTRZYNA. Ale uwalano takie połączenia na rzecz przesiadki w WAW na EIP. Kogo z chełma na to stać? Kilka osób? Inni pojadą własnym transportem. Wczytaj się w mój tekst, bo nie chodzi mi o opcje polityczne, ale niezależnie od opcji politycznych kolej w Chełmie była i będzie blokowana. W polityce historycznej nikt nawet nie bierze pod uwagę, że Chełm był strategicznym węzłem w II RP. Nikt nie bierze pod uwagę, że można usprawnić wymianę pasażerów z Ukrainą, i uatrakcyjnić odcinek Lublin-Dorohusk wydobywając obfitsze potoki pasażerów. Po co? Sam remont siódemki wyszedł pod każdym względem żałośnie, a jeśli jesteś przekonany, że remont się skończy w grudniu, to srodze się rozczarujesz.....

Wiem, że moja wypowiedz tchnęła przesadą, i sam wolałbym, żeby to nie było prawdą, ale gdy za parę miesięcy przeczytasz mój post, stwierdzisz, że więcej w nim faktów, niż Ci się zdawało. Wolałbym, żeby moje słowa nie były prawdą i cieszyłbym się, gdyby czas pokazał, że jest inaczej niż piszę! Szczerze tego pragnę, bo chciałbym, żeby wykorzystano istniejący tu potencjał! Poszukaj sobie w internecie rozkładu jazdy sprzed wojny, gdy Chełm miał 38 tysięcy mieszkańców. I nie sądzę, że pociągi jeździły puste. Kto to rozwalił? Nie tylko zmiana granic, wierz mi. Z całym szacunkiem dla Twoich poglądów pozdrawiam serdecznie!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 18-08-2019, 17:32    Odpowiedz z cytatem

Co do pociągów do Gdyni , Kostrzyna to raczej było przed 2008 roku za czasów PKP PR. Potem przyszła pseudoreforma usamorządowienia PR i Chełm najbardziej ucierpiał. Skończyła się wspólna taryfa osobowy+pośpieszny. I tu był największy problem. Pamiętam jak po przejęciu pośpiesznych przez intercity jedyny pospieszny przestał się zatrzymywać na Chełm Miasto, nawet podpisy w kasie zbierali przeciwko tej decyzji Wink A teraz co można robić teraz aby odzyskać pasażerów?? Moim zdaniem niewiele. Mówić, przypominać ludziom że pociągi u nas jeżdżą i zrobić coś z tym nieszczęsnym Kiev Express. On psuje opinię wiecznymi opóźnieniami i zniechęca ludzi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 18-08-2019, 20:48    Odpowiedz z cytatem

Wieczorne opóźnienia KEX-u są spowodowane oczekiwaniem na opóźnione pociągi na warszawie-wschodniej, ale zauważ, że rano nie jest lepiej... to wszystko razem tworzy opinię tragiczną o podróżowaniu koleją z chełma. Stąd mój szczery pesymizm.
Sposób na poprawę jest:
- atrakcyjne cele połączeń (Gdynia, Kraków, Szczecin, Wrocław)
- atrakcyjne ceny na połączenia bliskie (oferty do warszawy, czy lublina)
- skrócenie czasu połączeń, bez manewrów w Lublinie i Łukowie itd
- reklama połączeń i dojazdów w mieście
- zorganizowanie komunikacji miejskiej i podmiejskiej pod te połączenia z jednoczesnym rozreklamowaniem w środkach komunikacji.
Przy odrobinie wysiłku i podaniu atrakcyjnej oferty, wierz mi, pasażerowie wrócą.
Byłem zdziwiony jak dużo ludzi jeździło na trasie do Gdyni mimo, że to było przez Bydgoszcz i to już było ICC.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ralny Płeć:Mężczyzna
Moderator


Dołączył: 23 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 19-08-2019, 12:15    Odpowiedz z cytatem

PKP IC rozważa wysłanie Dartów do Chełma

Jakub Banaszek zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity z prośbą o zwiększenie częstotliwości połączeń kolejowych dla mieszkańców Chełma oraz ziemi chełmskiej. Informacje od przewoźnika są dla mieszkańców miasta pozytywne, ale wszystko zależy od tego, czy PKP PLK uda się otworzyć linię 7 między Warszawą a Lublinem dla ruchu w grudniu 2019.

Czytaj więcej:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-ic-rozwaza-wyslanie-dartow-do-chelma-93142.html

_________________
Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 19-08-2019, 12:26    Odpowiedz z cytatem

Zapewne po zmianie rozkładu w grudniu ......2023, gdy linia ma osiągnąć swoje parametry
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 20-08-2019, 09:22    Odpowiedz z cytatem

O tych Dartach do Chełma było już wiadomo przed rozpoczęciem remontu Lublin Warszawa, bo intercity ogłosiło przetarg na ochronę tych pociągów w miastach gdzie mają być stacje końcowe. Był na liście i Chełm. Ogólnie nie lubię tych pociągów, ale pewnie typowy pasażer ma inne zdanie, bo to nowe i kojarzy się z czymś lepszym mimo że nim nie jest. Ale marketingowo dobrze wygląda. Przynajmniej jest zaleta że nie będzie się straciło tych 20-30 minut w Lublinie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 22-08-2019, 23:13    Odpowiedz z cytatem

TLK 24100 - to TLK ROZTOCZE relacji Chełm/Zamość-SWR-Katowice, z łączeniem zamojskich wagonów w Stalowej Woli Rozwadowie! Oto zozkład:
Chełm o.13.27
Lublin p. 14.20
Lublin o. 14.40 (20 minut postoju, bez zmiany kierunku i lokomotywy!!!)
St.Rozwadów p. 16.00
St.Rozwadów o. 16.25 (25 min na zmianę lokomotywy i podłączenie wagonów z Zamościa)
dalej przez Nisko, Leżajsk, Łańcut
Rzeszów p.18.00 (10 minut postoju)
Rzeszów o.18.10
Kraków Gł p. 20.08 (19 minut postoju)
Kraków Gł. o 20.27
Katowice p.21.58

Koszmarna trasa, a do tego mnóstwo czasu zmarnowanego na postoje. Rozumiem, że uzasadnionego w SWR, gdzie trzeba spiąć lub w drodze powrotnej rozłączyć dwa pociągi, ale trasa Chełm-Katowice pokonana w osiem i pół godziny, to obłęd!! Gdyby skrócić to wszystko Lublin (5 min), SWR (15min), Kraków (5 min) to zaoszczędzamy 39 minut. To i tak czas połączenia prawie 8 godzin podczas, gdy samochodem - 5 godzin! Więc może lepiej dać połączenie do Rzeszowa przez Lublin-Łuków-Warszawę-Iławę-Toruń-Bydgoszcz-Poznań-Wrocław-Katowice-Kraków - myślę, że nie byłoby mniej ciekawe.......Jeśli próbują odzyskać klientów w Chełmie, to brawo!!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 23-08-2019, 08:29    Odpowiedz z cytatem

Jak chcesz skrócić czas przejazdu pociągu do 5 godzin?? Nawet jak skrócisz o te 40 minut to zawsze ktoś wyskoczy że samochodem szybciej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 23-08-2019, 15:34    Odpowiedz z cytatem

Będzie zdecydowanie szybciej przez Radom Kielce z dzieleniem wagonów w Kielcach na Kraków i Zawiercie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 23-08-2019, 15:48    Odpowiedz z cytatem

Ale podaj rozwiązanie na teraz a nie jak będzie remont skończony. Znaczy w ogóle nie robić takiego pociągu? Jak Kononowicz? Żeby nie było nic? Na zasadzie jak mieliśmy kiedyś pociąg IR Chełm Wrocław na EN57 to pewnien poseł szumu narobił że standard za niski i przez to skasowali odcinek Chełm Lublin. A ile się napisałem wtedy do PR czy w Internecie aby połączyć nasz odcinek z Regio z IR. I ludzie nawet jeździli. Takim narzekaniem daleko nie zajdziemy. Jak przez Radom go nie puścili to chyba znaczy do grudnia nie będzie gotowe. Poza tym jak wznawiali remont to było zastrzeżenie że priorytet, to połączenie do Warszawy a na Radom z Lublina nic nie pojedzie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

thassos Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Wrz 2009
Skąd: Lyck

PostWysłany: 23-08-2019, 16:28    Odpowiedz z cytatem

To prawda, że lepsze to niż nic. Ale tą zasadą nienormalności kolejowy Chełm żyje od dziesiątków lat. W tym samym rozkładzie, w którym jest ROZTOCZE, jest także Chełmianin i KEX. Przez Pilawę. To znaczy, że cały rozkład napisany jest pod propagandę, bo wiadomo, że nic z niego nie będzie. Pewnie i z ROZTOCZA też. Zauważ, że Lublin chociaż ciut lepsze kęski zostawia dla siebie. Rano jedzie pociąg tą samą trasą do Wrocławia. Przez SWR. I jedzie przez Kolbuszową, i krótsze ma czasy postoju i tę trasę potrafi pokonać szybciej. Zgadzam się z Tobą, że jakiś czas można się kierować zasadą, że lepsze nawet byle co, niż nic. Ale to nie jest na chełmskiej kolei wyjątek, ale zasada. A przecież ludzie tutaj tak samo płacą podatki jak pozostali obywatele tego kraju. I ci w Przemyślu i Lublinie i Poznaniu i Warszawie. Więc nikt ze zdrowym rozsądkiem nie oczekuje możliwości połączenia do WAW i innych miast Polski co godzinę, ale dwóch trzech, ale naprawdę przyzwoitych. Bardzo przyzwoitych. To jest droga do odzyskania rynku, a nie rzucanie ochłapów w nadziei, że i tak powinni się cieszyć, bo inni to nic by im nie dali. Marna pociecha.
Mówisz lepsze rozwiązanie? Jeśli mamy wybór to niech będzie to pociąg przez Warszawę-CMK do Wrocławia przez Katowice. Drugi może jechać do samego Krakowa przez SWR, nie łączyć go z niczym, bo Hrubieszów już ma łącznik na ten pierwszy poranny z Lublina. PR może dać połączenie Zamość-SWR. Pociąg puścić przez Kolbuszową, skrócić postoje i manewry. Trasa PKP Kraków-Katowice ma okropny czas, więc ograniczenie połączenia do KRK wydaje się być lepsze.
Gdyby do tego dorzucić połączenie do Gdyni przez Bydgoszcz. Chełm miałby dwa połączenia do Warszawy, z których dalej można byłoby jechać na północ lub południe. A trzecie do KRK przez Rzeszów. Wypisz sobie listę miast, z którymi Chełm miałby połączenie bez przesiadek, postojów, czekania. Nie martw się, wieść gminna rozniosłaby zalety tych połączeń szybko. Wróciliby ludzie. Wróciłaby młodzież, kolejarze i inni. Ale wiem, że dla Chełma taka inicjatywa PKP to jak zwykle drogi gips. Powtarzam: nie raz widziałem puste pociągi na trasach, ale tam nie można nie posłać, bo będzie bunt. A w Chełmie buntu nie będzie. Więc jest, jak jest: lepsze byle co, niż nic.

[ Dodano: 23-08-2019, 21:11 ]
Albo nawet lepsza wersja:
Chełmianin:Chełm-Warszawa-Bydgoszcz-Tczew-Gdynia/w sezonie Hel
Książę Daniel: Chełm-Warszawa-Częstochowa-Lubliniec-Wrocław-Jelenia Góra
Kiev Express: Kiev-Dorohusk-Chełm-Warszawa-Kutno-Poznań-Szczecin
Bieluch: Chełm-Lublin-Rzeszów-Kraków

Wiem: marzenie ściętej głowy! Ale nie dla Zamościa! Ten umie zadbać o swe interesy w PKP. Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

empek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 18 Wrz 2007
Skąd: JG/LBN

PostWysłany: 23-08-2019, 21:07    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Książę Daniel: Chełm-Warszawa-Częstochowa-Lubliniec-Wrocław-Jelenia Góra

Popieram - bardzo brakuje tego połączenia wschód-zachód (Lubelszczyzna - Karkonosze), a taki pociąg, który rozpocząłby bieg w Chełmie, a kończył w Szklarskiej Porębie rewelacyjnie zaspokajałby wspomniane przeze mnie potoki. W gruncie rzeczy ta zmiana nie jest nieosiągalna, trzeba tylko torpedować IC oraz Ministerstwo o powrót "Karkonoszy" w kształcie, jaki obowiązywał w RJ 2014/15, z wydłużeniem do/z Chełma. Jeśli tylko w Chełmie byłyby osoby zainteresowane taką inicjatywą (plus lokalni politycy, chętni do wsparcia stosownej akcji), to jako KODLK chętnie nawiążemy współpracę. To jak, panowie? Dzialamy na rzecz TLK "Karkonosze" rel. Chełm - Szklarska Poręba Górna, przez Lublin, Warszawę, CMK, Katowice, Wrocław, Wałbrzych i Jelenią Górę? Smile


PS: Poproszę o wiadomość prywatną od osób z Chełma, które zechciałyby pomóc przy powstaniu takiej inicjatywy bądź mają jakieś sugestie i wskazówki. Smile

_________________
"Myśmy się na władzę nie zamachiwali. Myśmy ino kradli"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ramirez Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 26 Wrz 2009

PostWysłany: 23-08-2019, 21:27    Odpowiedz z cytatem

empek, trochę na wspomnienia mnie naszło. Podejrzewam że w tym temacie dobrze się orientujesz. Gdzieś około 2006,2007 roku był nocny pośpieszny którym jeździłem Lublin- Katowice/Wrocław i chyba w niektóre dni gdzieś jeszcze, dzielony w Kielcach. To wtedy nie były Karkonosze?? a dopiero potem dali go przez Warszawę? Potem część wrocławska jechała przez Częstochowę Stradom. To byłaby najkrótsza trasa z lubelskiego w dolnośląskie. Jak sądzisz? Marzenia? Very Happy Czasami wracał w projektach rozkładów i nigdy nie wrócił ostatecznie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

empek Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 18 Wrz 2007
Skąd: JG/LBN

PostWysłany: 23-08-2019, 21:38    Odpowiedz z cytatem

RJ 2005/2006: POSP Lublin - Jelenia Góra, przez Radom, Kielce, Częstochowę Stradom, Opole, Wrocław. Kursowanie: sezon. W pozostale dni tylko do/z Wrocławia.

RJ 2006/2007 (tu zaczęło się cudowanie): POSP Lublin - Jelenia Góra/Wrocław Główny/Zakopane.
W Kielcach odłączanie grupy: Lublin-Zakopane (i włączanie do pociągu pospiesznego Nosal?)
W Katowicach: łączenie wagonów Lublin-Jelenia Góra oraz... Przemyśl-Jelenia Góra w jeden pociąg i oddelegowanie przez... Nysę, Otmuchów, Paczków, Kamieniec Ząbkowicki, Bardo Śląskie, Kłodzko, Nową Rudę, Wałbrzych

+ wagony Lublin-Wrocław oraz Przemyśl-Wrocław przez Kędzierzyn Koźle, Opole

RJ 2007/2008: kolejny przekładaniec, niestety bez grupy wagonów w relacji Lublin-Jelenia Góra:
POSP Lublin-Wrocław, w Katowicach włączanie grupy relacji Przemyśl-Jelenia Góra.

RJ 2008/2009: weekendowy pociąg pospieszny Bystrzyca z Lublina do Wrocławia.

Przez kilka lat: dalszy brak pociągów Lbn-JG i w ogóle nocnych na Dolny Śląsk

Przełom nastąpił w 2014 roku, kiedy po usilnej batalii, Intercity zgodziło się na pomysł połaczenia pociągów relacji Lublin-Warszawa i Warszawa-Jelenia Góra w jedną relację. Tym samym, 8 marca 2014 (po korekcie RJ 2013/2014): TLK "Karkonosze" relacji: Lublin - Jelenia Góra/Szklarska Poręba Górna, przez: Warszawę, Łódź Kaliską, Ostrów Wielkopolski, Wrocław i Wałbrzych

RJ 2014/2015: kontynuowanie TLK "Karkonosze" relacji: Lublin-Jelenia Góra/Szklarska Poręba, ze zmienioną trasą, przez: Warszawę, CMK, Zawiercie, Katowice, Kędzierzyn Koźle, Opole, Wrocław i Wałbrzych.

RJ 2015/2016: ponowne pogrzebanie relacji Lublin - Jelenia Góra i cudowanie nad trasą pociagu TLK Karkonosze, który stał się... Aurorą, później Uznamem, aż w końcu powrócono do tej nazwy, ale dla pociągu z Białegostoku i to na... Darcie. Tak niszczy się klasykę (i przy okazji stabilne potoki).

_________________
"Myśmy się na władzę nie zamachiwali. Myśmy ino kradli"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 28 z 39 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 37, 38, 39  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl