Wysłany: 06-05-2010, 22:55 Zobacz jak zmienia się Wrocław Główny
Zobacz jak zmienia się Wrocław Główny!
- Jaka wojna? Remont będzie – powiedziało kilka zegarów z komputerów administracji. Faktycznie prace na dworca Wrocław Główny już się rozpoczęły, a razem z nimi ruszyła oficjalna strona projektu modernizacji wrocławskiego dworca.
Pod adresem http://wroclawnowyglowny.pl wrocławianie, pasażerowie i miłośnicy kolei znajdą wszystko, co dotyczy modernizacji dworca Wrocław Główny. Od historii obiektu spisanej pieczołowicie przy pomocy historyków z Muzeum Architektury we Wrocławiu (jest kilka ciekawostek!), poprzez zakres prac, kilka niezbędnych informacji o Dworcu Tymczasowym i organizacji ruchu na nim aż do aktualności.
A co jeśli znudzą nam się zdjęcia koparek i budowlańców? Wtedy najlepiej przejść do zakładki blog, bo przecież każdy remont ma swoją historię, którą można opowiedzieć trochę z przymrużeniem oka. Zwłaszcza, że opowiadającym jest ktoś kto podaje się za pisarza, a wcale nim nie jest, bo w rubryce zawód widać czarno na białym: doktor inżynier architekt. W dodatku o tym doktorze krążą legendy, że nagrody literackie, które zdobią ściany jego gabinetu nie są otrzymane na galach literackich… a wygrane w karty.
W każdym razie niecodziennie zdarza się, żeby o modernizacji dworca pisał ktoś kto jest fachowcem i jednocześnie autorem wielu bestsellerów rodzimej fantastyki, a także miłośnikiem kolei.
- Kolej to legenda. Żałowałbym do końca życia gdybym zrezygnował z szansy umieszczenia kiedyś we własnym życiorysie słów: "pracowałem dla kolei". W kolei jest pewna magia, która przyciągała takich pisarzy jak Melchior Wańkowicz, czy Stefan Grabiński, której uległa cała wierchuszka światowej literatury tworząc legendy Buffalo Billa i Orient Ekspresu. Dostać więc propozycję zrobienia czegoś dla kolei i odrzucić? Nie, nie, nie jestem idiotą – mówi Andrzej Ziemiański, autor między innymi takich książek jak „Breslau forever”, „Ucieczka z Festung Breslau”, „Zapachu szkła” czy sagi o wojowniczej księżniczce Achai!
Zapraszamy na oficjalną stronę projektu! Odwiedźcie dworzec Wrocław Główny wirtualnie, bo naprawdę warto!
źródło: PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu / KOW
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Brakuje jeszcze firmy "PKP wiadomości 24h na dobę"
[ Dodano: 28-05-2010, 23:23 ]
Robotnicy remontujący dworzec właśnie odkryli w jego holu pięknie rzeźbione ramy dawnych okienek kasowych i polichromie sprzed wieku. Zostaną zachowane, bo budynek ma odzyskać wygląd z 1905 roku.
Na Dworcu Głównym robotnicy pracują jak na polu minowym. Nie żeby się bali niewybuchów. Ale muszą uważać, bo gdziekolwiek uderzą młotkiem, pod grubym tynkiem i kilkoma warstwami starej farby może się kryć cenne znalezisko. Na placu budowy każdy ich ruch uważnie śledzą konserwatorzy zabytków z firmy Castellum, która niedawno zakończyła renowację synagogi Pod Białym Bocianem. Teraz wynajął ją Budimex, który modernizuje dworzec, by nic, co w budynku cenne, nie zostało zniszczone.
- Podczas prac nad projektem przebudowy dworca wspólnie z architektami i naukowcami ustaliliśmy, że przywrócimy budynkowi wygląd z 1905 roku - mówi Katarzyna Hawrylak-Brzezowska, miejska konserwator zabytków. - Temu podporządkowaliśmy każdą decyzję, czy dany element dekoracji lub architektury dworca zostaje, czy też powinien być usunięty.
Z holu głównego zniknął już m.in. neon "Kasy biletowe", który wrocławianie darzyli sporym sentymentem. Wbrew wcześniejszym zapewnieniom biura konserwatora napis już nie powróci na dworzec. - Wszyscy się do niego przyzwyczailiśmy, ale to nie jest zabytek - mówi Hawrylak-Brzezowska. - W 1905 roku go nie było, pojawił się w latach 60.
Neon trafił do magazynu PKP. - Na pewno go nie zniszczymy, bo to pamiątka - zapewnia Tomasz Lisiecki, wicedyrektor PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu. - Na dworcu zdemontowanych będzie więcej takich elementów. Może po remoncie w jednym z pomieszczeń zrobimy ich wystawę?
Robotnicy usunęli też ze ścian w holu peerelowskie płytki ze szkła walcowanego. Okazało się, że przez lata kryły się pod nimi doskonale zachowane drewniane ramy dawnych okienek kasowych. Na początku XX wieku bileterki pracowały nie na prawo od wejścia głównego, a po jego lewej stronie, m.in. tam, gdzie przez ostatnie lata był fryzjer.
W doskonałym stanie przetrwał również dawny peron w holu głównym, dowód na to, że ponad sto lat temu właśnie tamtędy przejeżdżały pociągi. Dopiero później powstały obecne perony. Ten, z którego wsiadali panowie w melonikach i panie w powłóczystych sukniach, przez lata zabudowany był ścianką i jeszcze do niedawna służył za podest, z którego pasażerowie wchodzili do restauracji i sklepów powyżej holu. Wystarczyło jednak zburzyć ściankę i peron odsłonił się w pełnej okazałości. - Sądziliśmy, że został przebudowany. Tymczasem wciąż ma np. oryginalne skrajnie (krawędzie peronów). To dla nas spore zaskoczenie, że jest w tak doskonałym stanie - mówi koordynator prac konserwatorskich Marek Hałon z firmy Castellum.
Na ścianach w salach, w których ostatnio mieściły się restauracje KFC i McDonald's, konserwatorzy skalpelem musieli zdejmować warstwa po warstwie starą farbę, by nie uszkodzić schowanych pod lamperią kolorowych malowideł. Wszystkie mają być odrestaurowane, by zdobiły wyremontowany dworzec.
Robotnicy wyburzają też ściany, np. po dawnym komisariacie policji, by wydobyć zamurowane niegdyś dawne łuki i żeliwne kolumny. Za ekranem w kinie Dworcowym odkryli piękne drzwi, wysokie od podłogi po sufit.
Dawny blask odzyskają również pomieszczenia na piętrze, gdzie mieściły się biura PKP. Przestronne sale z kolumnami kolej podzieliła na ciasne klitki. Po wyburzeniu ścianek będzie tam można urządzić elegancką galerię handlową. Klienci dostaną się do sklepów ruchomymi schodami z holu głównego.
- Po raz pierwszy możemy zobaczyć już nie ma planach, ale w rzeczywistości, jak dworzec został zbudowany, i elementy jego pierwotnego wystroju - mówi Hawrylak-Brzezowska. - Tutaj co cegła, to odkrycie. Nie wiadomo, co jeszcze znajdziemy.
Po 9 miesiącach prac remontowych na dworcu głównym we Wrocławiu powoli widać efekty.
Na placu przed dworcem trwa rozbiórka podziemnego schronu. Wyburzanie obiektu jest prowadzone przy użyciu metody strzałowej, czyli miniładunków wybuchowych. Oprócz tego są prowadzone wykopy pod parking podziemny.
W budynku głównym dworca Wrocław Główny trwają prace związane z demontażem i montażem nowych stropów.
- Najbardziej zaawansowane są prace przy stropach nad podpiwniczeniem budynku. Oprócz tego w budynku głównym trwają prace polegają na pogłębianiu piwnic - mówi Bartłomiej Sarna z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu.
Witam,
dworzec tymczasowy we Wrocławiu jest daleko od 'normalnego' Dworca Głównego? Pierwszy raz będę we Wrocławiu, a wyczytałem że spod głównego odjeżdżały autobusy na lotnisko, orientujecie się jak wygląda to teraz, kiedy dworzec jest tymczasowy?
Witam,
dworzec tymczasowy we Wrocławiu jest daleko od 'normalnego' Dworca Głównego? Pierwszy raz będę we Wrocławiu, a wyczytałem że spod głównego odjeżdżały autobusy na lotnisko, orientujecie się jak wygląda to teraz, kiedy dworzec jest tymczasowy?
Z drugiej strony dworca tymczasowego (prostopadle do budynku Poczty Polskiej), przechodzisz przez przejście dla pieszych i masz ulice Dworcową, z której na lotnisko odjeżdża autobus nr 406. Nie można nie trafić
A co do samego remontu peronu 5 to trochę szkoda, że nie przedłużono dachu pomiędzy częścią "zasadniczą" dworca a zadaszeniem nad sektorem "C". Na szczęście na peronie 4 i pewnie pozostałych takie zadaszenie będzie, o czym świadczą nowe (białe) konstrukcje stalowe.
Wiemy już jaka będzie wyglądała kolorystyka elewacji dworca Wrocław Główny. Konserwator zabytków wraz z projektantami i inwestorem przy konsultacji z ekspertami doszli do porozumienia.
Dominującym kolorem będzie kolor o nazwie katalogowej NCS S 2050-Y30R, czyli ugier pomarańczowy. Tym kolorem zostanie pokryta większość elewacji dworca Wrocław Główny. Wybór akurat takiej kolorystyki wynika z analizy historycznej, a także pogłębionych badań stratygraficznych, które zostały przeprowadzone w trakcie inwestycji. Specjaliści wykonali w tym celu aż trzysta odkrywek!
- W świetle wyników badań, które były zaskakujące dla nas wszystkich, projektanci za zgodą konserwatora, po konsultacjach z naukowcami zdecydowali przywrócić pierwotną, bardzo intensywną kolorystykę Dworca Głównego – mówi Katarzyna Hawrylak – Brzezowska, miejski konserwator zabytków.
W celu uwypuklenia detali architektonicznych wybrano dla nich spójną z resztą elewacji kolorystykę. Fryzy i obramienie okullusów będą pomalowane na kolor nieco jaśniejszy, czyli jasny ugier pomarańczowy. Z kolei krenelaże (blanki) będą wyróżnione kolorem ciemno-ugrowym, a lizeny, gzymsy i przypory w kolorze piaskowca.
Wyróżniona kolorem zielono-niebiesko-szarym zostanie część elewacji zachodniej i wschodniej przy obu wejściach do holu kasowego dworca Wrocław Główny. W ten sposób umiejętnie podkreślono element dobudowany w czasie przebudowy dworca z lat 1899-1905.
Zanim wykonawca przystąpi do prac malarskich na elewacji konieczne będzie przeprowadzenie prób kolorystycznych.
źródło: PKP SA / RK
wrgl.jpg
Plik ściągnięto 93 raz(y) 19.47 KB
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Dworzec z lotu ptaka, po lewej na dole widać budynek z czerwonym dachem - z tego miejsca Ładniakowa jak obejmowała dyrektorskie stanowisko PKP likwidowała połączenia na dolnym ślasku. Ten budynek do dziś pełni "biurokracje" wrocławskiego PKP.
Tu są aktualne zdjęcia, jako ciekawostkę dodam, że woj dolnoslaskie ma herb "niemiecki" po wojnie nie został zmieniony, i znaleziono na ścianie wronę, czy kruka (niemiecki herb).
Ponad pięciuset budowlańców prowadzi prace na dworcu Wrocław Główny. Robota idzie pełną parą.
Na placu przed dworcem Wrocław Główny od strony ulicy Piłsudskiego trwa budowa parkingu podziemnego. Prace skupiają się głównie na wykonaniu płyty fundamentowej. W niektórych sektorach przyszłego parkingu, tam gdzie są one bardziej zaawansowane, wykonywane są słupy, ścianki boczne i działowe, a także stropy.
W budynku głównym dworca Wrocław Główny równolegle prowadzonych jest szereg prac. Dobiega końca wymiana stropów na wszystkich kondygnacjach budynku głównego, a także prace przy budowie tzw. białej wanny w piwnicy. Budowlańcy prowadzą roboty związane z wymianą zadaszenia budynku głównego. W holu kasowym wykonawca jest w trakcie renowacji (czyszczenia i malowania) stalowych elementów konstrukcji hali holu kasowego. Sprawnie przebiegają również prace polegające na odświeżaniu elewacji budynku. Część z nich została już wykonana (ryzalit zachodni i wschodnia ściana ryzalitu wschodniego). Obecnie na elewacji są prowadzone prace renowacyjne od północnej ściany ryzalitu wschodniego w kierunku ryzalitu centralnego. Wewnątrz obiektu trwają także prace konserwatorskie.
Prace modernizacyjne prowadzone są również w obrębie hal peronowych. Pod koniec marca został otwarty po remoncie peron 5, a w maju całkowicie nowy peron 6 będący peronem tymczasowym. Obecnie z ruchu pociągów są wyłączone dwa perony 4 i 1. Na peronie 4 trwają prace wykończeniowe. Po ich zakończeniu w pierwszej połowie czerwca peron zostanie udostępniony podróżnym. Uruchomienie peronu 4 będzie wiązało się z wyłączeniem z ruchu pociągów peronu 2, na którym rozpoczną się prace modernizacyjne.
Trwa modernizacja peronu 1, która rozpoczęła się pod koniec marca tego roku. Obecnie budowlańcy skupiają się na renowacji stalowych elementów konstrukcji hali peronowej (czyszczenie, malowanie, uzupełnianie). Równolegle na obydwóch historycznych halach peronowych montowane są drewniane elementy konstrukcji zadaszenia. Rozpoczęła się rozbiórka peronu 1 od strony Opola (od wschodu). Wykonano już fundamenty pod konstrukcję nowego fragmentu hali peronowej znajdującego się pomiędzy historycznymi halami.
Od strony ulicy Suchej, u wylotu tunelu centralnego powstaje Pawilon Południowy, czyli tzw. dworzec nocny. Wykonano już bryłę budynku. W najbliższym czasie rozpoczną się prace na elewacji i wydzielanie poszczególnych pomieszczeń wewnętrznych.
Inwestycja zakończy się wiosną 2012 roku. Wartość projektu to 361 milionów złotych, z czego nieco ponad 180 milionów to środki unijne.
źródło: PKP S.A. / KOW
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum