Wysłany: 20-02-2009, 22:52 Kolej nie liczy się z pasażerami z Rybnika
Władze województwa ogłosiły, że wymogły na PKP korzystne dla pasażerów zmiany rozkładu jazdy. W rzeczywistości jednak region rybnicki nadal traktowany jest przez kolej po macoszemu.
Afera w związku z rozkładem jazdy PKP w naszym województwie wybuchła, kiedy z dniem 5 stycznia PKP Przewozy Regionalne zlikwidowały część połączeń w regionie. Negatywne dla pasażerów zmiany kolej uzasadniała dostosowaniem liczby połączeń do poziomu dofinansowania z budżetu województwa, które wynosi 100 mln zł.
Media i pasażerowie na skorygowanym rozkładzie jazdy nie pozostawili suchej nitki. Powstały niedawno Obywatelski Komitetu Obrony Kolei na Śląsku i w Małopolsce wykazywał, że wycofano wiele połączeń w godzinach szczytu, zachowując jednocześnie wiele nierentownych kursów.
Pod naciskiem krytyki zarząd województwa zwrócił się do PKP o ponowne przygotowanie rozkładu jazdy uwzględniającego społeczne postulaty. W zeszłym tygodniu na stronach urzędu marszałkowskiego, władze województwa z zadowoleniem ogłosiły, że kolej rozkład poprawiła i przywrócono niektóre połączenia. Oszczędności udało się uzyskać m. in. poprzez zmniejszenie liczebności składów.
Problem w tym, że zmiany zaproponowane przez PKP w znikomym stopniu poprawią sytuację pasażerów z rejonu Rybnika. Potwierdza to pasażer i ekspert Stanisław Sobczyk z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei Województwa Śląskiego, który przygotował dla nas krótką analizę zmian przygotowanych przez PKP:
- Osobiście zmiany, które mają nastąpić w rozkładzie jazdy z dniem 1 marca bieżącego roku odbieram bez większego entuzjazmu. Zostają przywrócone 2 pociągi relacji Wodzisław - Katowice i Katowice - Wodzisław z drobną uwagą "Kursuje w D", czyli kursuje w dni robocze(od poniedziałku do piątku). Niestety, zapomniano o ludziach, którzy studiują zaocznie w dni wolne od pracy, i o tych którzy w sobotę lub niedzielę chcieliby dojechać do Katowic na pociąg pospieszny do Krakowa/Rzeszowa/Przemyśla.
Natomiast doskonale pamięta się o wczesnoporannych pociągach służącym tylko i wyłącznie kolejarzom. Proszę sprawdzić w internetowym rozkładzie jazdy, ile pociągów odjeżdża z Rybnika o 4.00 nad ranem. Pierwszy jedzie o 4.03 do Pszczyny. W samej Pszczynie pociąg nie jest skomunikowany z żadnym następnym pociągiem osobowym! Bez problemu można by usunąć ten pociąg ... Następny o 4.24 do Katowic – pociąg sensowny, aczkolwiek kiedyś jeździł bezpośrednio do Krakowa. Następny o 4.44 do Raciborza wydaje się bez sensu, ale dzięki przesiadkom w Nędzy i Kędzierzynie Koźlu można dostać się do Wrocławia. Następny 4.50 z Chałupek do Pszczyny, na odcinku Chałupki - Rybnik wozi powietrze i kolejarzy. Na dalszym odcinku jest sensowny, ponieważ jest dobrze skomunikowany w Pszczynie na Katowice i Zwardoń. I ostatni pociąg o 4.56 do Chałupek, którym poza kolejarzami nikt nie jeździ.
I te wszystkie bezsensowne pociągi (za wyjątkiem pierwszego pociągu do Pszczyny) jeżdżą codziennie! A oblegany pociąg przywraca się tylko w dni robocze! Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zapowiadał przywrócenie obleganych pociągów, kosztem wykasowania zbędnych wczesnoporannych połączeń. Niestety, wszystko wskazuje na to, że odbędzie się to kosztem zmniejszenia ilości wagonów kursujących obecnie pociągów, co odbije się znacząco na komforcie podróżowania na innych głównych liniach.
Innym problemem (mniej dotyczącym okręgu rybnickiego) jest przywrócenie pociągu do Wisły tylko od Pszczyny. Nie jest on tam skomunikowany z pociągami z Katowic. Mam nadzieję, że zostanie to poprawione jeszcze przed 1 marca. Podobnie jak zostaną wprowadzone poprawki skomunikowań dużej liczby pociągów (m.in. w stacji Katowice) – pisze w przeprowadzonej analizie Stanisław Sobczyk.
Czy kolejny krytyczny głos pasażerów i miłośników kolei zostanie przez naszych włodarzy potraktowany poważnie? Okaże się już 1 marca, kiedy w życie ma wejść skorygowany rozkład jazdy.
źródło: rybnik.com.pl
_________________ Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Niestety pociąg Racibórz-Rybnik-Pszczyna -Bielsko Biała od 01.03.2009 kursuje tylko w (D).W soboty i niedziele kiedy można było jechać turystycznie w góry pociąg nie kursuje.Szkoda.
Ograniczając kursowanie pociągu osobowego relacji Racibórz -Bielsko Biała Główna do D pewnie sugerowano się tym iż pasażerowie z Rybnika oraz okolic mają możliwość dojazdu do Bielska w soboty niedziele oraz święta pociągiem osobowym nr 4421 relacji Kędzierzyn -Kożle Bielsko Biała Główna . Odjazd z Rybnika 10:07 przyjazd do Bielska o godzinie 11:32 . Powrotny Bielsko Biała Główna odj 17:06 Rybnik przyj 18:32 . W przypadku podróżnych z Raciborza w niedzielę jest problem dostania się na godzinę 10 do Rybnika pociągiem !!
Krzysztof21 -Usunięty- Gość
Wysłany: 09-03-2009, 10:17
Wygaszania popytu ciąg dalszy. Niestety bez konkurencji, bez przetargów nic się w polityce regionalnych przewozów pasażerskich nie zmieni. Musi być konurencja, po prostu musi. Każdy monopol kończy się tym, co mamy. Związkowcy martwią się tylko paktem gwarancji pracowniczych i tym, by były pociągi dla pracowników PKP, władzom ŚZPR zależy tylko na wydębieniu dotacji i tyle. A UMWŚ w tym wszystkim objawia swoją słabość i niemoc. I daje się jak przedszkolak wodzić za nosek "fachowcom" z PKP PR. Jednym słowem: rozwalić ŚZPR, pogonić związkowców, stworzyć coś na wzór KD, zaprosić Czechów, i robić przetargi, przetargi i jeszcze raz przetargi. To konkurencja na torach jest motorem napędowym przewozów regionalnych.
Wysłany: 13-03-2009, 01:57 Re: PKP nie liczy się z pasażerami z Rybnika
"Następny o 4.44 do Raciborza wydaje się bez sensu, ale dzięki przesiadkom w Nędzy i Kędzierzynie Koźlu można dostać się do Wrocławia".
Jest on potrzebny RALNY, bo dojeżdżają nim codziennie ludzie do pracy, nie wspominając o przesiadkach w Nędzy do dalszych skomunikowań. Tylko wg mnie trzeba było tu poprawić formę mijanki z pociągiem z Raciborza w Rydułtowach, bo niestety zawsze doznaje co namniej 5-minutowego jak nie większego opóźnienia, co nie pozwala znowu w Raciborzu na zdążenie na autobusy miejskie.
już dawno mówiłam o tym aby zmienić i połączyć relacje tych pociągów:
5x REGIO Bielsko Biała - K.Koźle
2x REGIO Bielsko Biała - Opole
2x REGIO Kraków - Pszczyna - Opole
1x REGIO Wisła Głębce - K. Koźle
3x REGIO Rybnik - Wrocław
dodatkowo wydłużyć IR SZYNDZIELNIA do Poznania albo Zielonej Góry...
czy to nie sensowne??
mowa jest o 8 parach Bielsko - Rybnik i 12 parach Rybnik - K.Koźle
_________________ wolność słowa - nie blokować SKALNICY!!!
Napisali, że będzie 8 par Rybnik - Bielsko, a ile jest obecnie? - na trasie Rybnik - Bielsko kursuje obecnie właśnie 8 par w tym IR. Nie licząc IR - 7, więc jeśli tak to przybędzie jedno połączenie. Jest bowiem 3 godzinna luka między 15:31 a 18:31 w kierunku na Bielsko, a także nie ma połączenia wieczornego np. w okolicach 22.
Za każde nowe połączenie - niech będą dzięki składane:)
Jeśli chodzi o trasę Bielsko - Rybnik, to mamy 6 pociągów Regio + IR(pn-sb), oraz IR(kursujący w Niedzielę po południu). W sumie też osiem. Być może ulegnie wydłużeniu poranny pociąg z Czechowic do Rybnika, a także rozpoczynający swój bieg w Pszczynie pociąg do Rybnika o 8:15.
Jeśli dodadzą nowe - będę wdzięczny jeszcze bardziej bo dla mnie jako studenta to wymarzona sytuacja.
Mi również się marzy wydłużenie połączeń do Kędzierzyna, Raciborza czy Chałupek. Nie wspominając o wydłużeniu IR tak jak proponuje Skalnica do Jeleniej Góry czy Poznania, a także przywrócenia połączenia do Krakowa przez Rybnik, Żory, Pszczynę,Oświęcim, a także do Wisły przez Rybnik, Żory, Chybie, Skoczów.. o których sam już wcześniej pisałem.
Wysłany: 30-08-2010, 15:38 Śmigielski: Flirt nie pojedzie do Rybnika
Nowoczesne pociągi typu Flirt nie pojawią się na trasie z Katowic do Rybnika. Decyzję w tej sprawie podjął marszałek województwa śląskiego, Bogusław Śmigielski - informuje "Dziennik Zachodni"
- Obecnie na odcinku Katowice-Rybnik pociągi osiągają prędkości rzędu od 20 do 80 km/h. Skierowanie nowego pojazdu na tę trasę, co niewątpliwie przyczyniłoby się do zwiększenia komfortu jazdy podróżnych, polepszenia bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz skrócenia czasu podróży, wydaje się uzasadnione dopiero po przeprowadzeniu stosownej modernizacji nawierzchni kolejowej, będącej w gestii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - czytamy w cytowanym przez gazetę piśmie marszałka do prezydenta Rybnika, Adama Fudalego.
Rybnicki samorząd starał się o wprowadzenie nowoczesnego pociągu od połowy lipca. Flirta nie będzie, ale toczy się walka o poprawę połączeń kolejowych w Rybniku - podaje "Dziennik Zachodni".
obecnie pociąg z Czechowic do Rybnika kursuje w jakieś dziwne dni chyba (1) i (6) jak wydłużyć to codziennie, zrobiłabym też na próbę 2-3 pociągi na trasę Rybnik - Żory - Chybie - Bielsko Biała... oraz tak jak napisali uruchomiłabym pociągi Rybnik - Cieszyn i Wisła ale to w relacji z Kędzierzyna albo Opola...
_________________ wolność słowa - nie blokować SKALNICY!!!
Jeśli chodzi o połączenie Rybnik - Żory - Chybie - Bielsko, to żeby takie połączenie miało pasażerów, to koniecznie musiałby się zatrzymywać pociąg na nieczynnych już przystankach w Baranowicach, Warszowicach, Pawłowicach. Wszystkie one leżą w pobliżu tzw "wiślanki", co stanowi duży plus. Bez zatrzymywania się na nieczynnych przystankach, które znajdują się na tej trasie nie będzie moim zdaniem dużej frekwencji.
Można kombinować takie połączenia bez zatrzymywania się na nieczynnych przystankach znajdujących się na tej trasie, ale musiałoby to być połączenie dalekobieżne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum