Koncepcja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromne wyzwanie i… ogromne koszty. Jakie? To zagadnienie podejmuje rządowa analiza założeń budowy CPK.
Czytamy w nim, że – zważywszy, że budowa CPK nie powinna wiązać się z wyjątkowymi wyzwaniami inżynieryjnymi – budżet projektu, w zakresie budowy samego lotniska, powinien zamykać się w kwocie pomiędzy 16-19 mld zł.
Centralny Port Komunikacyjny mógłby stać się hub’em dla przewozów pomiędzy Europą i Azją. Tak twierdzą autorzy rządowej koncepcji budowy CPK. W dokumencie znalazł się wniosek, że centralne położenie Warszawy, zarówno w kraju, jak i względem całej Europy Środkowej, stanowi uzasadnienie dla zlokalizowania w jej bezpośredniej bliskości dużego intermodalnego centrum tranzytowego dla pasażerów i towarów przewożonych drogą lotniczą.
Jacek P. Krawczyk: Podatnicy zapłacą dwa razy za Centralny Port Komunikacyjny: najpierw za jego wybudowanie, a potem za utrzymanie
Gdyby pan był pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, to co by pan rządowi powiedział?
Że budowa tak dużego projektu inwestycyjnego, który zmieni kompletnie model funkcjonowania lotnictwa cywilnego, a pewnie też kolei i dróg, wymaga poważnej diagnozy. Postawiłbym rządowi trudne pytanie, czy ma taką diagnozę.
Decyzja w sprawie rozmieszczenia terminali, pasów startowych, linii kolejowej i dworca należy podjąć, biorąc pod uwagę względy wygody pasażerów, bezpieczeństwa oraz łatwości późniejszej rozbudowy. Niestety, czasami jedną z tych wartości można uzyskać tylko kosztem innej – uważa prof. Jacek Wesołowski z Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej, jeden z autorów raportu opracowanego przez Instytut Sobieskiego.
Ze smutkiem muszę stwierdzić, że od jakiegoś czasu politycy, mający wykształcenie historyczne lub politologiczne, lansują na siłę inwestycje, które nie mają racji bytu. Niestety, z reguły nie korzystają oni z wiedzy i doświadczenia inżynierów i specjalistów. Nawet w czasach PRL-u część strategicznych decyzji inwestycyjnych była przedtem rozpoznawana i analizowana przez biuro projektów infrastrukturalnych – zauważa Aleksander Janiszewski, ekspert Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.
Koncepcję połączenia regionu świętokrzyskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym poprzez modernizację ważnych odcinków sieci kolejowej w regionie przedstawili podczas konferencji prasowej marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas i wicemarszałek Jan Maćkowiak. Samorząd województwa świętokrzyskiego w porozumieniu z samorządem łódzkim chce sfinansować dokumentację i przekonywać władze centralne o znaczeniu tego zadania dla dalszego rozwoju regionu. Dojazd pociągiem z Kielc do głównego krajowego lotniska zajmowałby wówczas tylko godzinę, a dojazd do Warszawy – 1 godz. 15 min.
Jeszcze dziewięć lat i Centralny Port Komunikacyjny gotowy.
Prace nad projektem specustawy, która ma ułatwić realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego, dobiegają końca. Cel: oddanie lotniska do użytku w 2027 r.
Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. CPK, od niedawna jest także wiceministrem infrastruktury, co, jak twierdzi, powinno usprawnić przygotowania do budowy wielkiego lotniska przesiadkowego. W ciągu kilku dni do uzgodnień międzyresortowych trafi projekt specustawy, która ma ułatwić budowę CPK.
Gmina Baranów domaga się doprecyzowania projektu ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wysokość odszkodowań za przejęte grunty wymaga doprecyzowania - to jedna z uwag, zgłoszonych przez Gminę Baranów do rządowego projektu specustawy dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zdaniem gminy w projekcie jest brak rozwiązań finansowych za korzystanie z jej majątku (dróg, instalacji wodociągowej, etc.).
Wysłany: 12-04-2018, 07:56 będzie referendum w Baranowie?
Centralny Port Komunikacyjny napotyka problemy: gmina Baranów grozi zorganizowaniem referendum w sprawie budowy CPK.
Komunikacyjna inwestycja w Baranowie kosztować ma ok. 35 mld zł. Żeby ją zrealizować, trzeba wywłaszczyć blisko 2,5 tys. osób. Do tego niezbędna jest specustawa.
- W projekcie specustawy o centralnym lotnisku są zapisy o wywłaszczeniach, które budzą nasz niepokój – mówi Roman Bodych, przewodniczący Rady Gminy Baranów.
Jakie? M.in. takie, że dostaną tylko 120 dni na wyprowadzkę. - Trudno w takim czasie przenieść całe gospodarstwo rolne - tłumaczy Bodych. Specustawa ma pomijać też rolników w wieku przedemerytalnym, którzy nie wyobrażają sobie budowy od zera. Dlatego proponują dla takich rolników specjalne emerytury.
Wysłany: 18-04-2018, 21:30 Będzie referendum w Baranowie!
Radni Baranowa jednogłośnie przyjęli uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Odbędzie się ono 17 czerwca 2018 roku.
Mieszkańcy gminy Baranów odpowiedzą na dwa pytania.
Pierwsze: "Czy jesteś za lokalizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego na obszarze gminy Baranów?". Drugie: "Czy zgadzasz się na warunki rozliczeń zaproponowane przez rząd w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego?".
Pod każdym pytaniem będą dwa warianty odpowiedzi: "tak" i "nie".
Rząd przyjął projekt specustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
- Rząd przyjął projekt specustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym - powiedział wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
Jak informował wcześniej CIR, specustawa ma pozwolić na "budowę i eksploatację rentownego, innowacyjnego węzła transportowego, który (...) uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata".
Centralny Port Komunikacyjny jako ważny hub cargo.
Centralny Port Komunikacyjny może znacząco przyczynić się do rozwoju lotniczego cargo w Polsce. Podczas konferencji Poland Air Cargo Day wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild przypomniał, że międzynarodowy rynek transportu towarów drogą lotniczą przeżywa dobry okres, a potencjał branży w naszym kraju jest ogromny.
Superlotnisko 40 kilometrów od stolicy. Sejm przyjął specustawę.
W Polsce powstanie jedno z największych europejskich lotnisk - na lokalizację wybrano okolice Grodziska Mazowieckiego. Podczas debaty w Sejmie posłowie PiS stwierdzili, że Centralny Port Komunikacyjny to projekt na miarę budowy portu w Gdyni w okresie międzywojennym.
„Wiadomości” TVP z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego uczyniły sukces. Czegóż tam nie będzie? Wielkie lotnisko, które przejmie pasażerów z Frankfurtu, Paryża, Londynu, Szanghaju i Los Angeles. Do tego szybki dojazd koleją i autostradą. Może nawet dociągną metro z Warszawy i Łodzi? I podciągną Morze Bałtyckie, żeby port można było wybudować.
Dziś Sejm przyjął specustawę w tej sprawie. Lotnisko ma powstać do 2027 roku. Ciekawe, czy uda się to lepiej niż Berlin-Brandenburg Airport? Myślę, że wątpię.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Sama decyzja środowiskowa to ze dwa lata, o ile nie ma protestów.
Wykup ziemi? Wycena - jaką metodą? Odtworzeniowa? Nie wierzę, SP nie pozwoli sobie na taką rozrzutność - w tym przypadku. O nieszczęściu wyrzucanych ludzi szkoda gadać. Wyobraźcie sobie że to wasza ojcowizna.....
W Czorsztynie ludzi przesiedlono do nowych, dla nich wybudowanych budynków, zresztą w pobliżu o rzut beretem.
Tu cel jest jeden - wieczna inwestycja jak elektrownia S-P Młoty lub KDP (Y), choć obie to pikuś wobec tego lotniska. Słyszałem że planowany koszt 35mld, czyli realny pewnie >> 60mld.
Obyśmy nie dożyli .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum