2 października upłynął termin składania wniosków o udział w postępowaniu przetargowym na zakup 20 składów zespolonych. Do PKP Intercity wpłynęło sześć wniosków. Swój udział zgłosiły: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, ALSTOM Konstal SA, Konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG SA, Konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o., Konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding, Paseo del Tren Talgo 2.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem przetargu do końca października nastąpi ocena wniosków, a sporządzenie SIWZ-u w styczniu 2009 r. Intercity planuje rozstrzygnąć postępowanie prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego w połowie przyszłego roku tak, by pierwsze szybkie pociągi wjechały na polskie tory na przełomie 2011 i 2012 r.
Składy zespolone kupowane przez PKP Intercity mają osiągać prędkość powyżej 200 km/h i być wyposażone w trzy systemy zasilania. Koszt zakupu nie powinien przekroczyć 400 mln euro.
PKP Intercity ogłasza przetarg na zakup 30 nowych wagonów
Termin składania ofert upływa 31 października bieżącego roku. Podpisanie umowy w grudniu 2007 r. pozwoli na rozpoczęcie realizacji zamówienia w styczniu 2009 r.
Ktos wie jakie sa losy tego przetargu
Nie cytujemy całej wypowiedzi, tylko kluczowe fragmenty @zyrafa
PKP Intercity zadecydowały, że firma, aby wziąć udział w przetargu, musi posiadać doświadczenie zawodowe, polegające na zrealizowaniu w ostatnich 3 latach dostawy lub dostaw co najmniej 5 składów zespolonych o prędkości max. co najmniej 160 km/h, wyposażonych w układ napędowy w technologii prądu przemiennego.
jezeli pod polskim wyrazem "prad przemienny" mozemy na anglieski rozumiec AC (alternating current) lub po niemiecku Wechselstrom to chyba ktos baardzo slabo sie znajacy te wymagania wypisal.
od lat wszyscy renomowani producenci produkuja technologie pradu trojfazowego (drehstrom lub po angleisku rotary current) i na pewno tez o to im chodzi w wymaganiach , tylko pomieszali to z pradem przemiennym.
uklad napedowy na naprawde prad przemienny( wiec jednofazowy) jest stara jak swiat technologia...
PKP Intercity ujawniły, jakie spółki ubiegają się o dostarczenie polskiemu przewoźnikowi składów zespolonych. "Railway Gazette" dywaguje tymczasem, jakie pociągi mogą zostać zaoferowane przez poszczególne firmy naszemu operatorowi pasażerskiemu.
Ogłoszony na początku sierpnia przetarg PKP Intercity na 20 składów zespolonych o prędkości maksymalnej 250 km/h przyciągnął sześciu oferentów. W niniejszym artykule przyglądamy się bliżej temu co mogę oni zaoferować.
Specyfikacja przetargowa
Na początku sierpnia PKP Intercity rozpisało przetarg na dostawę 20 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o prędkości maksymalnej 250 km/h osiąganej przy zasilaniu 25 kV 50 Hz prądu przemiennego jakim ma być ostatecznie zasilana CMK oraz trasa Y-grek, na którą dzięki odpowiedniej prędkości składy będą mogły wyjechać. Dodatkowo zespoły mają mieć możliwość pracy pod zasilaniem 3 kV prądu stałego stosowane jako standardowe w naszym kraju, oraz 15 kV 50 Hz prądu przemiennego stosowane w Niemczech i Austrii. Ponieważ ze względów technicznych prędkości maksymalne pod różnymi zasilaniami są inne, więc w przypadku tych drugich prędkość maksymalna będzie się wahać od 230 –250 km/h. Według specyfikacji pojazdy mają mieć dopuszczenie do ruchu po Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii, stąd będzie możliwe ich zastosowanie w przewozach międzynarodowych. Aby umożliwić w przyszłości stosowanie trakcji ukrotnionej maksymalna długość składu została określona na 200 metrów. We wnętrzu ma się znaleźć od 380 do 420 miejsc siedzących, w zależności od wykonania. Wnętrze ma mieć klasę biznes, pierwszą oraz drugą. Zakładana wartość zamówienia ma wynieść około 400 milionów €, co przy cenie jednostkowej 20 milionów €i małym wolumenie zamówienia oznacza bardzo ciężkie warunki do spełnienia zwłaszcza przez dużych światowych dostawców.
Specyfikacja przetargowa zawiera dwa zaskoczenia, gdzie pierwszym jest fakt podniesienia prędkości maksymalnej z przewidywanych 200 km/h do obecnych 250 km/h, oraz fakt rezygnacji z systemu wychyłu pudła wagonów. O ile ten pierwszy aspekt jest pozytywny zwłaszcza wobec planów podniesienia prędkości maksymalnej na CMK do 300 km/h, stąd pociągi jadące 200 km/h powodowałyby zbyt duże zakłócenia w ruchu, to jednak rezygnacja z systemu wychyłu pudła wobec prowadzonej modernizacji linii Warszawa –Gdynia pod tą technologię może być już mniej zrozumiały. PKP IC zamierza sfinansować zakup środkami własnymi, wpływami z emisji obligacji, podniesieniem kapitału zakładowego poprzez emisję akcji na GPW, dofinansowaniem z Unii Europejskiej i kredytem bankowym. Nowe składy mają kursować na trasie Gdynia –Warszawa –Kraków / Katowice, choć jako kierunek wymienia się również Poznań. Pierwsze 14 składów miałoby dotrzeć do maja 2012, natomiast reszta do początku 2013 roku.
Złożone oferty
W dniu 03.10.2008 PKP Intercity oficjalnie podało listę sześciu oferentów jacy starają się o przyznanie tego kontraktu. Już na wstępie należy zaznaczyć, że z racji niskiej ilości taboru oraz niskich cen jednostkowych oferty w tym przetargu wyglądają krótko mówiąc dosyć barwnie. Niestety oficjalny komunikat nie zawierał informacji o oferowanych typach pojazdów, jak również oficjalnie żaden producent jak i PKP IC nie chcą zdradzić jakie oferty złożono. Dlatego pozostaje nam trochę pospekulować nad złożonymi ofertami, które przybliżamy poniżej. Oferty zostały wymienione w porządku alfabetycznym.
Komunikat prasowy na pierwszym miejscu wymienia Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., czyli znanego hiszpańskiego producenta taboru CAF. Z szerokiej gamy produkcyjnej jedynie pociąg serii 120 RENFE wydaje się spełniać wymagania przetargu, zwłaszcza w wersji, którą CAF dostarcza kolejom tureckim TCDD. Generalnie seria 120 bazuje na poprzedniej generacji Pendolino, stąd może zaoferować opcjonalny system wychyłu pudła wagonów.
Drugim z oferentów jest ALSTOM Konstal S.A., który najprawdopodobniej wystawił do przetargu Nuovo Pendolino. O składach Pendolino pisaliśmy już na łamach InfoRail, stąd nie trzeba specjalnie przybliżać tej konstrukcji. Nowe Pendolino jest niewątpliwie tym, czego PKP IC poszukuje. Pociąg ten oferuje opcjonalny system wychyłu pudła, oraz prędkość maksymalną 275 km/h, stąd zastosowanie tych składów na KDP nie powodowałoby żadnych zakłóceń w ruchu innych pociągów z mających prędkość maksymalną 300 km/h. Niestety nowe Pendolino kosztuje dosyć dużo, więc istnieje uzasadniona obawa, że oferta będzie zbyt droga w porównaniu z konkurencją.
Następne na liście znalazło się konsorcjum AnsaldoBreda S.p.A. wspólnie z polskim producentem NEWAG S.A.. Konsorcjum to zaoferuje najprawdopodobniej skład V250 Albatros, który był prezentowany podczas tegorocznej edycji targów InnoTrans. Za AnsaldoBreda ciągnie się niezbyt dobra sława, gdzie opóźnienia w dostawach są niemal w każdym przetargu, a w skrajnych przypadkach wynoszą one nawet kilka lat jak w przypadku składów IC4 dla DSB. Zaoferowany dla PKP IC skład Albatros jest mniej ryzykowną inwestycja, ponieważ aktualnie przechodzi on testy. Niestety i w tym przypadku opóźnienia dostaw sięgają już pół roku, co jednak nie przeszkodziło producentowi wystawić niedokończone dwa wagony składu z adnotacją, że „wnętrza nie są jeszcze finalną wersją”! Pomijając ten szczegół V250 pokazywał tak niski poziom wykonania na jaki nie pozwoliłby sobie żaden polski dostawca. Na zdjęciach pociąg wygląda jeszcze w porządku, jednak inspekcja detali zdradza niską jakość. Przykładowo na stopniach zastosowano materiał o bliżej niesprecyzowanej strukturze, który w porównaniu z „antypoślizgowymi”podłogami stosowanymi powszechnie w Polsce był delikatnie mówiąc ślizgawką! Siedzenia może wyglądają estetycznie ale poszczególne elementy ruszają się dowolnie, natomiast samo siedzisko wygląda jakby było wykonane z pasów na które nałożono gąbkę. I to wszystko w pierwszej klasie, więc aż strach pomyśleć co będzie w drugiej. Dlatego wbrew temu co wielu „fachowców”sądzi o produktach Newagu stwierdzę, że obecność tego producenta w konsorcjum może zagwarantować nie tylko terminowość dostaw ale również zastosowanie polskich elementów wykończenia wnętrza znacznie przyczyniłoby się do podniesienia jego jakości.
Kolejne na liście znalazło się konsorcjum firm Siemens Sp. z o.o. i Siemens AG. Tutaj nie jest sprecyzowane z jakim produktem koncern wystartował, czy był do skład Velaro, czy Venturio. Składy Velaro w bardziej uboższej wersji dla RŻD były prezentowane na InnoTrans, więc można się spodziewać, że ewentualne wygranie oznaczałoby podobny poziom wykończenia. Technicznie jest to nadal Velaro, jednak estetycznie już coś znacznie niższego niż dotąd. Druga opcja to składy Venturio, czyli produkt na bazie ICE-T. Te bardzo udane pojazdy byłyby wręcz idealne na nasze szlaki kolejowe, jednak i w tym przypadku można mieć obawy, że jakość wykończenia będzie niższa, dodatkowo wadą produktów Siemensa jest wysoka cena, która może przekreślić szanse koncernu na wygraną.
Następne w kolejności znalazło się raczej niespodziewane konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding. Z racji przydomka Sweden w nazwie raczej jedynym produktem w tym obszarze może być skład SJ X2000. Są to udane pojazdy, które już nawet były oferowane w poprzednim przetargu PKP na pociągi z wychylnym pudłem. Jednak wówczas przetarg został wygrany przez Fiata z pociągami Pendolino, a następnie unieważniony. Składy X2000 to udana konstrukcja, jednak już dosyć zaawansowana wiekowo. Cóż za niską cenę nie można mieć najnowszej technologii. Jednak i tutaj można mieć nadzieję, że uczestnictwo Pesy w konsorcjum doprowadzi do wielu ulepszeń w stylistyce, ponieważ co do jakości nie było większych zastrzeżeń.
Listę oferentów zamyka Paseo del Tren Talgo 2, czyli znany hiszpański producent Talgo. Tutaj najprawdopodobniej zaoferowany został skład Talgo 250. Talgo jako jedyne na świecie stosują wagony z pojedynczymi sterowanymi osiami. To innowacyjne rozwiązanie doczekało się wersji ze zmiennym rozstawem kół oraz o prędkości maksymalnej 350 km/h (choć użytkowanej jedynie do 330 km/h). Talgo oferuje również system wychyłu pudła jako opcję. Tak więc jest to sprawdzone rozwiązanie, które jednak na polskich torowiskach może się nie przyjąć. Zwłaszcza niska jakość torowiska z licznymi załamaniami toru oraz licznymi odcinkami skręcanymi za pomocą łubków może spowodować, że składy te bardzo szybko ulegną awarii, stąd należy dokładnie rozważyć wszystkie opcje przed ich zakupem (włącznie z jazdami testowymi).
Reasumując przetarg na nowe składy dla PKP IC wygląda bardzo barwnie. Swego czasu Newag protestował przeciwko jego dyskryminacji, lecz jak widać producent znalazł wyjście awaryjne. Zaskoczeniem jest również Pesa, która wbrew zapowiedziom nie wystartowała samodzielnie lecz w konsorcjum. Czas pokaże jaki producent zostanie ostatecznie wybrany. Podpisanie kontraktu ma nastąpić w pierwszej połowie 2009 roku.
Aby wykorzystać w pełni możliwości zmodernizowanej trasy kolejowej Gdynia - Warszawa, potrzebne są składy z wychylnym nadwoziem. Dzięki temu podróż skróci się o 27 minut. Jednak PKP Intercity nie chce ich kupować, gdyż twierdzi, że dzięki nim podróż będzie trwała tylko pięć minut krócej. - To nieprawda, różnica wyniesie co najmniej 17 minut - mówią eksperci.
Po modernizacji trasy Gdynia-Warszawa pociągi miały pokonywać trasę z Gdańska do Warszawy Wschodniej w 133 min. Ze względu na bardzo kręty charakter tej trasy taki czas mogą jednak osiągnąć jedynie składy z wychylnym pudłem. Dzięki niemu na łukach przechylają się bardziej niż wynikałoby to z budowy toru, w wyniku czego jeżdżą o 30-40 km na godzinę szybciej niż ich klasyczne odpowiedniki. Według projektu technicznego po modernizacji składy z wychylnym pudłem mają jechać z Trójmiasta do stolicy o 27 min. szybciej.
- Czas przejazdu od Warszawy Wschodniej do Gdańska Głównego, bez zatrzymywania się na stacjach, wyniesie w 2013 r. 2 godz. 13 min. To wyliczenie dla pociągu z wychylnym pudłem - informuje Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, który jest właścicielem torów.
Rzecznik firmy kategorycznie zaprzeczyła tezie, jakoby decyzja dotycząca typu pociągów już zapadła. - W styczniu ogłosimy dokładne szczegóły techniczne naszego zamówienia. Na razie decyzji w tej sprawie nie ma - mówi Adrianna Chibowska.
Niestety jej słowom przeczą ustalenia pomorskiego posła PO Tadeusza Aziewicza, który po naszym wczorajszym tekście zadeklarował, że zbada sprawę.
- Poprosiłem o wyjaśnienia przedstawicieli kolei. Według nich składy z wychylnym pudłem przyśpieszyłyby podróż jedynie o 5 min, i dlatego nie chcą ich kupować - mówi poseł. - Przy rozmowie był też wiceminister infrastruktury ds. kolei, który poprosił, aby PKP Intercity wydało w tej sprawie oficjalne stanowisko.
Wczoraj jednak ani przewoźnik, ani Ministerstwo Infrastruktury, które w remont linii Gdynia-Warszawa inwestuje 2,8 mld zł, żadnego komunikatu w tej sprawie nie wydali. Natomiast eksperci nie zgadzają się z wyliczeniami kolejarzy z PKP Intercity.
- Nieprawda, że różnica wyniesie tylko 5 min. To wbrew prawom fizyki. Nawet jeśli zmienione zostaną przepisy dotyczące dopuszczalnych przeciążeń na łukach, to różnice między składami z wychylnym nadwoziem i bez niego wyniosą około 20 min. A to jest dużo - mówi Andrzej Massel, ekspert z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, które brało udział w przygotowywaniu projektu modernizacji trasy.
Oburzenia nie kryją lokalni samorządowcy. Wczoraj rada miasta Gdyni przyjęła rezolucję, w której apeluje do PKP Intercity o zakup składów z wychylnym pudłem.
"Dobrom osobistym PKP Intercity SA zagraża sugestia, że ogłoszenie PKP Intercity SA o przetargu na 20 szybkich pociągów wyklucza z przetargu składy z tzw. wychylnym pudłem. Treść ogłoszenia PKP Intercity SA dlatego milczy o w/w rozwiązaniu konstrukcyjnym, że kwestia wyboru konstrukcji składów pozostaje całkowicie otwarta, także w zakresie tzw. wychylnego pudła i będzie rozstrzygana w terminie późniejszym" - piszą przedstawiciele spółki, odnosząc się do artykułu w "GW".
Gdańsk, dnia 22.10.2008 roku
Szanowny Pan
Adam Michnik
Redaktor Naczelny Dziennika
„Gazeta Wyborcza”
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
Al. Przyjaciół 9/13
Warszawa
Szanowny Pan
Jan Grzechowiak
Redaktor Naczelny Dziennika
„Gazeta Wyborcza - Trójmiasto”
ul. Tkacka 7/8
80-836 Gdańsk
Szanowny Panie Redaktorze
Działając w imieniu PKP Intercity SA, powołując się na udzielone mi pełnomocnictwo, przesłane w załączeniu, w reakcji na treść materiału prasowego pt. „Będziemy mieć szybkie tory do Warszawy i zwykłe pociągi”, zamieszczonego w prowadzonym przez Pana dzienniku „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto” z dnia 22.10.2008 roku, działając na zasadzie art. 31 i n. Prawa prasowego, zwracam się do Pana z żądaniem publikacji na łamach dziennika „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto” w ustawowym terminie, w sposób określony przepisami Prawa prasowego sprostowania wiadomości nieprawdziwej i odpowiedzi na stwierdzenie zagrażające dobrom osobistym PKP Intercity SA
- o treściach podanych poniżej kursywą,
- pod nagłówkami o treściach wskazanych poniżej tłustym drukiem,
- z podpisami „PKP Intercity SA”
Sprostowanie PKP Intercity SA
wiadomości nieprawdziwej zawartej w artykule pt. „Będziemy mieć szybkie tory do Warszawy i zwykłe pociągi” opublikowanym w dzienniku „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto” z dnia 22 października 2008 roku
„Nieprawdziwa jest wiadomość, że Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o zakupie pociągów planowanych do eksploatacji na trasie Warszawa – Gdynia o konstrukcji bez tzw. wychylnego pudła. Harmonogram przetargu prowadzonego w formie dialogu konkurencyjnego przewiduje termin sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na styczeń 2009 r. Do tego czasu PKP Intercity SA prowadzi analizy, które z rozwiązań technicznych stosowanych dla składów zespolonych najlepiej sprawdzą się na gruncie polskim, nie przesądzając o zakupie, bądź rezygnacji z tzw. wychylnego pudła.”.
PKP Intercity SA
…………………………………….
(podpisał pełnomocnik – adw. Grzegorz Kuczyński)
Odpowiedź PKP Intercity SA
na stwierdzenie zagrażające dobrom osobistym spółki
zawarte w artykule pt. „Będziemy mieć szybkie tory do Warszawy i zwykłe pociągi” opublikowanym w dzienniku „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto”
z dnia 22 października 2008 roku
„Dobrom osobistym PKP Intercity SA zagraża sugestia, że ogłoszenie PKP Intercity SA o przetargu na 20 szybkich pociągów wyklucza z przetargu składy z tzw. wychylnym pudłem. Treść ogłoszenia PKP Intercity SA dlatego milczy o w/w rozwiązaniu konstrukcyjnym, że kwestia wyboru konstrukcji składów pozostaje całkowicie otwarta, także w zakresie tzw. wychylnego pudła i będzie rozstrzygana w terminie późniejszym.”
PKP Intercity SA
………………………………….
(podpisał pełnomocnik – adw. Grzegorz Kuczyński)
Jednocześnie, w imieniu mojego Mandanta, oświadczam – w ramach polubownego uzgadniania treści sprostowań i odpowiedzi - iż dopuszczam możliwość publikacji zbiorów (kompilacji) odpowiedzi i sprostowań zgłoszonych powyżej,
- w punktach, o treści podanej poniżej kursywą,
- pod nagłówkiem o treści wskazanej poniżej tłustym drukiem
- z podpisem „PKP Intercity SA”
Sprostowanie i Odpowiedź PKP Intercity SA
do wiadomości i stwierdzenia zawartych w artykule pt. „Będziemy mieć szybkie tory do Warszawy i zwykłe pociągi” opublikowanym w dzienniku „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto” z dnia 22 października 2008 roku
1. Nieprawdziwa jest wiadomość, że Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o zakupie pociągów planowanych do eksploatacji na trasie Warszawa – Gdynia o konstrukcji bez tzw. wychylnego pudła. Harmonogram przetargu prowadzonego w formie dialogu konkurencyjnego przewiduje termin sporządzenie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na styczeń 2009 r. Do tego czasu PKP Intercity SA prowadzi analizy, które z rozwiązań technicznych stosowanych dla składów zespolonych najlepiej sprawdzą się na gruncie polskim, nie przesądzając o zakupie, bądź rezygnacji z tzw. wychylnego pudła.
2. Dobrom osobistym PKP Intercity SA zagraża sugestia, że ogłoszenie PKP Intercity SA o przetargu na 20 szybkich pociągów wyklucza z przetargu składy z tzw. wychylnym pudłem. Treść ogłoszenia PKP Intercity SA dlatego milczy o w/w rozwiązaniu konstrukcyjnym, że kwestia wyboru konstrukcji składów pozostaje całkowicie otwarta, także w zakresie tzw. wychylnego pudła i będzie rozstrzygana w terminie późniejszym
Aby wykorzystać w pełni możliwości zmodernizowanej trasy kolejowej Gdynia - Warszawa, potrzebne są składy z wychylnym nadwoziem. Dzięki temu podróż skróci się o 27 minut. Jednak PKP Intercity nie chce ich kupować, gdyż twierdzi, że dzięki nim podróż będzie trwała tylko pięć minut krócej. - To nieprawda, różnica wyniesie co najmniej 17 minut - mówią eksperci.
Ta teoria PKP IC, odnośnie tych rzekomych pięciu minut brzmi jak jakiś kiepski dowcip. Nawet gdyby ta różnica naprawdę posiadała tę wartość, myślę że i tak jest lepsza, to tylko głupie wytłumaczenie, które chyba ma za zadanie ukryć ich nieudaczność.
Konkurs na design składów zespolonych PKP Intercity
24 października 2008 odbył się finał konkursu na projekt koncepcyjny sylwetki i wnętrza składów zespolonych, które kupuje PKP Intercity. Koordynatorem projektu i organizatorem konkursu, na zlecenie PKP Intercity, był Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
Eksperci IWP przy wyborze uczestników konkursu, prowadzonego w formule zamkniętej, przyjęli kryterium doświadczenia w realizacji podobnych projektów oraz możliwości technicznego i warsztatowego rozwinięcia zwycięskiej koncepcji w projekt wzorniczy wraz z dokumentacją inżynieryjną, niezbędną do wdrożenia na etapie produkcji. Do udziału w konkursie zaproszono trzech uczestników: Studio projektowe „NC.ART” Sp. z o.o. – pod kier. Tomasza Andrzeja Rudkiewicza; Studio projektowe „MARAD DESIGN” – pod kier. Marka Adamczewskiego; Zespół projektowy – pod kier. Włodzimierza Dolatowskiego.
Konkurs rozpoczął się 12 września 2008 warsztatami informacyjnymi dla projektantów, na których przedstawiono prezentację multimedialną zawierającą założenia projektu i wymagania zamawiającego.
Wszystkie zaproszone studia i zespoły projektowe złożyły projekty zgodnie z regulaminem konkursu. Wszystkie spełniały także wymogi formalne. Regulamin konkursu był zgodny z zaleceniami ICSID.
Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 24 października 2008r. W ramach tej sesji autorzy przedstawili swoje projekty koncepcyjne w postaci prezentacji multimedialnych, wystawiono wizualizacje projektów w postaci plansz. Jury pod przewodnictwem Prezes Zarządu IWP Beaty Bochińskiej miało bardzo trudne zadanie, gdyż wszystkie projekty reprezentowały bardzo wysoki poziom i szanse na zwycięstwo były wyrównane. Podczas oceny brane były pod uwagę kryteria wizualne, ergonomiczne, funkcjonalne, techniczno-technologiczne i ekonomiczne.
Jury po dyskusji, znaczną przewagą głosów wyłoniło zwycięski projekt. Zwycięzcą konkursu zostało Studio projektowe „MARAD DESIGN” pod kier. P. Marka Adamczewskiego, którego projekt jury uznało, w uzasadnieniu werdyktu, za „najbardziej kompleksowy i w największym stopniu uwzględniający możliwość wdrożenia i eksploatacji”.
Obecnie MARAD DESIGN współpracuje z IWP oraz PKP Intercity S.A. nad przygotowaniem założeń i projektu designu składów zespolonych. W połowie grudnia 2008 PKP IC oraz IWP zorganizuje wspólną prezentację projektu.
Źródło: PKP Intercity S.A.
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Nowe wagony zauważyłem na dzisiejszym IC Lajkonik Gdynia - Kraków. W 2 klasie skład prowadził aż 5 dwójek, w tym 2 były niczym z fabryki, fotele w kolorze granatowym, kolorowe wyświetlacze, chyba to po modernie w Newagu, ale nie mam pewności. Skład prezentowal się bardzo solidnie:
5 dwójek z klimą w tym bezprzedziałowa
wars
2 jedynki z klimą
Za te kase i przy tej cenie rezerwacji, mozna powiedzieć jest OK, ale pasażerów było bardzo mało, czyli jednak ceny są zdecydowanie za wysokie.
Przecież te wagony (z granatowymi fotelami i wyświetlaczami) to są już od dobrych sześciu miesięcy w ilości coraz większej! I nie tylko na "Lajkoniku" jeżdżą, ale na każdym, dowolnym pociągu IC (stosownie do zapotrzebowania). Oczywiście nie są to nowe wagony, tylko po "modernizacji", która jak wyglądała i jaki efekt dała tym wagonom pokazuje po dokładniejszej obserwacji tychże wagonów w środku i dłuższym korzystaniu z nich :]
Jednym słowem - jedno wielkie g...!
Jak wynika z artykułu, to jednak nie będzie składów z przechylnym pudłem. Jak dla mnie, to nie można w tym przypadku wykorzystywać słowa "niestety", ale raczej ŹLE, że IC nie dało przetargu również na przechylne pudła.
nie ZLE, tylko DOBRZE, gdyz to oznacza ze siedzi tez pare fachowcow w kadrach ktorzy nie kompletnie padli na glowe. kupienie skladow przechylnych oznaczalo by dla PKP (przy ich mozliwosciach) wieksze koszty zakupu z ZERO przyspieszeniem czasu... wy widzicie z zakupem tyvh skladow tylko czub gory lodowej chlopaki...
Koniec pierwszej rundy rozmów w przetargu na zakup składów zespolonych
Zgodnie z przyjętym harmonogramem w grudniu 2008 r. zakończyły się pierwsze rozmowy pomiędzy PKP Intercity SA a firmami biorącymi udział w przetargu na dostarczenie 20 składów zespolonych.
Składy kupowane przez PKP Intercity SA mają osiągać prędkość powyżej 200 km/h i być wyposażone w trzy systemy zasilania. Koszt zakupu nie powinien przekroczyć 400 mln euro.
W grudniu rozmowy prowadzono z czterema firmami: ALSTOM Konstal S.A.; Konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG S.A.; Konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o. oraz Konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding.
Na początku 2009 roku - w kolejnym etapie przetargu prowadzonego w trybie dialogu konkurencyjnego, będzie sporządzony SIWZ. Intercity SA planuje rozstrzygnąć przetarg w połowie 2009 roku tak, by pierwsze szybkie pociągi wjechały na polskie tory na przełomie 2011 i 2012 r.
Z postępowania przetargowego wykluczone zostały dwie hiszpańskie firmy - Construcciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. i Patentes Talgo S.L. W dniu 30.12.2008 Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych uznała za niezasadne ich odwołania od decyzji komisji przetargowej. Oferty obu firm zostały odrzucone z powodów formalnych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum