Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ
Tablety


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Opłata dworcowa
Autor Wiadomość

KolejRegionalna Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Kwi 2010

PostWysłany: 21-03-2011, 02:09    Odpowiedz z cytatem

Akurat zbiegiem okoliczności się złożyło, że autorzy programu KOLEJWIZJA zadają identyczne pytanie.
Po co nam Dworzec Polski? Może aby w przyszłości kabaret Koń Polski mógł się pośmiać z nowej spółki zarządzającen nieswoim mineniem.
Furgalski tylko pyta, KOLEJWIZJA proponuje rozwiązania. O dziwo Jacek Prześluga opowiadał., że wzorował się na DB. Tymczasem rozwiązania stosowane na DB odbiegają nieco od koncepcji Dworca Pruskiego... tzn Polskiego Wink

Czy można niniejsze zalinkować w taki sposób, żeby był film na forum wyświetlany od wskazanego miejsca -> 14:30 (14 minuta i 30 sekund)?

21.03.2011 KOLEJWIZJA
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

TransPORTele Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 16 Lis 2009

PostWysłany: 21-03-2011, 02:53    Odpowiedz z cytatem

Można tak:
http://www.youtube.com/watch?v=krkNhHFJaVg#t=12m14.1s
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 25-03-2011, 19:59    Odpowiedz z cytatem

Prześluga: Furgalski się myli

Tkwiłem w przekonaniu, że eksperta Adriana Furgalskiego wynajęli przewoźnicy kolejowi, chcąc wylobbować korzystne dla siebie, czytaj – bezpłatne, warunki użytkowania polskich dworców kolejowych. Furgalski (...) nie tylko mnie wzruszył, śpiesząc dworcom na ratunek, ale i zaskoczył – przeciwstawiając się likwidatorskim zapędom prezesów kolejowych spółek przewozowych, którzy żądają zrównania dworców z ziemią - pisze Jacek Prześluga w "Rz".

Członek zarządu PKP SA i prezes Dworca Polskiego odpowiada na felieton dyrektora programowego Railway Business Forum, Adriana Furgalskiego, opublikowany również w "Rzeczpospolitej".

Prześluga przywołuje opinie wygłaszane przez przedstawicieli pasażerskich przewoźników kolejowych podczas spotkania w UTK - reprezentanci PR i SKM Warszawa stwierdzili wówczas, że dworce kolejowe właściwie nie są im potrzebne. Prezes Dworca Polskiego podaje, że Przewozy Regionalne wyrażają zainteresowanie 297 obiektami spośród prawie tysiąca dworców, płacąc za wynajem powierzchni jedynie na 76 największych. "Koleje Dolnośląskie płacą za powierzchnię na czterech dworcach, Arriva nie płaci za żaden… Co z pozostałymi? Zburzyć, jak chcą przewoźnicy? Będziemy mieli pierwszą w Europie kolej bez dworców. Już dziś jesteśmy jedynym krajem, w którym utrzymanie dworców nie jest objęte jakąkolwiek regulacją prawną" - pisze Jacek Prześluga.

"Dziś do pełnego pokrycia kosztów 1,8 mln mkw. powierzchni publicznej na dworcach brakuje 135 milionów złotych. Tyle trzeba zapłacić – nie na biurokrację – ale za oświetlenie, sprzątanie, ochronę, remonty, ogrzewanie, odśnieżanie i wywóz nieczystości. Skąd wziąć te pieniądze? Furgalski proponuje: oddajmy dworce samorządom, w zamian za anulowanie długów kolei z tytułu podatków od nieruchomości. Ekspert nie wie jednak, że długi te stale maleją i wynoszą około 30 milionów złotych – równowartość średniego dworca. W jakiej formule przekazać pozostałe 915 dworców? A przede wszystkim: z czego utrzymają je samorządy?" - pisze członek zarządu PKP SA. Jacek Prześluga podkreśla, że oddanie obiektów samorządom nie jest prostym rozwiązaniem problemu ich utrzymywania, podając przykład Giżycka, gdzie samorząd zwrócił PKP dzierżawiony od 5 lat dworzec. Tymczasem samorządy Tych, Bedzina i Zabrza już przekonują się, ile kosztuje utrzymanie takich obiektów.

"Analityk, odrzucając ideę utworzenia wyspecjalizowanego podmiotu, straszy nas widmem biurokracji. To dziwi, gdy wiadomo już, że DP SA zatrudni 480 osób do obsługi 916 dworców. Alternatywą według Furgalskiego ma być przeniesienie dworców do spółki Polskie Linie Kolejowe. To zresztą kolejny odkrywczy pomysł eksperta – komunalizujmy albo oddajmy dworce do PLK, a tam… herbata zrobi się słodsza od samego mieszania. Szybko znajdą się pieniądze (skąd?), regulacje prawne (jakie?) oraz „pomysły na utrzymanie”, a pewnie znajdzie się też ktoś, kto wspomoże inicjatywę eksperckimi analizami" - pisze Prześluga w felietonie w "Rz". Jego zdaniem, publiczny pieniądz powinien być jedynie dodatkiem do opłaty dworcowej, ponieważ "rozleniwia beneficjenta". "Tak robią w krajach, w których spółkom kolejowym i politykom nie doradza ekspert Adrian Furgalski. Może dlatego tamtejsze koleje osiągają sukcesy" - kończy Jacek Prześluga, prezes Dworca Polskiego i członek zarządu PKP SA.

źródło: Rzeczpospolita / Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 26-03-2011, 11:05    Odpowiedz z cytatem

Pałaszewski: Dajcie nam pieniądze bo sobie nie radzimy

U podłoża obecnego nawoływania przez PKP S.A.: „Dajcie nam pieniądze na dworce, bo sobie nie radzimy” leży zła sytuacja finansowa. PKP S.A. rzeczywiście nie ma pieniędzy na utrzymanie swojego - wciąż ogromnego, niespotykanego wielkością - majątku. Sytuacja ta idealnie potwierdza starą prawdę: Mieć majątek nie znaczy mieć pieniądze - uważa Tomasz Pałaszewski, dyrektor zarządzający ZDG TOR, były członek zarządu PKP SA.

Bowiem wielu właścicieli nieruchomości zna to z własnego doświadczenia – samo posiadanie nieruchomości to koszt, koszt, koszt i … problemy.

Różnica pomiędzy prywatnym właścicielem nieruchomości, a PKP S.A. zaczyna się od tego momentu. O ile prywatny myśli jak PRZYCIĄGNĄĆ, PRZEKONAĆ, ZACHĘCIĆ potencjalnych użytkowników, żeby sprzedać im ten towar w postaci nieruchomości, o tyle PKP S.A. projektuje – jak ZMUSIĆ, NAŁOŻYĆ OBOWIĄZKOWĄ OPŁATĘ, NAKAZAĆ innym płacenie za swój kosztowny majątek.

Prywatny, gdy ma kłopot z pokryciem kosztów to myśli o pozbyciu się przynoszącego straty majątku, ale nie PKP S.A. Prezes Prześluga krytykuje pomysł przeniesienia dworców kolejowych do „narodowego” zarządcy infrastruktury kolejowej – Polskich Linii Kolejowych S.A.. Krytykuje, gdyż uzasadnienie istnienia spółki Dworzec Polski, której przy okazji – obok członka Zarządu PKP S.A. – jest Prezesem – stanie się wówczas dyskusyjne. Polskie Linie Kolejowe bowiem mają wszelkie niezbędne atrybuty, aby stać się prawdziwym integratorem infrastruktury, który będzie „jednym okienkiem” dla przewoźnika pasażerskiego chcącego prowadzić przewozy w Polsce, oraz jednym zarządcą technicznym całej infrastruktury peronowo – dworcowej. Ułatwi to też rozliczenia z przewoźnikami oraz ma szanse osiągnąć oszczędności z efektu skali.

Dworzec Polski nie jest wbrew opiniom Prezesa, integratorem dworców. Nie ma umowy z PLK na zarządzanie ich peronami, a na pytanie o prawo do zarządzania majątkiem dworcowym należącym do Telekomunikacji czy Informatyki Kolejowej odpowiada – sympatycznie rozmawialiśmy o tym z kolegami.

Czy łatwo spotkać równie beztroskie podejście do rzetelności liczenia kosztów, które kto inny miałby płacić? Przestaje dziwić, iż do dzisiaj spółka „Dworzec Polski” nie posiada biznes planu.

PKP S.A. miota się też w opiniach czy chciałyby czerpać przymusowo pieniądze od przewoźników, prowadzić biznes, czy otrzymywać publiczne pieniądze ze Skarbu Państwa. W jednym tygodniu Jacek Prześluga namawia przewoźników do podpisania swojego listu do Ministra Finansów o finansowanie majątku PKP S.A., z którym sobie nie radzi, aby w następnym tygodniu pisać w „Rzeczpospolitej” „ … Publiczny pieniądz … ma jedną wadę – rozleniwia beneficjenta. Dlatego wolę rozwiązania biznesowe: świadczymy usługę i rozliczamy się z jej jakości, terminowości i skali …”, zapominając równocześnie, iż dwa tygodnie wcześniej złożył wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o zatwierdzenie obowiązkowych opłat Przewoźników na rzecz Dworca Polskiego.

Public relations może być dobre lub złe, skuteczne lub mniej skuteczne … To jest na pewno widowiskowe …

źródło: Tomasz Pałaszewski, Rynek Kolejowy

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Lausitzer Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 09 Mar 2008

PostWysłany: 26-03-2011, 14:42    Odpowiedz z cytatem

Nie trawię dywagacji takich, jak w wypowiedziach p. Antonowicza. Podanych 100 rozwiązań, żadne niedoskonałe, a brak wskazania najbardziej korzystnego. Proponuję potworzyć jeszcze więcej spółek i spółeczek PKP, w których będą zasiadali prezesi i członkowie zarządu, pełniący już te same funkcje w innych spółkach córkach albo matce. SZOK !!!! Kolej powinna być podzielona na trzy sektory: towarowy, pasażerski i infrastrukturalny. A to, czy Państwo dołoży do utrzymania dworców, czy niektóre utrzymają się same, czy potrzebne będzie ppp, to kwestia stworzenia odpowiedniego algorytmu systemu finansowania utrzymania tych budynków na podstawie jasno określonej kwalifikacji poszczególnych dworców do odpowiedniego rodzaju finansowania. Ale to już jest zadanie INFRASTRUKTURY.

Pozdrawiam

_________________
Nie chce PeKaPe ....... ? To pojedzie DeBe Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 29-03-2011, 16:33    Odpowiedz z cytatem

Opłata dworcowa w zawieszeniu

– Postępowanie w sprawie zatwierdzenia cennika opłaty dworcowej zostało zawieszone – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego. Oznacza to, że spółce Dworzec Polski nie udało wykazać, że jest zarządcą infrastruktury. Jacek Prześluga, prezes dworcowej spółki, nie chce komentować sprawy.

Spółka Dworzec Polski złożyła zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym w Urzędzie Transportu Kolejowego wniosek o zatwierdzenie cennika stawek opłaty dworcowej w dniu 31 stycznia tego roku. Dwa tygodnie później UTK stwierdził, że wniosek ma braki formalne i zażądał ich uzupełnienia. Jak wyjaśniał wówczas Krzysztof Jaroszyński, prezes UTK, najpoważniejszy ubytek wniosku dotyczył braku wskazania umów o korzystanie z infrastruktury. Później jeszcze dwukrotnie uzupełniany wniosek trafiał na biurko prezesa Urzędu, który jednak konsekwentnie wskazywał na konieczność wykazania, że spółka Dworzec Polski jest zarządcą infrastruktury, co się ostatecznie nie udało.

W tej sytuacji UTK postanowił zawiesić postępowanie w sprawie zatwierdzenia cennika opłaty dworcowej. Pismo w tej sprawie wpłynęło do spółki Dworzec Polski wczoraj. – Potwierdzam otrzymanie pisma z UTK – poinformował „Rynek Kolejowy” Jacek Prześluga. Nie chce jednak komentować sprawy. – W sprawach związanych z zatwierdzeniem cennika opłaty dworcowej spółka Dworzec Polski SA komunikuje się wyłącznie oraz bezpośrednio z Urzędem Transportu Kolejowego. Żadnych komunikatów prasowych w tej sprawie nie przewidujemy – dodał.

Zawieszenie postępowania w sprawie zatwierdzenia cennika opłaty dworcowej oznacza, że w momencie uzyskania dokumentów potwierdzających, że jest zarządcą infrastruktury kolejowej, spółka Dworzec Polski będzie zmuszona złożyć wniosek o wznowienie postępowania.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 11-04-2011, 11:29    Odpowiedz z cytatem

PR: Realizacja opłaty dworcowej jest niemożliwa

"Podwyżka opłat za korzystanie z dworców, którą próbuje narzucić przewoźnikom Dworzec Polski, prowadzi do obejścia art 34 ust 1 Ustawy o transporcie kolejowym, określającego dopuszczalny poziom podwyżek tych opłat (...) poprzez „przetasowanie" w ramach Grupy PKP" - napisały Przewozy Regionalne w swoim stanowisku przesłanym UTK.

16 marca z inicjatywy RBF odbyło się spotkanie w sprawie proponowanej przez Dworzec Polski opłaty dworcowej. Przewoźnicy przesyłają teraz do Urzędu Transportu Kolejowego swoje wnioski ze spotkania. Oto pismo Przewozów Regionalnych:


STANOWISKO SPÓŁKI PRZEWOZY REGIONALNE SP. Z O.O. WOBEC PLANU PRZEKAZANIA SPÓŁCE „DWORZEC POLSKI" S.A. ZARZĄDZANIA DWORCAMI KOLEJOWYMI

Spotkanie przewoźników kolejowych z przedstawicielami spółki „Dworzec Polski" S.A. zorganizowane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego umożliwiło zdobycie dodatkowych informacji co do planów przejęcia przez spółkę „Dworzec Polski" S.A. zarządzania dworcami kolejowymi od PKP S.A.

Spółka Przewozy Regionalne podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, zgodnie z którym w chwili obecnej realizacja tego projektu jest niemożliwa ze względów finansowych. Według obliczeń prezesa spółki „Dworzec Polski", w związku z realizacją projektu Przewozy Regionalne musiałyby tej spółce płacić ok. 100 milionów złotych rocznie (kwoty te są prawdopodobnie, jak wynika ze wstępnych szacunków, bardzo zaniżone) Poniesienie tak ogromnego, a co najważniejsze dodatkowego kosztu przez Przewozy Regionalne jest całkowicie wykluczone ze względu na kondycję spółki, jak również możliwości finansowe samorządów województw (organizatorów przewozów), które już obecnie mają duże trudności w pokrywaniu deficytu generowanego przez przewozy wykonywane na ich zlecenie w ramach obowiązku służby publicznej. Brak w posiadaniu przewoźników (a w zasadzie w całym systemie kolejowym) środków finansowych na zaspokojenie żądań Dworca Polskiego - nawet mimo najlepszych chęci przewoźników - będzie skutkował poważnymi problemami - w pierwszej kolejności zapewne odmową wpuszczenia przewoźników na dworce (jak publicznie zapowiadał prezes Dworca Polskiego), a następnie upadłością spółki Dworzec Polski.

Przewozy Regionalne zwracają uwagę na to, ze prawidłowa realizacja projektu jest niemożliwa ze względów organizacyjnych, ponieważ projekt jest całkowicie nieprzygotowany. Według publicznie dostępnych informacji, do chwili obecnej spółka „Dworzec Polski" nie przygotowała żadnych studiów wykonalności ani biznesplanu. Nie przejęła zarządzania peronami od PKP PLK ani nie zawarła umowy z TK Telekom, nieprawidłowo przygotowała pierwszy wniosek do Prezesa UTK o zatwierdzenie stawek opłaty za korzystanie z dworców, co skutkowało pozostawieniem tego wniosku bez rozpoznania, a następnie drugi raz złożyła identyczny wniosek, nie posiada również autoryzacji bezpieczeństwa, jaką obowiązani są posiadać wszyscy zarządcy.

Zdaniem Przewozów Regionalnych, realizacja projektu jest w chwili obecnej niemożliwa ze względów prawnych. Wynika to z faktu, że przepisy w obecnym brzmieniu nie dają możliwości uznania za zarządcę podmiotu, który nie zarządza ani jedną linią kolejową, lecz wyłącznie infrastrukturą punktową - podmiot taki nie jest w stanie zrealizować większości obowiązków nałożonych na zarządcę przez ustawę o transporcie kolejowym (np. określonych w art. 29 ust.2, art. 33 ust. 9) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków dostępu (np. określonych w §3-5 czy §16-21). Jak słusznie zauważył prezes spółki Dworzec Polski, spółka ta nie jest nawet w stanie spełnić wymagań koniecznych do uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa. Fakt, iż spółka ta nie jest w stanie spełnić wskazanych obowiązków i wymagań, nie oznacza, ze jej one nie dotyczą, lecz jedynie, że nie może być uznana za zarządcę infrastruktury kolejowej

Przewozy Regionalne zwracają również uwagę, iż podwyżka opłat za korzystanie z dworców, którą próbuje narzucić przewoźnikom Dworzec Polski, prowadzi do obejścia art 34 ust 1 Ustawy o transporcie kolejowym, określającego dopuszczalny poziom podwyżek tych opłat. Ponieważ PKP PLK pobierając tzw. „opłatę krawędziową" jest związana ograniczeniami określonymi w tym przepisie, próbuje się doprowadzić do narzucenia przewoźnikom drastycznej podwyżki opłat poprzez „przetasowanie" w ramach Grupy PKP, czyli wprowadzenie w rolę zarządcy, w miejsce PKP PLK innego podmiotu z tej samej grupy. Podwyżka ta np. w przypadku zatrzymania się na 1 minutę pociągu o długości powyżej 200 metrów w przypadku dworca określonego jako typ A będzie podwyżką aż 63-krotną (przewoźnik zapłaci 66,82 złote zamiast 1,05 złotego, które płaci obecnie). Spółka uznaje takie działania za niedopuszczalne.

Przekazywanie spółce Dworzec Polski środków finansowych z budżetu państwa albo jednostek samorządu terytorialnego może być bardzo utrudnione ze względu na przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej, a spółka ta, w odróżnieniu np. od PKP PLK nie jest monopolistą naturalnym i nie korzysta z uprzywilejowanego traktowania z punktu widzenia tych regulacji. Niezależnie od tego, szanse uzyskania przez Dworzec Polski SA znaczącej dotacji od Skarbu Państwa na utrzymanie dworców są, jak się wydaje, żadne, ze względu na rosnący deficyt państwa. Tym samym, zdaniem Przewozów Regionalnych, wbrew deklaracjom przedstawicieli Dworca Polskiego, jedynym źródłem finansowania tego podmiotu byliby de facto przewoźnicy.

Spółka częściowo zgadza się z miażdżącą krytyką dotychczasowych działań PKP SA prowadzoną publicznie przez prezesa spółki „Dworzec Polski", który wykazuje na licznych przykładach niewłaściwe gospodarowanie majątkiem publicznym poprzez pobieranie zaniżonych stawek za najem na wszystkich dworcach, niewykorzystanie możliwości komercyjnego zagospodarowania powierzchni dworców, doprowadzenie do sytuacji, w której kasy biletowe znajdują się poza dworcami, doprowadzenie do rozczłonkowania infrastruktury pomiędzy różne podmioty (PKP PLK, TK Telekom itd.), doprowadzenie do gwałtownego pogarszania się stanu infrastruktury dworcowej oraz do powiększania się zaległości podatkowych. W świetle powyższych uwag jest jednak jasne, ze drogą do naprawienia tych nieprawidłowości nie jest oddanie dworców w zarządzanie spółce „Dworzec Polski".

Prezes Zarządu Małgorzata Kuczewska-Łaska
Członek Zarządu Danuta Bodzek

źródło: UTK/Przewozy Regionalne/Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 11-04-2011, 13:42    Odpowiedz z cytatem

Koleje Dolnośląskie: Należy utrzymywać kluczowe dworce

Prezentujemy stanowisko Kolei Dolnośląskich w sprawie wprowadzenia opłaty dworcowej proponowanej przez spółkę Dworzec Polski. Oświadczenie opublikował Urząd Transportu Kolejowego w ramach ustaleń po okrągłym stole w sprawie opłaty, zorganizowanym na wniosek Railway Business Forum. Koleje Dolnośląskie nie wykluczają żadnej z przedstawionych na spotkaniu form finansowania - czytamy w stanowisku.

---

Dotyczy: dostępu do infrastruktury

W nawiązaniu do spotkania w dniu 16.03.2011 Koleje Dolnośląskie przedstawiają stanowisko dotyczące wprowadzenia opłaty dworcowej.

Biorąc pod uwagę argumenty jakimi posługiwali się wszyscy przewoźnicy tj. brak umocowania prawnego oraz środków na finansowanie projektu Dworzec Polski, proponujemy aby zarządca zintensyfikował swoje działania na realnych i osiągalnych celach. Naszym zdaniem, w obecnych realiach obejmujących wielkości potoków pasażerskich, mobilność obywateli oraz ilość i dostępność samochodów osobowych należy wyznaczyć dworce kolejowe, które zdaniem przewoźników są niezbędne do właściwego realizowania procesu przewozowego, a wielkość potoków pasażerskich pozwoli na sfinansowanie przedsięwzięcia.

Z perspektywy obszaru obsługiwanego przez Koleje Dolnośląskie S.A. w chwili obecnej widzimy potrzebę użytkowania dworców: Wrocław Główny, Legnica, Jelenia Góra, Wałbrzych Główny, Węgliniec, Żary, Kłodzko Główne, Kamieniec, Jaworzyna Śląska tj. dworce na stacjach przesiadkowych. Nie znamy liczby i lokalizacji dworców przewidywanych do utrzymania przez spółkę Dworzec Polski S.A. na terenie Dolnego Śląska, wiemy natomiast, że zadania jakie winien spełniać dworzec kolejowy uległy znacznej zmianie. Przykładem jest dworzec tymczasowy Wrocław Główny, gdzie na czas remontu została znacznie zmniejszona liczba kas biletowych Przewozów Regionalnych a w to miejsce zostały uruchomione automaty biletowe i sprzedaż w pociągu. Także przepisy dotyczące rynku przewozowego nakładają dodatkowe obowiązki zarówno na przewoźnika jak i na „zarządcę stacji". Do podstawowych należy zaliczyć odprawę osób niepełnosprawnych.

Pozostałe, czynne dworce należy zaoferować samorządom pod kątem przekazania lub współpracy w zagospodarowaniu. Odpowiednie regulacje prawne w tym względzie już istnieją. Rozmowy z poszczególnymi samorządami wszystkich szczebli, bezpośrednie omawianie wszystkich aspektów funkcjonowania i finansowania podległej infrastruktury, pozwolą na określenie faktycznych potrzeb i oczekiwań samorządów względem transportu kolejowego i potrzebnej infrastruktury Szczególnie jest to ważne z uwagi na ciążącym na samorządach obowiązku opracowania planów transportowych.

Podsumowując, należy, z uwagi na bardzo ograniczone środki finansowe dostępne zarówno po stronie przewoźników jak i właściciela infrastruktury, w pierwszej kolejności utrzymywać te dworce, które są kluczowe dla obsługi ruchu pasażerskiego. Przy czym Koleje Dolnośląskie nie wykluczają żadnej z przedstawionych na spotkaniu form finansowania.

Prezes Zarządu
Genowefa Ładniak

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj lub tutaj !!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 11-04-2011, 13:51    Odpowiedz z cytatem

SKM Trójmiasto: Do dworców powinny dopłacić samorządy i państwo

Zgodnie z ustaleniami "okrągłego stołu" w sprawie z opłaty dworcowej, który odbył 16 marca się z inicjatywy Railway Business Forum, Urząd Transportu Kolejowego prezentuje oficjalne stanowiska przewoźników w rzeczonej sprawie. Jako pierwsze prezentujemy stanowisko spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

---

W nawiązaniu do ustaleń z obrad „okrągłego stołu” z dnia 16 marca 2011 r. – PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. przedstawia swoje stanowisko dotyczące kwestii poruszonych w trakcie tychże obrad:

1. pozytywnie oceniamy wszelkie działania podejmowane na rzecz rewitalizacji dworców kolejowych. Dotyczy to w szczególności powołania podmiotu dedykowanego do obsługi oraz utrzymania w należytym stanie technicznym i sanitarnym obiektów dworcowych, tj. Spółki Dworzec Polski S.A. W szczególności pozytywnie oceniamy ideę skategoryzowania obiektów infrastruktury dworcowej;

2. ze zrozumieniem odnosimy się do konieczności ponoszenia przez wszystkich użytkowników obiektów infrastruktury dworcowej opłat związanych z utrzymaniem i eksploatacją tych obiektów. Prezentujemy jednakże stanowisko, że koszty użytkowania dworców kolejowych powinny być ponoszone proporcjonalnie przez przewoźników, jednostki samorządu terytorialnego oraz, w formie subwencji przez budżet państwa. Dworce kolejowe stanowiąc element infrastruktury transportowej Państwa nie są i nie mogą być finansowane wyłącznie przez przedsiębiorstwa transportowe, gdyż w wielu wypadkach wpisują się one w miejskie ciągi komunikacyjne. Fakt lokalizacji tam obiektów usługowych powoduje, że dworce są odwiedzane nie tylko przez pasażerów (podróżnych), ale także przez mieszkańców miast i miejscowości, dla których taki obiekt handlowy (usługowy) zlokalizowany na dworcu jest docelowym punktem „podróży” (bez korzystania z pasażerskiej usługi przewozowej) i którzy zaspokajają tam swoje codzienne potrzeby w zakresie zakupów, usług itp.;

3. stoimy na stanowisku, że dworce kolejowe są niezbędne dla każdej kategorii przewozów. Stwierdzenie takie uzasadnia nie tylko nasza praktyka, ale również brzmienie przepisów powszechnie obowiązujących – zarówno Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, jak również przepisów krajowych (ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym czy projektowana zmiana ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym). Prawo to nakłada na zarządcę dworca szereg obowiązków, w tym w głównej mierze w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dworzec kolejowy jest miejscem odprawy podróżnych, w tym także miejscem zlokalizowana rozkładu jazdy pociągów oraz innych, wymaganych przepisami, informacji;

4. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. biorąc powyższe pod uwagę stoi na stanowisku, że opłata dworcowa powinna zawierać w sobie elementy wszystkich opłat ponoszonych obecnie przez przewoźników z tytułu korzystania z infrastruktury dworcowej (powierzchnie wspólne, opłata za korzystanie z megafonu i pragotronu itp.). Wysokość tej opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od kategorii przewozów (wyższa dla przewozów międzywojewódzkich, które ze swej zasady powodują, iż podróże mają charakter incydentalny, a stopień korzystania z infrastruktury dworcowej przez podróżnego jest relatywnie większy niż w przypadku przewozów o charakterze regionalnym czy aglomeracyjnym, gdzie większość pasażerów odbywa przejazdy systematyczne, najczęściej na podstawie biletów okresowych, a więc wykorzystanie infrastruktury dworcowej jest mniejsze). Ponadto obciążenie przewoźników opłatą dworcową (co do zasady zrównoważone zmniejszeniem wydatków ponoszonych na rzecz innych podmiotów, oferujących dostawę mediów czy usługi w zakresie informacji megafonowej i pragotronowej) nie powinno skutkować wzrostem cen biletów, a tym samym utratą lub zmniejszeniem konkurencyjności transportu kolejowego;

5. chcemy również zgłosić uwagę o charakterze merytorycznym co do sposobu obliczania wysokości opłaty dworcowej, gdzie jednym z kryteriów jest długość pociągu i w tym tylko zakresie proponujemy wprowadzić pułapy albo co 1 metr albo przynajmniej co 10 metrów, ponieważ naszym zdaniem odda to wiernie faktyczną zajętość krawędzi peronowej przez tabor kolejowy.

Z poważaniem
Członek Zarządu-Dyrektor ds. Przewozów
mgr Bartłomiej Buczek

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj lub tutaj !!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 19-04-2011, 09:06    Odpowiedz z cytatem

Ruszyła strona internetowa Dworca Polskiego:

http://dworzecpolski.pl

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj lub tutaj !!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

xzielak Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 27 Paź 2008

PostWysłany: 19-04-2011, 13:55    Odpowiedz z cytatem

Opłata dworcowa coraz mniej realna

– Nie jestem pewien, czy w tym momencie realne jest jeszcze wprowadzenie opłaty dworcowej na najbliższy roczny rozkład jazdy – powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Krzysztof Jaroszyński, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Szef UTK wyjaśnił, że postępowanie w sprawie zatwierdzenia wniosku cennika opłaty dworcowej w tym momencie jest zwieszone na wniosek strony. – Czyli strona, jak można domniemywać, złożyła ten wniosek po to, aby skompletować dokumenty poświadczające, że jest rzeczywiście zarządcą infrastruktury – stwierdził.

– Wiemy, że już minął termin ustawowy publikacji stawek, a nawet gdybyśmy już w tym momencie podjęli to postępowanie, to jeszcze przecież pozostałoby postępowanie merytoryczne. Już na pierwszy rzut oka mieliśmy bardzo dużo pytań, co do uzasadnienia przyjętych kosztów i modelu wprowadzenia tej opłaty dworcowej. W tej sytuacji nie jestem pewien, czy w tym momencie realne jest jeszcze wprowadzenie opłaty dworcowej na najbliższy roczny rozkład jazdy – powiedział Krzysztof Jaroszyński.

Źródło: Rynek Kolejowy

No cóż, Jacek placek na oleju, babcia krzyczy ty złodzieju Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 20-04-2011, 16:40    Odpowiedz z cytatem

UTK: Wprowadzenie w grudniu opłaty dworcowej mało realne

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Jaroszyński ocenia, że mało realne jest wprowadzenie tzw. opłaty dworcowej w grudniu wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów. Opłata ma być pobierana przez zarządcę dworców od przewoźników kolejowych.

Aby taka opłata mogła być wprowadzona UTK musi zatwierdzić jej stawki. Należąca do Grupy PKP spółka Dworzec Polski złożyła odpowiedni wniosek w styczniu tego roku. Urząd pozostawił go bez rozpatrzenia, ponieważ zabrakło w nim wykazania, że spółka ma tytuł prawny do zarządzania infrastrukturą kolejową, za korzystanie z której miałaby pobierać opłatę.

Na początku marca Urząd otrzymał nowy wniosek. Decyzji w tej sprawie wciąż nie ma. 'Obecnie postępowanie jest zawieszone' - poinformował we wtorek dziennikarzy Jaroszyński. Wyjaśnił, że 'ustawowy termin publikacji stawek już minął', a wniosek nie był jeszcze oceniany pod kątem merytorycznym. 'Nie jestem pewien, czy w tej sytuacji realne jest wprowadzenie tej opłaty od grudnia' - powiedział prezes UTK.

Opłata dworcowa miałaby być pobierana przez zarządcę dworców - według Dworca Polskiego mogłyby to być również samorządy - od przewoźników kolejowych, którzy płaciliby za każde zatrzymanie pociągu na dworcu.

Kolejarze proponowali, by wysokość opłat była uzależniona od kategorii dworca i długości pociągu. Przychody z tej opłaty miałyby być przeznaczone na utrzymanie ogólnodostępnych, publicznych części dworców - przejść, hal, toalet, poczekalni. Według wyliczeń kolejarzy na utrzymanie ok. 900 czynnych polskich dworców brakuje ok. 135 mln zł. rocznie.

źródło: PAP

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 21-04-2011, 20:08    Odpowiedz z cytatem

Opłata na cenzurowanym

Zniechęcająca pasażerów do kolei, niedopracowana, niezgodna z prawem – opinie przewoźników o proponowanej przez Dworzec Polski opłacie dworcowej.

Podczas „okrągłego stołu”, który odbył się w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego, 16 marca uczestnicy rynku przewozów pasażerskich debatowali o sposobach finansowania dworców, w tym o proponowanej przez Dworzec Polski opłacie dworcowej. Po spotkaniu przewoźnicy przysłali do UTK swoje wnioski z debaty i opinie.

Niedopracowany projekt

Przewozy Regionalne są przeciwne wprowadzeniu opłaty przede wszystkim ze względu na swoją kondycję finansową oraz sytuację samorządów wojewódzkich. Zgodnie z szacunkami Dworca Polskiego, przewoźnik musiałby płacić około 100 mln zł rocznie. To dodatkowy koszt, którego firma nie będzie w stanie ponieść.
Spółka zwraca też uwagę, że wprowadzenie opłaty dworcowej jest niemożliwe ze względów organizacyjnych, gdyż projekt jest nieprzygotowany. Dworzec Polski nie posiada m.in. studiów wykonalności, biznesplanu, nie przejął zarządzania dworcami od PKP Polskich Linii Kolejowych.
Według przewoźnika projekt nie może być zrealizowany także ze względów prawnych – nie można za zarządcę uznać podmiotu, który nie zarządza linią kolejową, a jedynie infrastrukturą punktową.
Przewoźnik twierdzi też, że nowa opłata dworcowa oznacza podwyżkę już obowiązującej „opłaty krawędziowej” z obejściem artykułu 34 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym o dopuszczalnym poziomie podwyżek opłat.
Pod listem do UTK podpisały się Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes zarządu i Danuta Bodzek, członek zarządu Przewozów Regionalnych.

Nie tylko przewoźnicy

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście pozytywnie ocenia działania na rzecz rewitalizacji dworców kolejowych, w tym powołanie spółki Dworzec Polski oraz ideę skategoryzowania obiektów dworcowych.
Ale zdaniem członka zarządu PKP SKM Bartłomieja Buczka, koszty użytkowania dworców powinny być ponoszone proporcjonalnie przez przewoźników i samorządy oraz częściowo pokrywane z budżetu państwa. Dworce nie powinny być finansowane wyłącznie przez przewoźników.
Spółka stoi na stanowisku, że opłata dworcowa powinna zawierać w sobie elementy wszystkich opłat ponoszonych przez przewoźników za korzystanie z dworców (powierzchnie wspólne, korzystanie z megafonu itd.). Wysokość tej opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od kategorii przewozów. Ponadto obciążenie przewoźników opłatą będzie skutkować wzrostem cen biletów, a tym samym spadkiem konkurencyjności kolei.

Dworce do samorządów

Według Kolei Dolnośląskich, patrząc na obecną sytuację na kolei, należałoby wyznaczyć dworce niezbędne do realizowania przewozów, a pozostałe przekazać samorządom. Genowefa Ładniak, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, przypomina, że zmienia się charakter dworców, np. w miejsce kas stają automaty biletowe lub sprzedaż przenosi się do pociągów. Koleje Dolnośląskie aktualnie potrzebują korzystać tylko z dziewięciu dworców w województwie.
W podsumowaniu listu do UTK przewoźnik podkreśla, że nie wyklucza żadnej z przedstawionych podczas „okrągłego stołu” form finansowania.
Projekt wprowadzenia opłaty dworcowej nie został na razie zaakceptowany przez UTK. Spółka Dworzec Polski nie uregulowała kwestii zarządzania peronami, które należą do PKP PLK.

Adam Brzozowski

źródło: KOW

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 19-05-2011, 13:08    Odpowiedz z cytatem

RBF: Pieniądze na utrzymanie dworców z budżetu państwa

- Według danych przez nas pozyskanych, na utrzymanie dworców kolejowych powinno zostać przeznaczone ok. 50 mln zł rocznie, a nie 135 mln zł, które z przewoźników chce ściągnąć Dworzec Polski nakładając opłatę dworcową. Te pieniądze powinny wpłynąć z budżetu państwa – powiedział dyrektor programowy Railway Business Forum podczas konferencji prasowej na peronach warszawskiego Dworca Wschodniego.

Railway Business Forum zaprezentował raport ws. rewitalizacji dworców kolejowych w naszym kraju. W konferencji wzięli również udział przedstawiciele przewoźników pasażerskich – Małgorzata Kuczewska-Łaska (prezes Przewozów Regionalnych), Piotr Zatorski (dyrektor biura handlowego w Kolejach Mazowieckich), Damian Grabowski (wiceprezes Arriva RP) oraz Donata Nowakowska (rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich).

- Dworzec Polski nie ma dokumentów koncepcyjnych, planu biznesowego. Fantazjowanie na temat pieniędzy, jakie spółka ściągnie od przewoźników, jest bez sensu – podkreślił Furgalski. – Na kolei jest bieda, więc ściąganie jakichś parapodatków nie ma racji bytu – zaznaczył. – Na dworcach kolejowych nie ma jednego gospodarza. To trzeba uporządkować. Nazwaliśmy to „jednym okienkiem kolejowym”. Dworzec Polski nie gwarantuje takiej sytuacji, ponieważ nie ma umów podpisanych z innymi spółkami infrastrukturalnymi – powiedział Furgalski. – Mamy poparcie wiceministra infrastruktury Andrzeja Massela, który uważa, że Dworzec Polski powinien być powiązany z PKP PLK, a nie z PKP SA, która powinna przestać istnieć – stwierdził. Jak podał, wprowadzenie przez Dworzec Polski opłaty dworcowej zaskutkuje tym, że przewoźnicy nie będą w stanie zapłacić tych pieniędzy. Już teraz operatorzy mają problemy z opłatami za dostęp do infrastruktury kolejowej. Mają więc dwa wyjścia – albo podwyżki cen biletów, albo zwiększenie dofinansowania od samorządów. – A jak wiemy, samorządy śpią na pieniądzach – stwierdził ironicznie Furgalski.

- Chcemy zaapelować do Ministerstwa Infrastruktury o przedstawienie rzetelnych analiz wysokości stawek opłaty dworcowej. Rozmawiałem niedawno z ministrem i był zaskoczony tym, że Dworzec Polski chce pozyskać 135 mln zł – powiedział Furgalski.

Dyrektor programowy RBF zaznaczył, że koszty utrzymania dworców w Polsce to ok. 50 mln zł rocznie. Zamiast wprowadzenia opłaty dworcowej, fundusze te można pozyskać z budżetu państwa. Można np. zrezygnować z promocji dodawania biokomponentów do paliw, skoro jest to obowiązkowe – tłumaczył Furgalski.

- Najbliższy sercu przewoźnika jest tabor. W tym kierunku będą kierowane nasze nakłady finansowe. Dla nas liczy się przede wszystkim tabor i drogi. Dworce są bardzo potrzebne, ale organizatorzy przewozów w obecnym porządku prawnym nie mają obowiązku utrzymywania tych obiektów. Podobnie jest z przewoźnikami – stwierdziła prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska.

- Płacimy na bieżąco, zarówno za dostęp do infrastruktury, wnosimy opłatę krawędziową, płacimy za korzystanie z kas i powierzchni wspólnych – wyliczał Piotr Zatorski z Kolei Mazowieckich. – Chcemy poprawy stanu dworców kolejowych, ale nie może się to odbyć po tak wysokich stawkach – zaznaczył.

- Integrator jest potrzebny. Teraz musimy zawierać umowa z kilkoma podmiotami, żeby zatrzymać się na jakiejś stacji. Tym integratorem powinien być zarządca infrastruktury. Jeżeli mamy płacić, powinniśmy też wymagać. Pieniądze powinny być racjonalnie wydatkowane. Tego na razie nie widzimy – podkreślił wiceprezes Arriva RP, Damian Grabowski.

źródło: Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

mateuszpiszcz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Gru 2007

PostWysłany: 19-05-2011, 14:31    Odpowiedz z cytatem

Od początku uważałem że Dworzec Polski to sztuczny twór po to tylko , aby dać Prześludze i jego kolesiom dobrą posadkę. Fakt może i menadżerem kiedyś Prześluga był dobrym, teraz jednak trudno nie odnieść wrażenia , że robi wszystko tylko po to, aby utrzymać się wysoko w hierarchii kolejowej.

_________________
Mniej pracuj, więcej odpoczywaj!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 7 z 9 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2018 infokolej.pl