TLK, którego w dalszym ciągu nie ma w rozkładzie sieciowym elektronicznym. Chyba PKP Intercity poprosiło Przewozy Regionalne o nieumieszczanie tego TLK w rozkładzie sieciowym, aby ludzie o nim nie wiedzieli, nie jeździli, i aby można ten pociag szybko odwołać, tłumacząc to niską frekwencją.
Za przewozy regionalne odpowiadają samorządy, u nas marszałek lubuski. Sejmik wyznaczył 29,6 mln zł, które powinny trafić do zakładu w Zielonej Górze. Kolejarze za te pieniądze mają wozić pasażerów w 2011 r. Ale uważają, że to za mało.
- Dlatego nie przystąpiliśmy do przetargu - wyjaśnia Czesława Bieruta, dyrektorka zielonogórskiego zakładu Przewozy Regionalne. - Z naszych kalkulacji wynika, że koszty znacznie przekraczają wspomnianą sumę.
- A ile żądacie? - dopytujemy.
- To tajemnica handlowa - słyszymy.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Przewozy Regionalne najpierw chciały o 5 mln zł więcej, a teraz nawet o 9, czyli prawie 40 mln. Co się stanie, jeśli marszałek tyle nie da? - Na razie, czyli od 12 grudnia, będziemy jeździli. Jeśli jednak nie dojdziemy do porozumienia, to od 1 marca 2011 z rozkładu znikną niektóre połączenia - zapowiada Bieruta.
Te słowa usłyszeliśmy w czwartek. Ale już w piątek dyrektorka potwierdziła, że do 26 grudnia zawieszone zostaną linie z Gorzowa do Zbąszynka i z Międzyrzecza do Rzepina. Na razie, ze względu na remont torów, kursują tam autobusy zastępcze.
Co dalej? O wycinaniu pociągów nie chce rozmawiać wicemarszałek Jarosław Sokołowski. - Zawieszenie połączeń na dwa tygodnie na dwóch liniach to jednostronna decyzja centrali Przewozy Regionalne - podkreśla. - A jeśli chodzi o przyszłość, to będziemy negocjowali z Przewozami Regionalnymi wysokość dotacji. I zapewne się dogadamy. Dlatego nie sądzę, by groziła nam likwidacja niektórych połączeń.
Co zmieni się w nowym rozkładzie jazdy?
1. Najbardziej zyskają mieszkańcy północnej części regionu. Pojawią się bezpośrednie połączenia z Kostrzyna, przez Gorzów i Krzyż, do Poznania. Pociągi z Kostrzyna będą wyjeżdżały o 5.24 i 15.16, a z Poznania o 8.52 i 18.32.
2. Przybędzie połączenie Forst - Żary - Żagań - Legnica.
3. Na południu województwa niektóre połączenia będą obsługiwały Przewozy Regionalne na przemian z Kolejami Dolnośląskimi.
4. Z Zielonej Góry do Krakowa będzie bezpośredni pociąg InterRegio, czyli obsługiwany przez Przewozy Regionalne. Wyjazd z Zielonej Góry o 13.13; z Krakowa o 10.35 i przyjazd do Zielonej Góry o 18.53.
5. Z Zielonej Góry do Warszawy będzie kursował nie ekspres IC, ale pociąg TLK. Z Zielonej Góry o 5.18, w Warszawie o 10.20; powrót: z Warszawy o 16.10, w Zielonej Górze o 21.53.
6. Z Gorzowa do Warszawy będzie kursował pociąg TLK. Z Gorzowa o 5.06, w Warszawie o 12.50; powrót: z Warszawy o 16.45, w Gorzowie o 0.04.
W czwartek i piątek w papierowym wydaniu "Gazety Lubuskiej" znajdziecie nowy rozkład jazdy PKP.
I oczywiscie pociag z Kostrzyna do Poznania pojechal z falstartem:
Niedziela, po godz. 16, dworzec w Gorzowie. Wjeżdża - jak zwykle opóźniony - pociąg z Kostrzyna. Na peronie tłum, jak zwykle o tej porze. Studenci z Gorzowa jeżdżą do Poznania właśnie w niedzielny wieczór.
- I wydawać by się mogło, że kolejarze o tym wiedzą. Wielokrotnie, przed zmianami, spisywano pasażerów - dokąd jadą i z jakimi biletami. Miało to służyć dostosowaniu pociągów do potrzeb pasażerów? Nic bardziej zwodniczego - denerwuje się w liście do "Gazety" Andrzej Jakubaszek, pasażer z Gorzowa.
Nasz czytelnik opisał warunki, w jakich przyszło mu podróżować: - Na dworcu pojawił się maleńki, jednoczłonowy szynobus. Walka o miejsca jakiekolwiek trwała kilka minut. Pasażerów zmaltretowanych przez decydentów od rozkładu jazdy było wielu. Jechali na uczelnie i do domów w warunkach niegodnych - ściśnięci i na stojąco.
Dlaczego? - zapytaliśmy w lubuskim zakładzie spółki Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze, który uruchamia szynobusy.
- Duży szynobus nam się w piątek popsuł - rozkłada ręce dyrektor oddziału PR Czesława Bieruta. - Jedynym rozwiązaniem było wypuszczenie na tory mniejszego pojazdu na ok. 100 osób. On był wolny. Nie zdążyliśmy zorganizować dla tego połączenia autobusu komunikacji zastępczej - tłumaczy i obiecuje: - Od wtorku będzie na tej trasie jeździł mały szynobus i dodatkowo autobus. Na każdej stacji będą się meldowały razem tak, aby każdy pasażer mógł dojechać do Poznania i z powrotem. Doskonale wiemy, że na tej trasie jest duży potok podróżnych.
Kolejarze, z którymi rozmawialiśmy w ub. tygodniu, spodziewali się problemów z tym połączeniem. - Będzie ciężko, bo rozkład został stworzony pod dwa nowe szynobusy, których w grudniu jeszcze nie będzie [mają być gotowe w marcu 2011 r. - red.]. Jeśli jakiś pojazd w tym czasie ulegnie awarii, a to raczej nieuniknione, to PKP zamieni się w zawodową komunikację autobusową. Oczywiście zastępczą - zapowiadali kolejarze.
Ich obawy przedstawiliśmy dyrektor Bierucie. Jeszcze w piątek tłumaczyła, że na trasie będą jeździły najbardziej pojemne szynobusy i wszystko będzie w porządku..
Zapowiedzi były szumne, a wyszło jak zwykle. Oficjalny debiut długo oczekiwanego połączenia okazał się totalną klapą, która - jak zwykle - najbardziej zabolała zwykłego pasażera.
Źródło: Gazeta Wyborcza
Na najbardziej oblegana trase w wojewodztwie puscili SA 103. Porazka!!
Na tej trasie potrzebne sa conajmniej pesowskie ATR-y 220 trójczlonowe. Ciekawe kiedy sie takich doczekamy. Kiedys byl plan zakupu trójczlonowek ale chyba pomysl przepadl.
Znając życie najlepszym sposobem według Pani Bieruty jest rozłożenie rąk. Czy ten zakład zrobił coś dobrego dla podróżnych? Nigdy! Mieszkałem w Zielonej Górze przez 18 lat. Był syf kolejowy i dalej jest syf kolejowy po lubusku. Żal dupę ściska.
_________________ PKP PLK - SWOJE KADRY BETONUJEMY PROFESJONALNIE
Za Dwojaka była lipa, za Bieruty nadal to samo. Ludzie narzekają na PR Wrocław, ale PR Zielona Góra bije Wrocek na głowę. Lubuski Urząd Marszałkowski ma w totalnym poważaniu komunikację kolejową. Zacytuję z wczoraj Fakty TVN: "Całkowity rozkład jazdy..."
Jeśli ktoś z Was byłby zainteresowany stworzeniem połączenia:
Poznań ok. 21:40 - Krzyż ok. 23:00 umożliwiającym w Krzyżu przesiadkę na nowy TLK do Gorzowa Wielkopolskiego odjeżdżający z Krzyża o 23:06, to może poprzeć poniższą petycję umieszczoną w moim podpisie. Połączenie miałoby znaleźć się w rozkładzie przy korekcie marcowej.
Myślę, że dla wielu mieszkańców Lubuskiego takie połączenie również byłoby przydatne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum