Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Metro non-stop
Autor Wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 21-02-2011, 17:24   Metro non-stop Odpowiedz z cytatem

Metro non-stop

W lutym mijają cztery lata od wprowadzenia dodatkowych kursów metra w weekendowe noce. Po ostatnich wyborach samorządowych pojawiły się nowe żądania – żeby metro jeździło non-stop: siedem dni w tygodniu przez całą dobę. Niestety jak na razie pytana o sens i konsekwencje wdrożenia tej propozycji schodzą na drugi plan.

Warszawa już dwukrotnie wydłużała kursowanie pociągów metra. Po raz pierwszy na początku maja 2004 r. – wtedy pociągi zaczęły jeździć do ok. godz. 0.45. Ostatni skład z Kabat wyruszał równo o godz. 0.00 (zamiast o godz. 23.15 w dni robocze i 23.35 w dni wolne od pracy), natomiast ze stacji Dworzec Gdański jeszcze później – o godz. 0.20. Przy czym zmiana odbyła się kosztem poranków – pierwszy skład z Kabat ruszał o 5.00 zamiast 4.30 w dni powszednie i 4.45 w weekendy.

Na dłuższą metę, jak się okazało, było to dla pasażerów niewystarczające – mieszkańcy zaczęli domagać się wydłużenia kursowania metra w weekendy. Organizowane były happeningi, temat poruszano w czasie wyborów samorządowych w 2006 r. Nowo wybrana na stanowisko prezydenta miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz spełniła te oczekiwania. Od 16 lutego 2007 r. metro zaczęło kursować w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę co pół godziny do ok. 3.00. Ostatni pociąg z Kabat wyruszał o 2.30, a z Dworca Gdańskiego o 2.45. Władze miasta argumentowały tę decyzję licznymi prośbami i wnioskami mieszkańców, zwłaszcza dynamicznie rozwijającego się Ursynowa oraz tym, że metro jest najszybszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu, zaś autobusy nocne jadące na Ursynów przeżywają oblężenie. Wprowadzone na próbę nocne kursy metra nie tylko utrzymały się, ale też zwiększono ich częstotliwość do 15 minut (autobusy nocne kursują nadal co pół godziny).

Jak to wygląda w Europie?

Porównując dane z różnych systemów metra, łatwo można zauważyć, że całodobowe kursowanie pociągów, nawet w weekendy, nie jest wcale wyznacznikiem europejskości. Nie ma też związku z wielkością miasta czy też jego znaczeniem turystycznym. W ogóle warto zaznaczyć, że całonocne kursowanie przez siedem dni w tygodniu należy do absolutnej rzadkości w skali świata. W Europie poszczycić się może tym tylko Kopenhaga. Nowoczesne, w pełni zautomatyzowane metro zostało tam otwarte w 2002 r. Z całotygodniowego nocnego metra mieszkańcy Kopenhagi korzystać mogą od 16 marca 2009 r. (wcześniej pociągi jeździły nocą tylko w czwartek, piątek i sobotę). W związku z tym, że pociągi jeżdżą bez maszynistów, wzdłuż krawędzi peronu zamontowane są drzwi, które otwierają się dopiero w momencie zatrzymania składu metra na stacji, co znacznie ogranicza liczbę niebezpiecznych zdarzeń. Nocą ruch pociągów zorganizowany jest w ten sposób, że pociągi na poszczególnych sekcjach linii metra kursują po jednym torze. Ponadto sześć razy do roku dodatkowe kursy ograniczane są do wybranych nocy w celu umożliwienia przeprowadzenia niezbędnych prac. Warto tutaj wspomnieć również o Nowym Jorku, gdzie pociągi też kursują non-stop. Na wielu odcinkach poprowadzone są 3 lub 4 tory, dzięki czemu można zmieniać pary torów, po których kursują pociągi. Oprócz tego konieczne są jednak także zamknięcia i zmiany rozkładów w wybranych okresach i dniach.

źródło: Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Klałd Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2009
Skąd: Chicago/Wadowice

PostWysłany: 21-02-2011, 19:02    Odpowiedz z cytatem

W Chicago 2 najdłuższe linie z 7 jeżdżą cały czas, oczywiście z różną czestotliwością od 4 min do 15..20. Jest to możliwe dzięki temu, że wagony są dwuczłonowymi jednostkami które można dowolnie i szybko łączyć. Wszystkie wagony są silnikowymi i mają po jednej kabinie. Przejście z wagonu do wagonu dla pasażera jest generalnie zabronione (nie ma "harmonijek"), ale mozliwe w razie potrzeby. Trzeba uważac bo promienie skrętu dochodzą 30m.
Przez to wagony nie wygladają tak ładnie jak jednoprzestrzeniowe, ale jest to tańsze i praktyczne. W razie awarii jednego wagonu reszta go dociagnie do końca linii, gdzie podmieni się jedna jednostke, a reszta pojedzie z powrotem.
Wiadomo, w nocy lepiej siadać za maszynistą, choć przyciski telefonowania do maszynisty są wszędzie. Kamery w wagonach dopiero są wprowadzane razem z nowymi wagonami (dopiero 6 jednostek na 600). Perony mają kamery od pewnego czasu.
Na tych całonocnych liniach wystarczyłaby jedna jednostka przez środek nocy, ale jeżdżą dwie dla lepszej niezawodności. Jest sporo przerw 3 szyny gdzie jedna jednostka może utknąć jesli zbyt wolno pojedzie. Tylko jedna, krótka, dzienna linia jeździ cały czas tylko z jedna jednostką, gdzie frekwencja zmienia się od 0 do 40 osób w ciagu dnia a pociągi jeżdżą co 15 minut. Przekracza kilka przejazdów 4 pasowych dróg, więc zdarzają się utknięcia, ale następny skład w niedługim czasie dojeżdża i przepycha do najbliższej 3-ciej szyny.
Pojemnośc wagonów to 35...45 miejsc siedzących, zaleznie od typu. Łącznie ze stojącymi powiedzmy do 70...80 osób wejdzie. Kiedyś wyjelismy wszystkie siedzenia na próbę w zakładach i weszliśmy by sprawdzić ile osób po prostu, normalnie wejdzie, nie według chorych przeliczników lub by ustanawiac rekord. Weszło 120 osób.

Podczas snieżyc na wszytskich liniach dodatkowe, zamkniete składy w nocy jeżdżą by utrzymać przejezdność. Większość szlaków przebiega po powierzchni lub estakadach, a 3 szyna nie jest przykryta i ślizgacz jedzie po górnej powierzchni.

[ Dodano: 21-02-2011, 19:01 ]
Na stronie www.transportszynowy.pl , można znaleźć informację, że wagony EN81 z metra Wwa mogą jeździć w konfiguracji od 3 do 8. Jakie zwykle w godzinach szczytu składy jeżdżą?
Czy jest możliwe/wygodne skracanie składów na noc i ile to wymaga pracy?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl