Wczoraj (rano) kupowałem bilet na pociąg w Jeleniej Górze i była czynna jedna kasa (ta sama co zawsze), z tą różnicą, że bardzo miła pani (choć poprzednia też była miła - ta jest miła jeszcze bardziej) sprzedała mi bilet na blankiecie KD (razem z dodatkowym paragonem informującym o sprzedaży tegoż biletu - nie wiem, po co to...).
A propos, na dworcu w Jeleniej Górze wciąż wisi tablica (nie kartka na tablicy ogłoszeń, którą łatwo zdjąć, ale osobna tablica trwale przymocowana do ściany) informująca o komunikacji zastępczej do Lwówka Śl. do 31 sierpnia b.r. Oczywiście informacji o aktualnej sytuacji na tej linii nie ma żadnej.
No, ale ściana dworca to już przecież inna spółka...
Projekt tego rozkładu jazdy świetnie dokumentuje oczywistą potrzebę ponownego uruchomienia posterunku ruchu w Szklarskiej Porębie Dolnej.
Otóż spójrzmy na pociągi nr KD 69865 oraz nr KD 69867.
Pociąg pierwszy (nr KD 69865 - Chojnik) odjeżdża z WG o godzinie 6.50, w JG melduje się o 9.09, odjazd w kier. SPG o 9.20, w SPG o godzinie 10.14. Czas jazdy na odc. WG-SPG wynosi więc 3 h 24 min, natomiast na odc. JG - SPG 54 min.
Pociąg drugi (nr KD 69867 - Szrenica) osiąga rekordowy w okresie obowiązywania RJP na odc. WG-SPG czas jazdy - 2 h 57 min Winien służyć do zaspokajania potrzeb przewozowych w dniach wolnych od pracy (C). Co jednak z tego, iż do Szklarskiej Poręby Górnej dociera dokładnie 3 minuty po odjeździe pociągu PR do Harrachova. Z jakiej jednak przyczyny? Ano z takiej, iż musi kisić we własnym sosie w Piechowicach, zanim pociąg poprzedni - Chojnik - zwolni odstęp pomiędzy Piechowicami i SPG... Gołym okiem widać prostą rzecz - gdyby podzielono odc. Pc-SPG na dwa odstępy (Pc-SPD i SPD-SPG), problemu wcale by nie było. Realia są jednak takie, iż podróżny, przyjeżdżając do SPG Chojnikiem, czeka na odjazd PR do Czech 20 min (na stacji nie ma nawet bufetu, jest tylko automat z paskudną z natury rzeczy kawą...), natomiast osoba korzystająca ze Szrenicy ma pecha...
A czy istnieje coś takiego jak zdalnie sterowany posterunek odstępowy (bez toru dodatkowego)? Bo jeśli tak, to mógły taki posterunek w szczycie porannym (w górę) i popołudniowym (w dół) poprawić przepustowość. Czasu czekania pasażeów Chojnika pewnie się nie skróci - Czesi muszą mieć rezerwę na nasze zmiany rozkładu. U nas jedna spółka się z drugą nie mogą dogadać w kwestii skomunikoania, a co dopiero przez granicę - tym bardziej, że czeski pociąg skomunikowany może być z kolejnym.
Problem rozwiązałoby również zamontowanie dwukierunkowej trzystawnej samoczynnej blokady liniowej. Ale wątpię, by ktokolwiek szarpnąłby się na taki wydatek. Uruchomienie posterunku odstępowego wydaje się tańsze, jednak w długiej perspektywie jest rozwiązaniem nieekonomicznym (wiadomo - pensje dla pracowników, utrzymanie budynku, ogrzewanie itp).
_________________ Manipulacja w najczystszej postaci
Jeśli pociąg musi już stać po drodze, to lepiej żeby to była Jelenia Góra niż Piechowice, tj. tam, gdzie następuje większa wymiana podróżnych (temat nie tak dawno temu podniósł w kontekście tej linii bystrzak2000). Z kilku powodów:
1. Krótszy czas przejazdu do Szklarskiej Poręby dla mieszkańców Jeleniej Góry (w tym przypadku o ok. 10 minut) może zachęcić ich do podróży pociągiem.
2. Jest co robić w okolicach dworca dla pasażerów jadących w dalszych relacjach, np. z Wrocławia (sklepy, toalety itd.).
3. Do tego dochodzą oczywiście rozmaite skomunikowania na stacji węzłowej z innymi pociągami, rozkładowe jak i pozarozkładowe (w przypadku np. opóźnienia pociągu z kierunku Zgorzelca). I nie tylko pociągami, bo przecież ludzie też dojeżdżają na stację autobusami.
W rozkładzie nie widzę żadnych krzyżowań "Szrenicy" na odcinku J.G. - S.P.G., tak więc spokojnie można opóźnić odjazd pociągu z Jeleniej Góry. Mogą dojść jeszcze sezonowo "Karkonosze", ale one nie powinny komplikować jazdy "Szrenicy" (jadą o tej porze dnia w tym samym kierunku).
Ponadto bezsensowny staje się w tej sytuacji brak postojów "Szrenicy" w J.G. Zachodniej i Piechowicach Dolnych.
W srode 29. X. br. pojawi sie w Szklarskiej Por. Grn. Stadler (Regio Shuttle 1) przewoznika Ceske drahy, a.s. (seria 840), dokladnie 840.015. Przewidywany okres postoju pojazdu w obrebie stacji w godz. 8.00-12.25.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum