Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
[Piaseczno] Spór o majątek kolejki
Autor Wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 17-06-2011, 17:24   [Piaseczno] Spór o majątek kolejki Odpowiedz z cytatem

W ubiegły piątek, w urzędzie gminy Piaseczno odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów, przez których teren przebiega trasa kolejki wąskotorowej. Samorządy te od lat usiłują nawiązać współpracę w celu rewitalizacji kolejki. Spotkanie nie zakończyło się konkretami, następne planowane jest na 1 lipca

W spotkaniu brali udział m.in. radni powiatowi, Arkadiusz Strzyżewski i Katarzyna Obłąkowska-Kubiak, wicestarosta Marek Gieleciński, Teresa Pyzik, reprezentująca spółkę PKP SA, burmistrzowie Grójca, Piaseczna, Błędowa, sekretarz Tarczyna. Tematem był dalszy los kolejki wąskotorowej, będącej jedną z największych atrakcji (jeśli nie największą) powiatu piaseczyńskiego.

Współwłasność rozsądnym rozwiązaniem

Już wkrótce właścicielem majątku kolejki stanie się spółka PKP SA, ponieważ kończy się proces uwłaszczenia. Gminy Piaseczno i Grójec oraz powiat piaseczyński już wystąpiły do PKP, zgłaszając chęć przejęcia majątku. Propozycja takiego rozwiązania wyszła od PKP. - I nadal jest ona aktualna – potwierdziła Teresa Pyzik. - Chcemy przekazywać samorządom takie linie kolejowe, ponieważ sami ich nie eksploatujemy.

Pytanie tylko, kto ma przejąć majątek kolejki, skoro chętnych jest co najmniej trzech. Teresa Pyzik poinformowała, że starostwo wyraziło chęć przejęcia wszystkich nieruchomości związanych z linią kolejową i nie chce się nimi dzielić na współwłasność. - Trochę mnie takie stanowisko dziwi – mówiła przedstawicielka PKP SA. - Współwłasność pozwala bowiem rozłożyć niemałe przecież koszty na kilka podmiotów. Możecie przecież państwo rozmawiać o podziale tych udziałów.

Z argumentacją tą zgodził się burmistrz Piaseczna, Zdzisław Lis: - Kolejka wymaga poniesienia wielu nakładów, aby odegrała swą rolę turystyczną, komunikacyjną i kulturalną.

Powiat chce być jedynym właścicielem

Ze zdaniem samorządów i PKP nie zgadza się starostwo powiatowe. - Powiat piaseczyński stoi na stanowisku, że najlepszym rozwiązaniem dla skutecznej modernizacji kolejki jest jej przejęcie na własność przez jeden podmiot – mówił wicestarosta Marek Gieleciński. - Naszym zdaniem współwłasność spowolni pewne procedury i tym samym modernizację całego szlaku. Spowoduje, że nie będzie można szybko reagować na różne sytuacje, wymagające pilnych decyzji. Powiat piaseczyński nie mówi, że chce zagarnąć majątek kolejki dla siebie. Jesteśmy otwarci na współpracę, choć chcemy, aby pod względem formalnym był jeden właściciel. Deklarujemy wolę współpracy z samorządami, niektóre wstępną wolę takiego współdziałania już wyraziły.

Przed laty PKP podpisało z powiatem piaseczyńskim porozumienie, na mocy którego majątek ruchomy kolejki został przekazany powiatowi na zasadzie darowizny, zaś nieruchomy został przekazany w użyczenie. - Z umowy użyczenia nie można wysnuć roszczenia przyrzeczenia – przypomniała Teresa Pyzik. - Jak widzimy chętnych zainteresowanych rewitalizacją kolejki jest więcej, a ja nie mam przykrych doświadczeń, jeśli chodzi o działania na zasadzie współwłasności.

Utknęli w martwym punkcie

Jacek Stolarski, burmistrz Grójca, przypomniał zebranym, że spór o majątek kolejki trwa od lat, podczas gdy szlak niszczeje. Podkreślił, że najlepiej byłoby, gdyby wszystkie samorządy zaangażowały się w rewitalizację kolejki. Tym bardziej, że nikt nie zainwestuje pieniędzy, nie będąc współwłaścicielem tego majątku. Ze stanowiskiem tym zgodził się wiceburmistrz Piaseczna, Daniel Putkiewicz, przypominając, że tylko własność daje możliwość inwestowania. Podkreślił też, że stanowiska gmin i powiatu są w gruncie rzeczy zbieżne: wszyscy mówią o powołaniu spółki, jako wspólnego podmiotu realizującego zadania. Rozbieżność dotyczy „jedynie” tytułu własności i o to w tej chwili toczy się gra. W miarę jak dyskusja wydłużała się, porozumienie wydawało się coraz mniej realne. - Należy zacząć od deklaracji chęci partycypowania w tym projekcie. Dopiero potem będziemy określać poszczególne udziały samorządów – zaproponował burmistrz Zdzisław Lis. - Zacznijmy od zadeklarowania woli przejęcia majątku PKP.

Taką wolę przejęcia muszą wyrazić radni, a więc ciało uchwałodawcze samorządu. Wiadomo, że rady miejskie w Piasecznie i Grójcu wyraziły aprobatę dla przejęcia części majątku, rady w poszczególnych miastach i gminach zadeklarowały luźną chęć współpracy przy rewitalizacji kolejki. Wójt gminy Błędów Marek Mikołajewski zwrócił zebranym uwagę, że podobne przedsięwzięcia w kraju były już realizowane, więc z naszą kolejka może być podobnie. W odpowiedzi Zdzisław Lis zaproponował kolejne spotkanie w sprawie kolejki 1 lipca. Wówczas samorządowcy mają podpisać treść porozumienia. Piaseczno i Grójec zadeklarują prawdopodobnie chęć współwłasności, zaś powiat piaseczyński będzie obstawał za przejęciem majątku kolejki na własność. Jak zachowają się inne samorządy pozostaje na razie zagadką, ponieważ trwają w tej kwestii ustalenia. Czy zaplanowane spotkanie przyniesie przełom w rewitalizacji szlaku, okaże się wkrótce.

źródło: Kurier Południowy

_________________
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 04-02-2015, 15:46    Odpowiedz z cytatem

PKP S.A. pozbywa się zbędnych linii kolejowych i dworców.

PKP S.A. coraz efektywniej współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego. Spółka zbywa na ich rzecz linie kolejowe oraz dworce, zbędne z punktu widzenia jej działalności.
– O naszej efektywności niech świadczy liczba transakcji zawieranych z samorządami. Średnio jest to jedna transakcja dziennie. W ostatnim roku było ich w sumie 324 na 249 dni roboczych – zaznacza Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP S.A.
– Dobrym przykładem jest Grójecka Kolej Wąskotorowa. Samorząd, który przejął kolejkę, wykorzysta ją do przewozów turystycznych przy użyciu zabytkowego taboru. Planuje w ten sposób podnieść atrakcyjność poszczególnych gmin, przez które przebiega trasa wąskotorówki. Władze lokalne rozważają też przewóz osób, jeżeli w przyszłości będzie takie zapotrzebowania z strony mieszkańców – wyjaśnia Jarosław Bator.

Więcej:

http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23073/PKP-SA-pozbywa-sie-zbednych-linii-kolejowych-i-dworcow.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2018 infokolej.pl