Geblewicz: Restrukturyzacja PR to nie jest szybki proces
- Będę oczekiwał od zarządu Przewozów Regionalnych powołania oddziałów z początkiem 2014 r. – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Olgierd Geblewicz, marszałek woj. zachodniopomorskiego, autor koncepcji restrukturyzacji PR, poproszony przez nas o komentarz do zamieszczonej wczoraj na naszym portalu informacji, iż Ministerstwo Finansów odmówiło zabezpieczenia środków w rezerwie celowej na przyszły rok na przekształcenie i usamorządowienie PR.
Na dwoje babka wróżyła...żeby koleje w regionach dobrze funkcjonowały potrzebne są olbrzymie nakłady finansowe, pewnie takie że o których nawet nie śnimy ( tyczy to się również pociągów dalekobieżnych) bez nich nie ważne jaki będzie szyld daleko się nie dojedzie....nie ważne czy to będą PR czy KD,KW czy inny twór zmiany być muszą....Generalnie jestem za tym aby każda spółka przewozowa zajęła się tym do czego została stworzona...PR to przede wszystkim przewozy w regionach, IC - połączenia dalekobieżne. Żadne twory IR, RE...pociągi PR odpowiednio skomunikowane z pociągami IC....żadna konkurencja, tylko wspieranie się dla dobra podróżnych...a zyski same przyjdą. Ile jest sytuacji że pociągi dwóch Polskich spółek przewozowych nie czekają na "siebie" ile jest sytuacji że jedna drugiej robi na "złość" Nawet gdyby każde województwo stworzyło swoją kolej to i tak w dłuższej perspektywie czasowej będziemy mieli to samo co obecnie...bo za chwilę połączą się ze sobą np. KW z KD....może to jest zbyt proste...ale potrzebne jest nowe otwarcie....otwarcie tak PR jak IC...ale bez pieniędzy dużych pieniędzy jesteśmy skazani na dryfowanie w otchłań.
Podziału Przewozów Regionalnych na razie nie będzie
Zarząd Przewozów Regionalnych pracuje nad nową strukturą spółki. Chce wyodrębnić samodzielne oddziały, które będą posiadały m.in. własną księgowość. – Struktura w formie kooperacji oddziałów z centralą będzie istniała jeszcze przez jakiś czas – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Ryszard Kuć, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.
Marszałkowie zobowiązali zarząd PR do podziału spółki na oddziały
Bogdan Nowak (PO), wicemarszałek woj. lubuskiego, to kolejny przedstawiciel samorządów wojewódzkich, którego zapytaliśmy o przyszłość Przewozów Regionalnych, w związku z brakiem zgody Ministerstwa Finansów na zabezpieczenie w przyszłorocznym budżecie 1,2 mld zł z rezerwy celowej na restrukturyzację PR (o zabezpieczenie takiej kwoty wnioskowali marszałkowie województw). Nowak ma nadzieję, że decyzja MF została jedynie przesunięta w czasie, zważywszy zwłaszcza na to, że marszałkowie zobowiązali zarząd Przewozów Regionalnych do podzielenia od stycznia 2014 r. spółki na oddziały.
Czarno widzę 2014 rok, to będzie upadek segmentu economy , odejście kilku milionów ludzi od kolei. Brak wzajemnego honorowania biletów oraz całkowitą likwidację połącze stykowych mamy jak w banku.
Zamiast jednej spółki z 16 współwłaścicielami, kilku przewoźników o mniejszym zasięgu działalności – taką propozycję restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest gotowy wesprzeć resort transportu. Ministerstwo przyznaje, że obecna formuła się nie sprawdza, bo spółka notuje straty, ale rozwiązaniem nie jest też tworzenie kolei wojewódzkich, które często są nawet droższe w utrzymaniu.
Dorzynanie Przewozów Regionalnych trwa w najlepsze. Bez dotacji z MI i wypłaty zaległych pieniędzy, zasądzonych przez sąd na rzecz PR-ów doprowadzi je celowo do bankructwa. Kto straci tabór>?
Społeczenstwo-bo nie dojedzie do pracy i szkoły. PLK-a będzie chyba tylko dla samej siebie egzystować i PKP Inter City na polu przewozów pasażerskich.
Rok 2014 początkiem końca, pociągów dostępnych dla szarych ludzi.
Przewozy Regionalne zostaną podzielone. Ale dopiero po wyborach
Ministerstwo Transportu proponuje więc podział Przewozów Regionalnych. Na bazie oddłużonego majątku spółki, która ma 16 skłóconych współwłaścicieli dotujących ją rocznie kwotą 900 mln zł, miałoby powstać pięć, sześć spółek przewozowych, obejmujących po dwa, trzy województwa. To ułatwiłoby zarządzanie.
Decyzja o utworzeniu kilku spółek regionalnych przewozowych przez podział Przewozów Regionalnych wydaje się być coraz bardziej prawdopodobna. Jednak z punktu widzenia pasażera może nie być to dobra decyzja. Jak pokazuje doświadczenia, mnożenie przewoźników pasażerskich często nie służy taniemu podróżowaniu, zwłaszcza na dalsze odległości.
Resort transportu podzieli Przewozy Regionalne na pięć do siedmiu spółek
W spółce topione jest prawie 930 mln zł dotacji rocznie, a struktura jest niejasna. Minister Bieńkowska ma plan dla PR, które straciły w tym roku 16 proc. pasażerów.
Minister Bieńkowska niestety jak się okazło jest kolejnym przereklamowanym urzędnikiem. Koncepcja usamorządowienia PR od samego początku była skazana na niepowodzenie, dziwi że Pani premier Bieńkowska nie zdaje sobie z tego sprawy. PR-y mają bardzo fajną ofertę, a skoro powstają loklani przewoźnicy to automatycznie nie realizując tam przewozów tracą pasażerów. Przykład IR pokazuje, że ta spółka na rynku jest wartością, a nie skostniałym molochem jak PKP IC. To wielkie zagrożenie dła władz PKP IC, ponieważ ujawnia ich niekompetencję, szkoda że minister Bieńkowska zamierza kontynuować kierurunk wyznaczony przez ministra Nowaka.
Do końca roku zespół samorządowy ds. Przewozów Regionalnych ma przedstawić warianty uzdrowienia spółki. Prace nie posuwają się jednak zbyt szybko. Pomysł związkowców, dotyczący powrotu spółki do Skarbu Państwa nie ma szans na realizację.
Marszałkowie wolą błyszczeć na "swoich" kolejach, niż utrzymywać PR (ani tam nazwiska wypromować, ani nic...). Stępień w woj.łódzkim też przecież rozwiąże PR-y z dniem, w którym ŁKA wejdzie na wszystkie trasy w województwie. Ciekawe czy ŁKA skończy jak KŚ...?
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 21-12-2013, 16:41
Nieoficjalnie do likwidacji idą na pewno zakłady:
- Kujawsko-Pomorski (2014)
-Wielkopolski (od 2015)
- Dolnośląski (od 2017)
-Łódzki (2015)
-Zachodniopomorski (2017)
- Pomorski (2017)
- Małopolski (2015 lub 2016)
Wszędzie tam gdzie są własne koleje lub gdzie są planowane
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum