Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Od 1 października zmiany w odszkodowaniach od PKP
Autor Wiadomość

Schiller Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 23 Sie 2011

PostWysłany: 26-09-2011, 11:44   Od 1 października zmiany w odszkodowaniach od PKP Odpowiedz z cytatem

Od 1 października zmiany w odszkodowaniach od PKP

Kupując bilet na pociąg, zawieramy umowę z firmą kolejową. W Polsce jest aż dziesięciu przewoźników i każdy ma swój regulamin podróży. Jeśli pociąg się spóźni, z reklamacją zwracamy się do przewoźnika. Powinien on w ciągu 20 dni odpowiedzieć na skargę i uzasadnić sposób załatwienia sprawy lub poinformować o terminie, w jakim należy się spodziewać wyjaśnień.

Spółka może jednak nie uwzględnić naszej reklamacji. Może Np. uznać, że przed zakupieniem biletu byliśmy poinformowani o opóźnieniu pociągu. Można wtedy zgłosić sprawę do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Rozpatruje on skargi w sprawie naruszenia przepisów.

Pasażerowie pociągów kategorii EIC, EX, TLK oraz D (w rozkładzie widniejące jako pospieszne w komunikacji międzynarodowej) mają prawo do odszkodowania. W przypadku opóźnienia do 2 godzin pasażerom należy się 25 procent ceny biletu (biletu bez miejscówki), powyżej 2 godzin – 50 procent. Pasażerowie mają też prawo do odszkodowania za utratę lub uszkodzenie bagażu do 1825 euro za sztukę. W przypadku śmierci pasażera odszkodowanie będzie wynosić minimum 21 tysięcy euro.

Do tej pory pasażerowie opóźnionych lub odwołanych pociągów spółek Arriva, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie nie mieli prawa do odszkodowania. Od 1 października to się zmieni. W przypadku odwołania ostatniego pociągu podróżny otrzymuje 100% zwrotu niewykorzystanego biletu, dodatkowo, jeżeli do następnego połączenia jest więcej niż 4 godziny podróżny może kontynuować podróż pociągiem innej spółki bądź wybrać taksówkę. Rachunek z taksówki (lub bilet na pociąg innej spółki) oraz potwierdzenie odwołania pociągu (otrzymamy je w ciągu 2 dni na dowolnej stacji przejazdu tego pociągu) wysyłamy do przewoźnika, najpóźniej w ciągu 5 dni roboczych – wliczając w to dzień podróży. W przypadku połączeń międzywojewódzkich IR oraz RE podróżny może zwrócić bilet i kontynuować podróż innym przewoźnikiem. Różnicę w cenie biletu zwróci nam przewoźnik opóźnionego lub odwołanego pociągu.

W przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu (każdej spółki), którym podróżny zmierza na przesiadkę, należy zgłosić się do obsługi (w przypadku odwołania na stacji lub w opóźnionym pociągu) w celu informacji o kolejnym połączeniu. Jeżeli przerwa wyniesie powyżej 2 godzin a my nie znajdujemy się na stacji, z której rozpoczynaliśmy podróż, przysługuje nam nocleg w hotelu. Rachunek (imienny) za hotel, poświadczenie o odwołaniu / opóźnieniu pociągu, opis sytuacji wysyłamy do przewoźnika.

W przypadku biletów miesięcznych reklamację można złożyć najpóźniej 2 dni po utracie ważności biletu. Wykorzystany bilet wysyłamy do spółki wraz z zaświadczeniami o każdym opóźnieniu pociągu. Możemy liczyć na zwrot nawet 50 procent wartości ceny biletu.

W przypadku, gdy pociąg kursuje w zmienionej relacji (objazd bądź skrócenie trasy i nie jest to zapowiedziane wcześniej) podróżny, który zakupił bilet jednorazowy, jeszcze na dworcu musi podjąć decyzję czy będzie tą podróż odbywał, gdyż reklamacje i zwroty nie będą rozpatrywane.
W przypadku biletów miesięcznych podróżny ma prawo do zwrotu za każdy dzień zmienionej trasy, przykład: podróżny ma bilet w relacji Katowice – Mikołów. Pociąg przez 4 dni kursuje objazdem przez Tychy z pominięciem Mikołowa, podróżnemu należy się 4/30 zwrotu wartości biletu.

W przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia Polskiego pociągu za granicą podróżny powinien skontaktować się z przewoźnikiem w Polsce w celu ustalenia dalszej podróży.

W raz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy (w grudniu bieżącego roku) Zmienią się również przepisy dotyczące przewozu rowerów oraz zwierząt. Jeżeli według rozkładu pociąg którym zamierzamy jechać ma oznaczenie wagonu rowerowego, a na stacji okazuje się że tego wagonu nie ma podróżny może zwrócić bilet po uprzednim opisaniu go przez konduktora (dotyczy pociągów EIC, EX, TLK, D)

Przewóz psa w TLK. Podróżny posiadający większego psa (powyżej 35kg) nieodpłatnie może zarezerwować imiennie cały przedział dla siebie i psa (wyłącznie drogą mailową, najpóźniej 2 tygodnie przed planowanym wyjazdem), pod warunkiem że wsiada na stacji początkowej, i odbywa podróż między poniedziałkiem od 10:00 a piątkiem do 20:00. Pies odbywa podróż na podłodze, a w przypadku pobrudzenia, zniszczenia lub naruszenia przepisów porządkowych całkowitą odpowiedzialność ponosi podróżny. Przewoźnik ma prawo odmówić rezerwacji przedziału w pociągu z wysoką frekwencją lub w przypadku szczytu przewozowego. Podróżny zobowiązany jest do posiadania aktualnej książeczki szczepień, kagańca i smyczy dla psa.

Mecenas Janusz Górski – prawnik

Źródło: Rzeczpospolita

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=hU_jpYqUqF0
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl