Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ
Tablety


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2  Następny
PKP IC zapłaci odszkodowania za spóźnienia
Autor Wiadomość

Wojtek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 10 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 28-06-2011, 11:32   PKP IC zapłaci odszkodowania za spóźnienia Odpowiedz z cytatem

PKP Intercity zapłaci odszkodowania za spóźnienia

Po 1 lipca pasażerowie będą mogli liczyć na zwrot do 50 proc. wartości biletu, jeśli ich pociąg spóźni się ponad dwie godziny.

Możliwość ubiegania się przez pasażerów o odszkodowania wprowadza wchodzące 1 lipca w życie Rozporządzenie nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Redy UE z 23 października 2007 r. Zgodnie z rozporządzeniem pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wyniesie od 60 do 119 minut, oraz w wysokości 50 proc. ceny, jeśli pociąg spóźni się ponad 120 minut.

Odszkodowania będą się należały tylko pasażerom spółki PKP Intercity, ponieważ przepisy dotyczą (zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury nr 683) pociągów wybranych kategorii krajowych i większości zagranicznych (pod warunkiem podróżowania po krajach UE): Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight.

Przewoźnik będzie miał miesiąc na wypłatę należnego odszkodowania. Pasażer może wystąpić o odszkodowanie bezpośrednio do PKP Intercity, lub za pośrednictwem Urzędu Transportu Kolejowego.

źródło: KOW

_________________
Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj lub tutaj !!!
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Rafał Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 02 Maj 2011
Skąd: Świdwin/Koszalin

PostWysłany: 28-06-2011, 12:49    Odpowiedz z cytatem

Najpopularniejsze pociągi TLK, którymi jeździ najwięcej ludzi - bez takiej możliwości. No to pozostanie po staremu.

_________________
2010: 27 560 km
2011: 29 580 km
2012: 28 310 km
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

endrju Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Maj 2011
Skąd: Chełm

PostWysłany: 28-06-2011, 14:48    Odpowiedz z cytatem

Tylko warto zauważyć, że ten system jest dość niesprawiedliwy dla Intercity. Jeśliby mieli wypłacić odszkodowania dla wszystkich podróżnych podróżujących pociągami opóźnionymi ze względu na awarię prądu na Centralnym to przecież mijałoby się to ze "sprawiedliwością". Bo przecież IC za awarię nie odpowiadało, a do kogo mogłoby się zwrócić po odszkodowanie? PKP SA przerzuca na PKP Enenergetyka, ci z kolei na PKP PLK, a ci na RWE. W sumie nikt nie winny, a pieniądze wypłacić trzeba by było. Takich przykładów oczywiście jest więcej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

calsberg Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 08 Lis 2010

PostWysłany: 28-06-2011, 15:08    Odpowiedz z cytatem

Odszkodowanie będzie tylko, jeśli opóźnienie wyniknie z winy przewoźnika np. awaria lokomotywy. Jeśli przykładowo spadnie za dużo śniegu i taki EIC się spóźni to będzie to klęska żywiołowa i żadnego odszkodowanie nie będzie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 28-06-2011, 15:21    Odpowiedz z cytatem

endrju, jest coś takiego co się nazywa "roszczenie regresywne", tj. Intercity zwraca należność swojemu klientowi (pasażerowi), a następnie składa wniosek o odszkodowanie do swojego usługodawcy (tu: operatora Dworca Centralnego), ten z kolei szuka faktycznego winnego (RWE Stoen? Budowlańcy?
Białe myszki? Buka?)


calsberg, nie wiem czy przypadkiem uregulowania europejskie nie mówią o uchyleniu odpowiedzialności wyłącznie w przypadku faktycznych klęsk na wielką skalę, ogłoszonych urzędowo. Warto sprawdzić.

Zastanawia mnie, co z REGIOekspresem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Szymek Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 07 Gru 2007
Skąd: IC: Zakład Zachodni

PostWysłany: 28-06-2011, 21:43    Odpowiedz z cytatem

psim, RE są rangą traktowane jak pociągi "osobowe"
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
 
Numer Gadu-Gadu
3371599

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 28-06-2011, 21:45    Odpowiedz z cytatem

Szymek, no wiem (dzięki temu m.in. nauczyciele akad. mają w nich zniżki ustawowe), ale zastanawiam się dlaczego może tak być, i czy to tak już pozostanie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 29-06-2011, 20:31    Odpowiedz z cytatem

PKP Intercity: rekompensaty albo bony

Jeśli po 1 lipca zechcemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie pociągu przewoźnika wystarczy przejść standardową procedurę reklamacyjną.

Od piątku wchodzi w życie rozporządzenie WE nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Główną zmianą wprowadzaną z rozporządzeniem jest możliwość ubiegania się o odszkodowania za podróż opóźnionymi pociągami. Na razie dotyczy to wyłącznie pociągów spółki PKP Intercity: Express, Express Intercity, Eurocity i Euronight – w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

Według rozporządzenia pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie wysokości 25 proc. ceny biletu - gdy opóźnienie wyniesie od 1 godziny do 119 minut, oraz w wysokości 50 proc. ceny, jeśli pociąg spóźni się 2 lub ponad 2 godziny. Przewoźnik musi wypłacić rekompensatę niezależnie jaka była przyczyna opóźnienia.

Można oczekiwać, że pasażerowie chętnie skorzystają z nowego prawa. Czy PKP Intercity jest na to przygotowane? Spółka właśnie wprowadza w swoim regulaminie zmiany związane z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego. Jej pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie w drodze dotychczasowej procedury reklamacyjnej.

- Dotychczas, czyli przed wejściem w życie rozporządzenia, oferowaliśmy pasażerom rekompensatę za opóźnienia pociągów w ruchu międzynarodowym w postaci bonów uprawniających do zakupu nowego biletu. Teraz pasażerowie pociągów kategorii wymienionych w rozporządzeniu będą mieli wybór – pieniądze albo bon. Bony będą miały tą samą wartość co rekompensata, czyli 25 lub 50 proc. ceny biletu – mówi Kamil Świętoń z biura komunikacji i promocji PKP Intercity.

Ze strony internetowej przewoźnika można pobrać wniosek o rekompensatę z tytułu opóźnienia pociągu. Wniosek wraz załączonym biletem należy przesłać listem poleconym na adres spółki PKP Intercity. Pasażerowie mogą ewentualnie uzyskać - u konduktora spóźnionego pociągu lub w kasie biletowej - wpis poświadczający opóźnienie. Nie jest to jednak wymóg – przewoźnik jest w stanie sprawdzić jakie było opóźnienie każdego pociągu. Na rozpatrzenie wniosku oraz wypłatę odszkodowania przewoźnik ma 30 dni.

Adam Brzozowski

źródło: KOW

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 29-06-2011, 22:30    Odpowiedz z cytatem

Od 1 lipca pasażerowie będą mogli się domagać odszkodowania za opóźniony pociąg. Przewoźnik będzie musiał wypłacić rekompensatę, jeśli opóźnienie przekroczy godzinę.

Jak przypomniał w środę na konferencji prasowej prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Jaroszyński, rozporządzenie ministra infrastruktury, które daje pasażerom takie prawo, zacznie obowiązywać od piątku. Na razie o odszkodowania będą mogli się upominać pasażerowie tylko jednego przewoźnika - PKP Intercity.

Jeżeli pociąg spóźni się więcej niż godzinę, ale mniej niż dwie godziny, pasażerowi będzie przysługiwało odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu. Przy opóźnieniu przekraczającym dwie godziny będzie to 50 proc. Przewoźnik ma miesiąc na wypłatę odszkodowania. Jeśli tego nie zrobi, to pasażer może zgłosić się do UTK, który może administracyjnie nakazać przewoźnikowi zapłatę rekompensaty.

„Oczekujemy podniesienia standardu przewozów. Liczymy, że w praktyce te odszkodowania nie będą wypłacane bardzo często, bo poprawi się terminowość kursowania pociągów" - powiedział Jaroszyński.

Jak wyjaśnił, prawo do odszkodowań będą mieli na razie pasażerowie korzystający z połączeń międzynarodowych i ekspresów - czyli tych, gdzie bilety są najdroższe. Zmiany nie obejmą na razie pociągów TLK i InterRegio. Prezes UTK powiedział, że w przyszłych latach będzie poszerzany katalog pociągów, za opóźnienia których można otrzymać rekompensatę.

Obowiązek wypłacania pasażerom rekompensat za opóźnione pociągi nakłada na przewoźników unijne rozporządzenie z 2007 r. W Polsce miało zacząć obowiązywać w grudniu 2009 r., jednak w listopadzie 2009 r. Rada Ministrów zadecydowała, że czasowo zwolni przewoźników pasażerskich z obowiązku wypłacania odszkodowań. Argumentowano wtedy, że w całym kraju trwają liczne remonty linii kolejowych, co wydłuża czas przejazdu. Z tego powodu pociągi się spóźniają, a obowiązek wypłaty pasażerom odszkodowań z tego powodu zmusiłby spółki do ponoszenia ogromnych kosztów.

W kwietniu br. wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, odpowiedzialny w resorcie za kolej, zapowiadał, że ministerstwo chce stopniowo zwiększać przysługujące pasażerom prawa.

Ponadto od 1 lipca w pociągach z obowiązkową rezerwacją miejsc będą stosowane unijne przepisy dotyczące zaliczek. Oznacza to, że w przypadku śmierci lub zranienia pasażera przewoźnik będzie zobowiązany do wypłaty zaliczki na rzecz odszkodowania. Zaliczka ma zaspokoić bieżące potrzeby finansowe pasażera i być proporcjonalna do poniesionej szkody. W przypadku śmierci pasażera nie może być mniejsza niż 21 tys. euro.

Unijne rozporządzenie przyznające prawo do odszkodowań jest jednym z aktów prawnych tworzących tzw. III pakiet kolejowy, określający warunki funkcjonowania pasażerskiego transportu kolejowego na terenie wspólnoty.

źródło: PAP / Nowy Ekran

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę Tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno Ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

psim Płeć:Mężczyzna
Zbanowany


Dołączył: 06 Sie 2010

PostWysłany: 30-06-2011, 08:29    Odpowiedz z cytatem

Beatrycze napisał/a:
Argumentowano wtedy, że w całym kraju trwają liczne remonty linii kolejowych, co wydłuża czas przejazdu. Z tego powodu pociągi się spóźniają


Był to wyjątkowo jaskrawy przykład systemowego, przyklepanego niedasizmu.

Te remonty nie pojawiają się z nienacka - z góry wiadomo, gdzie i kiedy można się ich spodziewać. Więc możnaby odpowiednio przygotować rozkład jazdy, i uczciwie powiedzieć pasażerowi:

"z Warszawy do Gdańska będziesz jechał siedem godzin, a może nawet siedem i pół!"

Tak powiadomiony pasażer to zupełnie co innego, niż taki któremu obiecano przejazd w 4 godziny, a "zrobiło się" osiem. Ale zrozumienie takich niuansów było widocznie dla polityków i wierchuszki kolejowej za trudne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pawelu Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 09 Lip 2008
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 30-06-2011, 16:01    Odpowiedz z cytatem

Moim zdaniem:
1. Możliwość wypłaty odszkodowania powinno jak najszybciej objąć również dawne pociągi pośpieszne (obecne TLK), bo to przecież nimi a nie drogimi Ex czy IC podrożuje zdecydowana większość społeczeństwa.
2. Nie każdy przecież jest mikolem i siedzi na forum. Podejrzewam, że większość osób podróżujących nie wie o takiej możliwości. Informacje o tym powinny pojawić się na dworcach, przy tablicach rozkładowych, przy kasach biletowych.
A argument, że nie można było tego wypłacać już od grudnia 2009 roku był naprawdę śmieszny i dziecinny, bo remonty są zazwyczaj planowane z wyprzedzeniem, i wystarczy tak ułożyć odpowiednio wcześniej rozkład jazdy żeby pociągi się nie spóźniały. Remonty trwają w całej Europie, nie tylko u nas, i jakoś nigdzie okresu przejściowego nie wprowadzono. Ale przecież trzeba było zabłysnąć na konferencji prasowej jak to skraca się czas przejazdu do Krakowa i Katowic do 2,5 godziny a że kilkadziesiąt kilometrów CMK rozkopane to już tego się nie brało pod uwagę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pawel_15 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 23 Lut 2010
Skąd: Pokuć

PostWysłany: 30-06-2011, 16:47    Odpowiedz z cytatem

A co w przypadku gdy zamarznie im lokomotywa zimą i będa musieli spalinowe wynajmować i będą opóźnienia ? Jeżeli wtedy też będą płacili kasę to nic tylko jeździć zimą w 1 klasie w IC za pół ceny Very Happy

_________________
Pokuccy kopciarze - łączcie się !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 30-06-2011, 17:07    Odpowiedz z cytatem

Pawel_15, pasażera nie interesują problemy techniczne przewoźnika, ani inne przyczyny opóźnienia pociągu. PKP IC w postępowaniu reklamacyjnym nie może się tłumaczyć, że im lokomotywa zamarzła, albo że ktoś ukradł sieć trakcyjną, albo że kolejarze blokowali tory, albo że TIR wjechał w pociąg itp. Odszkodowanie ma być pasażerom wypłacone, a jak to spółki kolejowe między sobą rozliczą to już wyłącznie ich sprawa. Może wreszcie związki zawodowe zaczną pokrywać straty PKP PLK wynikające z nielegalnych blokad torów.

_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę Tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno Ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Iktorn Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Gru 2005

PostWysłany: 30-06-2011, 17:38    Odpowiedz z cytatem

Właśnie najczęściej w taki sposób się tłumaczy, tzw. "siłą wyższą, niezależną od przewoźnika" i z tego powodu odmawia wypłat odszkodowań. Kilka razy miałem z nimi przeboje (najgorszy beton w tym przypadku jest w Krakowie). Raz tak mnie wkurzyli, odmawiając mi odszkodowania, odpisali zupełnie nie na temat. Odwołałem się, oni swoje. Byłem na tyle wściekły, że postanowiłem skierować sprawę do sądu, przesłałem informację do PKP Intercity i po "dogłębnej analizie i w drodze wyjątku" zwrócili mi koło 50% kosztów, jakie poniosłem. Odpuściłem wtedy im, nie warto było się procesować za ok. 80 zł.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pawel_15 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 23 Lut 2010
Skąd: Pokuć

PostWysłany: 30-06-2011, 17:50    Odpowiedz z cytatem

Czyli w gruncie rzeczy wyszedłeś na swoje. Jakby przegrali to by ich to nie kosztowało 80 PLN tylko o wiele więcej, dlatego woleli zrobić ,,..w drodze wyjątku".

_________________
Pokuccy kopciarze - łączcie się !
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 2 Idź do strony 1, 2  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2017 infokolej.pl