Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Podstawa prawna czasu pracy maszynisty
Autor Wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 25-02-2015, 14:50   Podstawa prawna czasu pracy maszynisty Odpowiedz z cytatem

Szanowne koleżanki i koledzy czy mógłby mi ktoś powiedzieć jakie przepisy ustalają normy czasu pracy maszynistów? Zasadniczo wiem ile mogę pracować ile muszę mieć przerwy, tylko zastanawia mnie z jakich przepisów to wynika. Czy system czasu pracy wynika z artykułów 135,136 kodeksu pracy, oraz 132, 133, 134 jeśli chodzi o odpoczynek, czy są jeszcze jakieś szczegółowe przepisy?

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Roman1000 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Mar 2013

PostWysłany: 25-02-2015, 17:08    Odpowiedz z cytatem

Czas pracy maszynistów grupy PKP regulują Zakładowe Układy zbiorowe Pracy.Prywatni przewoźnicy zapewne mają jakieś regulaminy pracy lub stosują zapisy Kodeksu Pracy.
Róznica w jednym i drugi przypadku jest duża.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 25-02-2015, 17:40    Odpowiedz z cytatem

Lektura jednego i drugiego nadal nie daje odpowiedzi na niektóre kwestie związane np z przekraczaniem 12 godzin czasu pracy ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

jubikej Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Wrz 2009

PostWysłany: 25-02-2015, 17:56    Odpowiedz z cytatem

zarzdzenie anulowane już Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 25-02-2015, 17:57    Odpowiedz z cytatem

Nie ja nie w związku z tym.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Ocelot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Sie 2009
Skąd: Tutejszy

PostWysłany: 25-02-2015, 21:23    Odpowiedz z cytatem

Borys. Nie podam Ci paragrafu ale to co wiem - odnośnie 12 godzin. Choć by się walić miało to za kołem możesz być 12 godzin i ani minuty dłużej. Bo jak coś się stanie w tym czasie to jesteś ugotowany Ty i Dyspozytor. Czasami się nagina się te 12 godzin bo brakuje Ci np 15 minut do stacji macierzystej, gdy jedziesz opóźniony, ale ktoś na to zgodę wydać musi. Jak zgody brak to czekasz na podmianę.
Oczywiście wszystko zależy od okoliczności i sytuacji.

Wykaz możesz mieć do 16 godzin ale te 4 to tylko pasażer.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 25-02-2015, 21:28    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Nie podam Ci paragrafu ale to co wiem - odnośnie 12 godzin.


No właśnie tyle to ja wiem, tylko mam taki feler że bardziej wierze paragrafom, chociażby paragraf który oddziela pracę za kołem od tej bez koła. Tak samo skąd to 16 godzin max na wykazie?

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.


Ostatnio zmieniony przez Borys_q dnia 25-02-2015, 21:34, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

jubikej Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Wrz 2009

PostWysłany: 25-02-2015, 21:32    Odpowiedz z cytatem

czasami na 12h zmiane masz 6h pogotowia bez pojazdu - o to Ci chodzi?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 25-02-2015, 21:39    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
- o to Ci chodzi
?

Chodzi mi o to czemu nie mogę jechać 12 i pół godziny, a dozorować maszynę nikomu nie przeszkadza. Tylko nie logiczne uzasadnienie bo rozumiem, że skupienie bezpieczeństwo, zmęczenie zagrożenie pasażerów, interesuje mnie przepis prawa. Może mi się po prostu nudzić zaczyna. Może nagle ktoś wymyśli, że w sumie te pasażery do 16 godzin to powinny być jednak do 14. Jak się z niektórymi rozmawia to takie skomplikowane wywody odnośnie czasu pracy mówią, że musieli to gdzieś przeczytać tylko nikt nie chce powiedzieć gdzie.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

tores Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Cze 2010

PostWysłany: 26-02-2015, 09:57    Odpowiedz z cytatem

ROZDZIAŁ IV
Czas pracy
§ 11
1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy
w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Sposób potwierdzania zgłaszania się do pracy oraz jej zakończenia ustala pracodawca według zasad określonych w odrębnych przepisach.
3. Do czasu pracy pracownika zalicza się również okresy:
1) badań lekarskich zleconych przez pracodawcę,
2) szkoleń i egzaminów wymaganych do kontynuowania pracy na zajmowanym stanowisku,
3) oczekiwania drużyn trakcyjnych po zakończeniu wszystkich czynności związanych ze zdaniem pociągu lub pojazdu trakcyjnego w stacji zwrotnej lub zwrotnym zakładzie taboru, łącznie z okresem jazdy w charakterze pasażera do stałego miejsca pracy określonego w umowie o pracę,
4) udziału pracownika w postępowaniu wyjaśniającym, prowadzonym przez pracodawcę,

z tym, że w przypadkach określonych w pkt. 1 – 2 i w pkt 4 z uwzględnieniem odpowiednio postanowień § 39, § 40 ust. 1 i § 61 ust. 2.
§ 12
1. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym czterech miesięcy, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 - 3 oraz § 15 i § 20 oraz art. 143 i 144 Kodeksu pracy.
2. Czas pracy pracowników drużyn trakcyjnych, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy i 170 godzin miesięcznie oraz do 12 godzin podczas zmiany.
3. Czas pracy kierowców regulują odrębne przepisy.

§ 13

W stosunku do pracowników objętych Układem stosuje się następujące systemy czasu pracy:
1) system jednozmianowy,

2) system wielozmianowy,

3) system równoważnego czasu pracy.

§ 14
System równoważnego czasu pracy może być stosowany na stanowiskach i posterunkach związanych z prowadzeniem ruchu pociągów, wykonywaniem pracy handlowo-przewozowej, naprawami i utrzymaniem taboru kolejowego, obiektów i budowli kolejowych oraz w innych przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją.
§ 15
1. W systemie równoważnego czasu pracy, wymiar czasu pracy może być przedłużony do 12 godzin na dobę z tym, że w przyjętym okresie rozliczeniowym czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin na tydzień.
2. Przedłużony w poszczególnych dniach wymiar czasu pracy, w granicach określonych
w ust. 1 jest wyrównywany dniami wolnymi od pracy.

§ 16
1. Pracownikowi zatrudnionemu w systemie równoważnego czasu pracy w dniu, który - zgodnie z rozkładem czasu pracy - jest dla niego dniem pracy, pracodawca zapewnia pracę w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4.
2. W przyjętym okresie rozliczeniowym jeden dobowy wymiar czasu pracy może zostać skrócony, o ile dla wykonania ustalonego wymiaru czasu pracy na ten okres pozostało pracownikowi mniej niż 8 godzin.
3. W dniu, w którym pracownik jest skierowany na obowiązkowe szkolenia lub egzaminy, dobowy wymiar czasu pracy może być mniejszy niż 8 godzin.
4. W dniu, w którym pracownikowi udzielany jest urlop wypoczynkowy, w wymiarze, o którym mowa w art. 1542 § 4 Kodeksu pracy, dobowy wymiar czasu pracy może być mniejszy niż 8 godzin.


§ 17
1. Pracownicy wykonują pracę według ustalonych rozkładów czasu pracy.
2. Rozkład czasu pracy powinien określać w szczególności:
1) godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy,
2) liczbę zmian,
3) czas pracy dla każdej zmiany w poszczególnych dobach,
4) dni wolne od pracy, o których mowa §15 ust.2,
5) dni wolne od pracy wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy,
6) wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym,
7) czas badań lekarskich zleconych przez pracodawcę,
8) czas obowiązkowych szkoleń i egzaminów.
3. Pracownikom zatrudnionym w systemie równoważnego czasu pracy, rozkład czasu pracy podawany jest do wiadomości w sposób określony przez pracodawcę, najpóźniej na trzy dni przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego.
4. Indywidualny rozkład czasu pracy pracownika może ulec zmianie w ciągu okresu rozliczeniowego na jego wniosek lub za jego zgodą wyrażoną na piśmie.
§ 18
1. Rozkład czasu pracy pracownika zatrudnionego w systemie równoważnego czasu pracy powinien przewidywać dni wolne od pracy w liczbie co najmniej równej liczbie niedziel, świąt i dni wolnych od pracy wynikających z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy przypadających w okresie rozliczeniowym.
2. Za dzień wolny, o którym mowa w ust. 1 uznaje się kolejne 24 godziny po zakończeniu doby pracowniczej.
3. Pracownik, o którym mowa w ust.1 powinien korzystać co najmniej raz w tygodniu z 35 godzinnego nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 12 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego, który raz na trzy tygodnie przypada w niedzielę, z zastrzeżeniem art. 133 § 2 Kodeksu pracy.
4. Niedziela obejmuje 24 kolejne godziny, poczynając od godziny 600 w tym dniu, chyba że w regulaminie pracy została ustalona inna godzina.
§ 19
Pracownikowi zatrudnionemu w systemie równoważnego czasu pracy, po okresie pracy, należy zapewnić okres odpoczynku, w którym pracownik jest wolny od pracy. Okres tego odpoczynku powinien wynosić tyle godzin ile trwała poprzedzająca praca, nie mniej jednak niż 12 godzin.

§ 20
1. W systemie równoważnego czasu pracy okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.
2. W razie nie wyrażenia zgody przez zakładową organizację związkową na ustalenie lub zmianę okresów rozliczeniowych czasu pracy, pracodawca może stosować okresy rozliczeniowe czasu pracy określone w art. 129 § 2 i w art. 135 § 2 i 3 Kodeksu pracy – po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy.
3. W trybie określonym w ust. 2 okres rozliczeniowy – przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych – może być przedłużony do czterech miesięcy.
4. U pracodawcy mogą być stosowane różne okresy rozliczeniowe dla różnych grup pracowników.
§ 21
1. Obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym ustalony zgodnie z § 12, oblicza się:
1) mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym a następnie
2) dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.
2. Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin.
3. Dzień 25 listopada – Święto Kolejarza występujący w okresie rozliczeniowym, obniża wymiar czasu pracy ustalony zgodnie z ust. 1- 2, o 8 godzin.
4. Wymiar czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym, ustalony zgodnie z ust. 1-3, ulega w tym okresie obniżeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy.
§ 22
1. Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2. W razie rozwiązania umowy o pracę przed upływem okresu rozliczeniowego, pracownikowi przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia, obliczonego jak za pracę
w godzinach nadliczbowych - z zastrzeżeniem ust. 1 - za czas przepracowany od początku okresu rozliczeniowego do dnia rozwiązania umowy o pracę.
3. Za początek każdej doby przyjmuje się godzinę rozpoczęcia pracy zgodnie z rozkładem czasu pracy.
4. Zmianę rozpoczynającą się w jednym dniu kalendarzowym, a kończącą się w następnym dniu kalendarzowym zalicza się do dnia początku tej zmiany.
5. Pracodawca zobowiązany jest do dokonywania bieżącej analizy zasadności stosowania pracy w godzinach nadliczbowych oraz do przedstawiania związkom zawodowym informacji dotyczących rozliczenia godzin przepracowanych ponad normy czasu pracy.
§ 23
1. Pora nocna określona jest w regulaminie pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Pracownikom drużyn trakcyjnych pracę w porze nocnej liczy się zgodnie z przepracowanymi godzinami, nie więcej niż 8 godzin, między godziną 2100 a godziną 700 dnia następnego.
3. Pracę w porze nocnej w systemie równoważnego czasu pracy, dopuszcza się najwyżej przez dwie kolejne noce.
4. Postanowienie ust. 3 ma zastosowanie, gdy pracownik przepracował w porze nocnej
co najmniej dwie godziny podczas zmiany.
§ 24
Za pracę w niedzielę, święto oraz dzień wolny od pracy wynikający z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 600 w tym dniu, a godziną 600 dnia następnego, chyba, że w regulaminie pracy określono inne godziny rozpoczęcia i zakończenia tej pracy.
§ 25
Pracownikom zatrudnionym w systemie równoważnego czasu pracy, podczas zmiany przysługują przerwy w pracy w łącznym wymiarze 30 minut, z tym, że jedna z nich nie może być krótsza niż 15 minut. Przerwy te wlicza się do czasu pracy. Zasady wprowadzania przerw określa regulamin pracy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 26-02-2015, 12:00    Odpowiedz z cytatem

Jakbys jeszcze napisal co zacytowales to by pomoglo.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

tores Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Cze 2010

PostWysłany: 26-02-2015, 13:39    Odpowiedz z cytatem

Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy
dla
Pracowników Zatrudnionych
przez Zakłady PKP CARGO Spółka Akcyjna.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

jubikej Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 24 Wrz 2009

PostWysłany: 26-02-2015, 15:20    Odpowiedz z cytatem

Borys_q ale chyba nadal nie ma odp na Twoje pytanie :]
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Roman1000 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 14 Mar 2013

PostWysłany: 26-02-2015, 18:33    Odpowiedz z cytatem

Równoważny system czasu pracy , to jest system czasu pracy w jakim pracują maszyniści, zezwala wydłużyć dobowy wymiar czasu nie dłużej jednak niż dwunastu godzin.Wydłużony czas pracy równoważny się krótszymi czasami pracy w inne dni lub wolny. Kodeks pracy dopuszcza do pracy ponad maksymalny dobowy wymiar czasu pracy w kilku przypadkach w tym wpisane jest w uzasadnionych potrzebach pracodawcy. Zarząd PKP Cargo uchwałą 599 (chyba z 2009 roku- nie jestem tego pewny) uściśla zapis "potrzeby pracodawcy" i wymienia szczegółowo siedem takich przypadków. Opisuje precyzyjnie procedury, które dyspozytor i maszynista muszą wypełnić by pracować powyżej 12 godzin.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 26-02-2015, 19:10    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Równoważny system czasu pracy , to jest system czasu pracy w jakim pracują maszyniści, zezwala wydłużyć dobowy wymiar czasu nie dłużej jednak niż dwunastu godzin.


Do 16 w przypadku jeśli praca polega na częściowym pozostawaniu w pogotowiu do pracy (zuzp ic nie przewiduje stosowania tego wydłużenia) .

Cytat:
Zarząd PKP Cargo uchwałą 599 (chyba z 2009 roku- nie jestem tego pewny) uściśla zapis "potrzeby pracodawcy" i wymienia szczegółowo siedem takich przypadków. Opisuje precyzyjnie procedury, które dyspozytor i maszynista muszą wypełnić by pracować powyżej 12 godzin.


To już mi więcej mówi szkoda, że mnie nie dotyczy bo pracuje w IC, ale podpowiedź gdzie szukać.

[ Dodano: 26-02-2015, 20:21 ]
Jakby ktoś był zainteresowany, to w IC obowiązuje decyzja 09/2010 z 05 maja 2010 roku.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 3 Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl