Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
    
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   M.INFOKOLEJ.PL   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2  Następny
Czy w Polsce koleje powinny być całkowicie państwowe?
Autor Wiadomość

Diken Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lut 2012
Skąd: Szczecin/Pionki

PostWysłany: 01-03-2016, 12:37   Czy w Polsce koleje powinny być całkowicie państwowe? Odpowiedz z cytatem

Założyłem temat, gdyż bardzo mnie ciekawi sytuacja kolei w Polsce.

Oglądałem w jakimś programie rozmowę w sprawie: obecnej sytuacji kolei w Polsce.
Była tam rozmowa również na temat: upaństwowienia kolei i rezygnacja ze spółek kolejowych.
I ja również jestem za tym, by w "polskich kolejach" takie zmiany zaszły.
Żeby wróciła kolej państwowa, jak to było kiedyś, jeszcze w latach 90-tych.

Czy jest możliwe, żeby upaństwowić polską kolej w całości?

_________________
Liczę na dobre rozwijanie polskiej kolei, jako sympatyk kolei w Polsce.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 
Numer Gadu-Gadu
42495596

Jack Daniel's Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 03 Kwi 2015

PostWysłany: 02-03-2016, 14:01    Odpowiedz z cytatem

A co to za program oglądałeś, gdzie on leciał, kiedy? Kto się w nim wypowiadał?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Victoria Płeć:Kobieta
Asystentka Admina
Asystentka Admina


Dołączyła: 17 Lis 2005
Skąd: Warszawa

PostWysłany: 02-03-2016, 19:50    Odpowiedz z cytatem

Diken, co rozumiesz przez pojęcie "kolej"? Infrastrukturę, przewoźników (pasażerskich i towarowych) czy jedno i drugie? A co z kolejowymi firmami budowlanymi? To też "kolej"?

W Polsce mamy wiele prywatnych firm kolejowych, w tym z kapitałem zagranicznym. Jak wyobrażasz sobie ich upaństwowienie i wcielenie, jak domniemam, do jednego państwowego PKP? To jest science-fiction! Mikologia - jak ktoś gdzieś określił mikolskie mrzonki.

A co z zagranicznymi przewoźnikami, którzy zechcą wozić pasażerów po polskich torach (np. czeski prywatny LEO Express)? Upaństwawiamy czy zakazujemy wjazdu, żeby chronić jedno, niewydolne, ułomne, nieruchawe, zabetonowane państwowe PKP?

Pytań jest mnóstwo... Odpowiedź jedna - mikologia!

Państwowa powinna być infrastruktura (w tym PKP Energetyka sprywatyzowana przez balcerowiczowskie banksterzątka). A na torach konkurencja: państwowa, samorządowa, prywatna. Przy czym im mniej państwa na torach tym lepiej dla pasażera i klienta.

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora

Abraxas121 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 24 Lip 2015

PostWysłany: 03-03-2016, 14:01    Odpowiedz z cytatem

bzdury piszesz kolej powinna byc jedna i panstwowa a nie 500 spolek i spoleczek prywatnych samorzadowych czy nie wiadomo co tam jeszcze,nie wszystko mozna rozpatrywac w kategoriach rynkowych zwlaszcza słuzby publicznej....dobrze napisal to Tony Judt w jednej ze swych ksiazek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 03-03-2016, 14:39    Odpowiedz z cytatem

Powrotu do jednej kolei jak kiedyś już niema, za dużo się zmieniło i za dużo majątku dawnej PKP zostało sprywatyzowane. Wg mnie całe zarządzanie infrastruktura powinno zostać połączone w jeden organizm, tylko jak to zrobić jak Energetyka już jest sprywatyzowana? Wykupić? Wykupić sieć trakcyjną i sieciowców i włączyć do PLK-i? Trakcja też powinna być jako jedna grupa, tylko znowu Cargo częściowo sprywatyzowane, jak doprowadzić do przeniesienia części majątku w inne ręce ręce? Jeszcze przed prywatyzacja Cargo była taka sytuacja, że Cargo państwowe i IC państwowe, w Cargo maszyny stały dniami bezczynnie a my nie mieliśmy czym jeździć, Cargo woziło maszyny po kraju na przeglądy a u nas w szopach wolnych mocy przerobowych w brut.

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Beatrycze Płeć:Kobieta
Redaktor


Dołączyła: 11 Lis 2005
Skąd: Legnica

PostWysłany: 03-03-2016, 16:25    Odpowiedz z cytatem

Borys_q, sieć trakcyjna nigdy nie należała i nie należy do PKP Energetyki. Jest ona własnością PKP PLK, czyli Skarbu Państwa. PKP Energetyka posiada "tylko" infrastrukturę zasilającą sieć trakcyjną (tj. podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne, kable zasilaczy i - tutaj nie jestem pewna - LPN, czyli linię potrzeb nietrakcyjnych 20 kV, która biegnie po słupach sieci trakcyjnej.

Wracając do tematu, powrót do jednego, państwowego PKP, jak było za komuny i w pierwszej dekadzie postkomuny, jest nierealny. Do państwa powinna należeć tylko infrastruktura kolejowa (ze względów strategiczno-obronnych), czyli tory i cała otoczka, od której uzależniony jest ruch pociągów. Do państwa mogą należeć, ale nie widzę takiej konieczności, przewoźnicy kolejowi, tak pasażerscy jak i towarowi. Skarb Państwa posiada w tej chwili dwóch przewoźników: PKP IC i PKP LHS, a także WARS (100% akcji lub udziałów). Częściowo państwowe są: PKP SKM, PKP Cargo i PR plus spółki kolejowe należące do KGHM, Orlenu, Lotosu.

Wszystkie spółki typu KD to też własność publiczna, ale nie państwowa tylko samorządowa.

Jedno PKP już mieliśmy. Pamiętam te czasy, bo w czymś takim zaczynałam pierwszą pracę na przełomie wieków. Był to niewydolny, komunistyczny moloch (do dziś tak jest w przypadku Grupy PKP, co potwierdzą szeregowi kolejarze z PKP PLK, PKP IC czy PKP SA), na który wszyscy narzekali. Nie wyobrażam sobie powrotu do tego stanu. Obecny stan też nie jest idealny, bo spółek jest za dużo, szczególnie w sektorze pasażerskim. Ale to nie wina państwa tylko lokalnych kacyków partyjnych, z których każdy marzy o swojej kolejce i o swoim lotnisku. Bo to są lukratywne posadki dla kolesi i pociotów, na których można kręcić lody. Choć trzeba przyznać, że samorządową konkurencję na torach wyhodowały sobie znienawidzone swego czasu PKP PR, przynajmniej jeśli chodzi o KD.

Dla zwolenników jednej, wielkiej państwowej kolei, jak było za komuny, mam konkluzję. Własność państwowa to łup partyjny. I dyktat związków zawodowych. I monopol na torach. Czyli szerokie pole do nadużyć, złodziejstwa itd. Pasażer nie liczy się w ogóle. Chcecie tego? Gratuluję głupoty!


_________________
"Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Borys_q Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 25 Gru 2011

PostWysłany: 03-03-2016, 18:14    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Borys_q, sieć trakcyjna nigdy nie należała i nie należy do PKP Energetyki.

Tego nie wiedziałem, w takim razie z czego wynika monopol Energetyki na jej utrzymanie?

_________________
Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Diken Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lut 2012
Skąd: Szczecin/Pionki

PostWysłany: 03-03-2016, 21:34    Odpowiedz z cytatem

No właśnie.

Dlatego zapytałem. Wiele osób zapewne chciałoby, aby nasza kolej była sprywatyzowana i, żeby wróciła w końcu normalna kolej, jak to było dawniej.
A teraz, wszędzie biurokracja na kolei, ponieważ, odkąd powstały spółki, każdy chce rządzić koleją w Polsce.

Oglądałem jakiś program chyba w regionalnej, warszawskiej telewizji na temat kolei. Nawet ktoś tam zadzwonił do studia i wypowiedział się "kolej w Polsce powinna być upaństwowiona lub, żeby istniejące spółki zostały upaństwowione, jeśli już te spółki istnieją".
Gdyby dało się wrócić do kolei państwowej w Polsce, sytuacja by się poprawiła na kolei.
Przecież w wielu krajach Europy, kolej jest nadal państwowa?

[ Dodano: 03-03-2016, 21:44 ]
Nie wiem dokładnie w jakich krajach, zachodniej Europy kolej jest państwowa, ale myślę, że w wielu, zachodnich krajach ta kolej jest państwowa.
Nie ma w tych krajach takiej biurokracji, jaka jest w Polsce. Dlaczego czeskie koleje są w dobrej sytuacji?
Tam również nie ma na kolei takiej biurokracji, jak w naszym kraju.

A są w ogóle jakieś kraje w Europie ( nie tylko Polska ), gdzie jest jeszcze gorsza sytuacja na kolei niż w Polsce?
Np. taka Ukraina, Białoruś, Litwa?

_________________
Liczę na dobre rozwijanie polskiej kolei, jako sympatyk kolei w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 
Numer Gadu-Gadu
42495596

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 03-03-2016, 21:52    Odpowiedz z cytatem

Diken, przecież kolej w Polsce jest państwowa (patrz: post Beatrycze). Państwowe są tory i państwowe (ewentualnie samorządowe) są pociągi pasażerskie. Nawet Arriva RP jest państwowa (należy do DB czyli do federalnego rządu Niemiec). Więc co chciałbyś upaństwawiać na polskiej kolei i po co? Rozumiem, że PKP Energetykę, jako ważny element infrastruktury kolejowej. Co jeszcze?

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Diken Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lut 2012
Skąd: Szczecin/Pionki

PostWysłany: 03-03-2016, 22:06    Odpowiedz z cytatem

No chodziło mi o całe upaństwowienie, wszystkiego na kolei.
No ale skoro już tak się nie da...

A jak to wygląda w krajach Europy z koleją? Czy w niektórych krajach również są spółki na kolei?
Jak to jest?

_________________
Liczę na dobre rozwijanie polskiej kolei, jako sympatyk kolei w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 
Numer Gadu-Gadu
42495596

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 03-03-2016, 22:14    Odpowiedz z cytatem

Diken, czyli chodzi ci o kolejowy komunizm. Nie mam więcej pytań.

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

Diken Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 04 Lut 2012
Skąd: Szczecin/Pionki

PostWysłany: 03-03-2016, 22:22    Odpowiedz z cytatem

No nie, o komunę to akurat mi nie chodzi.
Bardziej chodzi mi o "dobre funkcjonowanie polskiej kolei".
Niech już sobie będą te "kolejowe spółki", byleby one dobrze funkcjonowały na polskich torach.

_________________
Liczę na dobre rozwijanie polskiej kolei, jako sympatyk kolei w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
 
Numer Gadu-Gadu
42495596

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 03-03-2016, 22:41    Odpowiedz z cytatem

Diken, dlaczego więc zakładasz, że państwowe będzie funkcjonować lepiej od prywatnego, skoro życie pokazało, że jest wprost przeciwnie?

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

beton44 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Cze 2009

PostWysłany: 03-03-2016, 23:03    Odpowiedz z cytatem

Jak na razie Piracie - jest ciekawie. Każda ze spółek powstałych po podziale PKP - odtwarza administrację porównywalną organizacyjnie z dawną Dyrekcją Generalną. Starają się i im wychodzi.

Ja pracuję w IC - i tam to wyszło wspaniale. Kilkadziesiąt Biur w Centrali - tyle to nie było nawet w śp. Dyrekcji Generalnej jeszcze jednej PKP.

Tak że nie jest to takie czarno-białe ta ponowna nacjonalizacja, jak ty to nazywasz komunistyczna...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pirat Płeć:Mężczyzna
Webmaster


Dołączył: 14 Lis 2005
Skąd: Wrocław

PostWysłany: 03-03-2016, 23:26    Odpowiedz z cytatem

beton44, PKP IC jest spółką w 100% państwową, więc tutaj nie ma co nacjonalizować. Rozumiem, że chodzi ci o to, żeby Grupa PKP stała się PKP, jak było do 2000 roku? Zmartwię Cię - nie ma takiej możliwości. W Unii Europejskiej zarządca infrastruktury kolejowej musi być oddzielony od przewoźników kolejowych. W Polsce zrobiono to połowicznie, gdyż mamy spółkę PKP PLK i np. PKP IC, ale obie należą do PKP SA. I w maju 2010 roku mieliśmy sytuację, gdy PKP PLK faworyzowało PKP IC dążąc do uwalenia konkurencji w postaci interREGIO:

http://infokolej.pl/album_cat.php?cat_id=28

A połączenie przewoźników pasażerskich z towarowymi w jedną spółkę to ekonomiczny absurd! Więc sorry, taki mamy klimat, że powrotu do jednej kolejowej firmy pod postacią PKP nie ma. Jeśli komuś marzy się jedna państwowa kolej to proponuję emigrację np. do Korei Północnej. Bo chyba nawet w Chinach nie ma komunizmu na kolei.

_________________
© Pirat
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 2 Idź do strony 1, 2  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



HomeRegulaminRejestracjaAdministracjaUżytkownicyStatystykiAlbum
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2018 infokolej.pl